Kauden 1965 Belgian osakilpailussa Kuninkaallinen Autoklubi oli jälleen varsin vähävarainen starttirahan suhteen ja koko kilpailusta uhkasi tulla boikotti. Yksityisajajat ryhtyivät lakkoon, mutta lakkouhka muuttui todeksi vasta kun Ferrari oli vetäytyä kilpailusta ja Indy 500:n tuoreen voittajan Jim Clarkin tukiessa talousboikottia.
Autoklubi kun olisi halunnut maksaa korkeintaan kuudelle kuljettajalle starttirahaa ja lisäksi myös belgialaiselle kuljettajalle erillisen Autoklubin myöntämän ylimääräisen starttirahan jonka olisi saanut kauden 1965 Belgian osakilpailussa Spa-Francorchampsin radalla Lucien Bianchi. Lopulta Autoklubi maksoi painostuksen alla ja lupasi taloudelliset takuurahat 12:sta ensimmäiselle kuljettajalle jotka olisivat olleet järjestäjän määrittämiä tehdastalleja.
Näiden lisäksi näille tehdastallien kuljettajille luvattiin 12 takuupaikkaa lähtöruudukosta eli vähintään 12 autoa kilpailussa olisi nähty. Lisäksi Autoklubi lupasi maksaa korkeintaan kuudelle kuljettajalle alennettua starttirahaa myös sijoittumisesta muuhun joukkoon kuin kuuden parhaan joukkoon ja kaiken päätteeksi Autoklubi lupasi maksaa korotettua starttirahaa kisan kuudelle parhaiten sijoittuneelle kuljettajalle.
Tämä lisäehto oli vaikea, mutta Lotuksen ja BRM:n vaatimuksesta vetäytymisuhan päättämiseksi järjestäjät suostuivat siihen. Autoklubi kuitenkin petti BRM:n tietyllä tavalla ja samoin myös Lotustakin mikä jätti karvaan maun koko autourheiluyleisölle ja lisäksi oli osaltaan päättämässä starttirahan aikakautta.
Autoklubi lupasi siis kaikkiaan 18 kuljettajaa enemmän tai vähemmän kilpailuun josta kilpailun pitoon vähintään 12 kuljettajaa ja kaiken lisäksi parhaimmillaan 18 kuljettajalle myös enemmän tai vähemmän starttirahaa paitsi tapauksessa jossa kaikki maksetut nimimiehet ja järjestäjien suosikit olisivat olleet 12:sta parhaan joukossa jo valmiiksi. Mikäli kilpailuun tulisi enemmän kuin 18 kuljettajaa niin Autoklubi oli valmis heidät karsimaan radalta ja mikäli järjestäjät eivät olisi pudottaneet kuljettajia niin jokainen ylimääräinen kuljettaja tulisi olemaan palkaton ajaja ajamaan vain kunniasta ja maineesta radalla. Toisin sanoen ylimääräiset kuljettajat järjestäjän määrääminä eivät tulisi saamaan mitään.
Willy Mairesse haukkui järjestäjiä saamattomiksi ja lähti ajamaan mieluummin BMW:llä Nürburgringin urheiluautojen kisaan kesken viikonlopun, Bob Andersson vetäytyi kisasta koska järjestäjät julistivat hänet oikeuttamaksi saamaan starttirahaa ja Masten Gregorylta evättiin starttiraha ennen kisan lähtöä mikä oli ensimmäinen katastrofi. Toinen ja autourheiluyleisöä kuohuttanut tilanne oli kisan jälkeen tapahtunut Jim Clarkin kohtelu. Sinällään kaikki sujui hienosti, mutta Clark sai erikoisesti starttirahan sijaan voittajalle mitoitetun tuotepalkinnon. Voittajan tuotepalkinto oli Tipparellu eli Renault 4.
Jackie Stewart sai toisesta sijastaan palkinnoksi parisataa pulloa shampanjaa ja Bruce McLaren sai kolmannesta sijastaan palkkioksi sata pulloa shampanjaa. Starttirahan osuus jäi myös lopulta järjestäjien maksamana riittämättömäksi niin kuljettajille kuin talleillekin. Useille talleille Belgian katastrofi oli liikaa sillä järjestäjien tiedettiin ennenkin tehneen kisat itselleen mahdollisimman halvaksi ja siten tallit halusivat saada enemmän vaivanpalkkaa ajajien ohella koko kilpailemisesta.