Alkuperäinen juttu: http://www.autoweek.com/article/20130401/F1/130409993
Tässähän piilee juuri se yksi hyvä juttu. Kun niitä ääniä halutaan niin joku valmistaja voi laittaa ääniä enemmän kuin toiset ja saada näin fanien kunnioitukset, sitte siitä lähtee kilpailu, että kuka saa parhaat äänet irti koneesta. toki ilman että suorituskyky huononee.Joku moottorivalmistaja tais sanoa aiemmin, että jos äänet ei mielytä katsojia, niin niistä saadaan helpolla halutut muuttamalla pakoputkistoa.
En ollut silloin vielä syntynytkään, mutta videoista katsottuna aika vaisut äänet niissä oli, enkä haluaisi että nykyautot selläistä pörinälärinää pitäisi.Oliko F1 naurettavaa viimeksi kun ajettiin turboilla?
Ja aiheuttavat tinnitusta paikan päällä olijoille, jos eivät käytä kuulosuojaimia.
No tuo tietysti kertookin sen, että tarkkailuperspektiivisi lajiin on aika lyhyt. Mielipide toki sallitaan vaikka vuoden lajia seuranneelle, mutta itse yli 30 vuotta ykkösiä seuranneena tiedän, ettei tuollaiset muutokset lajin viehätystä muuta miksikään. Muutokset ovat koko tuon ajan olleet osa ykkösiä, ja yleisellä tasolla on koko ajan menty parempaan suuntaan (jos nyt jotkin yksittäiset muutokset eivät olekaan olleet aina onnistuneita).En ollut silloin vielä syntynytkään, mutta videoista katsottuna aika vaisut äänet niissä oli, enkä haluaisi että nykyautot selläistä pörinälärinää pitäisi.
Se kuuluu muihin sarjoihin, ei Formula ykkösiin.
Toki jokainen saa toistaiseksi syyttää itseään, mutta voi kysyä onko siinä mitään järkeä, että viihteen seuraaminen on terveydelle vaarallista?Jos ihminen ei itse ymmärrä käyttää kuulosuojaimia niin voivoi.
Ei helvetti. Ai videoltako se todellinen ääni kuullaan. En enää yhtään ihmettele, että palstoilla kakarat itkee äänien perään, kun eivät ymmärrä pätkääkään mistä on kysymys, kun eivät ole luonnosa niitä ääniä, kisoissa kuulleet.En ollut silloin vielä syntynytkään, mutta videoista katsottuna aika vaisut äänet niissä oli, enkä haluaisi että nykyautot selläistä pörinälärinää pitäisi.
Se kuuluu muihin sarjoihin, ei Formula ykkösiin.
Ei tietenkään kuulla todellista ääntä, missä olen niin väittänyt??Ei helvetti. Ai videoltako se todellinen ääni kuullaan. En enää yhtään ihmettele, että palstoilla kakarat itkee äänien perään, kun eivät ymmärrä pätkääkään mistä on kysymys, kun eivät ole luonnosa niitä ääniä, kisoissa kuulleet.
Ja. koskaan en ole mitään tulppia pitänyt, enkä pidä. Onko naurettavampaa, että ensin maksaa itsensä kipeäksi ja sitten vaimenta koko melun. Miksi vitussa sitten niiden pitää niin kovaa meteliä pitää, jos niitä ei paljain korvin kestä kuulla.
Ja: olen ollut paikanpäällä 87 kun ajettiin turboilla, 94, Monacossa juuri ennen pääsuuoraa jalat kinni verkkoaidassa ja 04 Ranskassa. Parhaimmat äänet oli ehkä 94.
Ainakin 2004 ääni on paikanpäällä sellaisat ylikireää vinkumista. Ei mistään kotoisin. Siloin taisi olla 3 l koneet. 2,4:t varmaan vielä naurettavampia.
Johan Spalta oltiin laittamassa lisenssiä hyllylle lähes pariksi kymmeneksi vuodeksi valtionneuvoston toimesta, mutta lopulta tuli ihme pelastus kun f1 kisan osalta päätettiin toistaiseksi tehdä poikkeus sen tuomien taloudellisten hyötyjen vuoksi.Oon kyllä kuullut Monzan ongelmista desibelien suhteen, mutta Spa? Sehän on keskellä ei mitään? Tosin riittäähän se Suomessakin, että yksi mökkiläinen valittaa ja yhtäkkiä on kokonainen ratahanke nurin...
Lapset eivät aina voi valita. Menee F1:sistä ohi, mutta tammikuussa Rolex24:ssä näki kahta ääripäätä. Oli lapsia millä oli pieneen päähän tarkoitetut Peltorit ja sitten oli lapsia ilman mitään suojausta. Kuitenkin ovaalin kaarteissa osa autoista esim. Porschet olivat paitsi äänekkäitä, myös terävän nuotin vuoksi todella viiltäviä ääneltään.Jos ihminen ei itse ymmärrä käyttää kuulosuojaimia niin voivoi.
F1-autoissa pitää olla kuuluva ääni jo turvallisuussyistä, koska äänettömät F1-autot voivat aiheuttaa sen, että joku lähtee ylittämään rataa juuri silloin kun mutkan takaa tulee F1-auto kovaa vauhtia, koska hän ei näe eikä kuule tulossa olevaa F1-autoa ja tuloksena on väistämättä kohtalokas kolari.
Estorilissa tosin italialaista kauppakassia etäisesti muistuttava maastohenkilöauto tulisi F1-auton edellä...mutta aiheeseen. Kuten sanoin aikaisemmin itselle ääni on osa kilpailun tunnelmaa, mutta jos tarkastellaan vähän laajemmin ilman vaaleanpunaisia laseja. Ennenhän oli niin että mitä kovempi ääni, sitä kovempi peli. Mutta nykyään asia on jo vähän muuttanut suuntaansa. Jos miettii luokkia F1:sen ulkopuolelta. Esim. rallicrossin supercarit ovat melko hiljaisia vaikka kovia tehoja otetaan koneista ulos. Antilag tuo vähän pauketta mukaan mutta pakoäänellä noita ei ole juurikaan pilattu. Ja Audin lmp-protot olivat hitaampia kilpailijoitaan hiljaisempia jo ennen dieseliin sirtymistä. En ole itse kuullut mutta Audi-pohjaisen Bentleyn olen livenä nähnyt ja melko vaimea pörinä siitäkin lähti.F1-autoissa pitää olla kuuluva ääni jo turvallisuussyistä, koska äänettömät F1-autot voivat aiheuttaa sen, että joku lähtee ylittämään rataa juuri silloin kun mutkan takaa tulee F1-auto kovaa vauhtia, koska hän ei näe eikä kuule tulossa olevaa F1-autoa ja tuloksena on väistämättä kohtalokas kolari.
Jokainen järkevä ihminen käyttää korvatulppia seuratessaan F1-kisoja paikanpäältä, koska F1-autoissa on niin kova ääni, että ilman korvatulppia tuloksena on pysyvä kuulon heikkeneminen ja ennenpitkää kuulo on heikentynyt niin paljon, että ei kuule mitään ilman kuulolaitetta.Ja. koskaan en ole mitään tulppia pitänyt, enkä pidä. Onko naurettavampaa, että ensin maksaa itsensä kipeäksi ja sitten vaimenta koko melun. Miksi vitussa sitten niiden pitää niin kovaa meteliä pitää, jos niitä ei paljain korvin kestä kuulla.
Ja: olen ollut paikanpäällä 87 kun ajettiin turboilla, 94, Monacossa juuri ennen pääsuuoraa jalat kinni verkkoaidassa ja 04 Ranskassa. Parhaimmat äänet oli ehkä 94.
Ainakin 2004 ääni on paikanpäällä sellaisat ylikireää vinkumista. Ei mistään kotoisin. Siloin taisi olla 3 l koneet. 2,4:t varmaan vielä naurettavampia.
Itse ei ole tarvinnut paikan päällä käydä, mutta kaverille sanoin pariinkin kertaan, että ota korvatulpat mukaan, kun hän Monzaan oli menossa. Unohti kuitenkin, ja tekstasi, että pakko oli mennä korvatulppia etsimään kesken kisan, kun ei kertakaikkiaan kestänyt sitä meteliä. Meni koko nautinto kisan seuraamisesta siihen kipuun, jonka autojen korkea ininä aiheutti.Ei helvetti. Ai videoltako se todellinen ääni kuullaan. En enää yhtään ihmettele, että palstoilla kakarat itkee äänien perään, kun eivät ymmärrä pätkääkään mistä on kysymys, kun eivät ole luonnosa niitä ääniä, kisoissa kuulleet.
Ja. koskaan en ole mitään tulppia pitänyt, enkä pidä. Onko naurettavampaa, että ensin maksaa itsensä kipeäksi ja sitten vaimenta koko melun.
No nimenomaan.Miksi vitussa sitten niiden pitää niin kovaa meteliä pitää, jos niitä ei paljain korvin kestä kuulla.
Kisan aikana ei ole sallittua lähteä ylittämään rataa.F1-autoissa pitää olla kuuluva ääni jo turvallisuussyistä, koska äänettömät F1-autot voivat aiheuttaa sen, että joku lähtee ylittämään rataa juuri silloin kun mutkan takaa tulee F1-auto kovaa vauhtia, koska hän ei näe eikä kuule tulossa olevaa F1-autoa ja tuloksena on väistämättä kohtalokas kolari.
Olettaisin, että tarkoitti ratatoimitsijoita, jotka ovat esimerkiksi keräilemässä noiden ylileveiden lumiaurojen (toiselta nimeltään etusiipi) kappaleita..Kisan aikana ei ole sallittua lähteä ylittämään rataa.
Ratatoimitsijat lähtevät radalle vasta, kun keltaiset liput liehuvat. On kuskin vastuu ajaa varovasti, jos liputetaan tuplakeltaisia ja radalla on toimitsijoita.Olettaisin, että tarkoitti ratatoimitsijoita, jotka ovat esimerkiksi keräilemässä noiden ylileveiden lumiaurojen (toiselta nimeltään etusiipi) kappaleita..
Näin on. Mutta tosiasia on, että 99,9% television katsojista kuuntelee lähetystä littutelkkareiden "piippereistä" eli on suhteellisen yhdentekevää onko kyseessä V8 tai V6 turbo. Suuret massat eivät katso formuloita äänien takia, se on ihan varma.Kyllähän nuo nykyisten koneiden sävelet kuulostavat telkkarinkin kautta hyvälle, esim. Suzukassa ja varsinkin jos löytyy vähän paremmat kotiteatterilaitteet.
Tulevat turbot eivät varmasti ole äänettömiä. Sehän on itseasiassa miksaajan valinta, kuinka paljon autojen äänet kuuluvat selostuksen takaa.Toki selostustahan sitä enimmäkseen kuuntelee, mutta jos sieltä radalta ei mitään ääniä kuuluisi itse autoista niin aika hölmöltä se tuntuisi.
Et siis ilmeisesti arvosta äänenlaatua.En mene musiikkiikonsertiinkaan korvatulpat päällä.
Itse kun menin ekan kerran, tuli mieleen mennä kyllä uudestaankin. Paremmin/selvemmin kuulee.En mene musiikkiikonsertiinkaan korvatulpat päällä.