F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Detroitin kilpailuun järjestäjillä oli vaikeuksia löytää sopivaa Pace Caria. Fordin pääkaupungin mukaan Motownin kaduilla nähtiin lopulta vaikeuksien jälkeen vuoden 1979 Indy 500:n turva-autona toiminut Ford Mustang. Indy 500:n koreus oli autosta poissa ja viralliset merkit ja muistot Indystä olivat poissa.

Auto oli valkoisen värinen ja vain kilpailutoimikunnan sininen merkki ja vähän sinertävää väriä yhdessä ruskean kanssa koristivat autoa. Pace Carin julkisuusajajaksi haluttiin Bernien toivomuksesta itse Jackie Stewart. Stewartilla oli vaikeuksia sovittaa ABC:n televisiotyötä ja Pace Carin ajoa kilpailussa joten lopulta yritettiin löytää vielä Jim Rathmannista ja Don Baileysta ajajaa Grand Prixiin.

Lopulta heidänkin kieltäydyttyä radalla vuoden 1982 Grand Prixin Course Caria ajoi vain tuntematon Detroitin ratahenkilökunnan jäsen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Pienistä talleista Tyrrelillä oli myös talousvaikeuksia kun Candy yllättäen lopetti sponsoroinnin ja samoin Imola Ceramica. Lopulta autot ajoivat jälleen sinertävässä värissä. Tallille alkoi tulla kiire löytää parempia sponsoreita.

Ajajien ja tallien kokouksessa Balestre ilmoitti, että tukikilpailua Grand Prixille ei ajeta ja se tulisi olemaan virhe monien mielestä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Grand Prixin varikkoalue Detroitissa oli hyvin helppo saavuttaa. Etenkin jos asui keskustornin hotellissa. Sieltä pääsi hissillä suoraan varikkoalueelle ja ajajat pysyttelivätkin muutamaa juhlijaa lukuunottamatta lähes koko ajan hotellissa. Heidän mielestään kaupunki oli varsin ruma ja ratajärjestäjät eivät pitäneet ajajien kritiikistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Alun perin kilpailun torstaina radalla piti olla ennakkotarkastus ja sen piti olla myös tutustumispäivä kuljettajille ja testipäivä uusien sääntöjen mukaan määrittelemän lain perusteella joissa kilpailua edeltävät torstait olisivat uudella radalla testipäiviä.

Lopulta klo 10 aikaan aamulla suoritetussa tarkastuksessa rata oli vieläkin rakenteilla ennätysnopeasta tahdista huolimatta ja rata-aidat yhdessä seinien ja muurien kanssa olivat vieläkin kesken ja katujen järkyttäviä kraatereita radassa ei ollut korjattu.

Derek Ongaron mukaan rata ei tulisi läpäisemään ehtoaan sillä tahdilla. Ajajille tarkastuksen tulos herätti jopa boikottiuhan ja McLarenin miehistä Lauda ilmoitti suoraan jäävänsä vaikka hotelliin juomaan Pepsiä mikäli rata ei tulisi kuntoon. Muutama muukin ajaja protestoi ja ilmoitti mahdollisesti jäävänsä pois kilpailusta ilman turvallisuusmuutoksia.

Joihinkin radan kohtiin asennettiin pelkän puhtaan betoniseinän sijaan lopulta rengaskasoja hidastamaan törmäystä seinään. Pironin, Cheeverin ja Piquetin mielestä rata oli vieläkin vaarallinen ja vaativat lisää uudistuksia. Muiden kuljettajien mielestä kuten Mansellin ja Rosbergin mukaan Detroitin kaltaisella radalla uudistuksetkaan eivät poistaisi radan vaaranpaikkoja eli romua tulisi kaikesta huolimatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ensin kilpailun testipäivää yritettiin siirtää perjantaille varhain aamulle ja sitten olisi ajettu klo 10 aikaan perjantaina vapaa harjoitus ja myöhemmin iltapäivällä aika-ajo. Idea näytti päivän loppua kohden menevän entistäkin enemmän pilalle.

Lopulta varhain perjantaina aamulla pidetyssä kokouksessa testipäivä päätettiin perua ja kilpailun aikataulun piti alkaa vapaista harjoituksista. Toisin tulisi kuitenkin käymään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantaina pitkän ja tuskallisen hitaasti tapahtuneiden uudistusten jälkeen harjoitukset piti aloittaa klo 10 aamupäivällä, mutta rata oli edelleen kesken ja tilanne oli menossa vahvasti kohti katastrofia. Boikotin uhka leijui edellistäkin päivää enemmän ilmassa ja Balestre yhdessä Bernien kanssa vaati nopeita toimia järjestäjiltä.

Lopulta klo 14 alkavaa Virallista harjoitusta siirrettiin kahdella tunnilla eteenpäin ja lopulta klo 16 paikallista aikaa Virallinen Harjoitus peruttiin päivältä ja jotta vain 5 minuuttia aiemmin lopullisesti valmistunutta rataa olisi voitu käyttää niin päätettiin ajaa vain yksi ainoa vapaa harjoitus.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Klo 10 aikaan alunperin ajettava vapaa harjoitus ajettiin lopulta klo 16 paikallista aikaa. Tolemanin vetäytymisen takia Harjoituskarsintaa ei tarvittu. Sinänsä tilanne oli myös onnekas, sillä ylimääräiset sessiot olisivat sotkeneet sekavaa tilannetta entisestään. Siinä sessiossa Jan Lammers ajoi ulos jousitusvian takia radalta ja romutti autonsa ja sitä myötä häneltä murtui myös peukalo.

Sen myötä ja ilman vara-autoa ja sopivaa kuljettajaehdokasta talli vetäytyi pois kilpailusta ja ymmärrettävästi karsiutui ilman aikaa. Lammersin onnettomuuden takia Ferrari menetti myöhemmin hyvin todennäköisesti tilanteen vuoksi kiinnostuksen Lammersiin ja muihinkin potentiaalisiin hakijoihin ja alkoi keskittyä hankkimaan vain Tambayn saamiseksi talliin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantain jälkeen tilanne alkoi olla hyvin sekava ja tunnelma oli kireä. Illalla ajojen jälkeen keskusteltiin kiivaasti ylimääräisten harjoitusten pitämisestä lauantaina ja myöhemmin aika-ajoista. Ensin FISA ehdotti vain yhtä vapaata harjoitusta ja normaalia aika-ajoa. Tallit kieltäytyivät.

Vastapainoksi tallit halusivat ajaa yhden ylimääräisen testiharjoituksen lauantaina varhain aamulla jossa karsittaisiin automaattisesti kaksi hitainta ajajaa pois ja päälle vielä harjoitus ennen yhtä ainoaa suurta 2 tunnin mittaista aika-ajoa. FISA:n edustajat kieltäytyivät.

Lopulta yritettiin vielä kompromissina yhtä ainoaa 2 tunnin mittaista aika-ajoa ilman mitään harjoitusta. Se olisi pidetty iltapäivällä. Tallit ja FISA:n edustajat alustavasti olivat valmiita hyväksymään idean sillä iltapäivä olisi sopinut hyvin radan edustajille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
2 tunnin yksi ainoa yhteinen aika-ajo olisi ollut hyvin harvinainen tilanne f1:ssä ja lisäksi erikoinen. Lopulta tämän hankkeen esti kuitenkin FISA:n kyvyttömyys hyväksyä erillisellä poikkeuksella yli 2 aika-ajorenkaiden sarjaa ylittävää määrää.

Tallit olisivat halunneet 4 sarjaa aika-ajorenkaita ja FISA:n edustajat halusivat tiukasti pysyä 2:n sarjan aika-ajossa.

Myöhään perjantaille venyneissä neuvotteluissa haluttiin nopeasti löytää ratkaisu aika-ajoista. Sen sijaan iltaan mennessä vapaista harjoituksista oli jo kokonaan luovuttu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ainoan vapaan harjoituksen tuloksena oli kuljettajilla vain valittamista radasta. Turva-alueet olivat liian pieniä, radalta löytyi viemärikansia, rata oli liian kapea, hirvittäviä kuoppia, ei kunnollisia rengasvalleja pehmentämässä kolaria ja lisäksi radan muurit betonimöhkäleineen rajoittivat ajolinjan valintaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Surkuhupaisaa radalle tulleen amerikkalaisyleisön mielestä oli myös f1-autojen hitaus radalla. Amerikan Indycarin loistoon ja 320 kilometrin nopeuksiin ovaaleilla kaahavien autojen ja nauliintuneiden katseiden sijaan katseet keskittyivät 130 kilometrin keskituntinopeudella ajaviin F1:siin.

Eräässä testissä juurikin radan harjoituksia ennen rataa tarkastanut Ford Mustang Pace Carkin ajoi yleisön mielestä todennäköisesti kovempaa kuin F1-auto Detroitin radalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Detroitin radan hitaus aiheutti päänvaivaa myös järjestäjille sillä edes aivan alkuperäisestä lyhennetystä kierrosmäärästäkään ei olisi apua. 70 kierrosta saattaisi aiheuttaa kisan lopetuksen jo ennen 2 tunnin rajan päättymistä. Järjestäjillä sattui ongelmia myös Ford Mustangin ja Medical Carina toimineen Ford Granada Estaten kanssa.

Molempien radiotaajuudet olivat viritetty Indycarin kilpailujen radiotaajuudelle ja Ford Mustangin asetukset olivat vieläkin vuoden 1979 Indy 500:n tasolla. Kilpailun turvallisuuspäällikön tehtävänä oli säätää taajuudet oikein ja ilmoittaa siitä Derek Ongarolle, mutta huolimatta kaikesta vielä sunnuntain lämmittelyyn mennessä taajuuksia ei ollut säädetty oikein ja kun ne säädettiin niin ne silti olivat väärät.

Väärällä taajuuslukemalla Pace Caria tai Medical Caria ei olisi suuronnettomuuden takia voitu lähettää radalle ja näin pelastusmiehistöllä radalla ei olisi ollut mitään virkaa käytännössä. Lopulta vuoden 1982 kilpailun jälkipyykissä turvallisuuspäällikkö ja useita muita tehtävien laiminlyöntiin syyllistyneitä henkilöitä erotettiin ja muutenkin FISA puuttui kärkevästi turvallisuustilanteeseen.

Osin tämän takia seuraavana vuonna eli kaudella 1983 radalla nähtiinkin vain Renaultin käyttämiä Pace Caria ja Medical Caria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lopulta aika-ajojen suhteen päädyttiin kompromissiin. Aika-ajot käytäisiin kahdessa erillisessä sessiossa joiden välillä olisi ollut 4 tuntia aikaa levätä. Alun perin kilpailun ensimmäisen session piti muuttuneessa aikataulussa alkaa klo 11 paikallista aikaa ja toisen klo 16 paikallista aikaa.

Lopulta sessiot alkoivat klo 10.20 ja 15.20 paikallista aikaa ja ne ajettiin tunnin mittaisina tavalliseen tapaan ja kaksi hitainta ajajaa putoaisi pois.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantain harjoituksessa Arnoux romutti myös autonsa ja hän joutuisi aika-ajossa ajamaan yhteisellä vara-autolla Prostin kanssa sillä Prostinkin autossa oli ongelmia. Niin pahoja, että aika-ajoon mennessä sitä ei saisi käyttöön ja Arnouxin auto oli korjauksessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantain Harjoituksessa Andrea de Cesaris romutteli jälleen autoja ja keräsi katseita. Lehdissä arveltiin The Crahsherisin palanneen radoille ja ongelmia siitä tulisi seuraamaan. Niin ainakin uskottiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Detroitin aikaan varmistui lopullisesti myös kauden 1982 finaaliksi Las Vegasissa ajettava grand prix. Sen sijaan kokonaan uusi Meadowlandsin kilpailu ei valmistuisi enää kaudeksi 1982 ja sen aika tulisi kaudella 1983. Silloin uskottiin niin. Kaudella 1982 ajettiin siis 3 kilpailua Yhdysvalloissa.

Näin ei ollut ennen tapahtunut eikä koskaan sen jälkeenkään tapahtunut vaikkakin kaudella 1983 olisi voinut olla jopa 4 kilpailua Yhdysvalloissa parhaimmillaan ja myöhemminkin vielä kolme. Las Vegas ja Meadowlands kuitenkin peruuntuivat. Sen myötä vain Long Beachissa ja Detroitissa ajettiin kilpailut.

Kaudella 1984 olisi Yhdysvalloissa voinut olla myös parhaimmillaan 4 vaikka Las Vegasin poistuessa kalenterista Long Beachin tavoin ajettiin lopulta vain kaksi kisaa Detroitissa ja Dallasissa. Kaudella 1985 olisi vielä ollut mahdollista pitää kaksi kisaa Yhdysvalloissa eli kauden avaus Dallasissa ja myöhemmin kaudella Detroitissa.

Lopulta ajettiin vain Detroitissa useita vuosia. Kaudeksi 1989 Detroitiin haluttiin aluksi vain uutta Belle Islen rataa radaksi ja myöhemmin San Diegoa ja lisäksi Laguna Secan rataa mutta lopulta päädyttiin Phoenixiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Detroitin ensimmäinen Virallinen Harjoitus oli kylmä, harmaa ja ilmapiiriltään tylsä. Tylsyys loppui lyhyeen, sillä säätiedotukset lupasivat yllättävää sadetta ja sen uhkakin oli todellinen. Niin todellinen, että radalla nähtiin liikennettä jo 5 minuutin odottelun jälkeen. Ulosajoja ja auton romutuksia nähtiin. Alain Prostin mielestä radalla ei nähnyt muuta kuin seiniä, pomppuja ja mutkia romulla lisättynä. Kaikesta huolimatta Prost sai paalupaikan kilpailuun ennen Andrea de Cesarista, Keke Rosbergia ja Didier Pironia jotka vakavimmin uhkasivat hänen paalupaikkaansa.

Prost lähti radalle ensimmäisenä ja ajoi yhden hitaan kierroksen Enduroilla. Sen jälkeen hän vietti 10 minuuttia varikolla ja palasi ajamaan Kevyillä Vyörenkailla 5 kierrosta ja ajoi niillä ajan 1.49.187. Sen jälkeen hän odotteli 14 minuuttia ja ajoi aika-ajon Slicksillä ajan 1.49.8. Sitten hän odotteli loput 24 minuuttia ja lähti viimeiseen yritykseen Slicksillä. Ensin yksi hidas 1.57:n kierros ja toisella kierroksellaan hän sai ajan 1.48.537 ja paalupaikan. Ainoa todella vakava haaste oli Andrea de Cesaris joka myös alitti ajan 1.49 ja lopulta ajoi ajan 1.48.872 ja jäi vain vajaa kolme kymmenystä Prostista. Rosberg ajoi ajan 1.49.264 ja oli kolmas. Pironi tuli neljänneksi ainoalla Ferrarilla ajalla 1.49.903 ja Virallisen Harjoituksen ensimmäisen jättiyllätyksen järjesti ATS:n Manfred Winkelhock ajalla 1.50.066. Winkelhock tuntui nauttivan radasta muiden kärsiessä siitä. Tarkoituksella jauhetut Endurot tuottivat hyvää pitoa ja siitä vain yksi hieno kierros Slicksillä tuotti ATS:lle mukavan yllätyksen. Autoon Michelinit sopivat todella hyvin.

Bruno Giacomelli ajoi jälleen hyvin olemalla kuudes ajalla 1.50.252. Nigel Mansell oli seitsemäs ajalla 1.50.294 ja Elio de Angelis oli kahdeksas ajalla 1.50.443. Eddie Cheever riemastutti amerikkalaisyleisöä vanhalla autolla olemalla yhdeksäs ja kymppipaikka meni Kevyiden Vyörenkaiden, ruuhkan ja pahan aliohjautumisen kanssa tuskailleen Niki Laudan piikkiin. Toinen jättiyllätys tuli Roberto Guerreron ja Ensignin muodossa. Uudet ostetut Michelinit sopivat todella hyvin autoon ja katuradat sopivat ATS:n ja Alfa Romeon tavalla tallille. Guerrero oli 11:sta ajalla 1.51.039. Derek Daly oli pettymys Williamsilla. Hän oli 12:sta ajalla 1.51.227. Jacques Laffite oli 13:sta ajalla 1.51.270 ja 14:sta sija meni moottorivaurion kanssa painineelle Riccardo Patreselle ajalla 1.51.508. 15:sta sija meni ajalla 1.51.514 Rene Arnouxille joka vuorotteli vara-autoa Prostin kanssa ja oli nopeimmillaankin menossa sijalle 14. Vara-auton säädöt sopivat paremmin Prostille ja ajaminen oli vaikeaa. Sijalle 16:sta ajoi poikkeuksellisen surkean ajon jälkeen Michele Alboreto ajalla 1.51.618.

John Watson jäi samojen syiden takia kuin Lauda sijalle 17:sta. Lisäksi tilannetta vaikeutti ruuhka vara-autolla ajaessa ja kisa-auton romuttuminen Serran kanssa kolaroinnin jälkeen. Aika oli 1.51.868. 18:sta sija meni yllättävän nopeasti ajaneelle Jochen Massille ajalla 1.52.271. Marc Surer ajoi sijalle 19:sta ajalla 1.52.316 ja 20:s sija meni Brian Hentonille ajalla 1.52.867 ja vaisuus jatkui Tyrrelillä. 21:nen sija meni Raul Boeselille ajalla 1.52.870 ja 22:nen sija meni Jean-Pierre Jarierille ajalla 1.52.988. Pirellin Pitkät ja Lyhytjyväiset renkaat eivät toimineet ollenkaan tai ne kuluivat liikaa. Jarier myös kolaroi harjoituksessa. 23:s sija meni päivän iloisimmalle miehelle Winkelhockin ja Guerreron ohella eli Riccardo Palettille. Osellat saavat kiittää mukanaoloaan vain Tolemanin ja Theodoren vaikeusten takia. Aika Palettilla oli 1.54.084. 24:s sija meni Mauro Baldille ajalla 1.54.332.

Kaksi viimeistä ruutua eli sijat 25 ja 26 menivät Eliseo Salazarille ja Chico Serralle ajoilla 1.55.633 ja 1.55.848. Salazarin ajot menivät surkeasti ja Serra pääsi kisaan mukaan vain muiden epäonnen ja oman onnen ansiosta. Kisa-auto oli kulunutta vara-autoa parempi, mutta se romuttui Watsonin kanssa kolaroidessa ja vara-auton moottori oli huoltamattomassa kunnossa. Lisäksi Puurenkailla ei ollut helppoa ajella ja kisaan piti säästää renkaita. Kisasta karsiutuivat sijoilla 27 ja 28 ajoilla 1.56.589 ja 1.57.779 Emilio de Villota ja Nelson Piquet. Emiliolla vauhti ei riittänyt ja paraskin kierros oli 0,7 sekuntia Serraa hitaampi ja Piquetin tilanteen söi moottorin hajoaminen kisa-autosta ja moottorin sytytys, sähkö ja runkovaurio mikä aiheutti vara-autossa järkyttävän hitauden. Lopulta alettiin odottaa toista sessiota.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Prost arvioi ennen sadetta toisessa sessiossa kykenevänsä alittamaan sekunnilla oman paaluaikansa ja tekemään mahdottomaksi Andrean paaluyritykset. Andrea taas sanoi parantavansa sekunnilla ja vain ainoastaan hänen oma ajovirhe oli maksanut hänelle paalupaikan.

Hän oli kuitenkin tyytyväinen ja odotti myös parantavansa sekunnilla ja leikkimielisesti sanoi olevansa sekuntia Prostia nopeampi mikäli sää vain pysyisi kuivana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rosberg yhdessä Pironin kanssa ajatteli ennen toista sessiota myöskin parantavansa aikojaan. Ikävä kyllä kärkeen ei näyttänyt olevan asiaa ja lisäksi sade näytti tulevan lopulta minä hetkenä hyvänsä.

Rosbergin ja Pironin mukaan 2 tunnin yksi aika-ajo olisi tehnyt tilanteen paljon helpommaksi ajan parannusten kannalta. Nyt piti odottaa 4 tuntia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Andrea de Cesarikselle odotettiin tulevan jälleen hyvää kilpailua. Ikävä kyllä kolarin uhka oli olemassa koko ajan ilmassa. Kisa-auto romuttui Virallisessa Harjoituksessa, mutta vara-autolla hän ajoi kuitenkin hienosti toiseksi ja kisa-auton vauhti olisi hänen itsensä mukaan riittänyt paalupaikkaan.

Detroitin keskituntinopeus paalupaikalle ajettaessa oli vain 134 kilometriä tunnissa eli jopa Monacoa hitaammin rata kierrettiin.
 
Ylös