F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
McHaka sanoi:
Ei Paul Ricardilla ole mitään jakoa. Sehän on ensinnäkin melkein Monacon naapurissa, toisekseen siellä ei taida olla katsomoita, kolmannekseen joissakin kohtaa rataa pitäisi varmasti tehdä turvallisuuteen liittyviä muutoksia - mainittakoon vaikkapa epäilyttävältä näyttävä varikon sisääntulo ja Mistral-suoran keskellä olevien sikaanien reunoilla olevien betonielementtien suhteen. Enkä kyllä tiedä, riittääkö nykyään tuo 10 metriä leveä rata tahi tuo lyhyeltä näyttävä varikko mihinkään.

Mutta olisihan se komea rata. Vauhdista ei tosiaan tulisi puutetta.
Hmph, vastahan Ricardi rempattiin "F1-kuntoon".
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
onkohan toi hyvä asia et luistenesto poistuu. mitä se käytännössä tarkoittaa. varmaan autoa on vaieampi ajaa. mitenköhän on, tuleekohan hitaammaksi vai päin vastoin?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
jameson sanoi:
onkohan toi hyvä asia et luistenesto poistuu. mitä se käytännössä tarkoittaa. varmaan autoa on vaieampi ajaa. mitenköhän on, tuleekohan hitaammaksi vai päin vastoin?
Virheherkempihän se auto tulee olemaan, tai kuski. Nopeutta tuskin huippukuskeilta menetetään mihinkään. Luistonestohan ei tuo nopeutta, vaan tasaisuutta.
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Ehdottomasti luistonesto pois. Ajaminen vaikeampaa ja virheitä tulee enemmän.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
R.Rosset sanoi:
Ehdottomasti luistonesto pois. Ajaminen vaikeampaa ja virheitä tulee enemmän.
Kaasupolkimeen lisäksi vain kaksi asentoa, on ja off. Ohjauksessa voitaisiin toteuttaa samaa logiikkaa. Täydet tai ei mitään. Jyvät erottuu paskasakista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oberfeldwebel sanoi:
Virheherkempihän se auto tulee olemaan, tai kuski. Nopeutta tuskin huippukuskeilta menetetään mihinkään. Luistonestohan ei tuo nopeutta, vaan tasaisuutta.
Väittäisin kyllä nopeudessakin menetettävän, koska luistonesto on estänyt perän irtoamisen kuskin ylikaasuttaessa mutkassa (ainakin tiettyyn rajaan asti). Kuskien täytyy siis olla varovaisempia jatkossa, ja se vaikuttaa kierrosaikaan.

Käytännössä tuota ei tietenkään voi todeta, koska muut parannukset tekevät autoista kuitenkin taas nopeampia ensi kaudella.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Ei mitään palomuureja autoihin, vaan loistava kamppailu Räikkösen ja Alonson välillä 2008. Mestaruuden ratkaisu jää viimeiseen kisaan, jossa Räikkösen moottori valitettavasti pääsee lämpenemään liikaa ECU:n kummallisesti raportoidessa lämpötilasensoreista mitä sattuu. Vaihtoehtoisesti ECU syöttää liikaa bensaa tai liian vähän bensaa. Tästä syntyy salaliittoteoria jonka rinnalla jopa Häkkinen McLarenille -huhut kalpenevat.

Luistonesto on helpottanut kuskin töitä, nasta lautaan vaan mutkasta ulos tullessa ja pläräämään jotain säätövalikoita ratista. Kyllä luistonesto hoitaa...
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
WebSlave sanoi:
Väittäisin kyllä nopeudessakin menetettävän, koska luistonesto on estänyt perän irtoamisen kuskin ylikaasuttaessa mutkassa (ainakin tiettyyn rajaan asti). Kuskien täytyy siis olla varovaisempia jatkossa, ja se vaikuttaa kierrosaikaan.
No tämäkin vähän riippuu. Huippukuski on parempi autonkäsittelijä kuin kone ja yhdellä kierroksella kone saa kyllä pataan. Kisapituus on taas ihan toinen juttu. Jokatapauksessa loistavaaa että luistonesto poistuu, kimblen nopeusero muuhun sakkiin lisääntyy vähintään sen 1/2 sekuntia. :thumbup:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Hevimies sanoi:
No tämäkin vähän riippuu. Huippukuski on parempi autonkäsittelijä kuin kone ja yhdellä kierroksella kone saa kyllä pataan. Kisapituus on taas ihan toinen juttu. Jokatapauksessa loistavaaa että luistonesto poistuu, kimblen nopeusero muuhun sakkiin lisääntyy vähintään sen 1/2 sekuntia. :thumbup:

No ei varmasti. Kas kummaa, kun kukaan ei aika-ajokierroksellaan vedä ilman luistonestoa - tai tee kisalähtöä ilman lähtöjärjestelmää. Pitäisi laittaa kuski tekemään tuhat lähtöä lähtöjärjestelmän kanssa ja tuhat ilman sitä - minä veikkaan, että lähtöjärjestelmän suorituskyky olisi keskiarvolta, mediaanilta, keskihajonnalta sekä myös parhaalta ja huonoimmalta tulokselta parempi.

Tuo nykyinen luistonestohan toimii myös vähän kuin ajonvakautuksena mutkissa - se varmasti osaa nykyään ottaa ratin asennon, auton kiihtyvyys- ja nopeusvektorit ja yksittäisten renkaiden pyörimisnopeudet yms. huomioon. Monesti tasavauhtisissa mutkissakin kuulee, että heti kun kuski kääntää mutkaan, alkaa kuulumaan rahinaa, jolloin kone huolehtii siitä, että renkaan pito käytetään mahdollisimman hyvin ottaen tehokkaasti paljon irti sekä renkaan sivusuuntaisesta pidosta että pitkittäissuuntaisesta pidosta.

Johonkin nyt raja näitten kuskien ylistämisen kanssa. Kuski ei takuulla voi säätää polttoaineen annostusmäärää kaasupolkimellaan sillä tarkkuudella kuin tietokone. Lisäksi kuski ei voi säätää sytytyshetkeä useita kertoja sekunnissa. Vähän kuin väittäisi, että hävittäjälentäjä lentäisi konetta paremmin ilman näitä nykyisiä tietokoneohjauksia. Lentokoneessa saattaa olla kymmeniä erikseen säätyviä siipiä, joista tietokone voi säätää jokaista yksittäin - toteuttaen lentäjän suunnanvaihtopyynnön. Ihmisellä ei oikein taitaisi parin kymmenen eri siiven säätämiseen toisistaan riippumatta enää raajat riittää.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Spam sanoi:
No ei varmasti. Kas kummaa, kun kukaan ei aika-ajokierroksellaan vedä ilman luistonestoa - tai tee kisalähtöä ilman lähtöjärjestelmää. Pitäisi laittaa kuski tekemään tuhat lähtöä lähtöjärjestelmän kanssa ja tuhat ilman sitä - minä veikkaan, että lähtöjärjestelmän suorituskyky olisi keskiarvolta, mediaanilta, keskihajonnalta sekä myös parhaalta ja huonoimmalta tulokselta parempi.

Tuo nykyinen luistonestohan toimii myös vähän kuin ajonvakautuksena mutkissa - se varmasti osaa nykyään ottaa ratin asennon, auton kiihtyvyys- ja nopeusvektorit ja yksittäisten renkaiden pyörimisnopeudet yms. huomioon. Monesti tasavauhtisissa mutkissakin kuulee, että heti kun kuski kääntää mutkaan, alkaa kuulumaan rahinaa, jolloin kone huolehtii siitä, että renkaan pito käytetään mahdollisimman hyvin ottaen tehokkaasti paljon irti sekä renkaan sivusuuntaisesta pidosta että pitkittäissuuntaisesta pidosta.
No rehti lähtö jos olisi otettu (sekä luistonestolla että ilman) silloin 2001 kun luistonesto tuli, niin tuskin olisi kätilökuski hävinnyt muutakuin satunnaisesti.

Tässä toki pitää nyt muistaa se, että 2001 kun luistonesto tuli, niin se tuskin oli niin viisas mitä tänä päivänä. Sama koskee kuskeja, tällä hetkellä on ykkösissä kuskeja jotka ei oo formuloita (ykkösiä) ilman luistonestoa ajaneetkaan.

Tuhat lähtöä voi olla liian puuduttavaa kuskille keskittymisen takia, mutta jos (osaava kuski siis) yks lähtö otettaisiin, niin väittäisin että kuskilla ilman luistonestoa on lähes samat mahikset olla nopeempi kuin hitaampikin..

Häkkinen jos pistettäs starttaamaan ilman luistonestoa niin johan lähtis. Ei luistonesto ole mikään jumala.

Otit kuitenkin esille nuo renkaiden kuluminen ja polttoaine jutut, ne lie asioita jotka vaikeutus ilman luistonestoa. Mutta nyt kai tässä puhuttiin rehdistä nopeudesta. Ja siihenkään tuskin saadaan het vastausta..

Eikös häkä ajanu 2001 ongelmien takia jonkun aika-ajon ilman luistonestoa, eihän sitä silloin huomannut, nopeus kun ei pudonnut. En vain muista mistä tällaisen olen lukenut tai kuullut, mutta uskon että tämä on täysin mahdollista.

Yhteenvetona, luistoneston kanssa ajava kuski taitaisi voittaa kisan, mutta nopein kierros menisi ilman luistonestoa ajavalle, ja paalu. (jos kyseessä nyt on sitten hanskaavat kuskit kuten Kimi, Schumi, Häkä)
 
Viimeksi muokattu:

Castorani

Member
Liittynyt
9.3.2006
Viestit
23
Aika mielenkiintoisia väitteitä teiltä kyllä löytyy. Mä haluaisin nähdä ne ilmeet Toyotan johtoportaassa Japanissa kun foorumistit kävisi huomattamassa, että ehkäpä syy Toyotan menestyttömyyteen F1:ssä johtuukin siitä, että he ovat luottaneet liikaa elektroniikkaansa. Jonnekin on mennyt ne kymmenet miljoonat eurot näiden vuosien varrella, kun olisi yhtä hyvin voinut pyytää Jarnoa vaan käyttämään jalkaansa vähän tarkemmin.

Ei ne kuljettajatkaan ole mitään jumalia.

Kimin ensimmäinen pyyntö Ferrari-insinööreille talvella on tainnut ollakin luistoneston poistaminen. "Mikä se sellanen on? Pois vaan sellaset, pojat. Osaanhan minäkin."

Hyvä, että kiellettiin. Älyttömimpiä asioita mitä autourheilussa voi olla.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Oberfeldwebel sanoi:
Eikös häkä ajanu 2001 ongelmien takia jonkun aika-ajon ilman luistonestoa, eihän sitä silloin huomannut, nopeus kun ei pudonnut. En vain muista mistä tällaisen olen lukenut tai kuullut, mutta uskon että tämä on täysin mahdollista.
Taisi olla juuri Barchelonassa jossa järjestelmä sallittiin ensimmäistä kertaa. Ongelman takia viimeiselle yritykselle järjestelmä otettiin pois käytöstä ja Mika ajoi oman nopeimpansa, mutta menetti pienen virheen takia muutaman kymmennyksen ja jäi toiseen ruutuun. Sama viikonloppu jolloin Häkä keskeytti kärkipaikalta viimeiselle kierrokselle...

Itse olen sitä mieltä että nykyaikainen luistonestojärjestelmä nopeuttaa 99% tapauksista kierrosaikoja. Voisin kuvitella että huippukuljettajan tekemä täysin virheetön kierros(nk. 'Lap of the Gods') voi olla hopeampi, mutta sellaiset ovat kovin harvinaisia. Luistonestolla auton vieminen juuri äärirajoilla helpottuu merkittävästi ja pienenpieniä, sadasosia maksavia virheitä tulee paljon vähemmän, ja nämä muodostavat aikaeron luistoneston hyväksi.

Mahtava homma että järjestelmät heitetään roskikseen. :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hevimies sanoi:
Huippukuski on parempi autonkäsittelijä kuin kone ja yhdellä kierroksella kone saa kyllä pataan.
Ihmisellä ei ole mitään jakoja reaktioaikojen suhteen tietokoneeseen verrattuna. Jos mutkissa pystyy luistoneston avulla ajamaan suurinta mahdollista nopeutta perän irtoamatta verrattuna kuskin arvioon siitä mikä se suurin nopeus mahtaisi olla, niin kyllä luistonestolla varustettu auto voittaa joka kerta. Inhimillinen kuskihan ei periaatteessa voi mennä lujempaa.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Marc Gené kertoi jossain dokumentissa, että yhdellä kierroksella voi pysyä samassa vauhdissa ilman luistonestoa, kisapituus on eri juttu. Vaaditaan tarkempaa keskittymistä ajamiseen. Eihän kyse olekaan siitä, että suomalainen superkuljettaja olisi sinänsä nopeampi ilman luistonestoa, mutta superkuljettaja voisi kärsiä luistoneston puutteesta vähemmän kuin muut, jolloin käytännössä superkuljettaja vaikuttaisi suhteessa nopeammalta, kun muut törttöilisivät vielä enemmän.

Spam sanoi:
Kas kummaa, kun kukaan ei aika-ajokierroksellaan vedä ilman luistonestoa - tai tee kisalähtöä ilman lähtöjärjestelmää.
Eivätkös kaikki F1-kuskit ole startanneet ilman lähtöjärjestelmää jo vuodesta 2004 asti. Pitäähän kaasupolkimen ja kytkimen olla kuljettajan suorassa hallinnassa, kunnes vauhti kiihtyy 100 km/h nopeuteen.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
WebSlave sanoi:
Ihmisellä ei ole mitään jakoja reaktioaikojen suhteen tietokoneeseen verrattuna.
Mutta tässä ei olekaan jutun juju. Ihmisellä ja varsinkin huippukuskilla autossaan, on kyky ennakoida asioita ennenkuin ne tapahtuvat. Ei nopeaa F1-kuljettajaa pysty millään reaktioajoilla selittämään, se kun on kaikilla ihmisillä aikalailla sama. Ei action->reaction pidä sananmukaisesti paikkaansa näissä hommissa. 300km/h = 83m/s eikä sellaiseen luksukseen ole yhdelläkään kuskilla varaa. Kuski hahmottaa tilan ja liikeen aivan eri tavalla kuin mikään kone ja tavallaan tietää tulevan ennenkuin se itseasiassa edes pääsee tapahtumaan. Ei nopeasti ajaminen ole mitään ykkösiä ja nollia. Pitemmissä vedoissa ihmisen vihemarginaali nousee niin suureksi tekijäksi että koneen virheettömyydestä on kyllä etua.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Hevimies sanoi:
Mutta tässä ei olekaan jutun juju. Ihmisellä ja varsinkin huippukuskilla autossaan, on kyky ennakoida asioita ennenkuin ne tapahtuvat. Ei nopeaa F1-kuljettajaa pysty millään reaktioajoilla selittämään, se kun on kaikilla ihmisillä aikalailla sama. Ei action->reaction pidä sananmukaisesti paikkaansa näissä hommissa. 300km/h = 83m/s eikä sellaiseen luksukseen ole yhdelläkään kuskilla varaa. Kuski hahmottaa tilan ja liikeen aivan eri tavalla kuin mikään kone ja tavallaan tietää tulevan ennenkuin se itseasiassa edes pääsee tapahtumaan. Ei nopeasti ajaminen ole mitään ykkösiä ja nollia. Pitemmissä vedoissa ihmisen vihemarginaali nousee niin suureksi tekijäksi että koneen virheettömyydestä on kyllä etua.
Kyllä kone voittaisi nopeudessa ihmisen mennen tullen jos sellainen haluttaisiin tehdä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hevimies sanoi:
Mutta tässä ei olekaan jutun juju. Ihmisellä ja varsinkin huippukuskilla autossaan, on kyky ennakoida asioita ennenkuin ne tapahtuvat.
Tuo on toki totta, mutta paraskin kuski tekee pienenpieniä virheitä kierroksella kuin kierroksella. Luistonesto reagoi niihin ihmistä nopeammin.

Ns. "limiitillä ajo" on ihmiselle käytännössä mahdotonta. Todellisuudessa sillä tarkoitetaan aina himppasen limiitin alapuolella ajamista. Luistoneston avulla ihminen pystyy ajamaan "limiitin yli", käyttämään kaasua enemmän kuin ilman luistonestoa olisi mahdollista ja tietokone hoitaa sen, ettei auto siitä huolimatta lähde käsistä tai edes sudi liikaa. Luistonesto siis varmistaa, että vedon kohdistuminen asfalttiin on optimaalista.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Hyvä. Luiston esto pois. V8 on jo tarpeeksi luistonesto.

Mielestäni voisi ottaa myös siitä ratista kaikki napit pois.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
L4z! sanoi:
Hyvä. Luiston esto pois. V8 on jo tarpeeksi luistonesto.

Mielestäni voisi ottaa myös siitä ratista kaikki napit pois.
Tästäkö alkaa taas Renaultin (Benettonin) valtakausi :wink: :alppu:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös