Monaco 23.5.1982
Course Carina toiminut Lamborghini Countach asettui lähtöruudukkoon aurinkoisella Monte-Carlon radalla. YLE:llä Juha Jokinen aloitti selostuksen. Sen jälkeen alkoi tapahtua. Arnoux meni kärkeen perässään Giacomelli, Patrese, Prost, Pironi, de Cesaris, Alboreto ja Rosberg. Daly oli vaikeuksissa ja päästi Mansellin edelleen. Dalyn mukaan Mansell aloitti blokkaamisen. Mansellin mielestä tilanne oli kilpailutilanne eikä tahallista. Kaikki pääsivät läpi ensimmäisestä mutkasta ja kahden edellisen vuoden kolareilta vältyttiin. Avauskierroksella Arnoux ajoi ajan 1.34.230, Giacomelli ajan 1.36.752 ja Patrese ajan 1.39.009. Kierroksella 2 Prost ohitti Patresen ja kierroksella 3 Giacomellin. Brunon autosta alkoivat vaihteet hajota ja kierroksella 4 vetoakseli pakotti keskeyttämään.
Järjestys oli kierroksella 4 Arnoux, Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Alboreto ja Rosberg. John Watson oli takana sijalla 11. McLarenit eivät kulkeneet mihinkään. Lauda taisteli Winkelhockin kanssa. Järjestys säilyi kierrokselle 15 saakka. Silloin Arnoux ajoi ulos uima-altaan shikaanissa ja keskeytti kun moottori ei vain lähtenyt enää käyntiin. Tosin autosta oli särkynyt pyörähdyksen yhteydessä helma ja vaurioituneella ohjauksella auto olisi ollut vaarallinen Monacossa. Joten jatkaminen olisi ollut turhaa.
Järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Alboreto ja Rosberg. Rosberg ohitti Alboreton tuolloin ensimmäisen kerran. Prost johti 6 sekunnilla. Kuitenkin Alboreto vielä pääsi edelle myöhemmin. Elio de Angelis pidätteli muita koska yritti ohittaa hidasta Nelson Piquetia. Pironi menetti etusiipensä, mutta se ei haitannut menoa radalla. Elio ei kerännyt kilpailun aikana sympatiapisteitä. Samaan aikaan Watson oli noussut vasta sijalle 9. Kierroksella 20 järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Alboreto, Rosberg, Mansell, Daly, Watson ja Lauda. Kierroksella 21 Rosberg meni lopullisesti Alboreton ohi ja alkoi tavoittaa de Cesarista. Kierroksella 22 Eliseo Salazarilta laukesi auton automaattisammutin ja hän joutui keskeyttämään.
Hän oli ollut jatkuvasti Hentonia ja Sureria nopeampi ja tavoitteli Ligierin autoja ennen keskeytystä. Kierroksella 27 Eddie Cheeverin auton moottori oli kunnossa kun hän keskeytti. Autossa vaan ei ollut enää tippaakaan öljyä. Syy oli siis öljyvuoto. Kierroksella 29 Jacques Laffite oli keskeyttänyt surkeaan ohjaukseen. Se oli hajonnut ja hän ei nähnyt järkeä ajaa autoa hajalle. Lisäksi moottori oli hänen mukaansa vahingoittunut. Guy Ligier ei sitä selitystä niellyt.
Kierroksella 30 järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Rosberg, Mansell, Watson, Daly ja Lauda. Kierroksella 32 Winkelhock keskeytti tasauspyörästön hajoamiseen ykkösmutkassa. Lisäksi moottori vaurioitui ja kisa oli ohi. Kierroksella 36 Watson keskeytti pitkään varikkopysähdykseen. Sähkölaitteet olivat vahingoittuneet ja öljyvuoto kasteli sytytyksen. Sen myötä kisa oli ohi. Kierroksella 38 Mansell ajoi seinään ja meni varikolle korjaukseen. Kierroksella 40 järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Rosberg, Alboreto, Mansell, Daly ja Lauda. Kaikki muut olivat jo jääneet kierroksen. Kierroksella 43 Rosberg sai de Cesarisin kiinni.
Andrealla sytytys oli vahingoittunut ja moottori valutti hieman öljyä tasaiseen tahtiin. Kierroksella 46 Mansell vaihtoi renkaat. Sen myötä Daly aloitti ajamaan 1.28:n ja 1.29:n aikojen sijaan 1.27:n aikoja ja alkoi saavuttaa muuta porukkaa. Kierroksella 49 Piquet keskeytti moottoririkkoon. Lisäksi turbo ja vaihteet olivat vahingoittuneet. Kierroksella 50 järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Rosberg, Alboreto ja Daly. Muut olivat jääneet kierroksella. Kierroksella 51 Laudan auto alkoi kärsiä vaihdeviasta ja öljynpaineista. Kierroksella 59 öljynpaineet katosivat ja kisa jäi kesken. Samalla kierroksella Daly ajoi 1.27:n ajan ja Prost 1.26:n ajan. Kierroksella 60 järjestys pysyi samana. Kierroksella 62 alkoi sataa tihuuttaa. Kierroksella 65 sade voimistui, mutta ei koskaan muuttunut pahemmaksi. Toisaalta yksikään ei uskaltanut laittaa sadekelin renkaita alleen.
Rosberg poistui ensimmäisenä. Auto osui puolentoista sentin väärinmenon myötä reunakiveykseen ja eturipustus petti. Auto liikkui kuin ammuttu varis. Keke kävi kuumana Andrealle kilpailun jälkeen. Hän oli estellyt Kekeä useita kierroksia. Toisaalta samalla kierroksella sinistä lippua ei tarvinnut huomioida. Daly ajoi pian Keken ohi ja jatkoi huikeaa menoaan. Kierroksella 70 järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Alboreto ja Daly. Hetkeä myöhemmin Alboreto keskeytti eturipustuksen hajottua. Sen jälkeen Daly oli jo viidentenä. Kierroksella 71 Daly alkoi lipsua ja muut ajajat olivat kierroksen jäljessä. Eräässä vaiheessa Henton oli käynyt varikolla rengasrikon takia. Kierroksella 72 Daly osui Tabacissa kaiteeseen ja törmäyksen voima hajotti takasiiven ja teki auton runkoon reiän joka ulottui vaihdelaatikkoon asti. Moottori kävi yhä ja matka jatkui. Ikävä kyllä vaihdelaatikon öljyt ja jäähdytysvesi alkoivat valua Dalyn perästä ja aiheuttivat myöhemmin Patresen ulosajon radalta. Prost ohitti kierroksella 72 Dalyn ja ajoi ajan 1.30.0 ja Daly taas ajan 1.44.0.
Kierros 73 meni samalla tavalla, mutta Pironi ajoi ajan 1.35.0. Häneltä meni polttoaine vähiin ja sähkölaitteet reistasivat veden valuttua autoon etusiiven reikien kautta. Järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, Daly, de Angelis, Mansell, Henton ja Surer. Kierroksella 74 Prost ohitti taas de Angeliksen mutta hipaisi samalla kaidetta. Minuuttia myöhemmin ohittaessaan Sureria uima-altaan suoralla auto karkasi käsistä 210 kilometrin nopeudella seinään. Raju kolari aiheutti pahoja mustelmia jalkoihin ja Prost joutui nilkuttamaan pois. Kolarikuvasta tuli kuuluisa tv-kanavien tunnaritunnus ja YLE:kin poimi kuvan tunnuksiinsa tulevina vuosina. Samalla kierroksella Patrese siirtyi johtoon. Pironin bensa meni vieläkin vähemmäksi ja aika oli 1.43.0 ja Dalylla vieläkin hitaampi. Äkkiä Loewsin mutkassa kierroksella 75 Patrese pyörähti ja auton piti jäädä siihen.
Auto saatiin sääntöjen mukaan työntää takaisin radalle ja alamäkeen mennessä auto piti saada käyntiin. Muuten maalissa tulisi hylkäys. Patresen auto käynnistyi uudestaan ja matka jatkui. Pettymys oli suuri. Kyalamissa 1978 Arrowsilla Patrese johti kisaa ennen moottorin hajoamista ja Long Beachissa 1981 samalla autolla ennen öljynsuodattimen hajoamista. Pironi meni järkyttävän hitaasti kärjessä ajalla 1.58.0 ja perästä tuli de Cesaris. Aika Andrealla oli 1.42.0. Se oli 16 sekuntia Pironia nopeampi. Ikävä kyllä Andreankin autosta alkoi bensa loppua. Hitaiden vauhtien takia Lotukset Mansellin johdolla pääsivät jopa samalle kierrokselle. Mansell ohitti Elion ennen viimeisen kierroksen alkua. Andrea de Cesaris olisi voinut voittaa kilpailun.
Ensin Alfasta hajosi moottori sylinteri kerrallaan ja sitten bensa oli aivan lopussa. Kasinolla auto kiihtyi viimeisen kerran 5 sekuntia Pironin autoa nopeammin. Se oli viimeinen bensapisara. Mirabeaussa bensan loppumisen jälkeen moottori yski, vaihteet hajosivat nopeasti ja lopulta Andrea antoi auton mennä ainoalla vaihteella ja lopulta vapaalla alamäkeä pitkin tunnelin alkuun saakka. Pironi pääsi taas räkäisen sähkölaitteen keittäessä yli ja bensan loppuessa juuri tunnelin saakka. Daly romutti autonsa Rascassessa vara-auton tasauspyörästön hajotessa ja auton menetettyä etusiipensä runko sai vaurioita moottoriin ja homma loppui siihen. Daly yritti vimmatusti saada autoa liikkeelle. Turhaan. Startti kävi, mutta kone ei käynnistynyt ja työntö ei ollut sallittua. Daly ei olisi voinut enää voittaa. Myöhemmin Daly valitti, että hän olisi alkuperäisellä autollaan voinut voittaa kilpailun. Lopulta kierroksen 75 painajaismaisen ajan 3.04.0 jälkeen Patrese oli välttänyt omaa bensanloppumistaan ja ajoi voittajana ruutulipulle tietämättä siitä ensin mitään. Hän oli ainoana kuljettajana ajanut kaikki kierrokset sallitusti.
Aluksi tulosluettelossa oli epäselvyyksiä ja Jokinen oli myös sekaisin tässä vaiheessa tuloksista. Lopulta oikeat tulokset saatiin ja voittajaksi ensimmäistä kertaa tuli Riccardo Patrese. Toiseksi tuli Didier Pironi ja kolmanneksi Andrea de Cesaris. Neljäs oli Elio de Angelis ja viides oli Nigel Mansell. Kuudentena laskettiin mukaan Derek Daly ja seitsemäs oli Brian Henton ja kahdeksas oli Marc Surer. Yhdeksäs ja toisinaan mukaan laskettu ja toisinaan tuloksiin ei-laskettu oli Michele Alboreto. Kaikkien aikojen Monaco oli päättynyt yllätysvoittoon ja hienoon sellaiseen. Andrea ei koskaan voittanut urallaan yhtään kilpailua ja Riccardo ei koskaan uudelleen Monacoa. Daly ei edes koskaan päässyt ajamaan Monacossa tämän jälkeen. Uhkapelin voitti siis junamies Padovasta. YLE:llä ei seuraavista lähetyksistä puhuttu ja mahdollisia lähetyksiä alettiin taas kyselemään pian.