F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Sunnuntaina kuivan kelin kisasta odotettiin Renaultin riemujuhlaa. Vaikka Arnoux keskeyttäisi niin Prostin odotettiin korjaavan silti potti talteen. Sen verran ylivoimaisena Renault nähtiin. Sadekelillä taas voittaja voisi olla kuka tahansa ja toisin kuin aiemmin kaudella myös Rosberg nähtiin todella selkeänä voittajasuosikkina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten vielä lyhyesti Aika-ajon karsinnassa karsiutuneiden kuljettajien tarinoita:

Mauro Baldi ja Arrows: Auto ei vain yksinkertaisesti kulkenut mihinkään Monacon radalla. Tuloksena oli karsiutuminen vaikkakin vain parin kymmenyksen erolla Sureriin. Protesti Ligieriä vastaan ei auttanut vaikka sen myötä olisi saattanut päästä kisaan mukaan.

Jan Lammers ja Theodore: Vietti torstain varikolla koska Puurenkailla ei ollut mitään järkeä ajaa. Lauantaina sai käyttöön perjantaina ostetut Goodyearin D-seokset ja vain pari sarjaa aika-ajorenkaita. Ainoa käyttökelpoinen aika-ajon sarja pääsi hyötykäyttöön ja 4 kierroksen jälkeen kisaan pääsy oli lähellä. Silti se oli liian kaukana.

Osasyynä oli myös liian vähäinen rata-aika ja testaamattomuus. Ligierin protestin myötä Lammers olisi voinut päästä mukaan kilpailuun. Karsiutuminen kuitenkin oli lopputulos.

Jochen Mass ja March: Avoneilla auto ei kulje yhtään mihinkään ja Massin mielestä jopa Pirellit olisivat olleet paremmat. Ikävä kyllä tilanne oli Massin kannalta lohduton. Jopa Lammers meni kovempaa ja muutenkin tuloksena oli karsiutuminen.

Derek Warwick ja Toleman: Moottorivauriot yhdessä turboviiveen kanssa jatkuivat. Tuloksena oli olla hitaampi kuin useimmat muut ja lopulta karsiutuminen oli totuus.

Jean-Pierre Jarier ja Osella: Monaco oli tallin yhteinen pettymys. Hienojen tulosten jälkeen Imolassa ja lupaavan ajon jälkeen Zolderissa tuloksena oli vain karsiutuminen kun aika-ajorenkaat yhdessä monien muiden kanssa hupenivat esikarsintaan. Sen seurauksena ei juuri ajoja nähty ja Jarier karsiutui.

Roberto Guerrero ja Ensign: Ilman kunnollisia renkaita ei autolla päässyt oikein mihinkään. Goodyearit menivät ostotarjouksena Theodorelle ja Avonien kuluneilla Zolderin renkailla ja Puurenkailla auto ei kulkenut mihinkään. Ainoalla Extra-pidon sarjalla Guerrero sentään ajoi torstaita nopeammin.

Tallilta alkavat käydä varaosat vähiin ja ostorenkaat maksavat paljon. Tallin taloustilanne on hälyyttävä ja yhdessä Fittipaldin kanssa talli on sarjan köyhin. Theodore on suunnilleen yhtä köyhä, mutta Teddy Yipin rahojen myötä tallilla olisi varaa kehittyä eteenpäin. Sitä taas Ensignilla ei ole.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monacon kilpailun alla Espanjan Jaraman kilpailu kaudelta oli alustavasti peruutettu. Kilpailuun yritettiin vielä saada ratkaisua ja mahdollisesti ennen Detroitin kisaa asia saataisiin selville.

Kilpailu oli tarkoitus ajaa 27.6 kaksi viikkoa Kanadan Montrealin jälkeen. Varakilpailuna kaudelle oli Zandvoortin kisa Hollannissa, mutta päivämäärää ei vielä tarkasti tiedetty.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Jos järjestettäisiin kilpailu vuosisadan hulluimmasta Grand Prix-kisasta niin Monaco 1982 olisi hyvä ehdokas. Monacossa ajoi lopulta vain yksi kuljettaja kaikki kierrokset jotenkin maaliin asti ja hänkään ei aluksi tiennyt voittaneensa kilpailua.

Kilpailun selostuskin oli puolin ja toisin eksyksissä niin lajia paljon seuraavissa maissa kuin Suomen päässäkin. Jokisella selostus oli välillä levällään kuin nimikkoeväät ja Nikel Mansell esiintyi monesti. Välillä jopa kameran näyttäessä Superheniä eli Brian Hentonia.:eek:

Monacon 82 kisan hulluudelle vertoja lähiajoilta voi hakea vain viime kauden Kanadan kisasta joka tuntui vain venyvän ja venyvän.

Kisaan liittyen hieman ennen kilpailua Course Carina toimineeseen Lamborghiniin laitettiin 40-vuotisjuhlalätkä ja ennakkotiedoista poiketen julkisuusajajana ei toiminutkaan Jean-Pierre Jabouille vaan ACM vaihtoi rattiin tavallisen ratavirkailijan ohjaamoon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lopulta Keken haastattelunkin kanssa aika oli kortilla lähetyksen päätteeksi kun YLE:n kisatiimi halusi lähteä hakemaan haastattelua. Kilpailun lähetystä oli poikkeuksellisesti pidennetty 5 minuuttia alkuperäisestä 35 minuutin lähetyksestä erikoisten tapahtumien vuoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monaco 23.5.1982

Course Carina toiminut Lamborghini Countach asettui lähtöruudukkoon aurinkoisella Monte-Carlon radalla. YLE:llä Juha Jokinen aloitti selostuksen. Sen jälkeen alkoi tapahtua. Arnoux meni kärkeen perässään Giacomelli, Patrese, Prost, Pironi, de Cesaris, Alboreto ja Rosberg. Daly oli vaikeuksissa ja päästi Mansellin edelleen. Dalyn mukaan Mansell aloitti blokkaamisen. Mansellin mielestä tilanne oli kilpailutilanne eikä tahallista. Kaikki pääsivät läpi ensimmäisestä mutkasta ja kahden edellisen vuoden kolareilta vältyttiin. Avauskierroksella Arnoux ajoi ajan 1.34.230, Giacomelli ajan 1.36.752 ja Patrese ajan 1.39.009. Kierroksella 2 Prost ohitti Patresen ja kierroksella 3 Giacomellin. Brunon autosta alkoivat vaihteet hajota ja kierroksella 4 vetoakseli pakotti keskeyttämään.

Järjestys oli kierroksella 4 Arnoux, Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Alboreto ja Rosberg. John Watson oli takana sijalla 11. McLarenit eivät kulkeneet mihinkään. Lauda taisteli Winkelhockin kanssa. Järjestys säilyi kierrokselle 15 saakka. Silloin Arnoux ajoi ulos uima-altaan shikaanissa ja keskeytti kun moottori ei vain lähtenyt enää käyntiin. Tosin autosta oli särkynyt pyörähdyksen yhteydessä helma ja vaurioituneella ohjauksella auto olisi ollut vaarallinen Monacossa. Joten jatkaminen olisi ollut turhaa.

Järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Alboreto ja Rosberg. Rosberg ohitti Alboreton tuolloin ensimmäisen kerran. Prost johti 6 sekunnilla. Kuitenkin Alboreto vielä pääsi edelle myöhemmin. Elio de Angelis pidätteli muita koska yritti ohittaa hidasta Nelson Piquetia. Pironi menetti etusiipensä, mutta se ei haitannut menoa radalla. Elio ei kerännyt kilpailun aikana sympatiapisteitä. Samaan aikaan Watson oli noussut vasta sijalle 9. Kierroksella 20 järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Alboreto, Rosberg, Mansell, Daly, Watson ja Lauda. Kierroksella 21 Rosberg meni lopullisesti Alboreton ohi ja alkoi tavoittaa de Cesarista. Kierroksella 22 Eliseo Salazarilta laukesi auton automaattisammutin ja hän joutui keskeyttämään.

Hän oli ollut jatkuvasti Hentonia ja Sureria nopeampi ja tavoitteli Ligierin autoja ennen keskeytystä. Kierroksella 27 Eddie Cheeverin auton moottori oli kunnossa kun hän keskeytti. Autossa vaan ei ollut enää tippaakaan öljyä. Syy oli siis öljyvuoto. Kierroksella 29 Jacques Laffite oli keskeyttänyt surkeaan ohjaukseen. Se oli hajonnut ja hän ei nähnyt järkeä ajaa autoa hajalle. Lisäksi moottori oli hänen mukaansa vahingoittunut. Guy Ligier ei sitä selitystä niellyt.

Kierroksella 30 järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Rosberg, Mansell, Watson, Daly ja Lauda. Kierroksella 32 Winkelhock keskeytti tasauspyörästön hajoamiseen ykkösmutkassa. Lisäksi moottori vaurioitui ja kisa oli ohi. Kierroksella 36 Watson keskeytti pitkään varikkopysähdykseen. Sähkölaitteet olivat vahingoittuneet ja öljyvuoto kasteli sytytyksen. Sen myötä kisa oli ohi. Kierroksella 38 Mansell ajoi seinään ja meni varikolle korjaukseen. Kierroksella 40 järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Rosberg, Alboreto, Mansell, Daly ja Lauda. Kaikki muut olivat jo jääneet kierroksen. Kierroksella 43 Rosberg sai de Cesarisin kiinni.

Andrealla sytytys oli vahingoittunut ja moottori valutti hieman öljyä tasaiseen tahtiin. Kierroksella 46 Mansell vaihtoi renkaat. Sen myötä Daly aloitti ajamaan 1.28:n ja 1.29:n aikojen sijaan 1.27:n aikoja ja alkoi saavuttaa muuta porukkaa. Kierroksella 49 Piquet keskeytti moottoririkkoon. Lisäksi turbo ja vaihteet olivat vahingoittuneet. Kierroksella 50 järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Rosberg, Alboreto ja Daly. Muut olivat jääneet kierroksella. Kierroksella 51 Laudan auto alkoi kärsiä vaihdeviasta ja öljynpaineista. Kierroksella 59 öljynpaineet katosivat ja kisa jäi kesken. Samalla kierroksella Daly ajoi 1.27:n ajan ja Prost 1.26:n ajan. Kierroksella 60 järjestys pysyi samana. Kierroksella 62 alkoi sataa tihuuttaa. Kierroksella 65 sade voimistui, mutta ei koskaan muuttunut pahemmaksi. Toisaalta yksikään ei uskaltanut laittaa sadekelin renkaita alleen.

Rosberg poistui ensimmäisenä. Auto osui puolentoista sentin väärinmenon myötä reunakiveykseen ja eturipustus petti. Auto liikkui kuin ammuttu varis. Keke kävi kuumana Andrealle kilpailun jälkeen. Hän oli estellyt Kekeä useita kierroksia. Toisaalta samalla kierroksella sinistä lippua ei tarvinnut huomioida. Daly ajoi pian Keken ohi ja jatkoi huikeaa menoaan. Kierroksella 70 järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, de Cesaris, Alboreto ja Daly. Hetkeä myöhemmin Alboreto keskeytti eturipustuksen hajottua. Sen jälkeen Daly oli jo viidentenä. Kierroksella 71 Daly alkoi lipsua ja muut ajajat olivat kierroksen jäljessä. Eräässä vaiheessa Henton oli käynyt varikolla rengasrikon takia. Kierroksella 72 Daly osui Tabacissa kaiteeseen ja törmäyksen voima hajotti takasiiven ja teki auton runkoon reiän joka ulottui vaihdelaatikkoon asti. Moottori kävi yhä ja matka jatkui. Ikävä kyllä vaihdelaatikon öljyt ja jäähdytysvesi alkoivat valua Dalyn perästä ja aiheuttivat myöhemmin Patresen ulosajon radalta. Prost ohitti kierroksella 72 Dalyn ja ajoi ajan 1.30.0 ja Daly taas ajan 1.44.0.

Kierros 73 meni samalla tavalla, mutta Pironi ajoi ajan 1.35.0. Häneltä meni polttoaine vähiin ja sähkölaitteet reistasivat veden valuttua autoon etusiiven reikien kautta. Järjestys oli Prost, Patrese, Pironi, Daly, de Angelis, Mansell, Henton ja Surer. Kierroksella 74 Prost ohitti taas de Angeliksen mutta hipaisi samalla kaidetta. Minuuttia myöhemmin ohittaessaan Sureria uima-altaan suoralla auto karkasi käsistä 210 kilometrin nopeudella seinään. Raju kolari aiheutti pahoja mustelmia jalkoihin ja Prost joutui nilkuttamaan pois. Kolarikuvasta tuli kuuluisa tv-kanavien tunnaritunnus ja YLE:kin poimi kuvan tunnuksiinsa tulevina vuosina. Samalla kierroksella Patrese siirtyi johtoon. Pironin bensa meni vieläkin vähemmäksi ja aika oli 1.43.0 ja Dalylla vieläkin hitaampi. Äkkiä Loewsin mutkassa kierroksella 75 Patrese pyörähti ja auton piti jäädä siihen.

Auto saatiin sääntöjen mukaan työntää takaisin radalle ja alamäkeen mennessä auto piti saada käyntiin. Muuten maalissa tulisi hylkäys. Patresen auto käynnistyi uudestaan ja matka jatkui. Pettymys oli suuri. Kyalamissa 1978 Arrowsilla Patrese johti kisaa ennen moottorin hajoamista ja Long Beachissa 1981 samalla autolla ennen öljynsuodattimen hajoamista. Pironi meni järkyttävän hitaasti kärjessä ajalla 1.58.0 ja perästä tuli de Cesaris. Aika Andrealla oli 1.42.0. Se oli 16 sekuntia Pironia nopeampi. Ikävä kyllä Andreankin autosta alkoi bensa loppua. Hitaiden vauhtien takia Lotukset Mansellin johdolla pääsivät jopa samalle kierrokselle. Mansell ohitti Elion ennen viimeisen kierroksen alkua. Andrea de Cesaris olisi voinut voittaa kilpailun.

Ensin Alfasta hajosi moottori sylinteri kerrallaan ja sitten bensa oli aivan lopussa. Kasinolla auto kiihtyi viimeisen kerran 5 sekuntia Pironin autoa nopeammin. Se oli viimeinen bensapisara. Mirabeaussa bensan loppumisen jälkeen moottori yski, vaihteet hajosivat nopeasti ja lopulta Andrea antoi auton mennä ainoalla vaihteella ja lopulta vapaalla alamäkeä pitkin tunnelin alkuun saakka. Pironi pääsi taas räkäisen sähkölaitteen keittäessä yli ja bensan loppuessa juuri tunnelin saakka. Daly romutti autonsa Rascassessa vara-auton tasauspyörästön hajotessa ja auton menetettyä etusiipensä runko sai vaurioita moottoriin ja homma loppui siihen. Daly yritti vimmatusti saada autoa liikkeelle. Turhaan. Startti kävi, mutta kone ei käynnistynyt ja työntö ei ollut sallittua. Daly ei olisi voinut enää voittaa. Myöhemmin Daly valitti, että hän olisi alkuperäisellä autollaan voinut voittaa kilpailun. Lopulta kierroksen 75 painajaismaisen ajan 3.04.0 jälkeen Patrese oli välttänyt omaa bensanloppumistaan ja ajoi voittajana ruutulipulle tietämättä siitä ensin mitään. Hän oli ainoana kuljettajana ajanut kaikki kierrokset sallitusti.

Aluksi tulosluettelossa oli epäselvyyksiä ja Jokinen oli myös sekaisin tässä vaiheessa tuloksista. Lopulta oikeat tulokset saatiin ja voittajaksi ensimmäistä kertaa tuli Riccardo Patrese. Toiseksi tuli Didier Pironi ja kolmanneksi Andrea de Cesaris. Neljäs oli Elio de Angelis ja viides oli Nigel Mansell. Kuudentena laskettiin mukaan Derek Daly ja seitsemäs oli Brian Henton ja kahdeksas oli Marc Surer. Yhdeksäs ja toisinaan mukaan laskettu ja toisinaan tuloksiin ei-laskettu oli Michele Alboreto. Kaikkien aikojen Monaco oli päättynyt yllätysvoittoon ja hienoon sellaiseen. Andrea ei koskaan voittanut urallaan yhtään kilpailua ja Riccardo ei koskaan uudelleen Monacoa. Daly ei edes koskaan päässyt ajamaan Monacossa tämän jälkeen. Uhkapelin voitti siis junamies Padovasta. YLE:llä ei seuraavista lähetyksistä puhuttu ja mahdollisia lähetyksiä alettiin taas kyselemään pian.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Suomen lehdissä Monacoa seuraavina päivinä harmiteltiin Keken keskeytystä ja nähtiin kilpailun syntipukkina Keken edessä hortoillut Andrea de Cesaris. Muuna kilpailusyntipukkina nähtiin Elio de Angelis joka esteli useita eri kuljettajia ja eräässä vaiheessa jopa tallikaveriaan Mansellia ennen kuin Mansell pääsi ohi hänestä.

Vaarallisin paikka oli ollut Kasinon mäellä missä Elio leikkasi suoraan Nigelin eteen. Se taas olisi voinut johtaa kolariin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monacon kilpailun jälkeen mutinoita ja nurinoita kuultiin varikolla lopputuloksista. Jotkut tiimit ja tallit neuvottelivat lopputuloksista kilpailun jälkeen. Patrese oli ajanut kaikki kierrokset laillisesti loppuun ja oli lopulta voittaja huolimatta auton työnnöstä käyntiin.

Didier Pironia Ferrarin Marco Piccinini ehdotti voittajaksi, koska Pironi oli johtanut eniten ja hän oli vain keskeyttänyt. Piccinini ehdotti Patresen hylkäystä laittoman avustuksen myötä. Ikävä kyllä Ferrari menetti oman pelinsä heti.

Järjestäjät olivat myös yrittäneet saada Pironia käyntiin työntämällä ja se ei ollut onnistunut. Toki autosta oli sähkölaitteet hajonneet ja bensa myös loppu. Andrea de Cesarista yritettiin Alfa Romeolla saada voittajaksi mutta hän oli ajanut Pironiakin vähemmän ja ei edes todistettavasti ollut kyennyt ohittamaan häntä ennen omaa keskeytystään.

Mansell olisi siis teoriassa ollut voittaja, mutta ei ennen kisan päättymistä ollut kyennyt ohittamaan Patresea ja ei muutenkaan ilman hylkäystä olisi ollut voittaja. Mansell ei myöskään ollut ajanut täysiä kierrosmääriä. Elio de Angelis olisi voinut olla toinen ja Derek Daly kolmas. Surullisesti Derek Dalykin olisi voinut olla jopa toinen kilpailussa ilman kolariaan.

Voittokaan ei nyt aivan mahdoton olisi ollut jos Lotuksissa olisi jotain löytynyt. Vihreän saaren miehillä O'Carrolilla ja Tyndallilla oli lähes pala kurkussa selostamossa kun Daly hajotti lopullisesti autonsa. Prost, Henton ja Surerkin yhdessä mahdollisesti Alboreton kanssa olisi myös voinut saada pisteitä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lotukset olivat olleet myös Andrea de Cesariksen Alfaakin jäljessä ennen maaliintuloaan vaikkakin toki ohittivat hänet ennen lopetusta mikä myös aiheutti ongelmia. Lopulta kuitenkin kaikesta huolimatta kukaan ei edes aikonut tehdä mitään asialle eikä edes harkinnut protestia.

Näin Patrese sai pitää voittonsa vaikka Lotuksella lähinnä nuristiin palkintojen ulkopuolelle jäämistä. Etenkin Elio de Angelis joka oli ehtinyt jopa palkintokorokkeelle oli hieman pettynyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monacon kilpailun jälkeen tallipäälliköiden kokouksessa pidettiin maireita puheita ja samalla hieman pelleiltiin Ken Tyrrelin kustannuksella. Ken oli ollut yllättävän vaitonainen lopputuloksista. Ron Dennisin mielestä Ken oli vaisu vain kun omat autot eivät olleet johdossa. Lisäksi protesteja ei Ronin mielestä esiintynyt juurikin tästä syystä. Muilla tallipäälliköillä oli naurussa pitelemistä.

Kenillä taas ei juuri hymy tullut huulille. Alboreton yritys menetteli ja vuotta vanhalla autolla ajaminen oli suorastaan sankarillista, mutta Hentonin ei. Tosin Henton ajoi vasta toista kilpailuaan ja Borguddiin verrattuna rahaa sentään tuli tiimiin.

Ikävä kyllä Zolderia lukuunottamatta vauhti oli aivan kadoksissa ja melkein kuka tahansa kuljettaja saattaisi jopa kelvata tilalle. Ketään varteenotettavaa ei kuitenkaan ollut mukana.

F1-maailmassa kesä 1982 tulisi olemaan huhuja täynnä. Lehdistöt Suomen ja Hollannin puolella jännittivät erityisesti tulevan kesän aikana paljon. Rothmansilla kun oli tärkeää ilmoitusasiaa ja Marco Piccinini oli Enzon jyrähdyksestä lähtenyt tiedustelemaan erään Leeuwin ajoa tallissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten tähän vielä lyhyet katsaukset Monacosta kilpailuun lähteneiden tallien ja kuljettajien osalta. Yhden kuskin ollessa kyseessä tulee myös tallin nimi mukaan. Tässä ajatuksia:

Brabham: Jatkuva epävarmuus BMW:n moottorien kanssa aiheutti jälleen kompromissin. Suunnilleen Williamsin autojen hinnalla radalle tuotiin kaksi vapaastihengittävää autoa ja kaksi turbolla varustettua autoa. Turboautot olivat tarkoitettu Piquetille ja Cosworthit Patreselle. Piquet ajoi hitaita kierroksia harjoituksissa ja lähtöruutu oli 13:sta. Startista lähtien vaihdelaatikko häiritsi ja Ligieritkin menivät kovempaa.

Sitten esteli Elio de Angelisia ja jälkimainittu syyllistyi kisan johtajien hidasteluun. Lopulta keskeytti kierroksella 49. Patresen kisa oli huonoimmillaankin neljäntenä oloa mutta suurimman osan kisaa toisena ja lopulta voittajana maalissa maistui varmasti makealta. Hän oli ehtinyt aloittaa Prostin takaa-ajon ajamalla sekuntia nopeampia kierroksia ennen Alainin ulosajoa.

Tyrrell: Vuotta vanhalla autolla Alboreto taikoi tuloksia. Siltä ainakin näytti. Viides sija näytti olevan varma ennen keskeytystä. Tallin talousvaikeudet vain painavat ja lisäksi uuden auton suunnittelu on jälleen myöhässä. Hentonille ei riittänyt rengasrikko selitykseksi vaisuuteen. Taisteli vain Surerin kanssa ja hyötyi keskeytyksistä ja Surerin jalkakivuista. Pääsi kuitenkin maaliin asti. Ajoi jatkuvasti Alboretoa sekuntia hitaampia kierroksia. Varaa on kuitenkin parantaa ja kaveri ajaa vasta toista Tyrrelin kilpailua.

Williams: Patrese ja yllättäen Alfa Romeot olivat nopeampia ja näin Keke oli kuudes ja Daly kahdeksas aika-ajossa. Keke aloitti takaa-ajon, mutta jäi taistelemaan Alboreton kanssa. Kierroksen 23 jälkeen voittotaistelu ja edes palkintopaikka näytti hävityltä. Jäi taistelemaan Andrea de Cesariksen kanssa ja osui seinään. Keskeytys oli kauden ensimmäinen milloin vain hän oli mukana kilpailussa. Dalyn päivä oli paras hänen Williams-urallaan. Ensin Mansell ohitti startissa, mutta jäi myöhemmin jalkoihin. Daly oli myös kisan alussa uhannutta Watsonia nopeampi ja jätti hänet nopeasti.

Huonoimmillaan hän ajoi pistevauhtia. Vaaranpaikka oli jo Keken keskeyttäessä. Sen Daly vielä vältti. Sittemmin särki autoaan ja oli menettää koko kisan. Elio de Angelis meni ohi hänestä, mutta muut jäivät. Lopulta kisan sekavassa luonteessa ivallisinta oli Dalyn mahdollisen toisen tai kolmannen sijan menetys. Siinä vaiheessa kun muut alkoivat keskeyttää radalla niin Daly olisi voinut vielä ajaa vaikka mistä ohi ja mahdollinen Patresen hylkäys olisi voinut auttaa voittotaistelun asiaa. Lopulta romutti auton ja kaikkien omituisten tulosten myötä ei olisi saanut autoaan käyntiin ja lopulta sai vain pisteen. Hyvä tulos kuitenkin auttaa aina eteenpäin.

McLaren: Huono viikonloppu. Molemmilla oli moottorien vaurioita koko kilpailun ajan. Watson ei päässyt Dalyn ohi ja Lauda oli Winkelhockiakin hitaampi ajoittain. Lopulta molemmat keskeyttivät ja Lauda ei edes lähtenyt kilpailuinsinöörinsä kehoituksesta huolimatta uudestaan radalle keskeyttäessään.

ATS: Auton runko sopii ahtaille katuradoille ja Michelinit näyttäisivät sopivan hyvin. Ensikisassa Winkelhock oli 14:sta ja Salazar viimeinen mukaan lähtenyt kuljettaja. Winkelhock oli alussa nopea mutta ei onnistunut saamaan muita kiinni ennen keskeytystä. Salazar ei myöskään oikein edistynyt ja vielä sammuttimen laukeaminen esti kilpailun kokonaan kehittymästä Salazarille edullisempaan muotoon. Huono kilpailu kertakaikkiaan.

Lotus: Mansell ajoi kuin kotonaan jo aika-ajossa ja oli 11:sta. Elio vasta 15:sta. Mansell nousi startissa 9:ksi ja piti alun yrityksen jälkeen kunnioitettavaa väliä Rosbergiin. Myöhemmin nousi kuudenneksi ennen varikkokäyntiä. Varikkokäynnin jälkeen saavutti muita paikoin jo erittäin märällä radalla. Ohitti viimeisellä kierroksella itsensä Elion edelle ja olisi ollut jopa teoreettinen voittaja. Harmi vain, että f1-autoilussa teoria ei usein vastaa käytäntöä. Oli kuitenkin 4:s.

Elio de Angelis oli kilpailun toinen syntipukki. Pidätteli muita kärkikuljettajia Piquetin takia ja osui Pironin kanssa tahtomattaan. Myöhemmin pidätteli Dalya ja Prostia. Prost ajoi kisan aikana jopa suutuspäissään päin Elion sivuponttoonia. Ajoi neljäntenä kunnes tallikaveri Mansell ohitti hänet. Lopulta oli viides ja samalla keräsi valituksia kilpailun jälkeen. Samalla hän luuli olevansa palkinnoilla vaikka tilanne oli selvä sekavuuksien jälkeen.

Renault: Aika-ajon kuninkaat ajelivat Monacossakin rauhassa. Arnoux johti kunnes ajoi kanttarin yli ja rikkoi autoaan. Myöhemmin ei enää saanut sitä käyntiin. Prost taas ajoi hienon kisan. Tosin hänen kisansa oli menossa kolme kertaa pilalle. Ensin Elion takia ja sittemmin Nelsonin takia ja lopulta taas Elion takia. Sittemmin jopa tönäisi Elion sivuponttoonia kuohuksissaan. Sen jälkeen aloittaessaan Surerin ohittamisen liukasteli suoraan seinään. Renault menetti sen myötä voiton ja jopa kaksoisvoiton. Brasilian jälkeen sattumukset ovat syöneet tallin pisteitä ja tällä kertaa kaiken piti mennä hyvin. Toisin kävi.

Alfa Romeo: Kapea 182B-auto ei kelvannut kuljettajille Monacoonkaan. Auton nopeus ei ollut mainittavasti perusmallia parempi. Perusmalli toimi todella hyvin katuradoilla. Aika-ajossa Giacomelli oli neljäs ja de Cesaris 7:s. Giacomelli olisi voinut ajaa hyvän kisan tai vaikka palkinnoille, mutta keskeytys vetoakselin muodossa petti hänet. Andrealla kilpailu oli parempi. Andrea pysyi Patresen ja Pironin kannassa kiinni ja oli jopa nopeampi alkukisassa. Kisan puolivälissä moottorin ylikuumentumisen seurauksena sytytys alkoi pätkiä ja öljyä alkoi valua hitaasti radalle. Dalyn öljyihin verrattuna Andrean musta kulta ei haitannut ketään radalla.

Rosbergia taas haittasi Andrean asenne. Andrealla ei tosin ollut velvoitetta päästää ohi. Kisan haastatteluissa virnuilli ja vihainen Rosberg oli lähellä menettää tilanteesta malttinsa. Kuitenkin Keke malttoi mielensä ja Andrea säilyi vahingoitta. Andrea alkoi Keken keskeytettyä tavoittaa Pironia nopeasti. Lopulta 16 sekuntia nopeamman kierroksen takia oli enää korkeintaan 5 sekuntia Pironin perässä viimeisellä kierroksella. Kasinolle tultaessa eroa oli enää vain 2-3 sekuntia kun Pironin bensanloppuminen alkoi hieman aikaisemmin ja hän sai siitä lisäpotkua. Sen jälkeen bensa loppui de Cesarikseltakin ja lopulta tulos oli kolmas sija. Kuitenkin Alfan ja Andrean ensimmäiset pisteet kaudelle. Detroit sopii jälleen autolle varmasti hyvin.

Ligier: Jo Schlesserin mukaan nimetty 19:sta malli JS19 debytoi Monacossa. Se tuomittiin laittomaksi ja diskauksen välttämiseksi ja kilpailuun mukaan päästäkseen autosta piti muokata sen ohjausta ja jarrujärjestelmää. Sen myötä auto muuttui vaikeaksi ajaa. Cheever oli 16:sta ja Laffite 18:sta aika-ajossa. Laffite ohitti autoja eniten lähdössä. Peräti 4. Cheever ohitti vain 1:n. Siihen menestyminen jäikin vaikka olivat nopeampia kuin Piquet ja ahdistelivat Winkelhockia ja Laudaa kilpailun alussa. Cheever keskeytti voiteluöljyn loppumiseen ja Laffite vain luovutti huonon ohjauksen takia. Kierroksilla 27 ja 29 keskeytykset tapahtuivat. Huono kilpailu kokonaan uudella autolla.

Ferrari ja Didier Pironi: Aluksi koko tallin piti olla ulkona kisasta ja vain suostuttelujen avulla Enzo lähetti porukkansa kohti Monacoa. Gillesin muistolle Pironi teki ristinmerkin mikä joidenkin Gillesin kannattajien mielestä oli häväistystä ja mediapeliä suosion saamiseksi. Pysyi jonossa yhdessä Patresen ja de Cesariksen kanssa. Oli sittemmin kolmas kierrosten 15-72 ajan. Prostin keskeytyksen myötä toinen ja lopulta johti kisaa Patresen ajettua ulos. Sittemmin keskeytti bensan loppumisen ja auton akun hajottua. Laturi ei voinut enää antaa virtaa sähköyksikölle ja näin auto ei enää päässyt maaliin. Kuitenkin lopulta toinen vaikka de Cesariksen tapaan yritettiin saada voittajaksi laittomuuksin vedoten.

Arrows ja Marc Surer: Vaikea ja hidas kisa. Esteli muita radalla ja kisaili Hentonin kanssa. Lopulta Hentonkin oli kaksi kierrosta edellä maalissa. Jalat olivat kipeänä ja mieli alhaalla. Surkea kilpailu Arrowsilta yhdellä autolla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kolmen Euroopassa ajetun kilpailun jälkeen alettiin odottaa Pohjois-Amerikan kiertuetta. Sen uusi rata seuraavaksi ajettavassa Detroitin osakilpailussa kiehtoi varsin paljon. Toki myös varauksellakin suhtauduttiin uuteen katurataan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Pitää yrittää laittaa myös tässä pian noita vanhoja Hesarien kilpailutarinoita kaudelta 1982. Alunperin niiden osalta olisi pitänyt olla tarkkana jo avauskilpailusta lähtien, mutta korvaukseksi voin toki laittaa niitä tulemaan usean kisan ajalta lähipäivinä ennen Detroitin kilpailua tai suurin piirtein Detroitin kilpailun aikoihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen Detroitia Enzo yritti saada jälleen Mario Andrettia ajamaan Ferrarille loppukaudeksi. Andretti vaati kuitenkin jälleen suurta korvausta ajoistaan. Pitkään Andretti harkitsi kuitenkin ajavansa pienemmälläkin summalla Detroitin ja Kanadan kilpailut tallille.

Lopulta hän kuitenkin kieltäytyi ja sen jälkeen Enzo halusi Patrick Tambayn ajamaan talliin. Tambay päätti myös lopulta pyörtää lopettamispäätöksen ja tulla takaisin f1:siin. Ongelmana oli kuitenkin Can-Amin sopimus ja lisäksi palkkakysymys.

Enzo ei halunnut paljon maksaa korvaavalle kuljettajalle ja lisäksi Tambay vaati paljon testejä ennen päätöstään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tambayn eräs ehto paluulle oli Ferrari-palkan oleminen suurempi kuin Can-Amin sopimus joka toki oli myös varsin rahakas.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Hollannissa jännitettiin Jan Lammersin tilannetta. Lammersille oli Monacon jälkeen tullut itse Marco Piccinini juttelemaan. Hän oli saanut käskynsä itseltään Il Commendatorelta. Eurooppaan mennessä viimeistään oli kilpailu Espanjassa tai Hollannissa niin Ferrari halusi palata kahden auton kokoonpanoon takaisin.

Lammersin ajot nähtiin hienoina ja vanhat meriitit kausien 1980 ja 1981 ajalta nähtiin edelleen merkitsevinä. Lammersin vahingoksi koitui lopulta kenties juurikin Detroitissa murtunut peukalo. Lopulta Piccininikin vain vältteli koko kysymystä etenkin Tambayn kysymyksen ratkettua. Tosin vielä kaiken jälkeen kaudelle 1983 Ferrari kyllä tarjosi testisopimusta Lammersille. Hänen piti olla Benuzzin ohella tallin testikuljettaja.

Syystä tai toisesta Lammersista ei lopulta tullut Ferrari-miestä ja Lammersia voi Jarierin ohella pitää kauden 1982 epäonnisimpana pikkutallien rattimiehistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Detroitin Grand Prix Detroit (Itä-Yhdysvaltain Grand Prix)

Päivämäärä: 6.6.1982

Radan pituus: 4,023 kilometriä

Kilpailun pituus: 62 kierrosta tai 249,39 kilometriä 2 tunnin sisään. (Alunperin kilpailun pituus alustavasti oli 76 kierrosta ja 305,748 kilometriä 2 tunnin sisään, mutta alustavien laskelmien jälkeen kierrosmäärää pudotettiin 70 kierrokseen tai 281,61 kilometriin 2 tunnin sisään. Kilpailun kolarien ja keskeytysten jälkeen ajettiin lopulta 62 kierrosta. Kilometrimääriä yhdessä radan pituuden tarkan määrän kanssa ei tarkasti tiedetä järjestäjien sekoilujen takia.)

Sää: Kuuma ja painostava

Yleisöä: Korkeintaan 100 000 katsojaa odotetaan. (Järjestäjien ja kilpailuvalvonnan ja poliisin mukaan koko rata oli täynnä katsojia. Lehdistön mielestä radalla oli korkeintaan 65 000 katsojaa ja katsojatarkkailijoiden mukaan vain 35 000-45 000 katsojaa oli sunnuntain kilpailussa. Joidenkin mielestä 100 000 katsojan luku koski koko viikonlopun katsojamääriä jolloin harjoituksissa olisi ollut vähemmän katsojia ja kilpailussa noin 55 000-65 000 katsojaa.)

Grand Prix-sirkuksen uusin tulokas, automaailman ja Fordin pääkaupungiksi itseään kutsuvan Detroitin keskustan katurata ehkä sopii Detroitille, mutta ei ajajille. Heille se on painajainen. Rata on kolmen ja puolen metrin pituisin, 75 senttiä korkein ja 4 tonnia painavin betonimöhkälein kaupungin uuteen Renessanssikeskukseen rajattu rata joka ei muistuta perinteisiä GP-ajoja millään tavalla. Rata sopisikin tällaisenaan paremmin kortteliralliin tai Pace Carien näytösajoon.

Kuvaavaa on myös radan syntyhistoria. Detroitin radan rakennuttivat samat puuhamiehet jotka loivat Motor Cityn eli Renessanssikeskuksen jo vuonna 1976-1977 aikana. Samoihin aikoihin alettiin uuden Long Beachin kilpailun myötä harkita myös uutta Detroitiin rakennettavaa f1-rataa. Ensin satunnaisten pallottelujen kautta ja myöhemmin Watkins Glenin talousvaikeusten muuttuessa todeksi kauden 1978 jälkeen yhä vakavammin. Detroit oli valmis maksamaan 20 miljoonaa markkaa kilpailun pidosta. Vuoden 1980 jälkeen Watkins Glenissa ei enää ajettu kilpailuja f1:ssä.

1981 kesäkuussa Motor Cityn puuhamiehet lopullisesti muuttivat puheet todeksi ja alkoivat tuoda uutta eloa kaupungin keskustan kuihtuvaan elämään Grand Prixin muodossa. Kuvaavaa on, että Motor Cityn miehet maksoivat 10 miljoonaa markkaa etuoikeusmaksua Bernie Ecclestonelle kilpailun järjestämisestä kaupungin kaduilla ja talvella 1981 maksoivat myös vielä 10 miljoonaa markkaa järjestämisoikeusmaksusta ja näin Bernie tyytyväisenä kaikkien aikojen kolmanneksi eniten maksetusta Grand Prix-ajosta suostui antamaan kilpailun kaudelle 1982. Ennätyksellinen summa oli 20 miljoonaa markkaa yhteensä ja tulevina vuosina summa pysyttelee samoissa lukemissa. Kilpailusta on tullut nopein rakennettu rata koskaan. Vain vajaassa vuodessa rata rakennettiin ja kilpailusta pitäisi tulla varsin mielenkiintoinen.

Kuljettajille rata oli kuitenkin tyly kilpailullisesti ja muutenkin. Rata oli tietyllä tapaa kuin kaatopaikka ja huomautettavaa tuli runsaasti. Lisäksi syrjäisyys ja vaarallisuus liikekeskusten ulkopuolella toi ongelmia ajajien vapaa-ajan viettämiselle. Kuljettajat kutsuivat rataa Betonikanjoniksi. Betonikanjonin ohella rataa kutsuttiin myös Ghettoradaksi. Sen pinta tuhosi renkaita ja rata ei kunnolla puhdistunut ennen kuin renkaat tuhoutuessaan jättivät omaa kumiaan radan pintaan. Pitoa radalla oli tavallistakin katurataa vähemmän. Ajajia ärsytti myös mutkasta mutkaan ajaminen jossa ei saanut minkäänlaista rytmiä päälle.

Turbokuljettajille alhaisilla kierroksilla aiheutti jopa autojen hetkittäistä sammumista eräissä kohdissa ja muutenkin kaasutusviive oli ongelma radalla. Joillakin radan harvoilla suorilla rata oli erittäin pomppuinen ja ainoana hyvänä puolena oli kumiosan kertyminen parhaiten juurikin pääsuoran ja takasuoran väliselle alueelle. Sekin oli kuitenkin Monacoon ja Long Beachin verrattaessa liian vähäistä. Detroitin radalla pärjäävät todennäköisimmin Michelinin Enduro-renkaita käyttävät kuljettajat ja toivottavasti Goodyearin AA, A tai B-renkailla ajava Suomen Keijo Keke Rosberg. Ennustus oli ajajien keskuudessa yksimielinen siitä, että romua tulisi.

Neljän kilometrin lenkkiä kiertävällä radalla on 20 mutkaa joista puolet ovat 90 asteen katujen risteysmutkia ja loput 10 mutkaa ovat osin ahtaita, leveitä ja lopulta on yksi 180 asteen mutka mikä on radan vaikein mutka. Radan erikoisuuksiin kuuluu Goodyear-tunneli mikä on Monacon ohella ainoa tunneli f1-radoilla ja sitten 30-luvun Monacon radalla on myös kohta jossa pitää ylittää rautatiekiskot. Rata kuluttaa poikkeuksellisen paljon renkaita, jarruja ja polttoainetta mikä saattaa johtaa kilpailussa välitankkauksiin ja renkaanvaihtoihin. Radalla ei ole kovin kunnollisia suoria. Detroitin kaupungintalon suoralla eli takasuoralla ja Detroitjoen suoralla vauhdit nousevat 220-260 kilometrin tuntinopeuksiin. Silloinkin kyse on usein vain turboautoista. Yli 260 kilometrin nopeuksiin radalla ei ylletä ilman seinäänajoa. Radan järjestelijöillä oli kilpailun aikana paljon korjattavaa jo ennen kuin ensimmäiset harjoituksetkaan pääsivät koskaan alkamaan!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Detroitin kilpailuviikonloppuna alustavaan sopimukseen Ferrarin kanssa oli päässyt Patrick Tambay. Tambay kuitenkin oli vielä Can-Amin sopimuksessa kiinni ja hän myös testaisi autoa ennen ryhtymistä pääsääntöiseksi kakkoskuljettajaksi talliin.

Varikkohuhuissa Osella halusi talliin Jacques Villeneuven mahdollisesti jo Detroitiin ja ehdottomasti seuraavaan Montrealin kisaan. Montrealin kisaan mennessä Villeneuven pitäisi kuitenkin löytää sponsoreita ja testata autoa. Ligierillä päätettiin käyttää JS17B:ta Amerikan kiertueen ajan ja JS19 jäisi toistaiseksi rannalle ja palaisi vasta Jaramaan tai Zandvoortiin.

Toleman-talli myöhästyi koko kilpailusta sillä kuljetuskalusto hajosi ja sen myötä talli joutui jättämään kilpailun kokonaan väliin. Kanadaan mennessä talli lupasi palata takaisin radoille. Joidenkin lehtien mukaan talli oli jo talousvaikeuksissa ja ei siksi halunnut osallistua.

Balestre kuitenkin myönsi poissaololle luvan ja näin asiasta ei keskusteluja käyty enempää. Tolemanilla oli muutenkin vaikeaa jo pelkästään Monacosta palaaminen tallin tukikohtaan viivästysten vuoksi. Brabhamilla arpominen moottorien kanssa jatkui ja näin Piquet sai taas turbon ja Patrese Kehruujennyn Detroitiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tambayn ohella Ferrarille ehdolla Amerikan kiertueen ajaksi oli myös Mario Andretti, mutta jälleen palkkavaatimus oli liian suuri parin kisan ajalta ja näin talli päätti mieluummin ajattaa vain yhtä autoa Detroitin ja Montrealin kilpailuissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tolemanin eräs syy olla poissa Amerikan kilpailuista oli myös auton kehittäminen. Toisaalta Theodorella tehtiin sopimus Goodyearin renkaiden ostoista kilpailuhin loppuvuoden ajaksi ja aivan viime hetkellä Ensign sai rahaa tarpeeksi hankkia Michelinin renkaat ostosopimuksella. Eli pienillä talleillakin oli vaikeuksia. Jan Lammersilla taas jännitettävää riitti vieläkin mahdollisen Ferrarin paikan myötä, mutta kohtalo tulisi puuttumaan murheellisella tavalla asioiden kulkuun varsin pian.

Sitä ennen Detroitin kilpailun hauskoista puolista yritettiin ottaa kaikkea irti. Pikaruokaa hotkittiin ja Coca-Cola virtasi Pepsin kanssa pöydissä ja Hungry Tiger-klubi piti ajajista ja muista maksavista asiakkaista huolen ja kaupungin poliisiturvallisuus nostettiin kilpailun alla huippuunsa. Jotkin ajajat kuten John Watson ja Keke Rosberg olivat silti ahdistuneita ilmapiiristä.

Rosbergin mielestä paikka oli kuin vankila ja Watsonin mielestä taas häntä ei kiinnostanut lähteä juhlimaan riskialttiisiin yökerhoihin sillä keskikaupungin lähiöt olivat tunnettuja rikollisuudestaan ja vaarat kuljettajille olivat suuria. Tosin F1:stä oltiin lähdetty ihmettelemään ja Amerikan mediassa oltiin hieman ihmeissään taas koko lajin tulosta etenkin kokonaan uuteen paikkaan.
 
Ylös