F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
gnz sanoi:
Onko tuossa nyt jotain kummallista?

Jos tiedetään kilpailijoiden koneista tietyt perusasiat, niin sen jälkeen voidaan tehdä suuntaa antavia arvioita tutkimalla miten paljon moottori kiertää.

http://users.tkk.fi/~mkortet/data.jpg

Tossa on Baudlinellä tehty FFT telkkarikuvasta napatusta äänestä allerkirjoittaneen tekemänä. Ei tuolla kovin tarkkoja arvioita rundeista tehdä, mutta hyvällä mikillä radan varresta jo huomattavasti parempia.
Ei jumalauta :jaska: :jaska:

TOTTAKAI KONEEN KIERROKSET SAA ÄÄNESTÄ SELVILLE, TÄMÄ ON IHAN PÄIVÄNSELVÄÄ. En ole kertaakaan väittänyt, etteikö saisi. Lukekaa niitä postauksia... pfft. P.S. kierrosluku ei ole sama asia kuin teho. :)

Mutta kun:

a) kierrosluvut saa muutenkin mistä vaan ja maksimi on 19000.
b) tyhmäkin tietää/näkee/kuulee millä kierrosalueella konetta pyritään ajamaan. Joku voisi päätellä että tällä alueella saavutetaan huipputeho.
c) myös tv-ruudussa näkyvä kierroslukumittari on toteutettu autossa sijaitsevalla mikrofonilla jolla vältetään->
d) liikkuvan kohteen mittausta vaikeuttaa doppler-ilmiö.
e) kaikki f-1 pannut on fysiikasta ja materiaaleista johtuen 95% samanlaisa ja näin ollen tuottavat myös 95% samanhuipputehon. Ei ole mikään etusivun uutinen. Se miten ja millä hyötysuhteella mikäkin moottori toimii, vaihtelee kyllä.
d) moottorien välinen vertailu perustuu siihen että joku väkisinkin tietää jostain moottorista vähän enemmän.

Nyt alkaa olla kuppi täynnä. Pelkkää jankkausta jankkauksen perään. :thumbfh:
 
Viimeksi muokattu:

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Voisitteko perustaa oman topicin näille ääni/moottoriteho jutskille:thumbup:
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
naukkis sanoi:
Laskut on aivan perseellään, 445nm vääntöä 19K rpm tekisi 885 KW tehoa. 445 nm ei ikinä oteta vapaastihengittävästä 2,4-litraisesta koneesta sääntöjenmukaisella bensalla.
No olihan ne perseellään :D

" For example, the 2.4 litre toyota engine producing 544 kw (740 PS) at 19000 RPM, outputs 274 N.m thus a 14,3 bar mean effective pressure. This is comparable with the 14,3bar maximum MEP of the 2003 BMW E46 M3 CSL, the best production car in this respect, although the F1 torque value is perhaps higher at a lower rotational speed."

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Formula_One_engines
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Hevimies sanoi:
Ei tarvitse. Minun osaltani tämä aihe on nyt käsitelty. :alppu:
Yksi puhuu aidasta, toinen aidan seipäästä ja kolmas ei usko koko aidan olemassaoloon.


No, uskoo kuka uskoo ja mitä. Minä uskon siihen että seuraavassa GP:ssä nähdään tämä herra varikon portilla ja mittaustulokset on varmoja. Räikkönen.. noin 876,55 hevohsta.



Hevillä myö lähetään...

Perjantain kunniaksi...ja nyt otan bissen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hevimies sanoi:
c) myös tv-ruudussa näkyvä kierroslukumittari on toteutettu autossa sijaitsevalla mikrofonilla
Onko sinulla tälle tiedolle jokin lähde? Nykyisinhän autoissa on FIA:n määräämä yhteinen ECU, jolla se voi tarkkailla mm. juuri kierroslukua. Kai sen siis voisi mitata jollain vähän kehittyneemmälläkin menetelmällä kuin mikrofonilla?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Onko sinulla tälle tiedolle jokin lähde? Nykyisinhän autoissa on FIA:n määräämä yhteinen ECU, jolla se voi tarkkailla mm. juuri kierroslukua. Kai sen siis voisi mitata jollain vähän kehittyneemmälläkin menetelmällä kuin mikrofonilla?
Kuulostaa asiasta yhtään sen enempää tietämättä järkevältä. Joltain lastultahan tuo kaasun ja jarrun asento myös tulee. Vai onko nekin mikrofonin antamaa informaatiota?
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
WebSlave sanoi:
Onko sinulla tälle tiedolle jokin lähde? Nykyisinhän autoissa on FIA:n määräämä yhteinen ECU, jolla se voi tarkkailla mm. juuri kierroslukua. Kai sen siis voisi mitata jollain vähän kehittyneemmälläkin menetelmällä kuin mikrofonilla?
No en itseasiassa ole tutkinut mikä on tämän hetken tilanne, mutta ainakin aikaisemmin se oli nimenomaan tehty mikrofonilla. Ja nimenomaan noista onboard-kameroiden mikesitä ne toimittajatkin oli niitä tehoja arponeet.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Hevimies sanoi:
No en itseasiassa ole tutkinut mikä on tämän hetken tilanne, mutta ainakin aikaisemmin se oli nimenomaan tehty mikrofonilla.
Mistä sinä tiedät, että se on aikaisemmin toteutettu mikrofoneilla?
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
WebSlave sanoi:
Onko sinulla tälle tiedolle jokin lähde? Nykyisinhän autoissa on FIA:n määräämä yhteinen ECU, jolla se voi tarkkailla mm. juuri kierroslukua. Kai sen siis voisi mitata jollain vähän kehittyneemmälläkin menetelmällä kuin mikrofonilla?
minun käsittääkseni se yhteinen ecu tulee niihin ensi vuonna, ja sen tarkoitus on estää luistoneston käyttö. sitä ei olla tähän asti voitu valvoa piilotetun koodin takia, mutta voidaan yhteisen ecun myötä
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Pitäisiköhän ihan tosissaan perustaa oma kierroslukukeskustelu kun ei tää oikein mitenkään F1-uutisiin taida sopia.

No eniveis, jos minä joutuisin tekemään kierroslukutallentimen noihin rasseihin niin ainakin äkkiseltään tuntuisi yksinkertaisimmalta tehdä se nimenomaan mikrofonien avulla. Siihen hiukan tietotekniikkaa perään niin vot. Moottorihan tuottaa tietyn määrän pamauksia per kierros ja sitten vaan ohjelmallisesti lasketaan paljonko kierroksia minuutissa kertyy. Tulee kevyt systeemi eikä ole liikkuvia osia (paitsi korkeintaa mikrofonissa joku kalvo tms.) ja kun/jos teknologian kehittyessä markkinoille ilmestyy nanofoni niin aina vaan kevenee järjestelmät.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
pyrydaman sanoi:
minun käsittääkseni se yhteinen ecu tulee niihin ensi vuonna, ja sen tarkoitus on estää luistoneston käyttö. sitä ei olla tähän asti voitu valvoa piilotetun koodin takia, mutta voidaan yhteisen ecun myötä
Juu, ensi vuonnahan tuo vasta tulee.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
JPP sanoi:
Pitäisiköhän ihan tosissaan perustaa oma kierroslukukeskustelu kun ei tää oikein mitenkään F1-uutisiin taida sopia.

No eniveis, jos minä joutuisin tekemään kierroslukutallentimen noihin rasseihin niin ainakin äkkiseltään tuntuisi yksinkertaisimmalta tehdä se nimenomaan mikrofonien avulla. Siihen hiukan tietotekniikkaa perään niin vot. Moottorihan tuottaa tietyn määrän pamauksia per kierros ja sitten vaan ohjelmallisesti lasketaan paljonko kierroksia minuutissa kertyy. Tulee kevyt systeemi eikä ole liikkuvia osia (paitsi korkeintaa mikrofonissa joku kalvo tms.) ja kun/jos teknologian kehittyessä markkinoille ilmestyy nanofoni niin aina vaan kevenee järjestelmät.
Onneksi sinä tai hevimies ette ole suunnittelemassa järjestelmiä formula ykkösiin. Kaikista yksinkertaisin tapa mitatata kierros on ottamalla sytytystulpasta sytytyspulssi. Tarvitaan huimat yksi johto ja yksi mikropiiri. Ja taatusti on kevyempi ja tarkempi kuin mikään mikrofoniviritelmä.

Mäkin kyllä haluaisin kuulla lähdettä Hevimiehen väitteelle, että kierrosluvut on otettu mikrofonilla incar-kamerasta tuleviin kuviin, vaikka kaikista yksinkertaisin se on imaista suoraan ECU:sta. Mistäs esim. TV-ruudusta tulevat G-voimapisteet otetaan, jos kerran ECU ei ole käytössä?
 

T. Salama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
240
Sijainti
Helsinki
Juhis sanoi:
Onneksi sinä tai hevimies ette ole suunnittelemassa järjestelmiä formula ykkösiin. Kaikista yksinkertaisin tapa mitatata kierros on ottamalla sytytystulpasta sytytyspulssi. Tarvitaan huimat yksi johto ja yksi mikropiiri. Ja taatusti on kevyempi ja tarkempi kuin mikään mikrofoniviritelmä.

Mäkin kyllä haluaisin kuulla lähdettä Hevimiehen väitteelle, että kierrosluvut on otettu mikrofonilla incar-kamerasta tuleviin kuviin, vaikka kaikista yksinkertaisin se on imaista suoraan ECU:sta. Mistäs esim. TV-ruudusta tulevat G-voimapisteet otetaan, jos kerran ECU ei ole käytössä?
Jep. 107% varmuudella moottoridata saadaan suoraan auton järjestelmistä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Juhis sanoi:
Onneksi sinä tai hevimies ette ole suunnittelemassa järjestelmiä formula ykkösiin. Kaikista yksinkertaisin tapa mitatata kierros on ottamalla sytytystulpasta sytytyspulssi. Tarvitaan huimat yksi johto ja yksi mikropiiri. Ja taatusti on kevyempi ja tarkempi kuin mikään mikrofoniviritelmä.

Mäkin kyllä haluaisin kuulla lähdettä Hevimiehen väitteelle, että kierrosluvut on otettu mikrofonilla incar-kamerasta tuleviin kuviin, vaikka kaikista yksinkertaisin se on imaista suoraan ECU:sta. Mistäs esim. TV-ruudusta tulevat G-voimapisteet otetaan, jos kerran ECU ei ole käytössä?
Äläs nyt, voidaan me ruveta kehittelemään mikrofonikierroslukumittareita kunhan saadaan ensin hoidettua toi renkaidenmerkitsemissysteemi huippuiskuun.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Äijät ei nyt kyllä oikein jyrää. Eihän kyse tietenkään ole siitä mistä data voidaan ottaa, vaan mistä se annetaan ottaa.

Ja G-voimat ECU:sta...? :D Okei! :thumbup:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Juhis sanoi:
Onneksi sinä tai hevimies ette ole suunnittelemassa järjestelmiä formula ykkösiin. Kaikista yksinkertaisin tapa mitatata kierros on ottamalla sytytystulpasta sytytyspulssi. Tarvitaan huimat yksi johto ja yksi mikropiiri. Ja taatusti on kevyempi ja tarkempi kuin mikään mikrofoniviritelmä.

Mäkin kyllä haluaisin kuulla lähdettä Hevimiehen väitteelle, että kierrosluvut on otettu mikrofonilla incar-kamerasta tuleviin kuviin, vaikka kaikista yksinkertaisin se on imaista suoraan ECU:sta. Mistäs esim. TV-ruudusta tulevat G-voimapisteet otetaan, jos kerran ECU ei ole käytössä?

Tietenkin järkevintä olisi ottaa kierrosluvut suoraan auton telemetriasta, mutta formula ykkösissä mikään ei ole niin yksinkertaista. Itsellenikin on jäänyt sellainen kuva, että ne kierrosluvut mitataan äänen perusteella. Ihan mahdollistahan se on, että esim. siinä kamerassa on mikrofoni moottorin kierroslukuja varten ja G-mittari.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Hevimies sanoi:
Äijät ei nyt kyllä oikein jyrää. Eihän kyse tietenkään ole siitä mistä data voidaan ottaa, vaan mistä se annetaan ottaa.

Ja G-voimat ECU:sta...? :D Okei! :thumbup:
Kerro vain suosiolla lähdettä väitteillesi, äläkä vain osoita tietämättömyyttäsi ilkkumalla muille.

Ja mistäs muualtakaan G-voimat olisi fiksuinta ottaa kuin ECU:sta, electronic control unit:sta, jonka kautta kulkee kaikki anturien keräämä tieto?

Juzo,
tietysti on aina mahdollista toteuttaa yksinkertainenkin tapa vaikeammalla tavalla, mutta en jaksa uskoa siihen, että kameroihin alettaisiin virittelemään tuollaisia systeemejä. Milläs tavalla toteutetaan kameraviritelmällä se jarrunasennon mittaus, joka myös näkyy incar-kuvissa?

FIA pystyy määräämään tallien antamaan käyttöönsä mitä tahansa haluaa, sääntöihin vain sopiva määräys, joten miksi he teetättäisivät helpon operaation mahdollisimman vaikealla tavalla, rakentamalla kameraan lisäksi muita vaikeasti toteutettavia toimintoja, jotka on myös kalliita toteuttaa?
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Vänkävänkä.. kuulkaas sovitaan homma ihan miten vaan. Ei jaksa kiinnostaa siis senttiäkään enää tämä väittely. Ei täällä näköjään eri mieltä olevienkaan tarvitse mitään faktoja esittää ja netistä penkoa. Ei siis minunkaan. Nelosen leffa ->
 
Viimeksi muokattu:

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
mitähän helvettiä se moottorinohjaus järjestelmä hyötyy g voimista? sitä ei kiinnosta mikään muu kuin renkaiden pyörimisnopeus ja ero. g voimat kerättäneen jollain ihan omallaan kiihtyvyys anturilla ja tiedot saadaan sieltä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös