F1-Uutisia 2018

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tyylissä selviä yhtymäkohtia ihan Ferrarin katuautoihin, näinkö ykkösiin saataisiin merkkien tunnusomaisia piirteitä ujutettua designiin.
 

disclaime

Well-known member
Liittynyt
11.10.2012
Viestit
89
Meikä diggaa tuosta konseptista.

Nyt kun määräisivät vielä niin, ponttooni on uloin osa autoa, eikä se hiilikuitunen pohjalevy. Ihan järetöntä että semmonen parin sentin paksunen lärpäke on sivulla se uloin osa. Pikku osuma ja se on päreinä. Siitä pitäis päässä eroon. Tottakai se on osa auton aeroa. Ymmärrän, mutta säännöillä pois niin kaikki on samalla viivalla. Neweyn piruhan se toi Redbullien kautta ykkösiin. Ku nehän on aina käyttäny autossa isoa reikkiä ja koko auto on siipi. Mitä enemmän pinta-alaa sitä enemmän donwforcea.
Mutta tuommoset noinki helposti hajuavat ripurapu-osat pitäis saada pois että vois jengi ajaa kilpaa. Että ei ihan pikkuosimista hajoais päreiksi koko hiton auto.
 

disclaime

Well-known member
Liittynyt
11.10.2012
Viestit
89
Niin,

Tuossa kuvassa muuten näkyy renkaiden takana nuo siivekkeet, joita Drivetriben artikkeli ehotteli jo vuosi sitten. Eli noilla siivillä ohjattais ilmaa renkaiden sivuille. Näin tuo ilma jota pusketaan etusiiven kautta renkaaseen, ei menis suoraan taaksepäin vaan sivuille. Näin perässä ajaminen helpottuisi. Asia joka ei käyny selväksi on se, että jokohan tuossa otettaisiiin tuota maaefektiä käyttöön enemmässä määrin...
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Niin,

Tuossa kuvassa muuten näkyy renkaiden takana nuo siivekkeet, joita Drivetriben artikkeli ehotteli jo vuosi sitten. Eli noilla siivillä ohjattais ilmaa renkaiden sivuille. Näin tuo ilma jota pusketaan etusiiven kautta renkaaseen, ei menis suoraan taaksepäin vaan sivuille. Näin perässä ajaminen helpottuisi. Asia joka ei käyny selväksi on se, että jokohan tuossa otettaisiiin tuota maaefektiä käyttöön enemmässä määrin...
Takarenkaan rikkoutuessa, renkaan yläpuolella oleva takasiiveke vaurioituu melkoisella varmuudella. Jonka seurauksena myös koko takasiipi menee renkaanvaihdon lisäksi vaihtoon.
 
Viimeksi muokattu:

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3077
On kyllä ihan kauhean näköinen. Tulee mieleen jotkut 10 vuoden takaiset arcade-videopelit. Ei siinä, varmaan tuohonkin tottuisi jossain ajassa, mutta ei mitkään halot tai leveät etusiivet yms viime vuosien uudistukset ole omaan silmään noin omituiselta näyttänyt missään vaiheessa. :D
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7630
Se on vain konsepti. Oikea sääntöjen rajoilla hiilikuidusta rakennettu auto on hyvin erilainen. Enemmän kiinnostaa ihan konkreettisen muutokset tekstimuodossa.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
255
Ei Kimi mene mihinkään häntäpäähän ajamaan, vaan nostamaan Sauberia sieltä.
Ei Kimi voi mitään nostaa. Syy on kylmästi "massit taskuun ja nauraen pankkiin".
Ei kukaan muu vanha F1 -mestari jolla on pallit mukana, mene talliin, jossa voittaminen on jo lähtökohtaisesti mahdotonta.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Ei Kimi voi mitään nostaa. Syy on kylmästi "massit taskuun ja nauraen pankkiin".
Ei kukaan muu vanha F1 -mestari jolla on pallit mukana, mene talliin, jossa voittaminen on jo lähtökohtaisesti mahdotonta.
On noita. Villeneuve ja BAR lienee yksi lähimmistä vertailukohdista. Tyrrelin päälle rakennettu talli sai kaudella 1999 pari kahdeksatta sijaa eikä pisteen pistettä. Villeneuvea ei ajohalujen puutteesta voi syyttää. Ei siitä kovin monta vuotta ole, kun koitti tunkea mukaan sarjaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8979
Sijainti
Vantaa
On noita. Villeneuve ja BAR lienee yksi lähimmistä vertailukohdista. Tyrrelin päälle rakennettu talli sai kaudella 1999 pari kahdeksatta sijaa eikä pisteen pistettä. Villeneuvea ei ajohalujen puutteesta voi syyttää. Ei siitä kovin monta vuotta ole, kun koitti tunkea mukaan sarjaan.
BARin oli tarkoitus menestyä ja paperilla siltä näyttikin. Sauber taas on talli, jolta menestystä ei odoteta. Mielestäni Hill on lähempänä esimerkkiä.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
BARin oli tarkoitus menestyä ja paperilla siltä näyttikin. Sauber taas on talli, jolta menestystä ei odoteta. Mielestäni Hill on lähempänä esimerkkiä.
Tallin rakentamisesta oli kyse, johon vastine oli "Kimi ajelee vain rahasta". BAR ei paperillakaan ollut mikään voittava auto ensimmäisenä vuotenaan, toisena kulki Hondan myllyillä jo nelossijojen verran. Voittoja ei tullut koskaan, pelkäksi Hondaksi muuttunut talli sentään saavutti yhden kaudella 2006 Jenson Buttonin ajamana. Huippumenestykseen vaadittiin Hondan vetäytyminen ja Ross Brawnin tekemä pelastusoperaatio. Nyt talli on tietenkin Mercedes.

Jos nyt veikata pitäisi, niin Kimin seuraava Sauber-vuosi kulkee paremmin kuin BAR:in debyytti. Lähtlökohdatkin ovat paremat. Homma jatkuu nousujohteisena kaudella 2020 mutta neljä nelossijaa lienee liian optimistinen ennuste. Uudet säännöt vuonna 2021 saattavat tasoittaa pakkaa ja Alfa Romeo-Sauber on liikkeellä tositarkoituksella. Kimi on toki tekemässä silloin jo jotain muuta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13841
Uudet säännöt vuonna 2021 saattavat tasoittaa pakkaa ja Alfa Romeo-Sauber on liikkeellä tositarkoituksella. Kimi on toki tekemässä silloin jo jotain muuta.
En tuosta 100-varma olisi. Jos kulkee ja uudet säännöt kiinnostaa kokea F1-autosta käsin, voi sitten lopettaa uransa vaikka 42 vuotta juuri täyttäneenä 2021. Schumin 10-10 aika-ajovertailu Rosbergia vastaankin oli melko tasokasta 43-vuotiaalta.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7225
Ei Kimi voi mitään nostaa. Syy on kylmästi "massit taskuun ja nauraen pankkiin".
Ei kukaan muu vanha F1 -mestari jolla on pallit mukana, mene talliin, jossa voittaminen on jo lähtökohtaisesti mahdotonta.
Kimin tehtyä paluun F1-sarjaan Lotuksella piti voittamisen olla lähtökohtaisesti mahdotonta, mutta niin vain Kimi heti ensimmäisellä kaudella voitti yhden kisan ja sijoittui loppupisteissä kolmanneksi.

Kimi voi siis hyvinkin saada Sauberinkin kulkemaan yllättävänkin hyvää vauhtia, varsinkin kun Sauberilla entuudestaan tuttu suunnittelija joka tietää millaisen auton Kimi haluaa ja osaa siksi suunnitella Kimille auton joka sopii hänelle kuin hanska käteen.
 
Ylös