F1:n Testikuljettajista asiaa vuosien varrelta

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Estorilin Testien jälkeen tammikuussa 1990 Zakspeedin tilanteesta oltiin rohkaistuneita, mutta sponsoreille se ei riittänyt. Joka tapauksessa rahapulastaan ja jopa akuutista rahan loppumisesta huolimatta talli vielä osallistui Goodyearin renkaiden omaan pienten tallien väliseen testiin joka järjestettiin Paul Ricardin radalla 26.1.1990-29.1.1990.

Tähän testiin piti aluksi tulla aivan kaikki Goodyearin tallit jolloin kyseessä olisivat olleet Goodyearin Suurtestit ja joissa mukana olisivat olleet McLaren, Ferrari, Williams, Arrows, Lotus, juuri nimensä Marchista Leyton Houseksi muuttanut talli, AGS, Benetton, Ligier, Lola-Larrousse, Coloni, Onyx, Life ja Tyrrell vielä siinä vaiheessa Goodyearin renkaita käyttävänä tallina eli aivan kaikki Goodyearin renkaita käyttävät tallit.

Ikävä kyllä huipputallit halusivat viettää lomailua eivätkä antaneet edes testikuljettajilleen mahdollisuutta ajaa testejä puhumattakaan vielä tammikuussa 1990 jatkuneesta Ayrton Sennan lajiin osallistumisen kiellon yrityskohun jatkumisesta, Arrows oli talousvaikeuksissa ja vetäytyi testeistä, Lotus jätti myös testin väliin tarpeettomana kuluna, Leyton House jätti myös testin väliin kulueränä vaikka sillä olisi ollutkin nyt rahaa enemmän kuin pelkkänä Marchina, AGS, Coloni, Onyx ja Life jättivät testit väliin myöskin rahoitusvaikeuksien tai epäselvyyksien takia ja Tyrrell vuorostaan kieltäytyi yllättäen testaamasta joka myös alkoi antaa viitteitä Tyrrellin mahdollisesta Goodyearin hylkäämisestä. Toisaalta Tyrrell ei ollut koskaan antanut ehdotonta vastausta suostumisestaan testiin.

Lopulta testeihin osallistuivat erikoisesti totta kai odotetusti Lola-Larrousse ja Ligier, mutta huomattavasti yllättävämmin rahoitusvaikeuksissa ollut Zakspeed ja erikoisen sopimusrikkomuksen ja rengastoimittajuutensa Pirellin kanssa toistaiseksi riitauttanut Brabham-talli. Brabham-talli oli vuoden 1990 aikana jättänyt Pirellin Rengastestin väliin talousvaikeuksiensa, mutta myös Pirellin kanssa käymiensä riitojen takia.

Sillä ei riidan kestäessä pahimmillaan tammikuun lopussa 1990 ja helmikuun 1990 aikana ollut edes renkaita millä ajaa ja tällä välin poikkeuksellisesti Goodyear salli pitkän harkinnan jälkeen Brabhamin ajaa myös sen omia rengastestejään joskin tilaisuudet olivat poikkeusluontoisia. Goodyear oli siten Brabhamia kohtaan hyvin kylmäkiskoinen, mutta salli sen myös käyttää renkaitaan.

Zakspeed-tallin kanssa se tuli luontevammin juttuun, mutta toisaalta taas Zakspeed oli talousvaikeuksissa ja Goodyear halusi siten mieluusti auttaa. Lopulta siis testeissä ajoivat Lola-Larrousse, Ligier, Brabham ja Zakspeed joista toinen jälkimmäisistä talleista puhuttaessa mielenosoituksellisesti rikkoi katkolla ollutta sopimustaan Pirellin kanssa ja toinen vuorostaan oli mukana lähinnä vain Lee Gaugin hyvästä tahdosta johtuen.

Tässä testissä Ligierin testikuljettaja Emmanuel Collard ei saanut harmittavasti ajaa lainkaan koska testit olivat tarkoitettu vain kisakuljettajille. Samalla Ligier neuvotteli vielä periaatteessa edelleen Nicola Larinin kanssa ajopaikasta kuten myös muutaman muun ehdokkaan kanssa jolloin se näki järkeväksi ajattaa lopulta vain paikkansa varmistanutta Philippe Alliotia.

Brabham-talli vuorostaan päätti myös ajattaa vain yhtä kuljettajaa eli Stefano Modenaa koska Martin Brundle oli jo lähtenyt tallista ja lisäksi kakkoskuskin paikan jo käytännössä itselleen varmistanut Gregor Foitek ei halunnut kuluttaa yhtään vähäisiä rahojaan enempää mahdollisesti hyvin turhiin testeihin. Näin siis testeissä ajoi lopulta vain viisi kuljettajaa ja ainoana kahta autoa ajattivat Lola-Larroussen kuljettajat Eric Bernard ja Aguri Suzuki.

Zakspeed-tallikaan ei päässyt paikalle ennen kuin vasta sunnuntai-iltana 28.1.1990 päivän ollessa jo päättynyt ja vasta viimeisenä testipäivänä 29.1.1990 Zakspeed pystyi ajamaan omat historian viimeiset ajonsa ainakaan yleisessä testimuodossa ja kenties mitenkään.

Paul Ricardin testejä olivat varjostaneet vesisateet ja kierrosmäärät jäivät siten kaikkiaan potentiaalisiin määriin nähden vähäisiksi. Toisaalta taas melko kilpailukykyisiksi ajoiksi ajettiin kuitenkin sateella. Totutussa historiassa kieltäytyneillä talleilla oli ainakin tarkka vaisto asioista jos ei sitten mitään muuta.

Paul Ricardin testejä ennen Zakspeed-tallin auto ei ollut paljoakaan toiminut tehtaalla ja siinä oli ollut krooninen polttoaineputkistovika jonka paikantamisen ja korjaamiseen meni kauan aikaa ja samalla vuoden 1989 lukemattomien kilpailujen tapaan siinä oli myös kroonisen tukkoinen öljynpaineistuksen hallintaongelma jota ei oikein koskaan saatu ratkaistua, että mikä siinä todella oli vikana jos autot muutoin aina toimivatkin.

Yamahan moottoreissa oli lisäksi ollut testien aikana muun muassa aivan päin sitä itseään löystyneitä sytytysjohtoja, väärin asenneltuja sylinterikansia ja kampiakseleita auton muussa koneistuksessa testikaudella aivan samaan tapaan kuin oli ollut myös vuonna 1989.

Vaikkakin tottumattomien insinöörien ja mekaanikkojen käsissä vuoden 1989 aivan alussa sellaiset virheet olisi voinutkin anteeksi antaa niin vuoden 1990 alussa tallin historian lopulla vieläkin tietty mekaaninen korjauskyvyttömyys ja toisaalta ehkä talousvaikeuksienkin tuoma motivaation lasku aiheutti omat temppuilunsa tasolla jotka kuuluivat saman vuoden aikana ihan kisakaudellakin selvinä, mutta sekavina esiintyneille Onyx-Monterverdeille ja Lifelle.

Muista talleista puhuttaessa ennen pitkää Brabham-talli sai jatkaa sopimustaan Pirellin kanssa vuodeksi 1990, mutta maksoi jonkun aikaa testikauden 1989-1990 rikkomuksistaan johtuen korotettua rengasmaksua muihin Pirellin rengastamiin talleihin nähden ja erillisen sakkosumman oikeustaistelun välttämiseksi Pirellille.

Bernd Schneiderin oma ajajamotivaatiokin oli harvinaisen vähissä vaikeuksien keskellä vaikka parasta toki aina yritettiin esittää.

Joka tapauksessa testien aikana selvää oli, että Estorilin tapahtumat ei toistu uudelleen ja siihen Zakspeedin oli pakko tottua.

Nyt tulee kuitenkin vuoden 1990 Goodyearin Testien tulokset Paul Ricardin radalta ja tästä testistä minulla on tallessa kuljettajien ajamat kierrokset ja Zakspeedin osalta ajat ovat tietenkin ainoalta ajopäivältä eli 29.1.1990 kun muilta talleilta minulla ei harmittavasti ole kuitenkaan tallien kuljettajien tarkkoja päiviä milloin parhaat kierrokset ajettiin ja koska ajat olivat märällä tai ainakin pitkin testejä kostealla radalla ajettuja kierrosaikoja niin ne olivat hitaita ja Zakspeedin osalta tietenkin ne olivat hitaita myös teknisten vikojenkin takia:

Paul Ricard Goodyearin Rengastestit 1990

1. Eric Bernard Lola-Larrousse-Lamborghini 1.08.860 86 kierrosta

2. Philippe Alliot Ligier-Ford 1.09.110 100 kierrosta

3. Aguri Suzuki Lola-Larrousse-Lamborghini 1.09.770 125 kierrosta

4. Stefano Modena Brabham-Judd 1.10.300 50 kierrosta

5. Bernd Schneider Zakspeed-Yamaha 1.14.400 20 kierrosta

Tämä oli viimeinen kerta kun Zakspeed-talli nähtiin F1:ssä radalla. 31.1.1990 FISA:n ilmoittautumisaika aika sarjaan annettuna umpeutui ja 7.2.1990 Zakspeed-talli ilmoitti, että ilman todella suuria ihmeitä tai sponsorintuojia eli käytännössä toisia maksukuljettajiakin talli ei pysty osallistumaan vuoden 1990 Formula 1:sten MM-Sarjaan. Samalla Bernd Schneider oli alustavasti vapaa lähtemään tallista.

Siihen mennessä FISA oli valmis pyörtämään päätöksensä Zakspeedin hylkäämisestä sarjassa, mutta vain mikäli jokainen talli erillisesti haluaisi Zakspeedin osallistuvan lajiin ja tietenkin mikäli Zakspeed olisi kyennyt maksamaan kilpailukauteen ilmoittautumismaksun lisäksi myös sakkomaksun jo muutenkin tapahtuneesta maksusumman myöhästymisestä.

Taloudellinen omatoimisuus olisi pitänyt kyetä takaamaan vaikka FOCA oli toki valmis Zakspeedia rajallisesti auttamaankin. Mihinkään tähän ei tarvetta tullut kun myöhemmin samalla viikolla alkoivat huhut Zakspeedin konkurssista ja 14.2.1990 Zakspeed oli vuoden 1990 Ystävänpäivänä konkurssissa ja siirtynyt historian kirjoihin vain muutama kuukausi Rial-tallin jälkeen.

Bernd Schneider sai lopulta sittemmin paikan helmikuussa 1990 Arrows-tallin testaajaksi, pääsi pariin kilpailuunkin ajamaan tai yrittämään ajamista ja muutoin oli ehdolla vielä useihin eri talleihin vuodeksi 1991 ja jopa sen aikanakin ennen kuin lopetti sittemmin uransa F1:ssä joka ei oikein ikinä päässyt nousuun.

Eihän Schneider tietenkään ollut lähimainkaan mikään suuren luokan kuskiehdokas menestymään, mutta lukemattomien muidenkin Esikarsinta-aikakauden uhreiksi usein joutuneiden kuljettajien tapaan olisi voinut olla huomattavasti mainettaan tai jälkimainettaan parempi kun muutoin jälkimaailmalle jäivät lähinnä Meksikon 1988 ja Japanin 1988 ja 1989 kaltaiset näyttävät ennen keskeyttämistä olleet ajot muistoksi Schneiderin kyvyistä edes jotenkin. Ja kun suurin osa ei niitä muista/halua muistaa tai kohtelee vain tuloslappujen tai tilastokirjojen kautta miestä niin lopputuloksena on sitten ollutkin vähättelyä. Toisaalta Schneider loi kuitenkin erittäin menestyksekkään DTM-uran.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Umpisurkeaksi osoittautuneen Life-tallin asioita voisi vuoden 1990 kohdalla muistella paljonkin. Mielenkiintoista oli aikanaan myös aluksi vain pelkkää testisopimusta talliin ajatelleen Gary Brabhamin nousu saman tien talliin kaksivuotisella sopimuksella joka kuitenkin hyvin äkkiä kisakauden aikana päättyi Brabhamin kyllästyttyä koko talliin oikeastaan järkyttävän äkkiä.

Gary Brabhamista puhuttaessa hänellä ei alun alkaen ollut vuodeksi 1990 paljonkaan tekemistä. Aluksi Benetton ei ollut valmis jatkamaan enää testisopimusta ja alkuperäinen paikka piti olla vain Japanin F3000-sarjassa kunnes paikka päästä F1:siin tuli. Olihan hänellä kuitenkin Superlisenssi.

Vaikka aivan aluksi Brabham olikin vakuuttunut tallin yrityksestä ajaa erikoisella moottoriratkaisulla sarjassa niin silti hälytyskellot alkoivat soida jo testikaudella. Lisäksi Life-tallin surkeus oli tallipäällikkö Ernesto Vitan täydellinen kykenemättömyys olla valmiina lykkäämään vastoin tallin muiden johtohenkilöiden tahtoa tuloaan F1:n MM-Sarjaan vuodella vielä kerran jolloin Life-talli olisi tullut vasta vuodeksi 1991.

Alustavasti Gary Brabham oli valmis jopa yllättävän ilomielinkin myös lykkäämään tuloa F1:siin vasta vuodeksi 1991 koska sopimus Lifen kanssa olisi ollut kaksivuotinen ja päähomma oli silti alustavastikin Japanin F3000-sarjassa.

Talli oli kuitenkin melko toivottoman tilanteen edessä vaikka periaatteessa Life olisi vielä yhdellä lykkäysvuodella voinut hyvinkin saada asioitaan edes oikeasti välttävän hyväksi kuin mitä se tietenkin toteutuneesti sai.

Lifen kohtalon sinetöi käytännössä juuri vuoden 1990 alussa tapahtunut W12-moottorin onnistunut dynamotesti. Mikäli se ei olisi onnistunut niin sitten Life olisi saattanut vielä sittenkin lykätä sarjaan tuloaan koska yksi ehto vuodelle 1990 oli nimenomaan edes moottoritestien onnistuminen.

Oman koneen lisäksi vuodeksi 1991 Lifella oli valmius tietenkin käyttää Juddin moottoreita ja jossain määrin tallin olisi kannattanut ehkä myös käyttää Juddia vuonna 1990 kuten se lopulta aivan tallin loppumetreillä pakotetusti käyttikin, mutta koko kauden ajan ja vasta sitten vuonna 1991 kunnolla kehitettynä omaa W12-moottoria.

Gary Brabhamin ensimmäinen testikin toteutui eri tavalla kuin toteutui. Alun perin Lifen piti ajaa 28.1.1990 Misanossa minkä jälkeen sen piti mennä helmikuussa 1990 Jerezin Suurtestiin. Lopulta Gary Brabham ajoi ensimmäiset surkean lyhyeksi jääneen Lifen taipaleensa kierrokset Monzassa missä ajoi 20 kierrosta ja jonka aikana autosta hajosi vähän väliä osia sytytyksestä auton jousitukseen, pohjalevyjä, hammasrattaita vaihteistosta ja lopulta aina auton ajotietokoneeseen saakka.

Eräs perustavanlaatuinen ongelma ensitesteissä oli se, että moottorin piti antaa parhaimmillaan 11 000 kierrosta koneesta irti. Se antoi kroonisen ylikuumenemisen takia kuitenkin vain 4000 kierrosta irti ilman räjähdystä.:frown:

Tässä vaiheessa Gary Brabham ajautui tallin kanssa riitaan ensi kerran koska hänen mielestään ainakaan Phoenixiin ei olisi pitänyt mennä auton ollessa niin valmistautumaton kuin oli. Lopulta talli lupasi Brabhamille, että Monzassa tai Vallelungassa ajettaisiin seuraavan kerran testejä ja mikäli ne eivät onnistuisi niin siinä tapauksessa Life-talli oli valmis lykkäämään tuloaan aina Imolaan asti kisakaudella eli se olisi jättänyt Phoenixin ja Interlagosin kisat väliin. Brabham riiteli jopa tästäkin tallin kanssa koska kahden kisankaan lykkääminen ei hänen mielestään olisi ikinä ratkaissut auton ongelmia kuten ei ratkaissutkaan.

Life-tallin osalta jopa uusiomallia samasta W12-moottorista yritettiin kuumeisesti kehitellä, mutta se ei vain onnistunut kunnolla. Helmikuun 1990 aikaa elettiin tuolloin. Tuolloin esimerkiksi Lifella olisi ollut toiseen autoon tarvittavat varat vasta maaliskuun lopulla koossa mikä oli katastrofi kun varsinaisesti tallilla ei ollut edes kunnollista budjettia eikä sponsoria!

Helmikuun 1990 aikana tosin puolenvälin taittuessa Gary Brabham sai kun saikin testattua kerrankin kunnolla Life-tallin ensimmäisissä jonkinlaisissa julkisissa testeissä Vallelungan radalla mikä sitten virheellisesti antoi Gary Brabhamille ainoan kerran jotakin toivoa tallin toiminnasta ja siitä, että auto muka alkaisikin toimia oikein.

Sittemmin vielä talli tiettävästi ennen kauden 1990 kisakauden alkua testasi Monzassa aivan helmikuun lopulla ja kun nekin vielä onnistuivat huolimatta edelleen valtavista teknisistä ongelmista niin niiden paluukaan ei pelottanut Life-tallia pois ruudukosta vuodeksi 1990 ja tulemaan vasta vuodeksi 1991.

Vuodeksi 1991 Life-talli olisi tietenkin luonnollisesti ottanut ajamaan Gary Brabhamin vielä tuolloin ja tämän lisäksi ehkä F1:n kaikkien aikojen olemattomimman testikuljettajan ellei nyt Colonin Antonio Tamburinia vuodelta 1991 laskettu mukaan eli Franco Scapinin kisoihin. Scapinin osalta eräs legendaarinen testausongelma oli se vuonna 1990 hänen toimiessa Life-tallin testikuljettajana, että hänelle ei suureksi osaksi vuotta 1990 ollut Lifelta yksinkertaisesti tarjota lainkaan autoa ja kun oli niin sehän ei tietenkään toiminut paljoa mitään!:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Laitan tähän seuraavaksi tietoja Silverstonen Suurtestistä vuodelta 1985. Tämä Suurtesti ajettiin Kesäkuussa 1985 heti perutun Belgian Grand Prixin ja Kanadan Grand Prixin välisenä aikana. Ne olivat ensisijaisesti kilpakuljettajatestejä, mutta kaikki kuljettajat eivät olleet niissä erikoisesti mukana ja Brabham sai poikkeusluvan käyttää muitakin kuljettajia kuin vain kilpakuljettajiaan koska tässä yhteydessä järjestettiin myös yksi Marc Surerin ja Emanuele Pirron välisistä näyttöajoista.

Silverstonen Suurtesteissä ajoi kaikkiaan 19 eri kuljettajaa ja laitan tähän ensin päivätiedot ja tuttuun tapaan vielä koko Suurtestin lopputulokset parhaan ajan kanssa.

Tässä ne tulevat:

3.6.1985:

1. Ayrton Senna Lotus-Renault 1.09.840

2. Stefan Johansson Ferrari-Ferrari 1.10.100

3. Teo Fabi Toleman-Hart 1.11.150

4. Manfred Winkelhock Toleman-Hart 1.11.480

5. Niki Lauda McLaren-TAG-Porsche 1.11.910

6. Derek Warwick Renault 1.11.940

7. Nelson Piquet Brabham-BMW 1.12.110

4.6.1985:

1. Ayrton Senna Lotus-Renault 1.07.760

2. Nelson Piquet Brabham-BMW 1.07.840

3. Stefan Johansson Ferrari-Ferrari 1.08.070

4. Niki Lauda McLaren-TAG-Porsche 1.08.220

5. Teo Fabi Toleman-Hart 1.08.440

6. Elio de Angelis Lotus-Renault 1.08.880

7. Manfred Winkelhock RAM-Hart 1.10.200

8. Philippe Alliot RAM-Hart 1.10.660

9. Marc Surer Brabham-BMW 1.11.590

10. Derek Warwick Renault 1.12.620

11. Gerhard Berger Arrows-BMW 1.12.700

12. Martin Brundle Tyrrell-Renault 1.12.850 (Tämä oli ensimmäinen kerta kun Tyrrell 014-automalli nähtiin radalla ja tietenkin turbomoottorin kanssa. Suomen Lehdistö virheellisesti raportoi Tyrrellin saaneen turbomoottoriautonsa ensi kerran radalle vasta 6.6.1985 joskin sen verran Hesarin ja Uuden Suomen puolustukseksi on sanottava, että molemmat lehdet raportoivat vain testien lopputulokset lyhyesti muuten sen kummemmin asioista kertomatta ja isommat tiedot noista testeistä tulivat vasta paljon myöhemmin Hannu Hännisen toimittamasta Formulaliitteestä myöhemmin samana vuonna.

Itsekin erehdyin vahingossa tuon Vuoden 1985 Kausikoosteen raportissa tuosta päivämäärästä kun raportoin asian nimenomaan siten kuin miten aikanaan Hesari tai Uusi Suomi asiasta kirjoitti.)

5.6.1985:

1. Nelson Piquet Brabham-BMW 1.08.020

2. Alain Prost McLaren-TAG-Porsche 1.08.390

3. Teo Fabi Toleman-Hart 1.09.420

4. Keke Rosberg Williams-Honda 1.09.640

5. Michele Alboreto Ferrari-Ferrari 1.10.590

6. Patrick Tambay Renault 1.11.090

7. Stefan Bellof Tyrrell-Renault 1.11.420 (Toinen kerta kun Tyrrell 014-automalli nähtiin radalla.)

8. Emanuele Pirro Brabham-BMW 1.11.910 (Emanuele Pirron ensimmäinen näyttöajo Brabhamilla jonka jälkeen sovittiin toisen näyttöajon paikka ja sillä kerralla Surer ja Pirro ajoivat jo selvästi radalla keskenään kilpaa samana päivänä.)

9. Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.12.800

10. Manfred Winkelhock RAM-Hart 1.13.830

Silverstonen Suurtestien Lopputulokset parhaan ajan mukaan Kesäkuulta 1985 6.6.1985:

1. Ayrton Senna Lotus-Renault 1.07.760

2. Nelson Piquet Brabham-BMW 1.08.020

3. Stefan Johansson Ferrari-Ferrari 1.08.070

4. Niki Lauda McLaren-TAG-Porsche 1.08.220

5. Alain Prost McLaren-TAG-Porsche 1.08.390

6. Teo Fabi Toleman-Hart 1.08.440

7. Elio de Angelis Lotus-Renault 1.08.880

8. Keke Rosberg Williams-Honda 1.09.640

9. Manfred Winkelhock RAM-Hart 1.10.200

10. Michele Alboreto Ferrari-Ferrari 1.10.590

11. Philippe Alliot RAM-Hart 1.10.660

12. Patrick Tambay Renault 1.11.090

13. Stefan Bellof Tyrrell-Renault 1.11.420

14. Marc Surer Brabham-BMW 1.11.590

15. Emanuele Pirro Brabham-BMW 1.11.910

16. Derek Warwick Renault 1.11.940

17. Gerhard Berger Arrows-BMW 1.12.700

18. Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.12.800

19. Martin Brundle Tyrrell-Renault 1.12.850

Nelson Piquet, Teo Fabi ja Manfred Winkelhock olivat ainoita kuljettajia jotka ajoivat kaikkina päivinä testien aikana. Tyrrellin kuljettajat eli Martin Brundle ja Stefan Bellof olisivat myös ajaneet tässä testissä testiä tavallisella 012-automallilla, mutta tekniset viat myös jatkuvien 014-automallin oikuttelujen ohella pakottivat heidät pitämään maanantaina välipäivän ja lopulta 012-automalli jäi kokonaan testiä varten vain varalta käyttöön mikäli 014-automallin ongelmat olisivat jatkuneet. Myös Brabhamilla vaikutti olevan alustavasti ajoa jokaiselle päivälle.

Emanuele Pirron harmiksi testien ensimmäiselle päivälle ei sovittu näyttöajoa kun Marc Surer oli muutenkin vieläkin hieman sairaana Belgian kilpailun tapaan ja Bernie Ecclestonen käskystä ensimmäinen näyttöajo miesten välillä sovittiin muutenkin lopulta vain tapahtuvaksi kelloa vastaan eikä radalla muutoin mies miestä vastaan kisana. Hyvin todennäköiseksi ensitestikseen F1-auton ratissa Pirro suoriutui melko hyvinkin testistä kaikkiaan.

3.6.1985 keliolosuhteet maanantaina olivat testien parhaimmat aurinkosäässä, 4.6.1985 keliolosuhteet tiistaina olivat suurimman osan päivää pilviset ja 5.6.1985 keskiviikkona huonoimmat testeissä suurimman osan päivää jatkuneen vesisateen takia mikä jätti ajoajan kuivalla kelillä melko lyhyeksi ja mikä myös pilasi Pirron näyttöajoa Sureria vastaan. Suomalaisittain Williamsin Keke Rosbergilla oli Hondan moottorin kanssa jälleen pahoja ongelmia ja nekin rajoittivat hänen testiohjelmansa läpivientiä vaikka Keken sanoin hänelle olisi riittänyt kaksikin päivää testiä aivan jokaisen kolmenkin sijaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Joulukuussa 1986 Zakspeed-talli halusi pitää näyttöajon jonka perusteella oli aikomus etsiä vuodeksi 1987 kuljettajat talliin. Jonathan Palmer oli kyllästynyt olemaan tallissa ja halusi lähteä, mutta samalla suostui sopimuksensa perusteella ajamaan tallin autolla vielä kerran Ranskan Paul Ricardin radalla pidetyssä näyttöajossa. Huub Rothengatterin jatko tallissa oli turvattu, mutta vain mikäli sponsorirahat löytyisivät joko Zandvoortin ratatoimiston kautta tai ilman niitä. Zandvoortin ratatoimisto oli kuitenkin jo joutunut konkurssiin tuolloin tai ainakin oli konkurssin partaalla joten Rothengatterin ajot olivat varsin epätodennäköisiä siinä vaiheessa.

Alustavat kuljettajat näyttöajoon olivat Zakspeedin osalta tietenkin Palmer, joka vain oli myös sopimuksen mukaisena mittatikkuna jäähyväisajossaan tallille muutenkin, Derek Warwick huolimatta Arrows-sopimuksestaan seikkailunhaluisena brittinä ja myös tallipäällikkö Zakowskin mieleen käyvänä kuljettajana kun Palmer päätti kerran lähteä pois tallista, Philippe Alliot joka oli ulkona Ligieriltä vuotta 1987 ajatellen kaiken jälkeen, Kris Nissen ja nuori Volker Weidler. Weidlerin läsnäolo kiinnitti huomiota jossain määrin myös suomalaisittain koska Ortwin Podlechin ja sitä kautta myös Keke Rosbergin manageroitaviin Weidler kuului.

Lopulta erinäisten syiden vuoksi näyttöajajat toteutuneesti testiin olivat edelleen Palmer ja Weidler, mutta uudet kuljettajat olivatkin Christian Danner Arrowsilta vaihtokauppana mikäli se päästää Warwickin jo pysyvästi talliin kuten kävikin ja Piercarlo Ghinzani jonka maksuvalmius tuntui olevan elintärkeää tallille ja jolla ainakin rahat tulisivat varmemmin kuin Rothengatterilta.

Harmittavasti minulla ei ole Weidlerin ajamia aikoja tuosta testistä, mutta muiden kolmen ajajan ovat:

Jonathan Palmer: 1.04.320

Christian Danner: 1.06.330

Piercarlo Ghinzani: 1.12.030

Lopulta vuonna 1987 Zakspeedia edustivat Danner ja Martin Brundle joka sitten toimitti tallissa hieman hauskan oloisesti kiintiöbritin virkaa. Testirintamalla oli vapaampaa vaikkakin päätestaaja oli tallissa ennen pitkää Kris Nissen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1987 alkuvaiheessa Tyrrell-talli oli tavallaan taloudellisesti turvassa, mutta silti se halusi yhä enemmän rahaa itselleen.

Tyrrell päätyi lopulta oikeastaan kolmeen vaihtoehtoon testien jälkeen eli Jonathan Palmeriin, Mauro Baldiin ja Emanuele Pirroon. Kaikki olivat testanneet tai olleet selvästi ehdolla testaamaan tallin kanssa. Lopulta muun muassa italialaisten sponsorien suurrahojen kuvat silmissä Ken Tyrrell alustavasti sopi Palmerin kanssa hänelle sopimuksen tulevaksi voimaan vain Brasilian kilpailuun ja loppukaudella 1987 lähinnä vain kutsusta ajettavaksi silloin kun rahamiehillä olisi ollut vaikeaa. Baldin piti ajaa Imolassa ja Spa-Francorchampsissa ja Monacossa sitten vuorostaan Pirron piti ajaa.

Tämän jälkeen Palmerilla olisi ollut rahatilanteen mukaan aikaa ajaa loppukausi 1987 Tyrrelillä tai muutoin hän olisi vapaa ajamaan missä tahansa muussa tallissa.

Lopulta testien perusteella, yleensäkin selvästi parantuneen taloustilanteen perusteella ja ehkä aivan kaikkiaan muutenkin huolimatta isoista sponsorirahojen torjumisestakin huolimatta (Kesäkuusta 1987 eteenpäin italialaisten sponsorien jatko olisi riippunut jonkun muun italialaisen lupaavan kuljettajan otosta talliin koska Baldia tai Pirroa ei nähty liian suurina lupauksina tai ei ainakaan enää ensimainittua jos jälkimainittu vielä nähtiin kuten varsinkin loppupelissä Pirro varsinkin testimiehenä oli pitkään kovaa valuuttaa F1:ssä.) herra Tyrrell yksinkertaisesti kieltäytyi ajattamasta muita kuin Palmeria tallissa vuonna 1987.

Philippe Streiffin tallipaikka oli täysin turvattu sekä rahan vuoksi, että myös ranskalaisten muiden sponsorien tuen lisäksi vaikka Renault ei enää ollutkaan lajissa kuten oli ollut vuonna 1986 jolloin Tyrrell-talli oli nauttinut muun muassa moottorien alennusmaksuista.

Loppupelissä ehkä silloin tällöin ollutta huonoa kisaa huomioimatta Palmerin ajotaidot ja lahjakkuus todella puhkesi kukkaansa juuri Tyrrelillä ja hän myös käytännössä piti tallia pystyssä ajo-otteillaan ennen kuin Jean Alesi sitten tuli ajamaan vaikka ei Michele Alboretonkaan Tyrrellin osakausi 1989 mikään huonokaan ollut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuonna 1977 Walter Wolfilla oli uskomattoman kauden alun jälkeen mielenkiintoinen yritys nuoren tallinsa kanssa. Jody Scheckter tuntui olevan vähän aikaa maailmanhuipulla uskomattoman kauden alun takia ja Wolfilla oli paljon hankkeita vireillä. Eräs näistä hankkeista oli kevätkaudella ja kesäkaudella 1977 luoda Wolf-talliin myös testijoukkue jonka tarkoitus oli laajentaa tallin toimintaa ja tuottaa talliin selviä ja luotettavia kakkoskuljettajia ennen pitkää Scheckterille. Testijoukkuetta johtamaan Walter Wolf halusi tässä vaiheessa vain yhden miehen:

Juuri uransa tuolloin lopettaneen Chris Amonin joka oli vaikuttunut Scheckterin välittömistä hyvistä otteista ja myös voitostakin heti kauden avauksessakin. Amonille Herra Wolf tarjosi myös paikkaa tallin toisena varsinaisena kisakuljettajanakin mikäli tämä olisi halunnut. Valitettavasti tallilla ei ollut välittömästi toiseen autoon tarvittavia varoja ja vaikka olisi ollutkin niin Amon kuitenkin masentuneena katkerasta urastaan kieltäytyi palaamasta radoille ja ennen pitkää osin tämän takia Wolf-tallin ympärille aiotusta testijoukkueesta ei tullut mitään.

Walter Wolfista puhuen hän oli vuosina 1977-1979 satunnaisesti myös ORF:n lähetysten erikoiskommentaattori ajoittain kisoissa Heinz Prüllerin kanssa niissä kisoissa missä Reinhard Windeler tai Niki Lauda eivät ymmärrettävästi päässeet kommentaattorin paikalle selostamoon. Wolf kun puhui myös erinomaisesti saksaakin pienellä itävaltalaisaksentilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuonna 1985 ja tarkemmin sanottuna 10.7.1985 keskiviikkona tuolloin Itävallan Österreichringin radalla Williams-talli testasi tuolloin autojaan sillä radalla. Tiettävästi eräitä ensimmäisiä kertoja ja varmasti ensimmäisen kerran vuonna 1985 Williamsilla Mike Thackwell sai Williams-tallin testikuljettajana itselleen hoidettavakseen Suurtestin.

Yksi tärkeimmistä ellei peräti tärkein syy tälle menettelylle ja yllättävälle luottamukselle oli se, että Nigel Mansell oli ollut vieläkin huonovointinen Ranskan Paul Ricardin kilpailuviikonlopun kolarin jäljiltä ja hänelle haluttiin antaa pisin mahdollinen toipumisaika Englannin Silverstonen kilpailua varten. Lisäksi mikäli Mansell ei toipuisi niin Mike Thackwell olisi tehnyt debyytin juuri Silverstonessa 1985 hyvin todennäköisesti ainakin testeistä riippuen.

10.7.1985 ajetuissa Suurtestien ensimmäisen päivän ajoissa Keke Rosberg ajoi vain 5 kierrosta, vaihdelaatikko hajosi autosta, mies yksinkertaisesti söi tallin motorhomessa lounaan ja lähti yllättäen testeistä pois koska mitään erityistä muuta syytä jäädä Itävaltaan ei ollut ja tallikin suhtautui myönteisesti asiaan.

Osin tuohon aikaan Kekellä oli huumorillisesti todettuna muutenkin vielä nk. Vauvaloma Nico-pojan muodossa ja muutenkin kun näissä testeissä ei ajanut mitenkään erityisen paljon muita tärkeitä kärkikuljettajia niin isommin syytä ei ollut jäädä ja Keke ei halunnut Silverstonen Kesäkuun 1985 uudelleentoistumista eli sitä, että olisi odotettu pitkin testejä taas kerran oikuttelevan Hondan turbomoottorin korjailuja ja toimintakelpoisuutta.

Thackwell sai siten siis vielä odottamattomankin bonuksen kun Kekekin lähti testeistä jolloin hän sai jäädä kokonaan vastaamaan testien läpiviennistä. Williamsilla oli käytössään noihin testeihin kolme eri autoa jotka kaikki enimmäkseen oli säädetty kisasäätöihin ja niitä ajettiin enimmäkseen kisarenkailla ja myös jonkin verran Goodyearin Testirenkailla. Mansell ei tietenkään toipuvana ollut paikan päällä Itävallassa vaan kotonaan Englannissa.

Testien ajoista minulla ei harmittavasti ole paljoakaan tiedossa. Keke Rosbergin paras aika oli 1.32.030 ja ainoa tiedossani oleva Thackwellin paras aika oli 1.32.950 ja ainakin 10.7.1985 testiruostekin näkyi koska aiemmin kaudella 1985 Thackwell oli ajanut Williamsilla vain välttämättömät pientestit koska kaikki suuret testiajat menivät niin Kekelle kuin Nigelillekin. Thackwell ajoi myös 11.7.1985 ja 12.7.1985, mutta näistä minulla ei ole mitään tietoja aikojen osalta.

Österreichringin Suurtestien osalta nopein oli oikeastaan yksi harvoja muita paikan päälle vaivautuneita kärkikuljettajia ja tämä kärkikuljettaja oli Ferrarin Michele Alboreto jonka nopein aika oli 1.29.260.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1985 viimeinen Suurtesti nähtiin Portugalin Estorilissa F1:n osalta.

Tässä Suurtestissä ennen julistettua joulutaukoa formuloissa nähtiin F1-kauden 1985 jäähyväiset ja F1-kauden 1986 alkajaiset omalla mielenkiintoisella tavallaan. Tässä Suurtestissä joillakin ja itse asiassa jo aika monellakin kuljettajalla oli tallinsa lupa jo ajaa kilpailevankin tallin autoa. Ja vastavuoroisesti entisen kilpailijan tallin kuljettajat vaihtoivat myös työnantajaansa toiseen tai pysyivät tuttuun tapaan entisen tallinsa riveissä.

Monien tallien testikuljettajille tämä oli viimeinen ajotilaisuus heidän entisille talleilleen. Näin oli myös Mike Thackwellille jolle testi oli viimeinen Williamsin riveissä ennen kuin hänet korvattiin Jean-Louis Schlesserillä vuodesta 1986 eteenpäin. Erikoisesti Jean-Louis Schlesser ei vielä tähän testiin saanut osallistua, mutta Satoru Nakajima sai osallistua.

Pitkälti siksi kun Thackwell oli tehnyt Jonathan Palmerit eli inttänyt ajopaikasta aivan liian monta kertaa Frank Williamsia ja Patrick Headia ärsyttävällä tavalla. Monille muillekin tämä Suurtesti oli melkoinen näytönpaikka. Koska tämä Suurtesti oli myös testikuljettajille avoin niin Estorilin varikkotilat olivat äärimmäisen miehityksen alaisena ja äärimmäisen ahtaat koko Suurtestin ajan.

Tosin huomattavasti isompiakin testejä oltiin ajettu radalla tai tultaisiin ajamaan myöhempinä vuosina joskin 30 kuljettajaa talleineen oli jo aika paljon. Myöhemmin tämän takia Estorilin varikkotiloja jonkin verran suurennettiinkin lähivuosina tämän Suurtestin jälkeen. Toleman-talli etenkin oli Suurtestin alla uskomattoman valtava kun sen koko testijoukkue monine eri nimineen vaivautui vielä kerran testaamaan ennen kuin tallista tuli Benetton.

Laitan tähän seuraavaksi 13.12.1985 Portugalin Estorilissa ajetun FOCA:n, Goodyearin ja Pirellin hyväksymän Suurtestin tulokset ja Suurtestin joka oli vuoden 1985 viimeinen ja tavallaan myös alku vuoden 1986 Testikaudelle Formula 1:ssä ennen joululomaa ja testikauden jatkumista suuressa mittakaavassa. Kaikki tallit ja kuljettajat eivät kuitenkaan testeissä olleet paikan päällä lukemattomista eri syistä johtuen vaihdellen useimmiten rahamurheista sekavaan kuljettajatilanteeseen ja rahansäästöön.

Huomattavin poissaolija oli mestaruutensa Alain Prostille menettänyt Ferrarin Michele Alboreto joka yksinkertaisesti kieltäytyi tulemasta testeihin ja se oli temppu mikä kuohutti Ferrarin johtoa paljon. Kuitenkin Marco Piccinini pystyi suosiollaan lohduttamaan Alboretoa ja selittämään asian parhain päin ylemmilleen aina Enzoa ja Italian Lehdistöäkin myöten.

Tässä ajat Suurtesteistä:

1 Nelson Piquet Brasilia Williams-Honda 1.16.760

2 Ayrton Senna Brasilia Lotus-Renault 1.18.450

3 Riccardo Patrese Italia Brabham-BMW 1.19.220 (Tämä ajo oli Patresen ensimmäinen Suurtesti Brabhamilla ja ajo tallissa yleensäkin sitten vuoden 1983.)

4 Alain Prost Ranska McLaren-TAG-Porsche 1.20.650

5 Keke Rosberg Suomi McLaren-TAG-Porsche 1.20.830 (Tämä ajo oli Rosbergin ensimmäinen Suurtesti McLarenilla ja mahdollisesti yksi ensimmäisiä ellei peräti ensimmäinen ajokin McLarenilla koskaan ellei sitten promootioajoja laskettu päälle. Mikäli Keke ajoi McLarenilla ennen tätä päivämäärää marraskuussa 1985-joulukuussa 1985 niin saa vapaasti tämän asian myös korjata. Williams-talli suostui tästä Suurtestistä puhuttaessa kuitenkin päästämään suomalaisen sopimuksestaan Williams-tallissa etuajassa vaikka Keken oli arveltu joutuvan odottamaan aina tammikuulle 1986 asti ennen ajojen alkua.)

6 Stefan Johansson Ruotsi Ferrari-Ferrari 1.21.020

7 Teo Fabi Italia Toleman-Hart 1.21.280

8 Elio de Angelis Italia Brabham-BMW 1.21.400 (Tämä oli Elio de Angeliksen ensimmäinen Brabhamin Suurtesti ja mahdollisesti myös ensimmäinen kerta kun Elio ajoi Brabhamia.)

9 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Honda 1.21.410

10 Philippe Alliot Ranska Ligier-Renault 1.21.500 (Alliot ajoi tässä Suurtestissä osin jo varmaa Testikuljettajan paikkaansa vuodeksi 1986, mutta myös näyttöjä mahdollista Kilpakuljettajan paikkaa varten koska Ligier-talli ei tiennyt, että ottaako talli Alliotin vai tuleeko Rene Arnoux hänen sijaansa talliin vuodeksi 1986.)

11 Jacques Laffite Ranska Ligier-Renault 1.22.340

12 Mike Thackwell Uusi-Seelanti Williams-Honda 1.22.650 (Tämä oli viimeinen Suurtesti ja ehkä myös viimeinen ajo muutenkin Thackwellille Williams-tallissa ja minkä jälkeen Thackwell aloitti vielä surullisen RAM-tallin tallipaikan metsästyksen vuodeksi 1986 murheellisin lopputuloksin...:()

13 Paolo Barilla Italia Toleman-Hart 1.25.120 (Barilla ajoi näissä Suurtesteissä itse asiassa äärimmäisenkin hyvin moneen muuhun testiin nähden. Hän ei tosin jälleen ollut mahtua kunnolla auton ohjaamoon ennen Suurtestejä tukevan olomuotonsa takia...)

14 Pierluigi Martini Italia Minardi-Motori Moderni 1.25.450 (Tämä saattoi olla viimeinen Martinin Suurtesti Minardille vaikkakin hän vielä ajoi vuosina 1986-1988 Minardille ennen paluutaan oikeastikin kisakuljettajaksi promootiotestejä ja maksutestejä.)

15 Jonathan Palmer Iso-Britannia Zakspeed-Zakspeed 1.25.480 (Palmer oli tuohon mennessä juuri ja juuri toipunut aivan lopullisen täysin vakavasta onnettomuudestaan aiemmin vuonna 1985 joskin Palmerin taival vuonna 1985 olisi loppunut muutenkin Zakspeed-tallin osakausiluontoisuuden myötä ennen aikojaan.)

16 Oscar Larrauri Argentiina Toleman-Hart 1.25.500 (Larrauri maksoi ajoistaan tähän testiin ja sinällään myös näyttöjä vaikka hänen rahojaan ei Benettonin mukaan tullessa paljoakaan itsessään olisi tarvittu.)

17 Willy T. Ribbs Yhdysvallat Brabham-BMW 1.25.830 (Willy T. Ribbs ajoi tässä testissä Brabhamin promootioajoa.)

18 Volker Weidler Länsi-Saksa Toleman-Hart 1.27.440 (Tämä oli Weidlerin yksi ensimmäisiä kertoja muutenkin F1-auton ratissa ja ensimmäinen Suurtesti minkä hän sai yrittää ajaa näyttöajona mahdollista vuotta 1986 varten.)

19 Alessandro Nannini Italia Minardi-Motori Moderni 1.29.060 (Tämä oli Nanninin ensimmäinen Suurtesti hyväksyttynä F1-kuljettajana ainakin alustavasti kun tuolloin hänelle myönnettiin tai oltiin myönnetty varmasti väliaikainen Superlisenssi ja mahdollisesti jopa jo pysyvä Superlisenssi.)

20 Emanuele Pirro Italia Toleman-Hart 1.30.000

21 Gabriele Tarquini Italia Toleman-Hart 1.31.000

22 Luis-Perez Sala Espanja Toleman-Hart 1.32.000

23 Piercarlo Ghinzani Italia Toleman-Hart 1.33.500 (Osin aika johtui teknisistä vioista ja osin valtavasta masentumisesta koska suurin piirtein noihin aikoihin oli yhtä selvää, että Ghizanin palveluksia ei tulevalla Benettonilla tarvita. Oli suurin piirtein Barillan vauhdissa tai vähän edellä ennen teknisiä murheita, mutta kauan kesti tason saannissa jo ennen teknisiä vikoja eikä Ghinzanin mieliala, kuten todettua ollut kovin korkealla tuohon aikaan.)

24 Alain Ferte Ranska Ligier-Renault 1.34.000 (Tämä oli Ferten veljesten viimeinen Suurtesti Ligierille.)

25 Michel Ferte Ranska Ligier-Renault 1.34.500 (Tämä oli Ferten veljesten viimeinen Suurtesti Ligierille.)

26 Johnny Dumfries Iso-Britannia Lotus-Renault 1.35.000 (Tämä oli Dumfriesin ensimmäinen Lotuksen aikakauden Suurtesti joka päättyi teknisiin murheisiin.)

27 Christian Danner Länsi-Saksa Zakspeed-Zakspeed 1.37.000 (Tämä oli yksi Dannerin näyttöajoista Zakspeedille vaikkakin hän neuvotteli ahkerasti myös Arrowsin ja Osellan paikasta. Erikoista oli, että Arrows ja Osella eivät kuitenkaan olleet Suurtestissä Estorilissa paikan päällä joskin jälkimäisellä syy varmasti oli tallin taloustilanteessakin. Dannerin Suurtestit olivat teknisten vikojen riivaamia ja ne myös näkyivät tulostaulussa.)

28 Alan Jones Australia Lola-Hart 1.40.000 (Jonesin autossa oli myös erittäin paljon teknisiä vikoja jälleen kerran. Suurilta osin Hartin moottorista johtuen.)

29. Patrick Tambay Ranska Lola-Hart 1.42.000 (Tämä oli Tambayn ensimmäinen ajo Team FORCE Lola-Haasin autolla ja teknisten murheiden riivaama sekin oli Hartin moottoreista johtuen.)

30. Satoru Nakajima Japani Williams-Honda 1.43.000 (Tämä oli Nakajiman ensimmäinen kerta F1-autolla Estorilin radalla ainakin tiettävästi, mutta konerikkojen jälkeen hajosi vaihdelaatikko minkä jälkeen koskaan aiemmin Estorilin radalla ajamaton Nakajima ajoi korjausten jälkeen viitisen todella hidasta kierrosta ajaen lopulta ulos ja romuttaen autonsa.)
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1985 osalta laitan tähän hieman eri ratoja testeineen milloin Arrows-talli testasi kuljettajineen ja kuljettajien ajovuorot:

Talvikauden 1984-1985 Testit

Paul Ricardin Suurtestit: Thierry Boutsen (Boutsen ajoi Suurtestin yksinään koska Gerhard Berger oli loukkaantuneena sairaalassa.)

Doningtonin Suurtestit: Thierry Boutsen (Boutsen ajoi Suurtestissä edelleen yksin koska Gerhard Berger oli loukkaantuneena sairaalassa.)

Rio de Janeiron Suurtestit: Thierry Boutsen (Boutsen ajoi Suurtestissä edelleen yksin koska Gerhard Berger oli loukkaantuneena sairaalassa.)

Imolan Suurtestit: Thierry Boutsen ja Gerhard Berger (Berger ajoi aivan testien viimeisenä päivänä hyvin, hyvin vähän koska Berger oli Rio de Janeiron Suurtestien ja Imolan Suurtestien välisenä aikana päässyt sairaalasta toipumislomalle ja erittäinkin nopean ja uhkarohkean toipumisen varaan oli paljon laskettu ottaen huomioon, että Bergerille tehdyn leikkauksen jälkeen oli muutenkin onnettomuudesta kulunut vain vajaat 3 kuukautta.)

Rio de Janeiron Talvikauden päättäneet Suurtestit: Thierry Boutsen ja Gerhard Berger (Tämä oli Bergerin ainoa muu ajokokemus edes jotenkin useammalta päivältä vuonna 1985 Talvikaudesta puhuttaessa joskin niska ei aivan ajokunnossa vielä tuolloinkaan ollut.)

Vuoden 1985 Suurtestit Arrowsilla Kisakaudella

Paul Ricardin Suurtesti: Thierry Boutsen ja Gerhard Berger (Tiettävästi tämä oli se heti tai melkein heti Monacon jälkeen ajettu Suurtesti minkä päätteeksi Francois Hesnault lähti pois Brabhamilta.)

Silverstonen Suurtesti: Thierry Boutsen ja Gerhard Berger (Tämä olikin jo testi minkä laitoin aiemmin.)

Nürburgringin Suurtesti: Thierry Boutsen ja Gerhard Berger (Tästä Suurtestistä puuttui joitakin talleja ja muistaakseni tästä testistä puuttui Williams-talli koska Nürburgringin Suurtesti ajettiin tässä tapauksessa Ranskan Paul Ricardin osakilpailun ja Englannin Silverstonen osakilpailun välisenä aikana.)

Brands Hatchin Suurtesti: Thierry Boutsen ja Gerhard Berger (Tämä Suurtesti ajettiin Hollannin Zandvoortin osakilpailun ja Italian Monzan osakilpailun välisenä aikana. Samalla se oli viimeinen Suurtesti mihin Arrows-talli varmasti osallistui kaudella 1985 ja muutenkin se oli yksi viimeisimpiä Suurtestejä kaudella 1985.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuonna 1986 Arrows-tallin ajamista Suurtesteistä laitan asiaa seuraavaksi. Toisin kuin vuonna 1985, ei Arrows-talli ajanut vuonna 1986 lähimainkaan niin paljon Suurtestejä tai edes normaaleja pientestejä tallin budjetin tai toiminnan todella edellyttämissä määrissä kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Arrowsille vuosi oli kaiken kaikkiaan melko hankala vuosi ja sen kuljettajapaikatkin tuntuivat olevan melkoisia tuuliviirejä.

Laitan tähän seuraavaksi vuoden 1986 Suurtestit näillä näkymin Arrowsin kannalta sitä ajaneiden kuljettajien osalta:

1985-1986 Talvikauden Suurtestit

Rio de Janeiron Suurtesti: Christian Danner ja Marc Surer (Danner ajoi tässä Suurtestissä yllättäen koska Thierry Boutsen oli jäänyt pois Suurtestistä henkilökohtaisten syiden takia. Toki Danner oli tässä vaiheessa jo muutenkin nimetty olemaan Arrowsin Testikuljettaja vuonna 1986. Tämä Suurtesti ajettiin juuri ennen kauden alkua edeltänyttä varsinaista Rio de Janeiron Suurtestiä.)

Talvikauden 1985-1986 Päättäjäistesti Rio de Janeirossa: Thierry Boutsen ja Marc Surer

Suurtestit kauden 1986 aikana

Silverstonen Suurtesti: Thierry Boutsen (Boutsen ajoi tässä Suurtestissä yksinään koska Dannerilla oli ollut muistaakseni tähän aikaan jotain muuta menoa ja ehkä hieman kiistojakin tallin kanssa. Mahdollisesti Danner oli tallin mukana tässä Suurtestissä, mutta ei ehkä teknisten ongelmien vuoksi saanut järkevästi aikaa tauluun toisin kuin Boutsen. Danner oli tässä vaiheessa tallin kilpakuljettajakin koska Marc Surer oli jo joutunut pois lajista loukkaantumisen ja myöhemmin yleisen lopettamisenkin johdosta. Tämä Suurtesti ajettiin Englannin Brands Hatchin osakilpailun ja Länsi-Saksan Hockenheimin osakilpailun välisenä aikana jossakin välin. Danner oli toki ajanut muista testejä Arrowsille yksinään tai muiden kuljettajien kanssa ja ajoi Arrowsin laskuun myös Osella-tallissa ennen Surerin loukkaantumista.)

Yksityinen Testi kauden 1986 päätyttyä Talvikaudella 1986-1987

Doningtonin Yksityistestit: Christian Danner ja Jari Nurminen (Thierry Boutsen oli tässä vaiheessa jo lähdössä Benettonille vuodeksi 1987 minkä johdosta hän ei ollut mukana tässä testissä. Danner ajoi edelleen tallipaikastaan epävarmana näyttöjä vuodeksi 1987 ja muilta osin neuvoi myös Yksityistesteihin saapunutta Suomen Jari Nurmista joka taas vuorostaan ajoi itse näyttöjä Arrowsille tulevaa Arrowsin organisoimaa näyttöajoa varten. Nurmiselle tämä Yksityistesti aloitti hänen omat ja useat ajonsa Arrowsille Talvikaudella 1986-1987 eri radoille.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Arrowsin testeistä vuosina 1985-1986 voisi puhua hieman myös muutenkin lyhyesti...

Vuonna 1985 Arrows pystyi oikeastaan loppupelissä melko hyvinkin testaamaan myös pientestien ja tavallistenkin testimäärien ohella. Tosin ainoa ongelma oli vain siinä se, että Arrowsin testeistä suurin osa vuonna 1985 oli hyvin paljon kuitenkin mitoitettu nimenomaan alkupuolelle kautta kuin loppupuolelle kautta.

Vuonna 1986 Arrows menetti paljon aikaa ongelmalliseksi osoittautuneen A9-automallin suunnitteluun ja rakennustyöhön eikä tiettävästi autoja ollut enempää kuin vain yksi ainoa kappale ja toinen oli vain testirunkona käytössä siinä missä A8-automalleja tehtiin ainakin kuusi kappaletta jo vuonna 1985 pelkästään ja näidenkin autojen lisäksi vielä tehtiin 1-3 kappaletta vara-autoja vuotta 1986 varten. A7-automalleja ja puhumattakaan sitten A6-automallista runkoineen päivineen tehtiinkin sitten jo todella mahtava määrä näihin kahteen automalliin nähden.

Vuonna 1986 Arrows kamppaili siis budjettinsa epätasapainoisuuksien välillä ja menetti paljon aikaa muutenkin vähän kaikessa eräänlaiseen kiistelyyn ja siihen kun niitä kaivattuja tuloksia ei vain alkanut näköpiirissä näkyä.

Christian Danner toki ajoi joitakin pientestejä ja lisäksi 1-3 normaalimittaista testiä Arrowsille vuonna 1986 ollessaan testikuljettaja, mutta ei sen enempää tai sitten vielä korkeintaan 3-4 keskinäistä Arrowsin testiä yhdessä Thierry Boutsenin ja Marc Surerin kanssa koska budjettiongelmat rajoittivat testausta, Boutsen ja Surer kärttivät Dannerin kustannuksella lisää testiaikaa ja kun Danner tietenkin ajoi tuolloin Osellaa Arrowsin laskuun mikä sitten nähtiin jossain määrin ongelmana. Surerin jäätyä pois loukkaantumisensa takia Dannerin tilalle ei tämän tultua kisakuljettajaksi sitten enää palkattu ketään toista testaajaa.

Testipuolella äsken luettelemieni testien lisäksi Arrowsilla oli vain yksi ainoa muu Suurtesti Rio de Janeirossa vielä äsken mainittujakin Suurtestejä aikaisemmin talvikaudella 1985-1986, yksi todella, todella nopea nk. Shakedown-testi A9-automallille Silverstonen Suurtestin jälkeen vain juuri hieman ennen Hockenheimin kilpailua keskellä kisakautta 1986 ja siinä sitä sai ajaa todella nopeasti myös Christian Dannerkin eikä vain pelkästään Thierry Boutsen jolle oli mennyt Silverstonen Suurtesti kokonaan Dannerin siitä poissa ollessa tai kärsiessä vaikeuksista ja lisäksi marraskuussa 1986 juuri hieman ennen tuota äsken mainitsemaani Doningtonin Yksityistestiä oli vielä Arrowsin viimeinen ajo minkä myös Thierry Boutsen ajoi Arrows-tallilleen ennen sieltä kokonaan poistumista ja se oli Arrowsin budjetissa alun perin suunnittelematon ylimääräinen testiajo.

Tämä suunnittelematon testi oli Barclayn PR-päivätesti jonka Barclay sitten tietenkin Arrowsille korvasi täysimääräisesti kuluineen päivineen ja jossa tietenkin ajoivat vielä kerran Thierry Boutsen ja Christian Danner ja tämäkin testi ajettiin ennen pientä taukoa ja Jari Nurmisen ensitestiä Doningtonin radalla kun Silverstone tai Brands Hatch eivät jostain syystä kelvanneet Barclayn sponsoriedustajille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Paljoakaan harmittavasti tietoja en ole saanut tuosta vuoden 1992 Kyalamin ensimmäisestä Tutustumisharjoituksesta lisää. Sen verran tietoa olen löytänyt, että Nigel Mansell oli tosiaan niissä molemmissa eli ensimmäisessä ja toisessa Tutustumisharjoituksessa nopein. Ensimmäisessä nopein aika oli 1.18.850 ja hän käytti tuon kärkiajan ajamiseen 17 kierrosta rata-aikaa.

Toisessa mistä tietenkin on tulokset tallessa ja aiemmin laitettuna kokonaisuudessaan niin siinä Mansell käytti kärkiaikansa 1.17.107 ajamiseen 12 kierrosta rata-aikaa eli yhteensä Mansell ajoi 29 kierrosta Kyalamin uudella radalla ennen varsinaisen viikonlopun alkua. Varikon toisessa päässä ollut uusi Andrea Moda-talli riiteli rahasta ja asemastaan lajin päättäjien kanssa jo alkumetreiltä lähtien.

Tekninen valmistelu läpi viikonlopun oli niin hidasta, että sen kuljettajat eivät näyttäneet pääsevän radalle lainkaan Tutustumisharjoitusten aikana. Ensimmäisessä Tutustumisharjoituksessa ajan sai kaikkiaan 30 kuljettajaa tavalla tai toisella ja toisessakin Tutustumisharjoituksessa ajan sai myös 30 kuljettajaa joskin ilmeisesti radalla kuitenkin kävi ensimmäisestä Tutustumisharjoituksesta poiketen 31 kuljettajaa.

Andrea Modan osalta sen oletettu kuljettaja ja sittemmin tallista Enrico Bertaggian tavoin ulos potkittu Alex Caffi oli ilmeisesti ainoa tallin kuljettaja joka sai aikakierroksen nimiinsä Tutustumisharjoituksissa niiden kestäessä. Ensimmäiseen tallin autot kuljettajineen eivät ilmeisesti päässeet lainkaan ajamaan ja toisestakin Tutustumisharjoituksesta puhuttaessa Caffi vietti varikolla ensimmäiset 55 minuuttia odotellen autonsa valmiiksi saattamista ennen kuin ajoi lopulta Tutustumisharjoituksen hitaimman ajan eli ajan 1.55.034.

Bertaggia vuorostaan ei ilmeisesti saanut aikaa lainkaan vaikkakin ainakin tietääkseni juuri ja juuri Andrea Moda-talli saattoi saada auton ennen Tutustumisharjoituksen loppua valmiiksi ja Bertaggia olisi ehtinyt ajaa todella hitaasti ennen session lopetusta tai pikemmin session jo loputtua radalla josta ei sitten tietenkään tullut enää hyväksyttyä aikakierrosta kun tallin auto oli niin hidas kuin oli. Muussa tapauksessa Bertaggia vietti koko toisenkin Tutustumisharjoituksen varikolla odotellen autonsa valmiiksi saattamista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuonna 1982 sen eri tapahtumista keskusteltaessa mielenkiintoisena piirteenä siinä olivat tietyllä tapaa myös eri tallien harvat testikuljettajat.

Oikeastaan vuosi 1982 oli lajin ensimmäisiä vuosia jossa testikuljettajia oli sellaisenaan joissakin tietyissä talleissa hyvinkin säännöllisesti käytössä ja joiden päivätyö oli ajaa testejä nimenomaan sopimuksessa olevalle tallilleen. Williamsilla esimerkiksi Jonathan Palmer, Renaultilla Philippe Streiff ja Lotuksella esimerkiksi ykköstestaaja Roberto Moreno ja kakkostestaaja Geoff Lees olivat tällaisia kavereita.

Sitten vuonna 1982 oli myös ns. Testikuljettajia joita ei voinut pitää varsinaisina testikuljettajana vaan pikemmin promootiokuljettajana tai kutsukuljettajana testeihin vailla muuta sitovuutta tai edes puolikiinteää testisopimusta kuten vaikkapa millainen esimerkiksi Alfa Romeon Giorgio Francialla aikanaan oli heti sen jälkeen kun Vittorio Brambilla lopetti lopullisesti niin kilpakuljettajan kuin testikuljettajankin uransa.

Siinä missä Francialla oli periaatteessa puolikiinteä testisopimus talliin Italian Marlboron haluamana edustajana joka kehitti sopimuksensa mukaan rajoitetusti myös Alfa Romeon turboauton kehitystyötä niin sitten oli tietenkin puhtaita promootiokuljettajiakin.

McLaren esimerkiksi vuonna 1982 ei käyttänyt testikuljettajia, mutta silloin kun se kuitenkin tarvitsi testaajia tahdilla mitä Niki Lauda tai John Watson eivät pystyneet tekemään niin Marlboro ja erityisesti sen hyvin tunnettu edustaja John Hogan veti nopeasti naruista. Esimerkiksi tällainen kutsukuljettaja PR-päiville Marlboroa varten säännöllisesti oli kotimaassaan paljon herjailtu Stefan Johansson joka sitten ruotsalaisittain harmittavasti ei vain kyennyt saamaan sopimusta edes testipuolelle McLarenin kanssa.

Tosin loppuvuoden 1982 mullistukset tallissa Ron Dennisin eduksi saattoivat myös tuhota Johanssonin potentiaalisen McLaren-paikan. Sitten oli tietenkin vielä PR-päivillä legendaarinen tapaus Tommy Byrne jonka epäonnen oikuksi koituivat lievästi sanottuna tuolloin todella paljon itseään täynnä olleen asenteen ohella myös Dennisin huonon tuulen oikut joita sittemmin melko rennolla Ronilla oli tuolloin koska hän kilpaili koko McLarenin omistajuudesta Teddy Mayerin kanssa.

Sitten oli joitakin sellaisia kutsukuljettajia jotka uskomattomasti vain pääsivät verkon läpi näyttämään kykyjään.

Brabham-tallissa oltiin mustasukkaisesti BMW:n toimesta varjeltu sen promootiokuljettajien seulaa jolloin juuri kukaan muu kuljettaja ei voinut edes haaveilla edes mahdollisuudestakaan testata tallin autoa. Käytännössä BMW:n tukemat tai edustamat ajajat saivat ajaa niiden moottoritoimittajien määrittämissä talleissa eli toisin sanoen vaikkapa Brabhamilla, mutta eivät muut.

Italian Corrado Fabi pääsi kuitenkin ajamaan unelmatestin lopulta tallissa yksittäisenä tapauksena vaikka hän tuli kutsukuljettajien listan ulkopuoleltakin hieman turhan nuoreksi katsottuna. Johtokunta ei pitänyt BMW:llä asiasta, mutta lopulta nuoriherra Fabi sai ajaa. Alkuperäiset BMW:n kutsukuljettajat kun olisivat pitäneet olla tuolloisia nuoria saksalaisia lupauksia tai sitten joko Manfred Winkelhock tai Marc Surer.

Corradon ajaminen oli yllätys sikälikin kun aina sanottiin, että mikäli ikinä Fabeista joku pääsee ajamaan edes huumorilla Brabhamilla niin se olisi hänen veljensä Teodorico eli Teo Fabi. Teo Fabi tosin oli huonon kautensa ja Kyalamin temppujensa johdolla varikon herjailtu vitsi kuljettajana joka maineensa parantamiseksi tarvitsi muita luokkia ja paljon muutakin ennen kuin hänen maineensa edes jotenkin puhdistui.

Corradolle vuorostaan ei murheellisesti ja hieman erikoisestikaan vielä tuolloin irronnut testisopimustakaan melko hyvistä ajoista huolimatta mitä hän ensikertalaiseksi testissä ajoi vaan siitä aukesi vain karmean huono Osellan ajopaikka vuodeksi 1983 ja ennen pitkää toki Brabhamin testipaikka ja ajoja satunnaisesti vuonna 1984 silloin kun isoveli Teo ei ollut ajamassa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Joulukuun 20:s päivä vuonna 1980 oli F1-historiassa melko merkittävä päivä tai ainakin melko keskusteltu päivä vielä tuolloin eri tallien kuljettajarintamilla.

Muutaman seuraavan viestin ajan tarvittaessa jatkan asiasta kertomista pidempäänkin, mutta ainakin eräs tuona päivänä julkisuuden valokeilassa ollut kuljettaja oli Teodorico Teo Fabi jonka piti tulla ajamaan March-talliin vuodeksi 1981. March kuitenkin edelleen jossain määrin jatkoi yhteistyötä tai oikeammin jo teki tuolloin sopimuksen yhteistyöstä RAM Automotiven kanssa mikä ennen pitkää tulisi tietenkin tyrehtymään.

Tuolloin Marchin palatessa F1-autoiluun isommissa määrissä Marchille annettiin etuoikeus valmistajanimeen ja samalla etuoikeus Maranellon Sopimukseen ja (Tulevaan Concorde-sopimukseen.) sen määrittämiin TV-tuloihin ja muihin tuloihin jolloin RAM Automotive jäi toistaiseksi vain pieneksi yhteistyökumppaniksi kasvattaen toki osuuttaan myöhemmin ja työllistäen silti useimmat uuden tallin vähäisestäkin henkilökunnasta.

Marchin auto oli tuolloin tosin vuoden 1981 oikeasta värityksestä poiketen oranssi ja Teo Fabi ajoi vaihtelevasti riippuen ennen F1-uransa alkua varsinaisesti F1-autolla testiä 1000-5000 kilometrin verran. Maksutestaajana kun Fabilla ei ollut enempää varaa tuolloin ajaa kilometrejä eikä aloitteleva tallikaan sitä oikein halunnutkaan. Fabi oli lupaava kuljettaja, mutta valitettavasti rahat eivät riittäneet ja ehkä lopulta Marchin huonon kauden tietäen Derek Dalyn ja Eliseo Salazarin siitä kärsiessä oli ehkä parempi niin, että Fabi ei koskaan kisaamaan päässyt ihan vielä tuolloin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
20.12.1980 oli tärkeä päivämäärä myös Lotuksella ja erityisesti Nigel Mansellin uralla ainakin tavallaan. Tuolloin Lotuksella kun käytiin vakavia keskusteluja oikeastaan britin tietämättä ja vasta pikemmin lopulta vasta jälkikäteen Mansell sai tietää, että mitä oli ollut oikein tekeillä. Essexin David Thieme kun oli yrittänyt vielä tuolloinkin kampittaa hänen paikkaansa Lotus-tallissa vain takaisin testikuljettajaksi tai pahimmillaan jopa koko Lotus-tallista poiskin!

Lotus-tallissa oli siinä vaiheessa aivan kiistattoman tai melkein kiistattoman varmaa Elio de Angeliksen ajopaikka vuodeksi 1981, mutta ei toisen kuljettajan paikka koska Mario Andretti päätti lähteä tallista Alfa Romeolle tai näin ainakin muutama lehti kuten hollantilainen Grand Prix Rennsport ja toinen hollantilainen, usein kuuluisamman brittiläisen vastineensa kanssa sekaisin mennyt Grand Prix International-lehti uutisoivat.

Lotus-talliin Essexin Thieme kun halusi vaihtokauppana edelleen paljon hehkuttamansa ja arvossaan pitämänsä Jean-Pierre Jarierin joka ei vain koskaan ollut saanut näytönpaikkaa ja jolle joskus Lotus-paikka olisi kuulunut jo vuosina 1979 ja 1980 mieluummin kuin esimerkiksi Carlos Reutemannille tai vielä sitäkin varmemmin vielä etenkin vuonna 1980 alkuvaiheessa vuotta Elio de Angelikselle.

Mikäli Jarier olisi ollut liian vieras niin Thieme ja muutama Lotuksen Länsi-Saksan tärkeä maahantuojaherra olisivat halunneet saada Jochen Massin Arrowsilta Lotukselle vuodeksi 1981. Colin Chapman kuitenkin toisti, että Nigel Mansell ajaa Lotuksella edelleen vuonna 1981 ja asia olisi loppuun käsitelty ja ei edes mahdollinen F1:n kahtia jakautuminen muuttaisi asiasta mitään kuten ei onneksi muuttanutkaan.

Mansell totisesti oli hoitanut kauden 1980 Lotus-tallin testaajan paikkansa enemmän kuin hyvin eikä vuoden 1981 testikuljettajana jatkamisessa varsinkaan tuon ajan mentaliteettien mukaan olisi ollut enää mitään järkeä.

Mitä Jarieriin ja Massiin tulee niin sikäli erikoista oli se, että myöhemmin esimerkiksi kaksikin kertaa 1980-luvulla Elio de Angeliksen yritettyä muun muassa ensin Alfa Romeolle ja myöhemmin Renaultille loikkausta ei varsinkaan nämä kaksi tai edes vaikka Jarier kyennyt tätäkään vaihtoehtoa tosin hyödyntämään itselleen sopivaksi.

Jarier ajoi vuonna 1981 Ligierillä ja Osellalla ja riiteli Patrick Tambayn kanssa kovassa sanasodassa pitkin vuotta ja Mass vuorostaan joutui pitämään välivuoden kun lopulta edes tilapäinen Arrows-ajo Hockenheimissa tai loppuvuodesta 1981 ei onnistunut samassa tallissa loppuvuoden ajan kun Ragno ja Siegfried Stohrin manageriryhmä kiristi Arrows-tallia liian paljon ja jonka pattitilanteen katkaisi vasta Stohr itse täysin motivaationsa menettäneenä toki ymmärrettävästi Belgian 1981 järkytysten vain kasaannuttua muiden vaikeuksien ohella liikaa.:(
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kun myös 20.12.1980 tilanteita eri tallipaikoista vuodeksi 1981 miettii niin mielenkiintoista oli myös Arrowsin ja Tyrrellin tilanne. Arrows-tallissa Warsteinerin olutpanimorahojen menettäminen alkoi tuoda pieniä taloudellisia ongelmia.

Välillä huhuttiin myös maksuhäiriöistä jotka Jackie Oliver kiisti jyrkästi ja täydellisenä humpuukina ja lähes oikeusjutun arvoisena asiana hän piti mielestään järkyttävää valhetta siitä, että Oliver olisi houkutellut sponsoreitaan muutamaan täydelliseen taloudelliseen tappioputkeen eräiden yritysten mukaan kun nämä yritykset Arrows-tallia tukivat ja niissä ajaneita kuskeja sinä vuonna eli Riccardo Patresea ja Jochen Massia.

Jos tämäkään ei saanut Jackie Oliveria näkemään punaista niin viimeistään Oliver raivostui kun muun muassa hollantilaiset ja länsi-saksalaiset lehdet alkoivat kiivaana julistaa Riccardo Patresen varmaa ja oletettavaa siirtymistä Eddie Cheeverin paikalle Osellalle ja josta Osella olisi saanut talousapua ja lisäksi Warsteiner olisi kuitannut Cheeverin siirron aiheuttamat taloustappiot Arrowsille.

Oliver ja myös Warsteinerin sponsorijohtaja lajissa raivostuivat silmittömästi koska lähtevien positiivisten ja negatiivisten velkavelvoitteiden ja sponsoriapujen jälkeen ei Warsteiner todellakaan aikonut rahoittaa mitään sensaatiosiirtoa tai vaihtokauppaa edes sen tai aiemmin huhutun Manfred Winkelhockinkaan sijaan. Varsinkaan poistuvana sponsorina ei Warsteinerilla ollut haluja sellaisiin tekoihin. Ehkä länsisaksalaisen kuljettajan ollessa kyseessä ehkä juuri ja juuri, mutta ei todellakaan yhdysvaltalaisen kuljettajan ollessa kyseessä.

Italian lehdissä myös Riccardo Patrese oli tuohtunut ja epäuskoinen koska Osellalle meno olisi ollut urallinen itsemurha siinä vaiheessa. Lisäksi Patresella oli vielä sopimustakin tavallaan jäljellä yksi vuosi jonka sekä kuljettaja ja talli halusivat käyttää. Ainoa mikä asiassa oli ollut totta ja sekin vain siteeksi oli ollut se, että eräässä vaiheessa vuotta yksittäinen Jochen Massin maksuerä oli ollut myöhässä.

Senkin Mass oli saanut kuitenkin käsiinsä huolimatta siitä, että maksushekki tuli myöhästyneellä kerralla vuoden 1980 aikana eräässä vaiheessa vuotta vasta eräpäivän suoja-aikarajan jälkeen. Massin osalta tietenkin huhuttiin jo äsken mainittua Lotus-siirtoa eikä se tietenkään nyt aivan mahdotonta ollut joskin hyvin epätodennäköistä eikä Mass oikein halunnut siellä sinänsä ajaa ellei häntä sinne aivan todella olisi haluttu.

Mass itse kun halusi jatkaa Arrowsilla tai mikäli se ei olisi ollut mahdollista niin muutoin ATS-tallissa joka tuolloin levottomuuksistaan huolimatta oli kuitenkin vielä sellainen länsi-saksalainen pientalli jolla olisi ollut ehkä vielä tulevaisuudessa jotakin mahdollisuutta nousta paremmaksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tyrrell-talli tosiaan tuona päivänä eli 20.12.1980 mennessä oli joutunut kurimukseen. Sen sponsorit eivät halunneet jatkaa tallin tukemista ja työntekijöitä oli alettu jo irtisanoa vuotta 1981 kohti mentäessä. F1-sarjan oletettava jakautuminen kahtia huolestutti myös Ken Tyrrelliä.

Derek Dalyn kanssa ei jatkettu vuodeksi 1981 sopimusta kun potentiaalistaan huolimatta oli ollut vähän liian paljon kaikenlaisia kolareita tai muita ongelmia ja kun Herra Ukkoskypärä kävi usein hieman liian kovilla ja peräänantamattomilla kierroksilla myös tallinkin suuntaan ollen toki erittäin näyttävä varsinkin juuri Tyrrell-vuosina radalla tuoden myös pisteitäkin kunhan vain kaikki meni kohdalleen radalla ja kisassa.:cool:

Koska Tyrrell-tallia maksuvaikeudet olivat kohdanneet niin sen oli turvauduttava maksukuljettajiin vaikka ei asia toki ollut aivan uusi kun muun muassa Jean-Pierre Jarier oli ollut maksukuskina ja ei aivan täysin tuntemattomasta asiasta ollut kyse. Se ei kuitenkaan ollut toivottu asia.

Kun erikoinen Eddie Cheeverin Osella/Arrows-siirto oli osoittautunut täydelliseksi humpuukiksi tai erään suomalaisen formulatoimittajan sanoin tuohon aikaan himphampuksi niin toisaalta Ken Tyrrell teki eräänlaisen ikävän virheensä siinä vaiheessa ja sanoi, että Eddie Cheever voi tulla talliin kunhan hän vain varmistaa erään sponsorin jonka piti maksaa Cheeverin palkka sinä vuonna tai edes varmistaa Tyrrellin turvallisuus lajissa vuodeksi 1981.

Cheever tietysti tarttui sopimukseen oletettavaan hyvään keskikastin tallipaikkaan, mutta ongelmaksi tuli kuitenkin sponsorin sijoitusvarallisuus.

Sponsorilla kun oli tasan kaksi vaihtoehtoa:

Ensiksi joko varmistaa Tyrrell-tallin tulevaisuus vuodeksi 1981 ja olla maksamatta mitään Cheeverille

Toiseksi ja viimeiseksi vaihtoehtona oli tietenkin maksaa palkka Cheeverille ja olla muutoin käytännössä tukematta Tyrrell-tallia mitenkään

Lopulta sponsori valitsi selvemmän ja järkevämmän vaihtoehdon eli se tuki Tyrrell-tallia jolloin sitten se päätös ajoi ennen pitkää Ken Tyrrellin ja Eddie Cheeverin välit läpi melkein koko vuoden 1981 kestäneeseen umpikujaan ja ilmiriitaan joka johti toki poislähtöön täydellä palkalla viivytystenkin jälkeen, mutta pahinta tietenkin olivat koko Cheeverin loppu-uraan asti vaikuttaneet seikat minkä takia Cheever ei päässyt Tyrrellille edes myöhemminkään urallaan kun milloin mies erityisesti olisi ajopaikan tarvinnut. (Kuten esimerkiksi vuonna 1986.)

Kuitenkin 20.12.1980 mitään näistä ongelmista ei pitänyt olla koko vuoden kestävine vuoden 1981 maksuvaikeuksineen ilmassa kun sopimus julkistettiin. Silti jo sopimuksen julistamistilaisuudessa Ken Tyrrell käytännössä kiertoteitse ilmoitti, että toisella kuljettajalla tallissa ei ole mitään väliä kunhan vain rahaa tulee käytännössä Cheeverin 250 000 dollarin vuosipalkan maksuun mikä oli Tyrrellin tallille hieman turhan suuri palkka maksettavaksi sinä vuonna. Periaatteessa vaikka Keke Rosbergkin olisi päässyt Tyrrellin palkkalistoille, mutta taas kerran vain jos rahaa olisi ollut vaikkakin tuolla hetkellä Keke oli jo sopimuksessa Fittipaldin kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
20.12.1980 oli Günther Schmidtille melkoinen ongelma kun hänen täytyi päättää ainakin taatusti yksi kuljettaja talliinsa vuodeksi 1981 ja toinen kuljettaja olisi ollut hänen henkilökohtaisen mielipiteensä mukaan myös tallipaikan ykköskuskin paikasta hävinnyt kuljettaja, mutta ATS:n sponsorit ymmärrettävästi halusivat talliin länsi-saksalaisen kuljettajan toiseksi kuljettajaksi tai sitten saksankielisen alueen kuljettajan eli itävaltalaisen tai sveitsiläisen kuljettajan.

Vuodeksi 1981 ATS halusi joko Jan Lammersin tai Patrick Tambayn ja välillä Günther Schmidtin ehdottoman mielipiteen mukaan myös molemmat näistä. Sittemmin Lammers otti paikan, mutta Tambay päätti jäädä ensin odottamaan ja myöhemmin Schmidt ei halunnut häntä ja minkä takia Tambay ajelehti oikeastaan kuin lastu laineilla ennen Theodore-paikkaa vuodeksi 1981 vaikka ei myöskään Ensign-tallikaan etäällä ollut tallipaikasta puhuttaessa.

Aluksi toisen kuljettajan piti mieluusti olla saksalainen nuori tai varsinkin vanha ja kokenut kuljettaja mikä viittasi Jochen Massiin ja myös ilman muuta oli ennen pitkää huhujenkin mukaan Jochen Mass, mutta sitten tulikin muuan ABBA-rumpali ajamaan talliin eikä varsinkaan vuoden 1982 Tyrrell-perseilyä huomioimatta edes oikeastaan ajanut niin kovinkaan huonosti silloin kuin ajoi vaikka ilman muuta nuorempi olisi saanut Borguddin Slim kyllä ollakin.

20.12.1980 oli mielenkiintoinen päivä formulahistoriassa myös sikäli, että tuona päivänä aloitettiin neuvottelut jolloin saatiin myös F1:stä ennen pitkää kaikki pienyksityistallit ja yksityistallit pois lajista jopa jo ennen Concorde-sopimuksen voimaantuloa. Tämä oli melkein kuolinisku eräälle kuuluisalle yksityistallille eli B&S Fabricationsille joka oli jo vuosia toimittanut lajiin materiaalia eri talleille ja tosiaan toiminut pienimuotoisesti yksityistallina ja vuokratallina eri kuljettajille ostaen ja myyden yksityisiä tallimalleja.

Parhaimmillaan talli oli kaupitellut myös vanhoja McLaren-tallin automalleja muun muassa Brett Lungerille. Vuodeksi 1981 ei Lunger enää aikonut F1:siin mennä, mutta B&S Fabrications aikoi osallistua ainakin yhden auton ja kuljettajan voimin koska Concorde-sopimus kielsi toki yksityistallit, mutta ei tietenkään normaaleja F1-talleja. Tosin lajin kalleus ja oletettava uhka jakautumiseen olivat sille myös haaste.

Moottoriurheilun Maailman Federaatio Bernie Ecclestonen johtamana ei tietenkään juuri houkutellut kun juuri Bernie ja Max Mosley halusivat kieltää yksityistallit lajissa joten F1:n jakautuessa B&S Fabrications olisi todennäköisesti kilpailevan sarjan halpuudesta huolimatta nähty enemminkin FISA:n hallinnoimassa F1:ssä.

Toki mikäli B&S Fabrications olisi koskaan todella saanut rahoitustaan oikeasti kokoon niin ainakin yksi kuljettaja olisi halunnut jatkaa uraansa lajissa sitten uuden tallin ajajana ja Brett Lunger oli myös vuoden 1981 alussa valmis toimimaan tulevan oikean entisen yksityistallin konsulttina tai johtohenkilönä.

Oletettava ajaja olisi ollut maksukuskina ikävää mainetta saanut argentiinalainen Ricardo Zunino joka pääsi vielä ajamaan vuonna 1981 vain joutuakseen sittemmin pois koko lajista omat kisamaksunsa Tyrrell-talliin maksettuaan ja ajettuaan maksukisansa ja jouduttua vielä murheellisesti oman maan tuomaristonsa ylimitoitetun kilpailurangaistuksen kohteeksi sakkokierroksen muodossa vain pelkästä shikaanin oikaisusta kun rangaistus oli tarkoitettu viimesijaiseksi rangaistukseksi ilman mustaa lippua ja hylkäystä sen ajan sääntöjenkin mukaan tai umpitörkeästä estelystä radalla...:thumbdown

Muutoin kun vuoden 1980 lopun päiviä ja erityisesti juuri päivämäärää 20.12.1980 miettii niin F1-sarja kävi valtavia kiistoja ja kulisseissa toki myös elintärkeitä neuvotteluja FISA:n ja FOCA:n kesken ettei sarja vain jakautui kahtia, Maranellon Sopimus Concorden edeltäjänä oli jo voimassa kuten oli ollut kuluneena kautena valtavana ja kiisteltynä kompromissisopimuksena jotta koko kilpailukaudesta 1980 ei olisi alkumetreillä tai myöhemmin kesken kauden jo tullut valtavaa katastrofia vaikka monta kertaa lähellä olisi voinut tulla ja jossain määrin ongelmat olivat heijastuneet itse kisoihinkin ja ennen kaikkea melkein kaikki järkevän arvoiset kuljettajapaikat olivat jo jaettu.

Keke Rosberg Suomesta oli tietenkin jo aikaa sitten jäänyt tuolloin Fittipaldille ja suomalaislehdet toivoivat, että vuodesta 1981 tulee Keken ja Formuloiden Luvattu Vuosi ja etenkin suurten otsikoiden mieheksi Kekeä povattiin.

Tärkein syy tälle optimismille ja jo tuolloiselle Keken haukkumisen vähentymiselle Suomessa oli tilapäisesti se, että jopa keskimäärin pahimmatkin Keken pilkkaajatkin ymmärsivät Keken ajaneen vasta ensimmäistä käytännössä kokonaista vuottaan autourheilun kuninkuusluokassa vaikka rivien välistä tietenkin juuri toivottiin ja odotettiin parempaa. Ja tämä toivo oli selvä myös vähemmän Kekeä pilkkaavien piirissä kuten myös ihan autourheilusta pitävienkin ihmisten piirissä.

Ainoa muu ajopaikka mikä oli 20.12.1980 epävarma, mutta varmistuva varmoista ajopaikoista puhuttaessa oli Jean-Pierre Jabouillen Ligier-paikka vuodeksi 1981 koska jalkavaivat miehellä olivat edelleen melko kovat ja välillä etenkin näin loppupelissä puhuttaessa Jabouillen olisi kannattanut ehdottomasti olla enää ajamatta tuolloin lainkaan koska jalat eivät tietenkään myöskään kaudella 1981 enää kestäneet niissä kunnossa F1-auton rasitusta ja Jabouille lopetti kesken kaiken uransakin siirtyen toki muutoin Ligierille sitten yhdeksi tallin merkkihenkilöistä.

Toisaalta Jabouille oli vain tuolloin kovin raivostunut Renaultille ja näytönpaikka entistä tallia kohtaan taisi vähän sokaista liikaa miestä jolle toki Renault oli ollut ennen Rene Arnoux'n tuloa talliin ja jälkimmäisen ranskalaisenkin aikana siellä koti ennen kuin riitoja oli kerta kaikkiaan liikaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Pitkästä aikaa ryhdyn laittamaan tähän ja muutamaan muuhunkin seuraaviin viesteihin tuloksia erilaisista Tutustumisharjoituksista tai vaihtoehtoisen nimensä mukaisesti, Epävirallisista Harjoituksista joita aikanaan formuloissa aina vuoteen 1997 asti ajettiin.

Tähän viestiin tulee Australian Adelaiden ensimmäisen kisan Tutustumisharjoituksen tulokset joita en aikanaan laittanut vuoden 1985 ikiomaan kausikoosteeseen. Harkitsin niiden tulosten laittamista pian tulevista muista Tutustumisharjoituksista ja niiden tuloksista poiketen, mutta kyseiseen kausikoosteeseen aion vielä kirjoittaa kolmen parhaan kuljettajan vuositarinat ennen pitkää joten se ei vain oikein tuntunut sopivalta rikkoa rytmiä väliviestein.

En myöskään tiedä, että aionko tuoda vuosien 1982-1985 kausikoosteita ajatellen aikanaan kirjoittamani ja silti osin aikapulan ja tarpeettomuuden takia (Tosin 1982 Kausikoosteen yhteydessä eräässä vaiheessa ollut valtava riita taas joko modejen kanssa tai jonkun forumistin kanssa sai minut luopumaan silloin hankkeesta myös tuohtumuksellisista seikoista johtuen.) pois niistä jättämäni Kausikoosteen Väliraportit jotka tietenkin kuvaisivat tai olisivat kuvanneet kuljettajien tuntemuksia siihen asti kautta mahdollisine väliarvosanoineenkin.

Osin ja ehkä tärkeimmin luovuin myös noista Väliraporteista senkin takia kun se kuvailu tuli aina kovin selväksi jokaisessa kilpailussa muutenkin jolloin vielä erillistä lisäkatsausta ei niin tarvittu ennen vuoden loppua tietenkin.

Tosin Kausikoosteen Väliraportit olivat aina lyhyempiä kuin esimerkiksi muut tallikohtaiset tai kuljettajakohtaiset läpikohtaiset kirjoitukset joten mene ja tiedä, että julkaisisinko sittenkin vielä nekin niihin vai tekisinkö niille oman aihealueensa joihin lisäisin myös vuosien 1986-1994 samankaltaiset puolivälimietinnöt ja havainnot jotka oli tarkoitettu Rengaskohtaisia muistoja vuosien varrelta-toikkiin niitä elävöittämään, että ei aina olisi vain niitä D-seosten tai C-seosten juttuja liikaa.:D Vaikkakin toki kirjoitin toki sille alueelle kisoista paljon toki muitakin oheishavaintoja kuin vain rengasjuttuja. Mikä kai oli syy siihen, että en julkaissut Väliraportteja sitten niihin vuosiin.

Joka tapauksessa, Australian Adelaidessa ajettiin Epävirallinen Harjoitus 31.10.1985 torstaina tunnin mittaisena ja ennen juuri ja juuri session loppua ajat olivat olleet järkyttävän hitaita siihen asti. Kuitenkin juuri session lopulla ne olivat jo aiemmin 1985 kausikoosteessa kuvailemaani parempia, mutta suurimman osan sessiota Adelaiden rata todella oli hyvin hidas.

Toisaalta aivan viime hetkellä kaikkien parantaessa huomattavasti ennakoitua paremmin aikojaan Adelaiden kilpailun tuomaristo ja päättäjät muutenkin juuri sen seikan takia ennen pitkää hylkäsivät vaatimukset muista ylimääräisistä Tutustumisharjoituksista joita kuljettajat Alan Jonesia lukuun ottamatta halusivat koko ajan tuolloin protestoiden.

Tässä aikatulokset 31.10.1985 ajetusta Adelaiden Epävirallisesta Harjoituksesta:

1 Ayrton Senna Brasilia Lotus-Renault 1.24.029
2 Thierry Boutsen Belgia Arrows-BMW 1.24.947
3 Nelson Piquet Brasilia Brabham-BMW 1.25.131
4 Marc Surer Sveitsi Brabham-BMW 1.25.168
5 Keke Rosberg Suomi Williams-Honda 1.25.171
6 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Honda 1.25.288
7 Michele Alboreto Italia Ferrari 1.25.327
8 Elio de Angelis Italia Lotus-Renault 1.25.621
9 Derek Warwick Iso-Britannia Renault 1.25.690
10 Alain Prost Ranska McLaren-TAG 1.25.734
11 Gerhard Berger Itävalta Arrows-BMW 1.25.858
12 Patrick Tambay Ranska Renault 1.25.893
13 Eddie Cheever Yhdysvallat Alfa Romeo 1.25.919
14 Alan Jones Australia Beatrice Lola-Hart 1.26.081
15 Stefan Johansson Ruotsi Ferrari 1.26.198
16 Niki Lauda Itävalta McLaren-TAG 1.26.785
17 Piercarlo Ghinzani Italia Toleman-Hart 1.27.136
18 Jacques Laffite Ranska Ligier-Renault 1.27.355
19 Teo Fabi Italia Toleman-Hart 1.27.522
20 Martin Brundle Iso-Britannia Tyrrell-Renault 1.27.636
21 Ivan Capelli Italia Tyrrell-Renault 1.27.943
22 Riccardo Patrese Italia Alfa Romeo 1.28.723
23 Philippe Streiff Ranska Ligier-Renault 1.28.733
24 Huub Rothengatter Alankomaat Osella-Alfa Romeo 1.30.088
25 Pierluigi Martini Italia Minardi-Motori Moderni 1.30.249

Kilpailuun osallistui vain 25 kuljettajaa joten kaikki pääsivät mukaan kilpailuun kunhan vain lähtökohtaisesti ajoivat tuomariston vaatiman 110 % aikarajan sisään ja näillä näkymin jokainen kuljettaja etenkin parannusten jälkeen olisi päässyt noillakin ajoilla kilpailuun alustavasti vaikka kärkimiehet eivät aluksi tai oikeammin edes pitkään aikaan olleet lähelläkään 1.30:n aikoja ja häntäpään miehet pyörivät aluksi pitkään 2 minuutin paikkeilla ja hitaimmat kuten Rothengatter ja Martini pyörivät jopa 2.30:n aikoja hipoen tai niiden ylikin ennen kuin kyseisten herrojen umpihitaistakin autoista alkoi löytymään jotain tehoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tähän viestiin tulee aikanaan Espanjan Jerezissä 10.4.1986 torstaina ajetun Epävirallisen Harjoituksen aikatuloksia. Kyseisenä torstaina tosiaan arveltiin kierrosajan aluksi nopeimmillaan olevan 1.52:n luokkaa mitä se ei aivan alkukierroksia lukuun ottamatta koskaan ollut. Elio de Angeliksen puolen tunnin jälkeinen session nopein aika oli jo 1.36:n luokkaa ja päivän, koko Epävirallisen Harjoituksen nopein aika oli lopulta Alain Prostin ajama ja sitä tietenkin huomattavasti nopeampi.

Aikanaan suunnittelin laittaa tämän session ajat osaksi silloista mahdollista vuoden 1986 Kausikoostetta (Johon olin kirjoittanut myös Jerezin, Hungaroringin ja Mexico Cityn rataesittelyt jotka myöhemmin julkaisin moottoriratojen toikissa erillisesti.) joka sitten suurimuotoisena tuli lopulta peruutettua joskin aivan täysin en sulje vielä sen tekemistä tulevaisuudessa pois, mutta se tulee olemaan vuoden 1987 mahdollisen Kausikoosteen tai sitä vastaavan vuosikoosteen tapaan todennäköisesti pienempimuotoisempi.

Paljon riippuu tietenkin mielialan tai jaksamiseni lisäksi myös forumistien mielipiteistä ja toivomuksista niiden teko. Tosin vuoden 1986 Kausikoosteessa tai sitä vastaavassa vuosikoosteessa oli paljon enemmän tekstimateriaalia jo valmiiksi kirjoitettuna toisin kuin vuoden 1987 vuosikoosteessa olisi ollut ja jossa ainoa valmis juttu muutenkin oli sittemmin peruutusvaiheessa moottoriratojen toikin puolella erillisesti julkaistu Suzukan rataesittely.

Näin ollen pääpaino tulee ehkä olemaan vielä viimeisessä Keken ajajauran vuodessa kuin ensimmäisessä vuodessa sitten vuoden 1977 ilman Kekeä lajissa, mutta kuten sanottua niin se tai kumpikaan kausi ei ole vielä poissa kuvioista aivan täysin.

Toivomus on tietenkin ollut näinä vuosina myös Kausikooste-aikakauden jälkeen myös jonkun muunkin forumistin kirjoittama mahdollinen suuri kausikooste johon ilman muuta olen valmis antamaan materiaalia käyttöön tarpeen mukaan ja auttamaan sen kausikoosteen tekemisessä mikäli vain itse sen mahdollisesti kirjoittava henkilö niin haluaa.:ahem: Ja mikäli joku haluaisi kirjoittaa vaikka sen vuoden 1986 tai 1987 niin en pahakseni sitä pane suinkaan.

Sellaisia vain ei ole oikein ollut sitten WebSlaven kirjoittaman vuoden 1982 katsauksen alun ja se toimi itselleni aikanaan sytykkeenä juuri kirjoittaa itse vastaavia sellaisia kun mihin kyseinen henkilöhahmo tietenkin pystyi. Omalla tavallaan tietenkin. Vertailu olisi mukavaa suorittaa kun muutamilla forumisteilla tuntui joskus olevan se hirveä tarve aina tuoda vain kritiikkiä pelkästään kirjoituksistani koko ajan ilmi ja vaikka olisi toiminut tai yrittänytkin toimia annettujen palautteiden mukaan.

Joka tapauksessa tässä 10.4.1986 torstaina ajetun tunnin mittaisen Jerezin Epävirallisen Harjoituksen tulokset:

1 Alain Prost Ranska McLaren-TAG 1.25.446
2 Nelson Piquet Brasilia Williams-Honda 1.25.807
3 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Honda 1.27.083
4 Keke Rosberg Suomi McLaren-TAG 1.27.401
5 Ayrton Senna Brasilia Lotus-Renault 1.27.570
6 Teo Fabi Italia Benetton-BMW 1.28.002
7 Gerhard Berger Itävalta Benetton-BMW 1.28.180
8 Rene Arnoux Ranska Ligier-Renault 1.28.738
9 Elio de Angelis Italia Brabham-BMW 1.28.800
10 Michele Alboreto Italia Ferrari 1.28.937
11 Johnny Dumfries Iso-Britannia Lotus-Renault 1.29.211
12 Stefan Johansson Ruotsi Ferrari 1.30.558
13 Martin Brundle Iso-Britannia Tyrrell-Renault 1.30.845
14 Patrick Tambay Ranska Beatrice Lola-Ford 1.31.036
15 Marc Surer Sveitsi Arrows-BMW 1.31.270
16 Andrea de Cesaris Italia Minardi-Motori Moderni 1.31.289
17 Jonathan Palmer Iso-Britannia Zakspeed 1.31.367
18 Thierry Boutsen Belgia Arrows-BMW 1.31.373
19 Alessandro Nannini Italia Minardi-Motori Moderni 1.31.498
20 Piercarlo Ghinzani Italia Osella-Alfa Romeo 1.31.654
21 Philippe Streiff Ranska Tyrrell-Renault 1.31.670
22 Alan Jones Australia Beatrice Lola-Ford 1.32.301
23 Riccardo Patrese Italia Brabham-BMW 1.32.765
24 Christian Danner Länsi-Saksa Osella-Alfa Romeo 1.34.316
25 Jacques Laffite Ranska Ligier-Renault 1.35.788

Koska kilpailuun osallistui 25 kuljettajaa niin jokainen kuljettaja oli pääsemässä mukaan kilpailuun vaikkakin alustavasti kilpailun tuomaristo toi tietenkin julki mietteensä 110 % rajan muistutuksesta ja tuomaristo oli mietintöjensä johdosta hyvin huolestunut jokaisesta kuljettajasta suurin piirtein Stefan Johanssonista eteenpäin aina Jacques Laffiteen asti kilpailuun selviämistä ajatellen vaikkakin lähinnä ehkä todellinen huolenaihe tuolloin oli lähinnä Osellan ja Minardin kuskien suhteen kun he ajoivat niin umpihitaita autoja joista olisi saattanut olla ja myös oli vielä vuonna 1986 vaaraa kisoissa vaikkakin ei ehkä ihan niin paljon kuin mitä vuonna 1985 oli ollut etenkin Minardista.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös