F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kimi todellakin seuraa Schumacherin jalanjälkiä, ihan villunkimestariksi asti! :p
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
Jos on erinlainen rakennelma auton etuosassa niin ei se tarkota että se ois vilunkia...Sitäpaitsi se osa oli jo viimevuonna Ferrarilla...ottakaa jumalauta nyt selvää edes.
 

tpt

Active member
Liittynyt
15.8.2006
Viestit
41
Sijainti
Vaajakoski
Jep, jos FIA on tähän asti sen hyväksynyt(ainakin Japanista lähtien) niin ei kai Dennisin epätoivo sitä sääntöjenvastaiseksi voi muuttaa. Ja muilla on vielä epäreilu taktiikkakin :D
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
tpt sanoi:
Jep, jos FIA on tähän asti sen hyväksynyt(ainakin Japanista lähtien) niin ei kai Dennisin epätoivo sitä sääntöjenvastaiseksi voi muuttaa. Ja muilla on vielä epäreilu taktiikkakin :D
Mitähän Dennis vielä keksii, kai seuraavaksi Dennis ilmoittaa, että " Olen huomannut, että Ferrarin moottori vääntää enemmän kuin meidän, joten heillä on pakko olla jotain laitonta! "
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Formulat on yksi sellainen laji jossa tasan kaikki, siis aivan kaikki yrittävät parhaansa mukaan "huijata", löytää porsaan reikiä ja selvitä niistä. Säännöt ovat tiukat, mutta aina niistä löytyy aukkoja. Esim. jos osaa A testataan voimalla B ja silloin se ei saa taipua mihinkään. Niin samainen osa A on sääntöjen mukainen jos se ei taivu voimalla B vaikka se tekisi jotain ihan muuta voimalla 2*B... Toki asia esim. siipien kanssa ei nyt ole aivan näin yks-oikoinen.

Eli se on sitten enemmänkin sääntöjen tekijöiden vika jos kaikkea ei saada pois vaikka yritettäisiinkin. Mutta eikös se ole lajin suola, että uutta keksitään ja kokeillaan. Ollaanhan sentään tekniikan huipulla! Ron setä sais mennä itseensä. Ottais vaikka paukun tai kaks sillon tällön kuskiensa kanssa niin ei tarttis olla niin takakiree britti koko aikaa. :D
 

tpt

Active member
Liittynyt
15.8.2006
Viestit
41
Sijainti
Vaajakoski
Ghost_Glove sanoi:
Eli se on sitten enemmänkin sääntöjen tekijöiden vika jos kaikkea ei saada pois vaikka yritettäisiinkin. Mutta eikös se ole lajin suola, että uutta keksitään ja kokeillaan. Ollaanhan sentään tekniikan huipulla! Ron setä sais mennä itseensä. Ottais vaikka paukun tai kaks sillon tällön kuskiensa kanssa niin ei tarttis olla niin takakiree britti koko aikaa. :D
Täsmälleen samaa mieltä, esim. just aerodynamiikan kohdalla pitäiskin olla joustoa niin että kekseliäämpi suunnitelija voi saavuttaa etua, gp2 on sitten enempi tämmönen kaikille samat lähtökohdat sarja.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Fisichellakaan ei säästynyt Briatoren kritiikiltä
20.03.2007 15:31
Giancarlo Fisichella, kuva: Bryn Lennon/Getty Images

Renault'n F1-tallipäällikkö Flavio Briatore ei säästänyt edes viidenneksi ajanutta Giancarlo Fisichellaa kriittisiltä kommenteiltaan Australian GP:n jälkeen.

Kymmenenneksi jääneen Heikki Kovalaisen niskaan Briatore latasi täyslaidallisen, mutta Fisichellan kierrosajatkaan eivät Briatorea miellyttäneet.

- Kisan toisella puoliskolla hän oli jo hotellissa, Briatore sanoi Fisichellan keskikertaisista kierrosajoista Auto, motor und sport -lehden mukaan.

Fisichella teki parhaan kierrosaikansa 1.26,892 ennen ensimmäistä varikkokäyntiään. Ennen toista varikkokäyntiään hän pystyi vain aikaan 1.27,481 eikä yltänyt toisen varikkokäyntinsä jälkeen enää kertaakaan alle 1.28:n kierrosaikaan.


Jaa ei ollu heikki sit ainut ketä FBI(Flavio Briatore, Italia) haukku melbournen jälkeen, olikohan kyseessä auton huonotuminen, renkaiden sopivuus autoon vai Fisicon ailahtelevaisuus... tätä menoa rellulla on molemmat kuskit vaihtuneet ennen kauden loppua :tongue: , mutta toivotaan että heikki pärjää jo ensi kisassa paremmin
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Tuon Autosportin jutun mukaan Ferrarin ja Bemarin pohjalevy on kiinnitetty autoon jousen avulla. Nuo FIA:n testithän ilmeisesti tapahtuvat niin että pohjalevyä painetaan jollain tietyllä voimalla ja sitten mitataan paljonko pohjalevy antaa periksi.

Teoriassahan tuon jousitussysteemin avulla pystyttäisiin rakentamaan pohjalevyn jousto niin ettei se anna yhtään periksi jollain tietyllä voimalla, mutta sitten kun paine kasvaa tarpeeksi suureksi niin jousi painuukin kokonaan pohjaan.

Herää tietysti kysymys, miksi Ferrari ja BMW ovat halunneet asentaa tuollaisen jousituksen pohjalevyyn. Teoriassa se voisi jotenkin liittyä kanttarin ylityksiin, jolloin pohjalevy antaisi periksi. Mielestäni pohjalevy on kuitenkin aerodynaaminen osa eikä se todellakaan saisi liikkua minkään mekaanisen systeemin avulla.
 
Viimeksi muokattu:

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Juzo sanoi:
Tuon Autosportin jutun mukaan Ferrarin ja Bemarin pohjalevy on kiinnitetty autoon jousen avulla. Nuo FIA:n testithän ilmeisesti tapahtuvat niin että pohjalevyä painetaan jollain tietyllä voimalla ja sitten mitataan paljonko pohjalevy antaa periksi.

Teoriassahan tuon jousitussysteemin avulla pystyttäisiin rakentamaan pohjalevyn jousto niin ettei se anna yhtään periksi jollain tietyllä voimalla, mutta sitten kun paine kasvaa tarpeeksi suureksi niin jousi painuukin kokonaan pohjaan.

Herää tietysti kysymys, miksi Ferrari ja BMW on halunnu asentaa tuollaisen jousituksen pohjalevyyn. Teoriassa se voisi jotenkin liittyä kanttarin ylityksiin, jolloin pohjalevy antaisi periksi. Mielestäni pohjalevy on kuitenkin aerodynaaminen osa eikä se todellakaan saisi liikkua minkään mekaanisen systeemin avulla.
Tuon takia Dennis lähtikin kyselemään tutkimuksia asiasta. Ei pelkästään sen takia, että onko se laitonta vaan sen takia, että jos se on laillista niin voivat itekkin tehdä jotain samallaista.

Täs on sinänsä taas vedetty vähän suurta juttua yksinkertaisesta sääntöjen tulkitsemis asiasta. :tongue:
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
Säännöt alkaa olla niin tiukat, ettei etua enää voida hakea uusista teknisistä innovaatioista. Niimpä sitä haetaan tulkitsemalla sääntöjä vapaammin. Eli lisää sormilla osoittelua ja otsikoita sääntöjen kiertämisestä tulee tämän kauden aikana entistä enemmän.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niin kumpaahan nämä valituksen kohteeksi joutuvat pohjalevyt nyt siis tekevät,
nousevat vai laskevat vauhdin kasvaessa?
Itse voisin kuvitella, että nousevat kuten Autosport sanoo, mutta vähemmän yllättävästi kolmosella lukee jotain ihan muuta:

MTV3 sanoi:
Väitteen mukaan Ferrari-auton pohjan etupää putoaa vauhdissa alemmaksi. Auton suoravauhtia on mahdollista parantaa tällä tavalla liikkuvalla pohjalla. Säännöt eivät kuitenkaan salli liikkuvia aerodynaamisia apuvälineitä.
Autosport sanoi:
The recent allegations, following the Australian Grand Prix, suggest the Ferrari floor could lift at high speed leading the diffuser to stall. This could either increase straight-line speed through a loss in drag, or improve the car's balance by reducing rear downforce.
off topic: Mistähän kolmoselle oikeesti löytyis parempaa porukkaa töihin?
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No niin justiin. Hamilton ja Schumi. On nimittäin äärettömän suuri loukkaus puhua noista kahdesta edes samassa lausessa. Heidän aloituksessaan ei ole mittään toisiinsa verrattavaa. Hamilton hyppäsi erittäin määrätietoisten valmistelujen jälkeen hyvän auton rattiin ja teki sen mitä pitikin. Katsotaans muutama kisa eteenpäin kun pitää sitten ajaa rengas rengasta vasten hangaten esim. Massan kanssa kilpaa niin miten sitten on asioiden laita tai kun takana onkin Räikkönen ja kisan voitosta aletaan vääntämään.

Tuo Martin poju onkin ilmeisesti saanut kontolleen olla tietynlaisena virallisena paskanjauhajana mcladalla kun ronny tutustuu sääntökirjoihin ja esittää protesteja milloin pohjista ja milloin taktiikoista.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Ghost_Glove sanoi:
Niin kumpaahan nämä valituksen kohteeksi joutuvat pohjalevyt nyt siis tekevät,
nousevat vai laskevat vauhdin kasvaessa?
Itse voisin kuvitella, että nousevat kuten Autosport sanoo, mutta vähemmän yllättävästi kolmosella lukee jotain ihan muuta:





off topic: Mistähän kolmoselle oikeesti löytyis parempaa porukkaa töihin?
Niin, en tiiä. Ilmeisesti sen lattian ylöspäin siirtyminen on säännöissä kielletty, mutta alaspäin siirtyminen ei olisi.

http://www.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/070321092905.shtml

It has been reported that the under-bodies of the teams' single seaters, which may lower at speed to give a performance advantage in a straight line, came under scrutiny by rivals and the governing body in Australia.
Tiiä ny sitten mistä tässä on kyse.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
MaranelloRed sanoi:
Tuo Martin poju onkin ilmeisesti saanut kontolleen olla tietynlaisena virallisena paskanjauhajana mcladalla kun ronny tutustuu sääntökirjoihin ja esittää protesteja milloin pohjista ja milloin taktiikoista.
Mutta Norbert-possu on ollut hiljaa lähiaikoina. Jokohan Malesiassa kuullaan pahoitteluja Fernandolle kun motti ei kestänytkään? :D
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Banaani sanoi:
Mutta Norbert-possu on ollut hiljaa lähiaikoina. Jokohan Malesiassa kuullaan pahoitteluja Fernandolle kun motti ei kestänytkään? :D
:D
Joo ihmeen hiljainen on ollut. Mitenkäs ne menikään ne vakio selitykset ???

On se kohtalon ivaa jos mclaren pelittää moitteetta koko kauden ja jompi kumpi onnistuu vielä mestaruudenkin sillä nappaamaan. Se on ehkä painajaisista pahin. Ainakin mulle.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ghost_Glove sanoi:
Niin kumpaahan nämä valituksen kohteeksi joutuvat pohjalevyt nyt siis tekevät,
nousevat vai laskevat vauhdin kasvaessa?
Itse voisin kuvitella, että nousevat kuten Autosport sanoo, mutta vähemmän yllättävästi kolmosella lukee jotain ihan muuta:
Itse voisin kuvitella että vauhdin lisääntyessä laskevat, jos siitä aikovat saada jotain hyötyä.

Mahdollisimman matala maavara, sitä ne ennen oli..
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Oberfeldwebel sanoi:
Itse voisin kuvitella että vauhdin lisääntyessä laskevat, jos siitä aikovat saada jotain hyötyä.

Mahdollisimman matala maavara, sitä ne ennen oli..
Itse veikkaisin, että nousee kuten autosport kertoo. Korkempi pohja edestä tarkoittaa pienempää ilman etenemisnopeutta keulaosan alla -> paine nousee (eli vähemmän alipainetta) -> keulan downforce vähenee. Lisäksi pienempi ilman etenemisnopeus diffuuseriin aiheuttaa kaiketi sen sakkauksen -> perän downforce pienempi.

http://www.mulsannescorner.com/diffuser.htm
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös