Tässä muutamia ajatuksiani tästä Foorumin tilanteesta.
Ensinnäkin foorumi on tällä hetkellä todella hankalassa tilanteessa. Toisaalta sillä on paljon käyttäjiä. Toisaalta taas latausmääriin suhteutettuna käyttäjiä ei ole liikaa, tämä aiheutuu mm. Vapaan keskustelun järkyttävästä suosiost. Samat käyttäjät luovat paljon liikennettä.
Valitettavasti tämä on ns. yhteisö - todistettavasti yksikään yhteisö ei ole vielä generoinut liikevvoittoa. Viimeisimpänä duuni.net lopetettiin Talentumin toimesta, koska sitä ei saatu kannattavaksi.
Tämän takia foorumin on ehdottomasti saatava lisää käyttäjiä, myös uutissivulle. Tämä vaatii panostamista uutisiin.
- Ulkonäöllisesti ja sisällöllisesti (kuvat), foorumi ei saa "peruskäyttäjiä" jos häviää uutisten ulkonäössä ja sisällössä esim. Maikkarille.
- Nopeudessa, foorumin olisi saatava tunnustusta siitä, että uutisoi aina kaiken ensimmäisenä. Mielestäni esim. uutistoimittajien kuntaa voisi laajentaa, ns. varatoimittajilla, jotka tuovat "pienempiä" uutisia esiin, heti kun ne tapahtuvat. Itse olen valmis tällaiseksi toimittajaksi.
Myös kolumneihin pitäisi panostaa. Yhtään vähättelemättä nykyisiä loistavia kolumnisteja. Pitäisi saada joku, edes "pikkaisen" tunnettu nimi (onko kenelläkään suhteita) Myös erillaisia kolumneja voisi kehittää, "Ralliauton ajamisen tekniikka" "Tältä tuntuu paha kolari" (Fränk wink ) jne. aiheita voi kyllä keksiä.
Myös UP:n apua voitaneen käyttää, sekä kolumneissa - että uutisissa. Kolumni "Kimi huuma Itävaltalaisesta näkökulmasta", tai uutinen "Näin Australian-osakilpailu nähtiin Itävallassa"
Mutta ehdottomasti foorumin on profiloiduttava "Puolueettomaksi" -uutisoijaksi Kimi-huuman keskellä.
Mielestäni on ehdottoman tärkeää saada kaikki motorsportti edustetuksi foorumilla, tällöin voimme saada uusia käyttäjiä, ketkä ovat tähän asti etsineet uutisia vain englanninkielisiltä sivuilta.
Toinen asia sitten on, löytyykö Suomesta enempää käyttäjiä - joita kiinnostaa nämä "puolueettomat" uutiset Formuloista, tai muut lajit...
Mitä mainosmyyntiin tulee, olen samaa mieltä, että harrastajasivusto on "hankalampi" kohde, kuin esim. MTV3. Tämän takia kaikki harrastajamaisuudet on poistettava. Esim. etusivulla pitäisi osoitteena mielestäni olla myynti@f1-forum.fi. Pikkuseikka, mutta ne merkkaavat yllättävästi kokonaismielikuvassa.
Pienuus on myös käännettävissä voitoksi "Olemme pienempi ja joustavampi" Fooruminkin käyttäjien on tulevaisuudessa hyväksyttävä "näkyvämmät" mainokset.
Internet-mainonnassa Suomi on reilusti esim. Ruotsia jäljessä, joten kasvunvaraa siellä kyllä on.
Minä voin auttaa mainosmyynnissä, jos apua tarvitaan.
VIP-palveluista. On hieman ikävää, että tämä menee nyt väärinpäin. Mutta tällä hetkellä tilanne on se, että käsitääkseni VIP-palveluita ei ole olemassa, mutta rahaa tarvitaan. Eli tavallaan meidän pitää VIP-maksuilla rahoittaa tulevat VIP-palvelumme. Itse olen valmis tähän, toivottavasti moni muukin. Koska tulevaisuudessa, jos saamme esim. dompparin stats-softan pyörimään ja muita VIP-palveluita (joita saa varmaan tähän toikkiin ideoida) niin joku uusijäsenkin voisi kiinnostua näistä.
Mielestäni VIP-palveluihin voisi kuulua ainakin
- Tuo statistiikka-palvelu
- Jos ei laatikko, niin ainakin ohjauksen nikki@f1-forum.fi -osoiteesta
- Laajemmat kuvagalleriat (jos nuo kuvat ostetaan)
Mitä lisää?
Tuohon osuuskuntahommaan voisin kommentoida sen verran, että mielestäni se on onneton idea. En nyt aivan 100% varma ole, mutta muistaakseni osuuskunnassa kellään ei saa olla muita isompaa osuutta. Joten mielestäni Antti (kuka on varmasti sijoittanut foorumiin enemmän aikaa ja rahaa, kuin moni meistä uskoo) kärsisi tästä kohtuuttomasti.
Yksi ratkaisu olisi F1-Forum Oy. Tässä Antti voisi pitää esim. 51% osuuden ja myydä 49% tms. Ongelma on vain firman perustamiseen vaadittava n. 8000e pääoma (oli 50 000mk)
Siinä nyt vähän kommenttia, jatkan kun keksin lisää...
Ett silleen!!!!!!!!!
<small>[ 13-01-2004, 22:47: Message edited by: jaska ]</small>