F1-Uutisia 2022

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3577
Mielestäni kulukattorangaistuksen vuoksi Verstappenin pitäisi menettää kuljettajien mestaruus, koska sarja oli niin tasainen. Samalla mestaruus menisi osoitteeseen, johon se muutenkin sääntöjen mukaan olisi kuulunut.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1611
Pomppimiseen edestakas mannerten väliin löytyy syy asiasta jota F1 tai FIA ei voi hallita - sää
Enemmän avattu videossa
Varmasti totta....Eclestonehan sanoi (tietysti huumorilla), että jokaiselle moottoriradalle pitäis rakentaa kastelujärjestelmä ja rata kastella, nii saatais parempia kisoja.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9639
Sijainti
Helsinki
Taitaa nykyisistä talleista vain Ferrari, Haas ja Williams alkujaan tulleet sarjaan noilla nimillä. Muilla talleilla lie kaikilla joku muu nimi taustalla, ennen nykyistä nimeä. Tosin Williamsillakin (Fränkillä) oli tätä tallia ennen talli, jonka möi Walter Wolfille ja ekalle tämän tallin kisakaudelle runko tuli Marchilta (ja patti Fordilta).

Niin siis pointtina, että varmaan RB:lle ottaja löytyisi. Taitaa olla vaan niin vahva brändin vahvistus RB:lle tämä moottoriurheilu, ettei se siitä ihan heti luovu. Alpha Taurikin buffaamassa konsernin muotia.
Mclaren myös.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5544
Mielestäni kulukattorangaistuksen vuoksi Verstappenin pitäisi menettää kuljettajien mestaruus, koska sarja oli niin tasainen. Samalla mestaruus menisi osoitteeseen, johon se muutenkin sääntöjen mukaan olisi kuulunut.
Eihän se menisi, vaan jäisi kokonaan jakamatta. Kuten kuuluukin.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
Nyt pikkkulinnut kertoo että RBR penalti budjettikaton ylittämisestä olisi ATR (Aero Testausajan) leikkaus 25% (tai 25 %-yksikköä) eli valmistajien 1 tilan turvin aikaa olisi normisti 70% sallitusta ajasta jonka mm 7-> on käytössä, mutta rangaistuksen jälkeen sitä olisi vain 45% tai 52,5% (riippuen onko % tai %-yksikkö)
Mielestäni aika brutaali rangaistus jos noin menee ajatellen että se on kuitenkin luokassa pieni ylitys.
Toisaalta ko.rangaistus on samalla kyllä sellainen joka jää piiloon yleisöltä, eli sitä ei huomaa kuin mahdollisena heikentyneenä suorituskykynä eikä teennäisiä lähtöruudukko rankkuina tai rauhallisina sakkoina


Sent from my iPad using Tapatalk
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
No Neweyn piirrellessä suuria linjoja, aero-testaus ei välttämättä ole niin justiinsa. Käsittämätön velho kyllä kyseessä. Kyllähän tuollainen useammin miljoonan ylitys (5-7m tainnut olla yleisin mitä on huhuttu?) on järkyttävän iso. Eikä prosentteinakaan nuo jää minkään pyöristyksen piikkiin, vaan selkeä ylitys. 2020 kaudella noita sai koeponnistaa ja ilmeisesti RB luuli löytäneensä porsaanreiän, eikä koeponnistanut sitä ja nyt paukahti käsille.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5544
Et hirveästi urheilua ole seurannut? Doping-skandaaleissa (jonka luen olevan verrannollinen tähän) palkinto siirtyy, sitä ei poisteta.
Et taida olla itse seurannut sitten Formuloita, kun Schumilta vietiin pisteet, muttei voittoja.😂
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9326
Et hirveästi urheilua ole seurannut? Doping-skandaaleissa (jonka luen olevan verrannollinen tähän) palkinto siirtyy, sitä ei poisteta.
Ranskan ympäriajon voittajien paikat vuosina 1999-2005 ovat tyhjiä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15042
FIA lopettaa kilpailujohtajien rotaation loppukaudeksi.

https://www.motorsport.com/f1/news/in-full-the-fia-report-on-the-f1-japanese-gp-crane-incident/10387600/
Kauden viimeisissä kisoissa tuomaristoa johtaa Niels Wittich. Ehkä pysyvästi ensi kaudesta lähtien.
Ehkä vähän liian aikaisin luopui tuosta kierrättävästä järjestelmästä tai oikeammin näiden pääkaverienhan piti olla nimenomaan tukipareina toisilleen.

Tuo ei sinänsä edes ollut lehtien kohuotsikoinnin huomioiden uutta kun periaatteessa ihan jo vuodesta 1979 pääosin lähtien Derek Ongaronkin päivistä lähtien täydentäen tietysti Charlie Whitingin päiviin asti oli maakohtainen virallinen lähettäjä myös edelleen tärkeä osa F1-kisojen päättäjyyttä.

Tosin Monzan 1978 ja Gianni Restellin murhenäytelmän jälkeen (Osin tietysti tragedialle altisti yhteislähtö vähän miten sattuu toimivien liikennevalojen ja kansallislipun heilutuksen myötä.) ei maakohtaisilla virallisilla lähettäjillä ole ollut samaa päätösvaltaa kuin mitä sitä ennen.

Mitä nyt tietysti poikkeus joukossa oli Pierre Stasse silloisen CSI:n ja Pierre Ugeuxin (Bernien edeltäjä.) enemmän tai vähemmän selvempänä mukana olleena käytännön virallisena lähettäjänä vuoteen 1977 asti.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3577
Et taida olla itse seurannut sitten Formuloita, kun Schumilta vietiin pisteet, muttei voittoja.😂
Verstappeniltakin pitäisi viedä pisteitä, mutta ei voittoja. Mutta eiköhän FIA ole niin saamaton, että rangaistus kohdistuu vain talliin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5544
Verstappeniltakin pitäisi viedä pisteitä, mutta ei voittoja. Mutta eiköhän FIA ole niin saamaton, että rangaistus kohdistuu vain talliin.
Niin siis Schumin tapauksessa Schumi veti vihkoon, Red Bullin tapauksessa Red Bull, eikä Max.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2811
Aika hassu noita on lähteä erottelemaan. Jos talli rikkoo sääntöjä, niin kyllähän siitä kuskikin hyötyy. Jostain muinaisista Schumin rangaistuksista nyt sinänsä turha puhua, touhu on varmasti ollut vielä naurettavampaa siihen aikaan. Ja toisaalta kun rangaistuksissa nyt ei pysy yhtenäinen linja edes kisasta toiseen , niin mitä voi olettaa kun aikaväli alkaa olla vuosikymmeniä.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5544
Aika hassu noita on lähteä erottelemaan. Jos talli rikkoo sääntöjä, niin kyllähän siitä kuskikin hyötyy. Jostain muinaisista Schumin rangaistuksista nyt sinänsä turha puhua, touhu on varmasti ollut vielä naurettavampaa siihen aikaan. Ja toisaalta kun rangaistuksissa nyt ei pysy yhtenäinen linja edes kisasta toiseen , niin mitä voi olettaa kun aikaväli alkaa olla vuosikymmeniä.
Niin mikä sitten on sopiva aikajänne, mihin saa verrata? Onko se kaikkien kollektiivinen mielipide asiasta, vai vain pienen osan?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15042
Mielestäni kulukattorangaistuksen vuoksi Verstappenin pitäisi menettää kuljettajien mestaruus, koska sarja oli niin tasainen. Samalla mestaruus menisi osoitteeseen, johon se muutenkin sääntöjen mukaan olisi kuulunut.
Näinpä.

Etenkin mikäli nuo rikkomukset osoitettaisiin säännöllisen selviksi ja hyvinkin törkeiksi niin näin pitäisi kyllä tehdä.

Todennäköisemmin kuitenkin Verstappenin paapomisen nimissä (Sikäli kun samoin on hemmoteltu myös Hamiltoniakin.) niin yhtä todennäköisesti kärsijä olisi Red Bull itse tallina.

Tämänkin vuoksi ja Suzukan farssin nimissä FIA:n pitäisi kyllä tehdä selkeä tutkimus ja mikäli ei niin tekisi niin talleilla edelleen olisi kyllä valitusoikeus koskien tätä vuotta voimassa.

Siihen olisi ihan turha Hornerin, Markon tai kenenkään muun Red Bull-päättäjän ryhtyä puhumaan mistään päätöksenteon vaikeudesta tekosyin kun Mersun kärsijän asemassa olisi viime vuonna ollut kuitenkin sama riehuminen ja nyyhkyvirsi.

Täten vaikka Verstappenia voisi nyt melkein viimein lopullisesti mestarina pitää tälle vuodelle etenkin nyt Austinin lopputuloksin (Ja selvemmin edes kun viime vuoden lopun lopullisen oksettavassa farssissa.) niin siltikin tuolle jäänee tai jäisi pienen epäilyksen vara ja tietyin ehdoin vielä hyvin teoreettisesti vähän toisin menetelmin tallikilpa voisi olla edelleen auki.

Verstappen kuten myös Leclerc tuntuvat kuuluneen junnuhuippuina juurikin pienoiskisojen eli sprinttien suuriin hyötyjiin kuten myös tuon nopeimman kierroksen pistetavoitteluun.

Tosin mikäli oikeus olisi viime vuoden perseilyjen päätteeksi ollut jotenkin voimassa tai mikäli itse olisin ollut lajin päättäjistössä niin ehkä pitkin hampain Verstappen olisi tuplamestari kuten onkin ilman muita hyvinkin ravistelevia ihmeitä niin siltikin viime vuoden päätteeksi täksi vuodeksi tuore mestari olisi ollutkin kyllä melkoisessa kilpailukiellossa tuomaristovittuilun jälkeen.

Kuukaudesta puoleen vuotta olisi kyllä tehnyt ihmeitä tai sitten ei, mutta sittenpä olisi lähtenyt lisenssi pois pysyvämmin tai vähintään vuodeksi suunsoiton jatkuessa.

Kun kerran kykyjäkin on niin olisi kieltämättä ollut mielenkiintoista nähdä Verstappenin nousu mestariksi sitten kilpailukiellosta käsin mikäli niin superlahjakas on kuten Hollannissa juuri nyt tapana kovin fanaattisesti on ollut hehkutella häntä.
 
Ylös