F1-uutisia 2017

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
FE valitettavasti myös kertoo siitä mihin autourheilu on menossa... maksimaalinen markkinointihyöty minimipanostuksella.

FE:ssä osa voimansiirrosta on vapaata (ei tosin akku), mutta ne voi myös ostaa toiselta ja mukanahan on myös ei-autovalmistajia, joskin autovalmistajat sitä tuskin haluavat tehdä omalle tiimilleen. Tarvittava budjetti lienee korkeintaan pari kymmenen miljoonan luokkaa (Renaultin budjetti oli jossain mainittu, nyt en linkkiä löydä).
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
No, sähköauto tulee olemaan varteenotettava menopeli sitten, kuhan saadaan latausaika lyhyeksi ja toimimaan mm. 30 asteen pakkasilla. Raskas liikenne ei tule täysin sähköistymään pitkään aikaan. Sähkökin pitää tuottaa uusiutuvilla, tai ydinvoimalla, jotta sähköautoilua voi sanoa puhtaaksi.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
No, sähköauto tulee olemaan varteenotettava menopeli sitten, kuhan saadaan latausaika lyhyeksi ja toimimaan mm. 30 asteen pakkasilla. Raskas liikenne ei tule täysin sähköistymään pitkään aikaan. Sähkökin pitää tuottaa uusiutuvilla, tai ydinvoimalla, jotta sähköautoilua voi sanoa puhtaaksi.
Tämä nyt on asian vierestä, mutta uskaltaisin väittää että sähköauto on jo nyt käypä menopeli reilusti yli 90% matkoista. Eli työmatkat, kauppareissut sunmuut. Mökkimatkat ja lapinreissut eivät onnistu, totta.
 

juhah

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
168
Mutta kun aika menee eteenpäin, niin naurattaa nämä vanhat polttomoottoriautot. Kyllähän itsekin omalla prätkäurallaan tuli yskittyä hihaan kun ruvettiin nelitahtisista puhumaan korvaamaan kaksarit.

Tämä on niin totta

Ai että sitä kaksari monttukoneen nykäsyä, kun tultiin piikille...mmm...
Nyt ne nelarit repii kokoajan..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Italiassa kuulemma sanotaan että Kimin jatko '18 varma.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Italiassa kuulemma sanotaan että Kimin jatko '18 varma.
Näinhän tuota on uutisoitu jo viikon pari. Olisi mukamas Kimistä kiinni, ku Vettel näin ainaki tahtois. Varmaan säätävät palkasta. Tuskin sinänsä rahasta, vaan enemmänkin Kimin arvosta. Kimi on varmasti aika arvokas tiimille. Jos vielä ajaa, nii on se yksikin miljoona, no hitto, 1 miljoona dollaria enemmän! Siis, että huhutut 5(?) miljoonaa olisi tarjous. Siihen miljoona pari lisää on aika hemmetin (uskomattoman) paljon rahaa, vaikkei kuvittelis miljonääriä kiinnostavan.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Eipä Vettelikään siis suostu ottamaan ketä tahansa tallitoveriksi. Lähti Ricciardoa karkuun RB:ltä ja nyt Räikkönen on sopivan helppo vastus. Eli kuka mestari- kuski ei ole pyrkinyt vaikuttamaan tallitoveriin? Vastaus lienee, ei kukaan.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6268
Eipä Vettelikään siis suostu ottamaan ketä tahansa tallitoveriksi. Lähti Ricciardoa karkuun RB:ltä ja nyt Räikkönen on sopivan helppo vastus. Eli kuka mestari- kuski ei ole pyrkinyt vaikuttamaan tallitoveriin? Vastaus lienee, ei kukaan.
Tai sitten lähti paremman menestyksen toivossa Ferrarille? Nyt taistelee sen päätöksen ansiosta maailmanmestaruudesta, muuten taistelisi teknisten vikojen kanssa viikonlopusta toiseen.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Tai sitten lähti paremman menestyksen toivossa Ferrarille? Nyt taistelee sen päätöksen ansiosta maailmanmestaruudesta, muuten taistelisi teknisten vikojen kanssa viikonlopusta toiseen.
Ja eikös Red Bull tunnettu siitä, että maksoi aika maltillisesti palkkaakin.

Jos lajin legendaarisin talli tarjoaa kolme-neljä kertaa kovempaa liksaa ja vastukseksi surkeasti (2014) ajaneen Räikkösen, niin tuskin siinä ihan loputtomiin tarvitsee miettiä. Vielä kun Red Bullilta oli jo se neljä mestaruutta ja se tie jo aika nähtynä. Siihen päälle sitten tämä Ricciardolle häviäminen, niin varmaan aika helppo päätös.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9362
Alan Jones on kertonut tuoreessa kirjassaan uuden tiedon vetäytymisestään vuoden 1985 Etelä-Afrikan GP:stä. Ihmisoikeusaktivisti Jesse Jacksonin mukaan tummaihoiset Beatricen työntekijät menisivät lakkoon, mikäli talli osallistuisi kilpailuun. Näin Bernie Ecclestone maksoi Jonesille vastaavat palkintorahat, mitä kilpailun voittajalle oli tarjolla ja Jones lähti kotiin.

http://www.news.com.au/sport/motorsport/formula-one/australian-f1-legend-alan-jones-reveals-untold-story-about-his-unusual-absence-from-a-grand-prix/news-story/8c073066d28aee58b08a27fe394d54d0
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eipä Vettelikään siis suostu ottamaan ketä tahansa tallitoveriksi. Lähti Ricciardoa karkuun RB:ltä ja nyt Räikkönen on sopivan helppo vastus. Eli kuka mestari- kuski ei ole pyrkinyt vaikuttamaan tallitoveriin? Vastaus lienee, ei kukaan.
Eiköhän Ferrarille lähtöön ollut vähän muut syyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15080
Taisi lähinnä Ferrarin palkka, mahdollisuus olla idolinsa kaltainen (Schumacher ajoi ja loi sen tietynlaisen todella, todella tunnetun maineensa Saksassa ja muuallakin varsinkin paljon nuoremman sukupolven silmissä nimenomaan Ferrarilla vaikka ensimmäiset mestaruudet ajoikin Benettonilla.) ja ilmeisesti muutoin vain opportunistisista syistä kun näki Ricciardossa liikaa haastetta.

Eräs Hamiltonin Lewiksen tapaista Vettelissä on ollut myös se, että ensin ollaan niin mielin ja kielin siihen omaan kasvattitalliin joka antaa kaiken ja enemmän ja sitten kun tulee jotakin odottamatonta ongelmaa niin hypätään myös ensimmäisenä pois. Makuasia lienee, että kumpi kesti enemmän näistä kahdesta herrasta sitä todellista painetta ennen kuin pinna katkesi. Hamilton sentään jaksoi pysyä McLarenilla pidempään huolimatta siitä, että hänellekin otti kuuppaan kuulla Jenson Buttonin paremmuudesta ja samaan aikaan taisi vähän ne naisasiat päätä kiristää liikaa.

Vettelillä taas alun perinkin aikamoisella marttyyriasenteella hankittu ykköskuskin asema Mark Webberin kustannuksella olisi jäänyt saamatta mikäli vain Red Bullilla ei aikanaan olisi ollut niin munatonta porukkaa johtoelimissä tavallaan. Siinäkin tallin olisi pitänyt Vettelin 'temppujen' jälkeen kyllä pistää kaveri kylmästi vilttiketjuun kisan tai parin ajaksi niin olisi ne tavatkin parantuneet. Myöhemmin saikin sitten Red Bullilla keisaroida miten halusi kun ei rangaistusta tullut ei sitten mistään ja ongelmien tullessa niin talli kuin FIA silittivät päätä.

Vielä ei tämän hetken asioista puhuttaessa ilmeisesti olla Jolyon Palmeria ulos potkimassa Rellulta kun ainakin Span kisan alustavassa kuskiluettelossa on mukana. Taitanee saada ajetuksi tämän kauden loppuun, mutta ilman muuta pisteitä on tultava ja mieluusti aika paljonkin koska yksittäinen hyväkään pistesija ei taida riittää. Ellei se sitten olisi luokkaa sijat 1-6 mihin en ehkä viimeistä sijaa tuosta huomioimatta juuri ja juuri usko ja sekin vaatisi todella hyvää onnea ja lukuisia edestä keskeyttäjiä.

Muutoin pitäisi ottaa pisteitä sijoilta 7-10 ja paljonkin tai ainakin edes se pari-kolme sijoitusta. Mielellään kyllä aina enemmän. Muutoin tulee potkut ja se olisi kyllä aika huono juttu. Tosin jos ei kerran taso sitten riittäisi niin ei riittäisi vaikka toki murheellisesti Bakun ja Silverstonen kisat olivat sellaisia mihin ei voinut mitenkään vaikuttaa kun toisessa ei kisaan edes päässyt ja toisessa auto vaurioitui vähän lähdön jälkeen hajoten lopulta myöhemmin kokonaan ja Tapaus Gutierrezia tuskin toistetaan kun Gutierrez tavallaan sai kolme kautta aikaa näyttää kykynsä joskin lisäksi yhtenä vuotena oli myös vain testaaja mikä saattoi olla kohtalokasta kun olisi pitänyt silloinkin olla ajamassa.

Ja mikäli niin huonosti käy niin Palmerilla ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin vain Sauber ja sielläkin pitäisi maksaa. Aina on toki olemassa F1:n jälkeen Formula E ja ei aivan välttämättä Indycarkaan hassumpi paikka olisi yrittää.

Tosin kun Rellun kokonaista kautta miettii niin eihän edes Nico Hülkenbergikään aivan alkukaudesta menestynyt yhtään sen paremmin kuin Palmerkaan vaikkakin edes silloinkaan Nico ei ajanut kovin huonosti ja ainoa todella huono viikonloppu Hülkenbergiltä on ollut vain Red Bull Ringillä.

Tosin veikkaan melko lailla oikeaksi tai ainakin melko oikeaksi sitäkin näkökulmaa, että Palmer tuskin koskaan olisi saanut näinkään paljon kritiikkiä mikäli esimerkiksi Hülkenbergilläkin se todellinen ajotaso juurikin Rellun auton huonouden takia pyörisi myös siellä jäännöspisteen tai muutaman jäännöspisteen tuntumassa korkeintaan vaikka ajotaidot Hülkenbergillä ovatkin sitten jo toista luokkaa.

Ja eihän edes viime vuonna Grosjeanin ja Gutierrezinkaan ero niin hirvittävä Haasilla ollut, mutta siellä sattuikin sitten se alkukauden pistepotti juurikin Grosjeanin nimiin mikä sitten sitä tosiasiallista eroa loppupelissä kasvattikin vaikka jälkikäteen Gutierrezinkin tilanne oli oikeastikin melko huono kaikkiaan ja Palmerilla sentään ihan oikeasti on tapahtunut jotain kehitystä jopa vastoinkäymisiäkin vasten siinä missä Gutierrezilla niitä ei tapahtunut oikeastaan melkein koskaan.

Muutenkin kun Palmeria on kritisoitu niin ainakaan niitä ilmeisesti aikanaan Oskari Saaren propagandan seurauksena suomalaiskatsojien usein manaamia tai manattuja kolareita itsessään ei ole paljoa esiintynyt nimenomaan itse kisoissa.

Nykyisin osaa jopa väistelläkin verrattuna vielä debyyttikauden tilanteisiin nähden. Monacossa pysyi kolaroimatta, muutamassa muussakin kisassa on pysynyt myös radalla kolaroimatta ja lisäksi juuri Hungaroringillä jos olisi ollut niin kädetön kuin mitä välillä on väitetty niin eiköhän se kolari olisi tullut sittenkin siinä ihan alkurytäkässä...

Mitä ei tietenkään tullut.:frank:
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Spa näyttää loppukauden voimasuhteet, kaikki kauden loppuradat on hyvin nopeita ja teknisiä, toivottavasti Ferrari on saanut pakettinsa parempaan tasapainoon ja iskuun. Silvestonessa oltiin valovuosi Mersua jäljessä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9362
Meksikon radan voi myös sinne hitaiden joukkoon laskea, viime vuonna huonompi keskinopeus kuin Unkarissa.
 
Ylös