Ihan sama, kunhan vain korjaisivat nykyisen sekavan nimeämis- ja värityskäytäntönsä. Aivan järjetöntä, että joissakin kisoissa kova rengas on punainen, joissain kisoissa pehmeä on punainen ja muissa kisoissa värit ovat mitä sattuu. Edes minua ei kiinnosta lainkaan, millä seoksilla viikonloppuna ajetaan, mutta haluaisin kuitenkin ymmärtää, että ketkä radalla ovat pehmeällä ja ketkä kovalla ilman salapoliisityötä.Pirelli puhui, että voi tulla viisi erilaista rengaslaatua, jotka nimettäisiin numeroilla yhdestä viiteen (1-5) tai kirjaimilla vaikka A:sta E:hen (A-E).
No numeroinnista en niin tiedä ja Kirjainrenkaidenkin paluu Goodyearin tyyliin on vähän niin ja näin ja halventaisi muistojen arvoa. Etenkin kun vuosien 1997-1998 tapaan Goodyearin kuohitusti piti olla sääntöjen takia vain kahdella seoksella liikkeellä per kisa. Samaa mieltä 3:sta seoksesta pakolla tai ilman kisoissa mikäli kerran sitten ei vain millään voi sitä seosvapautta antaa kaikkiaan.1-5 numerointi olisi paras vaihtoehto. Ja sitten ne kumit pitäisi pysyä samoina koko vuoden, eli pehmein on saman pehmeä kauden lopussa kuin alussa
ja kova samalla lailla kova. Tosin nyt on se ongelma että Mersut on yhtä nopein kovilla kuin muut pehmellä. Ehkä pitäisi olla ainakin 3:n seoksen
käyttö pakko joka kisassa.
Ei kun tämä on hyvä. Tietty seos on tietyn värinen ja se, että eri radoilla on käytössä eri seokset tekee ratojen erilaiset ominaisuudet paljon konkreettisemmaksi kuin jos pehmeämpi olisi aina saman värinen riippumatta seoksesta.Ihan sama, kunhan vain korjaisivat nykyisen sekavan nimeämis- ja värityskäytäntönsä. Aivan järjetöntä, että joissakin kisoissa kova rengas on punainen, joissain kisoissa pehmeä on punainen ja muissa kisoissa värit ovat mitä sattuu. Edes minua ei kiinnosta lainkaan, millä seoksilla viikonloppuna ajetaan, mutta haluaisin kuitenkin ymmärtää, että ketkä radalla ovat pehmeällä ja ketkä kovalla ilman salapoliisityötä.
No ei niitä seoksia nytkään muuteta kesken kauden.1-5 numerointi olisi paras vaihtoehto. Ja sitten ne kumit pitäisi pysyä samoina koko vuoden, eli pehmein on saman pehmeä kauden lopussa kuin alussa ja kova samalla lailla kova.
Onko tällä nyt loppupeleissä hirveästi merkitystä, kun kulutus on eri radoilla kuitenkin niin erilaista.1-5 numerointi olisi paras vaihtoehto. Ja sitten ne kumit pitäisi pysyä samoina koko vuoden, eli pehmein on saman pehmeä kauden lopussa kuin alussa
ja kova samalla lailla kova.
No toinen vaihtoehto olisi ollut hopea joka näkyy huonosti ja on helppo seata valkoiseen. Että ihan hyvä jos faneja kuuntelevat tässäEi kyllä heti tule mieleen pienempää ja turhempaa yksityiskohtaa mistä voisi äänestää. Ei ihan hirveästi jaksa kiinnostaa tunnistaako ultrapehmeän seoksen violetista, ruskeasta tai vaikkapa purppuran punaisesta väristä.
Ihmetyttää vaan kuinka tyhmä pitää olla, jos ei nykysysteemissä kestä perässä, kun selostajatkin vielä taitavat joka kisassa selittää sen millä seoksilla mennään ja mitkä ovat niiden värit.Sinänsä ihan sama mitkä seokset tai montako niitä on käytössä per kisa, kunhan kehittävät sellaisen systeemin, että tyhmempikin tajuaa kuka ajaa milloinkin kovemmalla ja kuka pehmeämmmällä.
Tuohon on helppo vastata: Kustannukset. Toiseksi: ei mitään järkeä.Miksei seoksia voisi sinällään olla valikoimassa vaikka viisitoista
Joltain vähänkään satunnaisemmalta katsojalta, jos kysytään, niin veikkaisin, että aika pihalla kyllä ollaan nykyisistä renkaista ja niiden väreistä. Tarpeettoman monimutkaista. Voin ihan suoraan sanoa, että en itsekään varmaan pystyisi tältä seisomalta luettelemaan ulkomuistista kaikkia tämän kauden rengasseoksien värejä ja nimiä, vaikka koen suhteellisen hyvin olevani lajista perillä.Ihmetyttää vaan kuinka tyhmä pitää olla, jos ei nykysysteemissä kestä perässä, kun selostajatkin vielä taitavat joka kisassa selittää sen millä seoksilla mennään ja mitkä ovat niiden värit.
En nyt tarkoittanut, että niitä pitäisi kirjaimellisesti olla se viisitoista, vaan että sillä toimittajalla tarjolla olevien vaihtoehtojen määrällä ei varsinaisesti olisi peruskatsojalle väliä, kun joka kisassa olisi vain se pehmeämpi ja kovempi seos, olivatpa ne sitten todellisuudessa kovuudeltaan mitä tahansa.Tuohon on helppo vastata: Kustannukset. Toiseksi: ei mitään järkeä.
Satunnaiselle katsojalle ne värit (tai edes seokset) eivät merkitse mitään, kunhan kuuntelevat selostajia. Minulle on oikeasti eräs satunnaiskatsoja yrittänyt tolkuttaa Erkki Mustakarin asiantuntemusta, kun menin kyseenalaistamaan sen.Joltain vähänkään satunnaisemmalta katsojalta, jos kysytään, niin veikkaisin, että aika pihalla kyllä ollaan nykyisistä renkaista ja niiden väreistä. Tarpeettoman monimutkaista. Voin ihan suoraan sanoa, että en itsekään varmaan pystyisi tältä seisomalta luettelemaan ulkomuistista kaikkia tämän kauden rengasseoksien värejä ja nimiä, vaikka koen suhteellisen hyvin olevani lajista perillä.
Siis oliko niitä vaihtoehtojakin tasan 2? Huh, eipä tuollaisesta olisi ilman demokraattista kansaäänestystä selvittykään. :nope:No toinen vaihtoehto olisi ollut hopea joka näkyy huonosti ja on helppo seata valkoiseen. Että ihan hyvä jos faneja kuuntelevat tässä
Noh, Ekihän on oraakkeli vailla vertaa. Mitä tahansa tuo väittääkin tapahtuvaksi, niin se on varmistus juuri päinvastaiselle. Taitaa olla osumaprosentti lähellä sataa ~viideltä viime vuodelta? Vaatii jo jonkinmoista asiantuntemusta tuokin =DSatunnaiselle katsojalle ne värit (tai edes seokset) eivät merkitse mitään, kunhan kuuntelevat selostajia. Minulle on oikeasti eräs satunnaiskatsoja yrittänyt tolkuttaa Erkki Mustakarin asiantuntemusta, kun menin kyseenalaistamaan sen.
Miten sen nyt ottaa. Itse olen sillä kannalla, että laji on tällä hetkellä aivan liian monimutkainen ja kaipaisi kovasti yksinkertaistamista, jos meinaa saada uusiakin faneja vielä valloitettua. Se on huolestuttavaa, että lajiin perehtymätön henkilö ei pysty tajuamaan kisan kulusta oikeastaan yhtään mitään ja on täysin (itsekin pihalla olevan) Oskari Saaren juttujen varassa. Juuri tällaiset "keltainen rengas on nyt pehmeämpi seos, vaikka vielä viime viikolla se oli kovempi" on ihan turhaa sekoittamista, jonka voisi toteuttaa yksinkertaisemmin.Satunnaiselle katsojalle ne värit (tai edes seokset) eivät merkitse mitään, kunhan kuuntelevat selostajia. Minulle on oikeasti eräs satunnaiskatsoja yrittänyt tolkuttaa Erkki Mustakarin asiantuntemusta, kun menin kyseenalaistamaan sen.
Ja kun vain tosiaan tulisikin joku riittävän innokas, asioista oikeasti kiinnostuva ja tilanteet tajuava nuori selostaja niin se olisi jo todella hyvä asia. Ja perehtymättömyys on kieltämättä ongelma. Kun se tekniikkapuoli tai ne muutamat muutkin asiat ovat olleet suomalaisessa f1-selostushistoriassa mitä ovat olleet kun ei riitä mielenkiinto eikä halu avata lajia.Miten sen nyt ottaa. Itse olen sillä kannalla, että laji on tällä hetkellä aivan liian monimutkainen ja kaipaisi kovasti yksinkertaistamista, jos meinaa saada uusiakin faneja vielä valloitettua. Se on huolestuttavaa, että lajiin perehtymätön henkilö ei pysty tajuamaan kisan kulusta oikeastaan yhtään mitään ja on täysin (itsekin pihalla olevan) Oskari Saaren juttujen varassa. Juuri tällaiset "keltainen rengas on nyt pehmeämpi seos, vaikka vielä viime viikolla se oli kovempi" on ihan turhaa sekoittamista, jonka voisi toteuttaa yksinkertaisemmin.
Minä taas olen ajatellut asian pikemmin toisin päin. Ns. pelisukupolvi on tottunut siihen, että sääntöjä ja muuttujia on paljon. Itse en pidä F1:n rengassääntöä mitenkään vaikeana tai monimutkaisena, päinvastoin, se on aika simppeli neljine seoksineen. Toki kaikenlaisia muita sääntöjä ja tulkintoja on turhan paljon, mutta ne ovatkin lajiin vihkiytyneille, ei riviseuraajille. En minäkään jääkiekon sääntökirjaa viitsi lukea, mutta F1:n sääntökirjaa muutaman kerran vuodessa kyllä vilkaisen.Miten sen nyt ottaa. Itse olen sillä kannalla, että laji on tällä hetkellä aivan liian monimutkainen ja kaipaisi kovasti yksinkertaistamista, jos meinaa saada uusiakin faneja vielä valloitettua. Se on huolestuttavaa, että lajiin perehtymätön henkilö ei pysty tajuamaan kisan kulusta oikeastaan yhtään mitään ja on täysin (itsekin pihalla olevan) Oskari Saaren juttujen varassa. Juuri tällaiset "keltainen rengas on nyt pehmeämpi seos, vaikka vielä viime viikolla se oli kovempi" on ihan turhaa sekoittamista, jonka voisi toteuttaa yksinkertaisemmin.
Juu. Itsekin hymähdin, että eiköhän liila voita. Aika moni äänestäjä kuitenkin tietää valikoimissa olevan valkoisenkin, johon hopea helposti sekoittuisi.Siis oliko niitä vaihtoehtojakin tasan 2? Huh, eipä tuollaisesta olisi ilman demokraattista kansaäänestystä selvittykään. :nope:
Ei ne kyllä mitä sattuu ole, seosten värit ovat aina samat. Kovaseos ei koskaan ole punainen vaan aina oranssi. Superpehmeä on punainen, pehmeä on keltainen ja medium on valkoinen. Ei mielestäni sekavaa, ainoastaan muistettavaa.Ihan sama, kunhan vain korjaisivat nykyisen sekavan nimeämis- ja värityskäytäntönsä. Aivan järjetöntä, että joissakin kisoissa kova rengas on punainen, joissain kisoissa pehmeä on punainen ja muissa kisoissa värit ovat mitä sattuu. Edes minua ei kiinnosta lainkaan, millä seoksilla viikonloppuna ajetaan, mutta haluaisin kuitenkin ymmärtää, että ketkä radalla ovat pehmeällä ja ketkä kovalla ilman salapoliisityötä.