Driver #8 sanoi:
Veikkaan että Heidfeld tulee ekalle stopille samoihin aikoihin kuin Kimi. Kyllähän Williams on voinut kehittää yhtä nopean auton kuin McLaren.
Ei yhdessä viikossa. Eikä edes kolmessa. Barcelonassa Mäkit ja Williamsit olivat nopeimmissa kisakierroksissa tallin sisäisesti mukavasti n. 0,2 sekunnin kierrosajan sisällä. Keskiarvojen mukaan eroa McLarenin hyväksi 0,766 sekuntia.
Monacossa nopein Williams hävisi kisakierroksissa Kimille yli sekunnin, joten en todellakaan usko Williamsin olevan vielä lähelläkään McLarenia. Hyvät lähtöruudut johtuvat erilaisesta taktiikasta, joka Nyrren nopean varikkokäynnin ansiosta saatta olla jopa se 3 stoppia.
Teoreettisen laskelmani mukaan 3 stoppia on Nürburgringillä 31 sekunnin verran 2 stoppia nopeampi ajaa itse rataosuus läpi.
Huom! Itse rataosuus. Takkiin tulee luonnollisesti sen yhden stopin verran, mutta ei siitä tuleva tappio yleensä mene yli 30 sekuntiin, ehkä 25 lähempänä, riippuen toki radasta. Harmi ettei Nyrrestä ole tarkempaa tietoa aiemmilta vuosilta muistissa. Lisäksi 3 stopilla pysäykset ovat lyhyempiä, joten siinäkin hyötyy. Ainoa todella tärkeä pointti, mitä sen taktiikan kanssa ei saa tapahtua, on se, ettei jää kisan missään vaiheessa liiaksi aikaa painavamman eri taktiikalla ajavan auton taakse ja menettää se nopeusetu siinä.
Tämä siis erona samalla/yhtä nopealla autolla eri taktiikoilla. Mutta nyt vahvan olettamukseni mukaan McLaren Räikkösen ohjattavana on sarjan selvästi nopein auto ja Williamsit ovat tasoissa vain kevyemmän kuormansa takia.
Simulaationa huominen kisa tulee menemään näin:
Nyrre 60 kierrosta
100% kisa tarvii 220 kiloa bensaa
Oletettu varikkopysähdyskierrosaika n. 25 sekuntia ylimääräistä
Williamsit 3 stoppia, koska Nyrrellä siitä ei kärsi niin paljoa (15-15-15-15-taktiikka, vaikka todellisuudessa nuo pysähdykset tulevatkin muutamaa kierrosta myöhemmin "venytettyinä". En nyt kuitenkaan ota sitä huomioon, vaan lasken tämän vain teoreettisesti) ja Kimi 2 stoppia (20-20-20).
0-15 kierrokset autot menevät tasaisessa jonossa eroja suurempia eroja syntymättä, koska Räikkösen McLaren on 5 kierrosta, eli 18,33 kiloa painavampi. Heidfeld Johtaa, Kimi on sekunnin perässä kakkosena ja Webber 2 sekunnin päässä kolmantena.
Sen jälkeen Williamsit tulevat sisään. Autot tankataan 55 kilon bensaan Kimiä enemmän ja Kimillä on vielä bensaa 5 kierrokselle. Kierroksilla 15-20 autojen painoero on tässä kohtaa Kimin hyväksi 55 kiloa ja Kimi pystyy vetämään 55/10 *0,4s = 2,2 sekuntia nopeampia kierroksia. 5 kierroksen ajan tuo painoero on sama ja Kimi voittaa sinä 5 * 2,2 sekuntia = 11 sekuntia.
2 stopin taktiikalla stoppi on kuitenkin n. 2 sekuntia hitaampi, joten Kimi palaa radalle 8 sekuntia Heidfeldin edelle. 11 sekuntia siis etua kevyemmästä autosta 5 kierroksen aikana, 2 sekuntia takkiin hitaammasta pysäyksestä, kun piti tankata enemmän ja 1 sekunnin Kimi oli valmiiksi Heidin takana.
Kimi tulee tankkaamaan ja seuraavat 20-30 kierrokset Kimin McLaren on Williamseja 36,67 kiloa painavampi, joten Williamsit saavat Kimiä kiinni. Kimi oli kuitenkin yhtä nopea McLarenin ollessa 18,33 kiloa painavampi, joten Kimi ajaa 10 kierrosta häviten 18,33 kiloa/kierros. Tämä tekee eroa 7,33 sekuntia Williamsien hyväksi. Eli Kimin 8 sekunnin ero saadaan kurrottua lähes kiinni, mutta sen jälkeen Wiljamit joutuvat tulemaan uudestaan varikolle.
30 kiekan kohdalla Wiljamit siis tulevat toistamiseen sisään. Webber oli kierroksen painavammalla Williamsilla liikkeellä ja sen myötä pystyy ajamaan yhden 2 sekuntia nopeamman kierroksen ensin varikolle tulleeseen Heidfeldiin verrattuna. Ero ennen stoppia oli 2 sekuntia, joten tässä voi tapahtua jopa ohitus. Ero Räikköseen kasvaa stoppien takia 25 sekuntiin.
Kierrokset 30-40 Räikkönen takoo 18,33 kiloa kevyemmällä autolla 1,47 sekuntia nopeampi kierroksia ja kasvattaa eron jo 40 sekuntiin. Sen jälkeen Kimi tekee toisen stoppinsa. Räkä palaa kärkeen 15 sekunnin erolla. Williamsit ovat nyt 5 kierroksen, eli 18,33 kilon bensoilla radalla ja Kimillä 20 kierroksen bensat = 73,33 kiloa. Ne saavat eroa kiinni seuraavien viiden kierroksen aikana 7 sekuntia, jonka jälkeen suorittavat varikkopysähdykset.
Tästä ero revähtää jälleen yli 30 sekuntiin ja sen jälkeen Kimi voikin löysätä ja ajaa helppoon voittoon kolmannen kerran peräkkäin. Siinä muuten tehtäisiin suomalaista moottoriurheiluhistoriaa. Yksikään suomalainen ei ole voittanut kolmea F1-kisaa putkeen. Ilman teknisiä vikoja/muita hässäköitä se tapahtuukin huomenna 107%:n varmuudella.
Näin se menisi siis teoriassa. Varmasti talleillakin on tuon suuntaiset hienot kisasimulaatiot, joissa on otettu vielä huomioon sellaisetkin muuttujat kuin kierroksella ohitettavat ja juuri nuo hitaamman taakse jäämiset. Ideaalisessa tyhjän radan ajossa 3 stoppia näyttäisi paremmalta, mutta siinä on se suuri vaara joutua toisen "painavamman" taktiikan taakse jäämisen tuhoamaksi. Siksi monet tulevat valitsemaan "varmemman" 2 stopin taktiikan.
Williamsin nopeuden en usko olevan pelkkää auton hyvyyttä oikeastaan mitenkään. Ero muihin talleihin on yhtäkkiä niin valtavan suuri. Lisäksi vertailut 2 ja 3 stopin taktiikan välillä tuovat esiin tämän 3 pysähdyksen teoreettisen paremmuuden, niin en voi mitenkään uskoa, että Williamsilla olisi lyhyt 1. stintin 2 stopin taktiikka. Sillä se näistä vaihtoehdoista on kaikista huonoin. Aikaisin sisään tulemalla ja ottamalla toiselle stintille erittäin painavan auton tulee häviämään koko takanatulevalle letkalle ja tippuu 10. sijan tuntumaan. Ei järkeä. 3 stopin taktiikka ja koko ajan suhteessa nopea auto voi auttaa pitämään nuo hyvät sijoitukset, jos vaan rata pysyy edestä puhtaana. Ja se on erittäin suuri JOS.
Mielenkiintoista kisassa on lähinnä se, että miten Williamsien takana tuleva porukka pystyy Bemarikaksikon haastamaan. Taktisella paremmuudella molemmat ovat ohitettavissa, mutta Räikköseen ei tehoa kuin salama kirkkaalta taivaalta.