F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Pirelli’s motorsport director Paul Hembery said:

“Essentially we went for softer compounds this time as in 2012 the Indian Grand Prix was just a one-stop race, and the combination we brought this year allows for a two to three stop strategy. After what we have seen today, wear and degradation is generally in line with our expectations but there have been some issues with blistering on the soft compound while some drivers ran up to 24 laps on the medium tyre. The medium seems set to be the optimal race tyre, while the soft tyre should be the one to qualify on, as it has been about 0.8s to a second per lap faster up to now. Assessing the drop-off in performance will be the key to formulating the strategy and the timing of the first pit stop. Consequently, some teams will also be evaluating the potential benefits of starting on the medium. However, the track hasn’t finished evolving yet, so the final decisions won’t be taken until after free practice tomorrow.”

FP1: FP2:
1. Vettel 1m26.683s Medium Used 1. Vettel 1m25.722s Soft New
2. Webber 1m26.871s Medium Used 2. Webber 1m26.011s Soft New
3. Rosberg 1m26.899s Medium Used 3. Grosjean 1m26.220s Soft New

Tyre statistics of the day:

Soft Medium Intermediate Wet
kms driven * 1,279 4,910 N/A N/A
sets used overall ** 22 46 N/A N/A
highest number of laps ** 20 34 N/A N/A

* The above number gives the total amount of kilometres driven in FP1 and FP2 today, all drivers combined.
** Per compound, all drivers combined.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei Pirelli ole mitenkään parempi rengasvalmistaja verrattuna muihin.
Ei tässä rengasvalmistajia muuten arvoteta kuin että kellä on eniten F1-kokemusta viime vuosilta. Lukuunottamatta yllättäviä hajoamisia tällä kaudella Pirelli on onnistunut varsin hyvin tekemään sitä mitä on siltä toivottu.
on monia muitakin, ja oikeasti monia...
Niin on, muttei juurikaan halukkaita. Eikä aikataulukaan enää oikein riitä.

Belgian GP:n tienoilla Michelin kyllä ilmoitti, että olisi valmis tulemaan mukaan mikäli nopeasti kuluvista renkaista luovutaan ja myös siirrytään 18-tuumaisiin vanteisiin. Takarajaksi päätökselle Michelin asetti lokakuun lopun, eli montaa päivää ei enää ole armonaikaa. Ecclestone tyrmäsi mahdollisen paluun pari päivää myöhemmin sopimusteknisesti mahdottomana. Ja olisihan tuo talleillekin vielä yksi iso muutos lisää huomioitavaksi (jota ei kuitenkaan saisi testata ennen ensi vuotta).
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
On iso juttu, muutamista milleistä.. raha!

Ehdot jotka F1 asettaa, kukaan muu rengasvalmistaja ei halua sitoutua, vaikka olisi kaikki edellytyksetkin. Eikä maksaa niin paljon kuin ITALIAN Pirelli.

Nämä ehdot eivät ole laadussa, kaikki valmistajat voivat valmistaa samaa laatua.

On useita renkaan valmistajia jotka tekevät vahvempia renkaita kuin pirelli..
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
On useita renkaan valmistajia jotka tekevät vahvempia renkaita kuin pirelli..
Pirelli tekee just sellaisia renkaita kuin FIAn kanssa on sovittu. Siinä on rengastehdas ihmeissään kun tulee keskenään ristiriitaisia vaatimuksia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pirelli tekee just sellaisia renkaita kuin FIAn kanssa on sovittu. Siinä on rengastehdas ihmeissään kun tulee keskenään ristiriitaisia vaatimuksia.
Ja siinä kun autot muuttuvat radikaalisti seuraavaksi kaudeksi, mutta testata ei saa yhtään enempää kuin suht pysyvien sääntöjen aikana.

Oikeasti ne lisätestit olisi kaikkien etu. OK, kustannuksia vähän lisää, mutta niin rengasvalmistaja, tallit kuin FIA ja FOM hyötyisivät niistä, koska ensi kausi menisi vähemmillä ongelmilla.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ja siinä kun autot muuttuvat radikaalisti seuraavaksi kaudeksi, mutta testata ei saa yhtään enempää kuin suht pysyvien sääntöjen aikana.

Oikeasti ne lisätestit olisi kaikkien etu. OK, kustannuksia vähän lisää, mutta niin rengasvalmistaja, tallit kuin FIA ja FOM hyötyisivät niistä, koska ensi kausi menisi vähemmillä ongelmilla.
Kun renkaita ei testata enempää auton muuttuessa radikaalisti, niin menee aikalailla arpomiseksi eri tallien pärjääminen ensi kaudella.
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Ja siinä kun autot muuttuvat radikaalisti seuraavaksi kaudeksi, mutta testata ei saa yhtään enempää kuin suht pysyvien sääntöjen aikana.

Oikeasti ne lisätestit olisi kaikkien etu. OK, kustannuksia vähän lisää, mutta niin rengasvalmistaja, tallit kuin FIA ja FOM hyötyisivät niistä, koska ensi kausi menisi vähemmillä ongelmilla.
Tämä on aivan totta ja kaikkien etu..

Mutta et voi sanoa että Pirellin tieto olisi jotenkin parempi, Kuin muiden rengasvalmistajien jotka ajattavat kilpailijoita jopa 24 tuntia, Endurance kilpailujen kuminvalmistajilla on luultavasti tuhansien tuntien enemmän faktaa renkaista mutta ei niin paljon rahaa kuin pirellillä..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun renkaita ei testata enempää auton muuttuessa radikaalisti, niin menee aikalailla arpomiseksi eri tallien pärjääminen ensi kaudella.
Toki, mutta tuo ei ainakaan minua huoleta. "Sama se on kaikille", kuten Kimi sanoisi. Minua huolettaa renkaiden toimivuus ylipäätään. Ja se ei ole mitenkään merkkiriippuvainen huoli, sama riski olisi kaikilla näin rajoitetuilla testimäärillä.
Mutta et voi sanoa että Pirellin tieto olisi jotenkin parempi, Kuin muiden rengasvalmistajien jotka ajattavat kilpailijoita jopa 24 tuntia, Endurance kilpailujen kuminvalmistajilla on luultavasti tuhansien tuntien enemmän faktaa renkaista mutta ei niin paljon rahaa kuin pirellillä..
Koeta nyt jo päästää irti tuosta virheellisestä ajatuksesta, että pitäisin Pirelliä jotenkin parempana. Sillä nyt vain on viime vuosilta eniten kokemusta F1:stä, eikä Endurance ole F1. Vaatimukset ovat erilaiset. Varmasti muutkin osaisivat tehdä samalla tavalla sopivasti kuluvat renkaat. Bridgestonen kaltaisiin "betonirenkaisiin" ei toivottavasti palata, koska se tylsistyttää kisoja huomattavasti. Ja sitä Michelin näyttäisi haluavan.

Michelin olisi vielä enemmän ylimääräisten testien tarpeessa. Pirellin vaatimus ei ole millään tavalla kohtuuton ja Michelin luultavasti haluaisi ihan samaa.

-Edit- Niin ja eihän Pirelli suinkaan maksa oikeudesta rengastaa F1-tallit, vaan sille maksetaan. Ja taitaa aika monella rengasvalmistajalla olla enemmän rahaakin.
 
Viimeksi muokattu:

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Toki, mutta tuo ei ainakaan minua huoleta. "Sama se on kaikille", kuten Kimi sanoisi. Minua huolettaa renkaiden toimivuus ylipäätään. Ja se ei ole mitenkään merkkiriippuvainen huoli, sama riski olisi kaikilla näin rajoitetuilla testimäärillä.
Kuitenkin paras määre olisi renkaan tarvittava vahvuus/kestävyys ja renkaan rungolle, siten tulisi auton downforse keskimääräisesti määriteltyä.


Kun olisi renkaiden runkokestävyys määritelty olisi samalla downforsekin.

Täten kumiseoksen voisi määritellä samoin kaikille, kuten tietenkin nyttenkin, kaikki tietenkin käyttää sen saadun kulutuspinnan halutullaan tavalla..

vittu tiedä mitään enää gudbai ja unia juhei insinöörit
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Toki, mutta tuo ei ainakaan minua huoleta. "Sama se on kaikille", kuten Kimi sanoisi. Minua huolettaa renkaiden toimivuus ylipäätään. Ja se ei ole mitenkään merkkiriippuvainen huoli, sama riski olisi kaikilla näin rajoitetuilla testimäärillä.

Koeta nyt jo päästää irti tuosta virheellisestä ajatuksesta, että pitäisin Pirelliä jotenkin parempana. Sillä nyt vain on viime vuosilta eniten kokemusta F1:stä, eikä Endurance ole F1. Vaatimukset ovat erilaiset. Varmasti muutkin osaisivat tehdä samalla tavalla sopivasti kuluvat renkaat. Bridgestonen kaltaisiin "betonirenkaisiin" ei toivottavasti palata, koska se tylsistyttää kisoja huomattavasti. Ja sitä Michelin näyttäisi haluavan.

Michelin olisi vielä enemmän ylimääräisten testien tarpeessa. Pirellin vaatimus ei ole millään tavalla kohtuuton ja Michelin luultavasti haluaisi ihan samaa.
Hohhoijaa.. motogpssä ajella "betonirenkailla"

En haluu ketään loukata, anteeksi !
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kuitenkin paras määre olisi renkaan tarvittava vahvuus/kestävyys ja renkaan rungolle, siten tulisi auton downforse keskimääräisesti määriteltyä.
Tänä vuonna nimenomaisesti renkaan runkoa muutettiin kesken kauden ja se vaikutti oleellisesti autojen käyttäytymiseen. Rengasseoksia ei muutettu.

Tuo sun vänkääminen tulee sillä varmuudella minkä täydellinen tietämättömyys antaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuitenkin paras määre olisi renkaan tarvittava vahvuus/kestävyys ja renkaan rungolle, siten tulisi auton downforse keskimääräisesti määriteltyä.

Kun olisi renkaiden runkokestävyys määritelty olisi samalla downforsekin.
Teoriassa juu, mutta alkukauden rengaskritiikki (erityisesti Red Bullilta ja Mercedekseltä) tuli juuri siitä, ettei rengas kestänyt auton suorituskykyä (downforcea). Eli nämä tallit eivät tehneet autoaan annetuille renkaille, vaan valittivat kun ne eivät kyenneet auton ominaisuuksiin. Olet kyllä sikäli oikeassa, että noinhan sen pitäisi mennä, mutta ei se kritiikkiä vaimentaisi. Webber valitti "köröttelyrenkaista" vielä muutosten jälkeenkin, mm. Singaporessa.

Ongelma ensi kautta ajatellen on tietysti se, ettei Pirelli tai edes tallit ole täysin perillä siitä mitä joku Newey saattaisi keksiä uusilla säännöillä ja siksi renkaan vaatimukset ja auton suunnittelun vaatimukset tulisi tietää ja kulkea käsi kädessä. Nyt molemmat tahot joutuvat suunnittelemaan ensi kauden ratkaisuja pitkälti sokkona.

Suurin ongelma on se, ettei ensi kauden autoilla päästä testaamaan mahdollisesti vielä edes ensimmäisissä talvitesteissä. Sille Pirelli (tai mikään muukaan rengasvalmistaja) ei mahda mitään. Mutta uusia ratkaisuja pitäisi kuitenkin päästä kokeilemaan käytänössä mahdollisimman aikaisin ja mahdollisimman paljon. Paremman puutteessa edes tämän kauden autoilla (tai edes osittain uusia ratkaisuja sisältävillä).
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Peksu sulla ei taida olla mitään hajua tästä aiheesta. Pirelli on tehnyt juuri sellaiset rankaat kuin on pyydetty. Endurance -kisojen renkaita ei voi verrata Pirelilliltä haluttujen kahden stopin renkaisiin. Piste. Pirelliä vielä päälle vituttaa kun renkaita pitää jatkuvasti muuttaa, mutta eivät saa testata renkaita nykyisillä autoilla.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Peksu sulla ei taida olla mitään hajua tästä aiheesta. Pirelli on tehnyt juuri sellaiset rankaat kuin on pyydetty. Endurance -kisojen renkaita ei voi verrata Pirelilliltä haluttujen kahden stopin renkaisiin. Piste. Pirelliä vielä päälle vituttaa kun renkaita pitää jatkuvasti muuttaa, mutta eivät saa testata renkaita nykyisillä autoilla.
Pirelliä erityisesti vituttaa se, että ovat tehneet juuri sellaiset renkaat kuin on tilattu ja paskaa sataa milloin miltäkin tallilta niskaan. Pirelli on maksanut viittä vaille vitusti tuosta F1-sopparista ja odottaa positiivista näkyvyyttä.

Jos maksaa vaikkapa 500 miljoonaa sopimuksesta ja tekee täsmälleen tilauksen mukaisen tuotteen ja siitä hyvästä saa jatkuvaa sättimistä talleilta, niin luulis vähän paksunahkaisemmankin pikkasen hermostuvan.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Pirelliä erityisesti vituttaa se, että ovat tehneet juuri sellaiset renkaat kuin on tilattu ja paskaa sataa milloin miltäkin tallilta niskaan. Pirelli on maksanut viittä vaille vitusti tuosta F1-sopparista ja odottaa positiivista näkyvyyttä.

Jos maksaa vaikkapa 500 miljoonaa sopimuksesta ja tekee täsmälleen tilauksen mukaisen tuotteen ja siitä hyvästä saa jatkuvaa sättimistä talleilta, niin luulis vähän paksunahkaisemmankin pikkasen hermostuvan.
totta turiset
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Urheilun kannalta olisi paras vapauttaa koko rengashomma. Jokainen halukas voi tehdä renkaita ja tallit hommaavat renkaat sieltä mistä haluavat. Ei tämä yksityyppirengas-ajattelu sovi tälle tasolle, on paremmin harrastajien merkkisarjojen juttu. Saataisiin yksi aspekti lisää kilpailuun taas pitkästä aikaa.

Mutta näinhän ei tapahdu, koska nykyinen tapa tuo sopimusrahoja eräille tahoille.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ennemminkin se tuo rahasäästöjä pikkutalleille kun renkaita ei tarvitse jatkuvasti kehittää ja kilpailla witä toista vastaan. Berniellehän useampi olisi parempi, koska useampi pääsymaksun maksaja.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Lukuunottamatta yllättäviä hajoamisia tällä kaudella Pirelli on onnistunut varsin hyvin tekemään sitä mitä on siltä toivottu.
Sehän onkin jo paljon. Eli ovat tehneet renkaista mustia, pyöreitäkin ovat varmaan olleet ainakin ennen käyttöä, mutta kilpa-ajoa eivät oikein kestä. Ehdottomasti ainoa oikea firma toimittamaan renkaat! :rolleyes:
 

satalankku

Well-known member
Liittynyt
4.11.2011
Viestit
57
Kannattais ehkä kysellä, olisiko kankkus-jussilla vielä jossain tallin nurkassa sarja tai pari niitä "blackround Pirellejä". Olivat ilmeisesti kilvanajoon suunnitellut ja tarkoitetut. Jospa Hemberyn tiimi löytäisi niistä jotain käyttökelpoista idean tynkää ?;)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös