F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Kaudella 1992 palkintorahoja jaettiin yhteensä 240 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Kaudella 1993 palkintorahaa jaettiin 288 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
TV-rahoista kaudella 1991 FOCA otti kolmasosan, FISA otti 30 % ja 10 kärkitiimiä ottivat 27 % rahoista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Kaudella 1995 FIA maksoi tiimeille palkintorahan bonuksia varsin paljon. 60 000 markkaa per piste oli FIA:n bonusraha tiimeille. Lisäksi paalupaikasta sai 60 000 markkaa ja kilpailun nopeimmasta kierroksesta 30 000 markkaa.

Kilpailun palkintorahoina voittaja sai 750 000 markkaa ja FIA:n bonukset päälle eli yhteensä 1,35 miljoonaa markkaa. Toiseksi sijoittunut sai yhteensä 960 000 markkaa josta palkintorahan osuus oli 600 000 markkaa. Kolmanneksi sijoittunut sai 450 000 markkaa ja bonuksina 240 000 eli yhteensä 690 000 markkaa.

Neljänneksi tullut sai 300 000 markkaa ja bonuksina 90 000 markkaa eli yhteensä 390 000 markkaa. Viidenneksi tullut sai viimeisenä palkintorahaa ja FIA:n bonusrahaa joka oli 60 000 markkaa. Palkintoraha oli 150 000 markkaa joten loppusumma oli 210 000 markkaa.

Kuudenneksi tullut sai 60 000 markkaa ja korkeintaan 60 000 markkaa bonusrahaa FIA:lta. Eli yhteensä 120 000 markkaa. Muille sijoille tulleille FIA maksoi korkeintaan 30 000 markkaa osallistumisrahaa.

Tallien omissa rahanjaoissa huipputallit saivat kukin oman bonuslisän joka oli voittajatiimille 750 000 markkaa, toiseksi tulleelle 600 000 markkaa, kolmanneksi tulleelle 450 000 markkaa, neljänneksi sijoittuneelle 300 000 markkaa ja viidenneksi sijoittuneelle 150 000 markkaa. Kuudenneksi tulleen raha oli korkeintaan 120 000 markkaa. Lisäksi viidelle parhaalle tallille maksettiin FOCA:n myöntämää osallistumismaksua 30 000 markkaa per kilpailu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
F1-kaudella 1996 rahat pysyivät samoina jokseenkin FIA sisällytti luvut valmiiksi tiimien voittosummiin joten ainoa mitä FIA maksoi olivat paalupaikasta ja nopeimmasta kierroksesta tulevat rahat. Kauden 1994 palkintorahoissa ero oli siinä, että kuudenneksi sijoittunut sai vain 60 000 markkaa rahaa eikä FIA maksanut bonusrahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
F1:ssä suunnittelijoilla ja muillakin henkilöillä on paikkansa rahoituksen suhteen. Kaudella 1995 tiimien muut henkilöt saivat rahaa paljon enemmän kuin aikaisemmin. Seuraavassa sarjassa julkaisen osia eri tiimien rahankäytöstä kaudella 1995 aloittaen Williamsista ja päättäen sen Fortiin.

Aluksi Williamsin puoleen:

Pääsuunnittelijana toimi Adrian Newey joka sai 6 miljoonaa markkaa kauteen. Kyseistä rahaa hän oli saanut jo kaudesta 1991 lähtien. Hänen kisanvoitto bonus oli 3000 markkaa ja mestaruusraha oli 30 000 markkaa. Neweyllä oli alaisenaan 38 henkilöä joiden yhteispalkat olivat 18 miljoonaa markkaa ja 156 000 markkaa päälle.

Huipputyöntekijät ansaitsivat 450 000 markkaa kaudessa ja köyhin ansaitsi 306 000 markkaa. Muut työntekijät ansaitsivat 414 000, 378 000 markkaa ja 378 000 markkaa. Muiden työntekijöiden osalta palkat olivat jaettu eri tuloluokkiin kykyjen ja taitojen mukaan. Ainoastaan Neweyn määrämä apulaissuunnittelija sai kausirahansa (450 000 markkaa) automaattisesti ja muut joutuivat tekemään töitä sen eteen.

Päämekaanikkona toimi Carl Gaden joka sai 330 000 markkaa kaudelta. Hänellä oli myös sama voittobonus ja mestaruusbonus kuin Neweyllä. Hänellä oli alaisenaan 36 henkilöä joiden yhteismenot olivat 6 miljoonaa markkaa ja 450 000 markkaa päälle.

Parhaimmat mekaanikot ansaitsivat 210 000 markkaa ja köyhin ansaitsi 90 000 markkaa kaudelta. Muiden tulot porrastuivat 180 000-120 000 markkaan kykyjen ja työtehtävien mukaan. Varapäämekaanikko sai kausirahansa automaattisesti ja muut joutuivat tekemään töitä vuoden.

Simon Wells oli pääinsinööri jonka kausiraha oli 390 000 markkaa kaudelta ja bonukset päälle jotka olivat samat kuin Gadenilla ja Neweyllä. Hänellä oli 37 alaista joiden yhteispalkat olivat 7,74 miljoonaa markkaa.

Parhaimmat insinöörit saivat 240 000 markkaa kauteen ja köyhin puolet vähemmän. Muut saivat porrastettuna 210 000-150 000 markkaa. Varapääinsinööri sai 240 000 markkaa automaattisesti ja muut saivat kausirahansa töiden mukaan.

Richard West toimi mainosmanagerina saaden 900 000 markkaa kaudelta ja 5 % kaikesta sponsorirahan virtauksesta tiimiin. Hänellä oli viisi alaista jotka saivat 288 000 markkaa kukin kauteen. Enemmän työntekijöitä tiimissä talouspuolella olisi tienyt 264 000 markkaa, 240 000 markkaa, 216 000 markkaa ja 192 000 markkaa kauteen porrastetusti sillä Williamsin budjetti määritti korkeintaan 5 apulaishenkilöä käytettäväksi kauteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Benettonilla hommat menivät näin muiden henkilöiden osalta:

Pääsuunnittelija Ross Brawn ansaitsi 3 miljoonaa markkaa kauteen ja bonusrahat päälle. Hänellä oli alaisenaan 38 henkilöä joiden yhteisrahat olivat 3,156 miljoonaa markkaa.

Benettonin päämekaanikko (joka oli joku Cowlishaw) ansaitsi myös samanlaista kausirahaa kuin kollegansa Gaden. Hänellä oli alaisenaan 30 henkilöä joiden yhtesirahat olivat 6 miljoonaa markkaa.

Pääinsinöörinä toimi Pat Symonds joka sai Wellsin tapaan saman verran rahaa kaudelta ja bonukset päälle. Hänellä oli myös 30 alaista jotka saivat 6 miljoonaa markkaa yhteensä.

Mainosmanagerina toimi Postlethwaite joka sai 900 000 markkaa ja 5 % sponsorirahoista. Hänellä oli alaisenaan 16 henkilöä jotka saivat 5,4 miljoonaa markkaa yhteensä kaudelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Ferrarilla meni rahat muille henkilöille näin:

John Barnard sai pääsuunnittelijana 6 miljoonaa markkaa palkkaa kaudelta ja alaisena hänellä oli 38 henkilöä joiden yhteispalkat olivat 18 miljoonaa markkaa. Barnardin kakkosmies sai 3 miljoonaa markkaa kaudelta rahaa.

Päämekaanikko Nigel Stepney sai 300 000 markkaa kaudelta ja bonukset päälle. Alaisena hänellä oli 41 mekaanikkoa jotka saivat yhteensä 7 miljoonaa markkaa kaudelta.

Pääinsinööreinä toimivat Giorgio Ascanelli ja Ignazio Lunetta. Ascanelli sai 6 miljoonaa markkaa ja varapääinsinööri Lunetta sai 360 000 markkaa kaudelta. Muut 41 insinööriä saivat yhteensä 9 miljoonaa markkaa.

Mainosmanagerina toimi Mauro Sabbatini joka ansaitsi miljoona markkaa kauteen ja 5 % sponsorirahasta. Hänen alaisensa joita oli 10 niin ansaitsivat 3,744 miljoonaa markkaa yhteensä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
McLarenilla Neil Oatley ansaitsi 6 miljoonaa markkaa kauteen ja alaisena hänellä oli 9 henkilöä joilla rahaa oli yhteensä 6,81 miljoonaa markkaa.

Paul Simpson sai päämekaanikkona 300 000 markkaa ja bonukset päälle. Alaisena hänellä oli 28 henkilöä joiden yhteisrahat olivat 5,418 miljoonaa markkaa.

Pääinsinöörinä toimi Gordon Murray joka sai mahtavat 6 miljoonaa markkaa kauteen. Hänellä oli alaisenaan 10 henkilöä joiden yhteispalkat olivat 2,778 miljoonaa markkaa.

Mainosmanageri oli Norman Howell joka sai 864 000 markkaa kauteen ja alaisena hänellä oli 4 henkilöä joiden palkat olivat yhteensä 2,016 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Jordanin Gary Andersson ansaitsi 2,520 miljoonaa markkaa kaudelta. Hänen alaisenaan oli 13 henkilöä joiden yhteispalkka oli 8,262 miljoonaa markkaa.

Päämekaanikko Paul Thompson ansaitsi 300 000 markkaa kaudelta ja hänellä oli 21 alaista jotka saivat yhteensä 4,356 miljoonaa markkaa kaudelta.

Pääinsinööri Tim Holloway sai 360 000 markkaa kaudelta ja alaisena hänellä oli 20 henkilöä jotka saivat yhteensä 4,866 miljoonaa markkaa.

Mainosmanagerina toimi Ian Phillips joka sai 828 000 markkaa kauteen ja 4 % sponsorirahasta. Alaisenaan hänellä oli 10 apulaista joiden palkat yhteensä olivat 3,708 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Frank Dernie sai 2,5 miljoonaa markkaa toimiessaan Ligierin pääsuunnittelijana. Hänellä oli 24 alaista joiden yhteispalkka oli huikeat 12,672 miljoonaa markkaa kaudelta.

Päämekaanikkona toimi Mick Luftwell joka sa 300 000 markkaa ja muut mekaanikot joita oli 16 saivat yhteensä 3 miljoonaa markkaa kauteen.

Pääinsinöörinä toimi Paolo Catone joka sai 360 000 markkaa kauteen ja hänellä oli 16 apulaista jotka saivat yhteensä 4,026 miljoonaa markkaa.

Chris Williams sai saman verran kuin Jordanin vastaava manageri ja hänellä oli 18 alaista jotka saivat yhteensä 5,82 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Tyrelillä Harvey Postlethwaite sai 2,04 miljoonaa markkaa pääsuunnittelijana kausirahaa. Hänellä oli alaisenaan 6 henkilöä jotka saivat yhteensä 4,74 miljoonaa markkaa.

Chris White sai päämekaanikkona 282 000 markkaa ja apulaisia hänellä oli 8 jotka saivat yhteensä 900 000 markkaa.

Pääinsinöörinä toimi Tim Densham joka sai 342 000 markkaa ja muut insinöörit joita oli 9 saivat 2,502 miljoonaa markkaa yhteensä.

Mainosmanagerina toimi Noel Stanbury joka sai vain 756 000 markkaa kaudelta ja 3 % tiimin rahoista. Alaisena hänellä oli 4 henkilöä joiden yhteisrahat olivat 1,908 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Sauberilla Leo Ress sai 2,5 miljoonaa markkaa kauteen. Hänellä oli alaisenaan 8 henkilöä joiden yhteispalkaksi tuli 6 miljoonaa markkaa.

Päämekaanikkona toimi Daniel Christ joka sai 300 000 markkaa ja muut 7 mekaanikkoa saivat yhteensä 900 000 markkaa.

Pääinsinöörinä toimi Gilles Alogoet joka ansaitsi 360 000 markkaa kaudelta ja muut 10 insinööriä ansaitsivat yhteensä 2,4 miljoonaa markkaa kaudelta.

Rahoitusmanagerina toimi Gustav Buesing joka ansaitsi 840 000 markkaa kaudelta ja 4 % prosentia sponsoreista. Muut 3 henkilöä ansaitsivat yhteensä 900 000 markkaa kaudelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Footworkilla Alan Jenkins sai 840 000 markkaa kauteen ja alaisenaan hänellä oli 7 henkilöä jotka saivat 3,99 miljoonaa markkaa kauteen yhteensä.

Paul Bowen ansaitsi päämekaanikkona 222 000 markkaa kauteen ja hänen alaisensa joita oli 8 ansaitsivat yhteensä 1,902 miljoonaa markkaa kaudelta.

Pääinsinöörinä toimi Simon Linkwell joka ansaitsi 300 000 markkaa kauteen ja hänellä oli 4 alaista jotka ansaitsivat yhteensä 1,242 miljoonaa markkaa kaudelta.

Mainosmanagerina toimi John Creak joka sai 600 000 markkaa kaudelta ja prosentin sponsorituloista. Hänellä oli kolme alaista jotka saivat yhteensä 1,44 miljoonaa markkaa kaudelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Aldo Costa sai Minardilla 2,4 miljoonaa markkaa kaudella 1995. Hänellä oli kuusi alaista jotka saivat yhteensä 4,89 miljoonaa markkaa kaudelta.

Päämekaanikkona toimi Gabriele Pagliarini joka ansaitsi 300 000 markkaa kauteen ja hänen alaisensa joita oli 7 saivat 900 000 markkaa kauteen.

Pääinsinöörinä toimi Gabriele Tredozi joka sai 300 000 markkaa kauteen ja hänen alaisensa joita oli 6 saivat yhteensä 900 000 markkaa kauteen.

Mainosmanagerina toimi Renato Capucci joka sai 792 000 markkaa kauteen ja hänellä oli 3 alaista jotka ansaitsivat yhteensä 1,656 miljoonaa markkaa kauteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Pacificilla Frank Coppuck ansaitsi yhteensä 1,56 miljoonaa markkaa kaudelta. Hänellä oli 6 alaista jotka korkeintaan ansaitsivat 4,26 miljoonaa markkaa.

Päämekaanikkona toimi Jerry Bond joka sai 250 000 markkaa kaudelta ja hänellä oli 9 alaista jotka saivat 2,148 miljoonaa markkaa yhteensä kaudelta.

Pääinsinöörinä toimi Peter Weston joka ansaitsi 318 000 markkaa kaudelta ja hänellä oli 7 alaista jotka ansaitsivat korkeintaan miljoona markkaa kaudelta.

Mark Gallagher toimi talousmanagerina ja hänen tulonsa olivat 684 000 markkaa ja hän sai 2 % sponsorirahasta mikä tuli tiimiin. Hänellä oli 3 alaista jotka saivat yhteensä 1,548 miljoonaa markkaa kaudelta.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Onko nuo palkat olleet samat vuodesta toiseen vai miksi niissä ei mahda lukea vuosilukuja?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Simtekillä Nick Wirth ansaitsi 1,2 miljoonaa markkaa ja hänen alaisensa joita oli 5 ansaitsivat yhteensä 3,33 miljoonaa markkaa kaudelta.

Päämekaanikkona toimi Dave Luckett joka ansaitsi 240 000 markkaa kaudelta ja hänellä oli 7 alaista jotka ansaitsivat yhteensä 900 000 markkaa kaudelta.

Mainosmanagerina toimi Nick Underwood joka ansaitsi 600 000 markkaa kaudelta ja prosentin tiimirahasta. Hänellä oli kaksi alaista jotka ansaitsivat yhteensä 576 000 markkaa kaudelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Kaikki ovat kauden 1995 palkkoja. Anteeksi jättämättä merkitsemisestä.:eek: Kuitenkin osan viimeinen on pieni ja piskuinen Forti jolla oli itse asiassa vähemmän rahaa kuin Simtekillä ja Pacificilla mutta Dinizin sponsorirahat nostivat tiimibudjetin 100 miljoonaan markkaan.

Fortilla Giacomo Caliri sai miljoona markkaa kaudelta ja hänen 5 alaistaan saivat 2,25 miljoonaa markkaa yhteensä kaudelta.

Päämekaanikko Loreto Sanfratello ansaitsi 240 000 markkaa kaudelta ja hänen alaisensa joita oli 6 ansaitsivat 1,53 miljoonaa markkaa yhteensä.

Pääinsinööri Giorgio Stirano ansaitsi 300 000 markkaa ja hänen alaisensa joita oli 6 ansaitsivat 1,44 miljoonaa markkaa kauteen yhteensä.

Talousmanageri Basil Matthew ansaitsi 720 000 markkaa ja sai 3 % tiimirahasta. Hänellä oli 2 alaista jotka ansaitsivat korkeintaan 600 000 markkaa kauteen.
 
Ylös