F1-radat

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
USA:sta löytyisi kasakaupalla mainioita moottoriratoja Indianapolisin tilalle. Se infieldille tehty mutkaosuus on kyllä aika keinotekoisen tuntuinen.
Suoria jos kaipaillaan niin niitä voisi löytyä Sebringistä ja Elkhart Laken Road Americasta.
Watkins Glen on historiallinen paikka ja sen pitkä versio voisi olla yksi vaihtoehto, tarjoten myös korkeuseroja.
Laguna Seca on todella hieno rata (korkkiruuvi!), ja Mosportista löytyisi
varmaan parhaat korkeuserot vaikka lyhyt rata onkin ja sisältää vain yhden pitkän suoran. :ahem:
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Driver #8 sanoi:
Olisi hyvä jos yksi Formula 1 GP ajettaisiin sellaisella radalla jossa kisaavat myöskin CART- tai IRL-formulat. Voisi vertailla että mitkä niistä ovat nopeimpia. USA:ssa voitaisiin ajaa kaksi GP:tä, toinen niistä vaikka Laguna Secan hienolla radalla niin pääsisi vertailemaan kierrosaikoja.

F1-CART yhteislähtö olisi siisti katsottava. Turboahdetut CART-formulat vetäisivät suorilla kaulaa, ja mutkissa ketterämmät formula-ykköset ottaisivat kiinni. Tai ei tiedä nykyään kun ykkösissä on urarenkaat mutta amerikan formuloissa slicksit. Mutta valitettavasti sellaisia ei voida järjestää ainakaan ennen kuin Ecclestone ja Mosley kuolevat. Ecclestone ainakaan ei kykenisi minkäänlaiseen yhteistyöhön toisten formulasarjojen kanssa. Ukkohan jopa vaatii isompia maksuja F1-lähetysoikeuksista niiltä kanavilta, jotka lähettävät myös CARTia. :mad_old:
jep!!! olisi kyllä hyvää viihdettä. viimekaudella formulat taisi olla vielä jonkin verran nopeampia kuin cart-kaarat montrealin radalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei nuo Champ Carit kyllä mitään kaulaa suorilla kiskoisi vaikka niissä turbo onkin. Nuo Cosworthit kun tuottaa noin 750 hevosvoimaa Ykkösten 900:aa vastaan. Tällä hetkellä niillä ei pärjättäisi edes Minardeille, mikä tuskin on suurta viihdettä. Viime vuonna nopein Champ Car (Bourdais) ajoi aika-ajoissa 1:19 ja osia, Minardit taas pääsivät 1:17:ään. Tähän kun vielä lisää sen, että Ykköset ajoivat täysin tankein, niin...
 
Viimeksi muokattu:

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
PekPoy sanoi:
Kyllähän tuolla Montrealissa suhaavat Ykkösten lisäksi myös CART-autot. :thumbup:
Eipä olekaan tullut huomattua. :eek: . Luulin että ne ehkä ajoivat jollain eri radalla siellä Montrealissa, kuten Phoenixissa ne CARTit ajavat jollain ovaalilla eivätkä sillä katuradalla jolla ykköset ajoivat. Mutta Montrealissa ajavat näköjään samalla Circuit Gilles Villeneuvella.

2004 Montrealin CART-kisan nopein kierros oli 1:20.840 (4340 m) ja F1-kisan 1'13.622 (4361 m) . Ne ovat siis noin 7 sekuntia tuolla radalla hitaampia.

2003 CART-kisan nopein kierros oli 1:20.634 (4340 m) ja F1 1'16.040 (4421 m).

2002 CART-kisan nopein kierros oli 1:20.238 (4340 m) ja F1-kisan 1'15.960 (4361 m), eli
reilut 4 sekuntia silloin ero.

Mutta näköjään noita tuloksia ei voikaan ihan täysin verrata, sillä rata on jostain syystä ollut eri pituinen F1- ja CART-kisoissa. :mad_old:
CART-kisassa rata on ollut 2002-2004 4340 metriä ja F1-kisassa 2002 ja 2004 4361 metriä ja 2003 4421 metriä. Minkähän takia radan pituutta muutellaan eri lajien kisoihin ja vielä eri vuosina eri pituiseksi? :thumbdown Mikähän paikka radalla on F1-kisassa on ollut 2003 erilainen kuin 2004, ei muistu mieleen. :nope:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Driver #8 sanoi:
Mutta näköjään noita tuloksia ei voikaan ihan täysin verrata, sillä rata on jostain syystä ollut eri pituinen F1- ja CART-kisoissa. :mad_old:
CART-kisassa rata on ollut 2002-2004 4340 metriä ja F1-kisassa 2002 ja 2004 4361 metriä ja 2003 4421 metriä. Minkähän takia radan pituutta muutellaan eri lajien kisoihin ja vielä eri vuosina eri pituiseksi? :thumbdown Mikähän paikka radalla on F1-kisassa on ollut 2003 erilainen kuin 2004, ei muistu mieleen. :nope:
Lyhyet pätkät joita olen nähnyt CART-kisoista rata näytti olevan aivan sama, suuriin muutoksiin ei ole edes mahdollisuuksia ympäröivän alueen vuoksi. Uskoisin että nuo erot ovat "mittavirheitä", eli joissain lähteissä saattaa olla ilmoitettuna virheellinen pituus tai sitten maili/kilometri muunnoksissa ollaan vähän pyöristelty?
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
700
Luulisin ettei tuon kokoluokan mitta tai muunnos virheitä ole olemassa. Ennemmin näkisin syyksi autojen fyysisistä mitoista tai ominaisuuksista johtuvat aidot muutokset radan yksityiskohdissa. Onko varikkoalueen vaatimat tilat molemmissa sarjoissa suurinpiirtein samaa kokoluokkaa? Valitettavasti en muista nähneeni amerikan formuloita Montrealissa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
F1 vs ChampCarista sen verran, että jos GP2:n on kaavailtu jäävän tollaset 7 sekkaa ykköselle, niin siinä alkaa jo tulla ChampCarille kiire! Onko enää järkeä pitää ChampCaria elossa..?
 

Tuulilasi

Member
Liittynyt
18.7.2004
Viestit
20
Monacossa ei ainakaan oikein mahdu ohittamaan ja senpä takia en siitä radasta niin erityisesti tykkääkkään... Mutta kyllähän aina Monaconkin kisa pitää katsoa kun siellä tulee niitä kolareita:p

Kaikki varmaan muistaa viime kaudella kun tuli vain 8 kilpailijaa maaliin ja yksi keskeyttäneistä oli itse Schumi:wink:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Zep sanoi:
F1 vs ChampCarista sen verran, että jos GP2:n on kaavailtu jäävän tollaset 7 sekkaa ykköselle, niin siinä alkaa jo tulla ChampCarille kiire! Onko enää järkeä pitää ChampCaria elossa..?
No kyllä varmaan Jenkkeihin yksi kova monopostoluokkakin mahtuu, kaksi on toki liikaa, kuten on nähty.

Ja Montrealista, itsekin veikkaisin noita maili- tai kilometrimuutoksia tuon viimevuotisen eron syyksi, mutta muistelen, että 2003 rataan tehtiin F1-kisan jälkeen ja ennen Cart-kilpailua joitain muutoksia. Vois kaivella toki hieman.

Edit: Siis ne muutokset tehtiin nimenomaan ennen ensimmäistä Cart-kisaa 2002 ja vuonna 2003 ainakin omien lähteitteni mukaan ajettiin F1-kisakin 4361 m pitkällä radalla. Ja ainakin Cart.comissa radan pituudeksi ilmoitettu 2,709 mailia on juurikin 4360 m.
 
Viimeksi muokattu:

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Hyvät:
1) Spa
2) Suzuka
3) Interlagos

Huonot:

1) Monaco
2) Hungaroring
3) Imola
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
208
Sijainti
Turku
miksu sanoi:
mika salon mielestä maailman helpoin rata ja tylsin ajaa.
Eikö se ollut A1 Ring sen mielestä tylsin rata? Ainakin muistelen, että vuoden 1998 tai 1999 olleissa F1 Maailman rataesittelyissä Salo kehui Magny Coursea vuolaasti tyyliin "rata joka sijaitsee keskellä ei mitään ja jossa ei ole pompun pomppua. Pidän radalla ajamisesta todella paljon"

Muutenkin nämä Salon kommentit maailman helpoimmista radoista ovat vähän pöljiä, kun se onnistui niissäkin vetämään aika-ajoissa pihalle.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Bobakki: Lähinnä sitä hain, että JOS GP2 pääsee samoihin kierrosaikoihin, niin eikö CARTin olisi aiheellista miettiä siirtymistä GP2:sen Amerikan rinnakkaisluokaksi. Vois olla kilpaileminenkin halvempaa?
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Dimmu sanoi:
Eikö se ollut A1 Ring sen mielestä tylsin rata? Ainakin muistelen, että vuoden 1998 tai 1999 olleissa F1 Maailman rataesittelyissä Salo kehui Magny Coursea vuolaasti tyyliin "rata joka sijaitsee keskellä ei mitään ja jossa ei ole pompun pomppua. Pidän radalla ajamisesta todella paljon"

Muutenkin nämä Salon kommentit maailman helpoimmista radoista ovat vähän pöljiä, kun se onnistui niissäkin vetämään aika-ajoissa pihalle.
ehkä se olikin Paul Ricard... muisti se on ihmeelllinen :rolleyes:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Zep sanoi:
Bobakki: Lähinnä sitä hain, että JOS GP2 pääsee samoihin kierrosaikoihin, niin eikö CARTin olisi aiheellista miettiä siirtymistä GP2:sen Amerikan rinnakkaisluokaksi. Vois olla kilpaileminenkin halvempaa?
Mikäs luokka USA:ssa on sitten se kuninkuusluokka josta alempia Champ Car olisi? :) NASCAR, IRL ja CART kun ovat eri omistajien käsissä. Ja en oikein käsitä että mitä muutoksia CARTin pitäisi tehdä että he ovat virallisesti jonkun GP2 luokan rinnakkaisluokka? :D
Tiedetäänköhän siellä amerikassa edes että GP2 on olemassa?
Eikä minun mielestä sarjojen olemassaolo riipu millään tavalla siitä miten kovaa niiden autot kulkevat F1:siin tai GP2:seen verrattuna..
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin... IRL ja NASCARhan ovat käytännössä ilmeisesti saman organisaation piirissä. Lähinnä tarkoitin, että jos Pohjois-Amerikan tehokkain monoposto on suunnilleen yhtä nopea GP2:n kanssa, niin miksei sitten saman tien tehtäisi ChampCarista rinnakkaisluokka? Ei siinä yläpuolella tarvitse yhtään luokkaa olla... Näin saataisiin molemmille luokille lisää "asiakaskuntaa" ja kustannukset saattaisivat pienentyä valmistusmäärien kasvaessa. Käytännössähän tuo tarkoittais, että moottori ja runko olisivat samat, kuten myös ehkä renkaatkin. ChampCarissa joudutaan piakkoin uusimaan kalustoa, eikä uuden auton kehittäminen yleensä halpaa ole.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Kalustostahan voitaisiin tehdä tasaväkisiä mutta en näe vieläkään siinä mitään yhteyttä GP2:seen. Enkä tiedä haluavatko omistajat CARTista sellaista "mopoluokkaa" vaikka GP2 samoihin kierrosaikoihin pystyisikin ja suht kovat menopelit sielläkin kyseessä. Jos CARTin omistajat sanovat että tämä on nyt GP2:sen rinnakkaisluokka niin sanottaisiinko FIAssa että, "hmm.. jaaha.. ööh, ok.. :doubtful: ".
Ja IRL:n omistus taitaa kuulua Tony Georgelle ja NASCAR Francen suvulle joten eri organisaatiot siis kyseessä :)
 

Makkonen

Guest
Zep sanoi:
F1 vs ChampCarista sen verran, että jos GP2:n on kaavailtu jäävän tollaset 7 sekkaa ykköselle, niin siinä alkaa jo tulla ChampCarille kiire! Onko enää järkeä pitää ChampCaria elossa..?
Minardihan voisi jopa pärjätä F-ykkösautolla tässä ChampCarissa aika hyvinkin. :D
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Tsjah sanois Koivusalon Timppa kun lukis täältä juttuja, tähän mitenkään siis liittyen.

Eipä sattunut silmään niin heitän ajatukseni ilmaan, eli jokainen "nykyaikainen! F1 rata on täällä listoilla "Huono" sarakkeen alla. Onkin syytä muistaa, että tämä johtuu turvallisuuteen pyrkivästä suunnitelusta. Se "luonnottomuus, tylsyys, korkeuserot" yms. johtuvat lähes pelkästään radan turva-alue vaatimuksista. F1 tallit joutuvat rakentamaan autonsa muotista jonka tekniset säännöt rajaavat, samoin Tilkke joutuu käyttämään varmasti myös omaa muottiaan.

Lisäksi nopeita mutkia ja muita on ilmeisesti jossain määrin vastaavista syistä karsittu. Jyrkkään ylä/ala mäkeen kaasupohjassa ajettava mutka saisi kauhistusta ja pian kiellon nykyään (vertaa Eau Rogue). Lisäksi rataa tehdessä joudutaan se usein sijoittamaan kauemmaksi sivistyksestä, jos rataa aiotaan käyttää myös jatkossa moottoriurheiluun ympäri vuoden. Tämä seikka asettaa mm. alueellisia rajoituksia.

Turkkia mielenkiinnolla odotellessa...

Edit: Olisi mukava nähdä listaus äänestyksestä uudet radat vastaan vanhat radat. Itseäni kiehtoo aina enemmän nämä vanhemman polven radat, jotka tuntuivat myös tuossa Arton-Anan äänestys laskelmissa menestyä suht hyvin. Eli lisää nostolgiaa F1 radoille, kiitos :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös