31 kuljettajaa ja 17 eri tallia ottavat osaa kauden ensimmäiseen kilpailuun Kyalamissa. Uusia nimiäkin joukossa on kisaa ajavien joukossa. Manfred Winkelhock, Teo Fabi, Riccardo Paletti, Mauro Baldi, Raul Boesel ja Roberto Guerrero ovat sellaisia nimiä. Winkelhock tosin oli jo aiemmin karsiutunut kaudella 1980. Monilla talleilla ei ole uutta autoa vaan ne odottavat seuraavaa Argentiinassa kuuden viikon kuluttua ajettavaa Grand Prixia. Ainoat kokonaan uudet autot ovat Ferrarin 126C2, Brabhamin BT50, Marchin 821, ATS:n D5 ja Arrowsin A4. Kaikki muut ajavat vanhalla vuoden 1981 autolla tai sääntöjen pakottamana niistä muokatuilla versioilla.
Ilmassa on ollut epävarmuutta ja eräänlaista koston makua. Epävarmuus kalvaa eniten Tyrreliä, Fittipaldia, Osellaa ja Marchia joilla ei ole sponsorivaroja lainkaan ja maksavat kaiken omasta pussista. Fittipaldilta ja Osellalta puuttuvat myös renkaat ja moottorit ovat huollossa. Velkojat ovat antaneet aikaa edellämainituille talleille Argentiinaan asti saada taloutensa kuntoon ja velat maksettua. Muussa tapauksessa konkurssi kolkuttaa. Kosto taas tuntui siltä, että vuosi sitten koko kilpailu oli julistettu sarjan ulkopuoliseksi ja koko kilpailu tuntui enemmän vuoden 1981 jälkilöylyltä kuin uudelta kaudelta.
FISA:n ja FOCA:n välit ovat sovittu mutta uusi taistelu uhkaa tulla kuljettajien lisäpykälästä superlisenssissä. Se vapauttaisi tallit ja muut ylemmät tahot kuskien riskeistä. Pironi, Lauda ja Laffite eivät tähän ehdotukseen suostuneet ja muutamat muutkin liittyivät pian joukkoon. Ainoastaan muutama kuljettaja epäili asiaa tai suhtautui vain puoliksi uskoen asiaan ja puoliksi muiden kuljettajien koston pelosta. Jälkimainittuihin kuuluivat Keke Rosberg ja Manfred Winkelhock joille oli tärkeää myös tilaisuuden antaminen omissa talleissaan. Toisaalta taas muut kuljettajat vastustivat asiaa, mutta olivat valmiita kohtuulliseen kompromissiin.
Nuoret kuljettajat taas nähtiin epäluotettaviksi jo alusta alkaen ja asiasta ei juuri epäilty muita. Teo Fabi oli ollut erityisen hermostunut. Vanhan kaartin miehistä vain Jochen Mass ei ollut mukana koska oli kiertämässä kaupunkia lakon kestäessä ja hänellä oli Laudan politikointi ennenkin ollut vastenmielistä. Toisaalta Mass ei edes tiennyt asiasta mitään. Neuvottelut olivat jäiset ja siihen ne myös jäivät. Pian neuvottelujen katkettua kaikki halukkaat lähtivät bussiin Laudan johdolla kohti Sunnyside Parkin hotellia ja vain Pironi jäi neuvottelemaan Balestren, Bobby Hartsliefin ja Ecclestonen kanssa.
Pian Pironikin lopetti neuvottelut ja Bernie ilmoitti antavansa potkut Piquetille ja Patreselle mikäli eivät tule paikalle ennen aikarajan päätöstä. Lisäksi Balestren säestämänä Bernie ilmoitti, että tällä hetkellä F1:n superlisenssin omistaa 150 eri kuljettajaa ja hänellä oli jo Brabhamille valmiina Rebaque joka oli pysynyt yhteyksissä kaiken varalta. Lotuksella ajaisivat Geoff Lees ja Roberto Moreno. Ferrarilla taas ajaisi vain Dario Benuzzi tai sitten ei kukaan sillä Enzo ei ollut ehtinyt miettiä toista ajajaa lainkaan. Yksi vaihtoehto oli tietysti soittaa Williamsin tavoittelema Mario Andretti Yhdysvalloista Kyalamiin.
Williamsilla yritettiin taas pyytää Alan Jonesia koska Reutemann ei ajaisi Kyalamissa ja tallikaveriksi Jonesille tarjottiin nuorta Jonathan Palmeria. Arrowsilla ajaisivat Siegfried Stohr ja Patrick Tambay. Tambayta haluttiin myös Theodorelle ja Tolemanilla olisi ajanut Arrowsin toista paikkaa tavoitellut Brian Henton. Ragno Ceramica kuitenkin kieltäytyi ajattamasta häntä ilmaiseksi vaikka kisa muuttuisi farssiksi. Bobby Hartslief lopetti kuitenkin huumorin lyhyeen. Suuttuneena hän ilmoitti, että mikäli ratayhtiö joutuu maksamaan 2 miljoonan dollarin vahingonkorvaukset niin Kyalamissa ei ajeta enää koskaan F1:llä. Tämä sai Bernien ja Balestrenkin miettimään sanomisiaan ja yrittämään rauhallisempaa suuntaa.
Sillä välin kuljettajat olivat joutuneet tiesulkuun ja tunteiden kuumetessa kuljettajat halusivat työntää autot tieltään. Lopulta tilanne rauhoittui ja ajajat pääsivät hotellille. Torstaipäivä meni ilman ajamisia ja Theodore keräsi lakosta pisteitä ilmoittamalla kenet tahansa halukkaat ajamaan pientä summaa vastaan kisassa. Parhaimmillaan tiimi tarjosi täysin ilmaista paikkaa ilmoittamalla, että ajaja saa töitä ja ilmoittaudu tässä. Hotellissa ajajat miettivät seuraavaa siirtoa. 5000 dollaria yöltä jokaisen kuljettajan osalta tulisi liian kalliiksi joten hotellin juhlasaliin kannettiin patjoja makuualustoiksi.
Villeneuve, Giacomelli ja de Angelis viihdyttivät muita kuljettajia ja ruokaakin sai. Keskiyön jälkeen aamuyöllä Teo Fabi ilmoitti menevänsä vessaan, mutta livisti ja vain Alex Hawkridge tiesi tapauksesta. Hän kuitenkin kertoi muille ja sen jälkeen Fabin luottamus oli mennyt petturuuden takia. Fabi oli kertonut ottavansa osaa kisaan ja Balestre lupasi Bernien kanssa immuniteetin syytöksiltä. Hänen hotellimaksunsakin maksettiin FISA:n tililtä luottamuksen osoitukseksi. Perjantaina aamun koittaessa Mass oli palannut reissultaan radalle ja sai sitten kuulla lakosta ja ilmoitti olevansa osallistumatta siihen. Pironin neuvotellessa suunta ei ollut muuttunut, mutta Hartsliefin asenne ja muunkin autourheilun etujen kannalta välttämättömät asiat pakottivat kompromissiin.
Pironi julisti voittaneensa puolen päivän aikaan taistelun. Pariisissa taas käytäisiin asiasta keskustelu ja Balestre ja Bernie ilmoittivat yksityisesti asian olevan muuttumaton ja Pironin julistusten olevan yhtä tyhjän kanssa. Ainoa kuljettaja joka oli lopullisesti kyllästynyt lakon ja kaiken myötä ajamiseen oli paikan päälle tullut Arrowsille hankittu Patrick Tambay joka ei halunnut istua ajamatta metriäkään autolla jota ei tuntenut lainkaan. Brian Hentonille tarjous Arrowsille oli onnenpäivän veroinen ja Tambay ilmoitti myös lopettavansa uransa. Ennen Virallista Harjoitusta ajettiin vain erittäin lyhyt harjoitusjakso ja Virallisen Harjoituksen aikarajaksi sovittiin tunti. Siinä myös poikkeustilanteen takia karsinnat suoritettaisiin.
Tambayn ohella radalta poistui myös Roberto Guerrero. Syy siihen oli Willi Maurerin salkkusopimus jossa vakuutettiin Guerreron palveluksien kuuluvan Maurerin F2-tiimille. Ensign joutui pakkaamaan tavaransa koko kisasta ja häipymään koska Tambay ei halunnut ajaa ja muut kuljettajat olivat vetäytyneet aselevon tultua omiin sarjoihinsa. Poikkeuksellinen aikataulu ei juuri häirinnyt parempia talleja sillä niillä oli 2 viikkoa testejä takanaan. Harjoituksen puolivälissä satoi yllättäen vähän vettä. Viimeinen puolituntinen ei tuottanut yllätyksiä.
Kärkiruudukon sixpack koostui turboajajista järjestyksessä Arnoux, Piquet, Villeneuve, Patrese, Prost ja Pironi. Seiskaruudussa oli pieni yllätys nimeltä Keke Rosberg. Hän oli nopein Cosworth-kuljettaja. Reutemann oli 8:s ja Watson 9:s. Alboreto oli 10:s kun tallikaveri Borgudd kolaroi kahdesti ja ajeli väärin päin radalla ja oli 23:s. Laffite oli 11:sta ja Salazar 12:sta. Laudalla sijoitus oli 13:sta jousituksen vaurioiduttua ja Warwick oli 14:sta. 15:sta oli de Angelis, 16:sta de Cesaris, 17:sta Cheever, Mansell 18:sta, Giacomelli 19:sta ja aloittelevat kuskit Winkelhock ja Boesel 20:s ja 21:s. Mass oli 22:s ja loput kolme kisaan mukaan pääsevää kuljettajaa ovat Derek Daly sijalla 24, Chico Serra sijalla 25 ja Jean-Pierre Jarier sijalla 26. Eroa Jarierilla Arnouxiin oli melkein 7,5 sekuntia. Karsiutuneet olivat Mauro Baldi, Brian Henton, Riccardo Paletti, Teo Fabi ja Roberto Guerrero. Fabin autosta hajosi turbo ja ilman turboa auton teho oli liian heikko jotta radalle olisi kannattanut lähteä yrittämään joten hän karsiutui mieluummin. Arrowsilla molemmat kuljettajat eivät olleet juuri ajaneet autoa ja Paletti kärsi myös kokemattomuudesta. Baldilla vain 0,142 sekuntia erotti kisasta. Henton oli taas radan hitain mies yli sekunnin hitaampana kuin Paletti ja 2,8 sekuntia oli eroa jo Jarieriin. Arnouxiin eroa oli jo 10,3 sekuntia.
Lauantain koittaessa kilpailua odotettiin innokkaana. Aamu valkeni iloisena ja aurinkoisena. Nurinaa lakosta ja sen jälkiseurauksista oli ilmassa. Protestiuhan ja yhteisen edun takia ajajat suostuivat ajamaan ainakin tämän kisan. Argentiinassa he halusivat vastauksia asiaan. Keke Rosberg harmitteli auton säätöjen omituista hitautta ja vaihdekepin reistailua aamun lämmittelyssä ennen kilpailua. Kyalamissa oli paikalla myös suomalaisia toimittajia ja pieni uskollinen kannattajalauma. Huomisen kisasta tulisi ennen kaikkea erittäin mielenkiintoinen kädenvääntö ja Keken näytönpaikka.