F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä mielenkiintoa noiden koneiden ääniin. Enkä varmaan koskaan tule ymmärtämäänkään. Itse asiassa F1-kisa paikan päällä "äänettömillä" sähköautoilla olisi varmaan aika huima kokemus jos vain renkaiden äänet, yleisö ja kolaroinnit kuuluisivat.
No joo...

Sähköautoille on ihan oma luokka ja jos ne alkaa olla parempi shou niin jees.

Säästöistä on puhuttu suut kuivaksi ja nyt ollaan yhden kalleimman muutoksen edessä.

Isot tiimit haistaa etunsa.... autotehtaat haluavat puhua omista moottoreista ja kaikki tietää mihin se johtaa....
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Toivottavasti sitten 10 vuoden kuluttua, kun itsellä on rahaa lähteä paikan päälle fiilistelemään formuloita niin ollaan jo siirrytty takaisin isoihin vaparimoottoreihin.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Itse ainakin pidän tuosta kivasta murinasta ja räpätyksestä, joka lähtee noista turbomoottoreista. Eipä sikäli, täysin epäolennainen asia F1:n kannalta.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Juu pelkästään moottorien äänistähän se lajin suosion romahdus tulee johtumaan. Mitään vaikustusta ei tietenkään ole esim. sillä, että

-A: autot ovat ensinnäkin susirumia
-B: rengaspelleily on mennyt aivan järjettömäksi
-C: koko laji on yhtä kaluston säästämistä kauden ekoista harjoituksista aina viimeisen kisan jälkeiseen varikolle parkkeeraamiseen asti. (aivan sama onko moottorina 7.5l V12 vai 50cc mopon kone)
-D: itse kilpaileminen on muuttunut pikkutyttöjen teekutsuiksi
-E: jokaisella kaudella kulisseissa tapahtuvat pelleilyt ovat vähintäänkin yhtä tärkeässä roolissa, kuin mitä radalla sattuu tapahtumaan
jne...

:yuck:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Juu pelkästään moottorien äänistähän se lajin suosion romahdus tulee johtumaan. Mitään vaikustusta ei tietenkään ole esim. sillä, että

-A: autot ovat ensinnäkin susirumia
-B: rengaspelleily on mennyt aivan järjettömäksi
-C: koko laji on yhtä kaluston säästämistä kauden ekoista harjoituksista aina viimeisen kisan jälkeiseen varikolle parkkeeraamiseen asti. (aivan sama onko moottorina 7.5l V12 vai 50cc mopon kone)
-D: itse kilpaileminen on muuttunut pikkutyttöjen teekutsuiksi
-E: jokaisella kaudella kulisseissa tapahtuvat pelleilyt ovat vähintäänkin yhtä tärkeässä roolissa, kuin mitä radalla sattuu tapahtumaan
jne...

:yuck:
Tervemenoa!
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä mielenkiintoa noiden koneiden ääniin. Enkä varmaan koskaan tule ymmärtämäänkään. Itse asiassa F1-kisa paikan päällä "äänettömillä" sähköautoilla olisi varmaan aika huima kokemus jos vain renkaiden äänet, yleisö ja kolaroinnit kuuluisivat.
Olisihan se nyt ihan naurettavaa jos kilpa-autoissa ei olisi kunnon moottoriääniä.

Kyllä se äänimaailma on aina ollut iso asia autourheiluissa ja varsinkin formula ykkösissä, vaikka moni muuta väittää.

F1-kuskit ovat myös sitä mieltä että ääntä ja vauhtia pitää olla.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olisihan se nyt ihan naurettavaa jos kilpa-autoissa ei olisi kunnon moottoriääniä.

Kyllä se äänimaailma on aina ollut iso asia autourheiluissa ja varsinkin formula ykkösissä, vaikka moni muuta väittää.

F1-kuskit ovat myös sitä mieltä että ääntä ja vauhtia pitää olla.
Niin ja olishan se ihan naurettavaa, jos autossa käytettäis turvavöitä tai ne tehtäis jostain hiilikuidusta. Teräksestä ne on aina tehty. Ja moottorin pitää olla edessä, perkele. Eikä mitään mainoksia autojen kylkiin, kun ei oo ennenkään ollu. Ja mitä ihmettä jollain turva-alueilla tehdään? Jonkun heinäpaalin sinne voi laittaa, jos pelottaa.

Aina on ollu. Kuuluu olla. Kaikki on tätä mieltä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olisihan se nyt ihan naurettavaa jos kilpa-autoissa Kyllä se äänimaailma on aina ollut iso asia autourheiluissa ja varsinkin formula ykkösissä, vaikka moni muuta väittää.
Ei niihin mitään äänenvaimentimia olla asentamassa... Vai pitäiskö asettaa melukatto?

Taajuusasia on mielipidekysymys.
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Niin ja olishan se ihan naurettavaa, jos autossa käytettäis turvavöitä tai ne tehtäis jostain hiilikuidusta. Teräksestä ne on aina tehty. Ja moottorin pitää olla edessä, perkele. Eikä mitään mainoksia autojen kylkiin, kun ei oo ennenkään ollu. Ja mitä ihmettä jollain turva-alueilla tehdään? Jonkun heinäpaalin sinne voi laittaa, jos pelottaa.

Aina on ollu. Kuuluu olla. Kaikki on tätä mieltä.
Ei kyse ollutkaan mistään turvavöista tai tupakkamainoksista, vaan äänistä.

Mutta mikäs siinä jos kuuntelee mielummin sähkömoottorin surinaa V8:n sijaan :rolleyes:

Ja juu, turva-alueet ovat myös nykyään naurettavat uusilla radoilla.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mutta mikäs siinä jos kuuntelee mielummin sähkömoottorin surinaa V8:n sijaan
Kysymys ei ole siitä, että kenenkään mielipiteessä olisi vikaa, vaan ongelma löytyy siitä, millä mielipiteitä perustellaan.

"Kuuluu olla" tai "on ennenkin ollu" on aika helvetin paljon huonompi perustelu kuin "tykkään".
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963

No kummanko uhraat mielummin, autojen äänet vaiko esimerkiksi Monzan ja Span kilpailut, joiden meluhaitoista hipit ovat joka vuosi itkemässä ja kilpailujen tulevaisuus on oikeasti vaakalaudalla? :rolleyes:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
No kummanko uhraat mielummin, autojen äänet vaiko esimerkiksi Monzan ja Span kilpailut, joiden meluhaitoista hipit ovat joka vuosi itkemässä ja kilpailujen tulevaisuus on oikeasti vaakalaudalla? :rolleyes:
taitoi olla uhraamassa ihan jotain muuta.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
No kummanko uhraat mielummin, autojen äänet vaiko esimerkiksi Monzan ja Span kilpailut, joiden meluhaitoista hipit ovat joka vuosi itkemässä ja kilpailujen tulevaisuus on oikeasti vaakalaudalla? :rolleyes:
Mä peesaan FW08:ia tässä ääniasiassa: varsinkin tv:stä seuraavalle ne ovat aika yhdentekeviä, katsomosta seuraaville vaan haittana. Äänet vaan alas ja ilman korvatulppia katsomoon. Kommenttini oli vaan osoitettu tuolle sun aika naurettavalle listaukselle Ykkösten tilasta, ja tarkoitti että ei oo pakko kattoo jos ei kiinnosta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4554
Sijainti
Salo
Vaikea päättää mitä mieltä olen. Goodwoodin Festival of Speedissä kun viime kesänä pääsi kuulemaan mm. JPS-Lotuksen ja keltaisten Rellujen V6:sia ja Arrowsin neloskonetta, niin lähteehän niistä desibelejä pienestä tilavuudesta ja puhaltimesta huolimatta. Mutta toisaalta se soundi itsessään on vähän niin ja näin, sellaista räpätystähän se on. Ja tv-kuva joka muutenkin vääristää, saisi aikaan vaikutelman moottorikelkasta.

Mutta sitä mieltä ehdottomasti olen, että ääni kuuluu moottoriurheiluun. Toki joku Audin LMP-proto on kiva kuriositeetti, mutta muuten olen äänen kannalla. Esim. tuolla Goodwoodissa Mersun CLK GTr oli melkoinen pettymys, siinä missä vastaavalla koneella varustettu Maserati MC12 sai oikeasti katsomot tärisemään.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Vaikea päättää mitä mieltä olen. Goodwoodin Festival of Speedissä kun viime kesänä pääsi kuulemaan mm. JPS-Lotuksen ja keltaisten Rellujen V6:sia ja Arrowsin neloskonetta, niin lähteehän niistä desibelejä pienestä tilavuudesta ja puhaltimesta huolimatta. Mutta toisaalta se soundi itsessään on vähän niin ja näin, sellaista räpätystähän se on. Ja tv-kuva joka muutenkin vääristää, saisi aikaan vaikutelman moottorikelkasta.
Mua on tämä jäänyt häiritsemään, että tulikos noihin ens kaudeksi joku aiempaa alempi kierroslukurajoitus noihin koneisiin? Mutta lienee kuitenkin korkeampi, kuin mitä nuo edelliset V6 föönikoneet ovat kiertäneet? Tuo seikka kuitenkin jonkin verran vaikuttaa asiaan.

Ja henk. koht. nuo moottoriäänet eivät ole oikeastaan missään roolissa, kiva toki, että jotain kuuluu, mutta se kilvanajo siellä olisi se ykkösasia... ja autojen ulkonäkökin menee äänien edelle kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Mä peesaan FW08:ia tässä ääniasiassa: varsinkin tv:stä seuraavalle ne ovat aika yhdentekeviä, katsomosta seuraaville vaan haittana. Äänet vaan alas ja ilman korvatulppia katsomoon. Kommenttini oli vaan osoitettu tuolle sun aika naurettavalle listaukselle Ykkösten tilasta, ja tarkoitti että ei oo pakko kattoo jos ei kiinnosta.
Meillä on hieman erilainen käsitys kilpa-autoilusta, mielestäni juuri ne äänet tekevät sen tunnelman ja varsinkin livenä kuultaessa nostavat ihokarvat pystyyn.

Kyllähän nuo nykyisten koneiden sävelet kuulostavat telkkarinkin kautta hyvälle, esim. Suzukassa ja varsinkin jos löytyy vähän paremmat kotiteatterilaitteet.

Toki selostustahan sitä enimmäkseen kuuntelee, mutta jos sieltä radalta ei mitään ääniä kuuluisi itse autoista niin aika hölmöltä se tuntuisi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No kummanko uhraat mielummin, autojen äänet vaiko esimerkiksi Monzan ja Span kilpailut, joiden meluhaitoista hipit ovat joka vuosi itkemässä ja kilpailujen tulevaisuus on oikeasti vaakalaudalla? :rolleyes:
Oon kyllä kuullut Monzan ongelmista desibelien suhteen, mutta Spa? Sehän on keskellä ei mitään? Tosin riittäähän se Suomessakin, että yksi mökkiläinen valittaa ja yhtäkkiä on kokonainen ratahanke nurin... :rolleyes:

Monessa sarjassa on muuten ihan desibelirajat teknisissä säännöissä, ja pääsyyhän niihin on ratojen ongelmat meluhaittojen kanssa. Tyyliin "ei saa ylittäää 110 dB 25 metrin päästä radan reunasta mitattuna" (vapaasti käännettynä ihan todellinen sääntö). Paikan päällä varmasti vielä äänekkäitä, mutta arvelen telkkarilähetykseen voivan olevan yllättävän suuri vaikutus, kun vaimentimen takia jää sellainen viimeinen "terävyys" pois.

Mua on tämä jäänyt häiritsemään, että tulikos noihin ens kaudeksi joku aiempaa alempi kierroslukurajoitus noihin koneisiin? Mutta lienee kuitenkin korkeampi, kuin mitä nuo edelliset V6 föönikoneet ovat kiertäneet? Tuo seikka kuitenkin jonkin verran vaikuttaa asiaan.
15 000 rpm, spekuloinnin mukaan käytännössä maksimit olisi vähän alempana (~12k).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisihan se nyt ihan naurettavaa jos kilpa-autoissa ei olisi kunnon moottoriääniä.
Oliko F1 naurettavaa viimeksi kun ajettiin turboilla?
Mutta mikäs siinä jos kuuntelee mielummin sähkömoottorin surinaa V8:n sijaan :rolleyes:
No eihän tässä nyt mihinkään sähkömoottoreihin olla siirtymässä.
Mua on tämä jäänyt häiritsemään, että tulikos noihin ens kaudeksi joku aiempaa alempi kierroslukurajoitus noihin koneisiin? Mutta lienee kuitenkin korkeampi, kuin mitä nuo edelliset V6 föönikoneet ovat kiertäneet? Tuo seikka kuitenkin jonkin verran vaikuttaa asiaan.
Kierroslukurajoitus on 15.000. Kun minä aloitin F1:n seuraamisen, korkeimmat kierrokset oli Ferrarissa (12.000) ja Cosworthit kiersivät alle 11.000 kierrosta minuutissa. Itse asiassa en juurikaan ole pitänyt tästä korkeasta ininästä. Enempihän autojen äänissä tunnutaan yleisesti arvostavan murinaa eikä ininää.
Meillä on hieman erilainen käsitys kilpa-autoilusta, mielestäni juuri ne äänet tekevät sen tunnelman ja varsinkin livenä kuultaessa nostavat ihokarvat pystyyn.
Ja aiheuttavat tinnitusta paikan päällä olijoille, jos eivät käytä kuulosuojaimia.

Maailma muuttuu ja melurajoitukset voivat poistaa kisat perinteisemmiltä radoilta, kuten IWE yllä visioikin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös