F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Muistaakseni kyseinen palkka maksettiin ennen kautta kun Reutemann vielä oli suostuvainen ajamaan koko kauden ajan tiimissä. Melkoiseksi maanitteluksi se Frankin tahdolta menikin. Mikäli Reutemannille maksettiin vain kahden kisan osalta raha niin sitten se oli vain noin 750 000 markan suuruinen potti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistaakseni kyseinen palkka maksettiin ennen kautta kun Reutemann vielä oli suostuvainen ajamaan koko kauden ajan tiimissä. Melkoiseksi maanitteluksi se Frankin tahdolta menikin. Mikäli Reutemannille maksettiin vain kahden kisan osalta raha niin sitten se oli vain noin 750 000 markan suuruinen potti.
Maksettin tai ei, niin ei homma niin voi toimia, että ottaa koko vuoden palkan ennakkona, mutta sitten käy vain pari päivää töissä. :D Eli jos sai könttänä (mitä vahvasti epäilen), niin on varmasti jotain maksanut takaisin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Voi olla näin sillä aikamoisen tempun teki Lole lähtiessään tiimistä. Tosin Mario Andretin hinta per kisa ollut 300 000 markkaa jos hän olisi ajanut koko loppukauden Williamsilla Long Beachista Las Vegasiin. Hinta oli vain liian suuri Frankille maksettavaksi. Toki voihan olla, että Reutemann ei ole saanut loppujen lopuksi mitään tai että on maksanut erorahana palkkansa. Kaudella 1982 mahdollisesti säästyneet 6 miljoonaa markkaa Frank laittoi kuusipyöräisen auton kehitykseen. Yleensä tuohon aikaan f1-auto maksoi miljoona markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Jacky Ickxilla oli melkoinen ura rahallisesti. Tässä palkkoja:

1966: Ei saanut mitään kaudelta.

1967: Sai 2000 markkaa kaudelta.

1968: 35 142 markkaa tuli kaudelta rahaa.

1969: 57 426 markkaa tuli kaudelta rahaa.

1970: 2 miljoonaa markkaa tuli kaudelta rahaa.

1971: Sama summa meni taskuun.

1972: 1,35 miljoonaa tuli kaudelta rahaa.

1973: 800 000 markkaa tuli kaudelta rahaa Ferrarin talousongelmien vuoksi.

1974: Lotus maksoi 600 000 markkaa kaudelta rahaa.

1975: Lotus maksoi vain 150 000 markkaa kaudelta.

1976-1978: Ei saanut palkkaa vaan maksoi yhteensä miljoona markkaa eri tiimeille kisoista.

1979: Sai Ligieriltä 360 000 markkaa palkkaa. Maksoi kisoistaan 480 000 markkaa.

Yhteensä urallaan Ickx tienasi 7352568 markkaa. Lisäksi hän tienasi urallaan 5847432 markkaa sponsorien kautta Lotus-aikoinaan. Yhteensä hänen tienestit oli 13,2 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Denny Hulmella oli melkoinen ura rahallisesti. Tässä palkkoja:

1965: Ei saanut oikeastaan mitään palkkaa Brabhamilla.

1966: Sai 26 571 markkaa kaudelta.

1967: Voitti maailmanmestaruuden ja sai 102 000 markkaa.

1968: 42 855 markkaa tuli kaudelta käteen.

1969: 23 142 markkaa tuli käteen rahaa.

1970: 1,35 miljoonaa markkaa tuli kaudelta rahaa käteen.

1971: 950 000 markkaa tuli kaudelta rahaa.

1972: 1,95 miljoonaa markkaa tuli kaudelta rahaa.

1973: 1,3 miljoonaa markkaa tuli kaudelta rahaa.

1974: Viimeinen kausi toi miljoona markkaa rahaa kun tallikaveri Fittipaldi sai 3 miljoonaa markkaa kaudelta.

Yhteensä Hulme sai uraltaan 6,74 miljoonaa markkaa ja rippeet päälle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Chris Amon oli yksi epäonnisimpia kuljettajia F1:dessä. Rahallisesti hän ansaitsi aikakauteen nähden erittäin paljon. Tässä palkkoja:

1963-1966: Ei saanut oikeastaan mitään palkkaa kausiltaan.

1967: Sai kausituloina mahtavat 600 000 markkaa kaudelta. F1:den tuloja niistä oli 24 000 markkaa.

1968: Rahantulo oli samaa. 600 000 markkaa kaudelta. 20 000 markkaa oli F1:den tuloja.

1969: Kausitulojen virta oli samaa kuin ennenkin. 600 000 markkaa kaudelta. F1:den tulot olivat vain 6000 markkaa.

1970: 1,15 miljoonaa markkaa tuli kausirahana. Marchilla sai 450 000 markkaa palkkaa.

1971: Matra maksoi 450 000 markkaa kaudelta.

1972: Matra korotti palkkaa 600 000 markkaan kaudelta.

1973: Sai Tecnolta 50 000 markkaa palkkaa.

1974: Maksoi ajoistaan BRM:lle ja ajoi oman tiimin autolla vähän aikaa saamatta mitään palkkaa.

1975: Maksoi Ensignille ajoistaan saamatta mitään palkkaa.

1976: Sai 100 000 markkaa palkkaa ajoistaan. Maksoi ajoistaan 450 000 markkaa.

Koko uran tienestit koostuivat 4,15 miljoonasta markasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Bruce McLarenin ura oli rahallisesti aikansa huippuja. Tosin vain vähän aikaa sillä Jim Clark ja Graham Hill alkoivat tienata huomattavasti enemmän rahaa kuin McLaren. Tässä kuitenkin McLarenin palkat:

1958: Ei saanut mitään palkkaa kaudelta.

1959: Sai 132 000 markkaa kaudelta mikä oli F1:den ennätys tuohon aikaan. Lisäksi hänelle maksettiin Sebringissä 36 000 markkaa kisan voitosta shekkinä. Yhteensä kauden tuloiksi tuli 168 000 markkaa.

1960: Ansaitsi 78 855 markkaa kaudelta. Riversiden kolmossijasta Bruce sai 12 000 markan shekin mikä nosti tulot 90 855 markkaan.

1961: Ansaitsi vain 6000 markkaa kaudelta.

1962: Ansaitsi 67 713 markkaa kaudelta.

1963: 20 571 markkaa kaudelta tuli taskuun.

1964: Ei ansainnut paljoa mitään kaudelta.

1965: Ei edelleenkään ansainnut 6000 markkaa enempää rahaa kauteen. Mikä aiheutti riitaa Cooperin kanssa ja se oli seikka mikä tulisi maksamaan itsensä menestyksellisesti jonakin päivänä...

1966: 46 571 markkaa tuli Can-Am sarjasta kun f1-puoli ei sujunut uuden tiimin omistajalta.

1967: Ei saanut mitään palkkaa F1:den puolella, mutta CanAmin puolella rahaa on varmasti tullut ruhtinaallisesti.

1968: 34 284 markkaa tuli palkkaa käteen.

1969: 20 571 markkaa tuli kauteen rahaa.

1970: Sai uransa parhaan rahan kaudelta. 300 000 markkaa kaudelta. Tosin kuoli kesken kauden joten tiedä sitten, että olisivatko tulot olleet suuremmat.

Yhteensä Kiivisaaren mies tienasi urallaan 766 565 markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Jordan sai avauskaudellaan Irlannin hallitukselta tukea tiimiinsä 6 miljoonan markan verran.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Amerikan Indycarin kisojen kaikkien aikojen kolme rikkainta olivat Bobby Rahal, Michael Andretti ja Al Unser Jr. Bobby Rahal ansaitsi ensimmäisenä kuskina 6 miljoonaa markkaa koko kaudelta. Mestaruuskaudella 1992 Rahal sai 24 miljoonaa markkaa. Koko urallaan Rahal tienasi noin 100 miljoonaa markkaa.

Michael Andretti tienasi 18 miljoonaa markkaa vuoden 1991 mestaruudesta. Vuosina 1995-2000 mies tienasi 30 miljoonaa markkaa kauteen. Yhteensä potti oli 180 miljoonaa markkaa uralta. Al Unser Jr ansaitsi lähelle 200 miljoonaa markkaa uraltaan. Indyistä Al sai 36 miljoonaa markkaa ja kausilta 1988-1989 6 miljoonaa markkaa ja 1990 mestaruudesta 12 miljoonaa markkaa.

Vertailun vuoksi Mario Andretti ansaitsi aikoinaan koko urallaan 72 miljoonaa markkaa. Mario oli ensimmäinen kuski joka sai aikoinaan 18 miljoonaa markkaa kokonaistuloina ja ensimmäinen 36 miljoonan markan ylittänyt kuljettaja palkintorahojen kokonaismäärässä.

Andretti ansaitsi 6 miljoonaa markkaa kaudelta kausina 1987-1994. AJ Foyt ansaitsi koko uraltaan 42 miljoonaa markkaa josta Indyjen summat olivat 18 miljoonaa markkaa. Foyt ansaitsi myös ensimmäisenä kuljettajana missään ratasarjassa Amerikassa aikoinaan 6 miljoonaa markkaa. Al Unser Sr ansaitsi myös samoja summia uraltaan kuin AJ Foyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Vaikka seuraava on off-topicia niin menestynein moottoripyöräilijä rahallisesti ainakin 80-luvulla oli Kevin Schwantz. Kevin ansaitsi kausilla 1989-1995 86 miljoonaa markkaa ja koko uran tienestit olivat noin 100 miljoonaa markkaa. Varsinainen kausipalkka kausilla 1989-1995 oli vain miljoona markkaa kauteen. Loppu tuli sponsoreilta ja menestysbonuksista. Parhaiten rahaa tuli kausilla 1989-1991 jolloin rahaa tuli 15 miljoonaa markkaa kauteen.

Maailmanmestaruudesta kaudella 1993 Schwantz sai miljoonan markan shekin. Silloinkin hän tienasi noin 15 miljoonaa markkaa kauteen. Vertailun vuoksi Valentino Rossilla palkka oli 36 miljoonaa markkaa pelkästään kaudella 2007. Sponsorit maksoivatkin sitten jo varsin reippaasti ylimääräistä...:rolleyes:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Schwantzilla oli myös muita bisneksiä joten kokonaistulot kausilta 1989-1995 olivat yhteensä 171,6 miljoonaa markkaa. Kausilla 1989-1991 kokonaistulot olivat 30 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Korjataan noita Schwantzin tuloja sen verran, että Kevin sai 2 miljoonaa markkaa kaudelta vuosina 1989-1995 peruspalkkana. Sponsorit maksoivat 28 miljoonaa markkaa kausilla 1989-1991. Noilta vuosilta Schwantz sai 30 miljoonaa markkaa. Kaudella 1992 Schwantz sai sponsoreilta rahaa 24 miljoonaa markkaa. Kaudella 1993 Schwantz voitti mestaruuden ja sai 2 miljoonan markan mestaruusbonuksen. Kaudella 1994 sponsorit maksoivat 20 miljoonaa markkaa. Kaudella 1995 Schwantz sai 6 miljoonaa markkaa. Yhteensä urallaan Schwantz sai 171,6 miljoonaa markkaa rahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Cooperin tiimibudjetti oli 150 000 markkaa vuosittain kausilla 1958-1962. Tuohon aikaan Cooper oli sopinut sponsorinsa kanssa korkeintaan 600 000 markan sponsorisopimuksen 5 vuoden sisään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Juan Manuel Fangio ansaitsi urallaan kaikista ajoistaan 50 miljoonaa Italian liiraa eli 2,5 miljoonaa Suomen markkaa 50-luvun kaavan mukaan laskettuna. Stirling Moss ansaitsi 1,5 miljoonaa markkaa koko urallaan eli 30 miljoonaa Italian liiraa sen ajan kurssilla laskettuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Ferrarin varikkotiimi ansaitsi kaudessa vuonna 1952 2100 markkaa palkkaa. 210 markkaa meni siitä päämekaanikolle Ferrarin määrittelemän rahanjaon perusteella ja loput meni toisille tiimin mekaanikoille. Lisäksi päämekaanikko sai 300 markkaa peruspalkkaa. Muut eivät saaneet mitään peruspalkkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Vuonna 1953 Ferrarin varikkotiimi sai 1800 markkaa josta päämekaanikolle meni 180 markkaa sen ajana rahanjaon mukaan. Päämekaanikko sai lisäksi 300 markkaa peruspalkkaa ja muut saivat tyytyä kokonaispotin palkkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Maseratilla oli valtavan 10 miljoonan liiran summa sijoittettu F1:siin sarjavierailun aikana. Summa vastasi 50-luvulla Suomen markoissa 500 000 markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Vuonna 1977 rallin MM-sarjassa eniten rahaa sai Fiat. Kilpailun voittaja sai rahaa kaudella 480 markkaa per kilpailu. Mestaruusbonuksia tuli 1380 markkaa. Fiat voitti siis 6180 markkaa kaudelta. Toiseksi tullut sai bonuksia 1200 markkaa. Toiseksi tullut Ford sai kaudelta 4800 markkaa ja bonuksia tuli 1200 markkaa joten yhteensä summa oli 6000 markkaa. Kolmanneksi tullut Toyota sai 2880 markkaa kaudelta. Lisäksi maksettiin 960 markkaa kolmossijasta. 3840 markkaa sai Toyota tuolloin rahaa. Opel sai kaudelta 3360 markkaa kaudelta. Neljänneksi sijoittuneen raha oli yhteensä 4200 markkaa kaudelta. Siitä 840 markkaa oli bonusrahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
F3-sarjassa vuonna 1977 maksettiin 3000 markkaa kisan voitosta rahaa. Muuta rahaa eivät voittajat saaneet.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Vuonna 1977 maksetiin paalupaikasta 600 markkaa ja kisan nopeimmasta kierroksesta 1200 markkaa.
 
Ylös