F1:sen pimeät puolet?

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ronnie Petersonilla oli Lotuksella ohituskielto ykköskuski Mario Andrettiin nähden. Niinpä kaudella 1978 nähtiin useaan kertaan, kuinka ruotsalainen tahallaan ajoi aivan Andrettin vaihdelaatikossa kiinni maaliin. Eikä Andretti varmaankaan ollut ensimmäinen ykköskuski. Ilmiö on paljon paljon Schumia vanhempi.
Puhumattakaan 50-luvusta, jolloin ykköskuskin oli mahdollista ottaa kakkoskuskin auto käyttöönsä. Ainahan tuota on tehty, eikä F1 ole puhtaasti yksilöurheilua.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Off-topikkina mainittakoon väittäisin et Schumin leuan perimä on saksalaista hormonituotantoa.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Olihan Jackie Stewartillakin uskollinen kakkoskuljettajansa François Cevert, joka menetti henkensä Stewartin viimeisessä kilpailussa Watkins Glenissä 1973. :frown:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ennen vanhaan Piquet ja Mansell taisteli täysin tasavertasella kalustolla, Senna ja Prost samoin ja Häkkinen ja Coulthard. Schumi toi tän nykysen paskasysteemin ekana kuvioihin. Tosin kyllä Hillinkin auto tais olla Coulthardia vähän parempi.
Laita kaksi arvonsa tuntevaa supertähteä samaan talliin niin voit olla varma että tilanne räjähtää ennemmin tai myöhemmin. Ja tuohan se ei ole koskaan tallin etu. Toki täysin ylivoimaisella kalustolla riitaisakin kaksikko voi tuoda mestaruudet kotiin (esim. tapaus McLaren-Honda 1988-89), mutta kauaa tilanne ei pysy koossa vaan toinen vaihtaa maisemia hyvin pian pakon edessä.

Faktat:

Piquet - Mansell (kaksi melkoisen kireää kautta ja Piquetin lähtö kauden 1987 päätteeksi).

Senna - Prost (Puolitoista kautta kiristyneitä välejä ja lopulta täysi sotatila. Prost häipyi kauden 1989 päätteeksi).

Häkkinen ja Coulthard eivät kylläkään tuohon joukkoon kuulu. Ja myös duo Hill - Coulthard on väärässä seurassa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Rehellisesti pitää sanoa että Häkkisen mestaruudet olivat pitkälti Ronin ja Mikan yhteistyön tuottoa. Larenia kehitettiin paljon Häkkisen ehdoilla ja varsinkin niin että Davidin ajot siitä kärsivät. Ehkäpä Dennis tiimipomona näki niin hyvin Mikan mahdollisuudet että laski mestaruuden olevan paremmin saavutettavissa hänen kanssaan kuin Davidin kanssa. Tai sitten vain kyseessä oli valinta auton ominaisuuksien perusteella. Olihan Mika kyllä joissain asioissa Davidia selvästi parempi, mm. Larenin 3. polkimen käytössä.

Eiköhän tilanne oikeasti ole vain niin että jos kaksi kuskia ajaa eri tyyleillä, vain toinen voi pärjätä sillä autolla. Kumpi kuski sitten valitaan? Varmasti nykyään on mukana telemetria vahvasti, mutta varsinkin ennen vanhaan mukana on lienee ollut paljolti myös fiiliksiä ja mututuntumaa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Se, etteikö Ykkösissä käytäis tietynlaista rahavirtojen hienovaraista ohjailua, on moskaa. Se näkyy kaikessa, vuosien aikana tapahtuneissa tallimääräyksissä, kuljettajavalinnoissa, moottorinvalmistajissa, mainostajissa, ratavalinnoissa, mediassa, kaikessa.
Oleellista kuitenkin on se, mitä radalla tapahtuu. Loistavana esimerkkinä on Kimi Räikkösen lahjaton asema Ferrarilla - kaveri, jota yksikään mainoskampanja ei istuttaisi keulakuvakseen, jos he saisivat valita mestarien joukosta jonkun muun tasaveroisen. Jonka käytöstä Bernie Ecclestone on julkisesti arvostellut, jonka Wikipedia tituleeraa alkoholin suurkuluttajaksi, jolla ei ole karismaa tulla James Huntiksi James Huntin tilalle.
Räikkönen on kaveri, joka alleviivaa käytöksellään sen, että lopulta vain ajotaidolla ja tuurilla on väliä rahanpesun kuninkuusluokassa.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
, ja sitten tarkoituksella vielä heikennetään joidenkin kilpailukykyä (Piquet, Kovalainen) ja pönkitetään toisten (Alonso, Hämis). Vääristää kilpailua urheilullisessa mielessä ei ainoastaan tallikaverusten välillä, vaan kautta linjan. Menestyminen=raha lienee motiivina.
Vaikka kuinka haluaisin uskoa Piquet jr. taitoihin niin en vain pysty. Totuus on se, että Pikee junnu on samaa tai jopa heikempaa tasoa kuin Fisico ja minusta aika ymmärrettävää, että Renault satsaa Alonsoon.
Kovalaisen tilanteesta en sano mitään, se kaveri kyllä mun mielestä osaisi ajaakin jos annettaisiin tilaisuus näyttää ja ainakin Flavio setä piti Kovalaista tulokaskauden alussa "uutena Alonsona"
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
F1-sarja on kasvanut markkinoinnin isoksi sirkukseksi. Kuplasta on ehtinyt kasvaa niin iso, että kun se puhkeaa - se puhkeaa kunnolla. Joudutaan miettimään hieman asioita uusiksi ja tämä tekee vain hyvää koko sarjalle.

Suomalaiset kuskit eivät ole oikeita miehiä pr- ja markkinointi apuvälineiksi. Meiltä puuttuu karisma ja viehätysvoima, joilla yhtiöt voisi markkinoida tuotteitaan. Suomalaisia kuskeja on vaikea tuotteistaa ja tehdä heillä rahaa.
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
RonDennis on jo pitkään ollut pimeällä puolella.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Off-topikkina mainittakoon väittäisin et Schumin leuan perimä on saksalaista hormonituotantoa.
Sulla on kyllä uskomattoman surkeat jutut. Asiantuntemus tasan nolla ja siihen päälle tällaisia huumorin kukkasia... :jaska: Voisit vaikka miettiä aina tovin ennen kuin kirjoittelet mitään.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
No aika sirkusmeininkiähän koko F1 ja koko nykymaailma on. Kattokaa TV:tä!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Puhumattakaan 50-luvusta, jolloin ykköskuskin oli mahdollista ottaa kakkoskuskin auto käyttöönsä. Ainahan tuota on tehty, eikä F1 ole puhtaasti yksilöurheilua.
Tämä oli kyllä sinänsä hassua toimintaa. Jos olit kaksoisjohdossa, ykköskuski toisella sijalla, niin saatto ajaa varikolle ja sanoo, et kutupa se kakkonen tänne minä halun sen kärryn.

Tosin ei nuo kakkoskuskit tuohon aikaan tainneet ajella kärjessä?

Joka tapauksessa olisi lievästi hupaisaa, jos Schumi olisi moista vaatinut. Tuuppa Ruben tänne, minä otan nyt sinun kärryn :D

Tosin omalla tavallaan Schumi käytti sellaista etua mitä ei muilla ollut, minkä voisi pienesti rinnastaa tuohon. Schumilla oli vara-auto on aina säädettynä hänelle, hänen penkki ja säädöt. Eihän tuo toisaalta ole lähellekkään sama, mikä on mun mielestä ihan hyvä näin nykyisin ku kärryjäkin on radalla alle 20.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Tuossa oli kyse siitä, että jos ykköskuskin kisa meni syystä tai toisesta pieleen, niin tuolla tavalla pystyi hiukan paikkaamaan vahinkoa. Pisteet puolitettiin jaetun ajon osalta, eli esimerkiksi kakkossijasta sai 6 pisteen sijasta 3 pistettä.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
T.K 23-01-2009 21:08
Juonitteleekohan F1 johtokunta, ettei pieni-suuren suomen kuljettajat saa vallattua kaikkien aikojen F1 kuljettajien parhainta paikkaa.
Häkkistä vastaan jäi Shumaheri, joka oli johdon suosiossa, siitä huolimatta häkkinen voitti mestaruuden kahdesti. Kun Häkkisen aika oli ohi, tuli huipulle taas suomalainen MacLarenille eli Kimi "Iceman" Räikkönen. Heti oli shuumaher vastassa, mutta shumi alkoi käydä vanhaksi ja oli pakko keksiä uusi vitsaus suomalaisille.
Vastaus oli Hamilton. Heti Suumaherin lähdettyä räikkönen sai hänen paikkansa ja Hamiltton otti MacLarenin paikan. Hamilttonin ensimmäisen kauden aikana kimi voitti mestaruuden, mutta viimekautena Hamiltton otti takaisin ja pudotti räikkösen takaisin kakkosialle. Tulevalta kaudelta on paha sanoa, minkälainen taistelu tulee Kimin ja Hamilttonin välillä. Media tuntuu hehkuttavan Kimiä takaisin huipulle, mutta onnistuuko Hamiltton toistamaan mestaruutensa.
Originally Posted by Forzacupika!
Kaiken lisäksi Shuumi ja Hamilton ovat tottakai robotteja jotka siis Bööni on ite rakentanut ja valmistanut peittoamaan suomalaiset...

Ja jatkakaamme tästä. Kaudella 2009 FIA päätti pistää pakan sekaisin, ja latasi nipun sellaisia sääntöjä pöytään, että suomalaisilla ei olisi mahdollisuuksia mestaruuteen, ja luotti McLarenin selviävän säännöistä mestaruuteen, mutta ihmemies Ross Brawn sai tietää FIA:n salaliitosta ja päätti taistella sitä vastaan. Hän yritti saada mukaan Kimi Räikköstä taistoon anroidirobotteja vastaan, mutta suomalaismies ei uskonut tätä, vaan jatkoi Ferrarilla. Brawnilla oli jo valmis suunnitelma, jonka hän oli laatinut vuosien mittaan, ja tässä oli hyvä tilaisuus toteutaa se, sillä hän osti Honda F1 tallin halvalla, (1€) ja taikoi ylivoimaisen auton tupladiffuusoreineen, ja sai kaksi kokenutta kuljettajaa halvalla, Rubenssin ja Jensonin. Kauden 2009 alussa FIA rupesi epäilemään, että tietääkö Brawn heidän salaisuutensa? Siitä säikähtäneenä FIA tutki Brawnin luomuksen, ja totesi, että eihän se ole kilpailukykyinen. Sillävälin McLarenilla alkoi tulla hätä, sillä uusi auto ei ollut valmisunut toivottua tahtia, ja jotain täytyisi tehdä. Kyhättiin nopeasti kasaan uusi auto, (McLaren MP4-24) joka oli kilpailukyvytön heti alkuunsa.
Samohin aikoihin myös Ferrarilla tuli hätä, sillä viimekausi oli ollut kiireinen, ja Kimiltä ei saanut sanaakaan ulos uutta autoa varten. Sensiaan Brasilialainen Felipe Massa oli hyvinkin juttutuulella, ja auto (Ferrari F60) tehtiin hänen toiveitten mukaan.
Kausi 2009 alkoi yllättävisti, ja juuri niinkuin Ross Brwn oli aavistellut. Brawnin autot pitivät kärkipaikkoja, ja McLaren rämpi pohjamudassa, Ferrarin jälkeen. Kauden alku mentiin Brawnin tahtipuikon mukaan. Jokin ei Ferrarilla toiminut,(?) sillä varikkotyöskentely ja taktiikka töppivät paemman kerran. Syynä voisi olla, että Bernie olisi ollut pistämässä kapuloita rattaisiin (huhu varikolla), tai Montezemolo oli liitossa FIA:n kanssa, ja teki typeriä taktiikkavirheitä tahallaan.
Kesken kauden Eclestonen ja ja Mclarenin välik kuumeniavat, koska Bernien mielestä "McLaren oli rikkonut sopimuksen", niinpä tämä F1 sirkuksen pieni suuri mies purki sopimuksen McLarenin kanssa, ja jätti Androidi-robotti Hamiltonin McLarenille jatkamaan töitä. Seuraavaksi Bernie kysyi Montezemololta, että tahtoisiko Ferrari potkaista Kimin ulos kauden päätyttyä, jos hän tarjoaisi pienen lahjuksen ja seuraavan kierroksen (Huom. Sopimus tehtiin Brittibubissa joskus kesäkuun puolessavälissä, Montezemolon ollessa n. 1.5-2 promillen humalassa) Montezemolo vastasi myöntävästi, ja Bernie veti taskustaan valmiiksi täytetyn paperin, joka täytyi vain allekirjoitaa. Heinäkuussa Montezemolo muisti Bernien avustuksella, minkä paperin oli allekirjoittanut, ja rupesi mietteimään, miten sen toteuttaisi.
Ja niin, 30.09.2009 ehka F1 historian suurin kuljettajamysteeri polkaistiin käyntiin, ja kaikki arvailevat, missä Kimi "iceman" Räikkönen ajaa ensikaudella, vai ajaako ollenkaan?
Ja kansa kysyy: "MISSÄ ON JJ!"
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Fykkösissä on ollut paljon suorapuheisia heppuja. Olettaisin että tällaiset asiat olisivat tulleet selville heidän osaltaan.

Toki Salo sanoi aikoinaan, että Ferari testasi kiellettyjä asioita jotka myöhemmin sallittiin, tämä siis tukee edellä olevaa tekstiä. En vain usko, että Schumacherin mestaruuksien jälkeen Berniellä olisi ollut kiinnostusta muutta mitään. Paitsi McLarenin kilpailukiellon muuttaminen sakoiksi. :jaska:

Jaa a, otappa tästä nyt sitten selvää, viitteitä Bernien suomalaissyrjinnästä on (bisnes näkökulmasta ymmärrettävää, urheilullisesta näkökulmasta ei), mutta hyvinhän sitä on tähänkin asti taisteltu.

Onneksi meillä on Räikkönen, mies jota Bernien kikkailut ei vain kiinnosta. Näin se pitää ollakin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Puhumattakaan 50-luvusta, jolloin ykköskuskin oli mahdollista ottaa kakkoskuskin auto käyttöönsä. Ainahan tuota on tehty, eikä F1 ole puhtaasti yksilöurheilua.
Jep, valetta oli sekin lakanateksti Schumille "Fangio didn´t need team orders".
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tämä oli kyllä sinänsä hassua toimintaa. Jos olit kaksoisjohdossa, ykköskuski toisella sijalla, niin saatto ajaa varikolle ja sanoo, et kutupa se kakkonen tänne minä halun sen kärryn.
Tästä tuli mieleeni: Enzo Ferrari veti kunnon raivarit Luigi Mussolle kaudella 1956 Italian osakilpailun jälkeen Fangion ajettua italialaisen tiimikaverina. Kilpailussa oli viisi Ferraria mukana (Fangio, Musso, Eugenio Castellotti, Peter Collins, Alfonso de Portago). Fangio itse joutui keskeyttämään tuon kilpailun hyvin aikaisessa vaiheessa vaurioituneen ohjausvarren takia. Fangion auto annettiin yhdelle Ferrarikuskeista (Eugenio Castellotti) ja maestro itse jäi pilttuuseen odottelemaan yhtä monista muista tallin vankkureista varikolle. Musso tuli kakkossijalta varikolle 10 kierrosta myöhemmin ja Ferrari-johdon huutelusta huolimatta kieltäytyi antamasta ajokkiaan Fangiolle ja pysyi kisassa. Peter Collins kuitenkin pelasti päivän tulemalla viisi kierrosta myöhemmin sisään antaen autonsa JM:lle.

Musso itse oli ajamassa voittoon johtomies Stirling Mossin jouduttua piipahtamaan varikolla viisi kierrosta ennen maalia tankkaamassa. Luigi kuitenkin itse pilasi mahdollisuutensa, sillä renkaiden kulutuspinta irtosi miehen radikaalin ajotyylin seurauksena ja ohjaus rikkoutui - vaivaiset kolme kierrosta ennen maalia! Auto jäi radan varteen, Moss voitti ja Fangio kruunattiin neljännen kerran mestariksi. Tavallisesta kuviosta poiketen Fangio jätti Maranellon ja palasi Maseratille. Musso sai kaikesta huolimatta jatkosopimuksen ja olikin seuraavalla kaudella MM-3 heti Fangion ja Mossin jälkeen. Mies olisi taistellut mestaruudesta vielä 1958, mutta menetti henkensä Ranskan GP:n onnettomuudessa, Ferrarin ratissa.
 
Ylös