Henkka sanoi:
Mitäs jos kevyemmällä autolla ajetaan lujempaa ja rengas rasittuu suhteessa ihan yhtä paljon?
Jos karkeasti oletetaan, että toinen auto on vaikka 20kg painavampi. Downforce on jotakuinkin sama, sillä suurin osa siitä tulee siipien avulla. Massaeron vaikutus suoranopeuteen on melko pieni, koska tässäkin suurin vaikuttaja on ilmanvastus. Jarrutustilanteessa siis painavamman auton liike-energia on suurempi, ja se täytyisi pudottaa samansuuruiseksi kaarretta varten, joten renkaiden täytyy tehdä enemmän työtä.
Kaarreajosssa yksinkertaistetusti ajatellen ei ole eroa, sillä voimat alas ja sivulle ovat samansuuruiset jos kevyempi kulkee nopeampaa. Mutta tähän vaikuttaa erittäin monet muuttujat, joista on vaikea sanoa vailla parempaa tietoa. Esim. jousitus tuskin toimii yhtä hyvin, jolloin painonsiirrot renkaalta toiselle ovat erilaiset, ja auto on hankalempi ajaa jolloin se myös luisuu helpommin. Tämähän on luonnollisesti myös säätämiskysymys.