F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Joku moottorivalmistaja tais sanoa aiemmin, että jos äänet ei mielytä katsojia, niin niistä saadaan helpolla halutut muuttamalla pakoputkistoa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Alkuperäinen juttu: http://www.autoweek.com/article/20130401/F1/130409993

Postattu aprillipäivänä, mutta sama löytyy myös Pitpassistä seuraavalta päivältä, joten tuskin oli pila ja ei tuossa kyllä silmään pistä muu kuin Böönin lainauksessa oleva 16,000 rpm raja...

...voikin kysyä onko henkilö oikea puhumaan koko asiasta jos ei edes tuosta ole täysin perillä? :rolleyes: Ja tuo Australian GP:n promoottori Ron Walker on kanssa toinen pelle - muistatte varmaan aiemman uhkauksen vaihtaa Indycareihin... niin, mihinkäs moottoreihin ne vaihtoivat jo vuosi sitten (ja se oli kyllä tiedossa jo uhkauksen aikaan). :D
 
Viimeksi muokattu:

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Joku moottorivalmistaja tais sanoa aiemmin, että jos äänet ei mielytä katsojia, niin niistä saadaan helpolla halutut muuttamalla pakoputkistoa.
Tässähän piilee juuri se yksi hyvä juttu. Kun niitä ääniä halutaan niin joku valmistaja voi laittaa ääniä enemmän kuin toiset ja saada näin fanien kunnioitukset, sitte siitä lähtee kilpailu, että kuka saa parhaat äänet irti koneesta. toki ilman että suorituskyky huononee.
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Oliko F1 naurettavaa viimeksi kun ajettiin turboilla?

Ja aiheuttavat tinnitusta paikan päällä olijoille, jos eivät käytä kuulosuojaimia.
En ollut silloin vielä syntynytkään, mutta videoista katsottuna aika vaisut äänet niissä oli, enkä haluaisi että nykyautot selläistä pörinälärinää pitäisi.
Se kuuluu muihin sarjoihin, ei Formula ykkösiin.

Jos ihminen ei itse ymmärrä käyttää kuulosuojaimia niin voivoi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En ollut silloin vielä syntynytkään, mutta videoista katsottuna aika vaisut äänet niissä oli, enkä haluaisi että nykyautot selläistä pörinälärinää pitäisi.
Se kuuluu muihin sarjoihin, ei Formula ykkösiin.
No tuo tietysti kertookin sen, että tarkkailuperspektiivisi lajiin on aika lyhyt. Mielipide toki sallitaan vaikka vuoden lajia seuranneelle, mutta itse yli 30 vuotta ykkösiä seuranneena tiedän, ettei tuollaiset muutokset lajin viehätystä muuta miksikään. Muutokset ovat koko tuon ajan olleet osa ykkösiä, ja yleisellä tasolla on koko ajan menty parempaan suuntaan (jos nyt jotkin yksittäiset muutokset eivät olekaan olleet aina onnistuneita).

Mutta eihän lajia mikään pakko ole seurata, jos se ei miellytä.
Jos ihminen ei itse ymmärrä käyttää kuulosuojaimia niin voivoi.
Toki jokainen saa toistaiseksi syyttää itseään, mutta voi kysyä onko siinä mitään järkeä, että viihteen seuraaminen on terveydelle vaarallista?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
En ollut silloin vielä syntynytkään, mutta videoista katsottuna aika vaisut äänet niissä oli, enkä haluaisi että nykyautot selläistä pörinälärinää pitäisi.
Se kuuluu muihin sarjoihin, ei Formula ykkösiin.
Ei helvetti. Ai videoltako se todellinen ääni kuullaan. En enää yhtään ihmettele, että palstoilla kakarat itkee äänien perään, kun eivät ymmärrä pätkääkään mistä on kysymys, kun eivät ole luonnosa niitä ääniä, kisoissa kuulleet.
Ja. koskaan en ole mitään tulppia pitänyt, enkä pidä. Onko naurettavampaa, että ensin maksaa itsensä kipeäksi ja sitten vaimenta koko melun. Miksi vitussa sitten niiden pitää niin kovaa meteliä pitää, jos niitä ei paljain korvin kestä kuulla.
Ja: olen ollut paikanpäällä 87 kun ajettiin turboilla, 94, Monacossa juuri ennen pääsuuoraa jalat kinni verkkoaidassa ja 04 Ranskassa. Parhaimmat äänet oli ehkä 94.
Ainakin 2004 ääni on paikanpäällä sellaisat ylikireää vinkumista. Ei mistään kotoisin. Siloin taisi olla 3 l koneet. 2,4:t varmaan vielä naurettavampia.
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Ei helvetti. Ai videoltako se todellinen ääni kuullaan. En enää yhtään ihmettele, että palstoilla kakarat itkee äänien perään, kun eivät ymmärrä pätkääkään mistä on kysymys, kun eivät ole luonnosa niitä ääniä, kisoissa kuulleet.
Ja. koskaan en ole mitään tulppia pitänyt, enkä pidä. Onko naurettavampaa, että ensin maksaa itsensä kipeäksi ja sitten vaimenta koko melun. Miksi vitussa sitten niiden pitää niin kovaa meteliä pitää, jos niitä ei paljain korvin kestä kuulla.
Ja: olen ollut paikanpäällä 87 kun ajettiin turboilla, 94, Monacossa juuri ennen pääsuuoraa jalat kinni verkkoaidassa ja 04 Ranskassa. Parhaimmat äänet oli ehkä 94.
Ainakin 2004 ääni on paikanpäällä sellaisat ylikireää vinkumista. Ei mistään kotoisin. Siloin taisi olla 3 l koneet. 2,4:t varmaan vielä naurettavampia.
Ei tietenkään kuulla todellista ääntä, missä olen niin väittänyt??

Mutta missäs muualla voi sitten vertailla ääniä eri vuosikymmenten välillä jos ei youtubessa? Varsinkin jos on syntynyt juuri 80-luvun lopulla.
Kyllä videoltakin sen eron kuulee selvästi turbokoneen ja tämän nykyisen V8:n välillä.

Ýhden kisan olen paikanpäällä seurannut ja aika harva siellä ilman korvatulppia oli. Ainakin siinä kohdin rataa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Oon kyllä kuullut Monzan ongelmista desibelien suhteen, mutta Spa? Sehän on keskellä ei mitään? Tosin riittäähän se Suomessakin, että yksi mökkiläinen valittaa ja yhtäkkiä on kokonainen ratahanke nurin... :rolleyes:
Johan Spalta oltiin laittamassa lisenssiä hyllylle lähes pariksi kymmeneksi vuodeksi valtionneuvoston toimesta, mutta lopulta tuli ihme pelastus kun f1 kisan osalta päätettiin toistaiseksi tehdä poikkeus sen tuomien taloudellisten hyötyjen vuoksi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4586
Sijainti
Salo
Jos ihminen ei itse ymmärrä käyttää kuulosuojaimia niin voivoi.
Lapset eivät aina voi valita. Menee F1:sistä ohi, mutta tammikuussa Rolex24:ssä näki kahta ääripäätä. Oli lapsia millä oli pieneen päähän tarkoitetut Peltorit ja sitten oli lapsia ilman mitään suojausta. Kuitenkin ovaalin kaarteissa osa autoista esim. Porschet olivat paitsi äänekkäitä, myös terävän nuotin vuoksi todella viiltäviä ääneltään.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
F1-autoissa pitää olla kuuluva ääni jo turvallisuussyistä, koska äänettömät F1-autot voivat aiheuttaa sen, että joku lähtee ylittämään rataa juuri silloin kun mutkan takaa tulee F1-auto kovaa vauhtia, koska hän ei näe eikä kuule tulossa olevaa F1-autoa ja tuloksena on väistämättä kohtalokas kolari.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
F1-autoissa pitää olla kuuluva ääni jo turvallisuussyistä, koska äänettömät F1-autot voivat aiheuttaa sen, että joku lähtee ylittämään rataa juuri silloin kun mutkan takaa tulee F1-auto kovaa vauhtia, koska hän ei näe eikä kuule tulossa olevaa F1-autoa ja tuloksena on väistämättä kohtalokas kolari.

Eiköhän niistä nyt aina tuon verran tule ääntä kuulumaan. Jopa sähköllä rullaavista hybrideistä kuulee, että milloin semmoinen on tulossa, vaikka sattuisi olemaan laput korvilla ja voluumiakin riittävästi. :D
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4586
Sijainti
Salo
F1-autoissa pitää olla kuuluva ääni jo turvallisuussyistä, koska äänettömät F1-autot voivat aiheuttaa sen, että joku lähtee ylittämään rataa juuri silloin kun mutkan takaa tulee F1-auto kovaa vauhtia, koska hän ei näe eikä kuule tulossa olevaa F1-autoa ja tuloksena on väistämättä kohtalokas kolari.
Estorilissa tosin italialaista kauppakassia etäisesti muistuttava maastohenkilöauto tulisi F1-auton edellä...mutta aiheeseen. Kuten sanoin aikaisemmin itselle ääni on osa kilpailun tunnelmaa, mutta jos tarkastellaan vähän laajemmin ilman vaaleanpunaisia laseja. Ennenhän oli niin että mitä kovempi ääni, sitä kovempi peli. Mutta nykyään asia on jo vähän muuttanut suuntaansa. Jos miettii luokkia F1:sen ulkopuolelta. Esim. rallicrossin supercarit ovat melko hiljaisia vaikka kovia tehoja otetaan koneista ulos. Antilag tuo vähän pauketta mukaan mutta pakoäänellä noita ei ole juurikaan pilattu. Ja Audin lmp-protot olivat hitaampia kilpailijoitaan hiljaisempia jo ennen dieseliin sirtymistä. En ole itse kuullut mutta Audi-pohjaisen Bentleyn olen livenä nähnyt ja melko vaimea pörinä siitäkin lähti.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ja. koskaan en ole mitään tulppia pitänyt, enkä pidä. Onko naurettavampaa, että ensin maksaa itsensä kipeäksi ja sitten vaimenta koko melun. Miksi vitussa sitten niiden pitää niin kovaa meteliä pitää, jos niitä ei paljain korvin kestä kuulla.
Ja: olen ollut paikanpäällä 87 kun ajettiin turboilla, 94, Monacossa juuri ennen pääsuuoraa jalat kinni verkkoaidassa ja 04 Ranskassa. Parhaimmat äänet oli ehkä 94.
Ainakin 2004 ääni on paikanpäällä sellaisat ylikireää vinkumista. Ei mistään kotoisin. Siloin taisi olla 3 l koneet. 2,4:t varmaan vielä naurettavampia.
Jokainen järkevä ihminen käyttää korvatulppia seuratessaan F1-kisoja paikanpäältä, koska F1-autoissa on niin kova ääni, että ilman korvatulppia tuloksena on pysyvä kuulon heikkeneminen ja ennenpitkää kuulo on heikentynyt niin paljon, että ei kuule mitään ilman kuulolaitetta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei helvetti. Ai videoltako se todellinen ääni kuullaan. En enää yhtään ihmettele, että palstoilla kakarat itkee äänien perään, kun eivät ymmärrä pätkääkään mistä on kysymys, kun eivät ole luonnosa niitä ääniä, kisoissa kuulleet.
Ja. koskaan en ole mitään tulppia pitänyt, enkä pidä. Onko naurettavampaa, että ensin maksaa itsensä kipeäksi ja sitten vaimenta koko melun.
Itse ei ole tarvinnut paikan päällä käydä, mutta kaverille sanoin pariinkin kertaan, että ota korvatulpat mukaan, kun hän Monzaan oli menossa. Unohti kuitenkin, ja tekstasi, että pakko oli mennä korvatulppia etsimään kesken kisan, kun ei kertakaikkiaan kestänyt sitä meteliä. Meni koko nautinto kisan seuraamisesta siihen kipuun, jonka autojen korkea ininä aiheutti.

Onnea vain valinnallesi ja kuurolle vanhuudelle.
Miksi vitussa sitten niiden pitää niin kovaa meteliä pitää, jos niitä ei paljain korvin kestä kuulla.
No nimenomaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F1-autoissa pitää olla kuuluva ääni jo turvallisuussyistä, koska äänettömät F1-autot voivat aiheuttaa sen, että joku lähtee ylittämään rataa juuri silloin kun mutkan takaa tulee F1-auto kovaa vauhtia, koska hän ei näe eikä kuule tulossa olevaa F1-autoa ja tuloksena on väistämättä kohtalokas kolari.
Kisan aikana ei ole sallittua lähteä ylittämään rataa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kisan aikana ei ole sallittua lähteä ylittämään rataa.
Olettaisin, että tarkoitti ratatoimitsijoita, jotka ovat esimerkiksi keräilemässä noiden ylileveiden lumiaurojen (toiselta nimeltään etusiipi) kappaleita..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olettaisin, että tarkoitti ratatoimitsijoita, jotka ovat esimerkiksi keräilemässä noiden ylileveiden lumiaurojen (toiselta nimeltään etusiipi) kappaleita..
Ratatoimitsijat lähtevät radalle vasta, kun keltaiset liput liehuvat. On kuskin vastuu ajaa varovasti, jos liputetaan tuplakeltaisia ja radalla on toimitsijoita.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Kyllähän nuo nykyisten koneiden sävelet kuulostavat telkkarinkin kautta hyvälle, esim. Suzukassa ja varsinkin jos löytyy vähän paremmat kotiteatterilaitteet.
Näin on. Mutta tosiasia on, että 99,9% television katsojista kuuntelee lähetystä littutelkkareiden "piippereistä" eli on suhteellisen yhdentekevää onko kyseessä V8 tai V6 turbo. Suuret massat eivät katso formuloita äänien takia, se on ihan varma.

Toki selostustahan sitä enimmäkseen kuuntelee, mutta jos sieltä radalta ei mitään ääniä kuuluisi itse autoista niin aika hölmöltä se tuntuisi.
Tulevat turbot eivät varmasti ole äänettömiä. Sehän on itseasiassa miksaajan valinta, kuinka paljon autojen äänet kuuluvat selostuksen takaa.

Omaan korvaan 80-luvun turbovehkeet luulostavat ihan miehekkäiltä verratuna nykyiseen ylikovaan ininään. Itseasiassa jos turboja voi kuunnella paikan päällä ilman kuulosuojaimia nautintohan vain paranee. En mene musiikkiikonsertiinkaan korvatulpat päällä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös