On totta että nettimarkkinointi on kasvussa, mutta vielä tällä hetkellä se elää suurta kehitysvaihetta. Sitä oikeaa ja parasta mahdollista nettimainontatapaa ei ole oikein vielä löytynyt. Olin tossa viime keväällä yhellä kurssilla ja siinä tuli aika hyvin ilmi se että nettimainonnalla ei vielä saada paljoakaan tehokkuutta verrattuna TV ja lehtimainontaan. Sen takia monet yritykset eivät ehkä jaksa yrittää nettimainontaa.jaska:
Nettimarkkinoinnin maineesta olen eri mieltä, se on Suomessakin kasvussa, mutta olemme edelleen esim. Ruotsia reilusti jäljessä. Kun otetaan nettimainonnan %-osuus koko mainospotista, niin Suomessa luku on noin puolet pienempi. Netti on loistava mainosmedia, kunhan vain mainostajat osais käyttää sitä - Suomessa vain ei liene tarpeeksi rohkeita ja innovatiivisia mainostajia.
Sekin on totta että nettimainonta toimii parhaimmillaan siten että vaikka käyttäjä ei klikkaakaan banneria, niin banneri jää silti alitajuntaan. Ja kun käyttäjä näkee saman yrityksen logon jossain muualla niin hän rupee ajattelemaan että hei tuohan näyttää tutulta.. Eli juuri niinkuin Willer sanoi..
Mutta kun puhutaan nettimainonnan maineesta, joka siis viittaa historiaan, ei tulevaisuuteen, niin se maine on heikko, sillä tähän mennessä sillä ei ole saavutettu sellaisia tuloksia mitä on ehkä odotettu. Lisäksi netin käyttäjien keskuudessa nettimainonnan maine on myös huono, sillä moni käsittää bannerit ennemmin häiriön aiheuttajina kuin mainoksina.
Nettimainoksiin ei siis suhtauduta samalla tavalla kuin hesarin mainoksiin vaan lähinnä samalla tavalla kuin mutiaisten jakamiin pizzamainoksiin, joita tipahtaa luukusta vaikka ovessa lukisi "ei mainoksia".
Tuota en taas kannata yhtään että VIPeiltä poistettaisiin mainoksia ja eiVIPit saisivat mainostulvan. Kyllä näiden mainosten sijoittelussa täytyy miettiä käytettävyyttä sekä VIPpien että eiVIPpien osalta. Ja kun suurin osa eniten kirjoittavista hahmoista tulee olemaan VIPpejä, niin mitä hyötyä yrityksellä on lähteä sponssaamaan sivua, jonka aktiivikäyttäjistä suurin osa ei mainoksia edes näe? Ei mitään..
Näkisin siis ennemmin parempana vaihtoehtona miettiä yhtenäistä linjaa siinä mihin bannerit sijoitetaan ja mitä rajoituksia niihin asetetaan (lähinnä animaatioiden suhteen).
Paras ehkä olisi jos voisi lähteä suunnittelemaan sivuja kilpailuanalyysin avulla. Eli tarkastellaan kilpailevien sivujen (ulkomaalaiset autourheilusivustot) ratkaisuja. Kopioidaan hyvät ideat ja vältetään huonoja. F1-Forumin nykyistä ratkaisua voi myös vertailla kilpailijoihin.