F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lauantaina kuivassa ja viilenevässä säässä ilma alkoi muuttua harjoitusten jälkeen kylmäksi ja pilviseksi. Didier Pironi ajoi paalupaikan Ferrarille pitkästä aikaa. Hän rikkoi ajalla 1.27.509 Renaultin viiden perättäisen paalupaikan putken. Rene Arnoux oli toinen 0,3 sekuntia hitaampana ajalla 1.27.895.

Alain Prost oli kolmas vain kymmenyksen nopeampana kuin Nelson Piquet. Aika oli 1.28.563. Ennen Pironin haamukierrosta Piquet vaikutti myös ajavan erittäin hyvin ja olisi voinut olla jopa toinen. Pironin vauhtiin ei asiaa ollut ajalla 1.28.663.

Bruno Giacomelli oli viides ajalla 1.28.740 ja heti sen jälkeen tulivat John Watson ja Keke Rosberg sijoilla 6 ja 7 ajoilla 1.28.822 ja 1.28.874. Riccardo Patrese oli 8:s ajalla 1.28.999. 9:s sija meni perjantain nopeimmalle eli Andrea de Cesarikselle ajalla 1.29.183 ja kymppiruutu meni Elio de Angelikselle ajalla 1.29.228. 11:sta oli Niki Lauda ajalla 1.29.544 ja Eddie Cheever oli 12:sta ajalla 1.29.590 ja Derek Daly oli 13:sta ajalla 1.29.883.

Nigel Mansell oli 14:sta ajalla 1.30.048 ja Michele Alboreto oli 15:sta ajalla 1.30.146. Marc Surer oli 16:sta ja aika oli 1.30.518. 17:sta ruutu meni Mauro Baldille ajalla 1.30.599 ja 18:sta oli hyvässä vauhdissa ollut Jean-Pierre Jarier ajalla 1.30.747.

Jacques Laffite oli 19:sta ajalla 1.30.946 ja Roberto Guerrero oli 20:s yllättävän nopealla ajalla 1.31.235. Marchit miehittivät kolmanneksi viimeisen ruudukon ja lähtöruudut 21 ja 22 ajoilla 1.31.759 ja 1.31.861 järjestyksessä Raul Boesel ja Jochen Mass. Riccardo Paletti pääsi kolmatta kertaa mukaan kilpailuun ja ruutuun 23 ajalla 1.31.903. Siitä Osellalla tuli paljon kehuja. Ikävä kyllä pinnan alla kyti myös tyytymättömyyttä.

Eliseo Salazar oli 24:s ajalla 1.32.203 ja Geoff Lees sai Theodoren ensimmäistä kertaa mukaan kilpailuun sitten Long Beachin ja ruutuun 25 ajalla 1.32.205. Sijoitus oli toiseksi viimeinen. Viimeinen ruutu ja 26:s sijoitus meni vain sadasosien erolla Manfred Winkelhockin häviöksi Brian Hentonille. Hentonin aika oli 1.32.325 ja se riitti.

Winkelhockin sijoitus oli 27:s ajalla 1.32.359 ja hän karsiutui. Eroa kärkeen oli 4,7-4,8 sekuntia viimeisten sijojen suhteen. ATS:llä oltiin tyrmistyneitä. Winkelhockin rata-aikaa rajoitti perjantaina romuttuneen auton korjaaminen ja hän sai sen käyttöön viimeiselle puolituntiselle.

Samalla hetkellä Serran auton moottori hajosi ja hän joutui turvautumaan vara-autoon viimeisen puolen tunnin ajaksi. Häviäminen niukasti aiheutti päänpuisteluja ATS:n leirissä. Emilio de Villotan vaikeudet jatkuivat ja Marchilla oltiin saatu tarpeekseen hänen surkeista ajoistaan. Emilio ajoi eniten kierroksia kuin missään aiemmassa yrityksessään, kulutti aika-ajorenkaat, pehmeät ja kovatkin kisarenkaat yrittäessään saada kunnon aikaa tauluun. 27 kierrosta radalla meni hukkaan.

Aika oli 1.34.045 ja hänen sijoitus oli 28:s ja karsiutuminen oli tosiasia. Uloslaskenta voidaan aloittaa siitä. 29:s ja viimeinen sijoitus meni myöskin karsiutuneelle Chico Serralle jonka aika oli vain 1.42.730 moottorivian takia. Lisäksi moottorivaurioisella vara-autolla ajeltiin päin honkia ja kun renkaatkin loppuivat yrityksessä kesken niin Puurenkailla jatkoon ei ollut mitään asiaa ja karsiutuminen oli tuloksena.

Ennen moottorin hajoamista kisa-autolla aika olisi ollut 1.32.7:n paikkeilla ja kovempaakin ehkä olisi saattanut päästä. Lopulta aika 1.37.678 oli Serran paras aika perjantain sateessa. Sillä olisi voinut päästä jatkoon sateen jatkuessa. Keskimäärin kuljettajat ajoivat 2-7 sekuntia märän kelin aikoja nopeammin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Virallisen Harjoituksen jälkeen Pironin lausuntoja Gillesistä pidettiin vain teatterina ja Kanadassa oltiin vihamielisiä edelleen Imolan ja Zolderin tapahtumista. Mass sai myös osansa vihasta ja se vaikuttikin häneen huomattavasti pidemmäksi aikaa.

Kuitenkin yhdestä asiasta kanadalaiset olivat yhtä mieltä Pironin kanssa ainakin jotenkin. Villeneuven olisi pitänyt olla paalupaikalla. Sunnuntain kilpailua varten sää näytti edelleen vain viilenevän mikä sopi turbotalleille huomattavasti paremmin kuin useimmat aiemmat kilpailut kaudella.

Kilpailun palkintojenjakoon oli kutsuttu Seville Villeneuve ja ilman Osellan yhden kisan ja mahdollisesti useamman kilpailun paikkaa jäänyt Jacques Villeneuve.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kilpailun takajoukoissa sunnuntaille kärjen takana oli Riccardo Paletti jolle Virallisen Harjoituksen tulos oli erittäin miellyttävä yllätys. Hän pääsi mukaan toista kertaa kunnolla kisaan.

Imolassa hän oli päässyt mukaan vain tynkäkisan takia ja Detroitissa hänen kisansa päättyi tallikaverin otettua hänen autonsa omaan käyttöön. Hän oli päässyt kilpailuun mukaan ja se päättyi ennen kuin ehti alkaa. Jälkikäteen hän olisi kuitenkin keskeyttänyt kilpailussa hyvin nopeasti.

Sitä taustaa vasten Paletti oli erittäin iloinen ja odotti kilpailua innolla. Hän sai myös kehuja Patreselta ja Watsonilta. Sen sijaan äiti Gianna ja isä Arietto olivat huolissaan. Äiti poikansa turvallisuudesta vaarallisella autolla ja isä taas tallin tilanteesta ja hänen poikansa kohtelusta tallissa.

Suhteilla hän oli saanut paikkoja pojalleen järjestymään sillä Osella tuntui pelkästään haluavan vain rahaa ja ei arvostanut kuljettajaansa Arietton mielestä ollenkaan. Jarierin hän näki jyrkästi pelkkänä palkkarenkinä jolla vain kävi hyvä tuuri.

Illallisella Riccardo vietti aikaa äitinsä kanssa ja sanoi vain odottavansa kilpailua. Hän yritti rauhoittaa äitiään kilpailun vaaroista ja sanoi olevansa erittäin onnellinen. Se oli heidän viimeinen pitkä keskustelunsa ennen seuraavaa päivää ja kilpailua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Aika-ajon jälkeen Manselilla riitti kuvailtavaa Montrealin rasituksista. Maaefektien G-voimat olivat kasvavassa määrin aiheuttaneet hirvittäviä niskakipuja ja vuotta aiemmin samalla radalla Virallisen Harjoituksen jälkeen Mansell ei hetkeen pystynyt tulemaan autosta pois niskasäryn takia. Brasilian Riossa hänellä taas auton tukivarsi oli hakannut myöhemmän Long Beachin kilpailun tavoin jalat erittäin pahoille mustelmille.

Montrealissakin auton tukivarret iskivät jaloille, mutta eivät yhtä pahasti kuin monilla muilla radoilla. Samalla kilpailun jälkeinen laihtuminen oli hyvin paha asia. Etenkin kosteiden ratojen jälkeen. Märällä radalla ajamisesta Mansell sanoi sen olevan olematonta. Näkyvyyttä oli nolla prosenttia. Vain kärjessä eteensä pystyi näkemään ja aina ei edes sittenkään sateen ollessa liian suuri yhdessä renkaiden nostattaman vesipatsaiden kanssa.

Turboautolla ajaminen taas sateella oli Mansellin mielestä suurimman mahdollisen onnettomuuden kerjäämistä. Lotusin turbomoottoreiden tulosta Manselilla ei ollut esittää tarkkaa aikataulua mutta hänen suuri haaveensa oli ajaa Le Mansissa.

Palkkaneuvottelut ensi kaudelle jatkuivat myös Chapmanin kanssa. Chapman ei pitänyt Le Mansin kilpailusta, mutta tallissa hän halusi ehdottomasti Mansellin pitää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kanadassa Montrealin metro meni lakkoon ennen sunnuntaita ja se tulisi vaikuttamaan myös yleisömääriin. Suomessa taas alettiin kilpailun ohella jännittämään myös jalkapallon tulevia MM-kisoja.

Kanadan kilpailusta oli kulissien takana tiukat keskustelut, mutta Bernie ei saanut Detroitin tapaan tahtoaan läpi. Kanadan television pomot pysyivät tiukkana. Kanadan TV-aikataulut olivat MM-kisojen ja muiden tapahtumien takia kokonaan sekaisin sunnuntaille ja lopulta kilpailu alkoi vasta myöhään iltapäivällä Kanadan aikaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Sunnuntain lämmittelyssä Piquet ja Patrese olivat nopeimmat ja viileän selkeästä säästä tuli kylmä ja pilvinen iltapäivälle. TV-aikataulujen takia kisa aloitettaisiin lopulta vasta klo 16 Kanadan aikaa ja klo 23 Suomen aikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Suomen televisiolla ei ollut juuri F1 kovinkaan korkealla jalkapallon MM-kisojen takia ja YLE:llä ei juuri mielenkiintoa ollut kisoihin. HTV:llä taas ulkomaan verkossa kilpailu näkyisi sellaisenaan sunnuntaina ja maanantaina keskiyölle oltiin luvattu koostetta ulkomaanverkkoon.

Kotimaan ohjelmaverkossa kilpailu näkyisi mahdollisesti maanantain Urheilumaailman koosteena ennen Brasilian jalkapalloliigan ja NHL-kauden uusintoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Montrealin kilpailupäivänä metro oli lakossa ja sää oli kylmä ja pilvinen. Gianna Paletti ja Riccardo Paletti keskustelivat aamulla viimeisen kerran lämmittelyn jälkeen.

Silloin Brabhamit olivat olleet nopeimpia ja Pironi pysyi hyvin kannassa kiinni. Viimeisten rauhoittelujen jälkeen Paletti jutteli nopeasti Boeselin kanssa ja sen jälkeen alkoi odottelu tv-aikataulujen takia.

Suomessa valmistauduttiin jännittämään jalkapallon MM-avauspeliä Argentiina-Belgia. Siinä ratkaisun tekin Erwin Vandenbergh ja Belgia voitti 0-1.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Samaan aikaan ratkaisu oli tehty Medical Carin ja Course Carin kuskeista kilpailuun. Medical Caria ajaisi karsiutunut Emilio de Villota ja kyydissä olisi Sid Watkins. Course Caria ajaisi Mario Valli ja kyydissä istui FISA:n lääkintäkomission vara-johtaja ja Sidin hyvä ystävä Jean Taillefer.

Watkinsin Medical Carissa paloivat keltaiset valot ja Vallin Course Carissa paloivat punaiset valot. Taillefer oli ollut ennen Sidin johtajuutta Kanadan lääkintätoiminnoista vastannut johtava lääkäri kilpailuissa.

Radan turvallisuuspäälikkönä toimi Ralph Baldwin joka myöhemmin tulisi tekemään paljon muutoksia tulevien vuosien kilpailuhin ja saamaan osakseen kritiikkiä etenkin ajajien osalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Course Carina ja Medical Carina Kanadan kilpailussa kaudella 1982 toimi Honda Accord. Accord oli tarkastuksissa läpäissyt vaatimukset Course Carin nopeudesta ja Medical Cariksi auto sopi myös järjestäjien mukaan.

Autot myös olivat varsin nopeasti kaikkiaan tapahtumapaikalla Palettin kolaroitua. Silti kilpailu keskeytettiin vasta aivan viime kädessä ensimmäisen kierroksen päättyessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Montreal 13.6.1982

Kilpailu alkoi lopulta 15 minuutin viivytyksen jälkeen klo 16.15 paikallista aikaa. Honda Accordina toiminut Chase Car asettui ruudukon taakse lopultakin. Ruudukon jälkipää hidasteli tavallista kauemmin ja siksi Pironin kytkin alkoi luistaa. Odottelun takia Pironin oli pakko painaa jarrua. Sitten syttyi punainen valo ja valon vaihtuminen vihreäksi kesti tavallista pidempään. Mansellillakin alkoi olla ongelmia auton käynnissä pidossa. Lopulta muiden asettuessa ruutuihin Pironin moottori sammui.

Ja kun moottori sammui niin valo vaihtui kohtalokkaasti vihreäksi samalla hetkellä vaikka Pironi heilutti käsiään ja valon olisi pitänyt muuttua keltaiseksi. Riccardoa huudeltiin varikolla. Pironista Leesiin ja hänen viereltään lähteneeseen Hentoniin oli yhteensä 112 metriä matkaa. 112 metriä etäisyytenä ei ollut mitään 4 sekunnissa 160 kilometriin tunnissa kiihtyvälle f1-autolle. Arnoux painoi turbonsa nappia ja auto vältti Pironin heti. Myöhemmin Arnoux yhdessä Prostin kanssa myönsi olleensa näkemättä Pironia.

Sen verran nopeasti täysillä ahtopaineilla jo lähdöstä liikkeelle lähtenyt Renault kulki. Vaistonvaraisesti he käänsivät vasemmalle ja niin tekivät muutkin. Watson väisti helposti auton, Rosberg sen sijaan vain täpärästi. Daly ja Mansell taistelivat, mutta nähdessään auton pysähtyneen radalle Mansell antoi tietä Dalylle. Kyseessä oli puhdas ja vaistonvarainen vaaratilanteen tajuaminen ja yhteisten pelisääntöjen noudattaminen oli elintärkeää sellaisessa tilanteessa.

Ruudukon häntäpäästä oli vaikeaa nähdä eteenpäin ja olematonta se oli Palettin rivistä taaksepäin. Boesel osui Pironin takarenkaaseen ja osui sen jälkeen Leesin kanssa. Mass ja Salazar saivat vähäisiä vaurioita kolarista. Lees kun ei voinut väistää autoa ja kolari lopetti hänen kilpailunsa. Ennen osumaa hän oli myös osunut taas Pironin autoon. Sitten tuli Paletti. Uransa toista kisaa ja ensimmäistä kunnollista kilpailun starttia ajanut italialainen ei mitenkään ollut voinut nähdä noin 92 metrin päästä Pironin käsimerkkiä ja pyrki vain pääsemään liikkeelle mahdollisimman nopeasti.

Osellalla oli onnettomuushetkellä vauhtia 190 kilometriä tunnissa ja käyntikierrokset 10 500:ssa. Paletti ei ollut katsonut eteensä ja vaikeasti vääntyvä vaihdelaatikko oli iskenyt kolmosen silmään juuri kun Paletti nosti päänsä ja millisekunnissa Paletti käsitti tilanteen ja loppu oli selvä. Kolarin iskuvoima lennätti autoa 40 metriä ilmassa ennen iskeytymistä maahan täysin romuttuneena. Pironin auton takaosa oli täysin romuttunut.

Chase Car oli paikalla 9:ssä sekunnissa Osellan takana. Watkinsin Medical Car pysähtyi onnettomuusautojen väliin tarkastamaan Pironia. Käsky Emiliolle oli tullut pysäyttää auto. Pironi kuitenkin oli tärskyn jäljeltä kuin dementiasta kärsinyt vanhus ja hetkeä myöhemmin täydessä kunnossa käsitettyään tilanteen. Medical Car oli hetkeä myöhemmin Osellan edessä. Aikaa oli kulunut 16 sekuntia törmäyksestä.

Watkins, Pironi, Taillefer ja Baldwin yhdessä miehineen syöksyivät auttamaan Palettia. Näky oli lohduton. Osellan runko oli rutistunut voileiväksi ja bensa valui. 150-180 litraa polttoainetta arvioitiin autossa olleen ennen kilpailua. Paletti oli mennyt jauhelihaksi ohjauspyörän murskatessa hänen rintakehänsä ja aiheuttaen verikeuhkon. Lisäksi hänen suustaan valui verta. Jalat olivat myös murskaantuneet kolarissa pahoin. Onneksi Watkinsin mukaan hän pysyi tajuttomana.

Hetkeä myöhemmin Sid haistoi tervanhajuisen kytevän bensan ja sen myötä 40 gallonaa polttoainetta syttyi tuleen vain 38 sekunnin kuluttua törmäyksestä. Paletti saisi polttohautauksen. Näin uskottiin. Pironi otti palosammuttimen eräältä hermostuneelta palomieheltä ja toimi sammuttajana. Ensin tuli näytti sammuvan alle 2 sekuntiin, mutta sitten koko palo alkoi uudelleen ja se kesti arvioiden mukaan 50-70 sekuntia. Lopulta noin minuutin kuluttua syttymisestä tuli saatiin sammumaan ja hirvittävä räjähdys estettyä.

Gianna Paletti oli tässä vaiheessa järkyttynyt ja hän meni eräässä vaiheessa jopa radalle saamaan tietoa poikansa voinnista. Ajajat näkivät homman olevan seis vasta nähtyään punaisen lipun ensimmäisen kierroksen päättyessä. Paletti ei juuri saanut palovammoja hurjasta palosta huolimatta, mutta vammat olivat erittäin kuolettavia. Koko ohjaustanko ratteineen jouduttiin ottamaan irti hänen rinnastaan ja 28 minuuttia kului hänen saamiseksi irti kokonaan auton romusta. 98 sekuntia sen jälkeen Paletti oli saanut hätäintuboinnin ja hänet siirrettiin helikopteriin. Hän menehtyi klo 17.45 leikkauspöydälle. Hän oli kuollut vain pian saapumisensa jälkeen ja vammat olivat liian vaikeita hoitaa enää. Lisäksi hänellä todettiin sairaalassa savumyrkytys. Hän oli vain kaksi päivää vaille 24 vuotta täyttävä nuori italialainen hieno mies. Didier Pironi oli erittäin järkyttynyt.

Ensin kuoli Villeneuve Zolderissa ja nyt kuoli Montrealissa Paletti. Muutkin ajajat olivat taas järkyttyneitä. Kilpailun uudelleenkäynnistämisestä käytiin taas tiukkaa vääntöä. Lopulta osin Zolderin päätösten pohjalta kilpailu päätettiin aloittaa uudelleen. Pironi mietti pitkään, osallistuako uuteen starttiin. Watkins käski hänen ottaa rauhallisesti ja ehdotti tälle poisjääntiä kilpailusta. Pironi teki kuitenkin kilpa-ajajan päätöksen ja meni radalle. Lopulta jo reilusti myöhässä ollut kilpailu käynnistettiin uudelleen klo 18.15 paikallista aikaa eli klo 1.15 Suomen aikaa. 23 kuljettajaa otti osaa uusintalähtöön. Boesel, Pironi, Mass ja Salazar lähtivät vara-autoilla kaiken varalta. Boesel Pironin tapaan jo pakostikin. Leesillä ei ollut vara-autoa ja hän oli poissa pelistä. Palettin kuoltua Jarier vetäytyi Enzo Osellan käskystä kilpailusta. Kilpailun mieliala oli entistäkin synkempi.

Uusintalähdön jälkeen Pironi johti kierroksen verran perässään Arnoux ja Prost, Piquet, Watson ja Rosberg. Hetkeä myöhemmin kierroksella 2 järjestys oli Pironi, Arnoux, Prost, Piquet, Giacomelli, Rosberg ja de Cesaris. Giacomellin autoon tuli moottorivaurio ja hän aikoi pysähtyä. Takajoukoissa Mansell taisteli Dalyn kanssa ja Giacomellin kättä Mansell ei nähnyt ja he kolaroivat itsensä ulos kilpailusta. Giacomelli potki ja löi autoaan suuttumuksesta. Mansell taas rikkoi ranteensa ja toisella kädellä hän huitaisi ratavalvojaa koska hän tarrasi hänen kipeään käteensä. Samaan aikaan Arnoux ohitti moottorivaurioisen Pironin ja siirtyi kärkeen viitosmutkassa. Piquet ohitti Prostin joka kärsi turboviiveestä ja ohitti pian myös Pironin. Kierroksella 3 Prost ohitti Pironin huolimatta puolta heikommista ahtopainelukemista. Samaan aikaan kärkinelikon vauhdin kasvaessa Cossyliigan nelikko tuli omana ryhmänään järjestyksessä Watson, Cheever, de Cesaris ja Rosberg. Keke kärsi jatkuvista vaihdeongelmista.

Kierroksella 4 keskeytti hyvän kisan aloittanut Roberto Guerrero. Hän oli uusintalähdön jälkeen rikkonut kytkimensä ja 2 surkean kierroksen jälkeen tullut varikolle ajeltuaan ilman kytkintä. Autoa yritettiin kaksi kierrosta korjata turhaan varikolla. Kierroksella 8 Laffite keskeytti ohjausvikaan ja polttoainejärjestelmän höyrystymiseen. Kierroksella 9 Piquet ohitti Arnouxin ja siirtyi johtoon. Watson taas jäi Cheeverin ja de Cesariksen taakse ja sillä välin Pironi alkoi tippua heidän ja nopeasti nousseen Patresen taakse. Lopulta Dalyn ohitettua hänen Ferrarinsa Pironi meni seiskapaikalta varikolle korjaukseen. Sieltä hän palasi keskikastiin ja meni taas uudestaan ja vielä kerran uudelleen varikolle. Kun moottori saatiin lopulta korjattua Pironi oli radan nopein mies. Hän ohitti siinä vaiheessa kärjessä olleen Piquetin ja itsensä hieman paremmalle kierrokselle. Samalla hän aloitti uskomattoman takaa-ajon ja ohitteli muita hitaampiakin kierroksella jääneitä itse uudelleen. Hän teki myöhemmin jopa nopeimman kierroksen kilpailussa.

Kierrokseen 17 mennessä keskikastin taistelu oli koventunut. Niki Lauda keskeytti kytkinvikaan ja Alboreton vaihdelaatikko reistaili. Kierroksella 20 Salazar keskeytti jousituksen petettyä. Sen jälkeen kierroksella 28 tilanne oli seuraava: Arnoux johti Piquet kannoillaan ja 25 sekunnin päässä oli huimaa nousua tehnyt Patrese ja hänen perässään olivat Prost, Cheever, de Cesaris, Watson ja Daly. Arnoux ajoi kuitenkin ulos ja keskeytti. Piquet oli nyt 30 sekuntia Patresen edellä ja hän alkoi säästää vauhtiaan loppua kohden. Renaultin teoreettiset voittohaaveet haihtuivat ilmaan Prostin moottorin myötä kierroksella 30. Kierroksella 35 Patresen ero Cheeveriin, de Cesarikseen ja Watsoniin oli riittävän suuri varmisteluun. Kierroksella 41 Alboreto keskeytti sijalta 11:sta vaihdelaatikon vikaan. Kierroksella 47 keskeytti Boesel sijalta 13:sta moottoririkkoon. Keke Rosbergin pitkä ja tuskainen päivä päättyi kierroksella 52 sijalta 9 vaihdelaatikkovikaan. Sen jälkeen kisa pysyi samanlaisena aina kierrokselle 67 saakka.

Silloin Cheeveriltä loppui polttoaine ja hän potki ja löi autoaan. de Cesaris siirtyi kolmanneksi vain keskeyttääkseen toiseksi viimeisellä kierroksella eli kierroksella 69 samaan vikaan. Itku pääsi Andrealta mutta pisteitä olisi tulossa. Suunnilleen samoilla hetkillä Daly keskeytti neljänneltä tilalta myös bensan loppumiseen. Watson pysyi kolmantena maaliin saakka. Kisan voitti lopulta Nelson Piquet ja toiseksi tuli Riccardo Patrese. Kolmas oli John Watson ja neljäs oli Elio de Angelis hienon ajon jälkeen. Viides ja päivän sankari oli Marc Surer joka piti auton poissa vaikeuksista. Kuudes oli Andrea de Cesaris ja 7:s oli Derek Daly. Mauro Baldi oli 8:s ja toi Arrowsin hienoon päivään täydennystä. 9:s oli Didier Pironi ja 10:s oli Eddie Cheever. Viimeisen sijan sai Jochen Mass sijalla 11:sta. Brian Henton ei saanut sijoitusta koska ei ajanut 90 % kierrosmääristä. Hän olisi ollut 12:sta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kilpailun voitto oli Brabhamille ensimmäinen kaksoisvoitto sitten kauden 1978 Monzan. Silloin Niki Lauda ja John Watson olivat juhlineet palkintokorokkeella. Nyt Montrealissa juhlivat Nelson Piquet ja Riccardo Patrese. Huolimatta kylmän ja pilvisen sään vaikutuksesta turbon kestävyyteen Piquet oli tyytyväinen.

Vaikea kausi ja hylätty voitto tuntui nyt kauas jääneiltä murheilta. Reilun kaksinkamppailun voitto Arnouxia vastaan tuntui hyvältä. Ikävä kyllä Palettin kuoleman aiheuttama järkytys vei voitolta maun ja tunnelma oli sen mukainen. Seville Villeneuve antoi voittajan palkinnon ja hänenkin ilmeensä oli paljon puhuva. Myöhemmin myös Jacques Villeneuve oli varsin totinen.

Vähän huonomalla tuurilla hän itse olisi voinut olla Palettin sijaan kolaroinut. Hänelle Osella ei ollut ehtinyt rakentaa kolmatta autoa ja hänen olisi pitänyt maksaa summa yhden kisan ajosta kotiyleisön edessä. Ikävä kyllä sitä ei löytänyt ja hänelle se oli hengen pelastava tilanne vaikka se ei hauskalta tuntunutkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Piquetin voittoa pidettiin Detroitin karsiutumisen jälkeen yllätyksenä. Vielä enemmän kilpailujen järjestys säilyi tuntemattomana kuin päästäisiin Eurooppaan takaisin.

Kulissien takana Espanjan kilpailu Jaramassa oli melkein lopullisesti vailla peruutusta ja Hollannin kisa Zandvoortissa oli valmis ottamaan paikan milloin tahansa. Euroopan radoilla Brabhamin ja BMW:n parantuneesta suorituskyvystä oli vaikeaa tehdä veikkausta Amerikan kiertueen perusteella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Hollannin kilpailun kannalta ongelmallista oli hintamaksu ja lisäksi kilpailun siirtäminen oli tehty sunnuntailta lauantaille vain televisioväen miellyttämiseksi.

Hätäratkaisun makua oli ilmassa kun televisioväki oli keskittymässä vain Wimbledoniin ja Kanadan alla alkaneisiin jalkapallon MM-kisoihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kilpailun jälkeen Mansell valitti murtunutta kättään ja Chapmanilla tuli kiire valita joko Moreno tai Lees ajamaan Lotusta seuraavaan kisaan. Jaraman peruuntuessa aikaa Zandvoortiin olisi hieman enemmän, mutta sen varaan ei kannattaisi laskea mitään joten toinen testikuljettajista saisi ajaa Hollannissa tai Espanjassa kilpailun pidosta riippuen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Samaan aikaan kun f1-tallit valmistautuivat palaamaan Eurooppaan niin Falklandin sota oli päättynyt. Englanti sai pitää Falklandin saaret hallinnassaan ja Argentiina sai niellä katkeraa kalkkia. Taloustilanne ei maassa ollut mitenkään hyvällä tolalla. Sama tilanne oli menossa myös Brasiliassa.

Fittipaldilla rahahuolia riitti ja Serran isoista rahoista ei juuri ollut apua kun isoa pääsponsoria ei löytynyt ja tallin toiminta oli hyvin tuskallista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kun kilpailu päättyi klo 20.15 Kanadan aikaa oltiin Suomessa jo klo 3.15:n paikkeilla. Seuraavana kilpailupäivänä lehdissä oli juttua Palettin kuolemasta ja f1:n turvallisuuden parantamisesta ympäri maailmaa. Suomessa HTV:n ulkomaanverkossa tuli vielä maanantaina keskiyöllä kooste Kanadan murheellisista tapahtumista.

Suunnilleen samoihin aikoihin oli myös tullut Detroitin kilpailun kooste. Seuraavan kilpailun eli Jaraman tai Zandvoortin televisiointi oli vieläkin auki. Kilpailu saattaisi tulla TV1:n puolella 35 minuutin koosteena selostajana Juha Jokinen, mutta tilanne oli Wimbledonista tai jalkapallon MM-kilpailusta kiinni. Sen sijaan radiosta saattaisi tulla suora lähetys kilpailusta Rinnakkaisella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kanadassa paikan päällä oli jälleen ollut myös suomalaisia toimittajia ja lehdissä kuvailtiin Palettin kuolemaa myös varsin paljon. Samaan aikaan f1:ssä ilmoitettiin seuraavaksi kaudeksi muutettavan starttivalojen järjestelmän kestoaikaa. Monzan 1978 jälkeen ollut starttivalojärjestelmä aiottiin vaihtaa uudelleen ja vähemmän satunnaiseen järjestelmään.

Järjestelmään tehtiin parannuksia, mutta ne eivät lopulta osoittautuneet ainakaan kesken kauden tai kaudella 1983 huomattavasti paremmaksi. Lopulta kuitenkin luotiin keltaista valoa varten erillinen hätäkytkin aikaisemman hätänappulan sijaan. Siitä kilpailun lähettäjä eli Derek Ongaro kykenisi vetämään hätäpainikkeen pettäessä.

Siitä vedettäessä keltainen tai oranssi valo syttyisi saman tien ja aikaisemman odottelun tai toivomisen sijaan mitään lähtöä ei tapahtuisi ilman uutta lämmittelykierrosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Eräs seikka Didier Pironin starttaamiselle uudelleen Montrealin kilpailuun oli myös järjestäjien mahdollinen kilpailun pysäyttäminen kellon takia. Yhteisaikakilpailua ei tulisi koska autot eivät olleet ajaneet kierrostakaan joten ainoa toinen erikoisuus piili vain siinä.

Mahdollisesti järjestäjät olisivat voineet myös lyhentää kilpailua, mutta niin ei tehty ja joka tapauksessa Pironi teki oman mielensä mukaan ja ajoi kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Williamsilla etenkin Derek Daly yritti saada pistettään kilpailusta itselleen. Hän oli pysähtynyt de Cesariksen edelle ja sen olisi pitänyt riittää pisteeseen.

Ikävä kyllä säännöt määrittivät sen, että tarpeeksi kierroksia tehnyt ja viimeisellä kierroksella ensimmäisenä maaliviivan ylittänyt kuljettaja edellämainitulla kierroksella saisi keskeyttäessään silti ensin pisteen vaikka jälkimmäinen ajaisi edelle pääsemättä kuitenkaan maaliin.

Andrea de Cesaris oli Dalyn edellä viimeisellä kierroksella ennen keskeytystä ja näin ollen Andrea sai pisteen Dalyn vastalauseista huolimatta.
 
Ylös