F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Pohjalevy

Olen ymmärtänyt, että vanerisen pohjalevyn on saanut kiinnittää joustavasti siten, että se hieman painuu sisään eli ylös, kun esimerkiksi auto ylittää kanttarin. Tähän mekanismiin on nyt jotkut rakentaneet mekanismin, että pohjalevy joustaa nopeuden kasvaessa myös toiseen suuntaan, eli alas joka vähentää virtausta diffusoriin (stall) jolloin vastus on pienempi suurella nopeudella.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Formula1Fan sanoi:
Kyllä se on meille kaikille muillekin ollut. Siis suomalaisille.
Eikä oo... :wink:

Kyllä toi häkäkin oikeesti sais jo lopettaa ton dennisin ja haugin perseennuolemisen... eihän tossa oo enää mitään järkee, niin läpi näkyvää
toi häkän touhu on ollut jo ainakin vuoden...
No jos kaveri on noin puhtaasti ostettavissa niin mikäs siinä...
Mutta ei kyllä arvostusta kerää ainakaan täältä... :thumbdown
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mikkoz84 sanoi:
Ja Häkkisen naurettavat kommentit jatkuvat:
http://www.iltalehti.fi/urheilu/200703235900321_ur.shtml

ei taida ihan riittää keskikauden pieni vauhdin parannus :rolleyes:
Mistäs tämän tiedät? Ei tuo Alonso mikään täysin kädetön kuski ole ja ei tallikaan mikään ihan tupelo ole, vaikka heillä luotettavuus ongelmia onkin ollut! Tällä hetkellä jo näyttää siltä, että ainoastaan McLaren voi antaa vastuksen Ferrarille ja he voivat hyvinkin haastaa ja viedä joidenkin kisojen voittoja!

Ei olisi mikään ihmeellinen skenaario, että Mac nostaa tasoaan hieman Ferrariin nähden. Tämän lisäksi kun Massa klikkaa pari kertaa Kimin ulos, muutama tekninen vika siihen päälle ja Alonso paukuttaa tasaisesti palkintopallille, niin miksi he muka eivät pystyisi haastamaan Ferraria?

Ihme putkiaivoja täällä ajatuksineen, eikö tässä lajissa ole nimenomaan tarkoitus kilpailla? Olisipa hienoa kun kaikki olisivat vain sitä mieltä, että no Kimihän heittää tämän homman ihan helposti purkkiin, miksi edes seurata koko kisailua, hä?

Kummallista ettei kaksinkertaisella maailmanmestarilla saa olla muita ajatuksia kuin se, että Kimi on paras ja Ferrari on paras?????? Haloo!!!

:jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Misa1 sanoi:
Kummallista ettei kaksinkertaisella maailmanmestarilla saa olla muita ajatuksia kuin se, että Kimi on paras ja Ferrari on paras?????? Haloo!!!
Saahan olla, ei kai sitä kukaan oo sanonu. Mutta kyllä mun astia täytty jo viime vuonna kun häkä ihan tosissaan sano, etteihän kimillä oo mitään syytä vaihtaa tallia. Ja että ei tosiaankaan kannata vaihtaa tallia kun mäkkäri on mulle aina ollut niin kiltti ja plaa plaa... Ehkä, mutta kyllä mä olisin kiminä vaihtanut jo aikaisemminkin tallia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
2Lman sanoi:
Olen ymmärtänyt, että vanerisen pohjalevyn on saanut kiinnittää joustavasti siten, että se hieman painuu sisään eli ylös, kun esimerkiksi auto ylittää kanttarin. Tähän mekanismiin on nyt jotkut rakentaneet mekanismin, että pohjalevy joustaa nopeuden kasvaessa myös toiseen suuntaan, eli alas joka vähentää virtausta diffusoriin (stall) jolloin vastus on pienempi suurella nopeudella.
Niin toihan nyt olis eka hyvä päättää/ratkasta, että nouseeko vai laskeeko se pohjalevy? Mun järki kyllä sanois, että pohjalevyn olis hyvä nousta vauhdin kasvaessa, muutenhan se haukkaa vastaan vaan enemmän ja ilmanvastus kasvaa kun ilma jää pussiin pohjalevyn etuosan ja kuskin takapuolen väliin. Ja tuota diffuusorin sakkausta (stall) ei oo taidettu mainita kuin autosportin jutussa jossa nimen omaan puhuttiin pohjalevyn nousemisesta.

Lisäksi luulis, että fialla olis edes joku testi pohjalevyn alasjoustolle jos siitä jotain hyötyä sais. Tai no ei voi tietää kyl, mut kuitenkin. :D
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
2Lman sanoi:
Olen ymmärtänyt, että vanerisen pohjalevyn on saanut kiinnittää joustavasti siten, että se hieman painuu sisään eli ylös, kun esimerkiksi auto ylittää kanttarin. Tähän mekanismiin on nyt jotkut rakentaneet mekanismin, että pohjalevy joustaa nopeuden kasvaessa myös toiseen suuntaan, eli alas joka vähentää virtausta diffusoriin (stall) jolloin vastus on pienempi suurella nopeudella.
Vai sittenkin ylös, kuten tässä on jo aiemmin keskusteltu. Tämä ymmärtääkseni siksi, että se suurentaisi kuristuskohtia edessä ja takana -> ilman virtausnopeus kuristuskohdissa pienenee -> alipaine (suction) vähenee -> downforce vähenee -> drag(vastus) vähenee.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Aqualizer sanoi:
Vai sittenkin ylös, kuten tässä on jo aiemmin keskusteltu. Tämä ymmärtääkseni siksi, että se suurentaisi kuristuskohtia edessä ja takana -> ilman virtausnopeus kuristuskohdissa pienenee -> alipaine (suction) vähenee -> downforce vähenee -> drag(vastus) vähenee.
Eikös keulan alle muodostu suutin jos pohjalevy nousee? Ja kun ilmeisestikin puhutaan aliäänivirtauksesta, niin suutin lisää virtausnopeutta ja diffuusori vähentää sitä. Näin ainakin termodynamiikan mukaan... hmm. Vai meneekö se näin?

Wikipedia sanoi:
Sakkaus on tila, jossa ilma-aluksen siipi menettää suuren osan nostovoimastaan ja alus lähtee vajoamaan. Sakkaus johtuu ilmavirtauksen irtoamisesta siivestä liian suurella kohtauskulmalla, jolloin siiven aikaansaama painejakauma, joka tuottaa nostovoiman, muuttuu äkillisesti koko siipiprofiilin matkalta. Myös suihkuturbiini tai potkurikoneen potkuri saattavat sakata.

Liian suuren kohtauskulman ja siten sakkauksen syitä voivat olla: liian hidas ilmanopeus, äkillinen ja voimakas veto ohjaimesta, tai liian jyrkkä kaarto.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sakkaus
 
Viimeksi muokattu:

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Ghost_Glove sanoi:
Niin toihan nyt olis eka hyvä päättää/ratkasta, että nouseeko vai laskeeko se pohjalevy? Mun järki kyllä sanois, että pohjalevyn olis hyvä nousta vauhdin kasvaessa, muutenhan se haukkaa vastaan vaan enemmän ja ilmanvastus kasvaa kun ilma jää pussiin pohjalevyn etuosan ja kuskin takapuolen väliin. Ja tuota diffuusorin sakkausta (stall) ei oo taidettu mainita kuin autosportin jutussa jossa nimen omaan puhuttiin pohjalevyn nousemisesta.

Lisäksi luulis, että fialla olis edes joku testi pohjalevyn alasjoustolle jos siitä jotain hyötyä sais. Tai no ei voi tietää kyl, mut kuitenkin. :D
Tässä olisin kyllä vähän erimieltä. Ei tuo pohjan etuosa kaiketi minään ylimääräisenä siipenä toimi vaan olen ymmärtänyt, että kyse on ilman virtausnopeudesta ja paineesta kuristuskohdissa a la Venturi/Bernoulli.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ghost_Glove sanoi:
Saahan olla, ei kai sitä kukaan oo sanonu. Mutta kyllä mun astia täytty jo viime vuonna kun häkä ihan tosissaan sano, etteihän kimillä oo mitään syytä vaihtaa tallia. Ja että ei tosiaankaan kannata vaihtaa tallia kun mäkkäri on mulle aina ollut niin kiltti ja plaa plaa... Ehkä, mutta kyllä mä olisin kiminä vaihtanut jo aikaisemminkin tallia.
Hmm, eli toisin sanoen sanot, ettei McLarenilla ole mahdollista voittaa? Eiköhän tuo ole yhtä todennäköistä kuin maailmanmestaruuden häviäminen Ferrarilla.

Mikään ei sano, että Ferrarilla automaattisesti voitetaan! Mitähän sinä ja muutamat muut sanovat jos kauden päätyttyä mestari onkin Alonso :rolleyes:

Laitetaan nyt vielä se info tähän, että toivon Kimin voittavan mestaruuden, toivoin sen voittavan sen jo useaan otteeseen! Se on vaan varsin harmillista jos Häkän arvion mukaan McLaren juuri nyt nousee ja päihittää Ferrarin! Sillon voi juurikin todeta, että ei olisi kannattanut vaihtaa tallia! Tämä skenaario on aivan yhtä todennäköinen kuin se, että Kimi voittaa juuri nyt mestaruuden Ferrarilla!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Misa1 sanoi:
Hmm, eli toisin sanoen sanot, ettei McLarenilla ole mahdollista voittaa? Eiköhän tuo ole yhtä todennäköistä kuin maailmanmestaruuden häviäminen Ferrarilla.

Mikään ei sano, että Ferrarilla automaattisesti voitetaan! Mitähän sinä ja muutamat muut sanovat jos kauden päätyttyä mestari onkin Alonso :rolleyes:
En sanonut mitään mahdollisuuksista, äläkä sinäkään laita sanoja suuhuni. :wink: Sanoin vain, että kimin historian mäkkärillä huomioon ottaen ei ole ihme, että tallin vaihtoa suunniteltiin. Kyllähän mikakin mäkkärin kanssa rämpi suossa, mutta on eri asia taistella keskikastissa kuin taistella mestaruuksista... Mielestäni kimi teki ihan oikein vaikka mäkkärin tilanne nyt kääntyisikin parempaan. Tai onhan se jo parantunutkin. Kimi antoi jo mäkkärille useamman vuoden ja kun homma ei toimi niin on hyvä vaihtaa tallia.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ghost_Glove sanoi:
Sanoin vain, että kimin historian mäkkärillä huomioon ottaen ei ole ihme, että tallin vaihtoa suunniteltiin. Kyllähän mikakin mäkkärin kanssa rämpi suossa, mutta on eri asia taistella keskikastissa kuin taistella mestaruuksista... Mielestäni kimi teki ihan oikein vaikka mäkkärin tilanne nyt kääntyisikin parempaan. Tai onhan se jo parantunutkin. Kimi antoi jo mäkkärille useamman vuoden ja kun homma ei toimi niin on hyvä vaihtaa tallia.
No eihän tässä olekkaan kyse siitä tekikö Kimi oikean ratkaisun vai ei, sitä ei voi vielä tietää pitkään aikaan, onneksi, muuten ei juuri jännitettävää olisi!

Mielestäni Kimi ei kuitenkaan keskikastissa taistellut kuin viime kaudella. Se oli toki harmillista, että McLaren juuri viime kaudella tippui keskikastiin mutta kukapa sitäkään osasi ennustaa? Itse asiassa odotukset oli aika korkealla, kun juuri edellisen kauden lopussa McLaren nousi kärkitalliksi!

Kimin vaihtoi Ferrarille on kuitenkin mielestäni oikea ratkaisu siinä mielessä, että Ferrarilla ajaminen on kuitenkin eriasia kuin McLarenilla! Sehän on jo vähän kuin olisi voittanut mestaruuden, kyseisen tallin legendaarisuuden vuoksi! Mutta se, että Häkä sanoo, että se saattoi olla virhe on täysin oikeutettua, koska se ei automaattisesti kerro sitä, että Kimi voittaa nyt mestaruuden kun hän on Ferrari kuski!
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Ghost_Glove sanoi:
Eikös keulan alle muodostu suutin jos pohjalevy nousee? Ja kun ilmeisestikin puhutaan aliäänivirtauksesta, niin suutin lisää virtausnopeutta ja diffuusori vähentää sitä. Näin ainakin termodynamiikan mukaan... hmm. Vai meneekö se näin?
Joo, näin olen minäkin ymmärtänyt. Suutin(=kuristuskohta) siellä on joka tapauksessa pohjalevyn etuosassa sekä ennen diffuuseria. Jos pohjalevy nousee, niin noiden kuristuskohtien pinta-ala kasvaa eli kuristus vähenee. Tästä taas seuraisi, että ilman virtausnopeus pienenisi ja paine kasvaisi (vähemmän alipainetta).

Diffuuserin tehtävänä on kaiketi saattaa auton alla kulkeneen ilmavirtauksen nopeus ulkoisen ympäristön nopeuteen eli tässä tapauksessa hidastaa sitä, aivan kuten kirjoitit.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Misa1 sanoi:
Mistäs tämän tiedät? Ei tuo Alonso mikään täysin kädetön kuski ole ja ei tallikaan mikään ihan tupelo ole, vaikka heillä luotettavuus ongelmia onkin ollut! Tällä hetkellä jo näyttää siltä, että ainoastaan McLaren voi antaa vastuksen Ferrarille ja he voivat hyvinkin haastaa ja viedä joidenkin kisojen voittoja!

Ei olisi mikään ihmeellinen skenaario, että Mac nostaa tasoaan hieman Ferrariin nähden. Tämän lisäksi kun Massa klikkaa pari kertaa Kimin ulos, muutama tekninen vika siihen päälle ja Alonso paukuttaa tasaisesti palkintopallille, niin miksi he muka eivät pystyisi haastamaan Ferraria?

Ihme putkiaivoja täällä ajatuksineen, eikö tässä lajissa ole nimenomaan tarkoitus kilpailla? Olisipa hienoa kun kaikki olisivat vain sitä mieltä, että no Kimihän heittää tämän homman ihan helposti purkkiin, miksi edes seurata koko kisailua, hä?

Kummallista ettei kaksinkertaisella maailmanmestarilla saa olla muita ajatuksia kuin se, että Kimi on paras ja Ferrari on paras?????? Haloo!!!

:jaska:
Joo kyllähän mäkki saattaa tänä vuonna jonkun kisan voittaakkin, mutta se että Alonso paukuttaisi mäkillä tasaisesti palkinopallille ilman teknisiä ongelmia on naurettavaa :D tuolla tavalla ajateltuna mestari voi olla vaikka Hamilton! kun Massa kolaroi Kimin kanssa niin pahasti, että eivät pysty ajamaan kisoissa ja Alonsolta lähtee takasiipi indianapolisin ovaalilla eikä pysty sen jälkeen loppukautena ajamaan :alppu: mutta joo aika todennäköiseltä näyttää, että ferrari hallitsee miten tahtoo nämä alkukisat ainakin ja keskeytyksiä tuskin tulee sen enempää kuin mäkillekkään. Mitä tulee mäkin vauhtiin niin ei taida riittää pieni vauhdin parannus kun Kimi ajelee yli sekunnin kovempia kierroksia, eikä Alonso tunnu pärjäävän edes Hamiltonille saati sitten Kimille.

Saa toki olla, mutta kannattaisi katsoa ihan realistisesti asiaa, eikä mersulasien takaa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mikkoz84 sanoi:
Joo kyllähän mäkki saattaa tänä vuonna jonkun kisan voittaakkin, mutta se että Alonso paukuttaisi mäkillä tasaisesti palkinopallille ilman teknisiä ongelmia on naurettavaa :D tuolla tavalla ajateltuna mestari voi olla vaikka Hamilton! kun Massa kolaroi Kimin kanssa niin pahasti, että eivät pysty ajamaan kisoissa ja Alonsolta lähtee takasiipi indianapolisin ovaalilla eikä pysty sen jälkeen loppukautena ajamaan :alppu: mutta joo aika todennäköiseltä näyttää, että ferrari hallitsee miten tahtoo nämä alkukisat ainakin ja keskeytyksiä tuskin tulee sen enempää kuin mäkillekkään. Mitä tulee mäkin vauhtiin niin ei taida riittää pieni vauhdin parannus kun Kimi ajelee yli sekunnin kovempia kierroksia, eikä Alonso tunnu pärjäävän edes Hamiltonille saati sitten Kimille.

Saa toki olla, mutta kannattaisi katsoa ihan realistisesti asiaa, eikä mersulasien takaa.
Ai että oikein naurettavaa?!? Alonson tähän astiset mestaruudet perustuvat nimenomaan tasaisuuteen! Jos McLaren on saanut autonsa luotettavaksi, mikä on ihan yhtä todennäköistä kuin se, että se ei ole luotettava, niin mitäs siihen sanot kun loppukaudesta pisteet ovat edelleen lähes tasan?

Mainitsemasi ajattelutapa tämän asian suhteen on lähinnä naurettava, ei se, että McLaren on mestaruustaistossa mukana :rolleyes:
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Misa1 sanoi:
...Jos McLaren on saanut autonsa luotettavaksi, mikä on ihan yhtä todennäköistä kuin se, että se ei ole luotettava,...
Suorastaan hämmästyttävää logiikkaa. :alppu:
 

Tomaco

Active member
Liittynyt
30.1.2007
Viestit
31
Onhan haug edelleenkin häkkisen pomo ja mersun moottoriurheilutoiminnan johtaja joten ei jääny häkälle paljoo muita vaihtoehtoja sanoa vaikka kuinka olisi sympatiat kimin puolella. Ei se rahan takia nuoleskele vaan esim. omien mahdollisuuksiensa testata mäcciä jatkossa jos tekisi mieli puhumattakaan omasta tallipaikastaan dtm:ssä. Miks antaa julkisuuteen vähääkään arveluttavia lausuntoja omiaan kohtaan kun joku kuitenkin tekee kärpäsestä härkäsen?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
Ehkä, mutta kyllä mä olisin kiminä vaihtanut jo aikaisemminkin tallia.
Kesken sopimuskauden lähteminen tulee turhan kalliiksi, jos on edes mahdollista.
Mikkoz84 sanoi:
se että Alonso paukuttaisi mäkillä tasaisesti palkinopallille ilman teknisiä ongelmia on naurettavaa
Toistaiseksi onnistumisprosentti tuossa on tällä kaudella 100%. Minä pidän Alonson vakiovierailua palkintopallilla todennäköisenä, koska oletan hänen olevan MM-pisteissä kolmen parhaan joukossa kauden päätyttyä. Merkit viittaavat siihen. Säännöt eivät olennaisesti muuttuneet viime vuodesta, kierrosluvun lasku vain edistää moottorien kestävyyttä, ja McLaren oli jo viime vuonna kohtalaisen luotettava. Tällä kaudella nopeuttakin näyttää löytyneen sen verran, että vain Ferrari on edellä (ja niitä on kisassa vain kaksi, joten pallilla on tilaa vielä yhdelle).
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös