Euroopan GP

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Minä en ymmärrä miksi tuo renkaanvaihtokielto ylipäänsä laitettiin... Tankkaamisessahan on melkeinpä suuremmat vaarat kun bensaa voi läikkyä! Itävallassa 2003 oli lähellä todellinen vaaratilanne ja eipä ole kauaa kun Trullin Toyota sylki liekkejä varikolla. Joten mitä jos "palattaisiin 1980-luvulle" ja palautettaisiin tankkauskielto ja renkaanvaihto?

Isä soitti kännykkään kun olin ajamassa Oulusta kotiin: "Ei mitään mukavia tuloksia..." Minä siihen: "Ei älä vaan sano..." Kyllä vain! Siis ei voi olla totta. Taas Kimiltä meni voitto Nürrellä! Se ei kyllä näytä olevan suomalaisten rata. Miten kävi Mikalle 1997 ja Kimille 2003.... Siis käsittämätön asia. Harmillista tuossa on vielä se että JUURI Fernando Alonso eli pahin uhkaaja voitti. No, ei se vielä ole ohi, 12 kisaa vielä. Mitä teki Damon Hill 1994? No, silloin Schumi oli 2 kisaa ajokiellossa ja Deimon onnistui voittamaan ne molemmat. No sitä voi olla huono verrata tähän... Joka tapauksessa täytyy se epäonni joskus Alonsoakin kohdata.

Vihje Mäkille: Ei kun tekemään vähän vahvempia tukivarsia.
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292


LÄHELTÄ LIIPPAS! Onneksi on turvavaijerit.
 
Viimeksi muokattu:

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292


Itseasiassa tässä kuvassa vielä lähempänä! Huh!
Tosin vaijeri ilmeisesti juuri heittää renkaan juuri tuohon
Kimin nenän eteen. :eek!:
 

Ace81

Member
Liittynyt
24.9.2000
Viestit
20
Sijainti
Pori, Finland
Pahaa tekee

Kylläpä teki pahaa katsoa tilanne uudestaan tänään eräässä kodinkoneliikkeessä. Juuri kun haavat pääsivät umpeutumaan, ne aukaistiin jälleen :( Jotenkin pahoinvointireaktio oli vielä voimakkaampi kuin eilen. Häkkisen keskeytys oli ehkä aavistuksen kamalempi, mutta kyllä tämä oli sitten se toiseksi kamalin hetki, siitä lähtien kun formulaa olen seurannut.

Eilinen kilpailu taisi olla oikein huonon onnen kerrannaiskilpailu. Kimi on hyvä kuski ja auto ehkä sarjan paras, huono onni olisi voinut viedä voiton, mutta 10 pisteen menettäminen tämänkaltaisessa sarjassa on täysin katastrofaalista!

Olisikohan näin käynyt, jos Kimi ei olisi tehnyt yhtä aika lievää ajovirhettä? Kumpi painoi enemmän, lukkojarrutus hitaamman perässä vai ulosajo? Ehkä näin olisi käynyt joka tapauksessa. Kyllä noita virheitä sattuu aika usealle kilpailun aikana eli ei siitäkään voida puhua, että Kimin oma vika oli.

Se rengas taisi hakata aika pahasti viimeiset noin kymmenen kierrosta, jonka aikana rengas meni huonoon kuntoon, mutta akuuttia vaaraa puhkeamisesta ei ollut. Kyllä se oli niin lähellä, että ripustukset olisivat kestäneet. Lähes yhtä todennäköistä olisi ollut se, että ripustus olisi hajonnut viimeisessä mutkassa tai, että se olisi hajonnut vasta kunniakierroksella.

Alonso on erittäin itsevarma, nopea ja jäätävän rauhallinen kuljettaja. Yllättävän kypsä ikäisekseen. Kimi on ehkä sarjan paras kuljettaja synnynnäisesti, mutta taitaa olla niin, että Alonso osaa luonnostaan pelata pisteitä, joka on ensiarvoisen tärkeää 10-8 järjestelmässä.
Viimeisissä kisoissa jokin on kuitenkin alkanut häiritsemään Alonsossa. Pidin Heidfeldiä ennen rasittavana, mutta olin aivan väärässä. Mieshän on aivan mukava tyyppi palkintopallilla, ja hän sentään on kokenut nöyryyttäviä takaiskuja urallaan.
En tiedä mikä ärsyttää, mutta tuskin sekään, että hän lyö Räikkösen pistesaaliissa laudalta. Tuntuu jotenkin siltä, että Alonso ei tunne sympatiaa muita kuljettajia kohtaan. Samaa vikaa on myös Räikkösessä ja varmaan muissa nykyajan nuorissa kuljettajissa. Aika jolloin Schumi ja Häkkinen kilpailivat jäi mieleeni siitä, että vaikka saksalainen on vaikea persoona hallita, kuten nytkin on huomattu, hän kuitenkin jakoi kunniaa Häkkiselle ja toisinpäin. Häkkinen taas oli toisinaan vähän turhankin huoleton kilpa-ajajaksi, mutta kyllä sitä keskittymistä sitten kilpailuihin löytyi ja mieshän oli mukava. Esimerkiksi tapa jolla hän tervehti -98 ruhtinas Rainieria Monacon palkintopallilla oli lähes kaverillinen.
Kyllä sarja kaipaisi sympaattisia kilpailijoita, eikä vain nopeita koneita. No, ehkäpä Alonso ja Kimi varttuvat henkisesti ja käyvät tulevaisuudessa samankaltaisia taisteluita. Näkisin tilanteen aika stabiilina ja jos ei mitään yllättävää tapahdu, ensi kaudella mennään samoissa nuoteissa.

Voi olla, että tälläset tunteet pääsevät pintaan vain siksi, että Alonso todellakin oli HYVIN onnekas eilen. Hän ajoi ulos yhtä pahasti kuin Kimi eikä alkuhässäkkäkään koskenut häneen merkittävästi. Ei ole kyllä mahdollista, että koko kausi menisi näin hyvin. Tilanne muuttuu nopeasti, jos Alonso keskeyttää pari kertaa seuraavissa viidessä kilpailussa ja Kimi on palkintopallilla jokaisessa, joka ei mitenkään ole mahdotonta, mutta moottorin ei saa vain yksinkertaisesti laueta kertaakaan tällä kaudella! En voi uskoa, että Alonso pystyy ajamaan jokaisessa kilpailussa toiseksi. Kyllä niitä keskeyttämisiä tulee hänellekin.

Kylläpä potuttaa!
 

Ace81

Member
Liittynyt
24.9.2000
Viestit
20
Sijainti
Pori, Finland
"Vihje Mäkille: Ei kun tekemään vähän vahvempia tukivarsia."

Vielä tähän kommentti. Kyllä McLarenin autosta kehittyy tätä vauhtia vielä se todellinen mestariauto, kun kaikki mahdolliset viat on koettu. Paras tapa nousta huipulle, on ottaa turpaan kunnolla, kuten Häkä teki ja moni muu. Ei se McLaren tästä huonone ensi kaudellakaan, mutta kilpailu voi olla taas kovempaa...Ongelma on toisaalta se, että nyt ei ole haastajia, jotka veisivät pisteitä pois Alonsolta.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Re: Pahaa tekee

Ace81 sanoi:
En voi uskoa, että Alonso pystyy ajamaan jokaisessa kilpailussa toiseksi. Kyllä niitä keskeyttämisiä tulee hänellekin.
Jep, että jännitys säilyisi, mutta toisaalta peikkona väijyy Schumimainen "50-kertaa podiumilla peräkkäin"-hannuhanheilu...
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Teemu Puumala sanoi:
Minä en ymmärrä miksi tuo renkaanvaihtokielto ylipäänsä laitettiin...
Eikös sen pohjana ollut talouden suitsiminen & vauhtien hidastamispyrkimys, että rengasvalmistajien pitäisi tehdä kestävämpiä & hitaampia renkaita kun pitää kestää aika-ajot ja kisat. Ennen taisi olla aika-ajoihinkin special-kumit ja special-moottori.
No, Monacossa taidettiin jo rikkoa viime kauden ajat. Miten kävi Nyrrellä?
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Näytti vähän siltä, että nopea pidon heikkeneminen yllätti molemmat rengasvalmistajat; suurin osa kilpailijoista ajoi nopeimman kierroksensa kisan alkupuoliskolla ja Kimikin jo yhdeksännellä kierroksella. Sattuiko joku näkemään, jarruttiko Räikkönen jo tuolloin renkaansa kulmikkaaksi? Jollakin alkupuolen kierroksella Kimi vetäisi ainakin Wendol-shikaanin suoraksi, liekö vahinko tapahtunut jo tuota edeltäneessä jarrutuksessa?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Täytyy sanoa, että kyllä kai Fisichellan aivan ÄLYTÖN epäonni täytyy kohdata myös Alonsoa kauden aikana.

Aivan uskomatonta miten Rouva Fortuna on potkinut Fisicoa päähän ja toinen sen kuin mennä porskuttaa...

Kun tuo epäonni kohtaa Alonsoa, on McLarenin ja Kimin pakko pystyä käyttämään tilanne täydellisesti hyväkseen. Jotenkin vain tuntuu aika epätodennäköiseltä, että niin tapahtuisi.

Tai sitten jos Alonso keskeyttää, keskeyttää kuitenkin Kimikin... :(
Myrphyn laki.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Karpow sanoi:
Täytyy sanoa, että kyllä kai Fisichellan aivan ÄLYTÖN epäonni täytyy kohdata myös Alonsoa kauden aikana.

Aivan uskomatonta miten Rouva Fortuna on potkinut Fisicoa päähän ja toinen sen kuin mennä porskuttaa...

Kun tuo epäonni kohtaa Alonsoa, on McLarenin ja Kimin pakko pystyä käyttämään tilanne täydellisesti hyväkseen. Jotenkin vain tuntuu aika epätodennäköiseltä, että niin tapahtuisi.

Tai sitten jos Alonso keskeyttää, keskeyttää kuitenkin Kimikin... :(
Myrphyn laki.
No tuntuuhan tuo kyseinen rouva potkivan monessakin tallissa vain toista kuskia; Mäkillä Kimiä (ja vikalla kaudella Mikaa), Ruubenia ja kenties muitakin.

Mun mielestä Kimillä oli kautta kisan tollaisia viattoman näköisiä savujarrutuksia, mutta hyvinkin voi olla että muistan väärin. Olin koomamaisessa krapulassa jonnekin kymmenen viimeisen kierroksen paikkehille. Se adrenaliiniryöppy sitten selvittikin kyllä ajatelmat sillä kertaa.

Mutta kyllähän Rellu on ilman tuollaisia eilisen kaltaisia ongelmiakin luotettavampi kuin Mc. Tosin kyllähän Mäkki toisaalta on nyt viimeaikoina pysynyt hämmästyttävän hyvin nipussa.... Pitääpä koputtaa puuta.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo se oli Shumilta hieno teko pohtia vähän muitakin kun omaa napaansa. Okei, sanohan Alonsokin, että "olimme onnekkaita" mutta sitten ne viimiset repliikit, että "on uskomatonta johtaa kisaa vikan kierroksen verran ja voittaa, paras voittaa näin"... tyyliin näin lähestulkoon sanoi.........

Katotaas mitä mieltä Herra on itse, kun kokisi saman kohtalon kun Kimi......
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kisojenhan pitää olla se 300km, ei 309km!
Kisojen pitää olla 305 km!


Huomasitteko että schumi oli ainoa joka ilmaisi pahoittelunsa kimille. Olisko se viimeinkin aikuistumassa..
Oikeastaan Schumi on ollut aina radan ulkopuolella sellanen hyvä ihminen. Sanoi rehdisti että Häkkinen oli joskus liiankin nopea jne. Se mikä siinä miehessä ärsyttää on FIA ja Ferrari. Eli oikeastaan nyt hoksaa taas että onhan se hyvä hemmo kunhan ei aina pärjää.

Meitin sympatia Alonsoon meni kun Trulli pyöritteli miestä miten vain viimekaudella. Ja Varsinkin Monaco, tyhmä kaveri.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Täytyypä nyt muistaa, että Alonso ei tiennyt Kimiltä rikkoutuneen ripustuksien, vaan hän oletti että 'Kimi joutui painamaan täydellä paskaksi kuluneella renkaalla! Ja tietenkin oletti että tämä hänen painostus hajotti Kimin renkaan!

Onhan nuo kommentit toki hieman saman tyyppisiä, itsekekskeisiä kuin Schumillakin alkuaikoina! Luulen että Briatorelta opittua tavaraa, itseään pitää kehua niin maan prkl:sti, että itsetunto on katossa! Siihen päälle kun tulee sopivasti tuuria tai toisille epäonnea, niin johan sitä ollaan maailman parasta luokkaa!
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
copersucar sanoi:
En nyt tiedä tuosta reiluudesta tai tuurista. Huonoa tuuria oli tietysti se että Räikkösen ripustukset eivät kestäneet kierrosta pidempään, mutta itse hän lopultakin tuhosi eturenkaansa ja kilpailunsa lukkojarrutuksellaan.
No ei hän nyt mitenkään itse niitä renkaitaan tuhonnut. Eiköhän siihen vaikuttanut radikaalisti auton toiminta. Niin kuin on huomattu, Kimin kierroajat alkoivat laskea jo 9:nnen kierroksen jälkeen. Autossa epäilemättä on ollut jonkinmoista jarru/ripustusongelmaa, koska normaalitilanteissa Kimin kierrosajat paranevat 9nnen kiekan jälkeen.

Sitä paitsi auton ripustukset hajosivat. Moni muu auto olisi varmasti täristyksen kestäny. Mäcci ei. Joten kyllä tässä keskeytyksen syyksi voi mielestäni pistää auton hajoamisen. Jos se ei kestä kunnon kilvanajoa, niin minkäs teet.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
formulastara sanoi:
Niin kuin on huomattu, Kimin kierroajat alkoivat laskea jo 9:nnen kierroksen jälkeen.


Eikös näin käynyt muillekin? En jaksa tarkistaa, mutta sellainen mielikuva minulla on.

Autossa epäilemättä on ollut jonkinmoista jarru/ripustusongelmaa
Miksi talli yleensä esittää syyn siihen, jos kuljettajan virheisiin on syynä tekniikka, mutta nyt sanottiin suoraan, että epätasapaino johtui lukkojarrutuksista. Eikä Kimi kyllä itsekään viitannut mitenkään mihinkään teknisiin murheisiin vaan sanoi, että auto toimi loistavasti ennen rengasongelmaa.

Sitä paitsi auton ripustukset hajosivat. Moni muu auto olisi varmasti täristyksen kestäny.
Ehkei kuitenkaan. Tärinä oli aivan hurjaa, minkä näki sisäkamerakuvasta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jousitusvika aiheutti Räikkösen rengasrikon 29.5.2005,20:19:47

Kimi Räikkönen poistui Nürburgringiltä turhautuneena jouduttuaan keskeyttämään johtoasemasta kierrosta ennen maalia tukivarren rikkoutumiseen. Räikkönen ja Ron Dennis kertoivat McLarenin tiedotteessa rengasrikon aiheutuneen jousitusviasta, joka aiheutti valtavasti tärinää. Yhdessä tallin kanssa Räikkönen kuitenkin sopi ajavansa voitosta loppuun saakka ja tällä kerralla riski ei kannattanut. Kumpikaan osapuoli ei esittänyt syytöksiä toisiaan kohtaan.

- sportti.com

I rest my case!
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ja Hurmurisija: Tärinä oli hurjaa, mutta tuleeko mieleen että tärinä ei välttämättä ole niin hurjaa monilla muilla talleilla? On niitä flat spoteja ennekin nähty, tuollaisia tärinöitä ei. Laren on heikko...
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Tuskin kukaan on samaa mieltä, mutta miusta tuo Alonson voitto oli juuri niin ansaittu kun pitää ollakkin.

Oon yleensä aatellu, että ensimmäisenä maaliin tuleva kuljettaja-auto-yhdistelmä ansaitsee voiton ja sillä siisti.

Tää on joukkueurheilua ja jos esim. kone pettää niin osa joukkueesta on tehny työnsä huonosti ja sillä selvä. Se on tietty ikävä juttu kuskin kannalta.

Eli Alonso tsemppasi tän homman himaan ja sillä selvä.

Mutta vaikka pidänkin tätä ansaittuna voittona niin silti Alonso ois voinu vähän eri tavalla käyttäytyä juhlistaessaan voittoaan. Jos toinen kaveri on noin lähellä voittaa koko tivolin niin vähän vois sympatiaa tuntea ja jättää riehumisen vähemmälle.

No, oli miten oli...
 

j_m_f

Member
Liittynyt
30.5.2005
Viestit
11
Sijainti
Helsinki
Jaaha, vielä kääntää espanjalaislehdet veistä haavassa... Aikamoista Alonso-paatostahan tuo on...

"- Voitto tai ei mitään. Tupla tai kuitti. Periksi ei anneta. Se on Räikkösen tyyli ajaa kilpaa, tyyli jota hän kuvailee sanoilla maximum attack. Hänelle kelpaa vain voitto. Näyttävää ja sankarillista, mutta ei kovin järkevää maailmanmestaruutta ajatellen, AS maalaili.

- Kimi oli hankkinut niin suuren johdon, että hän olisi voinut keskittyä voiton varmisteluun ja tekniikan varjeluun. Käsittämättömällä tavalla hän sortui alokasmaisiin virheisiin, joiden merkittävin seuraus oli renkaiden kuluminen äärirajoille, AS kritisoi.

AS:n mielestä Räikkösen olisi ollut järkevämpää tyytyä tällä kertaa varmistelemaan MM-pisteitä.

- Räikkösen yritykses päästä maaliin lähes neliskulmaisella renkaalla ei voinut päättyä muulla tavalla. Järkevämpää olisi ollut antaa periksi ja tulla maaliin toisena, kolmantena tai neljäntenä, kuten Alonso Monacossa.

- Kahden suurlupauksen kaksintaistelussa hyvää meidän kannaltamme on se, että oma kuljettajamme on terävämpi kuin tuppisuinen vastustajansa. Ensivaikutelmista huolimatta todellinen Iceman asuu Asturiassa, AS hehkutti.

MTV3
 
Ylös