F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Hevimies sanoi:
No tämäkin vähän riippuu. Huippukuski on parempi autonkäsittelijä kuin kone ja yhdellä kierroksella kone saa kyllä pataan. Kisapituus on taas ihan toinen juttu. Jokatapauksessa loistavaaa että luistonesto poistuu, kimblen nopeusero muuhun sakkiin lisääntyy vähintään sen 1/2 sekuntia. :thumbup:
Tällä viitataan siihen, kun Häkä paransi silloin kerran aika-ajossa ilman luistonestoa? Siinä oli kyse siitä, että Häkä ei osannut käyttää luistonestoa täysin hyväkseen. Huippuautonkäsittely yhdistettynä huippuluistonestoon on nopeinta.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Misa1 sanoi:
Samaa teki Schumi. Luulenpa että tuosta Kimi puhui, että täytyi opetella nuo Ferrarin systeemit! Jotai säätöä siellä täytyy vähän väliä tehdä siten, että joutuu irrottamaan käden ratista! McLarenilla näytti olevan kaikki tarvittavat säätimet pääasiassa ratissa.

Sen mitä esim. Alonson kierroksia on nähnyt, niin ei paljon tarvitse kättää ratista irrottaa tai aikaisempia kuvia Kimin ajamisista Macilla.
Ei siellä muita säätöjä ratin takana ole kuin tuo jarrubalanssi. Sekin oli ennen ratissa kun oli vielä elektroninen säätö. Nykyään säätö tehdään mekaanisesti.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Lonso_567 sanoi:
Tällä viitataan siihen, kun Häkä paransi silloin kerran aika-ajossa ilman luistonestoa? Siinä oli kyse siitä, että Häkä ei osannut käyttää luistonestoa täysin hyväkseen. Huippuautonkäsittely yhdistettynä huippuluistonestoon on nopeinta.
En kyllä usko tohon, etteikö häkä olisit osannut käyttää luistonestoa. Kyllähän häkä oli kova 2000 kaudellakin.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Formula1Fan sanoi:
En kyllä usko tohon, etteikö häkä olisit osannut käyttää luistonestoa. Kyllähän häkä oli kova 2000 kaudellakin.
Väitätkö, että Häkkisellä oli luistonesto kaudella 2000? Minun tietääkseni luistonesto oli vasta Espanjan GP:ssä 2001. Juuri siinä samassa ja ainoassa GP:ssä, jossa Häkä paransi vauhtiaan pari kymmenystä kytkemällä luistoneston pois.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Oberfeldwebel sanoi:
No rehti lähtö jos olisi otettu (sekä luistonestolla että ilman) silloin 2001 kun luistonesto tuli, niin tuskin olisi kätilökuski hävinnyt muutakuin satunnaisesti.

Tässä toki pitää nyt muistaa se, että 2001 kun luistonesto tuli, niin se tuskin oli niin viisas mitä tänä päivänä. Sama koskee kuskeja, tällä hetkellä on ykkösissä kuskeja jotka ei oo formuloita (ykkösiä) ilman luistonestoa ajaneetkaan.

Tuhat lähtöä voi olla liian puuduttavaa kuskille keskittymisen takia, mutta jos (osaava kuski siis) yks lähtö otettaisiin, niin väittäisin että kuskilla ilman luistonestoa on lähes samat mahikset olla nopeempi kuin hitaampikin..

Häkkinen jos pistettäs starttaamaan ilman luistonestoa niin johan lähtis. Ei luistonesto ole mikään jumala.

Otit kuitenkin esille nuo renkaiden kuluminen ja polttoaine jutut, ne lie asioita jotka vaikeutus ilman luistonestoa. Mutta nyt kai tässä puhuttiin rehdistä nopeudesta. Ja siihenkään tuskin saadaan het vastausta..

Eikös häkä ajanu 2001 ongelmien takia jonkun aika-ajon ilman luistonestoa, eihän sitä silloin huomannut, nopeus kun ei pudonnut. En vain muista mistä tällaisen olen lukenut tai kuullut, mutta uskon että tämä on täysin mahdollista.

Yhteenvetona, luistoneston kanssa ajava kuski taitaisi voittaa kisan, mutta nopein kierros menisi ilman luistonestoa ajavalle, ja paalu. (jos kyseessä nyt on sitten hanskaavat kuskit kuten Kimi, Schumi, Häkä)

TÄyttä höpönpöppöä, perusteluita tullut mukavasti foorumilaisilta näitä elektroniikan vähättelijöitä kohtaan.

Tuo 2001 kisa johon viittaat, oli Barcelonan aika-ajot, joissa Häkä vähensi luistoeston määrää, ei poistanut sitä. Ilmeisesti luistonestoa oli ensin siis säädetty liikaa, jolloin se jarrutti turhan paljon mutkista ulostultaessa. Ihan simppeli asia, annettiin renkaan sutia hieman enemmän ja avot.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Jaahas. Täällä on taas nousseet tuhkasta jutut Häkkisestä ja siitä kuinka hän kepitti luistonestoa käyttäneet kilpakumppaninsa.


Pitäsköhän vähän tomuuttaa ?:rolleyes:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
MaranelloRed sanoi:
Jaahas. Täällä on taas nousseet tuhkasta jutut Häkkisestä ja siitä kuinka hän kepitti luistonestoa käyttäneet kilpakumppaninsa.


Pitäsköhän vähän tomuuttaa ?:rolleyes:
Oothan säkin nostellut noita juttuja Schumista, vaikka sekin jo lopetti. :)
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
patriot sanoi:
Oothan säkin nostellut noita juttuja Schumista, vaikka sekin jo lopetti. :)
Niin erona vaan se, että Häkkinen lopetti jo viisi vuotta sitten ja se, että Schumi on lajin yksi suurimmista tähdistä ellei suurin, kun Häkkinen on vain Häkkinen.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Hevimies sanoi:
Mutta tässä ei olekaan jutun juju. Ihmisellä ja varsinkin huippukuskilla autossaan, on kyky ennakoida asioita ennenkuin ne tapahtuvat.
Luistonesto ja ennakointi on vähän eri asia. Metafora...luistonestoa käytetään vasta sitten kun paskat on housussa. Ennakoiva kaveri osaa mennä ajoissa potalle, kun tietää ennusmerkeistä että kohta jööti tulee. Joskus tietysti ennakoivallekin kaverille voi käydä kaikesta huolimatta vahinko, jolloin luistoestoa taas tarvitaan.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
mustakaari sanoi:
...luistonestoa käytetään vasta sitten kun paskat on housussa. Ennakoiva kaveri osaa mennä ajoissa potalle, kun tietää ennusmerkeistä että kohta jööti tulee. Joskus tietysti ennakoivallekin kaverille voi käydä kaikesta huolimatta vahinko, jolloin luistoestoa taas tarvitaan.
Juurikin näin. Siksi jo alunperinkin otin esille tuon ihmisen virhemarginaalin verrattuna koneeseen. Luistonestollista autoa ajetaan stiäpaitsi aivan eritavalla kuin sellaista jossa sitä ei ole.

Ja mitä koeen antamaan apuun tulee, niin eihän lukkiutumattomat jarrutkaan ole ne tehokkaimmat pysäyttäjät.
 
Viimeksi muokattu:

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
mustakaari sanoi:
Luistonesto ja ennakointi on vähän eri asia. Metafora...luistonestoa käytetään vasta sitten kun paskat on housussa. Ennakoiva kaveri osaa mennä ajoissa potalle, kun tietää ennusmerkeistä että kohta jööti tulee. Joskus tietysti ennakoivallekin kaverille voi käydä kaikesta huolimatta vahinko, jolloin luistoestoa taas tarvitaan.
'

Niin ja kuten aiemmin jo totesin, niin kuskihan voi ennakoida tilanteita ja "lukea peliä" myös luistoneston kanssa - eihän se poista kuskin tehtäviä.

Eihän tässä ole kysymys mistään ihminen vastaan kone -jutusta. Ihminenhän sitä autoa edelleen ajaa parhaimman kykynsä mukaan. Ja kuljettaja voi edelleenkin käyttää kaiken taitonsa auton ajamiseen nopeammin. Joskus hänellä on apuna parempi aerodynamiikka, joskus tehokkaampi moottori ja joskus parempi luistonesto.

Sitä paitsi moottoria ja alustaa voidaan optimoida paremmin monia muita juttuja (esim. teho, maksimaalinen pito) varten, kun moottorin ajettavuus ei ole niin tärkeää, koska elektroniikka voi huolehtia siitä, että moottori on hyvin ajettava, vaikka se ei mekaanisesti ihan niin hyvä olisikaan. Eli sitäkin kautta suorituskyvyssä voitetaan.

Ja mitä noihin Häkkisen 2001 vertailuun tulee, niin olisihan Häkä voinut ajaa vielä kovempaa luistoneston toimiessa hyvin - se taidettiin otta pois päältä / vähentää sen osallistumista ongelmien takia. Enkä liikaa vertaisi yhteen kisaan/aika-ajoon, joka oli vieläpä luistonestojärjestelmän ensimmäinen kisa/aika-ajo, sillä toisessa puntissa painavat kaikki muut sen jälkeiset kisat, aika-ajot ja kisastartit.

Kuka on vielä vuoden 2001 jälkeen nähnyt kisalähtöjä ja aika-ajokierroksia ilman luistonestoa? Jos näki, niin oliko kenties järjestelmässä silloin jotain vikaa?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
formulastara sanoi:
Tuo 2001 kisa johon viittaat, oli Barcelonan aika-ajot, joissa Häkä vähensi luistoeston määrää, ei poistanut sitä. Ilmeisesti luistonestoa oli ensin siis säädetty liikaa, jolloin se jarrutti turhan paljon mutkista ulostultaessa. Ihan simppeli asia, annettiin renkaan sutia hieman enemmän ja avot.
Niin, eipä tuostakaan näy olevan yksimielistä linjaa:

Lonso_567 sanoi:
Minun tietääkseni luistonesto oli vasta Espanjan GP:ssä 2001. Juuri siinä samassa ja ainoassa GP:ssä, jossa Häkä paransi vauhtiaan pari kymmenystä kytkemällä luistoneston pois.
avot
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
formulastara sanoi:
Niinno miksei ne sitten ole kytkeneet luistoestoa pois huippukuskeilta aika-ajoissa. Eihän sitä ole pakko pitää päällä. :thumbfh:
Tilanne lienee niin, että ilman luistonestoa huippukuskien ja ei niin huippukuskien väliset erot ovat isommat. Luistoneston kanssa ajaessa ajotaitojen merkitys on vähäisempi ja erot pienenevät.

Siihen en mene sanomaan juuta enkä jaata, että mikä olisi lopputulos taisteluparilla luistonestoton huippukuski ja luistonestolla varustettu keskikastin kuski. Sanonpa kuitenkin: veikkaan että se huippukuski kuitenkin jäisi toiseksi kun keskitason F1-kuskikin on vielä melko hyvä ratinvääntäjä.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Teemu-84 sanoi:
Ei mikään turha äijä sitten ole futiskentilläkään.
Schumille :thumbup:

Äijällä riittää kyllä kilpailuviettiä, kuntokaan tuskin pettää kun on ikänsä rajusti treenannut.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös