CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
Keke Rosbergille Monacon kilpailu oli tavallaan tuttu kilpailu, mutta samalla jotenkin uusi juttu. Rosbergin aikaisemmille talleille Theodorelle, ATS:lle, Wolfille tai Fittipaldille olisi Zolderin kisan jälkeen riittänyt vain jarrujen vaihto ja toiveet siitä, että ne kestäisivät paremmin.
Kaudella 1978 Monacossa Rosberg oli karsiutunut Theodorella, kaudella 1979 hän ei ollut osallistunut kisaan koska hänellä ei ollut paikkaa f1:ssä, kaudella 1980 hän oli karsiutunut ja kaudella 1981 hän oli myös karsiutunut. Kauden 1979 Monacoon Keke olisi ollut ehdolla, mutta Wolfilla ei ollut kiinnostusta käyttää toista autoa kisassa ja James Huntin uskottiin ajavan kausi loppuun. Toisin kuitenkin kävi.
Suomessa noina vuosina Rosbergista ja formuloista oltiin saatu huono kuva. Osin syynä oli myös YLE:n omat sekoilut ja kiinnostumattomuus laajempaan televisiointiin. Monacon kilpailu oli kausina 1978-1981 eräänlainen kohokohta ja kun aina Rosberg karsiutui niin se nähtiin huonona merkkinä.
Tällä kertaa kaikki oli toisin. Keke oli lähdössä kilpailuun jopa voittajasuosikkina ja kohtelu oli sen mukaista. Monacon kilpailu tulisi myös näkymään TV1:llä koostekilpailuna.
Williamsilla oli pikkutalleihin verrattuna kaikki toisin. Talli matkusti testaamaan f1:n hovitestiradalle Croix-en-Ternoisin radalle Pohjois-Ranskaan, jossa autoihin asennettiin erillinen vain Monacoon tarkoitettu vaihdelaatikko ja erilliset jarrut. Rengastestejä tehtiin myös Monacoa varten. Kaikki tapahtui noin viikkoa ennen Monacoa.
Keken kertoman mukaan Monacon syheröt olivat aina vaikeita ja mikäli jarrut pettäisivät Monacossa niin hän ajaisi varikolle ja jäisi sinne. Tällaiset taustatiedot olivat periaatteessa kovin uutta suomalaisille. Toki Monacon kilpailusta oli aiemminkin lehdissä kirjoitettu enemmän sen laajan maineen takia ja kilpailun kovuus tiedettiin, mutta tarkat taustatiedot olivat vain silti jääneet jonnekin hämärään.
Monacon testejä tehtiin myös uudella FW08:lla ja se toimi kuin unelma. Talli oli maksanut 4 miljoonaa markkaa neljästä autosta jotka se toi Rosbergille ja Dalylle Monacoon. Automäärä oli ylellisyyttä Rosbergin aikaisempiin käynteihin verrattuna. Aina aiemmin oli ollut vain yksi auto tai korkeintaan toimimaton tai testaamaton vara-auto jonka kunto oli arvoitus.
Samaa mieltä oli myös Derek Daly jonka aiemmat vierailut Monacossa olivat myös olleet pettymyksiä.
Kaudella 1978 Monacossa Rosberg oli karsiutunut Theodorella, kaudella 1979 hän ei ollut osallistunut kisaan koska hänellä ei ollut paikkaa f1:ssä, kaudella 1980 hän oli karsiutunut ja kaudella 1981 hän oli myös karsiutunut. Kauden 1979 Monacoon Keke olisi ollut ehdolla, mutta Wolfilla ei ollut kiinnostusta käyttää toista autoa kisassa ja James Huntin uskottiin ajavan kausi loppuun. Toisin kuitenkin kävi.
Suomessa noina vuosina Rosbergista ja formuloista oltiin saatu huono kuva. Osin syynä oli myös YLE:n omat sekoilut ja kiinnostumattomuus laajempaan televisiointiin. Monacon kilpailu oli kausina 1978-1981 eräänlainen kohokohta ja kun aina Rosberg karsiutui niin se nähtiin huonona merkkinä.
Tällä kertaa kaikki oli toisin. Keke oli lähdössä kilpailuun jopa voittajasuosikkina ja kohtelu oli sen mukaista. Monacon kilpailu tulisi myös näkymään TV1:llä koostekilpailuna.
Williamsilla oli pikkutalleihin verrattuna kaikki toisin. Talli matkusti testaamaan f1:n hovitestiradalle Croix-en-Ternoisin radalle Pohjois-Ranskaan, jossa autoihin asennettiin erillinen vain Monacoon tarkoitettu vaihdelaatikko ja erilliset jarrut. Rengastestejä tehtiin myös Monacoa varten. Kaikki tapahtui noin viikkoa ennen Monacoa.
Keken kertoman mukaan Monacon syheröt olivat aina vaikeita ja mikäli jarrut pettäisivät Monacossa niin hän ajaisi varikolle ja jäisi sinne. Tällaiset taustatiedot olivat periaatteessa kovin uutta suomalaisille. Toki Monacon kilpailusta oli aiemminkin lehdissä kirjoitettu enemmän sen laajan maineen takia ja kilpailun kovuus tiedettiin, mutta tarkat taustatiedot olivat vain silti jääneet jonnekin hämärään.
Monacon testejä tehtiin myös uudella FW08:lla ja se toimi kuin unelma. Talli oli maksanut 4 miljoonaa markkaa neljästä autosta jotka se toi Rosbergille ja Dalylle Monacoon. Automäärä oli ylellisyyttä Rosbergin aikaisempiin käynteihin verrattuna. Aina aiemmin oli ollut vain yksi auto tai korkeintaan toimimaton tai testaamaton vara-auto jonka kunto oli arvoitus.
Samaa mieltä oli myös Derek Daly jonka aiemmat vierailut Monacossa olivat myös olleet pettymyksiä.