F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Suurimmat syyt ammattimaisten turva-autojen kuskien käytölle olivat muun muassa kauden 1978 Watkinsin Course Carin törmäys ja kaudella 1979 melkein sattunut Medical Carin ulosajo Itävallassa kun kisan Medical Car ajoi liian kovaa radan takasuoran hyppyristä jolloin auto lensi vähän aikaa ilmassa laskeutuen rajusti jousilleen ja vain kuljettajan viime hetken reagointi pelasti suuronnettomuudelta kilpailun alussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1982 Kyalamissa Renaultin rengaslaskelmat Enduro-renkaiden suhteen menivät pieleen kun koko kisan kestävät renkaat tuhoutuivat liian rajulla ajolla etenkin Arnouxilla. Jälkikäteen Prostin rengasrikko oli kenties onnenpotku sillä Prost oli alunperin lähtenyt samanlaisilla renkailla kilpailuun kuin Arnoux.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kyalamissa kaudella 1982 valitettiin myös nousseista pääsylipuista. Kalleimmat liput kisaan maksoivat yli 75 dollaria. Kyalamissa kisan jälkeen hyllytetyt ajajat joutuivat sakkosumman lisäksi maksamaan 300 Randia valitettuaan hyllytyspäätöksestä. Vain Henton, Fabi ja Mass selvisivät sakoitta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kyalamissa Prostin vauhti oli loppuvaiheessa kisaa murskaavaa. Hänen ajonsa oli erittäin aggressiivista verrattuna yleiseen linjaansa. Lopussa Arnouxin renkaat olivat niin lopussa, että täydellinen kisan pilaantuminen olisi ollut mahdollinen ja ulosajon vaara oli myös suuri. Prostin ajoa taas ihailtiin pitkään.

Kierroksen jääminen kärjelle renkaan hajoamisen jälkeen näytti vievän mahdollisuudet voittoon. Ennen rengasrikkoa Prostin ajat olivat vain luokkaa 1.10-1.11 ja renkaanvaihdon jälkeen 1.08 kun taas Arnouxin Enduro-renkaat paukuttivat aikoja 1.12 tasaiseen tahtiin. Prost pääsi Alboretosta ohi 4 kierroksen jälkeen varikolla käynnistään ja seuraavalla kierroksella Prost ohitti Arnouxin ja pääsi samalle kierrokselle mukaan.

Kierroksella 51 Prost ohitti Laudan, kierroksella 54 Watsonin ja kierroksella 55 Rosbergin. Pironi oli ohittanut Reutemannin ja noussut toiseksi. Prost ajoi kierroksella 61 Reutemannin kiinni ja meni ohi. Kierroksella 62 alkoi kilpailun loppunäytös kun Prost meni Pironin ohi ja aloitti Arnouxin ajon. Arnoux oli ajanut tasaisia aikoja, mutta renkaat kuluivat ja kierroksella 62 Arnouxin aika oli 1.12.7 ja Prostin aika oli 1.10.3.

Kierroksella 63 Arnouxin aika oli 1.12.7 ja Prostin aika oli 1.08.7. Kierroksella 64 Arnouxin aika oli 1.13.1 ja Prostin aika oli 1.09.8. Kierroksella 65 aika oli Prostin eduksi 1.11.1 ja Arnouxin aika oli 1.12.5. Kierroksella 66 Prostin aika oli 1.10 tasan ja Arnouxin aika oli vain 1.14.1. Kierroksella 67 Prost oli ajanut Arnouxin lähes kiinni. Prostin aika oli 1.09.5 ja Arnouxin aika oli 1.14 tasan.

Arnoux joutui luopumaan voitosta ja Prost voitti ansaitusti hienon kamppailun jälkeen kilpailun. Lopussa Arnouxin pelasti palkinnoille vain Laudan kaukaisuus kun Reutemannkin pääsi ohi ja eräässä vaiheessa vain Arnouxin ajotaidot pelastivat hänet ulosajolta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan seuraavaksi mielenkiintoisia vaihtoehtoja kuljettajiksi kausien 1982 Argentiinan ja Brasilian kisoihin joita mietittiin mikäli lakko jatkuisi ajajilla ja heidät olisi korvattu muiden luokkien ajajilla. Osa ajajista oli ehdolla jopa Kyalamiin.

Suurin osa talleista ei koskaan miettinyt ehdokkaitaan täysin valmiiksi ja osalla talleista olisi voinut ajaa käytännössä kuka tahansa. Kaikkein pienimmät tallit olisivat olleet valmiita vaikka jättämään kilpailuja väliin talousahdingon vuoksi ja tuskin olisivat ajattaneet kuskeja. Tässä kuitenkin ehdokkaita:

Ferrari: Testikuljettaja Dario Benuzzi olisi voinut ajaa kisoissa ja toisena kuljettajana oli ehdolla Mario Andretti jota Ferrari havitteli Jody Scheckterin ohella. Andretti oli kuitenkin ehdolla myös Williamsille mikä olisi lisännyt Scheckterin tavoiteltavuutta yhden kisan ajoon. Mahdollisesti Patrick Tambay oli myös ehdolla. Lisäksi ehdolla oli Kyalamissa Arrowsille tavoiteltu Jacky Ickx.

Williams: Alan Jonesia Frank Williams halusi kovasti takaisin sillä Reutemannin ollessa poissa Jones voisi ajaa pari kisaa. Toinen ehdokas olisi ollut Mario Andretti. Kolmas ehdokas oli vielä nuori testaaja Jonathan Palmer.

Brabham: Bernie oli jo miettinyt ehdokkaat valmiiksi kisaan eli Ricardo Zunino ja Hector Rebaque ajaisivat Etelä-Amerikan kisoissa Brabhamin autoja.

Tyrrell: Tallin tilanne oli auki, mutta Kevin Cogan ja Mike Thackwell olivat ehdokkaina ajajiksi Etelä-Amerikan kisoihin. Myöskin Geoff Leesiä tavoiteltiin Lotuksen testauksesta ajamaan yksi tai kaksi kisaa Tyrrelillä. F2:sta Ken Tyrrell yritti tavoitella myös Stefan Bellofia ajamaan kisoja.

McLaren: Tallin tilanne oli myös auki sillä Stephen Southin ja Patrick Tambayn ohella monia kuskeja ei ollut ehdolla ja tallissa ei edes kovin mietitty tilannetta sillä sen uskottiin parantuvan niinkuin kävikin.

ATS: Jan Lammers oli Güntherin mieleen isojen sponsorirahojen myötä ja samoin toista paikkaa tarjottiin Harald Ertlille ja Hans-Joachim Stuckille.

Lotus: Kisakuskien ollessa lakossa ajajina olisivat olleet tallin ykköstestaaja Roberto Moreno ja kakkostestaaja Geoff Lees. Leesin mahdollisesti vapautuessa virasta eräs mielenkiintoinen ehdokas olisi ollut Satoru Nakajima JPS:n isolla potilla.

Ensign: Oli taloustilanteen vuoksi mahdollisesti jättämässä kilpailun väliin. Toisaalta maksavia ajajia olisi riittänyt. Tiff Needel, Johnny Cecotto, Ricardo Londono, Jan Lammers ja Patrick Gaillard olisivat olleet halukkaita ajamaan kisoja. Myös Beppe Gabbiani ei ollut pois pelistä koska Guerrero oli vielä epävarma Maurerin sopimuksen takia.

Renault: Jean-Pierre Jabouille olisi tarvittaessa ollut valmis vielä kerran tai kaksi kertaa ajamaan tallissa. Toisaalta Jabouillea tavoiteltiin Ickxin tavoin myös Ligierille ajamaan. Nuorista kavereista Ferten veljekset olivat myös ranskalaisten tallien tähtäimissä. Myöskään Philippe Streiff ei ollut poislaskettu nimi.

March: Jochen Mass olisi ajanut kisassa ja toisena ajajana ehdokkaana oli ainakin Johnny Cecotto, Corrado Fabi, Christian Danner nuorista kavereista. Kokeneista ajajista Rupert Keegan, Kevin Cogan ja Geoff Lees olivat tavoiteltuja. Aivan täysin ulkona ei myöskään olisi ollut Espanjan erikoismies Emilio de Villota.

Fittipaldi: Tallin rahavaikeudet olisi luultavammin jättäneet tallin pois kisoista. Toisaalta ajajan löytäminen oli vaikeaa. Paras vaihtoehto olisi ollut Cecotto tai sitten oikeastaan kuka tahansa suurimman rahan tuova kuljettaja muista talleista.

Alfa Romeo: McLarenin tavalla ei ollut juuri miettinyt valintoja korvaaviksi kuljettajiksi. Vittorio Brambilla oli ehdolla ja muutama muu mutta vakavemmin talli ei asiaa miettinyt.

Ligier: Samat ajajat olivat enimmäkseen Ligierin tähtäimissä kuin Renaultilla vaikka Tambaytakin tavoiteltiin vakavemmin kuin mitä Renault tavoitteli.

Arrows: Brian Henton olisi ajanut Etelä-Amerikan kisoissa ja Siegfried Stohr oli myös ehdolla ajamaan. Muista ehdokkaista myös Mike Thackwell oli ehdolla ajamaan toista Arrowsia.

Osella: Kokonainen maksukuskien armeija oli ehdolla ajamaan kisoja tallissa. Talousvaikeuksien takia se olisi voinut myös jättäytyä pois kisoista Etelä-Amerikan jaksolta. Ajajana olisivat voineet olla ainakin, Beppe Gabbiani, Miguel Angel Guerra, Piercarlo Ghinzani, Giorgio Francia, Corrado Fabi, Lamberto Leoni, Gianfranco Brancatelli ja Alessandro Nannini olivat ainakin ehdolla. Lisäksi Osella ensimmäisen kerran otti yhteyttä myös Jacques Villeneuven suuntaan noihin aikoihin. Silloin tietysti vanhemman Jacquesin suuntaan. Lisäksi talli otti yhteyttä myös Arturo Merzarioon joka olisi voinut ajaa yhden tai kaksi kisaa. Merzario oli kuitenkin valmis kieltäydyttyään ajamasta itse vapauttamaan tarvittaessa molemmat F2-luokan kuskinsa tilapäisesti sopimuksestaan hyvää summaa vastaan. Silloin autoja olisivat ajaneet Jo Gartner ja Robert Dassin.

Theodore: Olisi myöskin tarvittaessa jättänyt kisat väliin rahapulan vuoksi. Ajopaikkaa maksua vastaan tavoittelivat ainakin Dave Kennedy, Geoff Lees, Stefan Johansson, Kenny Acheson ja Jan Lammers.

Toleman: Teo Fabi olisi ajanut tallissa ja toista kuskia ei juuri oltu mietitty Hentonia lukuunottamatta.

Toteutuessaan ruudukko olisi ollut iloisesti sekaisin puhtaita maksumiehiä, F2-ajajasakkia ja ex-mestareita ja siinä olisi ollut melkoinen tasoero. Tosin 150 kuljettajaa omasi F1:n superlisenssin joten ajajia oli kelpo joukko mistä valita.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten pieniä koosteita kauden 1982 Kyalamin jälkitunnelmista eri tallien suhteen:

Brabham: Onnistunut avaus turboilla vaikka Piquetin ja Patresen kisa menikin pieleen. Aika-ajon vauhti saattaa olla parempaa kuin kilpailuvauhti. Piquetin virhe lähdössä johtui myös liian alhaisilla turbon kierroksilla ajoista ja liian vahvasta jäähdytyksestä. Piquetin huono lähtö viivästytti Patresea ja olisi voinut pilata kilpailun. Myöhemmin Piquet ajoi ulos yrittäessään ohittaa Alboretoa 10:stä sijasta ja keskeytti sittemmin ulosajoon ja jarrujen vikaan. Ongelmana on vain luotettavuus. Patrese olisi voinut ajaa kisassa neljänneksi ilman turbovikaa sillä matkaa takana tuleviin Cossyliigan autoihin oli reippaasti ja edessäkin Pironi olisi voinut olla tavoitettavissa vaikka välimatkaa olikin. Patresen pahin haaste kisassa oli Villeneuve joka päästi hänet edelleen vasta keskeyttäessään.

Tyrrell: Rahapulan vaivaama talli sai onnenhetkensä Alboreton loistavan ajon myötä. Alboreto kiusasi Laffitea ja McLarenin autoja kisan alkuvaiheessa ja piti myös Piquetin takanaan. Borgudd oli sen sijaan päivän syntipukki Andrea de Cesariksen ohella. Startti sujui hyvin sijalta 23 ja kierroksella 28 sijoitus oli jo 14:sta, mutta sen jälkeen kolaroi kierroksella 30 Massin kanssa ja pilasi molempien kilpailun. Hän myös ajeli väärinpäin radalla pariin otteeseen menettäessään ohjausvikaisen autonsa hallinnan. Myöhemmin ohjausvika pysyi autossa siivenvaihdosta huolimatta ja väärinpäin ajelua riitti. Kilpailun jälkeen huomautuksia tuli ja kovin kaukana ei ollut kilpailussa mustan lipun heiluttaminen. Sjoitus oli 16:sta ja viisi kierrosta jäljessä. Lopussa Borgudd oli hävitä myös Serralle sijoituksensa.

Williams: Loistava suoritus tallilta jolle Kyalamin piti olla vaikea. Rosbergin ajo oli loistavaa ensimmäistä huipputallin kisaa ajavaksi kuskiksi ja Reutemannin pienet ongelmat Virallisessa Harjoituksessa eivät vähennä hänen suorituksensa arvoa. Reutemann ajoi parhaat ajat kisarenkailla eli Goodyearin tapauksessa nopeimmalla mahdollisella eli D-seoksella koska aika-ajon renkaat yksinkertaisesti hajosivat alle ennen kunnon aikayritystä. Reutemann otti myös vaisun lähdön ja pysyi Rosbergin takana kunnes vaihdenuppi aiheutti ongelmia. Kierroksella 7 Reutemann ohitti Keken ja valitsi odotustaktiikan. Kierroksella 8 hän oli viides, kierroksella 19 hän oli neljäs, kierroksella 23 hän oli kolmas ja kierroksella 41 hän oli jo toinen. Kierroksella 49 Pironi ja Prost ohittivat hänet kesken oman taistelunsa, mutta Pironi meni varikolle ja Reutemann oli jälleen kolmas. Kierroksella 74 Reutemann meni Arnouxin ohi ja voiton mahdollisuudet olivat silti menneet. Prostiin ero oli jo 15 sekuntia. Rosbergin autossa oli myös moottorivaurio vaihteen väärästä vaihtamisesta johtuen kun Keke etsi pehmyttä nuppia takaisin kiinni metallitankoon. Keke oli parhaimmillaan kolmas Prostin rengasrikon myötä. Sitten Prost ja Pironi menivät ohi ja myöhemmin Laudakin meni ohi. Keke pääsi kuitenkin maaliin ja oli viides.

McLaren: Lauda herätti välittömästi ongelmia lakollaan mutta ajotaidot olivat tallella. Jousitusrikko harjoituksissa aiheutti ongelmia kisan alussa ja Laudan vauhti parani vasta kisan edetessä. Lauda oli alussa vaikeuksissa myös Alboreton ja Salazarin kanssa. Lauda oli kuitenkin kymmenentenä kierroksella 8 ja varovaisen ajon myötä ohitti kierrokselle 19 tultaessa Alboreton ja Laffiten. Kuin vanha vuosikertainen viini Lauda paransi vauhtiaan kisan edetessä ja ohitti Watsonin ja Rosbergin. Lopulta oli myös neljäs kun kierroksen 73 jälkeen ei saanut enää Enduro-renkaista kärsinyttä Arnouxia kiinni. Watson oli taas kisan alussa selvästi nopeampi, mutta tallikaveri meni ohi kierroksella 68. Lisäksi Watson ei kyennyt ohittamaan Kekeä ja tämä saattaa olla merkittävää. Kärsi myös alussa Salazarin ja Alboreton painostuksesta.

ATS: Salazar järjesti kilpailun alussa hienon näytöksen olemalla Laudan ja Alboreton edellä ja ahdisti Watsonia. Myöhemmin kilpailun edetessä vauhti Winkelhockin tavoin hiipui, mutta ensimmäiseksi kisaksi hyvä suoritus yli vuotta vanhalla autolla.

Lotus: Kilpailu oli alemman keskisarjan ajoa jo valmiiksi vanhentuneella autolla. Aika-ajosta tulivat surkeat sijat ja Mansellin ajo päättyi räkäisen sähkölaitteen myötä etuajassa. Elio de Angeliksen auto säilyi ehjänä ja tuloksena oli kahdeksas sija. Sähkölaitteet olivat tehdä tepposet kilpailun aikana myös Eliolle mutta onneksi niin ei käynyt. Sähköviat olivat jostakin syystä Lotus 87:n tyyppiongelma jota ei myöskään saatu kovin ratkaistuksi. Brasiliaan tulee uusi auto kun Argentiinaa ei ilmeisesti ajeta.

Ensign: Tallin tarina loppui lyhyeen kun Guerrero lähti selvittämään F2-sopimustaan ja toista kuskia ei löytynyt kun Tambay lähti ja Ickx ei halunnut ajaa surkean tallin autolla kisassa.

Renault: Mahtava kilpailu Ranskan ylpeydeltä. Voitto ja kolmas sija on hieno saavutus. Kaksoisvoitto pilaantui lähinnä mekaanikkojen virheeseen ja Enduro-renkaiden vaihtamattomuuspäätökseen. Arnoux piti kuitenkin auton palkinnoilla ja Prost järjesti hienoimman takaa-ajon toistaiseksi. Ainoa todellinen vaara on vain kuljettajien omat virheet ja mahdollisesti oikutteleva turbomoottori. Muussa tapauksessa muilla talleilla mestaruus on vain haave.

March: Hieno kisa rahavaikeuksista kärsivälle tiimille. Mass säilytti nopeutensa ja ajoi parhaimmillaan sijalla 12 kilpailussa. Hänen kohtalonsa oli joutua Borguddin kolarin uhriksi. Kuitenkin pääsi maaliin. Boesel on parivaljakosta kenties nopeampi kaveri aika-ajossa, mutta huonompi kisailijana. Auto on kuitenkin luotettava ja vauhdin löytyessä tilanne varmasti parantuu painajaismaiseen edelliskauteen verraten. Boesel kävi taistelua lopussa myös Andrea de Cesarista vastaan.

Fittipaldi: Sarjan hitaimmalla autolla ei Chico Serran maine parane. Maksut löytyivät punaisella minuutilla ja karsiutuminen vältettiin juuri ja juuri. Kilpailun lopulla tärinästä kärsivä ja sinne tänne poukkoileva ajokki oli kuitenkin Borguddin Tyrreliä nopeampi ja oli aiheuttaa Ken Tyrrelille häpeämisen. Lisäksi auto meni toki Pironin täysin moottorivaurioisen Ferrarin ohi kilpailussa. Koko tallin tulevaisuus on viime kauden lehtien otsikoiden mukaan vaakalaudalla rahapulan takia. Onneksi Rosberg ei tässä tallissa enää vanhene.

Alfa Romeo: Oli jäämässä pois kaikesta sovustakin huolimatta vedoten autojen sääntöjenvastaisuuteen. Syy oli kuitenkin tekosyy ja lopulta talli vastentahtoisesti jatkoi kilpailuviikonloppua. Kilpailusta aika-ajo oli surkea ja Andrea oli Brunoa nopeampi. Giacomelli valitsi myös varikkokäynnin kilpailuun kun Andrea yritti ajaa ilman pysähdystä. Sijoitukset olivat lopulta Giacomellin eduksi 11:sta ja 13:sta.

Ligier: Vanhalla autolla hyvä aika-ajo ja loistavat lähdöt startissa nostivat Laffiten sijalle 8 ja Cheeverin sijalle 11:sta. Ikävä kyllä molemmat autot keskeyttivät bensan höyrystymisen aiheuttamaan kaastutinvaurioon. Lisäksi huhut kertovat Matran jäädyttäneen turbomoottorin kehityksen ja Ligierin auto pitää ilmeisesti suunnitella uudelleen vapaastihengittävää moottoria varten. Argentiinan peruuntuminen antaa vain lisää aikaa tähän tapahtumaan.

Ferrari: Hieno kisa kokonaan uudella ohjauksella uusitulla Ferrarin 126 C2:lla tuotti hyvän aika-ajon. Ferrarit olivat myös Brabhamia nopeampia, mutta jäivät Renaultin jalkoihin. Ohjaus autossa on mutkissa hienompi kuin koskaan aiemmin tai ainakin kolmeen vuoteen. Edellisen kahden vuoden kivireet ja Gillesin sanoin paskalaatikot ovat historiaa. Villeneuve kuitenkin keskeytti ja Pironin kisa meni pieleen onnettoman varikkopysähdyksen myötä. Pironi aloitti nousun ja oli toisena menettäen sijansa heti Prostille kierroksella 49. Sitten ajeli kolmantena kunnes moottorivaurio vei pariin pitkään pysähdykseen ja vielä kolmanteenkin kunnes lopulta ajot päättyivät. Sai kuitenkin sijoituksen lopputuloksissa.

Arrows: Arrowsin kisa oli surkea. Patrese oli häipynyt ja Surer joutuisi olemaan ainakin kolme kuukautta sairaalassa ja vasta Long Beachin tai Imolan kisaan hän olisi kunnossa. Tambay häipyi tallista ja Stohr oli myös poissa kuvioista. Ickx ei myöskään halunnut ajaa erikoisajoaan Arrowsilla joten ainoa vaihtoehto oli pestata Brian Henton Mauro Baldin tallikaveriksi. Huonot testit ja vähäiset testit myös kisaolosuhteissa aiheuttivat karsiutumiset. Kilpailuviikonloppu oli siis surkea.

Osella: Surkeasti alkoi Osellan tämäkin kausi. Auton ongelmat ja suoranopeuden puute eivät auttaneet asiaa ja vain Jarier pääsi mukaan kilpailuun. Paletti sen sijaan karsiutui. Kylkiluiden kipujen takia Jarierilla oli vaikeuksia ja kisa päättyi kolariin Mansellin kanssa.

Theodore: Ikivanhasta autosta löytyy osia jopa 4 vuoden takaa. Talli oli vetäytyä kisasta mutta FOCA:n rahojen menetys sai tallin muuttamaan mielensä. Derek Daly teki urotyön ja ajoi silti auton maaliin taistellen Andrea de Cesarisin kanssa ja Raul Boeselin kanssa sijoituksista. Sijoitus oli 14:sta.

Toleman: Derek Warwick pärjäsi hyvin keskikastissa kunnes ajoi rajusti ulos ja menetti tajuntansa. Hän selvisi kuitenkin vain lievällä aivotärähdyksellä pahasta ulosajosta. Fabi ei päässyt edes oikein ajamaan kun turbo ei toiminut lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Brasilian kilpailun aattona monet odottivat erittäin kuumaa ja rankkaa kilpailua niin miehille kuin autoille. Edellisen kauden sadeajon sijaan saatiin nauttia tulevasta kilpailusta erittäin paljon.

Sadekisan sattuessa järjestäjät pelkäsivät katsojamäärän putoavan jopa puoleen täydestä kapasiteetista ja siten aiheuttavan tappioita, mutta sääennusteet lupasivat vain hyvää keliä ja se oli kilpailun kannalta mieluisaa.

Pian pitääkin laittaa Rion kisan tarina joka oli lähellä tuottaa voiton Suomeen Keke Rosbergin mukana ja toi samalla myös vesitankkikohun lehtien palstoille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012


Brasilian Grand Prix Rio de Janeiro

Päivämäärä: 21.3.1982

Rata: Jacarepagua

Radan pituus: 5,029 kilometriä

Kilpailun pituus: 63 kierrosta tai 316,82 kilometriä 2 tunnin sisään.

Yleisöä: 80-85 000 ihmistä odotetaan paikan päälle.

Rio de Janeiron Jacarepaguan moottorirata on MM-sarjan toiseksi kuumin rata. Ainoastaan Las Vegasissa lämmöt nousevat vieläkin kuumemmaksi. Auringossa lämmöt voivat parhaimmillaan olla 45 astetta ja radan pinnasta lämpöä tulee jopa 65 asteen verran. Tunnin ja 45 minuutin ajon jälkeen kuljettajat ovat kuin saunasta tulleita.

Rion rata on kuitenkin ilmavampi läheisten ilmavirtojen ansioista mitä tulee radan kovista vauhdeista. Ajajat pyrkivätkin ajamaan mahdollisimman kovaa jopa hitaimmatkin mutkat jotta kabiineihin tulisi viilennystä mahdollisimman paljon. Rata on nopea, mutta epätasainen. Jousitukset eivät anna periksi ja kuopissa ja muhkuroissa autot ovat kuin jättimäisiä tehosekoittimia.

Piquetille kilpailu aiheutti pyörtymisen ja Patreselle pahoinvoinnin. Rosbergilla taas kädet olivat erittäin kipeät ja Mansellilla jalat olivat kuin halvaantuneella. Ohjauspyörän tukivarsi hakkaa vahvimmiltakin ajajilta jalat pahoille mustelmille.

Ajajille niskalihasten kipeys on tuttua Riosta sillä rata kierretään vastapäivään. 180 kilometrin keskituntinopeudella keskipakoisvoima painaa kypärää ja niskaa sivuun enemmän kuin tavallisesti. Erityisen tuskallinen mutka on radan pitkän takasuoran jälkeinen pitkä vasen joka nopeudestaan huolimatta on ajettava varovasti kaasu pohjassa.

Riossa mutkat ovat leikkaukseltaan loivia ja ne ajetaan lujaa. Edellisen kauden sadekisa tarjosi hieman helpotusta yleiseen kuumuuteen, mutta tänä vuonna luvataan kaunista keliä joten helpotusta ei ole luvassa.

Asvaltti on tälle kaudelle uusittu ja sen on luvattu parantavan ajettavuutta viime kauteen verrattuna, mutta testeissä jopa kovimmatkin renkaat ovat kärsineet radan pompuista. Koko radan ajaminen on kuin suurta kuntotestiä sillä niin kiduttava rata on kyseessä.

Lisäksi Brasilian viranomaiset kilpailevat ratojensa paremmuudesta ja ajajatkin ovat kahtia jakaantuneita. Joidenkin mielestä Interlagosin radalla on laajoja mutkia ja rata on ainoa oikea koko maassa. Rio on taas monen mielestä mukava rata, mutta ei erityisemmin herätä tunteita joidenkin vaikeiden osuuksien lisäksi.

Pitkiä kääntösäteen mutkia rata kyllä sisältää ja keskinopeudet nousevat korkealle osin siksi, että mutkat ajetaan usein kolmosella tai nelosella ja pitkässä Sulin mutkassa vaihdetaan pykälää harkiten. Siinä erottuu myös radan ironinen puoli. Mutkan alku on vaikeaa ja vetoista touhua, mutta mutkan loppuosa ennen nopeaa oikeaa ja lyhyttä suoraa on terävä.

Ohituspaikkoja rata kyllä tarjoaa taitavalle kuljettajalle ja ohituksia nähdään viimeistään pitkän takasuoran päässä. Sulin mutka rankaisee kuitenkin huonon ajolinjan valitsevaa kuljettajaa rankasti. Turboilla odotetaan kilpailussa olevan etu vaikka ainoa hallitseva paikka niille on vain radan takasuora.

Kaikissa muissa mutkissa keskituntinopeudet mahdollistavat Cossyliigan yritykset päästä Turbomafian osingoille. Radan muita mutkia ovat Molykote, Carlos Pace, Tres, Nonato, Norte, takasuora Juncao, Sul, Girao, Morette, Lagoa, Box ja Vitoria joka nimensä mukaisesti avaa tien kohti ruutulippua.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rion perjantaita varten muutama talli oli tuonut uudet autot kehiin. Theodoren autona oli TY02, Lotuksella oli 91, Alfa Romeolla oli 182, Ensignilla oli N181 ja Williamsilla oli FW08. Brabham jatkoi BT50:n kehittelyä ja päätti ainakin Rion ajan käyttää vanhaa malliiaan eli BT49:ää. Brabham oli käyttänyt myös paljon erilaisia renkaita ja aikoi tutkimustensa perusteella käytttää D-seoksia kilpailussa. Ferrarilla taas aiottiin panostaa ainakin C-renkaisiin ja Williamsilla oltiin suunnilleen samaa mieltä renkaista. Radan epätasaisuudet söivät AA-renkaatkin ja se tiesi vaikeuksia. Didier Pironi oli tauon aikana selvinnyt Paul Ricardin valtavasta testionnettomuudesta ja mitään muuta vakavaa ei ollut tapahtunut vaikka Argentiinan ja Englannin sodanuhka kasvoi päivä päivältä ja maan inflaatio laukkasi.

Williams, Brabham ja muutama muu talli käytti vesitankkeja autossaan joista tulee myöhemmin juttua lisää. Roberto Guerrero palasi takaisin ajamaan täyden kauden sopimuksella joten uuden Harjoituskarsinnan nimellä tunnetussa sessiossa karsittiin kolmen hitaimman tallin eli RAM-Marchin, Tolemanin ja Osellan ajajista yksi pois jotta sääntöjen mukaiset 30 kuljettajaa ajaisivat sitten aika-ajon karsinnassa.

Harjoituskarsinta poislukien Monacoa suoritettaisiin perjantaisin ennen päivän harjoituksia. Riccardo Paletti jäi siihen sessioon ja muutama muu valmistautui odottamaan lauantaihin. Harjoituksissa radan kaiteet hajosivat tai olivat puuttellisessa kunnossa muutamassa tärkeässä paikassa. Niiden takia sessio keskeytettiin kolme kertaa perjantaina.

Ajajille Rion rata oli niin tuskainen että kukaan ei juuri ajanut montaa kierrosta radalla. Tolemanin autosta kuminmurut pöllysivät ja Warwick runnoi pahasti kättään. Käsi oli kuitenkin kunnossa vaikka käden nivelet olivat siirtyneet eräässä vaiheessa sessiota toiseen suuntaan. Arnoux väitti taas kärsineensä valtavasta päänsärystä ja nestehukan aiheuttamasta huimauksesta. Radan hurjien lämpötilojen lisäksi myös äärettömän korkea kosteusprosentti uhkaa keittää ajajat Riossa ja sen takia perjantaina ajelut jäivät vähiin.

Perjantain nopein oli Alain Prost ajalla 1.28.808 ja toiseksi ajoi Keke Rosberg ilman turboa. Kolmas oli Arnoux ja neljänneksi ajoi Piquet. Viidennen sijan sai Villeneuve ja kuutospaikalle ajoi Pironi perässään Lauda sijalla 7. Kasipaikan sai Reutemann. Ysipaikalle ajoi Patrese ja kymppipaikalle Elio de Angelis. 11:sta sija meni Watsonille. 12:sta paikka meni Mansellille. Sen jälkeen sijoilla 13 ja 14:sta tulivat Winkelhock ja Giacomelli. Alboreto oli Tyrrelillä 15:sta.

Andrea de Cesaris oli 16:sta. Derek Daly oli 17:sta uudella autollaan. Salazar oli 18:sta. 19:sta oli Ruotsin Borgudd ja hyvin pienen eron verran perässä oli Jochen Mass sijalla 20. Chico Serra oli sijalla 21 ja sijalla 22 Mauro Baldi majaili ja perässä tuli Eddie Cheever sijalla 23. Sijaluvut 24-26 menivät iltaan mennessä Brian Hentonille, Jacques Laffitelle ja Raul Boeselille. Boeselin aika oli siinä vaiheessa 1.35.986. Karsiutumisen uhan alla olivat Jarier, Fabi, Warwick ja Roberto Guerrero Ensignilla. Guerreron aika oli 1.41.028.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lauantaina Riossa olosuhteet olivat yhä tuskastuttavan kuumat. Aika-ajossa kuljettajat valittivat edelleen kipuja ja autojen tärinää. Arnouxin mielestä tärinältä ei juuri nähnyt rataa ja jo muutaman kierroksen jälkeen aika-ajossa uhkasi loppua kunto kesken. Pironi arvioi aika-ajon jälkeen kuljettajan kestävän korkeintaan 8-10 kierrosta rataa yhteen menoon limitillä. Aika-ajon renkaiden uuden rajoituksen myötä kuljettajat myös välttivät turhaa ajamista vaikka kisarenkailla Renault ja etenkin Niki Lauda jaksoi ajaa aika-ajossa. Arnoux ajoi 13 kierrosta ja Prost 11 kierrosta aika-ajossa. Niihin sisältyivät myös nopeat aikakierrokset.

Lisäksi radan aiheuttamien kipujen vuoksi Renaultin miehet odottivat ja katsoivat missä muut ajoivat tehden siirtonsa silloin kuin vain tarvitsi. Siinä missä Williamsit, Pironi ja Brabhamit pyrkivät aika-ajokierrosten lisäksi kokeilemaan C ja D-seoksia niin Lauda teki aivan päinvastoin Villeneuven kanssa. Lauda laittoi autoonsa Enduro-renkaat ja jousituksen säädöt asetukselle 05 ja jauhoi niillä säädöillä ja renkailla 35 minuuttia tiputtaen aikaansa yli 8 sekuntia 1.39:n ajasta aikaan 1.31.0. Lopulta Laudan renkaiden alkaessa savuta hyvin ikävän näköisesti ja renkaiden irrottaessa erittäin paksuja möykkyjä kumia Lauda tuli varikolle ja arveli renkailla voivan ajaa vielä enemmänkin. Tavoite oli kuitenkin saavutettu. Nyt radalla oli sen verran kumia, että siitä sai tarvittavaa pitoa. 9 minuutin tauon jälkeen Lauda ajoi hetken ja laittoi aika-ajon renkaat alle ja teki ajan 1.30.152. Se oli hänen paras aikansa.

Villeneuvella oli sama idea kuin Laudalla. Goodyearin AA-renkaat laitettiin iloisesti jauhamaan Jacarepaguan monttujen yli ja kun pitoa puhumattakaan Ferrarin takapään antaman valmiin pidon myötä oli tarpeeksi niin Villeneuve ajoi kuin riivattu aika-ajon renkailla ja viihdytti yleisöä jo pelkillä ulostuloillaan mutkista. Sen verran limiitillä Villeneuve ajoi. Villeneuven idea toimi sinänsä paremmin kuin Laudan idea koska Ferrarin iso takasiiveke ja auton maahan painava voima pystyi auton kovilla renkailla tuottamaan enemmän kumia rataan. Sen jälkeen aika-ajon renkailla ja aika-ajon erikoisturbolla pystyi vain parhaimpaan mahdolliseen suoritukseen.

Villeneuve oli lopulta toinen ja työnsi Rosbergin ruutuun 3. Prost nappasi lopulta paalupaikan sunnuntain kilpailuun. Aika Prostilla oli lauantaina tosin vain 1.29.210 ja se olisi muuten ollut neljännen ruudun paikka. Rosbergin harmina oli auton uusi moottori ja vanha malli FW08:n sijaan. Toinen ruutu oli kuitenkin ollut erittäin lähellä. Arnouxilla taas viimeisellä aika-ajosarjalla meni pari kertaa leveäksi ja sijoitus oli 4:s. Sitten tulivat Lauda ja Reutemann sijoilla 5 ja 6. Piquet oli 7:s ja Pironi vasta 8:s. Pironilla rengastaktiikka oli väärä sillä C-renkaat tuhoutuivat D-seosten kanssa radalla mikäli niillä ajoi monttujen yli ja niitä Jacarepaguan radalla riitti. Patrese oli 9:s ja Andrea de Cesaris oli 10:s uudella Alfalla. Elio de Angelis oli 11:sta ja Watson 12:sta. Alboreto oli 13:sta ja Mansell 14:sta. Winkelhock oli 15:sta vaikka ei ajanut lainkaan ratkaisevassa aika-ajossa ja Giacomelli 16:sta. Boesel oli 17:sta mikä oli loistava parannus perjantaihin verrattuna.

Salazar oli 18:sta. Mauro Baldi pääsi ensimmäistä kertaa mukaan oltuaan 19:sta ja ajalla 1.34.388. Derek Daly oli 20:s vaikka parempaankin mahdollisuudet olisivat voineet olla. Borgudd ei vakuuttanut edelleenkään Tyrrelillä ja huhut kertovat mahdollisesta korvauksesta pian ilman otteiden parantumisia. Sijoitus Virallisen Harjoituksen jälkeen oli 21:s. Jochen Mass oli luotettavalla ja suuret rahat Rothmansilta saaneella Marchilla 22:nen. Auto kuitenkin oli hidas ja se ei herätä hyviä kysymyksiä jatkoa ajatellen. Jarier oli 23:s Osellalla ja Ligierin vaikeudet jatkuivat. Aivan viimeiselle aika-ajon sarjalle renkaita saattiin Ligierillä jännittää kisaan pääsyä, sillä auto ei yksinkertaisesti toiminut painonsa vuoksi ja renkaiden järjettömän kulumisen vuoksi.

Laffite oli 24:s ja Cheever oli 26:s ja viimeinen mukaan päässyt kuljettaja. Chico Serra oli 25:s. Lisärahoitus pieniltä sponsoreilta ja Emersonilta on varmistanut tallin tulevaisuuden toistaiseksi ja uuden auton rakennustyön. Cheeverin aika oli 1.35.288 ja se riitti kisaan. Kisasta karsiutuivat Fabi, Henton, Warwick ja Guerrero. Guerreron aika parantui useita sekunteja, mutta muutkin paransivat ja tulos oli selvä karsituminen. Aika oli 1.36.730. Se oli 7,9 sekuntia Prostin paaluaikaa hitaampi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Sunnuntain kilpailusta odotettiin äärimmäisen jännittävää kilpailua. Aurinko pysytteli Rion tuntumassa ja vähäinenkin pilvisyys oli katoamassa muille maille kun sunnuntain kilpailuun valmistauduttiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen jo reilusti myöhässä olevaa Rion kisaa laitetaan pieni katsaus ja ehdotus kauden 1981 mahdollisesta erillisestä F1:n sarjasta pääluokan lisäksi. Bernien masinoima uusi sarja kilpaili vain yhden ainoan kilpailun ja viikonlopun ajan, mutta näkyvyys oli kuitenkin hyvä. Lisäksi uudet säännöt olivat mielenkiintoiset ja aika-ajoista olisi tullut hieman haastavampaa.

Rengasmäärien sääntöjä ei oltu lyöty lukkoon, mutta Kyalamiin jokainen sai 3-4 sarjaa kisarenkaita. Aika-ajon renkaista ei myöskään ollut sääntöä vaikka ensimmäistä kertaa niiden historiassa haluttiin ne kieltää. Niiden tullessa sallituksi tuttuun tapaan niiden määrää haluttiin rajoittaa yhteen satsiin.

Kisarenkaiden lisäksi aika-ajoon sai yhden sarjan Harjoitusrenkaita ja lisäksi yhden sarjan legendaarisen heikkoja Puurenkaita jotka olivat käytännössä massatuotantokumia, sillä Goodyearin varastoista ei toimitettu kisaan normaalia seoskumia vaan laitettiin Avonin firman kautta olevia tuotantoautojen kumeja jotka sitten olivat onnettoman hitaita.

Lisäksi kisaviikonlopulle toimitettiin vain yksi sarja sadekelin renkaita kun normaalisti saderenkaita toimitettiin tuolloinkin 4-7 sarjaa.

Ajajapuolella Tyrrell oli lähellä konkurssia ja se vaikutti myös kuljettajien valintaan. Eddie Cheeverin kanssa oli kuitenkin tehty sopimus, mutta Mike Thackwell joutui jäämään kotiin. Tilalla ajoi Desire Wilson. Thackwell ajoi kuitenkin Tyrrelin testejä ja sai ajaa sovitut testit maksua vastaan, mutta sen jälkeen kisaan hän joutui luovuttamaan paikan.

Myöhemmin Ken Tyrrell kauppasi toista autoaan myös muille maksumiehille ja Thackwell kyllästyi odottamaan tarjousta ja muutenkin sponsorirahaa olisi tarvittu paljon. Ken Tyrrell oli edellisellä kaudella arvostellut naisajajien mukana oloa F1:ssä ja ei aluksi ollut Wilsonin valinnan kannalla.

Pakkotilanne oli kuitenkin edessä ja Wilsonin tuotua sponsorirahaa Tyrrell antoi vain yhden kisan ajaksi käyttöön. Myöhemmin Wilson yritti neuvotella muistakin ajoista kaudella, mutta Tyrrell halusi mieluummin miespuolisen kuljettajan ja kun rahaakin löytyi muilta kuskeilta enemmän niin Wilson sai mennä.

Kilometritehtaalle liittyi myös Thackwell jonka kausi meni pieleen lopulta Imolassa kun Tyrrell ilmoitti palkanneensa pysyvästi Michele Alboreton talliinsa mukavia sopimusehtoja vastaan. Ainoa vaihtoehto jäädä talliin Mikelle olisi ollut palkaton testikuskin asema ja siihen ei Thackwell suostunut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rio de Janeiro 21.3.1982

Sää oli aurinkoinen, hyvin kuuma ja kostea.

80 000 katsojaa kokoontui Jacarepaguan radalle odottamaan taistelunäytöstä. Course Carina toimineen Ferrari 308 GT4:n asetuttua joukon taakse alkoi jännitys kohota kattoon asti. Startin ajateltiin menevän Prostin nimiin. Ei mennytkään vaan Villeneuve sai parhaimman lähdön ja meni kärkeen. Keke Rosberg ampaisi toiseksi ja Renaultin miehet tulivat perässä. Arnoux meni hetkeksi Rosbergin edelle ja Prost oli ensimmäisissä mutkissa neljäntenä. Sen jälkeen tuli viidentenä Pironi perässään Reutemann, Lauda, Patrese ja Piquet. Ennen Nortea järjestys oli seuraava:

Villeneuve, Prost, Arnoux, Rosberg, Pironi, Reutemann, Lauda, Patrese ja Piquet. Pian Rosberg ohitti Arnouxin ja Nortessa järjestys oli Villeneuve, Prost, Rosberg, Arnoux, Patrese, Pironi, Piquet ja Reutemann. Nonatossa Rosberg oli yrittänyt uhkarohkeaa ohitusta jopa Villeneuvesta mutta ulosajon myötä joutui päästämään Renaultit edelleen.

Norten jälkeen pitkällä suoralla Villeneuve meni menojaan ja Rosbergin takana ohitusta kärkyi Patrese. Toisella kierroksella Patrese otti etäisyyttä Pironiin, Laudaan ja Reutemannin. Piquet taas pyöri 7:tenä pitäen Reutemannin, Laudan ja Alboreton takanaan. Mutkissa Brabham pehmeillä renkailla oli parempi kääntösuhteeltaan kuin raskaammat turboautot. Kierroksella 3 Patrese meni Rosbergin ohi ja kierroksella 5 yleisön riemuksi Piquet ohitti Rosbergin. Kierroksella 6 Pironi ajoi pahasti leveäksi ja menetti sijojaan. Sen jälkeen Pironi meni hitaalle varikkokäynnille ja tippui sijalle 13.

Kärkikuusikko meni menojaan muusta ryhmästä. Erot olivat hyvin pieniä. Villeneuve johti Renaultit kannoillaan ja perästä tulivat Patrese, Rosberg ja Piquet. Piquet ohitti Sulin alussa Rosbergin mutta Rosberg taidoillaan selvitti mutkan nopeammin. Ikävä kyllä Piquet meni ulkokautta ohi ja viidenneksi. Samalla kierroksella Prost ajoi myös ulos radalta ja Brabhamit menivät ohi. Arnoux kasvatti etäisyyttä ja Prost jäi taistelemaan Brabhamien kanssa. Kierroksella 9 Piquet ohitti hienosti Patresen jälleen Sulissa ja sen jälkeen kierroksella 10 järjestys oli seuraava: Villeneuve, Arnoux, Piquet, Patrese, Prost ja Rosberg.

Arnoux kärsi renkaista ja kierroksella 12 Raul Boesel kolaroi Derek Dalyn kanssa ja keskeytti. Dalyn hyvin edennyt kilpailu päättyi kolarivaurioon seuraavalla kierroksella. Kierroksella 14 Andrea de Cesariksen auton alusta hajosi ja hänen oli keskeytettävä. Bruno Giacomelli keskeytti kierroksella 15 moottorin ja kytkimen hajoamiseen ja kierroksella 16 Jacques Laffiten kisa päättyi sytytinvikaan ja helman vaurioon. Kierroksella 16 Rosberg ohitti Prostin ja sitten Brabhamit juuttuivat Arnouxin taakse. Rosberg ohitti kierroksella 17 Patresen Molykotessa.

Kierroksella 19 Arnoux menetti paikkansa Piquetille ja hetkeä myöhemmin Rosbergille. Rosberg ohitti myös uudelleen ohitusta yrittäneen Patresen samalla kertaa. Järjestys kierroksella 19 oli Villeneuve, Piquet, Rosberg, Patrese, Arnoux, Lauda ja Reutemann. Kierroksella 20 Eddie Cheever keskeytti moottorivaurioon ja vesivuotoon. Kierroksella 21 Reutemann epäonnistui ohitusyrityksessä ja kierroksella 22 kolaroi Laudan kanssa ja Lauda keskeytti. Samalla kierroksella Reutemann kolaroi myös Arnouxin kanssa ja molemmat keskeyttivät. Takajoukoissa Elio de Angelis ja Mauro Baldi kolaroivat ja Baldi jatkoi, mutta de Angelis ei. Elio keskeytti.

Kierroksella 23 järjestys oli seuraava: Villeneuve, Piquet, Rosberg, Patrese, Prost ja Watson. Kierroksella 30 Villeneuven itsepäisesti ajaessa Jaraman 1981 kaltaista kilpailua kieltäytyi käymästä renkaanvaihdossa ja ajoi ulos varsin helposti ja keskeytti. Sitä ennen Rosbergin ja Piquetin välillä kierroksilla 27-30 oli ollut taistelunäytöstä joka sai yleisön haukkomaan henkeään. Välillä Rosberg ohitti Piquetin ja toisinpäin. Sitä maustoivat myös Borguddin, Jarierin ja Massin hidastelut mikä sai myöhemmin erityisesti Rosbergin olemaan erittäin vihainen Jarierille vaikka Borgudd ja Masskin olivat hidastelleet yhtä törkeästi parivaljakkoa.

Villeneuven ulosajon jälkeen Piquet ja Rosberg heiluttivat tahtipuikkoa perässään Patrese. Prost tuli neljäntenä moottorivaurioisella Renaultilla takanaan Watson ja Nigel Mansell joka ajoi hienosti kuudentena uudella Lotuksella. Kierroksella 32 Mansell myös vankisti paikkansa kuudentena. Kierroksella 34 Patrese ajoi mystisesti ulos ja kierrosta myöhemmin kierroksella 35 Patrese tuli varikolle ja lyyhistyi varikolle. Ajajan väsymys ja pahoinvointi rankassa kilpailussa oli käsin kosketeltavaa. Patrese oli yli tunnin ajan kärsimyksessä kunnes toipui uupumuksestaan.

Kierroksella 37 ikälopulla Fittipaldilla ajanut ja muiden keskeytyksistä hyötynyt Chico Serra keskeytti ripustuksen hajoamiseen. Siinä vaiheessa kärjessä järjestys oli Piquet, Rosberg, Prost, Watson, Mansell ja Winkelhock joka oli ajamassa pisteelle loistavan ajon myötä. 10:llä sijalla ollut Eliseo Salazar keskeytti moottorin hajoamiseen kierroksella 39.

Pironin ja Baldin kisa oli takajoukoissa ajamista ja kilpailun lopulla mikään ei juuri muuttunut. Keke yritti kaikkensa ohittaakseen Piquetin mutta paikkaa ei vain tullut. Kolme kierrosta ennen maalia kaikki ajajat alkoivat voida pahoin ja kilpailun jälkeen sanankäänteitä riitti. Piquetin niskaa särki niin, että hän menetti hetkeksi tajuntansa ja oli ajaa ulos radalta. Rosbergilta ajon aikana juomavedet roiskuivat silmille ja hänkin oli ajaa ulos radalta. Lisäksi sormikivut yltyivät ajon aikana liikaa ja nähtyään Piquetin epävarmat otteet tyytyi kuitenkin kaikesta huolimatta sijaansa. Manselilla taas ei loppuvaiheessa jalkojen puhti riittänyt kaasujalan painamiseen rajun hakkauksen myötä ja näin Watson pääsi kasvattamaan jo ennestäänkin suurta etumatkaansa Manselliin.

Alboreto meni myös Winkelhockin ohi ja viimeiseen kierrokseen lähdettäessä Rosberg oli jo antanut etumatkaa mutta oli valmiina ohittamaan Piquetin yhdestäkin virheestä. Kovin kaukana ei ensimmäinen voitto ollut sillä Piquet oli radan takaosuudella lähellä ajaa uudelleen ulos radalta ja muutenkin kuski oli aivan lopussa. Lopulta ruutulipun heiluessa järjestys oli Piquet, Rosberg, Prost, Watson, Mansell ja Alboreto. 7:lle paikalle ajoi Winkelhock ja 8:s oli Pironi. 9:s sija meni Borguddille ja Mass oli 10:s Jarier oli 11:sta ja 12:sta ja viimeinen sija meni Mauro Baldille.

Piquet pyörtyi palkintokorokkeella ja draamaa riitti vielä sen jälkeenkin kun Renault ja pienemmällä äänellä Ferrari protestoivat Cossyliigan autojen vesitankeista. Niiden mielestä Brabhamin ja Williamsin autot olivat olleet alipainoisia. Punnituksessa autot olivat painaneet vaaditun määrän eli 580 kiloa ja vesitankit olivat olleet täynnä. Ennen starttia ne oli tyhjennetty ja kilpailun jälkeen taas täytetty. Brabham ja Williams olivat tyrmistyneitä päätöksestä ja heidän mukaansa autot olivat punnituksessa painaneet jopa reilusti yli minimirajan. Paikallinen tuomaristo hylkäsi protestin ja sitten FISA:n tuomaristo hyväksyi protestin ja poisti Piquetin ja Rosbergin voittoluettelosta. Brabham ja Williams tekivät vastaprotestin ja sen jälkeen jouduttiin odottamaan kuukausi sillä nopealla aikataululla vetoomusta ei voitu käsitellä.

Rosbergin taustoittaessa suomalaislehdille tietoa vesitankeista hän sanoi niiden olevan vapaastihengittävien tallien ainoa mahdollisuus edes teoriassa olla tasavertaisia turboja vastaan ja ilman niitä mestaruustaistelu olisi ollut ohi. Suomessa Rosbergin toinen sija noteerattiin suuresti aiempaan verrattuna, mutta edelleen ihmetys oli suurta ja onnella arveltiin olleen merkitystä asiaan. Kilpailuakaan ei jälleen kerran näytetty muuten kuin HTV:n ulkomaan verkossa ja illan Urheiluruutukin keskittyi enemmän moottoripyöräilyyn. HS:ssä oli paljon juttua myös kilpailun rankkuudesta muihin vastaaviin kilpailuihin verrattuna.

Brasilian ASN oli pyytänyt FISA:lta hylkäystä ja lopputulosta voimassaolevana sellaisenaan eli Rosbergin ja Piquetin kannalta hyvänä, mutta Balestre halusi asian käsiteltävän kuukauden kuluttua kuitenkin ennen Casablancassa pidettävää kokousta. Alustavasti voittoluettelo pysyi vielä voimassa mutta käytännössä Prost oli voittanut kilpailun jo aiemmin ja Piquetin, Rosbergin, Reutemannin ja Patresen ajot olivat hylätty. Reutemannin ja Patresen tapauksessa hylkäykselle ei ollut keskeytysten myötä tarvetta. FISA:n ja FOCA:n oletettiin ryhtyvän huonon päätöksen myötä sotajalalle keskenään ja se olisi ollut hyvin vahingollista lajille.

Toinen tarina oli myös kauden ensimmäinen kokous kauden 1983 sääntöjä ajatellen. Balestren mukaan sääntömuutoksiin ehdotettiin helmojen poistoa ja jousitusten asentamista parempina uudelleen, vähentää mutkanopeutta, ylläpitää ainakin kauteen 1984 saakka moottoritehoja ennen turbojen mahdollista tehojen laskua, pienentää rengaskokoa, kasvattaa siivekkeiden kokoa ja ylipäänsä parantaa kilpailijoiden turvallisuutta.

Reutemann halusi lopettaa uransa F1:ssä taas kerran. Hän oli kyllästynyt huonon kilpailun jälkeen koko lajiin ja hänen mielestään nykyiset autot eivät olleet hänen mieleensä. Hän oli uhannut lopettaa uransa jo kauden 1981 lopussa hävittyään mestaruuden katkerasti Piquetille. Tuolloin Frank Williams oli vielä puhunut hänet ympäri, mutta sitten päätös oli tullut ja se oli hyvin todennäköisesti lopullinen.

Carlosin mielestä suunnitelijan osuus oli kasvanut liikaa ja ajajan pienentynyt. Frank Williams pyysi Carlosta vielä harkitsemaan päätöstä, mutta Carlosin pää ei kääntynyt. 23.3 Frank soitti Alan Jonesille ja yritti tarjota paikkaa tallissa, mutta Jones kieltäytyi. Samana päivänä hän soitti vielä Mario Andrettille ja Andretti suostui olemaan tarvittaessa käytössä Long Beachissa. Lisäksi Andretti tarjosi itseään kaikkiin loppukauden Amerikan kisoihinkin ja muihinkin kisoihin mikäli se ei sotkisi hänen Indycarin kauttaan liikaa. Saman päivän iltana kuskipalaverissa Reutemann poistui ovet paukkuen ja Frankille se oli shokki ja Kekelle se oli onnenpotku.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rion kilpailun jälkeisenä perjantaina 26.3 Carlos Reutemann jutteli uudelleen Frank Williamsin kanssa oltuaan muutaman päivän ajan tavoittamattomissa. Jälleen kerran lopettamisasiaa käytiin läpi ja vastaukset olivat yhä samoja ja Frank yritti epätoivoisesti maanitella Carlosia perumaan lopettamispäätöksensä ja Carlos taas pysyi päätöksessään.

Siinä vaiheessa Reutemannin lopettaminen oli hyvin lähellä ja autourheilupiireissä puhuttiin myös Andrettin tehneen suuremman sopimuksen Williamsin kanssa loppukaudesta. Kyse oli kuitenkin vain siinä vaiheessa yhden kisan keikasta. Andrettin viesti loppukauden muista Amerikan kisoista oli tarkoitettu Williamsin ohella myös muille talleille.

Ainoa muu talli jolla vakavasti konkreettista kiinnostusta oli asiaan oli Ferrari. Sillä ei kuitenkaan vielä silloin ollut tarvetta toiseen kuljettajaan. Keke Rosbergille Carlosin lopettaminen merkitsisi täydellistä ykköskuljettajan asemaa paitsi jos Alan Jones palaisi yllättäen lajiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rion kilpailun jälkeisenä sunnuntaina 28.3 Carlos Reutemann ilmoitti lopettaneensa uransa. Hänellä ja Frank Williamsilla oli ollut vielä siinäkin vaiheessa yrityksiä neuvotella asiasta, mutta turhaan. Frank antoi Reutemannille aikaa aina 2.4 asti. Silloin olisi ajettu Long Beachissa perjantain harjoitukset ja siihen mennessä Reutemannin pitäisi tulla paikalle tai lopullisesti jättää ajopaikka muille.

Reutemannin mielestä siihen asti ei olisi tarvinnut Frankin odottaa ja sanoi lopettavansa siihen paikkaan uransa, mutta Frank halusi ja toivoi vielä Reutemannin muuttavan mielensä. Carlos oli väsynyt ja vihainen koko kaudesta vaikka kausi oli lukuunottamatta Rion ulosajoa mennyt varsin hyvin. Noina päivinä vihan ilmapiiri kansainvälisessä politiikassa Falklandilla alkoi olla huipussaan ja sodanuhka oli totinen.

Sunnuntain jälkeen Alan Jonesille Frank kertoi tilanteen ja toisti tarjouksensa loppukaudesta Long Beachin jälkeen ja oli valmis tarjoamaan uskomattoman summan rahaa Jonesin palatessa talliin. Hän kertoi myös Jonesin erään pykälän eli Reutemannin häipyneen pois jolloin hän voisi tulla takaisin talliin. Jonesille Frank yritti maanitella ykköskuskiasemaa ja kaikkea parasta mahdollista, mutta Jones kieltäytyi.

Sen jälkeen Frank alkoi vain odottaa perjantaita ja harjoituksia Long Beachista. Hän oli kuitenkin mielessään hyväksynyt tilanteen ja toivotti Carlosille kaikkea hyvää ja Reutemannkin oli jo lopettanut uransa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kaiken kaikkiaan ennen Long Beachia ajajat olivat valmistautuneet omaan tilanteeseensa ja odottivat päätöstä vetoomustuomioistuimelta jossa päätös oli vielä kypsymässä. Andrettin kanssa Williams kävi myös palkkaneuvotteluita loppukaudesta, mutta Andrettin hinta per kilpailu oli liian kova.

50 000 dollaria kilpailulta Andretti vaati korvauksia ja lisäksi jokaisesta perutusta Indycarin kilpailusta erillistä korvausta mikä olisi ollut kilpailukohtaisen palkintorahan verran. Frank Williams ei ollut asiasta iloinen ja yritti tinkiä hintaa alaspäin.

Mario ei suostunut ja sillä välin Rosberg oli herättänyt kasvavaa kiinnostusta Suomessa sillä Reutemannin käytännön lopettaminen oli pantu merkille ja menestyksen odotettiin jatkuvan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten pienet koosteet kauden 1982 Rion kisasta eri tallien näkökulmasta:

Brabham: Tallin vanhaan autoon on lisätty hiilikuitua ja hiilikuituosina autossa ovat muun muassa jarrut ja auton rungossakin on hieman hiilikuitua. Autoa on saatu myös keveämmäksi ja vapaastihengittävänä auto on toiminut vieläkin testeissä turboa paremmin. Piquet ja Patrese lähtivät ruuduista 7 ja 9. Patresen lähtö oli erinomainen ja hän oli kuudes ensimmäisellä kierroksella ja Pironin ohi mentiin kierroksella 2. Sitten mentiin ohi Prostista ja Rosbergista ja alettiin painostaa Arnouxia. Sijoilla 3 ja 4 Brabhamit pysyivät kärjen tuntumassa kierroksella 6. Kierroksella 9 Piquet ohitti Patresen ja Rosberg ohitti myös Patresen kierroksella 17.

Arnouxin keskeyttämisen myötä Patrese ajoi neljäntenä. Patrese oli kolmantena kierroksella 30 Villeneuven keskeyttäessä, mutta väsyi ja voi pahoin. Kierroksella 35 Patrese ajoi varikolle. Piquetin kisa oli parempi. Kierroksella 19 hän ohitti Arnouxin ja peri johtopaikan Villeneuvelta kierroksella 30. Sen jälkeen taisteli Rosbergin kanssa ja sitä ennenkin ohittaen hänet kahdesti ja tuli myös ohitetuksi yhtä monta kertaa. Kierrokseen 60 mennessä eroa oli 10 sekuntia mutta kipujen kanssa taistellessa ero ei kasvanut enää 2 sekuntia enempää ja ulosajo oli pariin otteeseen erittäin lähellä. Kilpailun voiton menetys on edelleen mahdollinen kiitos Renaultin ja Ferrarin valitusten. Vesitankkien kanssa Brabham vaikuttaa varikon nopeimmalta.

Tyrrell: Alboreto pitää tallia pystyssä ja ohitti lähdössä kaksi autoa nousten sijalle 11 sijalta 13. Kiusasi alussa myös McLareneita ja Williamseja jääden kuitenkin nopeasti. Kymppipaikalla Alboreto ajoi suurimman osan kilpailua järjestäen kisan lopulla ohituksen Winkelhockista. Alustava sijoitus on kuudes. Diskausten myötä mahdollisesti tallille tulee arvokkaita pisteitä enemmän. Borgudd lähti ruudusta 21 ja kiusasi taas muita kuskeja yhdessä Massin ja Jarierin kanssa. Rosbergin kanssa käydyssä keskustelussa Slim ja Keke tulivat yhteisymmärykseen siitä, että tilanne oli vain kilpailutilanne. Sama tilanne oli myös Massin kanssa. Toista oli sitten Jarierin kanssa. Borgudd tuli lopulta kaksi kierrosta jäljessä maaliin sijalla 9. Sijat voivat vielä muuttua.

Williams: Loistava suoritus vanhalla autolla. Rosberg oli kilpailun kirkkain tähti ja lähellä voittoa. Virallisessa Harjoituksessa Rosberg ajoi ainoana Cossyliigan kuljettajana ajoittain sektoriajoittain turbojen tahdissa. Piquetin ulosajo oli lopussa lähellä ja ei Rosbergkaan kaukana ollut ajaa ulos kun juomavedet roiskuivat autossa silmille. Ohitti lähdössä Arnouxin vain ajaakseen leveäksi. Sitten menivät Brabhamit ohi ja Keke taisteli.

Sijoitus oli neljäs kierroksella 17 hänen ohitettua sitä ennen Prostin ja Patresen. Sitten ajoi Piquetin perässä kolmantena kun Arnouxille tuli vaikeuksia ja lopulta toisena. Piquetin kanssa käydyn kaksintaistelun jälkeen Brabham lähti ajamaan kovempaa ja Rosberg joutui tyytymään toiseen sijaan. Mahdollinen hylkäys ei tule olemaan helppo pala purtavaksi. Reutemannin kisaviikonloppu oli vaisu ja kolareita täynnä. Sijalta 11 nousi kuudenneksi lähdössä, mutta ei kyennyt haastamaan Rosbergia ja Brabhameja. Taisteli Laudan kanssa kunnes kierroksella 22 kolaroi hänet ulos radalta ja sitten kolaroi uudestaan Arnouxin kanssa ja keskeytti.

McLaren: Lauda lähti hienosti viidennestä ruudusta. Watsonin Virallinen Harjoitus meni aliohjautumiseen ja ruutuun 12. Laudan lähtö oli huono ja sija 7 oli tosiasia kun Piquet meni menojaan. Sitten taisteli lähinnä Reutemannin kanssa vain joutuakseen ennen aikojaan pois kilpailusta kierroksella 22. Watson aloitti taas rauhallisesti nousten hitaasti ja varmasti kilpailun edetessä. Oli kuudentena kierroksen 22 jälkeen ja viidentenä Patresen ulosajon jälkeen kierroksella 34 ja sen jälkeen yritti ajaa Prostia kiinni. Ei kuitenkaan päässyt ohi ja oli neljäs. Protestin myötä sijoitus voi parantua toiseksi saakka.

ATS: Uudelleenorganisoidun tiimin hyvä tahti jatkuu. Winkelhock lähti ruudusta 15 ja Salazar ruudusta 18. Winkelhock ajoi Alboreton kanssa kilpaa aina kierrokseen 35 saakka jolloin Winkelhock oli pistesijassa kiinni. Kolme kierrosta ennen maalia Alboreto ohitti Winkelhockin ja sijoitus oli 7:s. ATS:llä toivotaan varmasti protestin voimaantuloa jotta Winkelhock saisi kaksi pistettä. Avonilla oltaisiin myös varmasti iloisia. Salazar ajoi keskikastissa ja kymppipaikan taistelussa hyvin ennen moottoririkkoa kierroksella 39.

Lotus: Talli yrittää saada uudelle autolle mahdollisimman paljon kilometrejä mittariin. Elio de Angelis lähti ruudusta 11 kisaan ja Mansell ruudusta 15. Mansell ajoi vielä vara-autolla kun varsinainen auto rikkoontui Virallisessa Harjoituksessa. Kisan alkuvaiheessa vauhtia riitti mutta Elio ajoi ulos kierroksella 16 ja putosi pistesijoilta. Kierroksella 22 osui Baldiin ja myöhemmin ulos radalta ja keskeytti. Mansell ajoi rauhallisesti päästen pisteille Villeneuven keskeyttäessä sijalle 6 ja viidenneksi kun Patrese keskeytti. Sen jälkeen Watson oli liian kaukana ja Mansell toi Lotukselle kauden ensimmäiset pisteet. Protestin myötä saattaa saada pronssipalkinnon.

Ensign: Guerrero pääsi ajamaan koko loppukauden kun Maurer päästi hänet ajamaan. Auton ongelmat rungon ja säätöjen kanssa jatkuivat ja tuloksena oli karsiutuminen.

Renault: Kyalamin dominointi oli suurta ja Rionkin piti olla samaa. Prost otti paalun mutta Arnoux oli vasta kuudes. Arnoux oli toisena startissa kun Prost oli vasta neljäs. Arnouxin ohitti Rosberg mutta vain hetkeksi ja sen jälkeen kierrokset 2-6 menivät Renaultien ollessa sijalla 2 ja 3. Tahti ei autossa riittänyt mihinkään ja Cossyliigan autot olivat tiukasti kannoilla. Prost oli kierroksella 7 viides ulosajon jälkeen. Kierroksella 16 Prost oli kuudes kun Rosberg meni ohi ja kierroksella 19 Piquet meni Arnouxin ohi.

Sitten Arnouxin Enduro-renkaat menivät pilalle ja putoaminen jatkui kunnes kolari Reutemannin kanssa katkaisi pelin kierroksella 22. Moottorivaurion takia Prost ei uskaltanut ajaa edes Patresea kiinni ja kärkikolmikkoa hän ei edes yrittänyt tavoittaa. Villeneuven ja Patresen keskeyttäessä sijoitus oli kolmas, mutta Watson oli loppupuolella lähellä ohittaa hänet. Sijoitus oli kolmas. Toistaiseksi protestin myötä Prost on voittaja ja johtaa mm-sarjaa mutta voi myös vielä menettää voittonsa.

March: Rothmansin rahojen saapumisen myötä tallilla riittää varoja ja auto on erittäin luotettava, mutta hidas. Boesel ajoi sijalle 15 Virallisessa Harjoituksessa. Menetti kisansa ajamalla kolarin Dalyn ulos radalta ja saamalla Theodorelta vihaisen vastaanoton kolarin jälkitilanteessa. Jochen Mass myös varmisti ajonsa loppukaudelle Rothmansin rahojen myötä. Ruudusta 22 lähtenyt Mass oli kilpailun kiusanhenkiä yhdessä Jarierin ja Borguddin kanssa. Lopulta oli 10:s. Sijoitus voi kuitenkin vielä muuttua.

Fittipaldi: Serra pääsi mukaan kisaan ruutuun 25. Ajeli hännänhuippuna kisassa hyötyen keskeytyksistä ja oli 13:sta 14:sta kuljettajasta kierroksella 37 ennen keskeytystä. Hän oli ohittanut vain yhden auton koko kisassa ja vauhti oli onnetonta vanhalla autolla. Fittipaldin sponsoriapujen myötä talli kykenee jatkamaan toimintaansa ja uuden auton kehitystyö piirustuspöydältä muuttui näkyväksi.

Alfa Romeo: Uusi auto korvasi vihdoin melkein 3 vuotta vanhan Alfa Romeon edeltävän mallin. Laihoin tuloksin. Giacomelli oli 16:sta ja Andrea de Cesaris 10:s Virallisen Harjoituksen jälkeen. Seiskapaikalta kisan keskeyttänyt Andrea de Cesaris kärsi koko kilpailun huonosta ohjauksesta vaurioittaen auton pohjaa ja aiheuttaen keskeytyksen. Lähdössä Giacomellille tuli liiallisen kierrosten noston takia moottorivaurio ja varikkokäynti ei auttanut mitään. Tuloksena oli pysyvä keskeytys kierroksella 16.

Ligier: Sijat 24 ja 26 Laffitelle ja Cheeverille eivät olleet mitään iloa Virallisessa Harjoituksessa. Ylipainoinen auto ei hyödyttänyt vesitankkia varten joten edistys oli surkeaa. Laffite menetti sijan Serralle ennen kuin keskeytti kierroksella 16 ja Cheever kärsi vesivuodosta lähes alusta asti keskeyttäen kierroksella 20. Uutta autoa ei myöskään tule ennen Imolaa joten karsiutuminen voi olla lähellä.

Ferrari: Hieno avaus mutta lopputulos oli huono. Villeneuve oli toisena ja pian kärjessä lähdön jälkeen. Ajoi kuitenkin ulos johdosta kierroksella 30. Auton painon ja moottorin puristusvoima oli kuluttanut auton renkaat erittäin heikkoon kuntoon ja Villeneuve ei halunnut tehdä pysähdystä mikä johti keskeytykseen. Pironilla oli rajoitettu moottorin tehopiikkiä kilpailuun liiallisen polttoaineen kulutuksen vuoksi ja ajoi viidentenä ennen ulosajoaan kierroksella 6 kuudennelta sijalta. Varikkokäynnin jälkeen heikolla suoranopeudella turbovaurion myötä ja raskailla renkailla tuloksena oli vain turistiajoa. Sijoitus oli kahdeksas ja protestin myötä voi tulla Maranelloon armopiste.

Arrows: Henton karsiutui uudella autolla, mutta Baldi pääsi mukaan kisaan ruutuun 19. Baldi ajoi parhaimmillaan 10:tenä ennen osumaa Elion kanssa ja kierroksen 28 pitkää ulosajon aiheuttamaa varikkokäyntiä. Tuloksena oli lopulta 12:sta sija. Talli odottaa enemmän Marc Surerin paluuta sillä suoritukset ajajilta eivät ole hyviä.

Osella: Paletti karsiutui esikarsinnassa ja Jarier kiusasi muita ajajia kilpailussa yhdessä Massin ja Borguddin kanssa. Aiheutti myös tulisen yhteenoton Keke Rosbergin kanssa ajostaan. Oli kuitenkin 11:sta. Sijoitus voi vielä muuttua protestin myötä.

Theodore: Derek Daly teki sankarityön ajamalla ruutuun 20 hädin tuskin testatulla autolla. Oli parhaimmillaan 10:s ennen Raul Boeselin tönäisyä ulos radalta. Theodorella oltiin tapauksesta erittäin vihaisia. Tallin ainoat ongelmat ovat raha ja testien vähäisyys. Niiden ratkettua tallilla on potentiaalia vaikka mihin.

Toleman: Kyalamin pienen menestyksen jälkeen molemmat ajajat karsiutuivat Riossa. Fabi tosin niukasti lauantaina. Warwickin autossa oli ongelmia joten karsiutuminen oli sillä selvä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantain harjoituksiin mennessä Carlos Reutemann ei ollut tullut paikalle ja soitettuaan lyhyen puhelun Frank Williamsille hän vain ilmoitti lopullisesti lopettaneensa uransa. Frank suostui tilanteeseen ja tilanne oli selvä.

Mario Andretti oli jo muutenkin ajovalmiina harjoituksiin ja käytännössä tilanne kuskivaihdosta olisi ollut melkein mahdotonta. Andrettin ajo oli varmistunut jo melkein viikkoa aiemmin olleen pitkän ja epäonnistuneen neuvottelun jälkeen.

Kaikilla muilla kuljettajilla alkoi valmistautuminen Long Beachin mielenkiintoiseen kilpailuun ja rataan jossa maali sijaitsi eri paikassa kuin starttialue.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Long Beachin Grand Prix Long Beach (Länsi-Yhdysvaltain Grand Prix)

Päivämäärä: 4.4.1982

Radan pituus: 3,427 kilometriä

Kilpailun pituus: 75,5 kierrosta tai 258,8 kilometriä 2 tunnin sisään.

Yleisöä: 80 000 katsojaa odotetaan.

Long Beachin Grand Prix Kaliforniassa ja sen tarina on kuin suoraan Amerikkalaisen Unelman käsikirjasta.
Kaksikymmentäyksivuotias englantilainen matkatoimistomies ja promoottori Chris Pook lähti etsimään onneaan Yhdysvalloista. Alku oli hankala uudessa Amerikan ihmemaassa, mutta alkuvaikeuksien jälkeen eurooppalaiset ja Etelä-Amerikan turistit omaksuivat kierrokset Hollywoodin lähellä ja sen menestyksen siivittämänä Pook halusi nähdä Grand Prixin Long Beachin kaduilla.

Siinä vaiheessa ympäristönsuojelijat ja muut kansalaisryhmät protestoivat, ja sen seurauksena Pook asianajajineen työskentelivät jopa yli 20 tunnin mittaisia työpäiviä selvittääkseen lain lonkerot, jotka olisivat voineet estää kilpailun. Vuoden 1975 radan vihkiäiskilpailuna ajettu Formula 5000-sarjan kilpailu epäonnistui taloudellisesti pahasti.

Pookin onneksi F1:n mediajohtaja Pierre Ugeaux oli nähnyt potentiaalia uudessa radassa, mutta asettui poikkiteloin maksutakuista. Lopulta Pook maksoi ennätystä hipovan summan vuoden 1976 Formula 1:n Grand Prixista ja siitä lähtien pisteistä on ajettu Long Beachin katuradalla.

Kaikki on mennyt kuin Pookin unelmissa vaikka menestyksestä on pitänyt maksaa hirvittäviä summia joka vuosi ensin Ugeauxille ja myöhemmin Bernien ryhmittymälle. Hirvittävää oli myös Clay Regazzonin halvaantuminen kauden 1980 kilpailussa.

Kauden radoista Long Beach on ainoa, jossa lähtö ja maali ovat eri paikoissa. Kaupungin rantaviivaa lähellä olevalle Shoreline Drivelle on saatu radan pisin suora. Siitä startti tapahtuu. Radan kaupunkiosiolla sijaitsee maali Ocean Boulevardin suoralla.

Monien 90 asteen mutkien takia rata on epämielyttävä ajaa, rataa reunustavat korokkeet repivät auton helmoja ja radan pintakaan ei ole aina moitteettomassa kunnossa. Taloudellisesti rata on tähän saakka kuitenkin aina kannattanut järjestää ja palkintorahat ovat olleet aina ruhtinaalliset.

Rataa on myös uusittu tälle kaudelle. Turbomoottoreita ei alhainen keskinopeus suosi joten nopeasti kiihtyvillä Cossyliigan autoilla voi olla mahdollisuus yllätykseen. Pinnoitteen lisäksi radalle on lisätty vuoden 1981 kilpailun jälkeen kokonaan uusi sektio hitaita ja tiukkoja mutkia ennen Ocean Boulevardia ja Linden Avenuen suoraa on pidennetty ja kaiken päätteeksi on vielä ennen pääsuoraa lisätty shikaani hidastukseksi.

Long Beachin kaupungin komitea joutui turvautumaan osavaltion rahoitukseen yhdessä Pookin ratatoimiston kanssa sillä muutoin uudistuksiin rahat eivät olisi riittäneet ja kilpailu olisi pitänyt perua sillä vanhalla radalla Bernie ei enää halunnut autoja ajattaa.

90 asteen mutkat ja kaksi tiukkaa hiusneulaa asettavat rajoituksia turbomoottoreilla varustetuille autoilla. Vapaastihengittävien ainoa toivo on säätää alhaiset vaihdevälit radalle ja toivoa parasta.

Long Beachin rata on katuratana vaativa ja vaarallinen. Siinä kuitenkin on omat hyvät puolensa. Se on oikein ajettuna suhteellisen nopea ja siinä on muutamia erittäin nopeitakin mutkia. Erityisesti vanhalla radalla oli näin ja alustavasti myös tämän kauden uudella radallakin pystytään ajamaan samaan malliin.

Long Beachin rata on kuitenkin katuradaksi joillakin osioilla erittäin leveä. Uuteen Detroitin rataan verrattuna rata ainakin on leveämpi ja Monaco on ahdas ränni verrattuna Long Beachiin. Toisaalta seinät ovat aina lähellä ja terävät mutkat väärin ajettuna repivät helmat ja parhaimmatkin renkaat rikki ja kuluttavat jousituksen nopeasti loppuun.

Radan kuoppien lisäksi korokkeet asvaltilla pitkillä suorilla voivat aiheuttaa myös ulosajoja joten mielenkiintoinen kilpailu on luvassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1982 Long Beachin aikaan F1:ssä oli protestien aalto ilmassa ja San Marinoa odotettiin sillä vähän ennen sitä Brasilian päätös saataisiin tietää. Lisäksi Long Beachin ratapromoottorit halusivat sopia uuden kahden vuoden sopimuksen kausille 1983 ja 1984. Bernie tarjosi myös kausille 1985 ja 1986 ulottuvaa optiota kilpailun pidosta.

Ikävä kyllä olosuhteiden myötä Bernie jostain syystä korotti hintalappua ja vuodesta 1984 eteenpäin Long Beach ajatti mieluummin Indycarin autoja huomattavasti halvemmalla ja purki siihen aikaan ennätyksellisen kalliin sopimuksen f1-kisan pidosta.
 
Ylös