Euroopan GP

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Jone sanoi:
Joo, ite huomasin myös tuon. Meni (yllättäen) tuo tilanne vähän ohi selostamolta, mutta kieltämättä kuva leikkaantui niin nopeasti siihen että vaikee sitä oli havaita, mutta meni kuitenkin tosi pahasti pitkäksi.
Hyvä että joku huomasin tämänkin. :)



Ei kyllä varmasti menny Kimillä leveeks se eka mutka. :thumbdown

Sai todella hyvin iskettyy siihen sisä apexin kanttariin ja ehkä aivan pieni slaidi tuli siihen iskettyä(tai oikeastaan pompahti) ja linja hieman leveemmäks mutta en usko että vaikutti yhtään.
 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Positiiviset aika-ajot :)

Suurin yllätys oli Rubensin olevan Maikkelia parempi :thumbup:
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
312T4 sanoi:
Ferrarit ovat täynnä löpöä! Luulen, että Maikkeli voi olla huomenna jopa pallilla, mutta katsotaan nyt kisa ensin:wink:
Pallilla ovat, turva-aitojen takana katsomossa, onnistuvat vielä tuhoamaan renkaansa.:cool:
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Veikkaus:

Kaikilla kahden pysähdyksen taktiikka.
Scumilla, Kimillä ja Montoyalla eniten bensaa tankeissa.
Näin Kimi siirtyy johtoon eka varikkokäyntien jälkeen, ellei jo ole lähdössä päässyt keulille. Montoya tulee toisena ja Scumi aivan perässä. Rellu ei ainakaan uskalla yhdellä lähteä kisaan; ne renkaat...
Williamsit kolmella stopilla mahdollisesti tuloksen perusteella. Tulevat putoamaan?
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Ei mitenkään ideaalitilanne Räikköselle tuo lähtöpaikka Heidfeldin takaoikealta, varsinkaan jos tarkoitus on päästä lähtökiihdytyksessä edelle; Quick-Nickillä tuntuu välillä olevan tapana tehdä odottamattomia hasardiliikkeitä radalla, vähän Ralf Schumacherin tapaan.

Vaikka Williamsilla saattaa olla kevyempi polttoainekuorma startissa, heillä voi olla myös vähän enemmän siipeä autoissaan, ainakin jos noita nopeusmittauslukemia sopivasti tulkitsee; siitä voi olla Kimille hivenen hyötyä startissa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Jos Saari ei tiedä formuloista mitään niin ei kyllä tiedä Rosberg sitäkään.

"En ole aivan varma siitä, että BMW on paras kone. Varmaankin oli, mutta luulen että kehitys on mennyt ohi. Tänä päivänä on Hondaa, Ferraria, jopa Rellua ja Mersua, jotka ovat kahden koneen säännön myötä menneet hieman ohi, Keke arvelee."

Onneksi Williamsin auto on nyt kehittynyt niin hyväksi kun Nico on sitä testaillut että autollahan pärjää vaikka siinä on yksi sarjan tehottomimmista koneista.

Rosberg ei taida muistaa että Barcelonassa Webber oli myös hyvin nopea aika-ajossa joten kevyen auton taktiikka ei olisi uusi idea. Jotenkin en usko että vauhti on oikeasti yhtä vakuuttavaa ja Kimi todennäköisesti ottaa johdon viimeistään Heidfeldin tullessa varikolle jossei nyt pysty jo aikaisemmin ohittamaan. Olisihan se hyvä juttu jos auto olisi nyt parantunut sen verran että Williamsin kuskit pystyisivät syömään Alonsolta pisteitä.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Tällä kaudella ajetuissa kuudessa kisassa viidessä on paalupaikalta startannut auto voittanut. Toivottavasti nytkin tapahtuu näin ja Heidfeld vie voiton. :thumbup: En usko että Williams yrittäisi ottaa paalupaikkaa jollain sellaisella taktiikalla joka johtaa kisassa huonoon tulokseen.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Driver #8 sanoi:
Tällä kaudella ajetuissa kuudessa kisassa viidessä on paalupaikalta startannut auto voittanut. Toivottavasti nytkin tapahtuu näin ja Heidfeld vie voiton. :thumbup: En usko että Williams yrittäisi ottaa paalupaikkaa jollain sellaisella taktiikalla joka johtaa kisassa huonoon tulokseen.
Voi olla, että paalun otto oli se paras tapa taistella kolmannesta paikasta :dunno:
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Kuumaa säätä edelleen luvassa huomiseksi.
Toivottavasti Kimin pehmeät renkaat kestävät
kuumuuden. Jos sää viilenee, niin sitten
ero koviin renkaisiin tulee suuremmaksi-
tuleehan? Jos sadekuuro tulee, niin
sitten ajetaan sateella. Kovat renkaat pitävät
taas huonommin siihen asti, ennen kuin tulevat vaihtamaan
sadekumit.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Uuden aika-ajosääntöjen myötä meni Kimiltä paalu:thumbdown

Tyhjillä tankeilla olisi peitonnut Williamsit 3-5 kympillä ja kisabensoilla olisi voinut raskaallakin turvata paalun, kuten teki Monacossa.:mad:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Nyt vaan toivotaan ettei Webber näytä sitä "ajamisen mallia" ja kiilaa hulluna ensimmäiseen mutkaan...

Kylläpä jäi Ferrarit kauas taakse, eikä BARin vauhtikaan ollut huimaa. Bar-kuskit kärsivät varmaan jonkun kymmenyksen lähtöpaikastaan, mutta silti jäi pari sekuntia selitettävää.

Molemmat Minardit eivät muuten jääneet takariviin, Friesacher päihitti Karthikeyanin. Oliskohan ollut Intian pojalla jotain ylimääräisiä ongelmia kun jäi noin paljon tallitoveristaan?

JV jäi Massasta, kuten tälläkaudella aiemminkin, Trullin vauhti vaikutti lupaavalta. Loppujen lopuksi Barrichellonkaan tilanne ei ole hirveän paha, luulisi että ainakin osa edellä ajavista on kevyemmällä autolla liikenteessä. Palkintopaikka voisi olla ihan mahdollinen, tälläkertaa Rubens saattaa katsoa linjat vähän tarkemmin jos Shumi näkyy taustapeilissä.

---edit---
Niin, ja hieno vetäisy Nickiltä!!! Webber saattaa jonkun verran järsiä hampaitaan.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Mä en ymmärrä miten tuo media koko ajan sanoo, että ferrari on raskaalla lastilla. Kimin bensakuormasta ei puhuta mitään, vaikka on paljon todennäköisempää, että sillä on enemmän bensaa ku schumilla.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
mh_84 sanoi:
Mä en ymmärrä miten tuo media koko ajan sanoo, että ferrari on raskaalla lastilla. Kimin bensakuormasta ei puhuta mitään, vaikka on paljon todennäköisempää, että sillä on enemmän bensaa ku schumilla.
Joo. Schumi teki selkeesti virheen kakkossektorin lopussa ajauduttuaan vasurissa liian oikealle. Siinä kului aikaa ja sitten ei saanut optimaalista vauhtia seuraavalle suoralle. Ilman virhettä olis juuri Rubensin edessä siitä ei kärkeen ole kuin reilu sekunti. En kyllä usko että Ferrari olisi kevyelläkään päässyt kärkipaikoille. Eikä niiden meno nyt niin erityisen painavalta näyttänyt. Normaali kahden stopin taktiikka pidemmällä ekalla vedolla. Muttei niin pitkällä kuin on nähty. Schumin ajotyylistä on erityisen helppo lukea paljonko bensaa on kisa varten laitettu. Tässä on silmä harjaantunut :thumbup:
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Toni_V sanoi:
Nyt vaan toivotaan ettei Webber näytä sitä "ajamisen mallia" ja kiilaa hulluna ensimmäiseen mutkaan...
Jees. Tosin jos Webber ottaa suunnilleen samanlaisen lähdön kuin mitä viime kisoissa on ottanut, niin ei välttämättä ensimmäisenä ole sinne ekaan mutkaan puskemassa ;) ...
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
R24 sanoi:
No, ei se ole välttämättä mitenkään pois-suljettu vaihtoehto. Varsinkin Williamsille, jolla on ollut jonkunlaisia ongelmia renkaiden kulumisen kanssa, ja luonnollisesti suurempi määrä stoppeja helpottaisi asiaa.
Vilkku sanoi:
Veikk Rellu ei ainakaan uskalla yhdellä lähteä kisaan; ne renkaat...
Siis miten ihmeessä se suurempi määrä stoppeja helpottaisi Williamseja ja Renaulteja renkaan kulumisen suhteen? :confused: Täysi kisamatka niillä samoilla nakeilla ajetaan joka tapauksessa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Henkka sanoi:
Siis miten ihmeessä se suurempi määrä stoppeja helpottaisi Williamseja ja Renaulteja renkaan kulumisen suhteen? :confused: Täysi kisamatka niillä samoilla nakeilla ajetaan joka tapauksessa.
Kyllä ainakin mun järjen mukaan raskas auto on raskaampi renkaille.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Driver #8 sanoi:
Veikkaan että Heidfeld tulee ekalle stopille samoihin aikoihin kuin Kimi. Kyllähän Williams on voinut kehittää yhtä nopean auton kuin McLaren.
Ei yhdessä viikossa. Eikä edes kolmessa. Barcelonassa Mäkit ja Williamsit olivat nopeimmissa kisakierroksissa tallin sisäisesti mukavasti n. 0,2 sekunnin kierrosajan sisällä. Keskiarvojen mukaan eroa McLarenin hyväksi 0,766 sekuntia.

Monacossa nopein Williams hävisi kisakierroksissa Kimille yli sekunnin, joten en todellakaan usko Williamsin olevan vielä lähelläkään McLarenia. Hyvät lähtöruudut johtuvat erilaisesta taktiikasta, joka Nyrren nopean varikkokäynnin ansiosta saatta olla jopa se 3 stoppia.

Teoreettisen laskelmani mukaan 3 stoppia on Nürburgringillä 31 sekunnin verran 2 stoppia nopeampi ajaa itse rataosuus läpi. Huom! Itse rataosuus. Takkiin tulee luonnollisesti sen yhden stopin verran, mutta ei siitä tuleva tappio yleensä mene yli 30 sekuntiin, ehkä 25 lähempänä, riippuen toki radasta. Harmi ettei Nyrrestä ole tarkempaa tietoa aiemmilta vuosilta muistissa. Lisäksi 3 stopilla pysäykset ovat lyhyempiä, joten siinäkin hyötyy. Ainoa todella tärkeä pointti, mitä sen taktiikan kanssa ei saa tapahtua, on se, ettei jää kisan missään vaiheessa liiaksi aikaa painavamman eri taktiikalla ajavan auton taakse ja menettää se nopeusetu siinä.

Tämä siis erona samalla/yhtä nopealla autolla eri taktiikoilla. Mutta nyt vahvan olettamukseni mukaan McLaren Räikkösen ohjattavana on sarjan selvästi nopein auto ja Williamsit ovat tasoissa vain kevyemmän kuormansa takia.

Simulaationa huominen kisa tulee menemään näin: :)

Nyrre 60 kierrosta
100% kisa tarvii 220 kiloa bensaa
Oletettu varikkopysähdyskierrosaika n. 25 sekuntia ylimääräistä

Williamsit 3 stoppia, koska Nyrrellä siitä ei kärsi niin paljoa (15-15-15-15-taktiikka, vaikka todellisuudessa nuo pysähdykset tulevatkin muutamaa kierrosta myöhemmin "venytettyinä". En nyt kuitenkaan ota sitä huomioon, vaan lasken tämän vain teoreettisesti) ja Kimi 2 stoppia (20-20-20).

0-15 kierrokset autot menevät tasaisessa jonossa eroja suurempia eroja syntymättä, koska Räikkösen McLaren on 5 kierrosta, eli 18,33 kiloa painavampi. Heidfeld Johtaa, Kimi on sekunnin perässä kakkosena ja Webber 2 sekunnin päässä kolmantena.

Sen jälkeen Williamsit tulevat sisään. Autot tankataan 55 kilon bensaan Kimiä enemmän ja Kimillä on vielä bensaa 5 kierrokselle. Kierroksilla 15-20 autojen painoero on tässä kohtaa Kimin hyväksi 55 kiloa ja Kimi pystyy vetämään 55/10 *0,4s = 2,2 sekuntia nopeampia kierroksia. 5 kierroksen ajan tuo painoero on sama ja Kimi voittaa sinä 5 * 2,2 sekuntia = 11 sekuntia.

2 stopin taktiikalla stoppi on kuitenkin n. 2 sekuntia hitaampi, joten Kimi palaa radalle 8 sekuntia Heidfeldin edelle. 11 sekuntia siis etua kevyemmästä autosta 5 kierroksen aikana, 2 sekuntia takkiin hitaammasta pysäyksestä, kun piti tankata enemmän ja 1 sekunnin Kimi oli valmiiksi Heidin takana.

Kimi tulee tankkaamaan ja seuraavat 20-30 kierrokset Kimin McLaren on Williamseja 36,67 kiloa painavampi, joten Williamsit saavat Kimiä kiinni. Kimi oli kuitenkin yhtä nopea McLarenin ollessa 18,33 kiloa painavampi, joten Kimi ajaa 10 kierrosta häviten 18,33 kiloa/kierros. Tämä tekee eroa 7,33 sekuntia Williamsien hyväksi. Eli Kimin 8 sekunnin ero saadaan kurrottua lähes kiinni, mutta sen jälkeen Wiljamit joutuvat tulemaan uudestaan varikolle.

30 kiekan kohdalla Wiljamit siis tulevat toistamiseen sisään. Webber oli kierroksen painavammalla Williamsilla liikkeellä ja sen myötä pystyy ajamaan yhden 2 sekuntia nopeamman kierroksen ensin varikolle tulleeseen Heidfeldiin verrattuna. Ero ennen stoppia oli 2 sekuntia, joten tässä voi tapahtua jopa ohitus. Ero Räikköseen kasvaa stoppien takia 25 sekuntiin.

Kierrokset 30-40 Räikkönen takoo 18,33 kiloa kevyemmällä autolla 1,47 sekuntia nopeampi kierroksia ja kasvattaa eron jo 40 sekuntiin. Sen jälkeen Kimi tekee toisen stoppinsa. Räkä palaa kärkeen 15 sekunnin erolla. Williamsit ovat nyt 5 kierroksen, eli 18,33 kilon bensoilla radalla ja Kimillä 20 kierroksen bensat = 73,33 kiloa. Ne saavat eroa kiinni seuraavien viiden kierroksen aikana 7 sekuntia, jonka jälkeen suorittavat varikkopysähdykset.

Tästä ero revähtää jälleen yli 30 sekuntiin ja sen jälkeen Kimi voikin löysätä ja ajaa helppoon voittoon kolmannen kerran peräkkäin. Siinä muuten tehtäisiin suomalaista moottoriurheiluhistoriaa. Yksikään suomalainen ei ole voittanut kolmea F1-kisaa putkeen. Ilman teknisiä vikoja/muita hässäköitä se tapahtuukin huomenna 107%:n varmuudella.

Näin se menisi siis teoriassa. Varmasti talleillakin on tuon suuntaiset hienot kisasimulaatiot, joissa on otettu vielä huomioon sellaisetkin muuttujat kuin kierroksella ohitettavat ja juuri nuo hitaamman taakse jäämiset. Ideaalisessa tyhjän radan ajossa 3 stoppia näyttäisi paremmalta, mutta siinä on se suuri vaara joutua toisen "painavamman" taktiikan taakse jäämisen tuhoamaksi. Siksi monet tulevat valitsemaan "varmemman" 2 stopin taktiikan.

Williamsin nopeuden en usko olevan pelkkää auton hyvyyttä oikeastaan mitenkään. Ero muihin talleihin on yhtäkkiä niin valtavan suuri. Lisäksi vertailut 2 ja 3 stopin taktiikan välillä tuovat esiin tämän 3 pysähdyksen teoreettisen paremmuuden, niin en voi mitenkään uskoa, että Williamsilla olisi lyhyt 1. stintin 2 stopin taktiikka. Sillä se näistä vaihtoehdoista on kaikista huonoin. Aikaisin sisään tulemalla ja ottamalla toiselle stintille erittäin painavan auton tulee häviämään koko takanatulevalle letkalle ja tippuu 10. sijan tuntumaan. Ei järkeä. 3 stopin taktiikka ja koko ajan suhteessa nopea auto voi auttaa pitämään nuo hyvät sijoitukset, jos vaan rata pysyy edestä puhtaana. Ja se on erittäin suuri JOS.

Mielenkiintoista kisassa on lähinnä se, että miten Williamsien takana tuleva porukka pystyy Bemarikaksikon haastamaan. Taktisella paremmuudella molemmat ovat ohitettavissa, mutta Räikköseen ei tehoa kuin salama kirkkaalta taivaalta.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Bobakki sanoi:
Kyllä ainakin mun järjen mukaan raskas auto on raskaampi renkaille.
Mitäs jos kevyemmällä autolla ajetaan lujempaa ja rengas rasittuu suhteessa ihan yhtä paljon?
 
Ylös