Spam sanoi:
No ei varmasti. Kas kummaa, kun kukaan ei aika-ajokierroksellaan vedä ilman luistonestoa - tai tee kisalähtöä ilman lähtöjärjestelmää. Pitäisi laittaa kuski tekemään tuhat lähtöä lähtöjärjestelmän kanssa ja tuhat ilman sitä - minä veikkaan, että lähtöjärjestelmän suorituskyky olisi keskiarvolta, mediaanilta, keskihajonnalta sekä myös parhaalta ja huonoimmalta tulokselta parempi.
Tuo nykyinen luistonestohan toimii myös vähän kuin ajonvakautuksena mutkissa - se varmasti osaa nykyään ottaa ratin asennon, auton kiihtyvyys- ja nopeusvektorit ja yksittäisten renkaiden pyörimisnopeudet yms. huomioon. Monesti tasavauhtisissa mutkissakin kuulee, että heti kun kuski kääntää mutkaan, alkaa kuulumaan rahinaa, jolloin kone huolehtii siitä, että renkaan pito käytetään mahdollisimman hyvin ottaen tehokkaasti paljon irti sekä renkaan sivusuuntaisesta pidosta että pitkittäissuuntaisesta pidosta.
No rehti lähtö jos olisi otettu (sekä luistonestolla että ilman) silloin 2001 kun luistonesto tuli, niin tuskin olisi kätilökuski hävinnyt muutakuin satunnaisesti.
Tässä toki pitää nyt muistaa se, että 2001 kun luistonesto tuli, niin se tuskin oli niin viisas mitä tänä päivänä. Sama koskee kuskeja, tällä hetkellä on ykkösissä kuskeja jotka ei oo formuloita (ykkösiä) ilman luistonestoa ajaneetkaan.
Tuhat lähtöä voi olla liian puuduttavaa kuskille keskittymisen takia, mutta jos (osaava kuski siis) yks lähtö otettaisiin, niin väittäisin että kuskilla ilman luistonestoa on lähes samat mahikset olla nopeempi kuin hitaampikin..
Häkkinen jos pistettäs starttaamaan ilman luistonestoa niin johan lähtis. Ei luistonesto ole mikään jumala.
Otit kuitenkin esille nuo renkaiden kuluminen ja polttoaine jutut, ne lie asioita jotka vaikeutus ilman luistonestoa. Mutta nyt kai tässä puhuttiin rehdistä nopeudesta. Ja siihenkään tuskin saadaan het vastausta..
Eikös häkä ajanu 2001 ongelmien takia jonkun aika-ajon ilman luistonestoa, eihän sitä silloin huomannut, nopeus kun ei pudonnut. En vain muista mistä tällaisen olen lukenut tai kuullut, mutta uskon että tämä on täysin mahdollista.
Yhteenvetona, luistoneston kanssa ajava kuski taitaisi voittaa kisan, mutta nopein kierros menisi ilman luistonestoa ajavalle, ja paalu. (jos kyseessä nyt on sitten hanskaavat kuskit kuten Kimi, Schumi, Häkä)