CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15034
Seuraavaksi tähän viestiin tulee Unkarin Hungaroringin vuoden 1986 kilpailun Epävirallisen Harjoituksen tuloksia. Tämä Epävirallinen Harjoitus ajettiin 7.8.1986 ja se oli monilta osin poikkeuksellisen vaikea ja haastava sessio koska kyseinen sessio määrättiin ajettavaksi kaksituntisena sessiona radan kuohuttavan likamäärän, hiekkaisuuden ja pölyisyyden takia.
Kaksi tuntia kestävää sessiota oltiin valmiita käyttämään jatkossa tarpeen mukaan ja näin tultaisiin tekemään loppukaudesta 1986 Meksikossa ja tuolloin vieläpä peräti kahteen kertaan kun löytyi vielä Hungaroringiäkin tuolloin olleiden, kriittisten kuljettajien saatesanojen mukaisesti vieläkin likaisempi ja törkyisempi rata ajettavaksi. Unkarinkin ensikilpailun viikonlopun osalta monet olisivat kuljettajista halunneet toisenkin kahden tunnin sessiota ajettavaksi perjantaina, mutta pyyntöihin ei suostuttu kun kerran sitten Meksikossa voitiin harkita asiaa ja jälleen ehkä kieltäytymiseen vaikuttivat myös ennen pitkää onneksi riittävän pitkässä sessiossa parantuneet ajat.
Joka tapauksessa tässä torstaina 7.8.1986 ajetun Hungaroringin Epävirallisen Harjoituksen tuloksia:
1 Ayrton Senna Brasilia Lotus-Renault 1.35.494
2 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Honda 1.35.670
3 Nelson Piquet Brasilia Williams-Honda 1.36.182
4 Alan Jones Australia Beatrice Lola-Ford 1.36.331
5 Alain Prost Ranska McLaren-TAG 1.36.763
6 Keke Rosberg Suomi McLaren-TAG 1.37.190
7 Philippe Alliot Ranska Ligier-Renault 1.37.559
8 Stefan Johansson Ruotsi Ferrari 1.37.581
9 Riccardo Patrese Italia Brabham-BMW 1.38.116
10 Michele Alboreto Italia Ferrari 1.38.119
11 Patrick Tambay Ranska Beatrice Lola-Ford 1.38.685
12 Teo Fabi Italia Benetton-BMW 1.38.711
13 Rene Arnoux Ranska Ligier-Renault 1.38.941
14 Johnny Dumfries Iso-Britannia Lotus-Renault 1.39.529
15 Gerhard Berger Itävalta Benetton-BMW 1.39.567
16 Christian Danner Länsi-Saksa Arrows-BMW 1.40.305
17 Derek Warwick Iso-Britannia Brabham-BMW 1.40.345
18 Martin Brundle Iso-Britannia Tyrrell-Renault 1.40.451
19 Thierry Boutsen Belgia Arrows-BMW 1.40.922
20 Alessandro Nannini Italia Minardi-Motori Moderni 1.40.969
21 Andrea de Cesaris Italia Minardi-Motori Moderni 1.41.126
22 Philippe Streiff Ranska Tyrrell-Renault 1.41.382
23 Jonathan Palmer Iso-Britannia Zakspeed 1.42.566
24 Piercarlo Ghinzani Italia Osella-Alfa Romeo 1.44.097
25 Allen Berg Kanada Osella-Alfa Romeo 1.45.698
26 Huub Rothengatter Alankomaat Zakspeed 1.47.264
Jokainen kuljettaja oli pääsemässä kilpailuun kun sopivasti kilpailijoita oli 26 kappaletta eli lähtöruudukon verran. Kuitenkin suurin piirtein Thierry Boutsenista alkaen alaspäin ja aina Huub Rothengatteriin asti kilpailun tuomaristo ilmaisi huolensa 110 % rajoissa pysymisestä mitä tuomaristo edellytti vaikkakin reaalinen karsiutumisen vaara oli lähinnä Minardin ja Osellan miehiä koskeva vaikka ei Huub Rothengatterin tai Jonathan Palmerin otteetkaan aina tuomaristoa miellyttäneet radalla joskin Zakspeedin auton tekniset ja tunnistetut murheet saattoivat liennyttää tuomariston mielialaa ja toki osin muutenkin Unkarin ensikilpailun tuoma julkisuusarvo.
Kaksi tuntia kestävää sessiota oltiin valmiita käyttämään jatkossa tarpeen mukaan ja näin tultaisiin tekemään loppukaudesta 1986 Meksikossa ja tuolloin vieläpä peräti kahteen kertaan kun löytyi vielä Hungaroringiäkin tuolloin olleiden, kriittisten kuljettajien saatesanojen mukaisesti vieläkin likaisempi ja törkyisempi rata ajettavaksi. Unkarinkin ensikilpailun viikonlopun osalta monet olisivat kuljettajista halunneet toisenkin kahden tunnin sessiota ajettavaksi perjantaina, mutta pyyntöihin ei suostuttu kun kerran sitten Meksikossa voitiin harkita asiaa ja jälleen ehkä kieltäytymiseen vaikuttivat myös ennen pitkää onneksi riittävän pitkässä sessiossa parantuneet ajat.
Joka tapauksessa tässä torstaina 7.8.1986 ajetun Hungaroringin Epävirallisen Harjoituksen tuloksia:
1 Ayrton Senna Brasilia Lotus-Renault 1.35.494
2 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Honda 1.35.670
3 Nelson Piquet Brasilia Williams-Honda 1.36.182
4 Alan Jones Australia Beatrice Lola-Ford 1.36.331
5 Alain Prost Ranska McLaren-TAG 1.36.763
6 Keke Rosberg Suomi McLaren-TAG 1.37.190
7 Philippe Alliot Ranska Ligier-Renault 1.37.559
8 Stefan Johansson Ruotsi Ferrari 1.37.581
9 Riccardo Patrese Italia Brabham-BMW 1.38.116
10 Michele Alboreto Italia Ferrari 1.38.119
11 Patrick Tambay Ranska Beatrice Lola-Ford 1.38.685
12 Teo Fabi Italia Benetton-BMW 1.38.711
13 Rene Arnoux Ranska Ligier-Renault 1.38.941
14 Johnny Dumfries Iso-Britannia Lotus-Renault 1.39.529
15 Gerhard Berger Itävalta Benetton-BMW 1.39.567
16 Christian Danner Länsi-Saksa Arrows-BMW 1.40.305
17 Derek Warwick Iso-Britannia Brabham-BMW 1.40.345
18 Martin Brundle Iso-Britannia Tyrrell-Renault 1.40.451
19 Thierry Boutsen Belgia Arrows-BMW 1.40.922
20 Alessandro Nannini Italia Minardi-Motori Moderni 1.40.969
21 Andrea de Cesaris Italia Minardi-Motori Moderni 1.41.126
22 Philippe Streiff Ranska Tyrrell-Renault 1.41.382
23 Jonathan Palmer Iso-Britannia Zakspeed 1.42.566
24 Piercarlo Ghinzani Italia Osella-Alfa Romeo 1.44.097
25 Allen Berg Kanada Osella-Alfa Romeo 1.45.698
26 Huub Rothengatter Alankomaat Zakspeed 1.47.264
Jokainen kuljettaja oli pääsemässä kilpailuun kun sopivasti kilpailijoita oli 26 kappaletta eli lähtöruudukon verran. Kuitenkin suurin piirtein Thierry Boutsenista alkaen alaspäin ja aina Huub Rothengatteriin asti kilpailun tuomaristo ilmaisi huolensa 110 % rajoissa pysymisestä mitä tuomaristo edellytti vaikkakin reaalinen karsiutumisen vaara oli lähinnä Minardin ja Osellan miehiä koskeva vaikka ei Huub Rothengatterin tai Jonathan Palmerin otteetkaan aina tuomaristoa miellyttäneet radalla joskin Zakspeedin auton tekniset ja tunnistetut murheet saattoivat liennyttää tuomariston mielialaa ja toki osin muutenkin Unkarin ensikilpailun tuoma julkisuusarvo.