CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15034
Vuonna 1987 Williamsilla oli mielenkiintoinen testikuljettajaporukka kaikkiaan kaudella käytettävissään. Päätestaajana tallissa oli tietenkin Jean-Louis Schlesser, mutta kakkostestaajana ja kolmostestaajana olivat hyvinkin mielenkiintoiset miehet eli Geoff Lees ja Kazuyoshi Hoshino. Leesillä oli aikaisemmin ollut kokemusta Lotuksen kakkostestaajan paikasta vuonna 1982 jolloin hän oli siihen mennessä ajanut kilpailuissakin Lotuksella.
Tietysti ennen näitäkin vuosia hän oli ajanut enemmän tai vähemmän tuuraavasti vuotta 1980 lukuun ottamatta jolloin hän oli maksukuskina vakituisestikin Shadowilla. Ja ehkä huomattavasti enemmän hänestä oli ainesta ainakin todella hyväksi testikuljettajaksi. Leesin oma ura ja vielä lukuisat muut F1-tarjoukset vuosina 1983-1986 ennen ehkä hieman puskista tullutta Williamsin kakkostestaajan paikkaa olivat pitkälti vaikeita saavuttaa tai jopa lähes mahdottomia vanhojen tulosten ja lisäksi myös Japanissa ajamisen takia.
Toisaalta taas jossain määrin häntä oli Brian Hentonin tapaan morkattu toisinaan ns. Heikon Vuoden mestariksi juurikin F2-sarjan voittamisen ja siitä syntyneen huonon tai ainakin vaikean tallipaikan takia ja toisin kuin Henton niin Lees ei saanut varsinaista kisakuskin paikkaa oikein edes siksi, että vuotta 1980 lukuun ottamatta Leesillä ei juuri koskaan ollut mitään suurta sponsoria takanaan.
Leesiä ja Schlesseriä kuin vertaa testaajina toisiinsa niin siinä missä Schlesser oli ajotyyliltään paljon vakavaraisempi niin Lees tuntui aina välillä ajavan kuin itse Nigel Mansell kisoissa ainakin kaasujalan osalta. Toisaalta Frank Williamsilla ja Patrick Headilla oli alun perin aikomuksena ajattaa molempia herroja eli Schlesseriä ja Leesiä Euroopan radoilla säännöllisesti, mutta Mansellin ja Nelson Piquetin viedessä heiltä epätyydyttävänkin paljon testivuoroja Frank Williams teki ratkaisun jättää Schlesser säännöllisenä ainoana testaajana Eurooppaan ja lähetti Leesin vuorostaan säännölliseksi testaajaksi Japaniin eli Leesin ratkaisu kaudella 1987 oli pitkälti samanlainen kuin vuonna 1988 McLarenilla oli ollut Emanuele Pirron lähettäminen Japaniin kun Alain Prost ja Ayrton Senna veivät liikaa hänelle kuuluneitakin testivuoroja.
Leesin parina lisäksi Japanissa vain 1-2 kertaa muutoin promootioajoissa mukana Williamsilla Euroopassa oli muutoin Japanissa yksinomaan ajanut Kazuyoshi Hoshino. Verrattuna Schlesseriin tai Leesiin Hoshinon ajot tallissa erottuivat siitä, että hän ei koskaan ajanut missään virallisemmassa testissä Williamsin autoa vaan hän ajoi pelkästään Hondan testaajana muutoin Williamsin autoa Japanissa.
Hoshino oli hankittu sen jälkeen kun Frank Williams oli kieltäytynyt ottamasta Satoru Nakajimaa talliin ja Honda yritti saada vielä kaudeksi 1988 Nakajimaa Williamsille, mutta turhaan. Se maksoi vuoden 1986 lopun kieltäytymisten tavoin ennen pitkää Williamsilta Hondan moottorit. Toisin kuin ääritapauksessa jopa Schlesseriä ja Leesiä ajamaan hakenut Williams ei aikonut käyttää Hoshinoa enää kilpailuissa tai se ainakin olisi ollut aivan vihoviimeinen vaihtoehto. Hoshino tosin oli sen verran kova Japanin ratojen asiantuntija, että ei häntä aivan kaikesta voinut pois sulkea ja moottoritestaajana hän jopa iästään huolimatta oli erinomainen valinta.
Leesillä ja Hoshinolla tosiaan oli käytännössä vain yhteen kilpailuun kaudella todellinen käyttömahdollisuus joskin Leesin kanssa Frank Williams ja Patrick Head olivat yhteydessä myös Adelaiden kisan ajamisesta kaudella 1987 Mansellin loukkaannuttua, mutta päätyivät mieluummin Riccardo Patreseen kuin edes Jean-Louis Schlesseriin. Osin ongelmana Adelaidessa olisi ollut kummankin ajamattomuus siinä missä Lees tai Hoshino olisivat voineet olla Suzukassa ajamassa mikäli Mansell olisi loukkaantunut kunnolla aiemmin kaudella. Tosin Mansell oli kyllä aikaisemmin loukkaantunut jo ennen Suzukan ulosajoaan Jerezin ulosajoissa, mutta lievemmin.
Leesin tapauksessa Hoshinoon verrattuna suuri ero oli myös testikaluston erilaisuus. Hoshino ajoi tiettävästi vain pelkästään FW11:sta kun taas Lees sentään hyvin harvoista Euroopan puolenkin isommista testailuista ja sitäkin useammasta promootioajosta huolimatta ehti ajaa niin FW11:sta kuin myös FW11B:tä. Leesin uran tähtihetki testaajana oli ehkä Mansellin ollessa loukkaantuneena ajaa vähän aikaa promootioajoa Mansellin punaisella viitosnumeron omaavalla autolla vaikkakin muutoin Lees käytti yksinomaan joko Nelson Piquetin kuutosautoa tai ilman numeroa olevaa Williamsin testiautoa tai sellaista autoa jossa oli joku virallisen MM-sarjan kuljettajan muu numero käytössä kuin käytössä ollut numero.
Tietysti ennen näitäkin vuosia hän oli ajanut enemmän tai vähemmän tuuraavasti vuotta 1980 lukuun ottamatta jolloin hän oli maksukuskina vakituisestikin Shadowilla. Ja ehkä huomattavasti enemmän hänestä oli ainesta ainakin todella hyväksi testikuljettajaksi. Leesin oma ura ja vielä lukuisat muut F1-tarjoukset vuosina 1983-1986 ennen ehkä hieman puskista tullutta Williamsin kakkostestaajan paikkaa olivat pitkälti vaikeita saavuttaa tai jopa lähes mahdottomia vanhojen tulosten ja lisäksi myös Japanissa ajamisen takia.
Toisaalta taas jossain määrin häntä oli Brian Hentonin tapaan morkattu toisinaan ns. Heikon Vuoden mestariksi juurikin F2-sarjan voittamisen ja siitä syntyneen huonon tai ainakin vaikean tallipaikan takia ja toisin kuin Henton niin Lees ei saanut varsinaista kisakuskin paikkaa oikein edes siksi, että vuotta 1980 lukuun ottamatta Leesillä ei juuri koskaan ollut mitään suurta sponsoria takanaan.
Leesiä ja Schlesseriä kuin vertaa testaajina toisiinsa niin siinä missä Schlesser oli ajotyyliltään paljon vakavaraisempi niin Lees tuntui aina välillä ajavan kuin itse Nigel Mansell kisoissa ainakin kaasujalan osalta. Toisaalta Frank Williamsilla ja Patrick Headilla oli alun perin aikomuksena ajattaa molempia herroja eli Schlesseriä ja Leesiä Euroopan radoilla säännöllisesti, mutta Mansellin ja Nelson Piquetin viedessä heiltä epätyydyttävänkin paljon testivuoroja Frank Williams teki ratkaisun jättää Schlesser säännöllisenä ainoana testaajana Eurooppaan ja lähetti Leesin vuorostaan säännölliseksi testaajaksi Japaniin eli Leesin ratkaisu kaudella 1987 oli pitkälti samanlainen kuin vuonna 1988 McLarenilla oli ollut Emanuele Pirron lähettäminen Japaniin kun Alain Prost ja Ayrton Senna veivät liikaa hänelle kuuluneitakin testivuoroja.
Leesin parina lisäksi Japanissa vain 1-2 kertaa muutoin promootioajoissa mukana Williamsilla Euroopassa oli muutoin Japanissa yksinomaan ajanut Kazuyoshi Hoshino. Verrattuna Schlesseriin tai Leesiin Hoshinon ajot tallissa erottuivat siitä, että hän ei koskaan ajanut missään virallisemmassa testissä Williamsin autoa vaan hän ajoi pelkästään Hondan testaajana muutoin Williamsin autoa Japanissa.
Hoshino oli hankittu sen jälkeen kun Frank Williams oli kieltäytynyt ottamasta Satoru Nakajimaa talliin ja Honda yritti saada vielä kaudeksi 1988 Nakajimaa Williamsille, mutta turhaan. Se maksoi vuoden 1986 lopun kieltäytymisten tavoin ennen pitkää Williamsilta Hondan moottorit. Toisin kuin ääritapauksessa jopa Schlesseriä ja Leesiä ajamaan hakenut Williams ei aikonut käyttää Hoshinoa enää kilpailuissa tai se ainakin olisi ollut aivan vihoviimeinen vaihtoehto. Hoshino tosin oli sen verran kova Japanin ratojen asiantuntija, että ei häntä aivan kaikesta voinut pois sulkea ja moottoritestaajana hän jopa iästään huolimatta oli erinomainen valinta.
Leesillä ja Hoshinolla tosiaan oli käytännössä vain yhteen kilpailuun kaudella todellinen käyttömahdollisuus joskin Leesin kanssa Frank Williams ja Patrick Head olivat yhteydessä myös Adelaiden kisan ajamisesta kaudella 1987 Mansellin loukkaannuttua, mutta päätyivät mieluummin Riccardo Patreseen kuin edes Jean-Louis Schlesseriin. Osin ongelmana Adelaidessa olisi ollut kummankin ajamattomuus siinä missä Lees tai Hoshino olisivat voineet olla Suzukassa ajamassa mikäli Mansell olisi loukkaantunut kunnolla aiemmin kaudella. Tosin Mansell oli kyllä aikaisemmin loukkaantunut jo ennen Suzukan ulosajoaan Jerezin ulosajoissa, mutta lievemmin.
Leesin tapauksessa Hoshinoon verrattuna suuri ero oli myös testikaluston erilaisuus. Hoshino ajoi tiettävästi vain pelkästään FW11:sta kun taas Lees sentään hyvin harvoista Euroopan puolenkin isommista testailuista ja sitäkin useammasta promootioajosta huolimatta ehti ajaa niin FW11:sta kuin myös FW11B:tä. Leesin uran tähtihetki testaajana oli ehkä Mansellin ollessa loukkaantuneena ajaa vähän aikaa promootioajoa Mansellin punaisella viitosnumeron omaavalla autolla vaikkakin muutoin Lees käytti yksinomaan joko Nelson Piquetin kuutosautoa tai ilman numeroa olevaa Williamsin testiautoa tai sellaista autoa jossa oli joku virallisen MM-sarjan kuljettajan muu numero käytössä kuin käytössä ollut numero.