CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
Seuraavaksi laitetaan sitten vielä Montrealin 1982 tallien mietteitä kilpailusta. Tolemanin tarina jatkui samana eli talli ei tullut kilpailuun mukaan. Muista tallien tarinoista tulee pienet koosteet tuttuun tapaan:
Brabham: Hieno paluu kärkeen. Rata sopii moottoreille ja autolle. Viileä ilma helli BMW:n turboa ja aika-ajoissa Piquet oli neljäs ja Patrese 8:s vapaastihengittävällä autollaan. Lähdön ja keskeytyksen jälkeen uusinnassa piti paikkansa Giacomellilta ja Prostin ja Pironin uhan väistyttyä pysyi Arnouxin perässä huonoimmillaankin iskuetäisyyden päässä aina Arnouxin ulosajoon asti. Sen jälkeen voitto meni hänelle ja se on hänen uransa seitsemäs. Patresen startti oli huono ja hän oli sijalla 11 uusinnassa. Sen jälkeen hieno nousu kolmanneksi ja lopulta Arnouxin ulosajon jälkeen toiseksi. Kaksoisvoitto sitten Monzan 1978 on piristävää.
Tyrrell: Vanhalla autolla ei pääse mihinkään ja muut tallit ovat usein jo edellä. Alboreto oli 17:sta aika-ajossa ja Henton pääsi juuri ja juuri mukaan. Hentonin vasenkätisyys pelasti hänen henkensä. Muuten hän olisi kuollut Palettin sijaan. Toki erilaisella ruudukollakin oli sanansa asiassa. Uusintalähdössä Henton ajoi heti ulos radalta ja vaurioiden korjauksessa kesti aikansa. Hänet oli sitä ennen palautettu radalle ajamaan nosturilla. Loppupäivä sujui kiertämisessä ja hän ei saanut edes sijoitusta. Alboreto ajoi koko päivän keskikastissa vaihderikkoisella autollaan ja keskeytti myös vaihteiden petettyä yhdessä moottorin rikkoutuessa ja polttoainepaineiden näytettyä nollaa.
Williams: Rosberg haastoi parhaansa mukaan turboja ja Daly taas oli sijalla 13. Ensin Rosberg nousi kuudenneksi ja näytti pysyvän sillä, mutta vaihteet reistailivat ja lopulta hävisivät kokonaan. Daly ajoi kerrankin selvästi Rosbergia nopeammin koko kilpailun ajan vaikka alku kuluikin keskikastin ajoissa tuttuun tapaan. Loppua kohden vauhti parani ja palkinnoillekin olisi asiaa voinut olla. Bensa loppui harmittavasti ja Daly jäi ilman pisteitä sääntöjen takia mistä Daly ei kisan jälkeen pitänyt.
McLaren: Watson ajoi paremmin kuin Lauda harjoituksen. Välillä Lauda ajoi jopa Tyrrelin ja Williamsin molempia autoja hitaammin ennen aika-ajorenkaisiin vaihtamista. Cosworthin uusimman mallin myötä polttoaineen seoksien syöttöä koneeseen on kyetty vähentämään ja siitä oli hyötyä Montrealin radalla. Watson nousi sen myötä myös palkinnoille vaikka bensa oli lähellä loppua häneltäkin. Mestaruusjohto kasvoi myös sen myötä. Lauda taas ohitti uusinnassa kolme autoa ja pysyi sijalla kymmenen. Sitten kytkin vaivasi ja lopulta hän keskeytti varikolle.
ATS: Huono viikonloppu. Yksi auto oli korjauksessa ja muuten oli vain kaksi autoa käytössä. Winkelhock ei saanut kolarien myötä rata-aikaa ja jäi pois kisasta. Salazar pääsi mukaan viime tipassa. Kolaroi Pironin kanssa ensimmäisessä lähdössä ja myöhemmin toisessa lähdössä ajeli häntäpäässä ennen keskeytystä kierroksella 20 jousituksen, moottorin ja vaihdelaatikon rikkoutumista.
Lotus: 10:s ja 14:sta ruutu aika-ajossa lupasivat hyvää Mansellille ja Elio de Angelisille. Mansell sai hyvän lähdön mutta osui Giacomelliin ja rikkoi kättään. Myöhemmin huitaisi vihaisena ratavalvojaa kipeän käden takia. Pahoitteli myös myöhemmin käytöstään. Eliolla taas keskikastissa oli kamppailu kiihkeää, mutta kolareita ei sattunut ja lopulta sai yllättäen kolme pistettä neljännellä sijalla.
Ensign: Jälleen loistava aika-ajo tallilta. Kytkin harmittavasti rikkoontui heti lähdön jälkeen Guerrerolta uusinnassa ja näin 2 kierroksen ajon jälkeen matka päättyi vaikka 2 kierrosta kului vielä korjauksissa varikolla niin leikki oli ohi.
Renault: Pironi ja Piquet olivat Arnouxin ja Prostin edellä aika-ajossa mikä oli huono uutinen. Arnoux pääsi johtoon uusinnassa ja pysyi kierrokseen 9 saakka johdossa. Myöhemmin pysyi Piquetin edellä tai kannassa kiinni ja toisinpäin kunnes keskeytti ulosajoon. Prost pysyi moottorivaurioisella autolla pitkään neljäntenä kunnes keskeytti. Sitä ennen Piquet oli mennyt ohi, mutta Pironi oli jäänyt taakse. Patrese ohitti hänet myöhemmin ja sen jälkeen keskeytys tuli jonkin ajan kuluttua. Renault ei ole saanut pisteen pistettä sitten Rio de Janeiron ja Prostin ja Arnouxin epätoivo vain syveni. Arnoux ei ollut saanut pisteitä sitten Kyalamin.
March: Emilio de Villotan karsiutuminen sai mitan täyteen tallin johdossa ja alunperin hänen ajonsa piti olla ajettu. Ikävä kyllä korvaajaksi ajateltu Paletti menehtyi ja näin Emilio saa vielä toistaiseksi jatkaa kolmannen auton ajamista. Boesel taas tappeli Serran kanssa harjoituksissa ja myöhemmin kolaroi Pironin kanssa. Vara-auto oli huonompi ja viimeiseltä sijalta moottori sanoi sopimuksensa irti. Mass taas oli viikonlopun ajan Pironin kanssa epäsuosittu henkilö ja pelkäsi vainoa. Kilpailun toisen lähdön alussa Avonin renkaat toimivat paremmin ja Mass oli 16:sta. Sen jälkeen taas renkaanvaihdot veivät aikaa ja lopulta hän pääsi maaliin viimeisenä miehenä. Auto ei ole kehittynyt mihinkään. Suomalaisittain toivottavasti Henri Toivonen tuo autoon vauhtia mikäli hän vain talliin päättää tulla tällä tai ensi kaudella.
Fittipaldi: Surullinen tarina jatkuu vaikka perjantain perusteella vauhtia kisaan olisi riittänyt. Ikävä kyllä vara-auto ei toiminut ja kisasta karsiutuminen oli tosiasia talousmurheiden piinaamassa tallissa. Serran viikonloppuun kuului myös nyrkkeilyottelun järjestäminen Boeselin kanssa.
Alfa Romeo: Auto sopii hyvin katuradoille. Giacomelli olisi voinut olla viides kilpailussa, mutta kolaroi Mansellin kanssa. Andrean kisa taas päättyi bensan loppumiseen. Palkintojen sijaan sai sääntöjen turvin viimeisen pisteen. 182 on nopea ja lupaava auto, mutta luotettavuus Renaultin tapaan on surkeaa.
Ligier: Vanhan auton joutsenlaulu oli saada hyvän tuloksen Cheeverin loistavan ajon ansiosta. Bensa kuitenkin loppui ja hän jäi pisteittä. Laffite oli vaikean aika-ajon jälkeen myös hyvässä nousussa kunnes auton ohjaus oli huono ja Laffite päätti tulla varikolle lopettamaan ajot. Uusi auto tulee jälleen muutosten jälkeen kokeeseen Hollantiin.
Didier Pironi ja Ferrari: Patrick Tambay tulee Pironin tallikaveriksi Hollannista eteenpäin. Montrealissa Pironi ajoi uusitulla jousituksella ja moottorilla. Sen myötä Pironi oli häikäisevän ylivoimainen. Kisassa joutui toisten kolhimaksi alussa ennen Palettin rajua kolaria suoraan Ferrarin taakse. Pironi päätti pitkän harkinnan jälkeen lähteä uuteen lähtöön mukaan. Vara-autossa oli moottorivaurio ja vanhentuneet jousitukset. 3 kierrosta kului varikoilla korjailuihin ja sen jälkeen Pironi oli radan nopein mies. Piquet ei pystynyt Pironin vauhtiin. Harmi vain että Didier oli kolme kierrosta jäljessä. Kilpailun nopein kierros oli vain 0,8 sekuntia paaluaikaa hitaampi ja se jäi Pironille. Sijoitus oli 9:s.
Arrows: Molemmat autot olivat jälleen mukana ja Baldi osui Pironiin ensimmäisessä lähdössä onneksi vain hipoen autoa. Toisessa lähdössä Surerilla oli sytytysvaurio, mutta sen korjauduttua vauhtia riitti Boeselin, Massin ja Baldin ohitukseen. Sen jälkeen Surer piti auton tiellä ja valitsi odotuksen. Se kannatti ja Surer toi Arrowsille kaksi pistettä hienolla ajolla. Baldi pysyi toisen lähdön jälkeen poissa vaikeuksista ja ajoi loppukisan hienosti kasipaikalle hyötyen keskeytyksistä.
Osella: Painajaismainen viikonloppu. Kaiken piti olla valmista hyvään kilpailuun ja Enzon ja Arietton neuvotteluiden paha tuuli piti olla poispyyhitty. Palettin poislähdön tallista piti aukaista tie Emilio de Villotalle tai kenelle tahansa maksumiehelle Italiasta talliin. Myös Jacques Villeneuve pyörii huhuissa mukana. Paletti lähtikin pian pois ikuisesti kolaroituaan kuolettavasti päin Pironia. Järkyttävän onnettomuuden takia ja hyvää makua osoittaen Enzo Osella veti Jarierin pois kilpailusta. Talli on talousvaikeuksissa ja kun Paletti kuoli niin talli ei välttämättä korvaa hänen tyhjäksi jättämäänsä paikkaa mitenkään.
Theodore: Alunperin Teddy Yip yritti ostaa Roberto Morenon talliin ensin yhtä kisaa varten ja lopulta koko kauden summaa varten talliin erittäin avokätisesti. Hän toivoi Morenon tuovan myös runsaasti Brasilian rahaa. Arvioiden mukaan 5 miljoonaa markkaa olisi voinut tulla. Ikävä kyllä Chapman ei päästänyt ykköstestaajaa tallistaan vaan antoi kakkostestaajansa Geoff Leesin tulla ajamaan yhden kisan ajan Theodorea. Leesin piti ajaa jo Imolassa alustavasti tallissa, mutta boikotti perui ajot ja nyt oli aika lunastaa ajopaikka. Lees tuuraa loukkaantunutta Jan Lammersia. Ajoi ensimmäistä kertaa sitten Dalyn Long Beachin ajon auton lähtöruudukkoon. Lopulta kolaroi ensimmäisessä lähdössä Pironin kanssa ja keskeytti. Ilman vara-autoa ei voinut startata kilpailuun ja näin kisa oli ohi.
Brabham: Hieno paluu kärkeen. Rata sopii moottoreille ja autolle. Viileä ilma helli BMW:n turboa ja aika-ajoissa Piquet oli neljäs ja Patrese 8:s vapaastihengittävällä autollaan. Lähdön ja keskeytyksen jälkeen uusinnassa piti paikkansa Giacomellilta ja Prostin ja Pironin uhan väistyttyä pysyi Arnouxin perässä huonoimmillaankin iskuetäisyyden päässä aina Arnouxin ulosajoon asti. Sen jälkeen voitto meni hänelle ja se on hänen uransa seitsemäs. Patresen startti oli huono ja hän oli sijalla 11 uusinnassa. Sen jälkeen hieno nousu kolmanneksi ja lopulta Arnouxin ulosajon jälkeen toiseksi. Kaksoisvoitto sitten Monzan 1978 on piristävää.
Tyrrell: Vanhalla autolla ei pääse mihinkään ja muut tallit ovat usein jo edellä. Alboreto oli 17:sta aika-ajossa ja Henton pääsi juuri ja juuri mukaan. Hentonin vasenkätisyys pelasti hänen henkensä. Muuten hän olisi kuollut Palettin sijaan. Toki erilaisella ruudukollakin oli sanansa asiassa. Uusintalähdössä Henton ajoi heti ulos radalta ja vaurioiden korjauksessa kesti aikansa. Hänet oli sitä ennen palautettu radalle ajamaan nosturilla. Loppupäivä sujui kiertämisessä ja hän ei saanut edes sijoitusta. Alboreto ajoi koko päivän keskikastissa vaihderikkoisella autollaan ja keskeytti myös vaihteiden petettyä yhdessä moottorin rikkoutuessa ja polttoainepaineiden näytettyä nollaa.
Williams: Rosberg haastoi parhaansa mukaan turboja ja Daly taas oli sijalla 13. Ensin Rosberg nousi kuudenneksi ja näytti pysyvän sillä, mutta vaihteet reistailivat ja lopulta hävisivät kokonaan. Daly ajoi kerrankin selvästi Rosbergia nopeammin koko kilpailun ajan vaikka alku kuluikin keskikastin ajoissa tuttuun tapaan. Loppua kohden vauhti parani ja palkinnoillekin olisi asiaa voinut olla. Bensa loppui harmittavasti ja Daly jäi ilman pisteitä sääntöjen takia mistä Daly ei kisan jälkeen pitänyt.
McLaren: Watson ajoi paremmin kuin Lauda harjoituksen. Välillä Lauda ajoi jopa Tyrrelin ja Williamsin molempia autoja hitaammin ennen aika-ajorenkaisiin vaihtamista. Cosworthin uusimman mallin myötä polttoaineen seoksien syöttöä koneeseen on kyetty vähentämään ja siitä oli hyötyä Montrealin radalla. Watson nousi sen myötä myös palkinnoille vaikka bensa oli lähellä loppua häneltäkin. Mestaruusjohto kasvoi myös sen myötä. Lauda taas ohitti uusinnassa kolme autoa ja pysyi sijalla kymmenen. Sitten kytkin vaivasi ja lopulta hän keskeytti varikolle.
ATS: Huono viikonloppu. Yksi auto oli korjauksessa ja muuten oli vain kaksi autoa käytössä. Winkelhock ei saanut kolarien myötä rata-aikaa ja jäi pois kisasta. Salazar pääsi mukaan viime tipassa. Kolaroi Pironin kanssa ensimmäisessä lähdössä ja myöhemmin toisessa lähdössä ajeli häntäpäässä ennen keskeytystä kierroksella 20 jousituksen, moottorin ja vaihdelaatikon rikkoutumista.
Lotus: 10:s ja 14:sta ruutu aika-ajossa lupasivat hyvää Mansellille ja Elio de Angelisille. Mansell sai hyvän lähdön mutta osui Giacomelliin ja rikkoi kättään. Myöhemmin huitaisi vihaisena ratavalvojaa kipeän käden takia. Pahoitteli myös myöhemmin käytöstään. Eliolla taas keskikastissa oli kamppailu kiihkeää, mutta kolareita ei sattunut ja lopulta sai yllättäen kolme pistettä neljännellä sijalla.
Ensign: Jälleen loistava aika-ajo tallilta. Kytkin harmittavasti rikkoontui heti lähdön jälkeen Guerrerolta uusinnassa ja näin 2 kierroksen ajon jälkeen matka päättyi vaikka 2 kierrosta kului vielä korjauksissa varikolla niin leikki oli ohi.
Renault: Pironi ja Piquet olivat Arnouxin ja Prostin edellä aika-ajossa mikä oli huono uutinen. Arnoux pääsi johtoon uusinnassa ja pysyi kierrokseen 9 saakka johdossa. Myöhemmin pysyi Piquetin edellä tai kannassa kiinni ja toisinpäin kunnes keskeytti ulosajoon. Prost pysyi moottorivaurioisella autolla pitkään neljäntenä kunnes keskeytti. Sitä ennen Piquet oli mennyt ohi, mutta Pironi oli jäänyt taakse. Patrese ohitti hänet myöhemmin ja sen jälkeen keskeytys tuli jonkin ajan kuluttua. Renault ei ole saanut pisteen pistettä sitten Rio de Janeiron ja Prostin ja Arnouxin epätoivo vain syveni. Arnoux ei ollut saanut pisteitä sitten Kyalamin.
March: Emilio de Villotan karsiutuminen sai mitan täyteen tallin johdossa ja alunperin hänen ajonsa piti olla ajettu. Ikävä kyllä korvaajaksi ajateltu Paletti menehtyi ja näin Emilio saa vielä toistaiseksi jatkaa kolmannen auton ajamista. Boesel taas tappeli Serran kanssa harjoituksissa ja myöhemmin kolaroi Pironin kanssa. Vara-auto oli huonompi ja viimeiseltä sijalta moottori sanoi sopimuksensa irti. Mass taas oli viikonlopun ajan Pironin kanssa epäsuosittu henkilö ja pelkäsi vainoa. Kilpailun toisen lähdön alussa Avonin renkaat toimivat paremmin ja Mass oli 16:sta. Sen jälkeen taas renkaanvaihdot veivät aikaa ja lopulta hän pääsi maaliin viimeisenä miehenä. Auto ei ole kehittynyt mihinkään. Suomalaisittain toivottavasti Henri Toivonen tuo autoon vauhtia mikäli hän vain talliin päättää tulla tällä tai ensi kaudella.
Fittipaldi: Surullinen tarina jatkuu vaikka perjantain perusteella vauhtia kisaan olisi riittänyt. Ikävä kyllä vara-auto ei toiminut ja kisasta karsiutuminen oli tosiasia talousmurheiden piinaamassa tallissa. Serran viikonloppuun kuului myös nyrkkeilyottelun järjestäminen Boeselin kanssa.
Alfa Romeo: Auto sopii hyvin katuradoille. Giacomelli olisi voinut olla viides kilpailussa, mutta kolaroi Mansellin kanssa. Andrean kisa taas päättyi bensan loppumiseen. Palkintojen sijaan sai sääntöjen turvin viimeisen pisteen. 182 on nopea ja lupaava auto, mutta luotettavuus Renaultin tapaan on surkeaa.
Ligier: Vanhan auton joutsenlaulu oli saada hyvän tuloksen Cheeverin loistavan ajon ansiosta. Bensa kuitenkin loppui ja hän jäi pisteittä. Laffite oli vaikean aika-ajon jälkeen myös hyvässä nousussa kunnes auton ohjaus oli huono ja Laffite päätti tulla varikolle lopettamaan ajot. Uusi auto tulee jälleen muutosten jälkeen kokeeseen Hollantiin.
Didier Pironi ja Ferrari: Patrick Tambay tulee Pironin tallikaveriksi Hollannista eteenpäin. Montrealissa Pironi ajoi uusitulla jousituksella ja moottorilla. Sen myötä Pironi oli häikäisevän ylivoimainen. Kisassa joutui toisten kolhimaksi alussa ennen Palettin rajua kolaria suoraan Ferrarin taakse. Pironi päätti pitkän harkinnan jälkeen lähteä uuteen lähtöön mukaan. Vara-autossa oli moottorivaurio ja vanhentuneet jousitukset. 3 kierrosta kului varikoilla korjailuihin ja sen jälkeen Pironi oli radan nopein mies. Piquet ei pystynyt Pironin vauhtiin. Harmi vain että Didier oli kolme kierrosta jäljessä. Kilpailun nopein kierros oli vain 0,8 sekuntia paaluaikaa hitaampi ja se jäi Pironille. Sijoitus oli 9:s.
Arrows: Molemmat autot olivat jälleen mukana ja Baldi osui Pironiin ensimmäisessä lähdössä onneksi vain hipoen autoa. Toisessa lähdössä Surerilla oli sytytysvaurio, mutta sen korjauduttua vauhtia riitti Boeselin, Massin ja Baldin ohitukseen. Sen jälkeen Surer piti auton tiellä ja valitsi odotuksen. Se kannatti ja Surer toi Arrowsille kaksi pistettä hienolla ajolla. Baldi pysyi toisen lähdön jälkeen poissa vaikeuksista ja ajoi loppukisan hienosti kasipaikalle hyötyen keskeytyksistä.
Osella: Painajaismainen viikonloppu. Kaiken piti olla valmista hyvään kilpailuun ja Enzon ja Arietton neuvotteluiden paha tuuli piti olla poispyyhitty. Palettin poislähdön tallista piti aukaista tie Emilio de Villotalle tai kenelle tahansa maksumiehelle Italiasta talliin. Myös Jacques Villeneuve pyörii huhuissa mukana. Paletti lähtikin pian pois ikuisesti kolaroituaan kuolettavasti päin Pironia. Järkyttävän onnettomuuden takia ja hyvää makua osoittaen Enzo Osella veti Jarierin pois kilpailusta. Talli on talousvaikeuksissa ja kun Paletti kuoli niin talli ei välttämättä korvaa hänen tyhjäksi jättämäänsä paikkaa mitenkään.
Theodore: Alunperin Teddy Yip yritti ostaa Roberto Morenon talliin ensin yhtä kisaa varten ja lopulta koko kauden summaa varten talliin erittäin avokätisesti. Hän toivoi Morenon tuovan myös runsaasti Brasilian rahaa. Arvioiden mukaan 5 miljoonaa markkaa olisi voinut tulla. Ikävä kyllä Chapman ei päästänyt ykköstestaajaa tallistaan vaan antoi kakkostestaajansa Geoff Leesin tulla ajamaan yhden kisan ajan Theodorea. Leesin piti ajaa jo Imolassa alustavasti tallissa, mutta boikotti perui ajot ja nyt oli aika lunastaa ajopaikka. Lees tuuraa loukkaantunutta Jan Lammersia. Ajoi ensimmäistä kertaa sitten Dalyn Long Beachin ajon auton lähtöruudukkoon. Lopulta kolaroi ensimmäisessä lähdössä Pironin kanssa ja keskeytti. Ilman vara-autoa ei voinut startata kilpailuun ja näin kisa oli ohi.
Viimeksi muokattu: