Pilkkaa ja keskeytyksiä
Tämä oli Keken kausi 1981 suomalaisittain. Maailman radoilla asiat eivät muutenkaan olleet hyvin. Keke Rosberg on suurten otsikoiden mies. Niin tiesi kertoa Helsingin Sanomat ennen kauden 1981 alkua. Keken innostuneisuus oli tartuttanut optimismin myös lehtimiehiin ja tv-puolellakin alettiin kiinnostua Keken ajoista. Kaudella 1981 HTV alkoi lähettämään kisoja BBC:n kautta ja niiden lisäksi kisoista kauden mittaan näkyi myös suomenkielisiä lähetyksiä.
Kisoja Suomen televisiossa?
Merkittävin ohjelma HTV:n f1-lähetyksistä oli kuitenkin HTV:n Grand Prix-ohjelma joista jokainen kilpailu näkyi aikoinaan tunnin mittaisena koostelähetyksenä. Muutama suurempi lähetys HTV:llä nähtiin myös kauden mittaan. YLE:llä taas kiinnostuneisuus oli satunnaista parhaimmillaankin vaikka joitakin kisoja kuten Brasilia ja Monaco tuli televisioitua. Myös kauden päätös Las Vegasista näytettiin erittäin myöhään yöllä koosteena parin siirtelyn jälkeen. Urheilutunnilla F1 oli sivuaihe poislukien Monacoa ja tietoja ei kisoista usein lehdissä kerrottu.
IS:n otsikoissa oli vain tämäntyyppisiä otsikoita: Keke - Selitysten mestari, Ihmevika Keken autossa: vaihdekeppi katkesi ja Rosberg keskeytti puolivälissä.
Kisoissa pyörivät radion puolellakin satunnaiset selostajat vaikka pääselostajina toimivat Höyry Häyrinen ja Matti Lammi. TV:n puolella lippua korkealla piti lähinnä Juha Jokinen ja Brasiliassa Jokisen paikalla TV2:lla selosti Urpo Vihervaara.
Vaikeuksia kisoissa hyvästä alusta huolimatta
Kauden aloitus hämäsi taas. Keke oli neljäs kun lopulta Kyalamin kisalta vietiin arvo mestaruustaulukossa. Helmat poistettiin autosta ja Fittipaldi oli painajainen ajaa. Suomessa vain luultiin kaiken olevan Kekestä itsessään kiinni. Myöhemmin Keke purki tuntojaan kausikoosteessa ja henkilökuvassaan siten, että tekniikan tärkeyttä lajissa ei tunnuta ymmärrettävän. Long Beachissa kauden virallisessa avauksessa Fittipaldi oli vasta kehitysohjelman alussa kun Williams vei kisan nimiinsä. Kauden mittaan ongelmat vain kasautuivat. Rahapula vei vauhdin Rosbergilta ja Serralta. Ahvenistolla Keke kaasutti hiekka pöllyten autojonon ohi ja siitä oli seurauksena kiivas yleisönosaston kirjoitus.
Kaksoisjousitus oli Brabhamin keksintö jolla maavaraa nostettiin ja laskettiin tarpeen mukaan ilmavirroissa. Fittipaldilla oli vain alkeellinen jousitus joka ei kunnolla koskaan toiminut. Espanjassa talli sai vasta testit alkuun kaudella ja sen jälkeen Keke vertasi autoa kivirekeen, kuorma-autoon ja nivelbussiin kauden aikana. Siihen mennessä kotimaan arvostus oli alimmillaan ja Ikuinen keskeyttäjä ja selittäjä oli Rosbergin arvonimi.
Ulkomaillakin ei Kekeä tahdottu ymmärtää. Liian kauan oltiin nähty Keken huonoja suorituksia ja Argentiinan 1980 kolmas sija alkoi olla naurunalainen muisto sellaiseen kalustoon nähden. Loppukausi oli kuitenkin mestaruuden kannalta huimaa jännitettävää. Reutemann olisi voinut voittaa mestaruuden helpoiten kun taas Laffite vaikeimman kautta. Piquet oli taas välissä. Hänen pitäisi olla vain Reutemannin edellä mestaruuden ratkaisevassa uudessa kisassa Las Vegasissa.
Mestaruus Keisarin Palatsissa
Las Vegasin rata oli päästetty päättämään kausi Watkinsin rahavaikeuksien vuoksi ja sen rata sai hyvin pian tyrmäävän vastaanoton. 160 kilometrin keskituntinopeudella vastapäivään ajettava rata aiheutti hirveät niskakivut ja kuumuus piinasi kaikkea radan pinnalla. Piquetille rata oli liian rankka. Jo harjoituksissa selkä ja niska olivat erittäin kipeät ja Piquet pahoinvoi heti noustuaan autosta. Lopulta ammattimainen kuntovalmentaja auttoi puolentoista tunnin hieronnalla. Alan Jones ajoi paalupaikalle ja Carlos Reutemann oli kakkosruudussa. Jones ei aikonut auttaa Reutemannia millään tavalla mestaruustaistossa.
Kilpailu meni Jonesin komennossa ja Reutemann lipsui vaihdevian vuoksi koko ajan kauemmaksi. Villeneuve heilutettiin kisasta pois mustalla lipulla mutta keskeytti moottoripaloon jo samalla kierroksella kun liputus oli tapahtunut. Piquet pysyi mukana, mutta kaksi viimeistä kierrosta olivat tuskaisia. Pahoinvointi, tärinä, jousituksen hakkaaminen ja kuumuus olivat vaatineet veronsa. Jones tuli ensimmäisenä maaliin ja voitti.
Williams juhli huolimatta mestaruuden menemisestä. Prost ja Giacomelli taistelivat loppuun asti. Alain oli toinen ja Bruno kolmas. Piquet oli viides ja voitti mestaruuden. Reutemann oli 8:s ja pettynyt. Laffite oli kuudes ja menetti mestaruuden Carlosin tavalla. Nelson Piquet World Champion 1981 komeili ruudussa ja TV1:n koosteen päättyessä ja Juha Jokisen lopettaessa lähetystä kokovalkoisella Fittipaldilla maaliin ajoi sijalla 10 Keke Rosberg. Vuotta myöhemmin hän olisi maailmanmestari.
Nobodysta Williamsille
Keke pääsi kauden lopulla irti sopimuksestaan Fittipaldilla. Minne hän pääsisi? Sen ratkaisi markkinoiden ennennäkemätön siirtokuhina. Alan Jones kertoi lopettavansa uransa ja Mario Andretti myös lopetti uransa f1:ssä siirtymällä Indycariin. Niki Lauda ilmoitti palaavansa F1:siin. Andrea de Cesaris pääsi Alfa Romeolle ja Watsonin sopimus uusittiin. Lotuksella Elio de Angelis sai jatkaa ja Mansell sai jatkaa Chapmanin myötävaikutuksella. Muita tallipaikkoja Kekelle olivat ATS, March, Ensign, Williams, McLaren ja Fittipaldi. Näistä talleista lähes kaikki olivat varattuja. Loput olivat huonon kaluston tiimejä vaikka Marchille oli toki tulossa Rothmansin rahat. Williams tosin oli hädässä. Sillä ei ollut yhtään huippukuljettajaa.
Jones ei suostunut pyörtämään lopettamistaan ja Reutemann oli järkyttynyt Las Vegasin takia. Andretti halusi ajaa vain USA:ssa ja Watsoniakin Frank tavoitteli, mutta turhaan. Marraskuun ensimmäisenä 1981 Keke oli entinen kuski kun Frank soitti hänelle ja kysyi haluja ajaa hänelle testejä Paul Ricardissa. Testit onnistuivat, mutta Frank palkkasi vielä nuoren ja vanhan testaajan haastamaan Rosbergin. Myöhemmin Jonathan Palmer ja Jean-Pierre Jarier saivat testata Keken ohella myös kuusipyöräistä Williamsia. Jarier oli selvästi hitaampi saman tien ja kokematon Palmer jäi suosiolla rannalle muuta kuin testausta varten. Sitten Frank Williams suostui antamaan paikan Keke Rosbergille. Kekelle koko paikka oli onnenpotku.
Marraskuun 13. päivä vuonna 1981 oli Keken uran huippukohta. Keken ja Williamsin sopimus julkistettiin. Suomessa se herätti kysymyksiä ja joulukuussa oli Keken palkasta kyselyjä ja siihen mennessä Keke oli saanut surkeimman arvonimensä: Vuoden Roskakuski-tittelin joka annettiin Hymyssä. Keken mahdollisuuksiin ei uskottu edes tulevan kauden ennakoissa joissa asiantuntijat veikkasivat mestaruuden menevän vain turboille tai sitten vihdoin ja viimein viime hetkellä väkisin maanitellulle Reutemannille Cosworthilla.
Keke ei mahtunut edes ulkomaillakaan kovin korkealle mestaruutta ajatellen. Suomessa taas edes tallinvaihto Williamsille ei alkukaudesta merkinnyt juuri mitään. Lehdissä kirjoitettiin vain hyvin rajoitetusti ja varovaisella optimismilla Keken mahdollisuuksien parantumisesta. Muuten Ikuisen keskeyttäjän leima oli vielä pysyvä ja suurin osa odotti kaudelta jälleen vain selittelyä.
Suomen televisio sulkee silmänsä- vai sulkeeko?
TV-puolellakin tuli muutoksia. YLE:llä ja HTV:llä ei mennyt hyvin Bernien kanssa ja vain ulkomaisen jakeluverkon kisat olivat kauden alussa varmistettu. Radiopuolella tilanne oli yhtä sekava. Myöskin Grand Prix-ohjelman teko HTV:llä lopetettiin sopimuksista huolimatta vain yhteen kauteen. Kaikkiaan Keke Rosbergin kausi 1981 oli huonoin. Kolme kertaa maaliin ja loput kisat menivät keskeytysten tai karsintojen merkeissä. Williams-sopimus oli kuitenkin askel kohti maailmanmestaruutta. Turbomafian voittaminen ei kuitenkaan olisi helppoa.