F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
E. Tuhero sanoi:
Ei tuossa Dennis turhia ketään syyttele, toteaa vaan että jollakin tallilla on luultavasti viritelmä joka ei ole säännön hengen mukainen ja nyt pitää selvittää onko se FIA:n mielestä sallittu vai ei. Kyllä ne säännöt pitää edelleen olla Ferrarille samat vaikka siellä Kimi nyt ajaakin.

Katsotaan nyt ensin tuleeko tuosta ikinä mitään, toistaiseksi tuota ei juurikaan uutisoitu muualla.

Niinpä niin, jotkut vain tuntuvat tulkitsevan hieman negatiiviseen sävyyn nuo Denniksen kommentit.

Autojen vauhti on ollut kyllä niin ylivoimaista, etteipä tuo mikään hirveä yllätys vaikka Ferrarilla tällainen pohjalevy olisikin. Tuotahan on teoriassa vaikea todeta heti laittomaksi, koska noilla pohjalevyilläkin sallitaan pienet toleranssit, eikä kukaan muu tiimi varmaankaan ole aikaisemmin tajunnut hyödyntää taipuvaa pohjalevyä. Selkeästi kuitenkin sääntöjen hengen vastainen laite, jos tuo juttu siis nyt on totta.

Mielenkiintoista nähdä onko Kullalla jotain tietoa tästä pohjalevystä.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Juzo sanoi:
McLarenin kannaltahan tilanne on sillä tavalla ihan sama, jos FIA toteaa pohjan lailliseksi, niin sitten sellainen löytyy myös McLarenista.
Heh luuletko, että McLaren saa sitä toimimaan kun ei saanut yksiä vaimentimiakaan pelaamaan.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Henkkaa^ sanoi:
Sellaista tällä kertaa, ainahan autojen laittomuudesta keskustellaan, tällä kertaa peruste näyttää olevan tämä: "All cars have a form of stay holding the front of the floor in place, but rivals noticed an unusually complex arrangement on the Ferrari when the bodywork was off the car in the Melbourne pit garage."

Eli ferrarilla on "epätavallisen monimutkainen järjestely pohjalevyn etukiinnityksessä" eihän se vielä todista, että se olisi laiton.

"The current FIA test on that part of the car apparently involves only checking with an upward force." Elikkäs FIA testaa vain, että taipuuko pohjalevy ylöspäin. En tajua näitä jatkuvia spekulointeja autojen laittomuudesta, luulisi ainakin että FIA sorkkisi joka ikisen auton niin tarkkaan läpi, ettei sanomisen sijaa jää.

EDIT: ttp://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/03/512974 Ron setä syyttelee muita jo taktiikoista, jotka eivät sovi heille. Katkeruutta havaittavissa? :wink:
No, saattaapi jotain pientä katkeruutta ollappi...
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
Juzo sanoi:
Ferrarin innovaatiot: 1) taipuvat siivet 2) taipuva pohja

Ilmeisesti Ferrari oli taas unohtunut sen kohdan säännöistä, missä kielletään liikkuvat aerodynaamiset osat. McLarenin kannaltahan tilanne on sillä tavalla ihan sama, jos FIA toteaa pohjan lailliseksi, niin sitten sellainen löytyy myös McLarenista.

Taisipa olla muuten eräs Ferrari-tallikin kieltämässä massavaimenninta.
Eikös Briatore sanonut että Dennis valitti Ranskan GP.n jälkeen massavaimentimesta.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Warwick sanoi:
Eikös Briatore sanonut että Dennis valitti Ranskan GP.n jälkeen massavaimentimesta.

Joo taisihan se sanoa jotain, että 1 talli ei saanut sitä pelaamaan ja se oli McLaren. Todellisuudessa Ferrari kuitenkin taisi protestoida tuosta massavaimentimesta vaikka heillä se olikin käytössä, koska ilmeisesti Bridgestonen renkailla siitä ei ollut vastaavaa hyötyä kuin Michelineillä.

"The FIA has never revealed what information led to the decision to ban the mass dampers, and Briatore initially accused McLaren and Ferrari of pushing for the ban. McLaren boss Ron Dennis, however, has denied it was his team that protested the device."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/55982
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Juzo sanoi:
McLarenin kannaltahan tilanne on sillä tavalla ihan sama, jos FIA toteaa pohjan lailliseksi, niin sitten sellainen löytyy myös McLarenista.
Eiköhän tuota pohjaratkaisua(kin) ole yritetty väsätä mäkillä pitemmän kaavan mukaan ja kun on huomattu että ei toimi heillä kuten jollain muulla tallilla niin ei muuta kuin syytökset laittomista virityksistä kehiin...
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
kessel sanoi:
Eiköhän tuota pohjaratkaisua(kin) ole yritetty väsätä mäkillä pitemmän kaavan mukaan ja kun on huomattu että ei toimi heillä kuten jollain muulla tallilla niin ei muuta kuin syytökset laittomista virityksistä kehiin...
Vaikka McLaren ei päätynyt käyttämään massavaimenninta ei tarkoita sitä etteivätkö he osaisi sellaista rakentaa. Käytännössä kyse oli vain siitä, että alusta toimi paremmin ilman tuota vaimenninta. Tuo massavaimentimen toimintaperiaate ei ollut mitenkään erityisen monimutkainen ja se oli käytössä lähes kaikilla muilla tiimeillä. Kimihän sanoi, että he olivat jo kauan sitten testanneet tuota massavaimenninta eikä siitä ollut heille mitään hyötyä.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
eikös formuloiden hienous teknisellä puolella ole siinä, että täysin selvältä näyttävien sääntöjen puitteissa kyetään silti innovoimaan jotain mikä ei ole ikinä kenellekkään tullut mieleen? myönnettäköön tähän väliin että olen syyttänyt ferraria aikaseimmin huijaamisesta, mutta on silti typerää että jos keksii jotain mikä on sääntöjen mukainen(vaikkakin ehkä hengen vastainen), läpäisee preseason tarkastukset ja on selvä innovaatio mikä ei vain muille ole tullut mieleen, niin katkeroituneena oman kompetenssin puutteesta syytetään huijaamisesta. nautitaan nyt vain porukalla ihmisapinan kaadosta... :)
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
The FIA placed a particular emphasis on examining floors at Melbourne, and took a close look at the Ferrari. Sources close to the FIA suggest that at this stage the team has been given the benefit of the doubt. Mitähän tää nyt tarkalleen tarkottaakaan.Oisko että FIA:ta lähellä olevat lähteet vihjaavat että tällä hetkellä tiimi on antanut henk.kohtaisen voiton epäilijöille... vai että saanut voiton siitä että ei löytynyt vielä mitään?
 
Viimeksi muokattu:

Japp

Master
Liittynyt
2.9.2000
Viestit
268
Sijainti
ES Asia
Jeanlean sanoi:
The FIA placed a particular emphasis on examining floors at Melbourne, and took a close look at the Ferrari. Sources close to the FIA suggest that at this stage the team has been given the benefit of the doubt. Mitähän tää nyt tarkalleen tarkottaakaan.Oisko että FIA:ta lähellä olevat lähteet vihjaavat että tällä hetkellä tiimi on antanut henk.kohtaisen voiton epäilijöille... vai että saanut voiton siitä että ei löytynyt vielä mitään?
Yksinkertaisesti FIA epäilee jonkun(=Ferrari) tallin saavuttaneen etua ko ratkaisusta tällä hetkellä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Jeanlean sanoi:
The FIA placed a particular emphasis on examining floors at Melbourne, and took a close look at the Ferrari. Sources close to the FIA suggest that at this stage the team has been given the benefit of the doubt. Mitähän tää nyt tarkalleen tarkottaakaan.Oisko että FIA:ta lähellä olevat lähteet vihjaavat että tällä hetkellä tiimi on antanut henk.kohtaisen voiton epäilijöille... vai että saanut voiton siitä että ei löytynyt vielä mitään?
Pakko myöntää, termi (tai miksi sitä nyt ikinä haluaakaan kutsua) oli itsellenikin uusi, joten googletin.

To give benefit of the doubt:
"to believe something good about someone, rather than something bad, when you have the possibility of doing either."

Eli eivät osaa sanoa juuta eivätkä jaata, mutta ovat kumminkin valmiimpia uskomaan, että Ferrari ei ole huijannut. :alppu:
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Kyllä tää on kovvoo sotaa :thumbup: . Eikös viime vuonna mäkki ollut se talli, joka teki Rellun massa-iskunvaimentimista sen protestin?. Relluhan sekosi hetkeksi koska auto oli suunniteltu niiden varaan. Onkohan Ferrarilla varasuunnitelma jos tuo liikkuva pohjalevy poistetaan?... Luulisi...
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Tuollaiset yksittäiset ratkaisut kuin massavaimennin, pohjalevy ym ym eivät tee autosta kuin kymmenyksen tai kaksi nopeamman. Räikkönen oli yli sekunnin Ladoja nopeampi avauksessa joten nou hätä vaikka siitä sanktiota tulisikin. Ja varsinkinkun tiedetään että mitään laitonta ei ole edes olemassa.

On se paskaa porukkaa. No tämähän oli odotettavissa ja sama märinä tulee jatkumaan läpi koko kauden. Malesiassa Kimi kiitää muita karkuun samalla tahdilla ja imago muutosta hakevan musuttajatallin pasmat sekoaa lopullisesti. Ein se paljoa tartennu. Yksi voitto Kimille ja homot soittaa torvea.

TÄSSÄ TULI TAAS YKSI ESIMERKKI LISÄÄ SIITÄ MIKSI TUOTA TALLIA EN OLE KOSKAAN VOINNUT KANNATTAA
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hyvin on menny Dennisin propaganda-puuro jakeluun medioille.

"Ferrarin kovimmat vastustajat ovat taipuvaisia uskomaan, että italialaistalli on jälleen keksinyt jotain sellaista, joka on vähintään sääntöjen hengen vastaista."

Lukee Iltasanomissa, oikeasti pitäisi lukea että "Ferrarin kovimmat vastustajat ovat jälleen taipuvaisia uskomaan, että italialaistalli olisi keksinyt jotain sellaista, joka on vähintään sääntöjen hengen vastaista."

Nimittäin ei Ferraria ole hylätty teknisten sääntöjenvastaisuuksien takia sen useammin kuin muitakaan talleja. Ainahan voidaan vedota Malesian tapaukseen, mutta kaikilla talleilla on vuosien varrella ollut epäselvyyksiä näissä mitoissa ja ei niitäkään aina ole hylätty. Jotenkin vaan tuosta Ilttiksen uutisoinnista vaan tulee mieleen että Ferrari on TAAS tehnyt jotain laitonta.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Jännää nähdä mistä meinaa Mclada sen sekunnin kierrokselle repiä. Renkaat ovat samat, koneet pysyvät kutakuinkin samoina. No ilmeisesti tämä on se tie eli heikennetään muita ja sutkataan itse sen minkä ehditään.Säälittävää mcLaren säälittävää.:tongue:
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
!?!?!

En kannata McLarenia.

Kannatan Suomalaisia kuskeja.

Ja kyllä sympatiani ovat myös tulokas Hamiltonin puolella.

Mutta sinun provosi MaranelloRed ovat SÄÄLITTÄVIÄ.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Leeds sanoi:
En kannata McLarenia.

Kannatan Suomalaisia kuskeja.

Ja kyllä sympatiani ovat myös tulokas Hamiltonin puolella.

Mutta sinun provosi MaranelloRed ovat SÄÄLITTÄVIÄ.
Pysyhän pöksyissäs. Jos sanon oman mielipiteenin niin ei siitä kannata provosoitua. Ilmaisen itseäni ja tunteitani suorin sanoin ja tekstein joten jätä lukematta jos sieppaa noin syvältä.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
MaranelloRed sanoi:
Pysyhän pöksyissäs. Jos sanon oman mielipiteenin niin ei siitä kannata provosoitua. Ilmaisen itseäni ja tunteitani suorin sanoin ja tekstein joten jätä lukematta jos sieppaa noin syvältä.
Eihän niitä voi olla lukematta vai pitäisikö sinun olla itse lukematta?:eek:
Saa täällä sanoa mielipiteensä, kunhan ei rupea haukkumaan jotakuta hahmoa, niin silloin helpot bännit tulee.:D
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
Todellakin kannattaa muistaa, että näitähän on aina tullut ja tulee olemaan. Lähin tapaus minkä muistan niin ferrarihan teki protestin vuonna 1998 mclarenin käyttämästä kahden jarrupolkimen järjestelmästä brasilian gp:ssä. Vedottiin johonkin laittomaan luistonestoon tjsp. Kumminkin laite kiellettiin, eikä mclarenin vauhti tipahtanut vaan häkkinen ajoi voittoon.
Mitäs olikaan sitten seuraavassa kisassa? Valokuvaaja sai kuvan michael schumacherin ferrarista molemmilla puolilla mutkaa, jossa vain toisen puolen jarrulevyt hehkuivat tulipunaisina, kumminkaan rangaistuksia ei jaettu.

Vuonna 2001 oli viidessä ensimmäisessä kisassa epäiltiin Ferrarilla olevan jonkinlainen laiton luistonestojärjestelmä käytössä ja povailtiinkin, että Ferrarin vauhti loppuisi Espanjan GP:ssä kun muut tallit saisivat luistoneston käyttöön. Kumminkin Mika rykäisi paalulle ilman luistonestoa, koska järjestelmässä oli jokin vika. Kaikki muistavat tuon kauden varmasti täydellisestä Ferrarin ylivoimasta.

Nämä vain osoituksena siitä, ettei se auton ylivoima yleensä ole kiinni yhdestä järjelmästä, vaan kaikkien osien kokonaisuudesta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös