F1-Uutisia 2022

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3973
Menee kyllä mielenkiintoiseksi loppukausi mikäli tallien suorituskyvyssä ei tapahtu suuta muutosta suuntaan eikä toiseen rataprofiilikohtaisesti.. Oma arvio voimasuhteista radan mukaan. Näin loppukisat menisi Ferrarille 9-8 mutta kisojen tapahtumiahan niin sään, muiden olosuhteiden, rattapahtumien tai muiden oslta ei millään voi ennustaa.

2022.png
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2808
Tiimit päivittävät autojaan Barcelonan kisaan. Saa nähdä, muuttuuko voimasuhteet mitenkään.

Aston Martin tuo radalle ja Lance Strollille B-version autostaan.


Red Bull kevenee.


Ferrari tehnyt ylimääräisiä testejä ns. Kuvauspäivänä.

 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Ferrari tuonee uudet ponttoonit, takasiiven ja lattian Barcelonaan. Auto myös kevenee. Motorsportin mukaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1741
Sijainti
Vyborg
Saapi nähdä tuleeko ne Ferrarin uudet ponttoonit ja muut auton osat auttamaan Barcelonassa viikonloppuna, kun on viimeiset pari kisaa tullut takkiin Bullilta huolella.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
853
Ei Piastrin kaltainen talentti jää F1:sten ulkopuolelle rahan takia.
Ehdottomasti samaa mieltä. Leclerc tulee mieleen kun miehen ajamista katsoi pikku luokissa. Toivottavasti pääsis jo tänä vuonna koittaa F1ssä kisaamista. Kyvyt riittää varmasti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4457
Jos ne onkin ”menevän” näköiset ja hitaat? Itsehän haukuin nämä alkukaudesta nähdyt. Ei mennyt ”asiantuntemus” nappiin. 😂 Paljon muuttui autojen filosofia imulattioiden myötä.
Tallien ymmärrys tuntuu olevan puolitiessä. Kukaan ei kuulemma havainnut pompotusta tuulitunnelissa. Nyt suorituskyky vaikuttaakin määräytyvän sen mukaan, kuka kärsii pomputuksesta vähiten. Enkä nyt sanoisi, etteikö Ferrari kärsisi ilmanvastuksestakin. Red Bull on "tehoissa" edellä ja tehot määräytyvät myös sen mukaan, kuinka paljon niitä haaskataan ilmanvastukseen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3973
Tallien ymmärrys tuntuu olevan puolitiessä. Kukaan ei kuulemma havainnut pompotusta tuulitunnelissa. Nyt suorituskyky vaikuttaakin määräytyvän sen mukaan, kuka kärsii pomputuksesta vähiten. Enkä nyt sanoisi, etteikö Ferrari kärsisi ilmanvastuksestakin. Red Bull on "tehoissa" edellä ja tehot määräytyvät myös sen mukaan, kuinka paljon niitä haaskataan ilmanvastukseen.
Pomputusta ei voida mallinaa CFD:llä tai tuulitunnelissa koska se on aina "ratakohtaista". Tuulitunnelitestit ajetaan aina vaakasuoralla pyörivällä matto-alustalla ja CFD:ssä on ongelmana se ettei jousivakion vaikutusta pomputukseen oikein voida mallintaa. Radan jokainen pomppu, nimismiehenkihara jne. vaikuttaa alustan kautta auton pompottamiseen. Edessä pn Barcelona joka on oikein tunnettu pompuistaan ja testeissä kuskit ajoi keskilinkaa 1. mutkan jarrutukseen juuri tämän takia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7754
Sijainti
Vantaa
Tallien ymmärrys tuntuu olevan puolitiessä. Kukaan ei kuulemma havainnut pompotusta tuulitunnelissa. Nyt suorituskyky vaikuttaakin määräytyvän sen mukaan, kuka kärsii pomputuksesta vähiten. Enkä nyt sanoisi, etteikö Ferrari kärsisi ilmanvastuksestakin. Red Bull on "tehoissa" edellä ja tehot määräytyvät myös sen mukaan, kuinka paljon niitä haaskataan ilmanvastukseen.
Väittäisin sinun tietämys tuulitunnelista olevan vajavaista, jos noin väität. Jos melkein kaikilla on sama ongelma, on täysin selvää että ongelmaa ei ole voinut havaita tuulitunnelissa tai simuloinnilla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Väittäisin F1-fani82:n tietämyksen olevan hyvin paikallaan väittäessään SJ:n tietämyksen olevan lähes täysin tiessään tuntiessaan tallien ymmärryksen olevan puolitiessään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4457
Väittäisin sinun tietämys tuulitunnelista olevan vajavaista, jos noin väität. Jos melkein kaikilla on sama ongelma, on täysin selvää että ongelmaa ei ole voinut havaita tuulitunnelissa tai simuloinnilla.
Ongelman olisi pitänyt olla tiedossa jo niistä 70–80-lukujen kokeiluista. Silti useampikin talli on sanonut, ettei pomputukseen kiinnitetty mitään huomiota suunnitteluvaiheessa, ts. se on tullut yllätyksenä talvitesteissä. Jos ongelma olisi tiedostettu jo suunnitteluvaiheessa, niin sen mittaamiseen olisi yritetty kehittää jonkinlainen menetelmä. Suunnittelutyöstä suuri osa tehdään nykyään tietokonesimulaatioilla sitä paitsi. Mersun osaltahan koko homma on ollut niin täyttä hakuammuntaa, että tallin piti kiinnittää Hamiltonin auton pohjaan uusi sensori kisan ajaksi, jotta se voisi edes yrittää jotenkin muuntaa ongelmaa analyysikelpoiseksi dataksi.
 

Alfaukko

Voorumiukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
1307
Jos ne onkin ”menevän” näköiset ja hitaat? Itsehän haukuin nämä alkukaudesta nähdyt. Ei mennyt ”asiantuntemus” nappiin. 😂 Paljon muuttui autojen filosofia imulattioiden myötä.
Joo itsekin taisin haukkua Ferrarin hitaan näköiseksi. Tosin mikä sitten on konseptin lopullinen potentiaali? Oliko paketti vain heti valmiimpi käyttöön, mutta suuremmalle ilmanvastukselle ei ole mitään tehtävissä ilman kierreponttooneista luopumista?
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
178
Sijainti
Lappeenranta
Tiimit päivittävät autojaan Barcelonan kisaan. Saa nähdä, muuttuuko voimasuhteet mitenkään.

Aston Martin tuo radalle ja Lance Strollille B-version autostaan.


Red Bull kevenee.


Ferrari tehnyt ylimääräisiä testejä ns. Kuvauspäivänä.

Myös Mersu tuomassa (isoa) päivityspakettia Barcelonaan. Josko se vauhti alkaa taas löytyä.

 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1701
Toivottavasti Mersun päivitykset ovat edelleen ihan paskoja. Pitää todellakin toivoa, että Red Bull ja Ferrari löytävät vielä enemmän aikaa omista autoistaan.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5374
Jahas aston martin on nyt kopioinut red bullin. On kyllä aika hajuton ja mauton tiimi tuo aston kun ainoa asia mitä osataan tehdä on kopioida toisen konsepti.

En vain tajua ajatuksen juoksua tuossa. Luuleeko ne että kopioimalla pystyy taisteen mestaruuksista joskus tms tai että pysytään pitkässä juoksussa mukana kehityksessä?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1961
Hyvin ja verrattain nopeasti ne tuon kopiointihommansa ainakin näyttäisi hoitavan, propsit siitä. Oma konsepti oli susi, niin on kai tuossa mahdollisuus että kulkeekin ainakin merkittävästi paremmin kuin aiemmin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1741
Sijainti
Vyborg
Jahas aston martin on nyt kopioinut red bullin. On kyllä aika hajuton ja mauton tiimi tuo aston kun ainoa asia mitä osataan tehdä on kopioida toisen konsepti.

En vain tajua ajatuksen juoksua tuossa. Luuleeko ne että kopioimalla pystyy taisteen mestaruuksista joskus tms tai että pysytään pitkässä juoksussa mukana kehityksessä?
Tainnut Stroll tai joku muu tallin sisällä ehdottaa tyyliin että kopioikaa uusi auto Red Bullin autosta, jotta päästäisin suosta kohti kärkeä.
Kuulostaa hätäratkaisulta koko konsepti.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5374
Tainnut Stroll tai joku muu tallin sisällä ehdottaa tyyliin että kopioikaa uusi auto Red Bullin autosta, jotta päästäisin suosta kohti kärkeä.
Kuulostaa hätäratkaisulta koko konsepti.
Tämäpä. Kyllähän se noinki onnistuu, mutta kuten sanoit pääsee lähelle, mutta ei koskaan niin lähelle että voisi voitoista kamppailla koska se tiimi mitä kopioitu on aina askeleen edellä kehityksessä. En silleen ymmärrä tätä logiikkaa et mikä järki kopioida?
 
Ylös