F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Seuraavaksi laitetaan sitten vielä Montrealin 1982 tallien mietteitä kilpailusta. Tolemanin tarina jatkui samana eli talli ei tullut kilpailuun mukaan. Muista tallien tarinoista tulee pienet koosteet tuttuun tapaan:

Brabham: Hieno paluu kärkeen. Rata sopii moottoreille ja autolle. Viileä ilma helli BMW:n turboa ja aika-ajoissa Piquet oli neljäs ja Patrese 8:s vapaastihengittävällä autollaan. Lähdön ja keskeytyksen jälkeen uusinnassa piti paikkansa Giacomellilta ja Prostin ja Pironin uhan väistyttyä pysyi Arnouxin perässä huonoimmillaankin iskuetäisyyden päässä aina Arnouxin ulosajoon asti. Sen jälkeen voitto meni hänelle ja se on hänen uransa seitsemäs. Patresen startti oli huono ja hän oli sijalla 11 uusinnassa. Sen jälkeen hieno nousu kolmanneksi ja lopulta Arnouxin ulosajon jälkeen toiseksi. Kaksoisvoitto sitten Monzan 1978 on piristävää.

Tyrrell: Vanhalla autolla ei pääse mihinkään ja muut tallit ovat usein jo edellä. Alboreto oli 17:sta aika-ajossa ja Henton pääsi juuri ja juuri mukaan. Hentonin vasenkätisyys pelasti hänen henkensä. Muuten hän olisi kuollut Palettin sijaan. Toki erilaisella ruudukollakin oli sanansa asiassa. Uusintalähdössä Henton ajoi heti ulos radalta ja vaurioiden korjauksessa kesti aikansa. Hänet oli sitä ennen palautettu radalle ajamaan nosturilla. Loppupäivä sujui kiertämisessä ja hän ei saanut edes sijoitusta. Alboreto ajoi koko päivän keskikastissa vaihderikkoisella autollaan ja keskeytti myös vaihteiden petettyä yhdessä moottorin rikkoutuessa ja polttoainepaineiden näytettyä nollaa.

Williams: Rosberg haastoi parhaansa mukaan turboja ja Daly taas oli sijalla 13. Ensin Rosberg nousi kuudenneksi ja näytti pysyvän sillä, mutta vaihteet reistailivat ja lopulta hävisivät kokonaan. Daly ajoi kerrankin selvästi Rosbergia nopeammin koko kilpailun ajan vaikka alku kuluikin keskikastin ajoissa tuttuun tapaan. Loppua kohden vauhti parani ja palkinnoillekin olisi asiaa voinut olla. Bensa loppui harmittavasti ja Daly jäi ilman pisteitä sääntöjen takia mistä Daly ei kisan jälkeen pitänyt.

McLaren: Watson ajoi paremmin kuin Lauda harjoituksen. Välillä Lauda ajoi jopa Tyrrelin ja Williamsin molempia autoja hitaammin ennen aika-ajorenkaisiin vaihtamista. Cosworthin uusimman mallin myötä polttoaineen seoksien syöttöä koneeseen on kyetty vähentämään ja siitä oli hyötyä Montrealin radalla. Watson nousi sen myötä myös palkinnoille vaikka bensa oli lähellä loppua häneltäkin. Mestaruusjohto kasvoi myös sen myötä. Lauda taas ohitti uusinnassa kolme autoa ja pysyi sijalla kymmenen. Sitten kytkin vaivasi ja lopulta hän keskeytti varikolle.

ATS: Huono viikonloppu. Yksi auto oli korjauksessa ja muuten oli vain kaksi autoa käytössä. Winkelhock ei saanut kolarien myötä rata-aikaa ja jäi pois kisasta. Salazar pääsi mukaan viime tipassa. Kolaroi Pironin kanssa ensimmäisessä lähdössä ja myöhemmin toisessa lähdössä ajeli häntäpäässä ennen keskeytystä kierroksella 20 jousituksen, moottorin ja vaihdelaatikon rikkoutumista.

Lotus: 10:s ja 14:sta ruutu aika-ajossa lupasivat hyvää Mansellille ja Elio de Angelisille. Mansell sai hyvän lähdön mutta osui Giacomelliin ja rikkoi kättään. Myöhemmin huitaisi vihaisena ratavalvojaa kipeän käden takia. Pahoitteli myös myöhemmin käytöstään. Eliolla taas keskikastissa oli kamppailu kiihkeää, mutta kolareita ei sattunut ja lopulta sai yllättäen kolme pistettä neljännellä sijalla.

Ensign: Jälleen loistava aika-ajo tallilta. Kytkin harmittavasti rikkoontui heti lähdön jälkeen Guerrerolta uusinnassa ja näin 2 kierroksen ajon jälkeen matka päättyi vaikka 2 kierrosta kului vielä korjauksissa varikolla niin leikki oli ohi.

Renault: Pironi ja Piquet olivat Arnouxin ja Prostin edellä aika-ajossa mikä oli huono uutinen. Arnoux pääsi johtoon uusinnassa ja pysyi kierrokseen 9 saakka johdossa. Myöhemmin pysyi Piquetin edellä tai kannassa kiinni ja toisinpäin kunnes keskeytti ulosajoon. Prost pysyi moottorivaurioisella autolla pitkään neljäntenä kunnes keskeytti. Sitä ennen Piquet oli mennyt ohi, mutta Pironi oli jäänyt taakse. Patrese ohitti hänet myöhemmin ja sen jälkeen keskeytys tuli jonkin ajan kuluttua. Renault ei ole saanut pisteen pistettä sitten Rio de Janeiron ja Prostin ja Arnouxin epätoivo vain syveni. Arnoux ei ollut saanut pisteitä sitten Kyalamin.

March: Emilio de Villotan karsiutuminen sai mitan täyteen tallin johdossa ja alunperin hänen ajonsa piti olla ajettu. Ikävä kyllä korvaajaksi ajateltu Paletti menehtyi ja näin Emilio saa vielä toistaiseksi jatkaa kolmannen auton ajamista. Boesel taas tappeli Serran kanssa harjoituksissa ja myöhemmin kolaroi Pironin kanssa. Vara-auto oli huonompi ja viimeiseltä sijalta moottori sanoi sopimuksensa irti. Mass taas oli viikonlopun ajan Pironin kanssa epäsuosittu henkilö ja pelkäsi vainoa. Kilpailun toisen lähdön alussa Avonin renkaat toimivat paremmin ja Mass oli 16:sta. Sen jälkeen taas renkaanvaihdot veivät aikaa ja lopulta hän pääsi maaliin viimeisenä miehenä. Auto ei ole kehittynyt mihinkään. Suomalaisittain toivottavasti Henri Toivonen tuo autoon vauhtia mikäli hän vain talliin päättää tulla tällä tai ensi kaudella.

Fittipaldi: Surullinen tarina jatkuu vaikka perjantain perusteella vauhtia kisaan olisi riittänyt. Ikävä kyllä vara-auto ei toiminut ja kisasta karsiutuminen oli tosiasia talousmurheiden piinaamassa tallissa. Serran viikonloppuun kuului myös nyrkkeilyottelun järjestäminen Boeselin kanssa.

Alfa Romeo: Auto sopii hyvin katuradoille. Giacomelli olisi voinut olla viides kilpailussa, mutta kolaroi Mansellin kanssa. Andrean kisa taas päättyi bensan loppumiseen. Palkintojen sijaan sai sääntöjen turvin viimeisen pisteen. 182 on nopea ja lupaava auto, mutta luotettavuus Renaultin tapaan on surkeaa.

Ligier: Vanhan auton joutsenlaulu oli saada hyvän tuloksen Cheeverin loistavan ajon ansiosta. Bensa kuitenkin loppui ja hän jäi pisteittä. Laffite oli vaikean aika-ajon jälkeen myös hyvässä nousussa kunnes auton ohjaus oli huono ja Laffite päätti tulla varikolle lopettamaan ajot. Uusi auto tulee jälleen muutosten jälkeen kokeeseen Hollantiin.

Didier Pironi ja Ferrari: Patrick Tambay tulee Pironin tallikaveriksi Hollannista eteenpäin. Montrealissa Pironi ajoi uusitulla jousituksella ja moottorilla. Sen myötä Pironi oli häikäisevän ylivoimainen. Kisassa joutui toisten kolhimaksi alussa ennen Palettin rajua kolaria suoraan Ferrarin taakse. Pironi päätti pitkän harkinnan jälkeen lähteä uuteen lähtöön mukaan. Vara-autossa oli moottorivaurio ja vanhentuneet jousitukset. 3 kierrosta kului varikoilla korjailuihin ja sen jälkeen Pironi oli radan nopein mies. Piquet ei pystynyt Pironin vauhtiin. Harmi vain että Didier oli kolme kierrosta jäljessä. Kilpailun nopein kierros oli vain 0,8 sekuntia paaluaikaa hitaampi ja se jäi Pironille. Sijoitus oli 9:s.

Arrows: Molemmat autot olivat jälleen mukana ja Baldi osui Pironiin ensimmäisessä lähdössä onneksi vain hipoen autoa. Toisessa lähdössä Surerilla oli sytytysvaurio, mutta sen korjauduttua vauhtia riitti Boeselin, Massin ja Baldin ohitukseen. Sen jälkeen Surer piti auton tiellä ja valitsi odotuksen. Se kannatti ja Surer toi Arrowsille kaksi pistettä hienolla ajolla. Baldi pysyi toisen lähdön jälkeen poissa vaikeuksista ja ajoi loppukisan hienosti kasipaikalle hyötyen keskeytyksistä.

Osella: Painajaismainen viikonloppu. Kaiken piti olla valmista hyvään kilpailuun ja Enzon ja Arietton neuvotteluiden paha tuuli piti olla poispyyhitty. Palettin poislähdön tallista piti aukaista tie Emilio de Villotalle tai kenelle tahansa maksumiehelle Italiasta talliin. Myös Jacques Villeneuve pyörii huhuissa mukana. Paletti lähtikin pian pois ikuisesti kolaroituaan kuolettavasti päin Pironia. Järkyttävän onnettomuuden takia ja hyvää makua osoittaen Enzo Osella veti Jarierin pois kilpailusta. Talli on talousvaikeuksissa ja kun Paletti kuoli niin talli ei välttämättä korvaa hänen tyhjäksi jättämäänsä paikkaa mitenkään.

Theodore: Alunperin Teddy Yip yritti ostaa Roberto Morenon talliin ensin yhtä kisaa varten ja lopulta koko kauden summaa varten talliin erittäin avokätisesti. Hän toivoi Morenon tuovan myös runsaasti Brasilian rahaa. Arvioiden mukaan 5 miljoonaa markkaa olisi voinut tulla. Ikävä kyllä Chapman ei päästänyt ykköstestaajaa tallistaan vaan antoi kakkostestaajansa Geoff Leesin tulla ajamaan yhden kisan ajan Theodorea. Leesin piti ajaa jo Imolassa alustavasti tallissa, mutta boikotti perui ajot ja nyt oli aika lunastaa ajopaikka. Lees tuuraa loukkaantunutta Jan Lammersia. Ajoi ensimmäistä kertaa sitten Dalyn Long Beachin ajon auton lähtöruudukkoon. Lopulta kolaroi ensimmäisessä lähdössä Pironin kanssa ja keskeytti. Ilman vara-autoa ei voinut startata kilpailuun ja näin kisa oli ohi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1982 Le Mans lähestyi ja monikin ajaja kauden 1982 kuljettajavalikosta ajoi kyseisen kilpailun. Michele Alboreto, Manfred Winkelhock, Eliseo Salazar, Jochen Mass, Teo Fabi, Emilio de Villota, Riccardo Patrese, Marc Surer ja Geoff Lees ajoivat kyseisen kilpailun. Kauden myöhemmistä ajajista myös Rupert Keegan ajoi kyseisessä kilpailussa. Muitakin suuria ajajia entisten tai tulevien f1-kuskien ja vaikuttajien lisäksi joukossa oli mukana.

Nimet Jacky Ickx, Brian Redman, Derek Bell, Vern Schuppan, Bernard de Dryver, Hans Heyer, Piercarlo Ghinzani, Tom Walkinshaw, Francois Hesnault, Henri Pescarolo, Guy Frequelin, Jean Rondeau, Jean Ragnotti, Francois Migault, Didier Theys, Rolf Stommelen, Eje Elgh, Patrick Neve, Guy Edwards, Walter Brun, Klaus Ludwig, Mike Wilds, Jean-Claude Andruet, Tiff Needel, Bob Evans, Danny Ongais, Bobby Rahal, Alain de Cadenet, Bill Whittington, Desire Wilson ja David Hobbs varmasti kertovat jotakin moottoriurheilun ystäville. Kauden 1982 Le Mans oli kuitenkin kilpailullisesti Porschen juhlaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1982 Le Mansiin olisi Nigel Mansellkin halunnut mennä mukaan kovasti. Lopulta Colin Chapman maksoi 10 000 dollaria lisää kausipalkkaa siitä, että hän ei menisi mukaan Le Mansiin tai mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen urheiluautojen MM-sarjan osakilpailuun. 10 000 dollaria ylimääräistä kelpasi Manselille.

Summa vastasi palkintosijoista hopeaa tallissa. Chapman oli luvannut maksaa pronssista 5000 dollaria ja voitosta 20 000 dollaria minkä Elio de Angelis saikin Itävallassa. Vertailun vuoksi Tyrrelillä vain voitosta maksettiin ylimääräistä rahaa ajajille ja se oli 5000 dollarin arvoinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Pitää pian kirjoittaa vielä Riccardo Palettin urasta kolmen osan käsittävä muistokirjoitus ja ennen Zandvoortin kilpailua pitää yrittää laittaa sopivassa välissä korvaukseksi pitkästä odotusajasta useampi skannaus kerralla noista vanhoista HS:n f1-artikkeleista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen Zandvoortia ja Jaraman kisan ollessa peruttu Didier Pironi ajoi jälleen hirvittävän testionnettomuuden Paul Ricardin radalla. Onneksi Pironi selviytyi jälleen vahingoitta. F1-tallit käyttivät Eurooppaan paluun myötä suuresti aikaa testaukseen eri radoilla Englannissa, Ranskassa ja Italiassa.

Toleman oli kuluttanut poikkeuksellisesti enemmän muihin talleihin nähden aikaa kisapaikalla eli Zandvoortissa. Toleman oli radikaalisti uudistanut autoaan ja saanut vihdoin ja viimein toisen sukupolven turbomoottorin joten vanha ensimmäisen polven moottori sai viimein jäädä kunniakkaasti eläkkeelle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen Zandvoortin kilpailua mestaruuskamppailussa arveltiin olevan vähintään neljä miestä. Watson, Prost, Pironi ja Rosberg olivat vahvimmat nimet mestaruudesta taisteltaessa.

Kauden poikkeuksellisen luonteen takia mestaruuden saattaisivat voittaa myös Piquet, Patrese, Lauda ja jopa Arnoux. Puhtaan matemaattisesti kuljettajia mestaruuteen oli vielä runsas määrä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Toleman oli testeissään käyttänyt myös vanhaa autoaan ja turbomoottoriaan. Turbon muuttuessa K:sta KK:n luokkaan Toleman törmäsi samaan kuin muutkin turbotallit. Välitankkausongelmaan. Bensaa kului enemmän kuin mitä piti kulua ja Toleman talli testasi salaisesti mahdollisuutta käyttää välitankkausta kilpailussa.

Zandvoortin kilpailun ohella välitankkausta mietittiin myös Brands Hatchin kilpailuun jossa sitä sitten oli valmis käyttämään virallisesti Brabham. Vapaastihengittävillä talleilla ei välitankkaukseen ollut suurta painetta. Ensimmäisenä sitä mietti vakavasti kauden aikana Alfa Romeon ohella Tyrrell. Tyrrelillä nähtiin kuitenkin lopulta tarpeettomana ja vaarallisena yrittää välitankkausta kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Zandvoortin kotikisaan Jan Lammers oli valmis palaamaan edellisen kisan poisjäännin jälkeen ja Emilio de Villota sai viimeisen tilaisuuden näyttää osaamistaan. Emilio oli tarkoitus korvata Riccardo Palettilla mahdollisesti Arietton viedessä rahat pois Enzo Osellan tallista, mutta Paletti oli poissa.

Sen myötä ja koska ketään muuta ei tiukoista neuvotteluista huolimatta talliin tullut niin Emilio sai ajaa vielä yhden kerran ja yrittää päästä mukaan kilpailuun. Neuvotteluissa esillä oli muun muassa Jacques Villeneuve ja Henri Toivonen. Villeneuve kävi myös neuvotteluita Osellan paikasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Zandvoortiin oli tulossa myös Lotuksen ykköstestaaja Roberto Moreno korvaamaan Nigel Mansellia. Moreno tulisi kuitenkin olemaan isoissa vaikeuksissa.

Ligier päätti palata käyttämään JS19:sta, mutta vaikeuksia oli odotettavissa ja Brabham päätti lopullisesti siirtyä käyttämään BMW:n turboa molemmissa autoissaan. Tolemanin ohella välitankkausongelma pysyi ajankohtaisena ja pian siitäkin tulisi enemmän puhetta varikoilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen Patrick Tambayn sopimuksen varmistamista Ferrarin toista paikkaa yritti havitella useampi eri kuljettaja. Samaan aikaan Zandvoortissa Osella ei halunnut korvata ainakaan toistaiseksi Palettin tyhjäksi jättämää paikkaa kenelläkään muulla kuljettajalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Mario Andretti oli edelleen Enzo Ferrarin toivelistalla, mutta Andrettin kisahinta oli edelleen liian korkea. Loppukauden kisoista yhteensä Andretti halusi vähintään 500 000 dollaria. Hinta oli liian suuri ja näin Andretti sai pysyä rannalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Alan Jones oli toinen mielenkiintoinen nimi ajamaan Ferrarilla Zandvoortista eteenpäin tallissa. Jones ei kuitenkaan ollut kiinnostunut tarjouksesta pitkän harkinnan jälkeen. Hinta loppukauden kisoista oli kuitenkin samaa tasoa kuin Andrettin joten halvaksi ei olisi Jones tullut.

Myöhemmin kaudella Enzo otti vielä yhteyttä Monzan kisan alla, mutta silloin kahden kisan ajosta palkkiovaatimus oli liian korkea. Osasyynä oli myös Jonesin oleminen tärkeissä paikoissa tavoittamattomissa. Näin ollen eräs mielenkiintoinen tallikokeilu jäi Jonesilta tekemättä.

Kauden 1982 alussa Ferrari oli myös kiinnostunut ajattamaan Jonesia Etelä-Amerikan kilpailuissa. Jones halusi kuitenkin ajaa Ferraria enemmän ja kisasopimus ei pidemmän päälle kelvannut Enzolle. Lisäksi 2 miljoonan dollarin kausiraha oli hieman liikaa Enzolle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Jody Scheckter oli myös mielenkiintoinen nimi Enzon listalla. Scheckter kuitenkin vain kiitti ja kieltäytyi tarjouksesta. Zandvoortista eteenpäin loppukauden kilpailujen ajaminen olisi vain ollut liikaa.

Aiemmin kaudella Kyalamissa, Etelä-Amerikan kisoissa ja heti Zolderin jälkeisessä Monacossa Scheckter oli ehdolla ajamaan Ferraria. Kaikista tarjouksista Jody kuitenkin kieltäytyi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Jacky Ickx kieltäytyi ja oli ehdolla pääosin samoista syistä Ferrarille Zandvoortista eteenpäin loppukaudeksi kuin Scheckter. Kisoja vain oli liikaa ja Ickx olisi halunnut ajaa vain 1-2 kisaa kaudella.

Ickx oli myös ollut vielä alkukaudesta kyselty nimi Ferrarille ja sen lisäksi Renaultille ja Ligierille tilapäiseksi kuljettajaksi. Toki Theodorekin kyseli Ickxin perään, mutta turhaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Jan Lammers oli myös ehdolla talliin ennen ikävää Detroitin onnettomuuttaan Zandvoortista eteenpäin. Ikävä kyllä sopimus Tambayn kanssa mitätöi tilanteen ja ei edes kohuttua Ferrarin testiä kautta 1983 ajatellen tullut lopulta. Siinä vaiheessa Enzon listalla epätoivoa vapaana olevista nimistä oli alkanut syntyä. Lammersin puolesta Ferrarille puhuivat vanhat suoritukset erityisesti kaudelta 1980. Toki myös epätoivo paremman kuljettajan löytämättömyydestä johtuen.

Long Beachissa hän oli päässyt neljänteen ruutuun ATS:llä ja ylipäänsä suoritus aika-ajossa oli parempi kuin Ferrareilla. Monacossa Lammers oli ollut myös Ferrarien vauhdissa ennen kuin joutui tulemaan Dalyn aiheuttamien kolarivaurioiden takia varikolle ja Zolderissa hän jätti Scheckterin kuin seinään ja Villeneuven hän olisi myös saanut kiinni ennen keskeytystään.

Niistä johtuen jo kaudella 1981 Ferrari oli tarjonnut hänelle kuskipaikkaa ja mahdollista testisopimusta tallin kanssa. Lammers ajoikin Fioranossa ja myöhemmin samalla kaudella Brabhamille testejä Doningtonissa Englannissa. Didier Pironi valittiin kuitenkin hänen asemastaan talliin. Kaudella 1982 Lammers oli kyseltyä tavaraa myös heti Monacon jälkeen Renaultille Alain Prostin onnettomuuden takia ja pian häntä kysyttäisiin myös uudestaan samaan talliin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Enzo yritti ostaa jälleen Michele Alboretoa myös pois sopimuksesta Tyrreliltä Zandvoortista eteenpäin. Ken Tyrrell ei suostunut sopimukseen vaikka välittömästi Enzo tarjosi 350 000 dollaria ja myöhemmin kompensaationa toisen kuljettajan palkkaamiseksi yhteensä 1,65 miljoonaa dollaria.

Siitä 650 000 dollaria olisi ollut välittömästi jonkun muun palkkausta varten ja miljoona taalaa olisi huvennut autonkehittelyyn tai jonkin muun suhteellisen hyvän kuljettajan palkkaukseen. Alboreton tilalle talliin olisi tullut Geoff Lees tai Jan Lammers. Huippukuskeista rahalla olisi voinut yrittää houkutella muun muassa Alan Jonesia. Ken ei suostunut itsepäisesti ja näin Alboreton Ferrarin paikka viivästyi jälleen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Hans-Joachim Stuck oli eräs viimeisin vakava ehdokas ennen Patrick Tambayta listalla. Meriitit koostuivat kauden 1977 Brabhamin suorituksista joita Enzo piti edelleen suuressa arvossa. Erityisesti Itävallan ja Saksan kilpailun suorituksilla oli painoarvoa. Erityisesti Carlos Reutemannin taaksejättäminen kaksikin kertaa peräjälkeen nostivat osakkeita. Ehdotus tosin tuli hänen mahdolliseen uudelleenpalkkaukseen Piccininiltä.

Piccinini ei ollut kovin varma hänen sitoutumisestaan talliin, mutta ainakin arvioi sen kannattavan paremmin kuin turhaan sopimuksessa kiinni olevien kuljettajien irroittamista talleistaan. Enzo käski ottaa yhteyttä. Lopulta kuitenkin kolmen vuoden ajamattomuus F1:ssä katsottiin yhdessä erään toisen seikan takia liian suureksi riskiksi. Pironi ei ollut asiasta mielissään ja halusi mieluummin Tambayn ajamaan talliin.

Pironilla ei ollut mitään Stuckia vastaan henkilökohtaisesti, mutta tallin etujen vuoksi hän vaati lopulta Enzo luopui ajatuksesta ottaa Stuck ajamaan talliinsa Zandvoortista eteenpäin. Stuckilla oli tapahtunut paljonkin virheitä kauden 1978-1979 välisellä ajalla. Stuckilla oli tarjolla Williamsin kuskisopimus ja Ferrarin testisopimus kaudesta 1979 eteenpäin. Molemmista hän kieltäytyi ja se oli varmasti erittäin suuri virhe.

Samoin kauden 1977 Ferrarin kuskisopimuksesta kaudelle 1978 hän oli kieltäytynyt. Stuck oli muutenkin kiinnostunut enemmän urheiluautojen kisoista ja Enzo oli tarjonnut hänelle vain noin 100 000 dollarin sopimusta loppukauden ajoista korkeintaan mikä helpotti kieltäytymistä. Toinen seikka mikä vaaransi ajon mahdollisuuden oli onnettomuuden vaara.

Stuck oli aikakauden pisimpiä kuljettajia ja pituuspiste oli siirretty eteenpäin f1-autoissa jo 70-luvun lopulla mikä aiheutti pitkille kuljettajille pahoja jalkoihin kohdistuneita loukkaantumisia. Peterson, Regazzoni ja Surer tulivat muun muassa kärsimään siitä omilla tavoillaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen Patrick Tambayn palkkaamista lopullisesti talliin Ferrarilla oli vielä muutama epätoivoinen ja täysin teoreettinen nimi listalla. Clay Regazzoni oli halvaantunut, mutta hänkin ilman loukkaantumistaan oli ollut aina Ferrarin listalla huolimatta poisjoutumisestaan tallista.

Niki Laudaa Enzo ei edes harkinnut talliin. Kauden 1977 tapahtumat olivat vieläkin Maranellon Vanhuksen tuoreessa muistissa ja rahaa ei Ferrari koskaan olisi maksanut niin paljon kuin Marlboro McLarenille ja Niki Laudalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Sitten oli vielä Emerson Fittipaldikin huumorintajuisesti Piccininin listalla Ferrarin kuljettajaksi. Ikävä kyllä Enzoa ei huumori miellyttänyt ja sen sijaan oli vielä kaksi sopimusajajaa mahdollisesti talliin. Sen jälkeen kun James Hunt oli kieltäytynyt Ferrarin paikasta.

Hunt vaati 2 miljoonaa dollaria f1-paluustaan loppukaudelle 1982 ja Ferrari oli valmis maksamaan korkeintaan puoli miljoonaa. Kauden 1978 Monacon jälkeinen juopottelu oli myös Maranellon Vanhuksen, Piccininin ja Lardin tuoreessa muistissa. Sekään ei varmasti helpottanut Huntin osakkeita kuten ei myöskään jo taattu työpaikka BBC:n kommentaattorina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Viimeisenä keinonaan ennen Tambayn hankkimista talliin Enzo oli valmis yrittämään Zandvoortista eteenpäin myös Eddie Cheeverin ja Alain Prostin tulemista Ferrarille. Cheeverin hän olisi halunnut pysyvästi eteenpäin ja Prostin lähinnä tilapäisesti ajamaan Pohjois-Amerikan viikonloppuna. Kyse olisi ollut Lammersin kanssa tehtävästä vaihtokaupasta. Myöhemmin epätoivoisesta yrityksestä ostaa Prost ulos loppukaudeksi.

Cheeverin tapauksessa toinen sija Detroitissa vaikutti paljon ja kun Ferrari ei saanut Andrettia niin Cheeverkin kelpaisi, mutta sopimuksen ulosostamisen hinnaksi olisi kelvannut Guy Ligierin mukaan 2 miljoonaa dollaria. Enzo oli valmis maksamaan Cheeveristä korkeintaan miljoonan ja näin Cheeveriä ei ratissa nähty Zandvoortissa. Prostille taas miljoona dollaria piti tulla heti Zandvoortista eteenpäin. Prost oli ollut erittäin tyytymätön ja Ligierin tapaan sisäiset ristiriidat repivät talleja.

Ligierillä ei oltu tyytyväisiä Jabouillen ja Laffiten suorituksiin tallissa ja sitten tuli vielä Ferrarin ostotarjous. Myöskään luvattua turboa ei talliin tullut. Prost taas oli onneton suorituksiin ja syystä tai toisesta jatkuvasti kiristyviin väleihin Arnouxin kanssa. Renaultin pääkonttori oli valmis leikkaamaan kesällä 1982 kaudeksi 1983 tuntuvasti tukeaan f1-tallille mikäli tuloksia ei olisi pian alkanut tulla. Se oli aiheuttaa vetäytymisen.

Gerard Larrousse ja Jean Sage saivat Prostin houkutusyrityksen selville ja uhkasivat haastaa Ferrarin oikeuteen elleivät he luovu Prostin tavoittelusta. Piccinin arvioiden mukaan oikeustaistelun hinnaksi Prostista olisi tullut 2 miljoonan dollarin arvoinen ja mahdollisesti enemmän.

Sopimushinta päälle se olisi tiennyt jo automaattisesti 3 miljoonan dollarin menoa. Sen jälkeen Enzo luopui ja käski Piccinin ja Pironin ottaa yhteyttä Tambayihin. Sitä kautta Tambaysta lopulta tuli Ferrari-kuljettaja.
 
Ylös