F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
MaranelloRed sanoi:
Jännää nähdä mistä meinaa Mclada sen sekunnin kierrokselle repiä. Renkaat ovat samat, koneet pysyvät kutakuinkin samoina. No ilmeisesti tämä on se tie eli heikennetään muita ja sutkataan itse sen minkä ehditään.Säälittävää mcLaren säälittävää.:tongue:
Tämä provoa:confused:

Kyllähän tilanne on tunnistettu/tunnustettu McLarenilla, että Ferrari on huomattavasti nopeampi.

Ron Folioliivi aloitti heti ensimmäisen kisan jälkeen taas tämän sodan:jaska:
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
Amerikkalaisen Speed tv-kanavan mukaan McLaren olisi muutaman muun tallin kanssa tehnyt Australian GP:n tuomaristolle tutkintapyynnön Ferrarin uudesta autosta. McLaren on epäillyt Ferrarin käyttävän autonsa pohjassa laittomia aerodynaamisia osia, jotka suurissa nopeuksissa venyvät yli säännöissä sallittujen mittojen, mutta ovat sääntöjen mukaisia auton ollessa pysähdyksissä. Vastaavanlaista keskustelua käytiin viime vuonna Ferrarin siivekkeistä, jotka vastaavalla tavalla venyivät suurissa nopeuksissa.

McLarenin tallipomo Ron Dennis kertoi, että muutaman kisan jälkeen nähdään mikä on sallittua ja mikä ei. Ferrarin tiedottaja totesi, että aina kun Ferrari on nopein, ryhtyvät muut tallit protestoimaan. Ei ole ensimmäinen kerta, kun Ferraria syytetään perusteettomasti laittomuuksista.

Tuomariston tarkastuksissa Ferrarin autoista ei löytynyt laittomuuksia.

Sportti.com

Ja Eiköhän se auto ole jo tarkastettu talven aikana teknisesti ja muiden asioiden kohdalta...Pakkohan FIA:n on tarkistaa asia jos joku talli haluaa protestoida autoa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

wallu13

Well-known member
Liittynyt
18.8.2006
Viestit
93
E. Tuhero sanoi:
Ei tuossa Dennis turhia ketään syyttele, toteaa vaan että jollakin tallilla on luultavasti viritelmä joka ei ole säännön hengen mukainen ja nyt pitää selvittää onko se FIA:n mielestä sallittu vai ei. Kyllä ne säännöt pitää edelleen olla Ferrarille samat vaikka siellä Kimi nyt ajaakin.

Katsotaan nyt ensin tuleeko tuosta ikinä mitään, toistaiseksi tuota ei juurikaan uutisoitu muualla.
No mutta, ennenhän Ferrarilla on aina ollut eri säännöt kuin muilla, miksi nyt Kimin tulon jälkeen pitäisi olla samat?
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Jeanlean sanoi:
Ja Eiköhän se auto ole jo tarkastettu talven aikana teknisesti ja muiden asioiden kohdalta...Pakkohan FIA:n on tarkistaa asia jos joku talli haluaa protestoida autoa vastaan.

Tietenkin auto läpäisee nykyisen FIA:n katsastuksen. Sama asia kuin se taipuvien siipien juttu, lähes kaikilla talleilla siivet taipuivat, mutta silti kaikki läpäisivät FIA:n tarkistuksen. FIA:lla ei varmaan ole tällä hetkellä sellaista mittalaitetta, jolla voitaisiin todeta tuollainen pohjalevyn joustaminen.
 

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
On vissiin sit käyny taas niin, ettei McLaren ole saanut oman autonsa pohjaa taipumaan, mutta on yrittänyt, niin pitää valittaa siitä kun se toimii muilla. :yuck:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kimi voisi ehdottaa Dennisille, että antaa hänen testata päivän tai pari ja voidaan sen jälkeen todeta, että kyllä se McLarenkin kulkee kovempaa kuin miltä nyt näyttää :eek:
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
wallu13 sanoi:
No mutta, ennenhän Ferrarilla on aina ollut eri säännöt kuin muilla, miksi nyt Kimin tulon jälkeen pitäisi olla samat?
Katkeraa niin katkeraa :nope: Jos auto kerran läpäisee FIA:n tarkastuksen niin ei pitäisi olla kenelläkään nokan koputtamista, ei edes kateralla Ronilla. Näihin itkemisiin pitäisi säätää joku sanktio, jos joku talli alkaa syyttelemään ja mitään ei löydykkään niin penalttia pitäisi antaa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Mikkoz84 sanoi:
Katkeraa niin katkeraa :nope: Jos auto kerran läpäisee FIA:n tarkastuksen niin ei pitäisi olla kenelläkään nokan koputtamista, ei edes kateralla Ronilla. Näihin itkemisiin pitäisi säätää joku sanktio, jos joku talli alkaa syyttelemään ja mitään ei löydykkään niin penalttia pitäisi antaa.
Pitäs kyllä diskata kaikki Mcladan pellet, kun noin käyvät Ferraria laittomuuksista syyttelemään!
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Leeds sanoi:
En kannata McLarenia.

Kannatan Suomalaisia kuskeja.

Ja kyllä sympatiani ovat myös tulokas Hamiltonin puolella.

Mutta sinun provosi MaranelloRed ovat SÄÄLITTÄVIÄ.
Emmä ainakaan tossa mitään provoa nähny, Se oli täyttä asiaa. :thumbup: :thumbup: Antaa Dennisin natista, ku huomaa että ne ei ikinä tule saamaan sitä sekuntia kiinni. Kyllä siellä McLadalla on niin kädetöntä porukkaa...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Säännöthän sanovat että liikkuvat aerodynaamiset osat ovat kiellettyjä, mutta tällä perusteella voitaisiin kaikki autot todeta sääntöjen vastaisiksi. Jokaisessa autossa siipi taipuu hieman ja katteet lepattavat jne. Eikä mitään autoa voida hylätä suoraan sillä perusteella että siinä on liikkuva aerodynaaminen osa, koska tosiaan kaikista autoista niitä löytyy. Eli pitää asettaa jonkinlaiset rajat sille että kuinka paljon jokin tietty osa voi sitten taipua. Tällä sitten oma mittaustapansa jonka pitää olla samanlainen. Tämä mittaustapa taas ptää ilmoittaa talleille etukäteen, jotta tallit voivat rakentaa autonsa siihen perustuen.

Tämä on nyt sitä missä insinöörit tulevat peliin ja kehittävä sitten sääntöjen suhteen että rakennetaan sitten sellainen auto, joka taipuu juuri sen sallitun määrän.

Toki sitten oikeasti räikeät tapaukset voidaan hylätä suoralta kädeltä (esim. hydraulisesti säätyvät siivet), mutta tollaset taipumiset ja venymiset sun muut ovatkin sitten oma lukunsa, koska on käytännössä on lähes mahdotonta tehdä auto joka ei jollain joustaisi jostain paikkaa ilmanvastuksen voimasta tai se ei olisi ainakaan kauhean nopea :p
 

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
Mikkoz84 sanoi:
Katkeraa niin katkeraa :nope: Jos auto kerran läpäisee FIA:n tarkastuksen niin ei pitäisi olla kenelläkään nokan koputtamista, ei edes kateralla Ronilla. Näihin itkemisiin pitäisi säätää joku sanktio, jos joku talli alkaa syyttelemään ja mitään ei löydykkään niin penalttia pitäisi antaa.
Niin läpäisihän se samaan tapaan kuin Renaultin massavaimentimet, lähes kaikkien tallien taipuvat siivet ja 97-98 McLarenin kolmas poljin:eek:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Jeanlean sanoi:
Kiitos linkistä. :)

Tosin edelleen kyllä vähän ihmettelen, miten ihmeessä tuo voisi vaikuttaa suoranopeuksiin, kun käsittääkseni diffuusori on ns. "drag-free"- aluetta, eli ilmanvastusta ei käytännössä katsoen ole. Korjatkaa jos olen väärässä. :confused:

Jos Ron on suoranopeuksista huolissaan, taitaa olla jo vähän myöhäistä. Ainakin koneen suhteen. :wink:
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
but a post-race FIA inspection has cleared all teams. Still, team boss Ron Dennis believes some rule clarification could be issued soon by the FIA.


The Ferrari floor, for one, has passed scrutineering in every race it was used so far, at least since the Japanese Grand Prix last year.

Ferrari's case, at least, this part was already in use at the end of last season, as pointed out in autosport.com's 2006 Brazilian GP Technical Review.

Taitaa Dennis vaan olla tehnyt vähän liian hätäsen valituksen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
MaranelloRed sanoi:
Tuollaiset yksittäiset ratkaisut kuin massavaimennin, pohjalevy ym ym eivät tee autosta kuin kymmenyksen tai kaksi nopeamman. Räikkönen oli yli sekunnin Ladoja nopeampi avauksessa joten nou hätä vaikka siitä sanktiota tulisikin. Ja varsinkinkun tiedetään että mitään laitonta ei ole edes olemassa.
Ja kun tiedetään että ainoa asia, joilla tehdään sekunnin ero toiseen talliin, on renkaat, niin vois mr Dennis vaan yrittää saada ne Bridgestonet toimimaan.:rolleyes:

Ulapalla on myös Renault renkaitten suhteen.:ahem:

Bemu hajuilla, ja loistava taktiikka lähteä pehmeillä liikkeelle. Siihen jäi Paragonin pojat, kuin täi tervaan.:tongue:
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Tuohon Ferrarin pohjaan liittyen jossain kirjoitettiin, että vauhdin kiihtyminen suorilla aiheuttaa pohjassa aerodynaamisen sakkauksen, jonka seurauksena vastus vähenee ja suoranopeus kasvaa. Mutkissa (eli hiljaisemmissa nopeuksissa) sakkaustila loppuu ja aerodynaaminen pito alkaa jälleen vaikuttamaan.

Edit: No tuossa edeltävässä autosportin linkissähän tuota juttua selitetäänkin :)

Asiasta kuudenteen, käsi ylös ketä huvittaa tämä Whitmarshin HIEMAN keinotekoinen vertaus Schumin ja Hamiltonin debyyttikisoista :D

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/03/513277
 
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4575
Sijainti
Kokkola
Miten yllättävää että esim. Bemarin taktiikka-asioissa ja sitten Ferrari-jutussakin äänessä on juuri Ron Dennis :rolleyes: :eek:
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Aqualizer sanoi:
Tuohon Ferrarin pohjaan liittyen jossain kirjoitettiin, että vauhdin kiihtyminen suorilla aiheuttaa pohjassa aerodynaamisen sakkauksen, jonka seurauksena vastus vähenee ja suoranopeus kasvaa. Mutkissa (eli hiljaisemmissa nopeuksissa) sakkaustila loppuu ja aerodynaaminen pito alkaa jälleen vaikuttamaan.

Edit: No tuossa edeltävässä autosportin linkissähän tuota juttua selitetäänkin :)

Asiasta kuudenteen, käsi ylös ketä huvittaa tämä Whitmarshin HIEMAN keinotekoinen vertaus Schumin ja Hamiltonin debyyttikisoista :D

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/03/513277
\o/ <--- molemmat kädet ylhäällä. Aika huvittavaa jep, jep.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös