CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15056
Renaultin piti voittaa kaudella 1983 maailmanmestaruus ainakin kuljettajien tai sitten edes viime kädessä valmistajien puolella, mutta siihen talli ei kyennyt. Jälleen kerran. Luotettavuusongelmat olivat lopullisesti taaksejäänyttä elämää muutamaa satunnaista moottorivikaa talvikauden 1982-1983 alussa uuden RE40:n tullessa kehiin. Renault Sportin ensimmäinen absurdi päätös liittyi juurikin autoon. RE40 oli helkkarin hyvä automalli kaudella 1983. Se oli luotettava, ei räjähtänyt jossain kilpailun puolivälissä liekkeihin ja ennen kaikkea automalli oli tasapainoinen ja sopi hyvin Alain Prostin kaltaiselle nopealle, mutta erittäin älykkäälle kuljettajalle.
Taktisesti taitavan Proffessorin olisi pitänyt voittaa tällä autolla mestaruus, mutta siihen hän ei pystynyt katkerasti taaskaan. Ilkeästi sanottuna pisteiden kannalta täysin merkityksettömät paalupaikat ja eturivin lähtöpaikat jäivät kaudella 1983 yllättävänkin vähiin mutta voitot, pisteet ja maaliinpääsyt itse kilpailussa lisääntyivät. Valitettavasti mikään ei riittänyt. Kukapa olisi uskonut, että mestaruus ratkaistaisiin tavallaan jo ennen kuin koko Formula 1:sten MM-Sarja kaudella 1983 edes oli alkanutkaan.
Yli-itsevarmuus La Regiellä kostautui siten, että talli teki ratkaisun vakuuttavasta testikaudesta huolimatta käyttää vieläkin RE30C:tä eli maaefektiin pohjautunutta ja muutenkin vuoden 1981 kolmeen kertaan päivitettyä automallia vielä alkukauden ajan. Se oli ensimmäinen kerta jolloin Alain Prost todella alkoi mietti tilannettaan tallissa. Prost oli jäänyt Renaultille lähinnä reippaan palkankorotuksen ja taatun ykköskuljettajan aseman myötä.
Eddie Cheever oli tullut talliin lähinnä suostuttuaan kakkoskuskisopimukseen. Sopimus oli ovela niin liiketalouden kuin kuninkuusluokassa suurtalleille tyypillisen isänmaallisuuden siirapin muodossa. Liiketaloudellisesti Yhdysvaltain Renaultin myynti pomppasi huipputalliin päässeen Cheeverin myötä kattoon ja amerikkalaiset kuvittelivat Cheeverin lähes maailmanmestariksi siirron myötä. Tosin tämä oli lähinnä keskiverron amerikkalaisfanin näkemys asiasta. Todellisuudessa Cheever oli erittäin alistettu kakkoskuljettaja. Samalla se varmisti Ranskan lehdistön yhdistymisen Prostin taakse.
Ennen kautta 1983 lehdistö oli antanut tavallaan paljon kritiikkiä La Regielle sen hävittyä mestaruuden La Famiglialle turbomoottoreiden ja valmistajien osalta. Lisäksi lehdistö muistutti myös kausien 1979-1982 aikana olleista kuljettajien välisistä sodista jotka myös olivat tallin autojen epäluotettavuuden kannalta erittäin haitallisia. Ensimmäinen taisto oli käyty kausien 1979-1980 aikana Jean-Pierre Jabouillen ja Rene Arnoux'n kesken ja kausien 1981-1982 välinen toinen taisto Prostin ja Arnoux'n välillä. Ensimmäisen sodan päätös oli Jabouillen loukkaantuminen kaudella 1980 ja sitä ennenkin Jabouille oli jo lähdössä pois tallista heikentyneiden henkilösuhteiden takia.
Vuonna 1981 taas Prost oli ryhtynyt puhumaan tiettävästi tallin teknistä henkilöstöä ympärilleen ja Arnoux syytti häntä tästä. Prost taas vuorostaan epäili Arnoux'n näyttävyyden ja tietynlaisen yleisasenteen toimivan häntä itseään vasten liikaa. Kaudella 1982 Renault näytti jyräävän maailmanmestariksi mutta vielä edelliselläkin kaudella Cossyliiga oli Turbomafian edellä. Prostin mestaruushaaveet murenivat jälleen turbojen epäluotettavuuteen ja edelliskautta selvemmin myös keskinäiset riidat paremmuudesta kärjistyivät selvästi näkyville jo ennen Paul Ricardin tilannetta. Tallimääräystilanne oli Gerard Larroussen luomus ja samalla kylvettiin lopullisesti eriarvoisuus tallikaverien välille.
Arnoux voitti Ranskan Grand Prixin viime kaudella tallimääräyksestä piittaamatta ja meni kauden päätteeksi Ferrarille. Tässä vaiheessa talli oli saanut tarpeekseen yli kolme vuotta jatkuneesta jatkuvasta turhasta taistelusta ja tiiminsisäisestä turhasta kilpailemisesta. Työrauhaa vaadittiin myös tallin sisällä ja johtohenkilöstö päätti, että otetaan ulkopuolinen kuljettaja ja näin Eddie Cheever sai kunnian olla ensimmäinen ulkopuolinen kuljettaja kahdessa suuressa ranskalaistallissa eli Ligierillä ja Renaultilla. Lehdistö yhdistyikin nyt Ranskassa pelkästään Prostin taakse ja Renault Sportin aina onnistuvat selitykset johtokunnan suuntaan tuntuivat jatkuvan ja näin menestyksen piti tulla vihdoin ja viimein.
Ikävä kyllä talli menetti mestaruuden RE30C:n takia. Auto oli nöyryyttävän hidas Riossa ja muun muassa Marc Surerin kuutospaikka siellä Prostin nenän edestä vei ranskalaisen mestaruuden periaatteessa kauden lopussa. Prost vaati itselleen RE40:tä ja myös sai sen yksittäisenä kappaleena Long Beachiin. Kaikki Turbomafian suuret tallit eli Brabham, Renault Ja Ferrari kärsivät kauden alussa hitailla radoilla vielä Cossyliigan autojen edessä, mutta Euroopan kauden alkaessa ja nopeiden ratojen tultua kalenteriin etenkin Renaultin ylivoima oli murskaavaa. Ranskan kilpailun piti aloittaa Prostin mestaruustie ja niin näytti myös tapahtuvan.
Aina kun auto vain toimi niin Prost myös voitti ja milloin ei auto ollut aivan voittovauhdissa niin silloinkin Prost oli usein palkinnoilla tai nyt minimitavoittein säännöllisesti isoilla pisteillä ja vain poikkeustapauksessa jäännöspisteillä. Yhdeksän kertaa seuraavien kilpailujen aikana Prost pääsi maaliin ja Ranskan voiton jälkeen kaudella tuli vielä kolme muutakin voittoa ja viisi muuta pistesijoitusta. Vain kerran Prost jäi sinä aikana pisteittä ja sekin tapahtui Turbomafian epämieluisilla radoilla. Keskikaudella kausi kääntyi jälleen Renaultia vastaan.
Talli ei ymmärtänyt ryhtyä Prostin vaatimiin toimenpiteisin ja vähätteli tätä tämän hätäilyn suhteen. Seuraukset myös näkyivät vaikka muutakin voisi tilanteesta kuvitella. Todellisuudessa Brabham ja Ferrari olivat jo Renaultia nopeampia ja osin koko Prostin mestaruustaisto nojautui vain luotettavuuden varaan. Lisäksi RE40:ssä oli yksi tyyppivika mitä ei olisi missään nimessä pitänyt olla. Nimittäin välijäähdytin oli puutteellinen ja ylikuumenemiselle altis. Sitä ongelmaa ei koskaan osattu korjata ja se sinetöi Renaultin tappion viimeistään. Prost huomautti tallia lukuisia kertoja testityön tärkeydestä ja vikojen korjaamisesta ajoissa. Myös ylimääräistä päivitettyä autoa Brabhamin tapaan Prost ehdotti tallille, mutta kaikkiin ehdotuksiin suhtauduttiin yllättävänkin vähättelevästi.
Tämän kaiken seurauksena Prostilla oli 14 pisteen johto Piquetiin ennen Zandvoortia ja jo siellä nähtiin Piquetin ylivoima. Prost tönäisi Piquetin radalta auton vain ohjautuessa brasilialaiseen. Samoin hänen tiensä päättyi myös ennen pysähdystä. Sitten Prost vuorostaan keskeytti Monzassa ja oli muutenkin vain toinen Brands Hatchissa. Ennen Kyalamia Prostin ja tallin keskinäiset välit toisiinsa tuntuivat hyviltä mutta jännittyneiltä. Lisäksi tilannetta tulisi aiheuttamaan myös Larroussen ja Prostin välillä myös eräs muukin asia. Kyalamiin mennessä Prost näytti hermoromahduksen partaalla olevalta ja kotinsa menettäneeltä pakolaiselta ja hänen eronsa oli Piquetiin oli vain kahden pisteen luokkaa.
Mestaruushuuman kynnyksellä Renault lähetti ennätysmäärän reporttereja paikan päälle raportoimaan mestaruudesta ja talli ei vieläkään ymmärtänyt tilannettaan. Autossa oli kaikki lähes samaa kuin Brabhamilla ja silti talli oli vain korkeintaan toiseksi paras lähtöruudukossa. Lopulta Prost keskeytti ja kisan jälkeen Piquetin juhliessa kaikki patoutumat kärjistyivät ja kun Prostin petipuuhat Larroussen vaimon kanssa tulivat ilmi niin Prost sai kenkää. Samalla myös Cheever sai kenkää tallista. Cheeverin kohdalla virallisena selityksenä yritettiin käyttää kakkoskuljettajan kykenemättömyyttä auttaa tallia, mutta Cheever oli myös saanut kärsiä Prostiin nähden erittäin paljon teknisiä vikoja eikä siten oikein voinutkaan täyttää tehtäväänsä eli syödä pisteitä Ferrarien ja Brabhamien osalta juurikaan kunnolla.
Renaultille tappio toistamiseen mestaruustaistossa tallien puolelta oli hirvittävä nöyryytys ja Larrousse yhdessä Jean Sagen kanssa taisteli oikeastaan työpaikastaan kauden päätteeksi. Urheilujohtaja syytti kaikesta Toiminnanjohtaja Sagea ja tallipäällikkö Larroussea ja samalla Urheilujohtaja sai kuulla kovia sanoja johtokunnalta Pariisiissa. Prost vuorostaan syytti tallia ja talli Prostia. Viimeisenä epätoivoisena yrityksenä talli teki itsestään vielä nolatumman aiheuttamalla rakettipolttoainekohun ja siitä seuranneen oikeustaiston ja vielä häviten sen. Tosin voittokin olisi tuntunut tavallaan tappiolta sillä Prost olisi todennäköisesti silti vienyt mestaruusnumeron muuhun talliin ja lisäksi tallia olisi voinut syyttää kabinettivoittajaksi. Prostin ulos potkiminen tallista tuntui järjettömältä Ranskassa. Ehdottomasti maailman kolmen parhaimman kilpa-ajajan joukkoon kuulunut Prost olisi ansainnut talliltaan luottamuslauseen. Vähintään mitä tahansa muuta kuin potkut.
Renault tuntuu olevan onnettaren panttivanki ja Kyalamin osakilpailu 1983 oli loistava taktinen oppitunti siitä miten pienempikokoinen huipputalli voi voittaa isompansa. Koko Renault Sportin naurettavan byrokraattinen laitos toimintoineen ansaitsee paljon sapiskaa ja koko tallin oleminen mestaruuskamppailussa loppuun asti oli pitkälti Prostista kiinni. Toki Cheeverkin olisi voinut ilman ehdotonta kakkoskuskin asemaa ja jatkuvia teknisiä vikoja olla enemmänkin hyödyksi tallille.
Vain kolme kertaa kauden aikana Cheeverin osalta poikettiin kakkoskuskin sopimuksesta eli Long Beachissa, Monacossa ja Detroitissa. Prostin potkujen jälkeen koko Renault Sportin toiminta tuli viimeistään kaikessa huonoudessaan päivänvaloon. Talli onnistui nolaamaan itsensä tavallaan kahdesti. Ensin talleista Ferrari vei turbomestaruuden ja lisäksi Ferrari vei uudestaan turbomestaruuden tällä kaudella ja samalla myös ensimmäisen turbolla ajetun kuljettajien mestaruuden. Valmistajien toinen sija ja 1,2 mljoonan dollarin TV-raha ei paljon lämmitä johtokunnan mieltä ja vetäytymisestä ollaan puhuttu paljon ja nyt vasta tullaan puhumaankin.
Taktisesti taitavan Proffessorin olisi pitänyt voittaa tällä autolla mestaruus, mutta siihen hän ei pystynyt katkerasti taaskaan. Ilkeästi sanottuna pisteiden kannalta täysin merkityksettömät paalupaikat ja eturivin lähtöpaikat jäivät kaudella 1983 yllättävänkin vähiin mutta voitot, pisteet ja maaliinpääsyt itse kilpailussa lisääntyivät. Valitettavasti mikään ei riittänyt. Kukapa olisi uskonut, että mestaruus ratkaistaisiin tavallaan jo ennen kuin koko Formula 1:sten MM-Sarja kaudella 1983 edes oli alkanutkaan.
Yli-itsevarmuus La Regiellä kostautui siten, että talli teki ratkaisun vakuuttavasta testikaudesta huolimatta käyttää vieläkin RE30C:tä eli maaefektiin pohjautunutta ja muutenkin vuoden 1981 kolmeen kertaan päivitettyä automallia vielä alkukauden ajan. Se oli ensimmäinen kerta jolloin Alain Prost todella alkoi mietti tilannettaan tallissa. Prost oli jäänyt Renaultille lähinnä reippaan palkankorotuksen ja taatun ykköskuljettajan aseman myötä.
Eddie Cheever oli tullut talliin lähinnä suostuttuaan kakkoskuskisopimukseen. Sopimus oli ovela niin liiketalouden kuin kuninkuusluokassa suurtalleille tyypillisen isänmaallisuuden siirapin muodossa. Liiketaloudellisesti Yhdysvaltain Renaultin myynti pomppasi huipputalliin päässeen Cheeverin myötä kattoon ja amerikkalaiset kuvittelivat Cheeverin lähes maailmanmestariksi siirron myötä. Tosin tämä oli lähinnä keskiverron amerikkalaisfanin näkemys asiasta. Todellisuudessa Cheever oli erittäin alistettu kakkoskuljettaja. Samalla se varmisti Ranskan lehdistön yhdistymisen Prostin taakse.
Ennen kautta 1983 lehdistö oli antanut tavallaan paljon kritiikkiä La Regielle sen hävittyä mestaruuden La Famiglialle turbomoottoreiden ja valmistajien osalta. Lisäksi lehdistö muistutti myös kausien 1979-1982 aikana olleista kuljettajien välisistä sodista jotka myös olivat tallin autojen epäluotettavuuden kannalta erittäin haitallisia. Ensimmäinen taisto oli käyty kausien 1979-1980 aikana Jean-Pierre Jabouillen ja Rene Arnoux'n kesken ja kausien 1981-1982 välinen toinen taisto Prostin ja Arnoux'n välillä. Ensimmäisen sodan päätös oli Jabouillen loukkaantuminen kaudella 1980 ja sitä ennenkin Jabouille oli jo lähdössä pois tallista heikentyneiden henkilösuhteiden takia.
Vuonna 1981 taas Prost oli ryhtynyt puhumaan tiettävästi tallin teknistä henkilöstöä ympärilleen ja Arnoux syytti häntä tästä. Prost taas vuorostaan epäili Arnoux'n näyttävyyden ja tietynlaisen yleisasenteen toimivan häntä itseään vasten liikaa. Kaudella 1982 Renault näytti jyräävän maailmanmestariksi mutta vielä edelliselläkin kaudella Cossyliiga oli Turbomafian edellä. Prostin mestaruushaaveet murenivat jälleen turbojen epäluotettavuuteen ja edelliskautta selvemmin myös keskinäiset riidat paremmuudesta kärjistyivät selvästi näkyville jo ennen Paul Ricardin tilannetta. Tallimääräystilanne oli Gerard Larroussen luomus ja samalla kylvettiin lopullisesti eriarvoisuus tallikaverien välille.
Arnoux voitti Ranskan Grand Prixin viime kaudella tallimääräyksestä piittaamatta ja meni kauden päätteeksi Ferrarille. Tässä vaiheessa talli oli saanut tarpeekseen yli kolme vuotta jatkuneesta jatkuvasta turhasta taistelusta ja tiiminsisäisestä turhasta kilpailemisesta. Työrauhaa vaadittiin myös tallin sisällä ja johtohenkilöstö päätti, että otetaan ulkopuolinen kuljettaja ja näin Eddie Cheever sai kunnian olla ensimmäinen ulkopuolinen kuljettaja kahdessa suuressa ranskalaistallissa eli Ligierillä ja Renaultilla. Lehdistö yhdistyikin nyt Ranskassa pelkästään Prostin taakse ja Renault Sportin aina onnistuvat selitykset johtokunnan suuntaan tuntuivat jatkuvan ja näin menestyksen piti tulla vihdoin ja viimein.
Ikävä kyllä talli menetti mestaruuden RE30C:n takia. Auto oli nöyryyttävän hidas Riossa ja muun muassa Marc Surerin kuutospaikka siellä Prostin nenän edestä vei ranskalaisen mestaruuden periaatteessa kauden lopussa. Prost vaati itselleen RE40:tä ja myös sai sen yksittäisenä kappaleena Long Beachiin. Kaikki Turbomafian suuret tallit eli Brabham, Renault Ja Ferrari kärsivät kauden alussa hitailla radoilla vielä Cossyliigan autojen edessä, mutta Euroopan kauden alkaessa ja nopeiden ratojen tultua kalenteriin etenkin Renaultin ylivoima oli murskaavaa. Ranskan kilpailun piti aloittaa Prostin mestaruustie ja niin näytti myös tapahtuvan.
Aina kun auto vain toimi niin Prost myös voitti ja milloin ei auto ollut aivan voittovauhdissa niin silloinkin Prost oli usein palkinnoilla tai nyt minimitavoittein säännöllisesti isoilla pisteillä ja vain poikkeustapauksessa jäännöspisteillä. Yhdeksän kertaa seuraavien kilpailujen aikana Prost pääsi maaliin ja Ranskan voiton jälkeen kaudella tuli vielä kolme muutakin voittoa ja viisi muuta pistesijoitusta. Vain kerran Prost jäi sinä aikana pisteittä ja sekin tapahtui Turbomafian epämieluisilla radoilla. Keskikaudella kausi kääntyi jälleen Renaultia vastaan.
Talli ei ymmärtänyt ryhtyä Prostin vaatimiin toimenpiteisin ja vähätteli tätä tämän hätäilyn suhteen. Seuraukset myös näkyivät vaikka muutakin voisi tilanteesta kuvitella. Todellisuudessa Brabham ja Ferrari olivat jo Renaultia nopeampia ja osin koko Prostin mestaruustaisto nojautui vain luotettavuuden varaan. Lisäksi RE40:ssä oli yksi tyyppivika mitä ei olisi missään nimessä pitänyt olla. Nimittäin välijäähdytin oli puutteellinen ja ylikuumenemiselle altis. Sitä ongelmaa ei koskaan osattu korjata ja se sinetöi Renaultin tappion viimeistään. Prost huomautti tallia lukuisia kertoja testityön tärkeydestä ja vikojen korjaamisesta ajoissa. Myös ylimääräistä päivitettyä autoa Brabhamin tapaan Prost ehdotti tallille, mutta kaikkiin ehdotuksiin suhtauduttiin yllättävänkin vähättelevästi.
Tämän kaiken seurauksena Prostilla oli 14 pisteen johto Piquetiin ennen Zandvoortia ja jo siellä nähtiin Piquetin ylivoima. Prost tönäisi Piquetin radalta auton vain ohjautuessa brasilialaiseen. Samoin hänen tiensä päättyi myös ennen pysähdystä. Sitten Prost vuorostaan keskeytti Monzassa ja oli muutenkin vain toinen Brands Hatchissa. Ennen Kyalamia Prostin ja tallin keskinäiset välit toisiinsa tuntuivat hyviltä mutta jännittyneiltä. Lisäksi tilannetta tulisi aiheuttamaan myös Larroussen ja Prostin välillä myös eräs muukin asia. Kyalamiin mennessä Prost näytti hermoromahduksen partaalla olevalta ja kotinsa menettäneeltä pakolaiselta ja hänen eronsa oli Piquetiin oli vain kahden pisteen luokkaa.
Mestaruushuuman kynnyksellä Renault lähetti ennätysmäärän reporttereja paikan päälle raportoimaan mestaruudesta ja talli ei vieläkään ymmärtänyt tilannettaan. Autossa oli kaikki lähes samaa kuin Brabhamilla ja silti talli oli vain korkeintaan toiseksi paras lähtöruudukossa. Lopulta Prost keskeytti ja kisan jälkeen Piquetin juhliessa kaikki patoutumat kärjistyivät ja kun Prostin petipuuhat Larroussen vaimon kanssa tulivat ilmi niin Prost sai kenkää. Samalla myös Cheever sai kenkää tallista. Cheeverin kohdalla virallisena selityksenä yritettiin käyttää kakkoskuljettajan kykenemättömyyttä auttaa tallia, mutta Cheever oli myös saanut kärsiä Prostiin nähden erittäin paljon teknisiä vikoja eikä siten oikein voinutkaan täyttää tehtäväänsä eli syödä pisteitä Ferrarien ja Brabhamien osalta juurikaan kunnolla.
Renaultille tappio toistamiseen mestaruustaistossa tallien puolelta oli hirvittävä nöyryytys ja Larrousse yhdessä Jean Sagen kanssa taisteli oikeastaan työpaikastaan kauden päätteeksi. Urheilujohtaja syytti kaikesta Toiminnanjohtaja Sagea ja tallipäällikkö Larroussea ja samalla Urheilujohtaja sai kuulla kovia sanoja johtokunnalta Pariisiissa. Prost vuorostaan syytti tallia ja talli Prostia. Viimeisenä epätoivoisena yrityksenä talli teki itsestään vielä nolatumman aiheuttamalla rakettipolttoainekohun ja siitä seuranneen oikeustaiston ja vielä häviten sen. Tosin voittokin olisi tuntunut tavallaan tappiolta sillä Prost olisi todennäköisesti silti vienyt mestaruusnumeron muuhun talliin ja lisäksi tallia olisi voinut syyttää kabinettivoittajaksi. Prostin ulos potkiminen tallista tuntui järjettömältä Ranskassa. Ehdottomasti maailman kolmen parhaimman kilpa-ajajan joukkoon kuulunut Prost olisi ansainnut talliltaan luottamuslauseen. Vähintään mitä tahansa muuta kuin potkut.
Renault tuntuu olevan onnettaren panttivanki ja Kyalamin osakilpailu 1983 oli loistava taktinen oppitunti siitä miten pienempikokoinen huipputalli voi voittaa isompansa. Koko Renault Sportin naurettavan byrokraattinen laitos toimintoineen ansaitsee paljon sapiskaa ja koko tallin oleminen mestaruuskamppailussa loppuun asti oli pitkälti Prostista kiinni. Toki Cheeverkin olisi voinut ilman ehdotonta kakkoskuskin asemaa ja jatkuvia teknisiä vikoja olla enemmänkin hyödyksi tallille.
Vain kolme kertaa kauden aikana Cheeverin osalta poikettiin kakkoskuskin sopimuksesta eli Long Beachissa, Monacossa ja Detroitissa. Prostin potkujen jälkeen koko Renault Sportin toiminta tuli viimeistään kaikessa huonoudessaan päivänvaloon. Talli onnistui nolaamaan itsensä tavallaan kahdesti. Ensin talleista Ferrari vei turbomestaruuden ja lisäksi Ferrari vei uudestaan turbomestaruuden tällä kaudella ja samalla myös ensimmäisen turbolla ajetun kuljettajien mestaruuden. Valmistajien toinen sija ja 1,2 mljoonan dollarin TV-raha ei paljon lämmitä johtokunnan mieltä ja vetäytymisestä ollaan puhuttu paljon ja nyt vasta tullaan puhumaankin.