F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Muitakin huomioita kaudelta 1982 ja ennen sitä oli paljonkin. Niki Laudan paluu vahvistui käytännössä jo Itävallan kilpailun aikaan kun Lauda meni kilpailuun vierailevaksi ajajakommentaattoriksi ORF:n Heinz Prullerille joka tunnettiin Itävallan selostusäänenä Laudan menestyksen vuosina. 17.9.1981 asia sitten varmistui ja vaikka ajamisesta oli aikaa niin testeissä hän oli silti muutaman totuttelun jälkeen Watsonia nopeampi.

Kilpailupuolella rahanvääntö Ron Dennisin kanssa oli ongelma, mutta lopulta Laudan jo pelkkä arvioitu miljoonan dollarin palkka nosti hänet uutisiin kautta maailman. Williamsilla olikin sitten enemmän ongelmia kaudella kun Jones ja Reutemann olivat vetäytymässä radoilta ja Reutemannkin surullisena Las Vegasin tappiosta ilmoitti lopettavansa myös uransa jolloin Frank Williams hätääntyi.

Ainoa toinen ehdokas talliin olisi ollut Andrettin lisäksi ollut John Watson huippukuskeista. Watsonin valinta pysyä McLarenilla oli pitkään harkittu sillä hänen asemansa oli uhattuna Laudan paluun myötä, mutta toisaalta taas Laudan voittaminen olisi tiennyt parempaa palkkaa ja mainetta joten Watson kieltäytyi lopulta paikasta Williamsilla.

Se oli Keken onnenpotku sillä Andrettin kieltäydyttyä ajamasta myös McLarenilla ehdokkaana olisi ollut vain Andrea de Cesaris ja Marlboron pomot pitivät huolen siitä, että Rosberg ei olisi päässyt ajamaan.

Patrick Tambay olisi sen sijaan ollut parempi vaihtoehto talliin koska hän oli ajanut ennenkin ja ajanut umpisurkealla Theodorella pisteille Long Beachissa mitä Ranskan Marlboron edustajat pitivät vakuuttavana suorituksena. Toinen vaihtoehto taas Watsonin paikalle olisi ollut Eddie Cheever.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Eräässä loppukauden 1981 lehtihaastattelussa Keke kertoi Williamsin testipaikankin olevan jo hieno juttu. Hänen edellään oli ollut sitä ennen 6-8 huippukuskia, mutta kaikki heistä olivat kieltäytyneet. Eräs epätoivoisin ehdokas Frankilta oli itse Lauda, mutta hän ei suostunut myöskään tarjoukseen.

Keken kannalta myös Jonesin ja Reutemannin taistelut sattuivat pahenemaan vasta loppukaudella kauden puolivälin tai alkukauden sijaan mikä oli onnenpotku sillä Frankilla ei ollut siten aikaa etsiä tai palkata pätevää toista ajajaa talliin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kaudella 1982 myös parhaimmat tallit ja autot eivät loppujen lopuksi poikenneet paljon toisistaan. Turboautoissa nappeja oli vain pari enemmän ja ne olivat usein lähinnä turboa ja vaihdelaatikkoa varten.

Huonojen tallien autoissa tosin ajettiin enemmän kisarenkailla aika-ajoissa ja joskus vaikkakin erittäin harvoin huonoimmat tallit käyttivät jopa Puurenkaiksi nimitettyjä massatuotantorenkaita. Parhailla talleilla ajettiin aika-ajorenkailla ja vain harvoin kisarenkailla aika-ajossa vaikka testitarkoituksessa niin tehtiinkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kaudella 1982 nähtiin myös erilaisten telemetrioiden ja muiden järjestelmien läpimurtoja. Toisaalta jopa päämekaanikot ja suunnittelijat osallistuivat auton kehittämiseen ja tarvittaessa tekivät testiajot mikäli ongelmia oli liikaa. Peter Warr Lotuksella oli muun muassa käytännön miehiä ja muitakin oli.

Pääsuunnittelijan homma saattoi äärimmillään olla uuden auton suunnittelu vaikka viikossa mikäli niin vaadittiin. Yleensä näin hätiköityjä ratkaisuja tehtiin vain alirahoitetuissa pienissä talleissa.

Lisäksi eräs merkittävä uudistus oli tuulitunnelin lisääntynyt käyttö vaikka tallit eivät osanneet hyödyntää ideaa samalla tavalla kuin vuosikymmentä myöhemmin koska tekniikka oli liian alikehittynyttä jopa huipputalleilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kaudella 1982 myös kuljettajien erilaiset luonteenpiirteet olivat mielenkiintoisia. Riccardo Patresella oli ollut uransa alussa vaikeuksia muiden kuljettajien kanssa. Jopa niin pahoja, että Patreselta vaadittiin superlisenssin poisottoa tai ainakin sulkemista sarjasta vaarallisen ajamisen takia. Kaudella 1982 Patrese oli ainakin alkukaudesta mukava kakkoskuljettaja ja kenties voittajaehdokas.

Michele Alboreto oli taas Tyrrelin uusin lupaus ja vaikka Alboreto oli Patresen tavalla mukava kaveri niin Patreseen erona oli kuitenkin ajoittain erittäin vahvasti kuohuva luonne. Erityisesti mikäli joku muu kuljettaja oli hänen tiellään tai törmäsi häneen.

Renaultilla odotettiin tähtikuskien Prostin ja Arnouxin pääsevän yli riidoistaan ja jatkavan Renaultin taivalta kohti mestaruutta. Prost ja Arnoux olivat kuin toistensa vastakohtia. Prost oli taitava pieni älykkö kun taas Arnoux oli kaasujalkaluonne ja vain hädässä säästäväinen kuljettaja.

Arnouxilla oli kaudella 1982 vaikeuksia oppia Prostin ajotyyliä vaikka Prost pystyi omaksumaan ajoittain Arnouxin ajotyylin. Samat vaikeudet olivat suhteessa toisiinsa Kekellä ja Alainilla McLarenilla kaudella 1986.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kaudella 1982 Osellalla oli vaikeuksia Fittipaldin edellisen kauden tapaan saada autostaan pois hirveää tärinää ja auton maaefektin painavaa imuvoimaa mikä suorastaan pyrki nostamaan autoa ilmaan. Lisäksi tallin auto oli vanhentuneen jousituksen ja helmarakenteen tuottaman voiman takia raskas ajaa.

Ilmanvastus oli Jarierin mukaan jopa tonnin verran suurempi kuin muissa autoissa. Lisäksi runko hakkasi rajusti ajaessa renkaita vasten ja kovimmatkaan seokset eivät kestäneet ryöpytystä.

Ainoa tilanne missä tärinä oli olematonta ja auto muutenkin täydessä tasapainossa oli vain äärimmäisellä kisabensalla ajettavassa tilassa jossa auto pysyi vakaana ja silloin kuin taas auton polttoainetilanne oli kevyt ja vahvimmat renkaat riittävän kuluneet niin auto ei myöskään pohjannut liikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1981 joulu ja uudenvuodenaatto olivat F1:n kannalta myös mielenkiintoista aikaa. Sillä välin ajajille saapuivat enin osin superlisenssit. Lauda kuitenkin kiinnitti huomiota pykäliin 3 ja 4 jotka muodostivat Kyalamin kiistakappaleen kisaviikonloppuna.

Kyalamin rata oli joutunut edellisellä kaudella ulkopuolisen kisan asemaan ja sitä ei haluttu toistaa uudelleen. Rataa haluttiin myös uudelleen kunnostaa ja sen ympäristöstä tasoitettiin ja Jukskein mutkasta kuivatettiin lopullisesti kemikaaleilla pieni järvi joista joinakin vuosina oli mahdollista bongata jopa virtahepoja.:D

Lisäksi pykälät 5,6 ja 7 olivat ikäviä ajajien mielestä ja koko sääntö oli keksitty vain kauden 1981 Alain Prostin ja McLarenin sopimuksen keskeytymisen takia. Prost olisi voinut ilman Renaultin päätöstä jäädä jopa rannalle koko kaudelta mutta Sage näki hänet kuitenkin lupaavana kuljettajana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Myöskin Watson ei pitänyt uudesta lisenssipykälästä sillä sen kaltaisella sopimuksella olisi vahvistettu vain hänen pysymisensä McLarenilla. Watson ei halunnut välillä jatkaa McLarenilla edes kaudella 1982 ja ennen kautta solmi aluksi vain kaudelle ulottuvan sopimuksen eli häntä olisi voitu tavoitella kaudelle 1983 minkä tahansa tallin toimesta.

Myöhemmin Watson kuitenkin solmi jatkosopimuksen McLarenin kanssa ja sai Dennisin ärsyyntymään palkoista mitä hän sai kaudelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kyalami oli 80-luvulla ollut kauden avaus ja yleinen kohtauspaikka. Tallit matkustivat sinne usein yhdessä viikkoa ennen kilpailua ja testasivat siellä yleensä maanantain ja tiistain.

Kilpailua edeltävät lauantai ja sunnuntai menivät vapaisiin ja matkustuksiin ja kilpailua edeltävä keskiviikko oli myös vapaapäivä lähinnä PR-tapahtumia varten vaikka silloinkin tutustumisharjoituksia ajettiin tarvittaessa. Lakkoon osallistuneet kuljettajat Trevor Rowen ja Niki Laudan ohella kommentoivat paljonkin asiaa medialle.

Jarierin mukaan eräs syy oli kiistanalaiset pykälät joilla F1:stä yritettäisiin tehdä jääkiekon ja jalkapallon kaltaista urheilulajia ja lisäksi järjestäjien kykenemättömyys tekemään vaadittuja uudistuksia. Enzo Osella ei tukenut lakkoa, mutta oli samaa mieltä Jarierin kanssa myös uudistuksista.

Balestre oli edeltävän kauden kisan jälkeen vaatinut myös uudistuksia erään radan rikkonaisen kohdan aiheutettua ongelmia. Kuitenkin hän oli kääntänyt kelkkansa asiassa ja Osella ei siitä pitänyt, että Balestre tai Bernie käyttivät F1:ssä hyväkseen pieniä talleja ja heidän etunsa jäisivät Ferrarin tai Renaultin jalkoihin. Lisäksi hän otti esille lajin vanhat ajat joihin Jarierkin vastasi myötämielisyydellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kyalamin 1982 lakko jäi ainutkertaiseksi koko lajissa. Lakon uhka oli ollut olemassa vain kerran aiemmin lajin historiassa kaudella 1973 Argentiinassa jossa lähinnä protestoitiin harjoitusten oloja ja kilpailuviikonlopun ajoaikajärjestystä.

Tuolloin kiitos Jackie Stewartin, Peter Revsonin ja Francois Cevertin sitkeiden valitusten ja vaatimusten harjoitukset ja lakon uhka ratkaistiin ajamalla kilpailun harjoitukset aikana jolloin ei ollut kuumuutta liikaa ja ei myöskään häiritsevää auringonvaloa.

Toisin sanoen kilpailuviikonloppu ajettiin laskevan auringon kisana eli alkuillan kilpailuna. Lisäksi kauden 1974 Argentiinan kilpailua luvattiin aikataulujen mukaan selkeyttää. Osasyy oli myös liiallinen renkaiden kuumentuminen radan asvalttia vasten mikä teki ajamisesta vaarallista. Ikävä kyllä kauteen 1982 mennessä ajat olivat muuttuneet ja yleinen asenne ja ilmapiiri oli kylmenemässä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Protesteja F1:ssä toki on ollut mukana, mutta ennen kauden 1973 Argentiinaa ja kauden 1982 Kyalamia varsinaista ajajien teollista lakkoa ei kuitenkaan ollut ja ei ole ollut sen jälkeenkään. Toivottavasti niin ei myöskään tule uudelleen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1982 Kyalamissa myös Brian Henton jätti kuitenkin menemättä bussiin ja myöhemmin säästyi ikäviltä jälkiseurauksilta kiitos viime hetken Arrowsin sopimuksen.

Toisaalla Bernie antoi haastatteluja joissa antoi ymmärtää ajajien saavan lakosta rangaistuksensa. Kuuluisuus ei koske ketään ja ajamaan voidaan hankkia vaikka Schecktereitä. Toisaalta F1 ei kaipaa Andrettia tai Jonesia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kaudella 1982 Kyalamissa ennen perjantaita päätettiin ensimmäinen ehdotus poikkeusaikataulusta. Mikäli ajajat suostuisivat jatkamaan ajettaisiin vain yksi ainoa puolentoista tunnin mittainen vapaa harjoitus ja tunnin Virallinen Harjoitus. Kuljettajien ollessa lakossa se ehdotus meni taivaan tuuliin.

Kyalamin virallinen ratatuomari Francis Tucker piti ajajille palopuheen ja ilmoitti perjantaina aamulla Hartsliefin lausunnon jälkeen ajajilla olevan puoli tuntia aikaa suostua vastaukseen. Edellisen kauden kaltaista MM-sarjan ulkopuolista kisaa ei ajettaisi.

Sitä olivat ehdottaneet muutamat tallipäälliköt tallipomojen kokouksessa edellisenä iltana, mutta Balestre oli hylännyt ehdot. Sen sijaan kilpailu peruttaisiin ja uhkasakko lankeaisi ja F1-sarja syöksyisi vapaaseen pudotukseen.

Myönteinen vastaus voisi tietää parempaa suhtautumista rataviranomaisten suhteen ja ainakin kilpailuviikonlopun jatkumista poikkeuksellisella aikataululla.

Suuri kokous pidettiin ja siellä olivat lähes kaikki suuret tallipäälliköt tai toiminnanjohtajat. Vieraiden joukossa oli muun muassa Chapman, Sage, Larrousse ja Piccinini. Lisäksi paikalla oli Ecclestone ja Mosley.

Enzo ei päässyt kokoukseen ja Piccinini piti lippua korkealla ja kunnianarvoisa kreivi von Metternich taas valtuutti Balestren menemään puolestaan kokoukseen. Lisäksi edustajana FISA:n puolella oli David Waldron. Kokouksen tulos oli äärimmäinen kompromissi. Ajajat ajoivat kisan vain autourheilun edun nimissä ja jatkoa oli odotettavissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lakon myötä uransa sillä hetkellä lopettanut Patrick Tambay oli kuitenkin erään Marion tavalla valmis kuitenkin ajamaan F1:siä mikäli tallina olisi ollut Ferrari tai Renault. Kyse olisi kuitenkin pääsääntöisesti ollut vain keikkakisoista eikä pysyvästä ajamisesta vielä siinä vaiheessa.

Sopimuksen aiheuttama politikointi oli Tambayn mielestä liikaa sillä se toi hänelle mieleen menetetyn Lotuksen sopimuksen muutama kausi aiemmin.

Silloin kiista Chapmanin kanssa palkintorahojen osuudesta alhaisempaa palkkaa vastaan olivat olleet este sopimuksen syntymiselle vaikka Tambayn mielestä Chapman oli antanut hänen ymmärtää olevansa jo tallissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kyalamin lakko aiheutti myös tallipäälliköilläkin mielenpurkauksia ja jotkut olivat valmiita tulemaan linnoitettuun hotelliin vaikka väkisin. Jean Sage Renaultilta oli kovapäisin ja hän joutui lopulta melkein vakavaan rettelöön yrittäessään hakea Prostia ja Arnouxia pois hotellista. Sitten taas joitakin ajajien tyttöystäviä pääsi kuitenkin Laudan myötävaikutuksella tilannepaikalle ajajien tueksi.

Osalla ajajista oli mielessä vain lakon tulevaisuutta parantava suunta ja joillekin koko lakko oli hyvin vastenmielinen ajatus. Fabin ohella haluttomin kuljettaja lakkoon oli Derek Daly jonka mukaan koko tilanne meni pakkopullaksi ja Fabin savustaminen lakon yhteydessä ei myöskään helpottanut hänen mieltään, mutta ainakin teki tehokkaasti selväksi sen että kuljettajien rivistö pysyy yhtenäisenä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Etelä-Afrikan kisassa oli sattunut muutamana vuotena myös erikoisia onnettomuuksia turva-autolla ajaessa. Lisäksi joinakin vuosina sattui niinkin erikoinen tilanne, että turva-autosta juuttuivat vaihteet ja kun startti tapahtui niin auto menikin takaperin hetken aikaa ennen kuin pykälä eteenpäin suostui menemään päälle.

Kilpailut taisivat olla kausien 1978 ja 1979 Etelä-Afrikan kilpailut. Kauden 1978 kisassa järjestysautosta juuttuivat vaihteet ja kauden 1979 startin aikana turva-auton kuljettaja kolaroi. Kauden 1982 kilpailussa Course Car toimi kuitenkin ilman mitään ongelmaa ja vihreä valo tiesi nopeaa lähtöä Alfa Romeolle rivissä. Nimenomaan siis Course Carille vaikka toki Alfan f1-autokin varmasti kovaa lähtikin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1984 Etelä-Afrikan kilpailussa turva-autosta särkyikin vaihde. Turva-auton onneksi kyse oli vain peruutusvaihteesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kaudella 1979 Bernie Ecclestone ehdotti lajiin yhtä ainoaa ammattimaista Course Carin kuljettajaa, mutta ajatus hylättiin ja näin paikalliset sankarit saivat enimmäkseen jatkaa autojen puikoissa.

Kauteen 1982 mennessä ajatukset olivat kuitenkin muuttuneet kaudella sattuneiden vaaratilanteiden ja muutenkin nousseiden turvallisuusvaatimusten myötä Bernien ehdotus ammattimaisesta turva-auton kuljettajasta nousi esille. Ehdotus myös pääpiirteissään hyväksyttiin. Ainoa ongelma oli löytää kuitenkin riittävän halukas kuljettaja ajamaan Course Caria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1982 lopulla kun etsittiin lajiin pysyvämpää turva-auton kuljettajaa kaudelle 1983 yhteyttä otettiin kaikkien ratojen turvallisuuspäälliköihin, Bernieen ja Sid Watkinsiin FISA:n tahdolta.

FISA:n mielestä ajajan piti olla mieluiten sellainen kuljettaja jolla ei olisi sopimusta mihinkään tiettyyn sarjaan tai joka olisi lopettanut kuljettaja. Mielellään ajajan piti olla myös rautainen ammattilainen ilman mitään erikoismeriittejä.

Myöhemmin Bernie kysyi Watkinsilta ehdokkaita tulevaksi kauden viralliseksi turva-auton kuskeiksi. Watkinsin mielestä Rupert Keegan, Derek Daly, Brian Henton, Jean-Pierre Jarier, Mauro Baldi, Teo Fabi ja Jacky Ickx sopivat ehdokkaiksi.

Keegan ja Daly olivat muihin etulyöntiasemassa ajamisten suhteen. He eivät koskaan olleet ajaneet Course Caria, mutta olivat ajaneet kerran karsiuduttuaan kisasta Medical Caria ja heillä oli myös Watkinsin erillinen suositus Bernielle.

Loppuvuodesta järjestetyissä testeissä kuitenkin molemmat kieltäytyivät lopulta koko vuoden kunniasta ja kun vielä FISA:nkin mielestä haluttiin mainosarvoa tavoitellen paras kuljettaja niin kauden 1983 viralliseksi Course Carin valittiin Jacky Ickx.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kausien 1979-1982 aikana Medical Carin kuskina kisoissa vieraili toisinaan kilpailuviikonloppuina karsiutuneita kuljettajia. Ajatus oli saada ajotaidot kunniaan karsiutumisesta huolimatta ja se oli myös Watkinsin vastaveto Balestren kielteiselle asenteelle ammattikuljettajan säännöllisestä käytöstä Course Carissa tai Medical Carissa.
 
Ylös