Kauden 1983 mielenkiintoisin takarivien mies lähtöruudukossa oli Yhdysvalloista, Louisvillen Kentuckysta kotoisin tuleva Danny Sullivan. Sullivanin moottoriurheilu-ura ja ennen sitä ollut aika etenkin oli varsin mielenkiintoista. Sullivan ehti opiskella taloushallintoa, olla rakennusurakoitsijana, hotellin siivoojana, portsarina, huoltomiehenä ja jopa New Yorkin taksimiehenä.
Myös tarjoilijana, tukkimiehenä, karjatilallisena ja miesmallinakin Sullivan ehti olla ennen moottoriurheilukärpäsen puremista.
Sen jälkeen Sullivan ajeli F3:sia, F2:sia, Can-Amia ja monia muita pienempiä kilpa-autoiluluokkia. Eräässä vaiheessa hänen uransa oli loppua pelkästään keskinkertaisilta näyttävien kilpailusuoritusten takia. Kun Can-Amissa tuli napattua hienoja sijoja, voittoja ja mainetta niin kauteen 1982 mennessä Sullivan oli onnistunut hankkimaan itselleen jälleen kannukset pysymään mukana autourheilussa.
Indycaria Sullivan ehti kokeilla, mutta vaihtoehdot kaudeksi 1983 olivat vielä varsin auki. Suurelle osalle f1-maailmaa tuntui olevan shokki kun Sullivan pääsi viime tingassa mukaan MM-sarjaan kaudeksi 1983 Tyrrelille. Benettonin tukirahat varmistivat myös, että Sullivanin ei tarvinnut itse kaivella isoja rahoja juurikaan taskusta.
Pelkkiä tuloksia katsomalla tai paperista lukemalla Sullivania voisi kauden 1983 päätteeksi moittia pelkästään surkeaksi kuljettajaksi kaikilla mittakaavoilla mitaten, mutta näin asia ei totisesti ole. Jossain määrin Tyrrellin kakkoskuskiksi joutuminen tahtomattaan oli aina vaikea pala nieltäväksi. Etenkin kun se soti hänen kilpa-autoilun käsitteitä vastaan ja välit kiristyivät myös Ken Tyrrellinkin kanssa ajoittain sietämättömäksikin. Sullivanissa oli paljon samaa kuin mitä Brian Hentonissa kaudella 1982. Molemmilla oli surkeat aika-ajot, mutta erittäin loistavat kisavedot suhteessa aika-ajoihin.
Ongelmana kilpailuissa oli kuitenkin näyttävistä lähdöistä huolimatta usein taistelut takarivin miesten kanssa ja vasta kilpailujen lopussa tehdyt loppunousut paremmille sijoille. Sullivan kuitenkin teki olosuhteisiin nähden paljonkin Hentonia parempaa työtä. Hän ennen kaikkea ei Rion debyyttikisaa lukuunottamatta ollut Michele Alboretoa mitenkään äärettömästi hitaampi kuljettaja ja vähän paremmalla tuurilla ilman Alboreton suosimista tallin ykköskuljettajana olisi Sullivan voinut olla nopeampikin useamminkin kuin kahdesti kaudella.
Lisäksi Sullivan onnistui saamaan pisteitä. Sullivanin ja Ken Tyrrellin tuntevuus oli erikoista sillä he olivat tunteneet toisensa jo vuodesta 1973 lähtien Fordin suhteiden avulla ja tuolloin tuore maailmanmestari Jackie Stewart näki Sullivanissa lahjakkuuden merkkejä ja Tyrrell painoi asian mieleensä. Ikävä kyllä Tyrrelillä kesti kuitenkin varsin kauan hyödyntää Sullivanin käyttöä radallakin.
Kauden 1983 aikana Tyrrell oli suorituskyvyltään Cossyliigassa heti Williamsin ja Arrowsin takana. Myöhemmin myös McLarenit ja satunnaisesti Jean-Pierre Jarierin Ligier veivät Tyrrellin autoja kuin litran mittaa kauden kisoissa. Joka tapauksessa Sullivan onnistui luomaan kauden aikana haastetta kaikille näiden tallien kuljettajille ja myös tallikaverilleen olemalla häntä ajoittain paljonkin edellä. Aivan kauden lopussa Alboreton jo lähtiessä Ferrarille Sullivan sai kerrankin hieman enemmän myötätuntoa tallilta ja samalla myös joitakin parempia taktiikoita kisaan. Erikoistaktiikka koski välitankkausta mitä Tyrrell käytti tasan kaksi kertaa kauden 1983 aikana kilpailuissa.
Näyttävintä amerikkalaisessa kuljettajassa kaudella 1983 olivat hänen kykynsä ja peräänantamattomuutensa antaa aina 110 % jokaiseen kilpailuun ja ajaa täysillä. Häntä ei haitannut lähtöruudukon heikkous tai paremmuus. Mukiinmenevän alun jälkeen nähtiin kauden paras aika-ajo Long Beachissa ja kisasuoritus jonka pilasivat vain Goodyearin renkaat. Kolmospaikalta tiputtiin sydäntäsärkevästi pisteiden ulkopuolelle kilpailun loppumetreillä. Sitten nähtiin MM-sarjaan kuulumaton Mestareiden Ajo jossa Sullivan kohtasi ainoan kerran kuskin jota hän ei jossain vaiheessa kaudella ohittanut jotenkin eli Keke Rosbergin. Siellä Sullivan oli toinen ja Rosberg kehui vuolaasti amerikkalaista sanoen, että Sullivanin kaltaisia kuljettajia saisi olla enemmänkin f1:n lähtöruudukossa.
Kovan ja ennen kaikkea reilun kaksintaistelun jälkeen Paul Ricardissa Sullivan taisteli kytkinvaurion kanssa keskeyttäen lopulta siihen, Imolassa Sullivan ajoi sittemmin harvinaisen kolarin ja keskeytti myöhemminkin ulosajoon ja Monacossa tuli sittemmin Sullivanin ainoat pisteet kaudella. 20:ksi ja Monacossa viimeiseen lähtöruutuun jäänyt Sullivan järjesti saderenkaat vaihdettuaan näyttävän shown josta puhuttiin myöhemminkin paljon. Sen tuloksena oli viides sija ja Tyrrellin ensimmäiset pisteet vastoin oletettuja puheita, että Alboreto toisi ne tallille.
Tässä showssa oli kuitenkin suomalaisittain eräs huono puoli ja se jäi myös Sullivanin ja Rosbergin väliseksi viimeiseksi varsinaiseksi näkyvästi noteeratuksi kamppailuksi kauden aikana. Sullivan antoi Monacossa normaalisti tietä Rosbergin tullessa kerran ohittamaan häntä kierroksella, mutta Rosbergin ohittaessa häntä toistamiseen Sullivan alkoi vastustella ja estellä tätä. Lopulta Sullivan antoi Rosbergille ja tul siis maaliin viidentenä kaksi kierrosta Rosbergin jälkeen. Amerikkalainen sanoi, että Rosbergin jatkuva kierroksella ohittamisen halu sotkee hänen kilpailunsa ja siitä taas Rosberg ei sinällään juuri pitänyt.
Asiasta huomautti Ken Tyrrellille myös Monacon onnellinen voittaneen tallin omistaja Frank Williams. Ken Tyrrell ja hieman jokerinaamaa kokouksessa pitänyt Sullivan kohauttivat olkapäätään ja sanoivat hyväksyen, että kerran moottoriurheilussa voidaan antaa tietä kierroksella tulevalle. Sen jälkeen heillä ei ollut oman kilpailunsa pelastamiseksi ja koossa pysymisen kannalta velvoitetta antaa tietä enempää. Kun Rosberg ja Williams alkoivat vähän hiiltyä asiasta niin Sullivan vastasi legendaarisesti, että tämä on moottoriurheilua.
Tekniset ongelmat kuitenkin piinasivat Sullivania oikeastaan koko loppukauden ajan. Jopa hänen hyvissä kilpailuissaan Detroitissa ja Montrealissa joista ensimainitussa sähkövika iski kuutospaikalta menon oltua alkuvaiheessa kilpailua jälleen oman tason mukaista ja jälkimainitussa takasiiveke hajosi ja vasta varikkokäynnin jälkeen Sullivan ajoi hyvän kisan. Ikävä kyllä Montrealissa hänet hylättiin 4 kiloa alipainoisella autolla ajamisesta ysipaikalta.
Hollannissa moottorivaurio pilasi ajon näyttävästä lähdöstä huolimatta ja yhtä heikko oli hänen ajonsa Monzassa myös hyvästä lähdöstä huolimatta bensapumppuvian takia. Kaikkiaan Sullivanin 7 maaliintulosta vain pari kertaa Sullivan selvisi maaliin ilman jonkinlaista teknistä vikaa eli Monacossa ja pitkästä aikaa kauden päätteeksi ajetusta Kyalamin kilpailusta. Siellä Sullivan ajoi ensimmäisen todella näyttävän ajon pitkästä aikaa tehden myös historian toistaiseksi viimeisen välitankkauksen ja jääden harmittavasti seiskapaikalle.
Kauden toinen puolisko oli kuitenkin huono myös Alboreton tapaan. Lisäksi Sullivanin välit Alboretoon ja herra Tyrrelliin heikkenivät rajustikin kauden jälkipuoliskolla. Lisäksi Ken Tyrrell ei kyennyt pitämään lupaustaan turbomoottorista kaudeksi 1984 mikä on ärsyttänyt Sullivania. Välillä kuitenkin oli vaikeaa nähdä, että mitä ihmettä Tyrrell ja Sullivan edes yrittivät todistaa toisilleen niin riitaisassa ilmapiirissä. Etenkin kun Tyrrell melko pitkälti suosi Alboretoa.
Ja hän muka olisi jotenkin voinut niihin vaikuttaa
. Myös Alboreton omat typerät teatraaliset riehaantumiset varikolla Sullivanin ollessa häntä nopeampi Monzassa ja Brands Hatchissa vaikuttivat surkuhupaisilta. Eivät ne ainakaan tallin eduksi olleet. Toisaalta Sullivanin tie tallissa tuntui jossain määrin sinetöidyltä aina sen jälkeen kun hän keskeytti Detroitissa ja Alboreto huristi kilpailukykyiseen tuurivoittoonsa siellä. Kaikkiaan Sullivan kuitenkin antoi aina kaikkensa ja etenkin virheet radalla olivat takarivin miehistä puhuttaessa erittäin harvassa. Benettonin lähtö Alboreton mukana pois tallista aiheuttaa Ken Tyrrellille jälleen talousongelman. Sullivanilta on toistaiseksi vaadittu varsin suuriakin maksusummia ajopaikan varmistumisesta ja se taas ei ole oikein hänelle kelvannut. Tyrrell kuitenkin kaikesta huolimatta on hänen ainoa järkevä vaihtoehtonsa jatkaa f1:ssä kaudella 1984.
Jäämällä hän ainakin varmasti pystyisi näyttämään paremmin kykyjään ja ainakin saisi etulyöntiaseman uuteen kuljettajaan nähden. Toisaalta Tyrrellin kilpailukyky on heikentymässä koska talli on ainoa turboton talli ensi kaudella alustavasti. Lähtemällä taas f1 menettäisi ehkä näyttävimmän takarivin miehen ja hänestä jäisi vain nimellinen pala historian lehdille parin pisteen ja viimeisen välitankkauksen tehneenä kuljettajana. Toisaalta Indycar voi sinällään olla parempi vaihtoehto lähinnä tutun ympäristön takia.
Vaikeita valintoja siis on edessä, mutta allekirjoittaneen mielestä Sullivanin kannattaisi jäädä lajiin vielä mukaan. Tavoitteista puhuen ennen kautta Sullivan sanoi, että noin puoli tusinaa pistettä ja MM-taulukossa 10 parhaan joukkoon sijoittuminen olisi päätavoite mahdollisine palkintopallisijoituksineen. Ikävä kyllä näin ei käynyt vaan Sullivan sai kaksi pistettä ja oli jaetulla 17:sta sijalla MM-taulukossa. Allekirjoittaneen mielestä Danny Sullivan oli kaudella 1983 surkeaksi määriteltävä vain tasan tarkkaan yhdessä asiassa. Nimittäin sadekelissä. Sadeajossa hän oli ylivoimaisesti sarjan hitain ja surkein paitsi Spa-Francorchampsissa jossa sentään pysyi radalla ja sai yhden kunnon aikakierroksen. Muut suoritukset sateella olivat karmaisevia. Myös Monacon kilpailussa sen näki märällä radalla ennen kuivumista. Loppupelissä oli Dannyn päätös mikä tahansa niin toivottavasti miehelle löytyy paikka muussa moottoriurheilussa. Arvosana voi olla vähän korkeammalla kuin tavallisesti mutta näistäkin voidaan aina juttua vääntää.
Arvosana: 7,5/10