F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Keke Rosbergille Monacon kilpailu oli tavallaan tuttu kilpailu, mutta samalla jotenkin uusi juttu. Rosbergin aikaisemmille talleille Theodorelle, ATS:lle, Wolfille tai Fittipaldille olisi Zolderin kisan jälkeen riittänyt vain jarrujen vaihto ja toiveet siitä, että ne kestäisivät paremmin.

Kaudella 1978 Monacossa Rosberg oli karsiutunut Theodorella, kaudella 1979 hän ei ollut osallistunut kisaan koska hänellä ei ollut paikkaa f1:ssä, kaudella 1980 hän oli karsiutunut ja kaudella 1981 hän oli myös karsiutunut. Kauden 1979 Monacoon Keke olisi ollut ehdolla, mutta Wolfilla ei ollut kiinnostusta käyttää toista autoa kisassa ja James Huntin uskottiin ajavan kausi loppuun. Toisin kuitenkin kävi.

Suomessa noina vuosina Rosbergista ja formuloista oltiin saatu huono kuva. Osin syynä oli myös YLE:n omat sekoilut ja kiinnostumattomuus laajempaan televisiointiin. Monacon kilpailu oli kausina 1978-1981 eräänlainen kohokohta ja kun aina Rosberg karsiutui niin se nähtiin huonona merkkinä.

Tällä kertaa kaikki oli toisin. Keke oli lähdössä kilpailuun jopa voittajasuosikkina ja kohtelu oli sen mukaista. Monacon kilpailu tulisi myös näkymään TV1:llä koostekilpailuna.

Williamsilla oli pikkutalleihin verrattuna kaikki toisin. Talli matkusti testaamaan f1:n hovitestiradalle Croix-en-Ternoisin radalle Pohjois-Ranskaan, jossa autoihin asennettiin erillinen vain Monacoon tarkoitettu vaihdelaatikko ja erilliset jarrut. Rengastestejä tehtiin myös Monacoa varten. Kaikki tapahtui noin viikkoa ennen Monacoa.

Keken kertoman mukaan Monacon syheröt olivat aina vaikeita ja mikäli jarrut pettäisivät Monacossa niin hän ajaisi varikolle ja jäisi sinne. Tällaiset taustatiedot olivat periaatteessa kovin uutta suomalaisille. Toki Monacon kilpailusta oli aiemminkin lehdissä kirjoitettu enemmän sen laajan maineen takia ja kilpailun kovuus tiedettiin, mutta tarkat taustatiedot olivat vain silti jääneet jonnekin hämärään.

Monacon testejä tehtiin myös uudella FW08:lla ja se toimi kuin unelma. Talli oli maksanut 4 miljoonaa markkaa neljästä autosta jotka se toi Rosbergille ja Dalylle Monacoon. Automäärä oli ylellisyyttä Rosbergin aikaisempiin käynteihin verrattuna. Aina aiemmin oli ollut vain yksi auto tai korkeintaan toimimaton tai testaamaton vara-auto jonka kunto oli arvoitus.

Samaa mieltä oli myös Derek Daly jonka aiemmat vierailut Monacossa olivat myös olleet pettymyksiä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monacossa FISA:n ja FOCA:n väliset kauden kiistat olivat lopullisesti haudatut. Ensinnäkin syy siihen oli Renaultin ja turbojen jyräämisen olemattomuus. Toiseksi lajin sponsorien levottomuuksien myötä mahdolliset epäkohdat ja ristiriidat tallien välillä haluttiin haudata. Ja kolmanneksi Gilles Villeneuven kuolema oli yhdistänyt erimieliset osapuolet rauhaan.

Monacon grand prixin piti olla kauden paras vapaastihengittäville autoille ja kauden vaikein rata turbomoottoreilla varustetuille autoille. Renaultin toisen sukupolven turbo oli kuitenkin jo enimmäkseen ratkaissut viiveongelman. Toleman, Brabham, Alfa Romeo ja Ferrari olivat ongelmissa sillä ne vain testasivat toisen sukupolven turboa radalle, mutta päätyivät käyttämään ensimmäisen sukupolven turboa Monacon radalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ferrari ei ollut aluksi mukana edes Monacossa. Lopulta kuitenkin talli suostui ajattamaan vain yhtä kuljettajaa eli Pironia. Se olisi halunnut Villeneuven korvaajaksi viimeisen kerran Jody Scheckterin tai Jacky Ickxin vain Monacossa. Molempien kieltäydyttyä tarjouksesta Enzo alkoi katsoa Mario Andrettin ja Patrick Tambayn suuntaan.

Andretti oli edelleen halukas ajamaan f1:ssä, mutta Ferrari ei ollut halukas maksamaan 60 000 dollaria kisalta tai mitään siirtokorvauksia Indycarin puolelle. Tambay tuntui sopivalta ehdokkaalta loppukaudeksi, mutta hän oli kiinni Can-Amissa. Kanadan lehdistön arvuuttelut Jacques Villeneuven Ferrari-paikasta olivat kuitenkin satua joka ei toteutunut.

Sen sijaan Villeneuve yhdistettiin heikkoihin talleihin. Osella ja March olivat Arrowsin ohella vahvat ehdokkaat kauden ajalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Mauro Forghieri rakennutti Monacoa varten erityisen kestävän rungon johon teräsosia oli lisätty huomattavia määriä Zolderin onnettomuuden johdosta. Ligier toi uuden JS19-mallin radalle Monacossa.

Kuitenkaan luvattua turbomoottoria ei ollut tullut ja se tulisi olemaan este myöhemmin kaudella. Brabhamilla moottorien kanssa arpominen jatkui. Piquet käytti turboautoa eli BT50:tä ja Patrese vanhaa BT49D:tä.

Maailmanmestarin oleminen testiautossa oli vaikeaa ymmärtää ja myöskin kilpailutaktiikat olivat poikkeuksellisesti Patresen suuntaan ohjattu. Bernien mukaan Piquetille sopisivat paremmin Goodyearin C-renkaat kun taas Patreselle sopisivat D-renkaat.

Ennen kauden alkua Patresen piti olla nöyrä kakkoskuljettaja. Padovan mies ei kuitenkaan ollut aivan turha kaveri. Etenkään tulevan viikonlopun jälkeen.

Avon oli yllättänyt kaikki vetäytymällä f1:stä. Se oli kyllästynyt politisoimiseen ja ATS:n menetettyään tehdas ei nähnyt mitään järkeä pikkutallien tukemisessa vaan mieluummin vetäytyi. Se myi kaiken kilpailullisen varastonsa Puurenkaita myöten Marchille.

Ensign ei saanut edes jämiä tallien varastoista poislukien Puurenkaita. Näin talli joutui ajamaan Zolderissa käytetyillä renkailla ja Puurenkailla. Theodore oli myös rengasongelmissa, mutta se oli valmistautunut ostamaan renkaita tarvittaessa Goodyearilta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monacon Grand Prix Monte Carlo

Päivämäärä: 23.5.1982

Radan pituus: 3,312 kilometriä

Kilpailun pituus: 76 kierrosta tai 251,64 kilometriä 2 tunnin sisään

Sää: Aurinkoista ja sitten tihkusadetta

Yleisöä: 75 000-100 000 katsojaa

Pitkän historiansa aikana Monacon Grand Prix on kerännyt itselleen joukon superlatiiveja: Se on MM-sarjan radoista vanhin, kuuluisin, kapein, lyhin ja vaarallisin. Kuitenkin jo paalupaikka Monacossa on kuin voittaisi jättipotin Kasinolla. Voitto Monacossa on taas ajajien keskuudessa erikoisessa asemassa. Kaiken muun yläpuolella ja ilman maailmanmestaruutta se on kuin maailmanmestaruus.

Monacon Grand Prixin hohdon selittää ympäristö. Se ajetaan pienessä valtiossa, legendaarinen Hotel de Paris ja Casino ohitetaan muutaman metrin päästä. Radalla on legendaarisia mutkia kuten Loews, Tabac, Casino, Portier, La Rascasse ja ennen kaikkea legendaarinen tunneli. Monacon vanhimmassa ratakartassa oli myös rautatiekiskot, mutta niistä luovuttiin vaarojen takia hyvin pian.

Lisäksi Monte Carlon kelluvan satama-altaan reunalta voi ihailla maailman kalleimpia autoja suunnilleen yhtä kalliin huvijahdin kyydistä. Voittopalkinnon lisäksi Monacon pienellä ja omituisella palkintokorokkeella saa reippaan puristuksen itse ruhtinas Rainierilta. Lisäksi Rainier tarjoaa voittajalle suuren illallisen.

Graham Hill nousi aikoinaan viisi kertaa voittajaksi, Stirling Moss ja Jackie Stewart kolme kertaa. Monacon Grand Prix on kokeneiden ja kokemattomien kuljettajien henkilökohtainen kamppailu. Monacossa ei kamppailla autoja vaan seiniä vastaan. Monacon kaduilla maaliinajo vaatii erityisä autoa. Keskeyttäneiden ennätys ja maaliintulijoiden vähäisin ennätys kirjattiin vuonna 1966 jolloin vain neljä kuljettajaa ajoi maaliin.

Radan vaarallisin kohta on valittömästi avausmutka eli Ste Devote. Se on saanut nimensä ruhtinaskunnan suojelupyhimyksen mukaan nimetyn kirkon mukaan. Pyhimys suojelee varmaankin uhkapelikaupungin Grand Prixia sillä sitten armon vuoden 1967 ja Lorenzo Bandinin palon kukaan kuljettaja ei ole menehtynyt radalla. Kolareita ja jopa uima-altaaseen sinkoutumisia on sattunut vuosikymmenten varrella sitäkin tiheämmin.

Täysin turvallisia ohituspaikkoja ei Monacossa ole käytännössä lainkaan ja jokainen ohitus ajajasta ja autosta riippumatta on kapealla radalla taiteilijan työtä. Paalupaikka on Monacossa elintärkeä ja takariviin jäävien on turha haaveilla palkinnoille pääsystä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monacon radan ahtaan luonteen takia sääntöjen mukaan järjestettiin Monacossa erillinen Esikarsinta. Siihen osallistui 31:stä autosta kahdeksan. Siinä ratkaistiin kauden 1981 pisteettömien tallien kuljettajien osuus kilpailuun. 23 muuta kuljettajaa joiden tallit olivat saaneet pisteitä pysyisivät etuoikeutettuina aika-ajon karsintaan.

Tämä tarkoitti takuupaikkaa myös Keke Rosbergille ja Derek Dalylle. Theodorelle Patrick Tambayn edelliskauden piste oli onnenpotku myös rengasneuvottelujen kannalta. Lisäksi pienillä talleilla oli Theodorelle valituksia jo muutenkin Teddy Yipin härskistä rahapolitiikasta jo torstaina. Pisteiden perusteella ei sijoituksia ratkaistu ajajien kesken vaan kuljettajien tallit määräsivät jaon vuosittain.

Monacon kilpailun viikonlopun myötä esikarsinta ajettaisiin torstaina aamulla klo 8 ja myöhemmin ensimmäinen harjoitus ja aika-ajo. Lauantaina olisivat vielä yhdet vapaat harjoitukset ja erillinen Monacoon tarkoitettu Aika-ajon karsinta josta vielä karsittaisiin 6 autoa pois jotta radalle tarkoitettu 20 auton määrä toteutuisi.

Torstain esikarsinnasta jatkoon selviäisi vain kolme nopeinta. Perjantai oli tyypillinen lehdistön ja kuljettajien vapaapäivä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Torstaina Esikarsintaan osallistuivat siis Tolemanit, Marchit mukaanlukien myös omalla Marchilla ajanut Emilio de Villota, Osellat ja Chico Serran ainoa Fittipaldi. Fittipaldille Esikarsinta oli huono uutinen Zolderin menestyksen jälkeen.

Pikkutallit olivat kateellisia rengasongelmien kanssa painiville Ensignille ja Theodorelle joiden edelliskauden Long Beachin ja Rion sankariajot olivat tuoneet palkinnoksi paikan aika-ajonkarsintaan.

Aikaa esikarsinnassa oli käytössä tunti. Ja kuin se ei olisi ollut tarpeeksi niin radan likaisuutta aiheuttivat vielä ylimääräiset tarkastukset Lamborghinilla ja radanhuoloautolla ajot. Sitten ratavirkailijat lähettivät kuorma-auton radalle mistä kaadettiin vettä radalle. Rata oli eräistä paikoista niin märkä, että jotkut tallit käyttivät jopa sadekelin renkaita.

Pikkutallit ajelivat Puurenkailla ja surkeilla Avonin renkailla Marchit olivat hitaita. Emilio de Villota oli radan hitain kaveri ajalla 1.52.401. Toiseksi hitain oli Chico Serra ajalla 1.31.471. Kolmanneksi hitain oli Raul Boesel ajalla 1.31.212 ja neljänneksi hitain oli Riccardo Paletti Osellalla ajalla 1.31.059. Hitaiden nopein ja ensimmäinen putoaja oli vain 55 sadasosan erolla tallikaveriinsa nähden Teo Fabi Tolemanilla ajalla 1.30.407.

Derek Warwick selvitti tien juuri ja juuri mukaan. Jochen Mass oli vara-autolla toiseksi nopein ja selvästi muita Marchin ajajia nopeampi. Hänellä oli tallin ainoat kunnon Extra-pidon renkaat autossa ja oli siksi selvästi nopeampi. Kisa-autosta oli hajonnut moottori ja hän oli lähtenyt vara-autolla mukaan. Esikarsinnan nopein oli Jean-Pierre Jarier Osellalla.

Talleilla oli tunteikkaat sessiot ja Alex Hawkridge teki protestin Massin Marchista. Auto oli kuulema laiton ja katsastamaton. Protesti hyytyi hyvin lyhyeen ja näin Fabi oli ulkona aika-ajoista. Paha turboviive ja moottoriongelmat molempien Tolemanien kanssa rajoittivat aikaa esikarsinnassa ja Monacon radalla yleensäkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan vielä pienet koosteet Esikarsintaan jääneiden kuljettajien ja tallien tilanteita:

Teo Fabi ja Toleman: Pahat moottoriongelmat yhdessä turboviippeen kanssa aiheuttivat karsiutumisen. Jäi aivan hiuksenhienosti Warwickille. Yritti vielä päästä mukaan kisaan epätoivoisen protestin avulla, mutta turhaan.

Riccardo Paletti ja Osella: Nuoren italialaisen ongelmat jatkuvat edelleen. Kuudesta viime kisasta vain kolmeen hän on päässyt starttaamaan. Monacosta tuli myös pettymys vaikka vauhtia hieman enemmän löytyikin nyt.

Raul Boesel ja March: Hidasta ajelua Puurenkailla ja saderenkailla myöhemmin Avonin kuluneilla Extra-renkailla höystettynä. Jatkoon ei ollut mitään asiaa.

Chico Serra ja Fittipaldi: Keken entisellä tallikaverilla oli Zolderin riemujuhlien jälkeen paluu arkeen. Fittipaldi ei Monacossa kulkenut lähellekään mukaanpääsyä ja Puurenkaat yhdessä muiden kumien kanssa eivät tuottaneet tulosta. Oli kuitenkin hitaammillaankin de Villotaa nopeampi. Karsiutuminen oli selvä juttu joka tapauksessa.

Kekellä tilanne olisi luultavasti ollut sama. Rahatilanne on hälyyttävä ja talli saattaa joutua vetäytymään kesken kauden. Zolderin voittorahat alkavat olla pian käytetty ja Emmo joutuu taas kaivamaan kukkaroaan syvältä.

Emilio de Villota ja March: Yksityinen Espanjan sankari sankaroi Monacon kadulla hitaammin kuin yksikään toinen. Auto ei kulkenut mihinkään Puurenkailla ja saderenkailla.

Myöhemmin Extra-renkailla kaikki välit menivät hukkaan liikenteen takia ja lopulta ylivoimaisen hidas kierros johti karsiutumiseen. Ei saanut myöskään ylimääräisiä Extra-renkaita kun kaikki menivät Boeselille tai Massille.

Esikarsinnasta selviytyneet Jarier, Mass ja Warwick eivät herättäneet juurikaan ihmetystä paremmissa talleissa. Ainoastaan Warwickin suoritus moottorivaurioisella autolla noteerattiin hieman paremmin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Torstaina ensimmäisissä Virallisissa Harjoituksissa Rene Arnoux piti parasta vauhtia yllä. Hän lähti radalle jo ensimmäisen 13 minuutin jälkeen Enduroilla. Aika laski 1.51:n ajoista aina 1.40:neen saakka. Sen jälkeen hän ajoi kaksi kierrosta aika-ajorenkailla. Niillä hän sai 1.25.0 ajan tauluun. Sen jälkeen vielä yksi lämmittelykierros aikaan 1.37.0 ja lopulta päivän nopein aika viimeisellä yrityksellä. Se oli 1.24.543.

Nopeimman kierroksen aikana Arnoux oli kolhinut kättään ja päätään vaikeissa pompuissa. Siitä huolimatta aika oli päivän nopein. Ainoastaan Andrea de Cesaris ja Riccardo Patrese saivat ajat painumaan alle 1.25:n. Kaikki muut jäivät sen taakse. Keke Rosberg oli torstaina neljäs ajalla 1.25.125. Viidenneksi ajoi Derek Daly ja Prost oli kuudes. Seiskapaikka meni Laudalle ja Alboreto oli kahdeksas. Ysipaikka meni Nelson Piquetille ja kymmenes ruutu meni Giacomellille ja 11:sta ruutu meni Mansellille.

12:sta sija meni John Watsonille vara-autolla. Jochen Massin tavoin Watsonilta hajosi moottori ja hän joutui ajamaan vara-autolla. 13:sta ruutu meni Didier Pironille ainoalla Ferrarilla. 14:sta sija meni de Angelisille Lotuksella. 15:sta ruutu meni Winkelhockille. 16:sta ruutu meni Laffitelle ja 17:sta oli Surer ja 18:sta paikka meni Cheeverille. Brian Henton oli toiseksi viimeinen alustavasti mukaan pääsevä kuljettaja ajalla 1.28.971. Viimeinen alustavasti mukaan pääsevä kuljettaja oli Jean-Pierre Jarier Osellalla. Hänen aikansa oli 1.29.057.

Karsiutuneista kuskeista alustavasti nopein oli Mauro Baldi ajalla 1.29.306 ja toiseksi nopein oli Jochen Mass ajalla 1.29.542. Kolmanneksi nopein karsiutuneista oli Eliseo Salazar ajalla 1.29.574. Derek Warwick kärsi jälleen moottorivauriosta ja oli ajalla 1.31.233 toiseksi hitain ajan saaneista kuljettajista ja kolmanneksi hitain muuten. Hitain ajan saanut kuljettaja ja toiseksi hitain oli Roberto Guerrero ajalla 1.32.183. Se oli jo 7,6 sekuntia Arnouxin aikaa hitaampi. Guerrero ajeli hitaimmillaan 1.50:n aikoja jotka vastasivat Arnouxin Enduro-aikoja ja Villotan Puurenkailla ajettuja kierroksia.

Guerrero ajoi nopeimmat kierrokset Avonin kuluneilla Extra-renkailla ja pehmeillä renkailla. Jan Lammers jäi ilman aikaa kun autoon oli tarjolla vain Puurenkaita. Niillä ei kannattanut ajaa kierrostakaan ja Teddy Yip joutui ostamaan Goodyearilta ylimääräisiä satseja renkaita. Ensign sai Ecclestonen hyväksynnällä Goodyearin renkaita ostotarjouksella, mutta renkaat tulisivat vasta Detroitiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantai oli luonnollisesti Monacossa vapaapäivä ja lauantaita jännitettiin innolla. Pikkutalleista Ensign oli hätää kärsimässä ja Theodorelle ei myöskään juuri aika-ajon erikoispehmeitä renkaita tullut paljon ostotarjouksen mukana. Suurin osa renkaista koostui D-seoksista ja Puurenkaista. Se ei herättänyt iloisia ilmeitä Theodoren leirissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Torstain ja perjantain ajan Rene Arnoux sanoi pystyvänsä sekuntia nopeampaan aikaan lauantaina kuin torstaina mikäli saisi ajaa ilman häiritsevää liikennettä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lauantain vapaissa harjoituksissa Riccardo Patrese ajoi saman tien ajan 1.23.0 tauluun. Se oli nopein aika. Mansell oli toinen ja Alboreto kolmanneksi nopein. Samoin Piquet turbo-Brabhamilla oli neljänneksi nopein. Jokaisen aika oli reilusti torstain aikaa nopeampi. Se tiesi jännitysnäytelmää ratkaisevaan Viralliseen Harjoitukseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Virallisessa Harjoituksessa ja aika-ajokarsinnassa jännitys alkoi jo alkuminuuteilla. Patrese jaksoi 3 minuuttia odottaa ja sen jälkeen ajoi aika-ajorenkailla ajan 1.25.0, odotti hetken aikaa ja teki ajan 1.23.9 ja lopulta ajoi ajan 1.23.791. Sen olisi pitänyt riittää paalupaikkaan. Bruno Giacomelli tuli radalle 9 minuutin jälkeen ja ajoi ajan 1.35.0 Enduroilla.

4 minuuttia myöhemmin hän lähti uudelleen radalle ja teki Slicksillä ajan 1.23.939. Myöhemmin aika-ajossa molemmat ajajat syyllistyivät Rene Arnouxin estelyyn. Lopulta molemmat kyllästyivät hidasteluihin ja menivät pois Arnouxin edestä. Sen jälkeen Arnoux iski vain 10 minuuttia ennen aika-ajon loppua Slicksillä ajan 1.23.281 tauluun ja oli nopein.

Paalupaikka tuli sillä ajalla. Patrese oli toinen ja Giacomelli kolmas. Prost oli neljäs ajalla 1.24.439 ja Pironi oli viides ajalla 1.24.585. Rosbergin aika parani kaksi sekuntia torstaista, mutta se riitti vain kuudenteen paikkaan. Aika oli 1.24.649.

Andrea de Cesaris ajoi ruutuun 7 ajalla 1.24.928 ja Derek Daly ruutuun 8 ajalla 1.25.390. Ysipaikan valtasi Michele Alboreto ajalla 1.25.449. John Watson tuskaili itsensä kymppipaikalle ajalla 1.25.583 ja Nigel Mansell oli 11:sta ajalla 1.25.642. Niki Lauda oli Nelson Piquetin tavoin hukassa aika-ajossa ja herrat ajoivat sijoille 12 ja 13 ajoilla 1.25.838 ja 1.26.075. Lauantain aika Piquetillä oli rahtusen hitaampi. 1.26.120. Laudan aika oli myös hieman hitaampi. Aika oli 1.26.019.

Manfred Winkelhock oli 14:sta ajalla 1.26.260 ja 15:sta oli Elio de Angelis Lotuksella. Aika oli 1.26.456. Eddie Cheever oli 16:sta ajalla 1.26.643. 17:sta oli Brian Henton toisella Tyrrelillä ja Ken Tyrrelin epätoivo syveni vaikka Henton ajoi vasta toista kilpailuaan tallissa. Aika oli 1.26.690. Jacques Laffite ajoi ajan 1.27.007 ja oli 18:sta.

Marc Surer ajoi ajan 1.27.019 ja oli toiseksi viimeinen mukaan pääsevä kuljettaja sijalla 19:sta. Viimeiseen eli 20:teen ruutuun pääsi Eliseo Salazar ajalla 1.27.022.

Monacon kilpailusta karsiutuivat Mauro Baldi ajalla 1.27.208, yllättävän kovaa ainoalla aika-ajorenkaan sarjalla ajanut Jan Lammers ajalla 1.27.523, Jochen Mass ajalla 1.27.885, Derek Warwick edelleen moottorivaurioisella Tolemanilla ajalla 1.28.075, Jean-Pierre Jarier ajalla 1.28.264 ja rengasvaikeuksista kärsinyt Roberto Guerrero ajalla 1.28.563. Baldin aika oli jo 4 sekuntia Arnouxia hitaampi ja Guerreron aika jo 5,3 sekuntia Arnouxia hitaampi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lauantain aika-ajon jälkeen draamaa riitti sillä Ligierin autot todettiin laittomaksi. Autoihin vaadittiin muutoksia ja aikaa oli vain rajoitettu määrä. Muussa tapauksessa autot hylättäisiin ja Mauro Baldi ja Jan Lammers pääsisivät mukaan kilpailuun.

Ligierillä tehtiin pikaisesti tärkeitä muutoksia ja niin autot pääsivät mukaan kilpailuun. Arrowsilla ja Theodorella osoitettiin mieltä päätöksestä ja toivottiin vielä hylkäystä, mutta turhaan. Mikäli tilanne olisi tapahtunut sunnuntaina niin ilman tallien ehdotonta yksimielisyyttä karsiutuneita talleja ei saanut enää päästää mukaan kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ylimääräiset muutokset aiheuttivat Ligierin autoon suuria muutoksia ja ne vaikeuttivat auton jo ennestään vaikeaa ohjautuvuutta. Kuitenkin kasvojen menetys tuplakarsinnan muodossa oli vältetty varsin viime hetkellä tarkastuksessa. Mikäli sunnuntaina valitus ja hylkäys erikseen olisi tapahtunut niin kisaan ilman erikoista hyväksyntää olisi voinut startata vain 18 autoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monacon ahtaalla radalla tehtiin kaudella 1982 uusi keskituntinopeuden ennätys. Se oli 143,17 kilometriä tunnissa. Tavallinen liikenne ja turva-autona toiminut Lamborghini Countach ajoivat varovaisuuden vuoksi vain yleensä 50 kilometriä tunnissa keskimäärin. Toki kilpailussa Lamborghini ajoi ymmärrettävästi kovempaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monacon aika-ajo ei ollut ratkaisevuudessaan helppo Keke Rosbergille. Helsingin Sanomille hän kommentoi asiaa muun muassa näin:

''Saakelin puupäät! Joka kerta kun yritin nopeaa kierrosta joku idiootti tuli hortoilemaan eteeni keskelle rataa. Minulla on tunne, että muut yrittävät asetella esteitä tielleni nyt kun auto on ruvennut kulkemaan näin lujaa.''

Keken ensimmäinen pehmeä aika-ajon sarja oli mennyt hukkaan puupäiden takia joiden porukkaan kuului muun muassa Andrea de Cesaris. Toisella sarjalla Rosberg joutui rajusti yliyrittämään renkaillaan. Aika-ajonrenkaat kestivät Monacon radalla toiseksi eniten kaudella eli jopa neljä kierrosta vaikka parhaat ajat saatiin 2 kierroksessa.

Rosberg ajoi kuitenkin rajusti ja lopulta vastoin kaikkia luonnonlakeja Rosbergin Keijo pamautti 2 sekuntia nopeamman ajan täysin lopuissa olevilla aika-ajonrenkailla ja oli kuudes. Silloin renkailla oli ajettu jo 7 kierrosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rosbergin ohella aika-ajorenkaita eniten säästänein kaveri ja samalla myös rajuimman nopeuden kiskaissut kaveri oli Hollannin monilahjakkuus Jan Lammers. Hänellä ei ollut enää käytössä kuin yksi ainoa aika-ajon sarja ja muuten tarjolla oli vain Puurenkaita ja D-seoksia. Lammers ajoi lopulta 4 kierrosta aika-ajonrenkaalla ja lopulta kiskaisi säästelyjen jälkeen ajan 1.27.523 tauluun.

Se ei riittänyt jatkoon, mutta herätti huomiota. Lammers oli nolannut itseään selvästi nopeammat ajajat ja Esikarsinnan kolme nopeinta. Ilman torstain rengasongelmia Lammers olisi saattanut päästä jatkoon. Toki myös rajoitetut testiajat ja jälleen olematon vara-auto hankaloittivat taivalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Williamsilla höyryjä aika-ajon aikana ja jo harjoituksissa aiheutti myös Derek Dalyn tilanne. Dalyn autoon tuli harjoituksissa moottoririkko ja myöhemmin aika-ajossa moottorivaurio. Sen myötä Dalyn piti saada pääsääntöinen vara-auto käyttöönsä. Auto oli kuitenkin tarkoitettu Rosbergille. Keke kieltäytyi antamasta omaa vara-autoaan käyttöön ja asiasta kehkeytyi pienimuotoinen kiista.

Lopulta Dalyn oma vara-autokaan ei toiminut ja kun asiasta uhkasi tulla aika-ajoa haittaava soppa niin Dalylle annettiin kokonaan testaamaton neljäs auto käyttöön korjausten ajaksi. Neljänteen autoon oltiin viritetty vain alustavat säädöt jotka vastasivat Rosbergin ajotapaa paremmin kuin Dalyn. Siitä huolimatta Daly ajoi kahdeksanteen ruutuun. Dalyn aika-ajo toisin kuin Keken ja Lammersin oli yhtä tuskaa aika-ajorenkailla.

Lopulta Daly oli nopeampi D-seoksilla kuin aika-ajorenkailla ja sekin oli omalla tavallaan merkittävä saavutus. Williamsilla alettiin kuitenkin valmistautua kilpailuun vaikka Keke ei ollut Dalyn kapinoinnista ja Frankin rauhoittelevasta asenteesta kovin mielessään. Periaatteen miehenä Keken kiusana oli myös tuo ainainen italialainen riippukinttu Andrea de Cesaris.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rosbergille olosuhteiden muutokset lauantaista sunnuntaille olivat tärkeitä. Uima-altaan mutkissa oli hänen mielestään radan vaikein osuus ja samalla myös radan rajuimmat hypyt. Siinä hän oli eräässä harjoituksessa lyönyt päänsä ja satuttanut hieman kättään.

Auto oli kuitenkin pysynyt radalla ja ulosajoa ei ollut tapahtunut. Lähellä se kuitenkin oli ollut. Säätiedotus lupasi selkeästä säästä pilvistyvään ja sateen mahdollisuus kasvoi.
 
Ylös