F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Luca Badoer ansaitsi 4,8 miljoonaa markkaa Ferrarin testikuljettajana kausilla 1998 ja 1999. 4,8 miljoonaa oli kyseisinä vuosina testikuskien ennätyssumma. Kaudella 2000 Ferrari maksoi Badoerille 6 miljoonaa markkaa mikä oli ennätyssumma testikuskille. Testikuskien kaikkien aikojen rikkain mies Badoer melko varmasti on, vaikka Olivier Panis ansaitsi Toyotan testimiehenä aikoinaan 6 miljoonaa euroa per kausi jolloin lopputulot olivat 12 miljoonaa euroa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Francois Cevert oli yksi lahjakkaimmista kuljettajista 70-luvulla. Rahallisesti hänen maineensa alkoi nousta juuri ennen poismenoaan.:( Tässä kuitenkin palkkatietoja:

1970: Tyrell-Marchilla sai aloituskaudellaan 50 000 markkaa.

1971: Kausi jolla Cevert löi itsensä läpi ja sai Watkins Glenista 300 000 markkaa voitettuaan sen. 1,3 miljoonaa markkaa tuli kaudelta josta 1 miljoona tuli normaalina palkkana.

1972: Tyrelillä ei mennyt kyseinen kausi Cevertin kohdalla hyvin ja palkka jopa alentui edeltävään kauteen verrattuna koska tulokset eivät vastanneet odotuksia. Cevert sai kaudelta 750 000 markkaa josta 156 000 markkaa tulivat Glenista. 594 000 markkaa tuli tavallisena palkkana.

1973: Kausi jolloin Cevert haastoi Stewartin ja nosti itsensä tulevaisuuden maailmanmestariehdokkaaksi. Talleilla alkoi kauden loppua kohti palkkakisa nuoresta ranskalaisesta. Ferrari tarjosi 600 000 markkaa ja yksityisautoa menosta tiimiin. McLaren tarjosi samaa rahaa, mutta ei mitään muuta. Lotus tarjosi vain 240 000 markkaa, mutta ehdotonta ykköskuskin asemaa ja maailmanmestaruusbonuksena uskomatonta miljoonaa taalaa. Tyrellin tarjous oli minimipalkan korotus 400 000 frangista 800 000 frangiin kaudessa.

Tarjouksessa oli myös henkilökohtainen sponsorisopimus Fordin kanssa sillä aiemmin vain Stewart oli saanut sellaisen yksityissopimuksen. Palkallisesti kausi oli menestyksekäs ja kaudelta rahaa tuli 2,35 miljoonaa markkaa. Palkkaan sisältyi 400 000 frangin (vuoden 1973 Suomen Markan kurssilla 624 000 markkaa) minimipalkkio. Ikävä kyllä Cevert kuoli omassa voittokisassaan...:(. Seuraava kausi olisi tiennyt 800 000 frangia eli vuoden 1974 markan kurssilla miljoona markkaa miniminä mutta kohtalo päätti toisin.

Yhteensä Cevert sai lyhyen uransa aikana yhteensä 4,45 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Peter Revson oli aikansa mielenkiintoisimpia ajajia. Rikas perijä ajoi ykkösiä ja ennen kaikkea McLarenia Indyssä. Tässä kuitenkin palkkatietoja:

1964: Maksoi ajoistaan saamatta mitään palkkaa.

1971: Paluu F1:siin kaiken jälkeen Amerikassa oli mielenkiintoinen siirto. Ajoi yhden kisan Tyrelille ja sai Indystä 619 188 markkaa kakkossijastaan. Vähän paremmalla onnella Peter olisi saanut 1,5 miljoonaa markkaa Indyn voitosta. Ei saanut mitään ajoistaan kaudella.

1972: McLaren palkitsi Revsonin ajot tallipaikalla F1:ssä. Kaudelta rahaa tuli Revvylle 1,15 miljoonaa markkaa.

1973: McLaren korotti palkkaa 1,9 miljoonaan markkaan kaudelta.

1974: Lähti yllättäen Shadowille ajamaan ja McLaren olisi maksanut 600 000 markkaa minimipalkkiona, mutta ilmeisesti Fittipaldin tulo tiimiin vaikutti jotenkin päätökseen. Menehtyi kesken kauden.:frown:

Kaudella 1973 Revsonista olisi voinut urheiluautokisojen kaikkien aikojen rikkain kuljettaja sillä hänelle maksettiin 45 000 markkaa per kilpailu. Kaikkiaan koko sarjan ajaminen olisi tiennyt 450 000 markkaa kaudelta. Revson ajoi kuitenkin vain yhden kisan Alfa Romeolle. Yhteensä F1:ssä Revson saavutti urallaan 3,05 miljoonaa markkaa. Indyn ajot mukaan laskettuna ja urheiluautojen 45 000 markkaa tekivät yhteensä 3,714188 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Mielenkiintoista on myös Fordin rallitiimin yritys palkata Jackie Stewartia kaudeksi 1974 ajamaan rallia. Palkka olisi ollut tuntuva. Kuudesta kisasta yhteensä 360 000 markkaa ja 60 000 markkaa per kilpailu olisi tullut Stewartille rahaa. Jackieta ei kiinnostanut

. Koko kauden ajaminen olisi tiennyt 690 000 markkaa kaudelta. Jackie oli kiinnostunut vain 6 kisan ajamisesta ja sitten vain yhden kisan ajamisesta ja lopulta irtautui kokonaan ajoista. Palkat rallimaailmassa sen ajan mittapuulla olivat huikeita jo pelkästään yhden kisan osalta. Vertailun vuoksi pelkkä Lancian tiimibudjetti oli jo melkein tuon 6 kisan palkan verran...:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Ferrari tarjosi Revsonille kaudeksi 1974 600 000 markkaa minimipalkkiona ja yksityisautoa ja lisäksi Ferrarin edustamisesta urheiluautojen kisoissa 600 000 markkaa. Urheiluautojen kisoissa summa olisi ollut valtava. Revsonia ei kuitenkaan kiinnostanut diili sillä Enzo rajoitti Revsonin sopimuksia rahan osalta palkintorahoissa ja lisäksi palkkansa eteen Enzo vaati Revsonia olemaan pitkiä aikoja Italiassa nimenomaan testaamista ja kilpailemista varten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Jackie Stewart oli ensimmäinen kuljettaja joka ansaitsi miljoona taalaa kauteen. Seuraavaksi palkkoja:

1965: Sai ensimmäiseltä kaudeltaan yhteensä 49 755 markkaa josta 24 000 markkaa oli minimipalkkio.

1966: Sai vain 17 142 markkaa kaudelta.

1967: Ansaitsi 24 000 markkaa kaudelta.

1968: Vaihtoi tiimiä Matralle ja raha alkoi virrata. Aluksi Stewartin piti mennä Ferrarille, mutta Enzo ei pitänyt rahan kärttämisestä joten tallipaikka jäi saamatta. Matra otti Stewartin tiimiin ja rahaa tuli kaudelta 480 000 markkaa josta 120 000 markkaa tuli Watkinsin voitosta ja 160 284 markkaa tuli kausirahana ja loput summasta maksoivat sponsorit.

1969: Sai maailmanmestaruuden ja 1,2 miljoonaa markkaa tuli kokonaissummana mikä oli ennätys. Siitä 300 000 markkaa oli kausiraha ja loppusumma oli palkintorahaa.

1970: Sai 1,5 miljoonaa markkaa Tyrell-Marchilla. Summasta 600 000 markkaa oli tavallinen kausiraha ja loput tulivat sponsoreilta.

1971: Tyrell sai maailmanmestaruuden ja Jackie vaati tuntuvaa palkankorotusta ja sai 4,8 miljoonaa markkaa kaudelta. Summasta 900 000 markkaa oli varsinainen kausiraha ja loppu tuli sponsoreilta.

1972: Sai saman verran kaudelta ja 372 000 markkaa Watkis Glenin voitosta sisältyvät hintaan.

1973: Viimeinen kausi toi 6 miljoonaa markkaa josta 3,6 miljoonaa markkaa oli kausiraha ja loppu tuli sponsoreilta. Summa oli käsittämättömän suuri omana aikanaan. Nykyään kyseinen summa olisi euroissa 6,2 miljoonaa euroa.

Kaikkiaan Stewartia yritettiin saada jatkamaan samalla rahalla seuraavaksi kaudeksi, mutta Cevertin kuolema vaikutti asiaan. Lisäksi Ford yritti saada Stewartin ajamaan rallia. Jackie kieltäytyi. Uran tienestit olivat yhteensä 18,87 miljoonaa markkaa ja rippeet päälle. Kausi 1974 olisi tuonut saman verran taskuun rahaa kuin ennätyskausi 1973.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Eddie Irvinellä oli melkoinen omaisuus kerättynä F1:stä kun hän lopetti uransa. Minimipalkkoina omaisuus oli 53 miljoonaa euroa. Kuitenkin tässä tulevat koko rahat:

1993: Ansaitsi vaivaisen miljoona markkaa ja maksoi 600 000 markkaa kahdesta kisasta. Sai Ayrtonilta pataan estettyään hänen ajoaan Suzukassa.

1994: Aiheutti Brasiliassa kolarin ja Monzassa myös. Palkkaa tuli 6 miljoonaa markkaa.

1995: Sai kaudelta yhteensä 14,9 miljoonaa markkaa.

1996: Ferrari maksoi 15 miljoonaa markkaa minimipalkkiona ja sponsorit maksoivat 11 miljoonaa markkaa. Yhteensä summa oli 26 miljoonaa markkaa.

1997: Summat nousivat vaikka minimipalkka ei. Yhteensä rahaa tuli 39 miljoonaa markkaa kaudelta.

1998: Ferrari kaksinkertaisti minimipalkan 31,2 miljoonaan markkaan. Sponsorit maksoivat 15,8 miljoonaa markkaa lisää joten yhteissumma oli 47 miljoonaa markkaa.

1999: Sai suuren tilaisuutensa kun Schumi loukkaantui. Minimipalkka oli sama mutta muutama voitto ja sponsorien lisäsummat nostivat tulotason yhteensä 74 miljoonaan markkaan josta sponsorit maksoivat 42,8 miljoonaa markkaa.

2000: F1-maailmaa kohahduttanut siirto Jaguarille toi Eddielle 75,6 miljoonaa markkaa yhteensä kaudelta.

2001: Seuraava kausi toi 108 miljoonaa markkaa yhteensä. Suurin osa summasta tuli uskomattoman palkan ja pistebonuksien takia.:eek:

2002: Viimeinen kausi toi rahaa eniten ja uhkasi yhteissummassa jopa Schumin vastaavaa sillä pistebonukset nousivat lähes järjettömään 24 miljoonaan markkaan per piste. Loppusumma kaudelta oli 192 miljoonaa markkaa. Summaan on laskettu myös 72 miljoonan markan palkka.

Eddie Bad Boy oli aikanaan kaikkien aikojen rikkaimpia kakkoskuljettajia ja on edelleen varsin korkealla palkkatilastoissa. Yhteensä kausrahoina Irvine ansaitsi 312 miljoonaa markkaa ja sponsorituloina 271,5 miljoonaa markkaa. Loppusummaksi tuli 583,5 miljoonaa markkaa eli 97,25 miljoonaa euroa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18385
Olisi kiva tietää Giancarlo Fisichellan palkka tietoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Seuraavaksi vähän pienempää palkkaluokkaa... Mark Blundellia pidettiin lahjakkaana kuljettajana joka joutui kuitenkin paitsioon f1:stä väärällä hetkellä. Palkallisesti Blundell tienasi melko hyvin. Tässä palkkoja:

1991: Ansaitsi Brabhamilla miljoona markkaa.

1993: Ligierin rahaa syytävä osasto maksoi 24 miljoonaa markkaa minimipalkkiona ja sponsorit maksoivat 10 miljoonaa markkaa. Loppusumma oli 34 miljoonaa markkaa.

1994: Tyrell maksoi 8 miljoonaa markkaa jotka tulivat Katayaman sponsorirahoista.

1995: Alunperin 600 000 markan testikuljettaja ylennettiin kisakuskiksi Mansellin poistuttua. Sai 4,5 miljoonaa markkaa minimipalkkiota ja 13 miljoonaa markkaa sponsoreilta. Yhteensä 17,5 miljoonaa markkaa kaudelta.

Loppusummaksi lyhyeltä uralta tuli 60,5 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Christian Fittipaldi muistetaan lähinnä James Bondin tyyliin kolmella pyörällä maaliin päässeestä Minardista Monzassa. Palkallisesti ura jäi lyhyeksi ja joutui myös maksamaan ajoistaan. Tässä kuitenkin palkkoja:

1992: Sai miljoona markkaa ja maksoi Minardille 16 miljoonaa markkaa kaudelta.

1993: Sai 5 miljoonaa markkaa ja maksoi saman verran ajoista.

1994: Footworkille siirtyminen ei tiennyt kuin pettymystä. Maksoi ajoistaan 16 miljoonaa markkaa ja sai 6 miljoonaa markkaa kaudelta.

Kaudeksi 1995 Footwork olisi halunnut Fittipaldin jatkavan tiimissä mutta ajohinta nousi 18 miljoonaan markkaan ja Christian oli pettynyt joten hän lähti mieluummin CART-sarjaan.

Uran summaksi tuli 12 miljoonaa markkaa ja maksoi ajoistaan 48 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Gianni Morbidelli oli varsin kiinnostava kuljettaja aikoinaan. Adelaidessa 1991 hän sai puolikkaan pisteen. Palkallisesti Morbidelli oli ennen Larinia kaikkien aikojen parhaiten palkattu testikuljettaja. Tässä palkkoja:

1990: Ajoi Minardille ja Dallaralle saamatta rahaa kisoista. Ferrari maksoi 450 000 markkaa testeistä ja Morbidelli oli siten parhaiten palkattu testimies.

1991: Sai 480 000 markkaa Ferrarilta testauksesta ja 500 000 markkaa Minardilta. Ferrari maksoi 20 000 markkaa pisteestä Adelaidesta nostaen summan 500 000:een markkaan ja yhteissumma oli miljoona markkaa.

1992: Minardilla sai 3,5 miljoonaa markkaa kaudelta eli minimipalkkionsa ilman mitään muuta palkkaa.

1994: Välivuoden jälkeen Morbidelli meni Footworkille ja sai 3 miljoonaa markkaa kaudelta.

1995: Sai 3 miljoonaa markkaa miniminä ja 5 miljoonaa markkaa maksoivat sponsorit. Yhteensä 8 miljoonaa markkaa tuli kaudelta rahaa.

1997: Ei saanut palkkaa Sauberin ajoistaan.

Yhteensä uran tienestit olivat 15 miljoonaa markkaa. Jordanilla sai ennätyssuuren testikuskirahan kaudella 96 joka oli 3 miljoonaa markkaa. Testaamisesta ansaitsi yhteensä 4,37 miljoonaa markkaa ja kisoistaan sai 15 miljoonaa markkaa joten loppusummaksi tuli 19,37 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Bertrand Gachot oli aikoinaan maksukuski ja hänen vankilaan joutuminen tarkoitti Schumille tiimipaikan aukenemista ja loppu onkin historiaa. Palkallisesti Gachot tienasi vähän ja lähinnä maksoi tiimipaikoistaan. Tässä kuitenkin palkkoja:

1989: Maksoi ajoistaan saamatta mitään palkkaa.

1990: Sama juttu kuin edellisellä kaudella.

1991: Sai 4 miljoonaa markkaa palkkaa Jordanilta, mutta maksoi kisoistaan 12-24 miljoonaa markkaa. Sai myös lähteestä riippuen 36 000-150 000 markkaa pisteeltä. Vankilasta päästyään maksoi miljoona markkaa Larroukselle viimeisestä kisasta kaudella.

1992: Sai miljoona markkaa, mutta vei 40 miljoonaa markkaa Larroukselle.

1994: Pacificilla vei 27,4 miljoonaa markkaa tiimiin ja sai 1,2 miljoonaa markkaa eli oman minimipalkkionsa verran kauteen.

1995: Sama juttu kuin edellisellä kaudella.

Uran loppusummaksi tuli yhteensä 7,544-8 miljoonaa markkaa. Ajoistaan Gachot maksoi yhteensä 107,8-119,8 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Philippe Alliot oli myös ennätysmiehiä mitä tuli testaukseen. Ajourallaan rahaa ei paljon tullut mutta maksumiehenä rahat kelpasivat. Tässä palkat ja maksut:

1984-1985: Ajoi RAM-tiimissä saamatta mitään palkkaa ja maksoi ajoistaan.

1986: Ajoi Ligierillä 7 kisaa ja sai miljoona markkaa.

1987: Lola-Larrousse hankki itselleen ranskalaisen ja Alliot sai 3 miljoonaa markkaa.

1988: Maksoi ajoistaan ja ei saanut palkkaa. Toisin kuin edellisellä kaudella tiimibudjetti oli tiukempi ja rahaa uupui.

1989: Sai miljoona markkaa ja joutui maksamaan 27,4 miljoonaa markkaa ajoistaan.

1990: Ligier maksoi 24 miljoonaa markkaa minimipalkkiona ja muita tuloja ei ollut.

Kolme vuotta myöhemmin Alliot palasi F1:siin jälleen Larrousselle.

1993: Maksoi ajoistaan 24 miljoonaa markkaa.

1994: Liittyi McLarenin testikuljettajaksi. Siitä maksettiin 600 000 markkaa. Maksoi 1,71 miljoonaa markkaa yhden kisan ajosta Larroussella.

1995 kaudella Alliot olisi saattanut jatkaa uraansa, mutta Larrousse meni konkurssiin joten Alliotin ura oli ohi vaikka McLaren tarjosi 1,5 miljoonan markan testisopimusta niin Alliot ei tarttunut tarjoukseen. Yhteensä Alliot ansaitsi urallaan 29,6 miljoonaa markkaa ja maksoi ajoistaan 53,11 miljoonaa markkaa ajoistaan.

Joidenkin lähteiden mukaan Alliot olisi maksanut koko urallaan jopa 111 miljoonaa markkaa eri tiimeille, mutta ennen kautta 1987 maksukuskien summat eivät pyörineet miljoonissa taaloissa vaikkakin Chico Serra oli aikoinaan maksanut 6 miljoonaa markkaa Fittipaldin aikoina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Didier Pironista olisi voinut tulla ensimmäinen ranskalainen maailmanmestari mutta Hockenheimin onnettomuus vei sen mahdollisuuden. Rahallisesti Pironi oli rikkaimpia kuskeja kaudella 1982. Koko uran tienestit jäivät onnettomuuden takia pieneksi. Tässä kuitenkin palkkoja:

1978: Debyyttikausi Tyrelillä toi 350 000 markkaa. Ilmeisesti rahat olivat kokonaistuloja sillä Depailler ei saanut 120 000 markkaa yli varsinaisena palkkanaan.

1979: Tyrell kaksinkertaisti palkkion ja tulot olivat 700 000 markkaa.

1980: Sai miljoona frangia eli 1,2 miljoonaa markkaa kaudelta tuon ajan laskukaavan mukaan.

1981: Ferrarin diili toi 7 miljoonaa markkaa. Pironia kismitti tiimissä Villeneuvelle annettu poikkeus henkilökohtaisiin sponsoreihin mitkä tekivät Villeneuvesta rikkaimman miehen F1:ssä.

1982: Sai saman verran kuin edeltävällä kaudella. Imolan temppu herätti keskustelua f1-piireissä ja kauden edetessä Pironin persoonaallisuus muuttui paljon. Kuin kohtalon ivana Hockenheimissa kolari Prostin kanssa päätti uran ja lähes elämän. Auto ohitti ilmassa Prostin auton ja muuttui käytännössä lentokoneeksi. Pironille tehtiin useita kymmeniä leikkauksia ja ura oli ohi.

Myöhemmin onnettomuudesta huolimatta hän testasi AGS:ä ja Ligieriä mutta lopulta ajeli off-shoren kisoissa joissa menehtyi.:( Ligierin siirto oli erittäin lähellä, mutta yksi syy kieltäytymisessä oli Guy Ligierin kielteinen suhtautuminen 24 miljoonan markan palkkioon kaudelta. Lisäksi Pironi ei ollut ajanut 5 vuoteen joten sekin on voinut vaikuttaa asiaan. Uraltaan Pironi sai yhteensä 16,25 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Kaudella 1984 palkintorahat olivat suuria aikaisempiin verrattuna ja Bernien FOCA oli päässyt jo sopimusten avulla muokkaamaan palkintorahoja sopivatksi.

Palkintorahaa jaettiin kisoista riippuen vähintään 26 kuljettajalle ja parhaimmillaan 28 kuljettajalle. Tässä tulevat voittosummat lyhyesti ja kokonaissummat:

Voittajan summa: 1,95 miljoonaa markkaa josta FOCA:n lisää oli puolet eli 975 000 markkaa.

Toiseksi tulleen summa: 1,5 miljoonaa markkaa mistä puolet oli FOCA:n lisää eli 750 000 markkaa.

Kolmanneksi tulleen palkintoraha: 1,2 miljoonaa markkaa mistä FOCA:n lisä oli 600 000 markkaa.


Sijat 4-28: 1,05 miljoonaa markkaa, 930 000 markkaa, 870 000 markkaa, 450 000 markkaa, 300 000 markkaa, 204 000 markkaa, 124 800 markkaa, 115 200 markkaa, 105 600 markkaa, 96 000 markkaa, 91 200 markkaa, 86 400 markkaa, 81 600 markkaa, 76 800 markkaa, 72 000 markkaa, 67 200 markkaa, 62 400 markkaa, 57 600 markkaa, 52 800 markkaa, 48 000 markkaa, 43 200 markkaa, 38 400 markkaa, 36 480 markkaa, 34 560 markkaa ja viimeinen sija toi 32 640 markkaa tilille.

Summan kokonaistuloiksi per kilpailu tuli FOCA-rahojen osalta 2,325 miljoonaa markkaa. ja 26 ajajan kisoissa 9,709680 miljoonaa markkaa, 27 ajajan kisoissa 9,744240 miljoonaa markkaa ja 28 ajajan kisoissa 9,776880 miljoonaa markkaa. Kisojen summiin oli laskettu mukaan 2,325 miljoonan markan FOCA-raha kolmelle parhaalle. Koko kauden kaikki rahat olivat yhteensä 173,690880 miljoonaa markkaa. Näistä koko kauden FOCA-rahat olivat 37,2 miljoonaa markkaa.

Palkintorahan jakelut noudattivat vuosien 1984-1987 vuoden Concorde-sopimuksen määrittelyjä jotka olivat parempia kuin alkuperäinen sopimus vuosimallia 1981-1983. Sittemmin muun rahan määrä alkoi kasvaa ja palkintorahan vähetä. Palkintorahoista on vaikea tietää paljoa sillä FIA rajoittaa niiden tietoja julkisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Vuonna 1988 Concorden pykälät muuttuivat siten, että palkintorahaan määrättiin tietty summa per kilpailu joka oli 4,8 miljoonaa markkaa kaudella 1988. Lisäksi palkintorahan saajat tippuivat 20:neen kuljettajaan. Aika-ajoista palkintorahaa sai yhteensä 960 000 markkaa. Eli viidesosan potista. Paalumies sai 96 000 markkaa, toiseksi tullut sai 84 000 markkaa, kolmanneksi sijoittunut sai 76 800 markkaa jne... ja viimeinen sai vain 19200 markkaa.

Kisan palkintosumma oli 2,16 miljoonaa markkaa. Summa vastasi 45 % summasta. Voittaja sai neljään osaan jaetusta voitonmaksusta yhteensä 540 000 markkaa, toiseksi sijoittunut sai 127 440 markkaa, kolmanneksi sijoittunut sai 103 500 markkaa jne... ja viimeinen sai vain 22 500 markkaa.

Loput rahoista eli 1,68 miljoonaa markkaa jotka muodostivat 35 % summasta jaettiin tiimien kesken joista puolet jaettiin kahden edellisen puolikkaan kauden pisteiden perusteella tiimien kesken ja toinen puolikas jaettiin kymmenen parhaan tiimin FOCA-rahana joka myös otti jakoperusteet kauden puolikkaiden mukaan.

Koko kauden rahoista eli 76,8 miljoonan markan palkintorahoista tallit ottivat 70,656 miljoonaa markkaa ja FOCA otti loput rahat eli 6,144 miljoonaa markkaa. Uusi Concorde oli voimassa kaudet 1988-1990.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Vuonna 1991 palkintorahat olivat 13,2 miljoonaa markkaa per kilpailu. 4,2 miljoonaa markkaa summasta oli tiimeille jaettavaa rahaa jotka jaettiin edeltävän Concorden mukaan. Eli puolet pisteiden mukaan ja toinen puolikas sijoistusten mukaan.

Aika-ajosta jaettiin 3,6 miljoonaa markkaa yhteensä. Paalupaikasta sai 255 000 markkaa. Toisesta sijasta sai 216 000 markkaa. Kolmanteen ruutuun ajanut sai 198 000 markkaa. Kaksikymmentä kuljettajaa sai rahaa ja muut jäivät ilman. Viimeinen rahamies sai 49 200 markkaa. Kisassa rahaa jaettiin 5,46 miljoonaa markkaa.

Kisan rahat joiden potti oli 5,46 miljoonaa markkaa jaettiin neljään osaan josta ruutulippu-osiolla rahaa tuli enemmän kuin muilla osioilla. Bernien kekseliäisyys ainakin toi uniikin palkintorahajärjestelmän.:D Kisan muista osioista ensimmäiseksi tullut sai 120 000 markkaa, toiseksi tullut 78 000 markkaa, kolmanneksi tullut sai 34 500 markkaa jne... ja viimeiseksi tullut sai vain 4500 markkaa.

Ruutulipulla voittaja sai 660 000 markkaa, toiseksi tullut 510 000 markkaa, kolmanneksi tullut 414 000 markkaa jne... ja viimeinen rahamies sai vain 24 000 markkaa. Kaikki palkintorahat mitä kaudella 1991 jaettiin F1:ssä olivat 216 miljoonaa markkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös