F1:n Testikuljettajista asiaa vuosien varrelta

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1987 Williamsilla oli mielenkiintoinen testikuljettajaporukka kaikkiaan kaudella käytettävissään. Päätestaajana tallissa oli tietenkin Jean-Louis Schlesser, mutta kakkostestaajana ja kolmostestaajana olivat hyvinkin mielenkiintoiset miehet eli Geoff Lees ja Kazuyoshi Hoshino. Leesillä oli aikaisemmin ollut kokemusta Lotuksen kakkostestaajan paikasta vuonna 1982 jolloin hän oli siihen mennessä ajanut kilpailuissakin Lotuksella.

Tietysti ennen näitäkin vuosia hän oli ajanut enemmän tai vähemmän tuuraavasti vuotta 1980 lukuun ottamatta jolloin hän oli maksukuskina vakituisestikin Shadowilla. Ja ehkä huomattavasti enemmän hänestä oli ainesta ainakin todella hyväksi testikuljettajaksi. Leesin oma ura ja vielä lukuisat muut F1-tarjoukset vuosina 1983-1986 ennen ehkä hieman puskista tullutta Williamsin kakkostestaajan paikkaa olivat pitkälti vaikeita saavuttaa tai jopa lähes mahdottomia vanhojen tulosten ja lisäksi myös Japanissa ajamisen takia.

Toisaalta taas jossain määrin häntä oli Brian Hentonin tapaan morkattu toisinaan ns. Heikon Vuoden mestariksi juurikin F2-sarjan voittamisen ja siitä syntyneen huonon tai ainakin vaikean tallipaikan takia ja toisin kuin Henton niin Lees ei saanut varsinaista kisakuskin paikkaa oikein edes siksi, että vuotta 1980 lukuun ottamatta Leesillä ei juuri koskaan ollut mitään suurta sponsoria takanaan.

Leesiä ja Schlesseriä kuin vertaa testaajina toisiinsa niin siinä missä Schlesser oli ajotyyliltään paljon vakavaraisempi niin Lees tuntui aina välillä ajavan kuin itse Nigel Mansell kisoissa ainakin kaasujalan osalta. Toisaalta Frank Williamsilla ja Patrick Headilla oli alun perin aikomuksena ajattaa molempia herroja eli Schlesseriä ja Leesiä Euroopan radoilla säännöllisesti, mutta Mansellin ja Nelson Piquetin viedessä heiltä epätyydyttävänkin paljon testivuoroja Frank Williams teki ratkaisun jättää Schlesser säännöllisenä ainoana testaajana Eurooppaan ja lähetti Leesin vuorostaan säännölliseksi testaajaksi Japaniin eli Leesin ratkaisu kaudella 1987 oli pitkälti samanlainen kuin vuonna 1988 McLarenilla oli ollut Emanuele Pirron lähettäminen Japaniin kun Alain Prost ja Ayrton Senna veivät liikaa hänelle kuuluneitakin testivuoroja.

Leesin parina lisäksi Japanissa vain 1-2 kertaa muutoin promootioajoissa mukana Williamsilla Euroopassa oli muutoin Japanissa yksinomaan ajanut Kazuyoshi Hoshino. Verrattuna Schlesseriin tai Leesiin Hoshinon ajot tallissa erottuivat siitä, että hän ei koskaan ajanut missään virallisemmassa testissä Williamsin autoa vaan hän ajoi pelkästään Hondan testaajana muutoin Williamsin autoa Japanissa.

Hoshino oli hankittu sen jälkeen kun Frank Williams oli kieltäytynyt ottamasta Satoru Nakajimaa talliin ja Honda yritti saada vielä kaudeksi 1988 Nakajimaa Williamsille, mutta turhaan. Se maksoi vuoden 1986 lopun kieltäytymisten tavoin ennen pitkää Williamsilta Hondan moottorit. Toisin kuin ääritapauksessa jopa Schlesseriä ja Leesiä ajamaan hakenut Williams ei aikonut käyttää Hoshinoa enää kilpailuissa tai se ainakin olisi ollut aivan vihoviimeinen vaihtoehto. Hoshino tosin oli sen verran kova Japanin ratojen asiantuntija, että ei häntä aivan kaikesta voinut pois sulkea ja moottoritestaajana hän jopa iästään huolimatta oli erinomainen valinta.

Leesillä ja Hoshinolla tosiaan oli käytännössä vain yhteen kilpailuun kaudella todellinen käyttömahdollisuus joskin Leesin kanssa Frank Williams ja Patrick Head olivat yhteydessä myös Adelaiden kisan ajamisesta kaudella 1987 Mansellin loukkaannuttua, mutta päätyivät mieluummin Riccardo Patreseen kuin edes Jean-Louis Schlesseriin. Osin ongelmana Adelaidessa olisi ollut kummankin ajamattomuus siinä missä Lees tai Hoshino olisivat voineet olla Suzukassa ajamassa mikäli Mansell olisi loukkaantunut kunnolla aiemmin kaudella. Tosin Mansell oli kyllä aikaisemmin loukkaantunut jo ennen Suzukan ulosajoaan Jerezin ulosajoissa, mutta lievemmin.

Leesin tapauksessa Hoshinoon verrattuna suuri ero oli myös testikaluston erilaisuus. Hoshino ajoi tiettävästi vain pelkästään FW11:sta kun taas Lees sentään hyvin harvoista Euroopan puolenkin isommista testailuista ja sitäkin useammasta promootioajosta huolimatta ehti ajaa niin FW11:sta kuin myös FW11B:tä. Leesin uran tähtihetki testaajana oli ehkä Mansellin ollessa loukkaantuneena ajaa vähän aikaa promootioajoa Mansellin punaisella viitosnumeron omaavalla autolla vaikkakin muutoin Lees käytti yksinomaan joko Nelson Piquetin kuutosautoa tai ilman numeroa olevaa Williamsin testiautoa tai sellaista autoa jossa oli joku virallisen MM-sarjan kuljettajan muu numero käytössä kuin käytössä ollut numero.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1981 lopulla Geoff Lees yllätti Lotuksen kakkostestaajana silti tuoreena F2-mestarina Lotuksen testeissä loppuvuodesta kisakuljettajista erityisesti Nigel Mansellin. Elio de Angelis oli ollut tapahtumapaikkana toimineesta Zandvoortista poissa paikalta koska hänet oli asetettu Lotuksella vilttiketjuun tallin johtajuutta vastaan kapinoinnista ja lisäksi myös Alfa Romeon sopimuskohun takia. JPS oli jopa valmis tukemaan Leesin kisapaikkaa kaudeksi 1982 nähtyään Leesin olleen Mansellia nopeampi yllättäen hänen kokemattomuudestaan huolimatta. Lopulta tämä unelma ei kuitenkaan harmittavasti toteutunut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Brasilian Interlagosissa pidettiin kaudella 1990 kokonaan uuden radan takia F1:ssä torstaina 22.3.1990 kaksi tunnin mittaista Tutustumisharjoitusta. Ensimmäinen niistä oli sateinen ja toinen taas kuivassa kelissä ajettu. Pitkään oli väitelty radan kunnosta ja kestävyydestä juuri uutuuden takia ja vielä aivan kilpailuviikonlopun kynnykselläkin osa talleista olisi halunnut lähteä varmuuden vuoksi Brasiliassa ajettavaa kilpailua varten Rio de Janeiron radalle, mutta lopulta rata oli valmis ajoissa. Brasilian kilpailua kaudella 1990 ei siis olisi peruttu vaikkakin erikoista kieltämättä olisi ollut hyvinkin myöhään vain mennä samassa maassa sijainneelle toiselle f1-kelpoiselle radalle sinällään.

Tosin Riossa ei myöskään ollut mitään toista luokkaa ajamassa viikonloppuna. Ensimmäisen Tutustumisharjoituksen aikoja minulla ei ole Martin Donnellyn ja Nigel Mansellin aikoja lukuun ottamatta. Sijoituksia tiedän muutaman myös, mutta en kuljettajien ajamia aikoja. Donnellyn kärkiaika märällä kelillä oli 1.33.587 ja Mansellin toiseksi nopein aika oli 1.33.655. Tutustumisharjoituksessa aamuna ajetun ensimmäisen sellaisen osalta äärimmäisen hyvin sijoittuivat myös kolmanneksi ajanut Derek Warwick, neljänneksi ajanut Eric Bernard Lola-Larroussella ja samoin seitsemänneksi ajanut ja myös Lola-Larroussen kuljettaja Aguri Suzuki.

Sadekeliin Lotuksen autot soveltuivat erinomaisesti ja kaudella 1990 sadeajoissa Lotuksen auto oli ajoittain todella hyvä ja jopa kärkivauhdissa kuten Brasiliassa, mutta kuivalla kelillä tai korkeintaan kostean radan oloissa Lotuksen auto ei ollut kovinkaan hyvä. Silloin tosin mitä enemmän vettä radalla niin sitä parempi Lotus tuolloin oli radalla. Kuivalla kelillä jo jäännöspiste oli suuri juhlan paikka kaudella mikä kertoi hyvin paljon koko tallin tilasta.:frown: Lola-Larroussen autoja taas auttoivat korkeat vaihdevälit Lamborghinin korkean moottorin kiertotehon lisäksi jopa märälläkin kelillä.

Toisen session osalta löysin vihdoin ja viimein ajat kaikkien kuljettajien osalta pitkän etsinnän jälkeen ja ne tulevat seuraavaan viestiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan tähän siis 22.3.1990 torstaina ajetun Interlagosin kilpailun toinen Tutustumisharjoitus aikoineen päivineen. Kilpailuviikonlopun toisessa sessiossa suurimpina yllättäjinä myös kuivalla kelillä toimivat jo koko kautta ainakin osin erittäin enteilevästi Lola-Larroussen autot kuljettajineen. Myös suomalaisilla oli tuolloin lupaavasti aihetta riemuun kun JJ Lehto ajoi Onyxilla vertailtavankin hyvän ajan. Muutamalla kuljettajalla etenkin häntäpäässä oli jopa parempia aikoja Tutustumisharjoituksessa kuin Esikarsinnassa.

Lisäksi merkillepantavaa oli Bertrand Gachotin Colonin nopeuden parantuminen heti kun massiivinen Panssarivaunuksi nimitelty auto sai uuden ja edes jotenkin kevyemmän moottorin. Joskin sekin oli edelleen hyvin painava verrattuna muuhun. Viimeinen karmeus oli edelleen hyvin hidas Life-tallin auto jota kuljetti Gary Brabham.

Talli ei tuntunut herättävän kenessäkään sympatiaa ja edelleen etenkin Brabhamin Stefano Modena ja Gregor Foitek pitivät tallin autoa hengenvaarallisena liikkuvana romukasana jonka Interlagosissa sentään pystyi edes väistämään toisin kuin mitä Phoenixissa olisi kyennyt. Mekaanikot olivat edelleen tallista vailla palkkojaan, mutta lopulta suostuivat vielä silloin tekemään auton peruskorjaukset tai ainakin sen yritykset kun yhden ainoan järkevän aikakierroksen tai pikemminkin jopa sen yrityksen jälkeen auto taas hajosi.:eek:

Tässä kuitenkin ajat toisesta Tutustumisharjoituksesta:

1 Ayrton Senna Brasilia McLaren-Honda 01:20,233
2 Nigel Mansell Iso-Britannia Ferrari-Ferrari 01:21,326
3 Alain Prost Ranska Ferrari-Ferrari 01:21,527
4 Gerhard Berger Itävalta McLaren-Honda 01:21,735
5 Aguri Suzuki Japani Larrousse-Lola-Lamborghini 01:21,944
6 Eric Bernard Ranska Larrousse-Lola-Lamborghini 01:21,965
7 Pierluigi Martini Italia Minardi-Ford 01:22,181
8 Philippe Alliot Ranska Ligier-Lamborghini 01:22,183
9 Stefano Modena Italia Brabham-Judd 01:22,371
10 Derek Warwick Iso-Britannia Lotus-Lamborghini 01:22,630
11 Jean Alesi Ranska Tyrrell-Ford 01:22,903
12 Thierry Boutsen Belgia Williams-Renault 01:22,927
13 JJ Lehto Suomi Onyx-Ford 01:22,947
14 Nelson Piquet Brasilia Benetton-Ford 01:23,092
15 Alessandro Nannini Italia Benetton-Ford 01:23,277
16 Stefan Johansson Ruotsi Onyx-Ford 01:23,399
17 Michele Alboreto Italia Arrows-Ford 01:23,415
18 Yannick Dalmas Ranska AGS-Ford 01:23,466
19 Satoru Nakajima Japani Tyrrell-Ford 01:24,010
20 Mauricio Gugelmin Brasilia Leyton House-Judd 01:24,121
21 Martin Donnelly Iso-Britannia Lotus-Lamborghini 01:24,239
22 Gabriele Tarquini Italia AGS-Ford 01:24,906
23 Nicola Larini Italia Ligier-Lamborghini 01:24,305
24 Andrea de Cesaris Italia Dallara-Ford 01:24,379
25 Gregor Foitek Sveitsi Brabham-Judd 01:24,724
26 Gianni Morbidelli Italia Dallara-Ford 01:25,465
27 Riccardo Patrese Italia Williams-Renault 01:25,475
28 Alex Caffi Italia Arrows-Ford 01:25,592
29 Paolo Barilla Italia Minardi-Ford 01:26,019
30 Claudio Langes Italia EuroBrun-Judd 01:26,582
31 Roberto Moreno Brasilia EuroBrun-Judd 01:27,325
32 Ivan Capelli Italia Leyton House-Judd 01:24,471
33 Oliver Grouillard Ranska Osella-Ford 01:31,643
34 Bertrand Gachot Belgia Coloni-Subaru 01:35,740
35 Gary Brabham Australia Life-Life 02:01,801

Kilpailusta olisivat karsiutuneet alustavasti noilla ajoilla Riccardo Patrese, Alex Caffi, Paolo Barilla ja Claudio Langes. Aika-ajoon taas eivät olisi päässeet Esikarsinnan kautta noilla ajoilla sinällään Roberto Moreno, Ivan Capelli, Olivier Grouillard, Bertrand Gachot ja Gary Brabham. Toisaalta taas Esikarsinnassa olivat kuitenkin mukana lähtökohtaisesti tietyt kuljettajat ja loput 30 kuljettajaa olivat sinällään etuoikeutettuja suoraan aika-ajoihin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Argentiinan Buenos Airesissa ajettiin 6.4.1995 torstaina kaksi erillistä Tutustumisharjoitusta koska kyseessä oli kokonaan uusi rata tai oikeammin Argentiinassa ei vain ollut ajettu sitten kauden 1981 jälkeen lainkaan. Ajajat valittivat radasta erittäin paljon sillä se oli likainen, hirvittävän röykkyinen ja ennen kaikkea kauhean syherö ajettavaksi. Lisäksi se söi ainakin alustavasti valtavan paljon myös renkaita.

Buenos Airesista minulla ei ole tallessa toisen Tutustumisharjoituksen aikoja, mutta ensimmäisen ja ainoan järkevän kuivan kelin session ajalta ennen sunnuntain kilpailua olleelta aikajaksolta on tallessa. Tämän session, seuraavan session ja muutenkin päivän jälkitunnelmissa myös Carlos Reutemann itse ajoi Ferrarin edelliskauden autolla näytöstä yleisölle.:thumbup: Laitan tähän siis Buenos Airesin ensimmäisen Tutustumisharjoituksen tuloksia aikoineen.

Tässä ne tulevat:

1. Jean Alesi Ranska Ferrari-Ferrari 1.35.187

2. David Coulthard Iso-Britannia Williams-Renault 1.35.515

3. Gerhard Berger Itävalta Ferrari-Ferrari 1.35.630

4. Mika Salo Suomi Tyrrell-Yamaha 1.35.960

5. Johnny Herbert Iso-Britannia Benetton-Renault 1.36.036

6. Heinz-Harald Frentzen Saksa Sauber-Ford 1.36.104

7. Michael Schumacher Saksa Benetton-Renault 1.36.222

8. Damon Hill Iso-Britannia Williams-Renault 1.36.637

9. Mika Häkkinen Suomi McLaren-Mercedes 1.36.720

10. Eddie Irvine Iso-Britannia Jordan-Peugeot 1.36.819

11. Mark Blundell Iso-Britannia McLaren-Mercedes 1.37.192

12. Ukyo Katayama Japani Tyrrell-Yamaha 1.37.376

13. Gianni Morbidelli Italia Footwork-Hart 1.37.584

14. Pierluigi Martini Italia Minardi-Ford 1.38.140

15. Karl Wendlinger Itävalta Sauber-Ford 1.39.213

16. Olivier Panis Ranska Ligier-Mugen-Honda 1.39.612

17. Luca Badoer Italia Minardi-Ford 1.40.122

18. Roberto Moreno Brasilia Forti-Ford 1.41.314

19. Rubens Barrichello Brasilia Jordan-Peugeot 1.42.056

20. Bertrand Gachot Belgia Pacific-Ford 1.43.160

21. Aguri Suzuki Japani Ligier-Mugen-Honda 1.43.543

22. Taki Inoue Japani Footwork-Hart 1.46.733

23. Pedro Diniz Brasilia Forti-Ford 1.47.354

24. Domenico Mimmo Schiattarella Italia Simtek-Ford 1.56.471

25. Andrea Montermini Italia Pacific-Ford 2.14.306

26. Jos Verstappen Hollanti Simtek-Ford Ei aikaa

Ensimmäisessä Tutustumisharjoituksessa Domenico Mimmo Schiattarella, Andrea Montermini ja Jos Verstappen kärsivät enemmän tai vähemmän myös teknisistä vaikeuksista. Verstappen ei päässyt lainkaan edes radalle session aikana. Suomalaisittain etenkin Mika Salolla tuntui olevan alkukaudesta 1995 todella kova noste päällä kisoissa. Omanlaisensa huippuajo oli myös Fortin Roberto Morenolta Tutustumisharjoituksessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
San Marinon Grand Prix 1995 Imolan radalla oli viikonloppuna erittäin alakuloinen erityisesti saavuttaessa sinne ja vasta kaiken päätyttyä sunnuntaina 30.4.1995 Damon Hillin voittoon oli edes jotakin kunnollista iloa havaittavissa. Kyseessä oli kilpailuviikonloppunsa osalta ymmärrettävästi Imolan 1994 synkkä vuosikerta taustalla. Edelliskauden kilpailuviikonloppuna Imolassa oli menehtynyt kaksi kuljettajaa, yksi kuljettaja loukkaantunut hengenvaarallisesti ja 13 muuta ihmistä loukkaantunut kaikkiaan kilpailuviikonlopun aikana.

Ayrton Senna ja Roland Ratzenberger menehtyivät ja Rubens Barrichellon elämä oli päättyä perjantain kolarissa. 13 ihmistä loukkaantui sunnuntain kisan aikana joista 7 katsojaa loukkaantui Pedro Lamyn ja JJ Lehdon autonromuista ja 6 mekaanikkoa loukkaantui varikolla Michele Alboreton varikkokäynnin yhteydessä irronneesta pyörästä ja auton pienistä hiilikuidun ja tukivarren kappaleista.

Imolan rataa uudistettiin merkittävästi hyvin pitkälti turvallisuuden takia ja turvallisuuden maksimoinniksi kilpailuviikonloppu aloitettiin vuoden 1995 kilpailun osalta jo torstaina ajamalla jälleen kaksi tunnin mittaista Tutustumisharjoitusta joiden pitämiselle ainoa varsinainen järkevä perustelu oli nimenomaan vain turvallisuus.

Yleensä kun Tutustumisharjoituksia ei enää 1990-luvulla normaalisti myönnetty mitenkään vanhoille tutuille radoille joskin äärimmäisen merkittävien muutosten ollessa kyseessä sellaista voitiin pyytää ja tarvittaessa myöskin myöntää.

Imolassa ajettiin siis 27.4.1995 kaksi tunnin mittaista Tutustumisharjoitusta. Niistä ensimmäisen aikoja minulla ei valitettavasti ole tallessa, mutta toisen ajat ovat tallessa. Laitan tähän siis 27.4.1995 ajetun toisen Tutustumisharjoituksen ajat.

Tässä ne tulevat:

1. Jean Alesi Ranska Ferrrari-Ferrari 1.30.081

2. David Coulthard Iso-Britannia Williams-Renault 1.30.448

3. Michael Schumacher Saksa Benetton-Renault 1.31.110

4. Gerhard Berger Itävalta Ferrari-Ferrari 1.31.322

5. Mika Häkkinen Suomi McLaren-Mercedes 1.31.827

6. Damon Hill Iso-Britannia Williams-Renault 1.32.228

7. Johnny Herbert Iso-Britannia Benetton-Renault 1.32.292

8. Nigel Mansell Iso-Britannia McLaren-Mercedes 1.32.597

9. Gianni Morbidelli Italia Footwork-Hart 1.32.608

10. Eddie Irvine Iso-Britannia Jordan-Peugeot 1.32.976

11. Rubens Barrichello Brasilia Jordan-Peugeot 1.33.370

12. Olivier Panis Ranska Ligier-Mugen-Honda 1.34.001

13 Heinz-Harald Frentzen Saksa Sauber-Ford 1.34.129

14. Ukyo Katayama Japani Tyrrell-Yamaha 1.34.543

15. Aguri Suzuki Japani Ligier-Mugen-Honda 1.35.203

16. Pierluigi Martini Italia Minardi-Ford 1.35.286

17. Jos Verstappen Hollanti Simtek-Ford 1.35.628

18. Mika Salo Suomi Tyrrell-Yamaha 1.35.951

19. Luca Badoer Italia Minardi-Ford 1.36.448

20. Karl Wendlinger Itävalta Sauber-Ford 1.36.806

21. Bertrand Gachot Belgia Pacific-Ford 1.39.389

22. Roberto Moreno Brasilia Forti-Ford 1.39.414

23. Pedro Diniz Brasilia Forti-Ford 1.39.765

24. Domenico Mimmo Schiattarella Italia Simtek-Ford 1.40.665

25. Taki Inoue Japani Footwork-Hart 1.47.316

26. Andrea Montermini Italia Pacific-Ford Ei aikaa

Tutumisharjoituksessa teknisiä ongelmia oli Taki Inouella ja Andrea Monterminilla. Montermini ei saanut edes aikaa lainkaan. Jos Verstappenin suoritus Simtekillä oli todella hyvä auton tilaan nähden yleensä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Talvikauden 1991 kuumimpia nimiä testikaudella etenkin promootiotestaajista oli ainakin Michael Andretti. 28.1.1991 hän allekirjoitti lähtökohtaisen yhden vuoden sopimuksen ja kahden vuoden option jonka tavoitteena oli tehdä Andrettista varsinainen McLarenin testikuljettaja ja vielä erillisellä lisäoptiolla vuodesta 1995 eteenpäin McLarenin kisakuljettaja. Ensimmäistä kertaa ja muutenkin erittäin harvoista promootioajoistaan Andretti teki kaudella 1991 ainakin 4.2.1991 ajetuissa Estorilin testeissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
1.2.1991 tapahtui pieniä, mutta silti erittäin historiallisia asioita F1:ssä. Damon Hill sai nimittäin Williamsin testikuljettajan paikan kaudelle 1991.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
2.4.1991 Benettonilla oli pientä viivytystä uuden automallinsa tulossa. Siten talli ilmoitti, että se ajaa Imolan Suurtesteissä 5.4.1991 ainakin vielä kerran siinä vaiheessa edelliskauden malliin pohjautuvalla B190B-automallilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
5.4.1991 Imolan Suurtesti osoittautui jonkin verran pienemmäksi ja jopa hyvinkin pieneksi koska alueella oli hyvin viileää, useat tallit kuljettajineen halusivat testata omilla radoillaan ja kaikilla talleilla ei ollut varaa testata. Ja jotkut nimikuljettajat jättäytyivät testistä muista syistä pois tai eivät vain yksinkertaisesti ajaneet testissä. Tässä testissä Damon Hill debytoi lopullisesti kunnollisena testinimenä ja herätti kehuja ainakin tarkoissa asiantuntijapiireissä jos ei sitten missään muissa.

Tässä testien aikoja niihin osallistuneiden kuljettajien osalta:

1 Riccardo Patrese Italia Williams-Renault 1:24.517
2 Ayrton Senna Brasilia McLaren-Honda 1:25.372
3 Alain Prost Ranska Ferrari-Ferrari 1:26.067
4 Damon Hill Iso-Britannia Williams-Renault 1:26.681
5 Gerhard Berger Itävalta McLaren-Honda 1:27.199
6 Emanuele Pirro Italia Dallara-Judd 1:27.281
7 Stefano Modena Italia Tyrrell-Honda 1:27.503
8 Pierluigi Martini Italia Minardi-Ferrari 1:27.642
9 Nelson Piquet Brasilia Benetton-Ford 1:28.757
10 Nicola Larini Italia Modena-Lambo-Lamborghini 1:28.886
11 Erik Comas Ranska Ligier-Lamborghini 1:28.918
12 Jean Alesi Ranska Ferrari-Ferrari 1:29.230
13 Mark Blundell Iso-Britannia Brabham-Yamaha 1.29.681
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Huhtikuu 1991 oli F1:n testijaksolle yleensäkin vaikeaa aikaa. Vaikeat olosuhteet varsinkin Imolan radalla vaikeuttivat Suurtestien läpivientiä, testivuoroja jouduttiin perumaan ja alun perin Imolassa piti ajaa paljon suunnitellumminkin testejä enemmänkin, mutta Imolan radan erittäinkin kylmät olosuhteet ja monet muutkin asiat rajoittivat testaustyötä. 17.4.1991 Imolassa päästiin sentään ajamaan uudet Suurtestit ja tällä kertaa autoja kuljettajineen olikin paikan päällä paljon enemmän. Nyt debytoi ensimmäistä kertaa radalla Benettoninkin varsinainen kauden 1991 menopeli eli B191.

Williamsilla vuorostaan Nigel Mansell palasi Damon Hillin sijaan ajamaan ja Dallaralla JJ Lehto meni myös ajamaan Suurtesteihin jotka järjestettiin sinä päivänä. Footworkin uusi auto ei oikein Alex Caffin ajamana toiminut vaikka hän ei sentään ollut testien hitain. Aluksi piti Imolaan tulla Perry McCarthykin, mutta lopulta Footwork-talli päätti lopulta toisin. Siten McCarthya ei näkynyt Imolassa Suurtesteissä.

Tässä kuitenkin tuolloin ajettuja testien aikoja:

1 Riccardo Patrese Italia Williams-Renault 1:26.000
2 Ayrton Senna Brasilia McLaren-Honda 1:26.400
3 Gerhard Berger Itävalta McLaren-Honda 1:26.700
4 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Renault 1:26.705
5 Jean Alesi Ranska Ferrari-Ferrari 1:27.700
6 Alain Prost Ranska Ferrari-Ferrari 1:27.710
7 Nelson Piquet Brasilia Benetton-Ford 1:28.600
8 Stefano Modena Italia Tyrrell-Honda 1:28.615
9 JJ Lehto Suomi Dallara-Judd 1:28.800
10 Erik Comas Ranska Ligier-Lamborghini 1:29.300
11 Thierry Boutsen Belgia Ligier-Lamborghini 1:29.400
12 Andrea de Cesaris Italia Jordan-Ford 1:29.700
13 Gianni Morbidelli Italia Minardi-Ferrari 1:29.800
14 Mauricio Gugelmin Brasilia Leyton House-Ilmor 1:30.400
15 Ivan Capelli Italia Leyton House-Ilmor 1:31.500
16 Bertrand Gachot Belgia Jordan-Ford 1:31.520
17 Alex Caffi Italia Footwork-Porsche 1:31.900
18 Satoru Nakajima Japani Tyrrell-Honda 1:32.400
19 Nicola Larini Italia Modena-Lambo-Lamborghini 1.33.000
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Brabham-talli debytoi tavallaan vuonna 1991 oman kautensa osalta uudella autolla 19.4.1991 Martin Brundlen ajettua BT60Y-automallilla pienen testin Silverstonessa. Samaan aikaan Imolan Suurtestit jouduttiin lopettamaan kesken kaiken huonon sään takia käytännössä kahden päivän odottelun jälkeen. Jean Alesi ajoi nopeimman tynkätestin ajan ajalla 1.22.895. Tämän jälkeen Imolaa haittasi käytännössä aina kisaviikonlopulle asti huono sää ja jopa lumisadettakin radalle ripotteli. Italiassa todella oli vuonna 1991 varsinkin huhtikuun aikoihin epätavallisenkin kylmää italialaisella mittapuulla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Huolimatta surkeasta säästä Imolan radalla Footwork-talli halusi vuonna 1991 epätoivoisesti saada oman automallinsa vuoden 1991 osalta toimimaan. Michele Alboreto sai mennä testaamaan 22.4.1991 Imolan radalle kun talli ei edelleenkään halunnut antaa ajovuoroa Perry McCarthylle. Alboretolle ajosta oli muodostua hyvinkin paha sillä hän kolaroi rajusti autolla Tamburellossa jossa kolarivauhtia oli 268 kilometriä tunnissa ainakin ellei enemmänkin. Suurimmillaan melkein 300 kilometriä tunnissa vauhtia oli. Rajun näköisestä onnettomuudesta johtuen Alboreto tunsi kipua selässään ja lääkintähenkilökunta jouduttiin kutsumaan paikalle. Onnettomuudesta Alboreto selvisi vain 10 tikillä. Ja oli lopulta kunnossa ajamaan Footworkia. Siten McCarthylle ei auennut paikkaa Imolaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
13.6.1991 McLaren oli ollut huolissaan aiemmin Ayrton Sennan loukkaantumisesta vesihiihdossa. Senna tarvitsi 10 tikkiä takaraivoonsa, mutta oli lopulta muutoin kunnossa pahannäköisestä tilanteesta huolimatta. Mikäli Senna olisi joutunut jättämään Meksikon kilpailun väliin niin tallin autoa olisi melkoisen suurella todennäköisyydellä ajanut joko nuori Allan McNish tai sitten Jonathan Palmer joskin vuoden 1990 jälkeen Palmer oli muuttunut McLarenilla enemmän promootiotestaajaksi kuin jatkanut varsinaista pääsääntöistä testikuljettajan työtään. Perry McCarthy oli myös onneton Footworkilla siitä syystä, että häntä ei ajatettu kisoissa vaan mieluummin ruotsalaista Stefan Johanssonia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1991 kesäkuussa jännittävään ja heinäkuussa tuolloin ajettavaan Silverstonen uuden radan kilpailuun valmistauduttiin luottavaisesti. FOCA yhdessä FISA:n kanssa antoivat jo ennakolta pitkään hyvissä ajoin sovitun luvan Goodyearille ajattaa kaikkia Goodyearin renkaita käyttävien tallien yhteinen rengastesti Silverstonen uudella radalla.

Silverstonen radan Suurtestien myöntölupaperusteelle toimi myös se, että talvikauden 1991 jälkeen Silverstonessa oli ajettu melko vähän testiä kaikkiaankin keskellä kilpailukautta verrattuna aiempiin vuosiin ja tietenkin radan ollessa uusi jokainen ajotilaisuus haluttiin käyttää hyväksi. Ja tietenkin Ranskan Grand Prix uudella Magny-Coursin radalla lähestyi joten jokainen ajokilometri haluttiin hyväksi myös käyttää.

Goodyearin rengastestien osalta kilpailutestien aikana nähtiin Silverstonen Suurtesteissä kolmen päivän aikana paljon eri kuljettajia ja etenkin testikuljettajilla oli harvinainen tilaisuus ajaa tavallisten kilpakuljettajien rinnalla. Promootioajajiakin esiintyi mukana. Toisaalta varsinaiset oikeat Suurtestin mitat täytetiin vasta testien osalta viimeisenä testipäivänä.

Lisäksi jonkin verran tietenkin kaikkia lajin ystäviä harmitti se, että Pirellin renkaita käyttäneet tallit eivät päässeet paikan päälle jolloin aivan kaikkia talleja ei nähty radalla kuljettajineen eikä reilua vertailua heihin voinut siten tehdä. Suomalaisittain ei siten voitu verrata Mika Häkkisen ja JJ Lehdon ajoja toisiinsa nähden.

Tuohon aikaan Suomessa valmistauduttiin tai vietettiinkin jo tuolloisen mittakaavan mukaan viimeistä positiivista juhannusta vähään aikaan koska jo kesäkuussa 1991 Suomessa oli jonkin verran mielet pahoittuneet tulevasta lamasta vaikka vielä tuolloin yritettiinkin vielä luulla asiaa vain taantumaksi huolimatta yli kaksi kertaa kovemmista työttömyyslukemista kuin vielä vuonna 1990 oli ollutkaan.

24.6.1991 Suurtestien ensimmäisenä päivänä tapahtui myös uutispommi kun Footwork ilmoitti luopuvansa kovalla rahalla ostamistaan Porschen koneista ja ilman todella suurta näyttöä siirtyvänsä välittömästi vuodesta 1992 eteenpäin Fordin koneisiin. Pahimmassa tapauksessa arveltiin luovuttavan Porschen moottoreista jo keskelläkin kautta 1991.

Edelliskaudenkin entistä Arrowsin autoa talli harkitsi käyttöön koska vuoden 1991 automalli oli ajoittain todella huono. Toisaalta taas Concorde-sopimuksen syyt ja muutenkin yleinen mediahuomio rajoitti sitä asiaa tehtäväksi. Tallissa kiehui myös Alex Caffin ja Perry McCarthyn osalta. Caffi olisi halunnut ajaa, mutta hän ei saanut ajaa ja McCarthykin vaati ajovuoroja enemmän kuin oli saanut.

Myöhemmin molemmat toki saivat ajaa Suurtestissä sen kestäessä. Caffi ilmoitti tuolloin myös olevansa valmis Ranskan kisaan, mutta talli ei halunnut kuunnella häntä asiasta ja se synnytti vakavia jännitteitä tallissa. Suomalaisia ilostutti myös Mika Häkkisen Lotuksella ajama viitospaikka testeissä joskin väistämättä Häkkisen sijoitusta auttoi myös ensimmäisen ajopäivän kuljettajien vähäinen määrä radalla.

Tässä 24.6.1991 maanantaina ajettuja Silverstonen Goodyearin Suurtestin tuloksia ensimmäisen ajopäivän osalta:

1 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Renault 1:24.880
2 Allan McNish Iso-Britannia McLaren-Honda 1:28.260
3 Riccardo Patrese Italia Williams-Renault 1:28.610
4 Ayrton Senna Brasilia McLaren-Honda 1:29.950
5 Mika Häkkinen Suomi Lotus-Judd 1:30.120
6 Gerhard Berger Itävalta McLaren-Honda 1:31.460
7 Alain Prost Ranska Ferrari-Ferrari 1:32.820
8 Ivan Capelli Italia Leyton House-Ilmor 1:33.750
9 Mauricio Gugelmin Brasilia Leyton House-Ilmor 1:33.980
10 Damon Hill Iso-Britannia Williams-Renault 1:34.190
11 Andrea de Cesaris Italia Jordan-Ford 1:35.520
12 Emmanuele Collard Ranska Ligier-Lamborghini 1:46.060
13 Olivier Grouillard Ranska Fondmetal-Ford 1:53.110
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
25.6.1991 ajettiin Silverstonessa sen uudella radalla Goodyearin renkaita käyttävien tallien Silverstonen Suurtestien toinen testipäivä. Testipäivän yllätysuutinen oli Martin Donnellyn ensimmäinen istuminen Lotuksen ratissa karmean vuoden 1990 Espanjan Grand Prixin kilpailuviikonlopun onnettomuutensa jälkeen. Donnelly käväisi istumassa Lotuksen autossa ja muutoin istui lähinnä katsomossa. Hänelle oli annettu vammojensa takia aikaa Lotukselta vuoteen 1992 saakka jatkaa aiempaa normaalia kilpailusopimustaan. Muussa tapauksessa hän saisi käytännössä lähteä toiseen talliin.

Lisäksi hänelle oli tarjottu paikkaa Jordaniltakin huhujen mukaan ja myöhemmin Donnelly oikeasti tavoitteli Jordaninkin ajopaikkaa, mutta tuolloin sanoi ehdottomasti pysyvänsä Lotuksella. Imolan 1991 jälkeen Donnellyn lopullista ajokuntoa oli arvuuteltu ja tuona päivänä käytännössä vahvistui se, että Donnelly ei pysty ajamaan mitenkään kaudella 1991 enää F1:ssä ilman jotakin todella suurta ihmeparantumista.

Häneltä oli jo jäänyt väliin hänelle alun perin suunnitelmissa olleet Imola, Monaco, Montreal ja Mexico City väliin ja tällä välin Julian Bailey oli ajanut ensin normaalistikin jo vahvistetut Phoenixin ja Interlagosin kilpailut ja lisäksi myöhemmin Donnellyn poisjäännin jatkumisen takia Imolan ja Monaconkin. Bailey oli joutunut yllättäen lähtemään Lotukselta 28.5.1991 kesken kauden pois eikä lopullista vuoden 1991 kuvaa katsoen myöhemmin enää palannut vaikka tuolloin Baileyta vielä ajateltiinkin nähtävän varsinkin niissä kisoissa joissa Johnny Herbert ei ajaisi.

Herbert oli ajanut testiä yksinään odotellessaan ja saanut hieman yllättäen ajaakin Montrealissa ja Mexico Cityssä. Se oli hyvä uutinen Johnny Herbertille joka oli muutoin ajanut talvikaudella testiä ensin Julian Baileyn kanssa ja myöhemmin yksinään kaudella 1991 Lotuksella testiä. Suurtestien toisena päivänäkin monia kuljettajia puuttui vielä ajamasta niissä aikaa. Mika Häkkisellä toinen Suurtestien ajopäivä ei sujunut mitenkään erityisen hyvin ja se oli harmi etenkin kun ajajia ei vieläkään ollut radalla paljon ja siinä olisi voinut olla hyvä näytönpaikka. Sitä vastoin Damon Hill sai Williamsilta harvinaislaatuisen tilaisuuden ajaa Suurtestiä ja hyvin myös ajoikin kokemukseensa nähden!:alppu:

Tässä kuitenkin 25.6.1991 tiistaina ajettuja Silverstonen Suurtestien toisen päivän tuloksia:

1 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Renault 1:26.170
2 Riccardo Patrese Italia Williams-Renault 1:27.310
3 Jean Alesi Ranska Ferrari-Ferrari 1:27.630
4 Andrea de Cesaris Italia Jordan-Ford 1:28.020
5 Gerhard Berger Itävalta McLaren-Honda 1:28.380
6 Damon Hill Iso-Britannia Williams-Renault 1:30.090
7 Allan McNish McLaren-Honda 1:30.220
8 Alain Prost Ranska Ferrari-Ferrari 1:30.490
9 Emmanuele Collard Ranska Ligier-Lamborghini 1:31.070
10 Mika Häkkinen Suomi Lotus-Judd 1:31.190
11 Ayrton Senna Brasilia McLaren-Honda 1:31.270
12 Andrea Montermini Italia Ferrari-Ferrari 1:31.330
13 Erik Comas Ranska Ligier-Lamborghini 1:32.050
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
26.6.1991 ajettiin Silverstonen Suurtestien viimeinen ja kolmas päivä keskiviikkona. Viimeisenä testipäivänä nähtiin lukuisa määrä myös testikuljettajia ja promootiokuljettajia joilla ajaminen varsinkaan jälkimmäisten osalta ei ollut järin kehuttavaa. Suurin kohunimi eli Michael Andretti ei ajanut kovinkaan kaksisesti joskin Andrettin osalta oli kyse lähinnä ensimmäistä vakavaa testiä yleensäkin ajavasta kuljettajasta. Footwork ajoi vielä Suurtesteissä Porschen moottoreilla vaikka valmistautuikin käyttämään Fordin koneita Magny-Coursin radalla Ranskassa ajettavaa kilpailua varten.

Tässä kuitenkin aikoja 26.6.1991 ajettujen Silverstonen Suurtestien päätöspäivän osalta:

1 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Renault 1:22.210
2 Alain Prost Ranska Ferrari-Ferrari 1:24.010
3 Jean Alesi Ranska Ferrari-Ferrari 1:24.060
4 Riccardo Patrese Italia Williams-Renault 1:24.920
5 Damon Hill Iso-Britannia Williams-Renault 1:25.730
6 Thierry Boutsen Belgia Ligier-Lamborghini 1:26.390
7 Allan McNish McLaren-Honda 1:26.480
8 Ivan Capelli Italia Leyton House-Ilmor 1:26.790
9 Andrea de Cesaris Italia Jordan-Ford 1:26.870
10 Gerhard Berger Itävalta McLaren-Honda 1:27.060
11 Ayrton Senna Brasilia McLaren-Honda 1:27.430
12 Olivier Grouillard Ranska Fondmetal-Ford 1:27.470
13 Johnny Herbert Iso-Britannia Lotus-Judd 1:28.150
14 Bertrand Gachot Belgia Jordan-Ford 1:28.490
15 Mika Häkkinen Suomi Lotus-Judd 1:28.710
16 Erik Comas Ranska Ligier-Lamborghini 1:28.970
17 Michele Alboreto Italia Footwork-Porsche 1:29.030
18 Aguri Suzuki Japani Lola-Larrousse-Ford 1:29.100
19 Eric Bernard Ranska Lola-Larrousse-Ford 1:29.160
20 Emmanuele Collard Ranska Ligier-Lamborghini 1:29.180
21 Andrea Montermini Italia Ferrari-Ferrari 1:30.080
22 Alex Caffi Italia Footwork-Porsche 1:30.300
23 Perry McCarthy Iso-Britannia Footwork-Porsche 1:30.600
24 Stefan Johansson Ruotsi Footwork-Porsche 1:30.860
25 Gabriele Tarquini Italia AGS-Ford 1:32.860
26 Fabrizio Barbazza Italia AGS-Ford 1.33.000
27 Mauricio Gugelmin Brasilia Leyton House-Ilmor 1.33.500
28 Pierluigi Martini Italia Minardi-Ferrari 1.34.000
29 Gianni Morbidelli Italia Minardi-Ferrari 1.34.790
30 Marco Apicella Italia Minardi-Ferrari 1.35.000
31 Nicola Larini Italia Modena-Lambo-Lamborghini 1.35.180
32 Eric van de Poele Belgia Modena-Lambo-Lamborghini 1.36.080
33 Mauro Baldi Italia Modena-Lambo-Lamborghini 1.36.300
34 Alessandro Alex Zanardi Italia Jordan-Ford 1.30.500
35 Jonathan Palmer Iso-Britannia McLaren-Honda 1.30.600
36 Michael Andretti Yhdysvallat McLaren-Honda 1.31.860
37 Pedro Chaves Portugali Coloni-Ford 1.40.000
38 Marco Greco Brasilia Fondmetal-Ford 1.50.000
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1991 heinäkuussa seuraava Suurtesti kilpailukaudella oli Hockenheimin radalla. Tosin jälleen jonkin verran tiimejä oli kuljettajineen poissa niistä ja siten Suurtestin maine ainakin osin romuttui. Ongelmana oli myös se, että ne olivat kolme päivää kestävät ja siltikään kaikkia talleja ei kiinnostanut tuoda kuljettajia paikan päälle. Lotuksella saksalainen Michael Bartels sai korvata Johnny Herbertin tällä kertaa uutena tilapäisenä kuljettajana koska talli ei päässyt sopimukseen tuolloin toistaiseksi Julian Baileyn kanssa maksusummista kisoihin.

Tosin Lotus oli jo aikaisemminkin aloittanut neuvottelut Bartelsin kanssa sillä Lotus metsästi saksalaisia sponsoreita ja Bartelsille oli luonnosteltu jo pitkään ainakin Saksan osakilpailussa ajoa muutenkin kaudella 1991. Sittemmin Bartels sai ajaa useammassakin kilpailussa kuin vain yhdessä kilpailussa kaudella 1991 koska Lotus ja Julian Bailey eivät päässeet ajojen jatkumisesta sopimukseen lopulta ollenkaan ja koska Martin Donnelly vietti edelleen toipumislomaansa. Ja Herbert tietenkin jatkoi muita autourheilusarjoja jolloin Lotuksella ajaminen ei käynyt päinsä.

Saksalaisista kuljettajista Bartelsin valitseminen oli sikäli mielenkiintoista, että aikaisemmin talvikaudella 1990-1991 Lotukselle ehdolle oli myös ollut Bernd Schneider. Schneider tosin toivoi yhä jonkinlaista paikkaa Jordanilta joskin jo aiemmin kesäkuussa 1991 käytännössä tämä paikka oli mennyttä kun aiemmin vain erittäin vähän testiä ajanut italialainen Alessandro Alex Zanardi sai ajaa tuolloin ensimmäisen Suurtestinsä Silverstonen radalla Englannissa. Se kertoi Jordanin panostuksesta häneen. Ja se taas ei sopinut Schneiderille.

Ja mielenkiintoisena kohtalonoikkuna muuan nuori Michael Schumacher olisi vähän paremmalla tuurilla ja rahallisella panostuksella olla ajamassa vaikka Lotuksella uransa ensimmäistä kilpailua kotiyleisönsä edessä mikä totta puhuen olikin tavoitteena kulissien takana muutaman muunkin eri tallin kanssa tuolloin kuitenkaan onnistumatta.

Tässä kuitenkin aikoja Hockenheimin Suurtestien ensimmäiseltä päivältä keskiviikkona 17.7.1991:

1 Riccardo Patrese Italia Williams-Renault 1:43.860
2 Gerhard Berger Itävalta McLaren-Honda 1:45.340
3 Ayrton Senna Brasilia McLaren-Honda 1:45.350
4 Thierry Boutsen Belgia Ligier-Lamborghini 1:45.570
5 Stefano Modena Italia Tyrrell-Honda 1:45.960
6 Erik Comas Ranska Ligier-Lamborghini 1:46.340
7 Nelson Piquet Brasilia Benetton-Ford 1:46.390
8 Alain Prost Ranska Ferrari-Ferrari 1:46.550
9 Mauricio Gugelmin Brasilia Leyton House-Ilmor 1:46.720
10 Emanuele Pirro Italia Dallara-Judd 1:47.820
11 Mark Blundell Iso-Britannia Brabham-Yamaha 1:47.825
12 Michael Bartels Saksa Lotus-Judd 1:48.150
13 Mika Hakkinen Suomi Lotus-Judd 1:48.590
14 Jean Alesi Ranska Ferrari-Ferrari 1:48.640
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tässä Hockenheimin Suurtestien toisen päivän aikoja vuodelta 1991. Footworkilla oli tuolloin isoja ongelmia koska Alex Caffi uhkasi haastaa Footworkin oikeuteen ja paikan päällä vielä Hockenheimissa tuolloin oli Stefan Johansson. Lotuksen Mika Häkkinen ja Michael Bartels eivät testanneet lainkaan toisena testipäivänä.

Ajat ovat toiselta ajopäivältä torstailta 18.7.1991:

1 Jean Alesi Ranska Ferrari-Ferrari 1:39.530
2 Roberto Moreno Brasilia Benetton-Ford 1:41.720
3 Alain Prost Ranska Ferrari-Ferrari 1:42.440
4 Emanuele Pirro Italia Dallara-Judd 1:42.550
5 Riccardo Patrese Italia Williams-Renault 1:42.610
6 Stefano Modena Italia Tyrrell-Honda 1:43.370
7 Gerhard Berger Itävalta McLaren-Honda 1:43.540
8 Ayrton Senna Brasilia McLaren-Honda 1:44.080
9 Thierry Boutsen Belgia Ligier-Lamborghini 1:44.200
10 Andrea de Cesaris Italia Jordan-Ford 1:44.250
11 Nicola Larini Italia Modena-Lambo-Lamborghini 1:44.360
12 Erik Comas Ranska Ligier-Lamborghini 1:45.180
13 Mauricio Gugelmin Brasilia Leyton House-Ilmor 1:45.290
14 Michele Alboreto Italia Footwork-Ford 1:45.840
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten vielä perjantaina 19.7.1991 ajettujen Hockenheimin Suurtestien tulokset. Mika Häkkinen ei päässyt ajamaan teknisten ongelmien vuoksi lainkaan verrattuna edellisen päivän selvään muuhun ulosjäämiseen verrattuna.

Michael Bartels sen sijaan pääsi ajamaan Hockenheimin Suurtestien päätöspäivälle. Päätöspäivänä Ayrton Senna loukkaantui rajussa ulosajossa joskin kuitenkin toipui vuorokauden ehdottoman levon ja sairaalahoidon jälkeen ennen pitkää ajokuntoon myös varsinaista Hockenheimin kilpailua ajatellen. Muutoin hänen ajopaikkansa olisi ottanut Allan McNish tai Jonathan Palmer melko todennäköisesti McLarenin promootioajajista.

Tässä kuitenkin ajat Hockenheimin Suurtestien päätöspäivältä:

1 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Renault 1:38.960
2 Ayrton Senna Brasilia McLaren-Honda´1:39.930
3 Gerhard Berger Itävalta McLaren-Honda 1:40.630
4 Andrea de Cesaris Italia Jordan-Ford 1:43.380
5 Mauricio Gugelmin Brasilia Leyton House-Ilmor 1:43.440
6 Satoru Nakajima Japani Tyrrell-Honda 1:43.530
7 Olivier Grouillard Ranska Fondmetal-Ford 1:44.150
8 Thierry Boutsen Belgia Ligier-Lamborghini 1:44.220
9 Martin Brundle Iso-Britannia Brabham-Yamaha 1:44.660
10 Jean Alesi Ranska Ferrari-Ferrari 1:44.730
11 Nelson Piquet Brasilia Benetton-Ford 1:44.850
12 Emanuele Pirro Italia Dallara-Judd 1:45.220
13 Michael Bartels Saksa Lotus-Judd 1:45.670
14 Gabriele Tarquini Italia AGS-Ford 1:46.030
 
Ylös