Rio de Janeiro 21.3.1982
Sää oli aurinkoinen, hyvin kuuma ja kostea.
80 000 katsojaa kokoontui Jacarepaguan radalle odottamaan taistelunäytöstä. Course Carina toimineen Ferrari 308 GT4:n asetuttua joukon taakse alkoi jännitys kohota kattoon asti. Startin ajateltiin menevän Prostin nimiin. Ei mennytkään vaan Villeneuve sai parhaimman lähdön ja meni kärkeen. Keke Rosberg ampaisi toiseksi ja Renaultin miehet tulivat perässä. Arnoux meni hetkeksi Rosbergin edelle ja Prost oli ensimmäisissä mutkissa neljäntenä. Sen jälkeen tuli viidentenä Pironi perässään Reutemann, Lauda, Patrese ja Piquet. Ennen Nortea järjestys oli seuraava:
Villeneuve, Prost, Arnoux, Rosberg, Pironi, Reutemann, Lauda, Patrese ja Piquet. Pian Rosberg ohitti Arnouxin ja Nortessa järjestys oli Villeneuve, Prost, Rosberg, Arnoux, Patrese, Pironi, Piquet ja Reutemann. Nonatossa Rosberg oli yrittänyt uhkarohkeaa ohitusta jopa Villeneuvesta mutta ulosajon myötä joutui päästämään Renaultit edelleen.
Norten jälkeen pitkällä suoralla Villeneuve meni menojaan ja Rosbergin takana ohitusta kärkyi Patrese. Toisella kierroksella Patrese otti etäisyyttä Pironiin, Laudaan ja Reutemannin. Piquet taas pyöri 7:tenä pitäen Reutemannin, Laudan ja Alboreton takanaan. Mutkissa Brabham pehmeillä renkailla oli parempi kääntösuhteeltaan kuin raskaammat turboautot. Kierroksella 3 Patrese meni Rosbergin ohi ja kierroksella 5 yleisön riemuksi Piquet ohitti Rosbergin. Kierroksella 6 Pironi ajoi pahasti leveäksi ja menetti sijojaan. Sen jälkeen Pironi meni hitaalle varikkokäynnille ja tippui sijalle 13.
Kärkikuusikko meni menojaan muusta ryhmästä. Erot olivat hyvin pieniä. Villeneuve johti Renaultit kannoillaan ja perästä tulivat Patrese, Rosberg ja Piquet. Piquet ohitti Sulin alussa Rosbergin mutta Rosberg taidoillaan selvitti mutkan nopeammin. Ikävä kyllä Piquet meni ulkokautta ohi ja viidenneksi. Samalla kierroksella Prost ajoi myös ulos radalta ja Brabhamit menivät ohi. Arnoux kasvatti etäisyyttä ja Prost jäi taistelemaan Brabhamien kanssa. Kierroksella 9 Piquet ohitti hienosti Patresen jälleen Sulissa ja sen jälkeen kierroksella 10 järjestys oli seuraava: Villeneuve, Arnoux, Piquet, Patrese, Prost ja Rosberg.
Arnoux kärsi renkaista ja kierroksella 12 Raul Boesel kolaroi Derek Dalyn kanssa ja keskeytti. Dalyn hyvin edennyt kilpailu päättyi kolarivaurioon seuraavalla kierroksella. Kierroksella 14 Andrea de Cesariksen auton alusta hajosi ja hänen oli keskeytettävä. Bruno Giacomelli keskeytti kierroksella 15 moottorin ja kytkimen hajoamiseen ja kierroksella 16 Jacques Laffiten kisa päättyi sytytinvikaan ja helman vaurioon. Kierroksella 16 Rosberg ohitti Prostin ja sitten Brabhamit juuttuivat Arnouxin taakse. Rosberg ohitti kierroksella 17 Patresen Molykotessa.
Kierroksella 19 Arnoux menetti paikkansa Piquetille ja hetkeä myöhemmin Rosbergille. Rosberg ohitti myös uudelleen ohitusta yrittäneen Patresen samalla kertaa. Järjestys kierroksella 19 oli Villeneuve, Piquet, Rosberg, Patrese, Arnoux, Lauda ja Reutemann. Kierroksella 20 Eddie Cheever keskeytti moottorivaurioon ja vesivuotoon. Kierroksella 21 Reutemann epäonnistui ohitusyrityksessä ja kierroksella 22 kolaroi Laudan kanssa ja Lauda keskeytti. Samalla kierroksella Reutemann kolaroi myös Arnouxin kanssa ja molemmat keskeyttivät. Takajoukoissa Elio de Angelis ja Mauro Baldi kolaroivat ja Baldi jatkoi, mutta de Angelis ei. Elio keskeytti.
Kierroksella 23 järjestys oli seuraava: Villeneuve, Piquet, Rosberg, Patrese, Prost ja Watson. Kierroksella 30 Villeneuven itsepäisesti ajaessa Jaraman 1981 kaltaista kilpailua kieltäytyi käymästä renkaanvaihdossa ja ajoi ulos varsin helposti ja keskeytti. Sitä ennen Rosbergin ja Piquetin välillä kierroksilla 27-30 oli ollut taistelunäytöstä joka sai yleisön haukkomaan henkeään. Välillä Rosberg ohitti Piquetin ja toisinpäin. Sitä maustoivat myös Borguddin, Jarierin ja Massin hidastelut mikä sai myöhemmin erityisesti Rosbergin olemaan erittäin vihainen Jarierille vaikka Borgudd ja Masskin olivat hidastelleet yhtä törkeästi parivaljakkoa.
Villeneuven ulosajon jälkeen Piquet ja Rosberg heiluttivat tahtipuikkoa perässään Patrese. Prost tuli neljäntenä moottorivaurioisella Renaultilla takanaan Watson ja Nigel Mansell joka ajoi hienosti kuudentena uudella Lotuksella. Kierroksella 32 Mansell myös vankisti paikkansa kuudentena. Kierroksella 34 Patrese ajoi mystisesti ulos ja kierrosta myöhemmin kierroksella 35 Patrese tuli varikolle ja lyyhistyi varikolle. Ajajan väsymys ja pahoinvointi rankassa kilpailussa oli käsin kosketeltavaa. Patrese oli yli tunnin ajan kärsimyksessä kunnes toipui uupumuksestaan.
Kierroksella 37 ikälopulla Fittipaldilla ajanut ja muiden keskeytyksistä hyötynyt Chico Serra keskeytti ripustuksen hajoamiseen. Siinä vaiheessa kärjessä järjestys oli Piquet, Rosberg, Prost, Watson, Mansell ja Winkelhock joka oli ajamassa pisteelle loistavan ajon myötä. 10:llä sijalla ollut Eliseo Salazar keskeytti moottorin hajoamiseen kierroksella 39.
Pironin ja Baldin kisa oli takajoukoissa ajamista ja kilpailun lopulla mikään ei juuri muuttunut. Keke yritti kaikkensa ohittaakseen Piquetin mutta paikkaa ei vain tullut. Kolme kierrosta ennen maalia kaikki ajajat alkoivat voida pahoin ja kilpailun jälkeen sanankäänteitä riitti. Piquetin niskaa särki niin, että hän menetti hetkeksi tajuntansa ja oli ajaa ulos radalta. Rosbergilta ajon aikana juomavedet roiskuivat silmille ja hänkin oli ajaa ulos radalta. Lisäksi sormikivut yltyivät ajon aikana liikaa ja nähtyään Piquetin epävarmat otteet tyytyi kuitenkin kaikesta huolimatta sijaansa. Manselilla taas ei loppuvaiheessa jalkojen puhti riittänyt kaasujalan painamiseen rajun hakkauksen myötä ja näin Watson pääsi kasvattamaan jo ennestäänkin suurta etumatkaansa Manselliin.
Alboreto meni myös Winkelhockin ohi ja viimeiseen kierrokseen lähdettäessä Rosberg oli jo antanut etumatkaa mutta oli valmiina ohittamaan Piquetin yhdestäkin virheestä. Kovin kaukana ei ensimmäinen voitto ollut sillä Piquet oli radan takaosuudella lähellä ajaa uudelleen ulos radalta ja muutenkin kuski oli aivan lopussa. Lopulta ruutulipun heiluessa järjestys oli Piquet, Rosberg, Prost, Watson, Mansell ja Alboreto. 7:lle paikalle ajoi Winkelhock ja 8:s oli Pironi. 9:s sija meni Borguddille ja Mass oli 10:s Jarier oli 11:sta ja 12:sta ja viimeinen sija meni Mauro Baldille.
Piquet pyörtyi palkintokorokkeella ja draamaa riitti vielä sen jälkeenkin kun Renault ja pienemmällä äänellä Ferrari protestoivat Cossyliigan autojen vesitankeista. Niiden mielestä Brabhamin ja Williamsin autot olivat olleet alipainoisia. Punnituksessa autot olivat painaneet vaaditun määrän eli 580 kiloa ja vesitankit olivat olleet täynnä. Ennen starttia ne oli tyhjennetty ja kilpailun jälkeen taas täytetty. Brabham ja Williams olivat tyrmistyneitä päätöksestä ja heidän mukaansa autot olivat punnituksessa painaneet jopa reilusti yli minimirajan. Paikallinen tuomaristo hylkäsi protestin ja sitten FISA:n tuomaristo hyväksyi protestin ja poisti Piquetin ja Rosbergin voittoluettelosta. Brabham ja Williams tekivät vastaprotestin ja sen jälkeen jouduttiin odottamaan kuukausi sillä nopealla aikataululla vetoomusta ei voitu käsitellä.
Rosbergin taustoittaessa suomalaislehdille tietoa vesitankeista hän sanoi niiden olevan vapaastihengittävien tallien ainoa mahdollisuus edes teoriassa olla tasavertaisia turboja vastaan ja ilman niitä mestaruustaistelu olisi ollut ohi. Suomessa Rosbergin toinen sija noteerattiin suuresti aiempaan verrattuna, mutta edelleen ihmetys oli suurta ja onnella arveltiin olleen merkitystä asiaan. Kilpailuakaan ei jälleen kerran näytetty muuten kuin HTV:n ulkomaan verkossa ja illan Urheiluruutukin keskittyi enemmän moottoripyöräilyyn. HS:ssä oli paljon juttua myös kilpailun rankkuudesta muihin vastaaviin kilpailuihin verrattuna.
Brasilian ASN oli pyytänyt FISA:lta hylkäystä ja lopputulosta voimassaolevana sellaisenaan eli Rosbergin ja Piquetin kannalta hyvänä, mutta Balestre halusi asian käsiteltävän kuukauden kuluttua kuitenkin ennen Casablancassa pidettävää kokousta. Alustavasti voittoluettelo pysyi vielä voimassa mutta käytännössä Prost oli voittanut kilpailun jo aiemmin ja Piquetin, Rosbergin, Reutemannin ja Patresen ajot olivat hylätty. Reutemannin ja Patresen tapauksessa hylkäykselle ei ollut keskeytysten myötä tarvetta. FISA:n ja FOCA:n oletettiin ryhtyvän huonon päätöksen myötä sotajalalle keskenään ja se olisi ollut hyvin vahingollista lajille.
Toinen tarina oli myös kauden ensimmäinen kokous kauden 1983 sääntöjä ajatellen. Balestren mukaan sääntömuutoksiin ehdotettiin helmojen poistoa ja jousitusten asentamista parempina uudelleen, vähentää mutkanopeutta, ylläpitää ainakin kauteen 1984 saakka moottoritehoja ennen turbojen mahdollista tehojen laskua, pienentää rengaskokoa, kasvattaa siivekkeiden kokoa ja ylipäänsä parantaa kilpailijoiden turvallisuutta.
Reutemann halusi lopettaa uransa F1:ssä taas kerran. Hän oli kyllästynyt huonon kilpailun jälkeen koko lajiin ja hänen mielestään nykyiset autot eivät olleet hänen mieleensä. Hän oli uhannut lopettaa uransa jo kauden 1981 lopussa hävittyään mestaruuden katkerasti Piquetille. Tuolloin Frank Williams oli vielä puhunut hänet ympäri, mutta sitten päätös oli tullut ja se oli hyvin todennäköisesti lopullinen.
Carlosin mielestä suunnitelijan osuus oli kasvanut liikaa ja ajajan pienentynyt. Frank Williams pyysi Carlosta vielä harkitsemaan päätöstä, mutta Carlosin pää ei kääntynyt. 23.3 Frank soitti Alan Jonesille ja yritti tarjota paikkaa tallissa, mutta Jones kieltäytyi. Samana päivänä hän soitti vielä Mario Andrettille ja Andretti suostui olemaan tarvittaessa käytössä Long Beachissa. Lisäksi Andretti tarjosi itseään kaikkiin loppukauden Amerikan kisoihinkin ja muihinkin kisoihin mikäli se ei sotkisi hänen Indycarin kauttaan liikaa. Saman päivän iltana kuskipalaverissa Reutemann poistui ovet paukkuen ja Frankille se oli shokki ja Kekelle se oli onnenpotku.