F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Hevimies sanoi:
Haluaisin kyllä nähdä tuon laitteen joka tietää koneen äänestä hevosvoimat. :doubtful: Tehohan on vain laskennallinen suure, joka saadaan kertomalla kulmamuutos (ts.kierrosluku) vääntömomentilla.
Pelkkää matematiikkaa, teho on myös suoraan se suure joka muuttaa auton nopeutta ja auton nopeuden tarkka muutos saadaan esimerkiksi moottorin äänianalyysistä, tai nykyään auton telemetriatiedot taitavat olla julkisia joista saadaan sekä auton nopeus että moottorin kierrosluvut jolloin moottoritehojen laskeminen on lastenleikkiä, painohan F1:ssä on säännöissä määritelty. Virhemarginaali tehojen laskennassa saadaan todella pieneksi jos halutaan, ja F1-piireissä riittää rahaa laskeskella kilpailijoiden moottoreiden tehoja....
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
jarpola sanoi:
Vaikeetahan se on ja tulokset ovat korkeintaan suuntaa antavia. Todelliset tehot tietää vain tallit. Kovin uskomattomalta tuntuu noin tehoerot...
No tehon mittauksen kannalta on aivan sama pyöritetäänkö dynossa puolen tonnin rautamöykkyä vai kiihdytetäänkö F1-autoa radalla eli virhemarginaali tehojen laskennassa on todella pieni jos homman tekijä osaa asiansa. 5% tehoero ei ole mikään valtava mutta antaa pienen edun BMW:lle, moottorikehityksen ollessa jäissä se saattaa hyvinkin tehdä BMW:stä pitemmällä tähtäimellä MM-auton....
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
naukkis sanoi:
tai nykyään auton telemetriatiedot taitavat olla julkisia joista saadaan sekä auton nopeus että moottorin kierrosluvut jolloin moottoritehojen laskeminen on lastenleikkiä
Tässä onkin jo kosolti järkeä, muttei liity mitenkään aiheeseen josta puhuttiin, eli tuohon äänestä saatuihin hevosvoimiin. :thumbup: Ihan tosiaan haluaisin nähdä sen härvelin tai ihmisen joka kertoo moottorin äänestä teholukemat. :yuck:
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
naukkis sanoi:
No tehon mittauksen kannalta on aivan sama pyöritetäänkö dynossa puolen tonnin rautamöykkyä vai kiihdytetäänkö F1-autoa radalla eli virhemarginaali tehojen laskennassa on todella pieni
Taitavat dynossa käyttää tehon laskemiseen vähän jotain muutaklin, kuin vaan korvaa ja mikrofoonia :jaska: :jaska: Toisaalta olisihan se kätevää, kun voisi vaan ajaa auton mestoille ja vähän kaasutella niin setä hetken kuunneltuaan piirtää dynolapun ja näkemiinkiitos.. :D
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Häkkinen jälleen kerran

Vaikea sanoa mitä tämä taas meinaa. Uskoisin, että Häkä vain haluaa ajella f-ykkösellä, ei sen ihmeempiä. Toisaalta kyllästyttää ja ihmetyttää nämä hänen formula-ajelut, sillä aina niistä irtoaa kaikenmaailman spekulaatioita. Vähintäänkin hämmentävää poukkoilua. Välillä se DTM on maailman ihanin sarja, voi jukra, ja sitten taas tekeekin mieli ajella formulalla. En muista monenkaan entisen f1-kuski olleen näin levoton formulavuosiensa jälkeen.


Häkkinen kaavailee uutta F1-testiä
19.4.2007

F1-sarjan kaksikertainen maailmanmestari Mika Häkkinen kertoo olevansa kiinnostunut testaamaan McLaren-tallin F1-autoa uudemman kerran. Häkkisen mukaan asiasta ei kuitenkaan ole käyty neuvotteluja. Edellisen kerran Häkkinen nähtiin McLarenin ohjaimissa viime vuoden marraskuussa, jolloin hän testasi tallin autoa yhden päivän ajan Barcelonassa.

- Ron Dennis pitää oven aina avoinna. Testaan autoa luultavasti uudestaan, mutta aikaa ja paikkaa en osaa sille kertoa. Odottaminen on nyt tarpeen, Häkkinen kertoi saksalaiselle SID-uutistoimistolle. Tällä kaudella DTM-sarjassa jatkava Häkkinen kertoi nauttineensa paluusta F1-auton ohjaimiin, joskin suomalaisen kierrosajat eivät riittäneet Barcelonassa hätyyttelemään kärjen vauhtia.

- Olisin tietenkin halunnut päättää testipäivän nopeimpana kuljettajana, mutta sellaisen odottaminen olisi ollut epärealistista, tuumaili Häkkinen.

(MTV3)
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
Mä voisin lyödä vetoa, että noita f1-autojen tehoasiantuntijoita ovat suomalaiset poliisit. Pojathan osaa mm. äänen perusteella arvioida auton nopeuden +-1km/h tarkkuudella ilman näköhavaintoa. Joo, mutta kun ihan vakavissaan puhutaan niin eihän tuo tehojen lukeminen äänestä ole mahdollista. Vai meinaako pojat nyt sitä että ääni on tehoa, silloinhan se jussinkin vuosimallin -89 dx corolla olisi niin perkeleen tehokas, kun siitäkin lähtee ääntä vähintään se 130dB kun äänenvaimennin on rikki ja putki vuotaa. :rolleyes:

Ainahan noita teholukemia voi veikkailla. Jos pistäsin kolumnin pystyyn ja lykkäisin sinne, että Ferrari 815Hp, Mclaren 830Hp ja BMW 843,5Hp niin kai mäkin jonkun paskan selityksen tunkisin, koska eihän kenenkään muun kuin tallihenkilöstön tiedossa ole nuo hevosvoimalukemat. Ja muistetaanhan Italialaisen ja saksalaisen lehdistön tyyli tehdä uutisia, arvotaan niin kauan kunnes osuu oikeaan, niin voidaan myöhemmin sanoa että kattokaas ku tiedettiin tämä jo kauan sitten.

Niin ja tosta BMW siviliimoottorijutusta mitä joku jauhoi, niin Formula 1 moottorin tekeminen on hieman eri asia kuin sen m6 bemarin moottorin tekeminen. Molemmat joo vapari nelitahteja, mutta muuta samaa niissä ei olekaan. Ihan eri jätkät luultavasti kisakoneet tekee kuin katukoneet, tai sitten BMW:llä alkaa olla budjetti vähissä :wink:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Hevimies sanoi:
Tässä onkin jo kosolti järkeä, muttei liity mitenkään aiheeseen josta puhuttiin, eli tuohon äänestä saatuihin hevosvoimiin. :thumbup: Ihan tosiaan haluaisin nähdä sen härvelin tai ihmisen joka kertoo moottorin äänestä teholukemat. :yuck:
Moottorista lähtee ääni jokaisesta pakopulssista mikä pakoputkesta ulos tulee eli sopivalla dekooriohjelmistolla moottorin äänestä saadaan suoraan kierrosluku ulos. Sen takia nuo telemetriatiedot kierrosluvuista ovat julkisia, moottoreiden kierrokset saadaan jokatapauksessa helposti selville. Ja kun tiedetään liikutettavan massan paino ja kuinka nopeasti se kiihtyy niin peruskoulussakin on yritetty opettaa kuinka sen jälkeen lasketaan kiihdyttämiseen käytetty voima. Yhtään sen kummoisemmin ei toimi varsinainen moottoridynamometrikään eli samoin niissäkin on kiihdytettävä paino jonka nopeudenmuutoksesta saadaan moottorin kehittämä teho laskettua.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
naukkis sanoi:
Pelkkää matematiikkaa, teho on myös suoraan se suure joka muuttaa auton nopeutta ja auton nopeuden tarkka muutos saadaan esimerkiksi moottorin äänianalyysistä, tai nykyään auton telemetriatiedot taitavat olla julkisia joista saadaan sekä auton nopeus että moottorin kierrosluvut jolloin moottoritehojen laskeminen on lastenleikkiä, painohan F1:ssä on säännöissä määritelty. Virhemarginaali tehojen laskennassa saadaan todella pieneksi jos halutaan, ja F1-piireissä riittää rahaa laskeskella kilpailijoiden moottoreiden tehoja....
Totta mutta jos joku talli tekee teholaskelmia muiden tallien moottoreista, joutuvat he arvioimaan vastustavat voimat omien autojen perusteella. Ilmanvastus, luistoneston toiminta jne. ei ole sama kaikilla talleilla, mutta jonkinlainen arvio varmasti saadaan aikaiseksi.

Sekin mietityttää, miksi näissä aina julkaistaan vain huipputeho. Jos näin huolellinen analyysi tehdää, niin miksi ei laitettais suoraan vääntökäyrää?
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
Totta, luulisi kumminkin ettei näissäkään hommissa ole tärkeintä, että miten tehokas se moottori vaan miten nätisti teho saadaan ulos, eipä siitä tehosta ole paljoa hyötyä jos sitä sattuu olemaan kunnolla vain 15000-19000 kierroksen välillä. Mutkapätkällä menetetään hieman aikaa jos ei saada vääntöä koko kierrosalueelle.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
JNF sanoi:
Sekin mietityttää, miksi näissä aina julkaistaan vain huipputeho. Jos näin huolellinen analyysi tehdää, niin miksi ei laitettais suoraan vääntökäyrää?
Jos halutaan jotain uutista "myydä" ihmisille, niin eipä taida kauheasti olla niitä joille vääntökäyrät sanoo yhtään mitään. Vaikka täältä foorumilta oilmeisesti yksi sellainen löytyykin ;)

Harvassa taitaa olla nekin joiden oman auton ostopäätökseen (e.g. moottorivalintaan ) vääntökäyrät vaikuttaa - rahalla saa ja hevosvoimilla pääsee... :alppu:
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Räikkönen suojeli moottoria Bahrainissa

Kimi Räikkönen päätti viime sunnuntaina Bahrainissa säästellä moottoriaan jo ensimmäisen varikkopysähdyksen jälkeen, jolloin hän ohitti Fernando Alonson.

- Menetin sijoituksen Alonsolle (startissa) ja sen jälkeen minulla ei ollut tarpeeksi suurta etua ohittaakseni hänet radalla ja siksi pysyin vain hänen takanaan, Räikkönen kertoi.

- Ainut toivo oli varikkopysähdys. Sitä ei koskaan tiedä mitä voi tapahtua, mutta talli teki hyvää työtä ja kutsui minut sisään oikeaan aikaan ja kaikki sujui täydellisesti. Valitettavasti kärkiautot olivat jo kaukana edellä ja voittamisen suhteen oli enää vähän tehtävissä.

- Joten en nähnyt mitään syytä ottaa riskejä ja halusin suojella autoani, erityisesti koska käytän samaa moottoria Barcelonassa. 22 pistettä on hyvä määrä, kuten olen sanonut aikaisemminkin, mutta luulen, että olisin voinut kerätä kaikki mahdolliset pisteet. Olen varma, että voimme olla vahvempia, jos pystymme optimoimaan auton suori
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
naukkis sanoi:
Moottorista lähtee ääni jokaisesta pakopulssista mikä pakoputkesta ulos tulee eli sopivalla dekooriohjelmistolla moottorin äänestä saadaan suoraan kierrosluku ulos. Sen takia nuo telemetriatiedot kierrosluvuista ovat julkisia, moottoreiden kierrokset saadaan jokatapauksessa helposti selville. Ja kun tiedetään liikutettavan massan paino ja kuinka nopeasti se kiihtyy niin peruskoulussakin on yritetty opettaa kuinka sen jälkeen lasketaan kiihdyttämiseen käytetty voima. Yhtään sen kummoisemmin ei toimi varsinainen moottoridynamometrikään eli samoin niissäkin on kiihdytettävä paino jonka nopeudenmuutoksesta saadaan moottorin kehittämä teho laskettua.
No edelleenkin jatkan että, miten tuo moottorin ääni liittyy yhtään mihinkään, kun kaikki tarvittava tieto saadaan telemetriasta. Mitä älyä on mittailla moottorin äänestä jotain pakopulsseja kun sama tieto selviää suoraan lapusta katsomalla. :jaska: Edelleen haluan nähdä sen gurun joka kertoo moottorin tehot sen äänestä muutaman hevosvoiman tarkkuudella, kuten siinä uutisessa mainittiin.

EDIT: P.S. dekooriohjelmisto :D :D
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Troy McLure sanoi:
Vaikea sanoa mitä tämä taas meinaa. Uskoisin, että Häkä vain haluaa ajella f-ykkösellä, ei sen ihmeempiä. Toisaalta kyllästyttää ja ihmetyttää nämä hänen formula-ajelut, sillä aina niistä irtoaa kaikenmaailman spekulaatioita. Vähintäänkin hämmentävää poukkoilua. Välillä se DTM on maailman ihanin sarja, voi jukra, ja sitten taas tekeekin mieli ajella formulalla. En muista monenkaan entisen f1-kuski olleen näin levoton formulavuosiensa jälkeen.

[/I]
Mitäpä karmeeta tuossa on jos yksi kaikkien aikojen parhaista kuljettajista käy sillon tällön ajelemassa entisen tai oikeastaan myös nykyisen työnantajansa välineellä? Ei ainakaan mulle mitään haittaa ja mitäs haittaa siitä Häkälle olisi? Ei Häkää kiinnosta onko hänen ajat sitä luokkaa että niillä oltaisiin kärjessä tai että haittaako hänen faneja kun hän ei enää pääse samaan vauhtiin kuin joku Hamilton. Sehän käy omaksi ilokseen ajamassa koska hänellä on mahdollisuus tuohon. Aika moni kuljettaja olisi yhtä "levoton" jos saisi siihen mahdollisuuden mutta kun eivät saa, elleivät lado tiskiin kunnon pinoa tuohta ja ajele jossain yksityisradalla piilossa kaikilta katseilta. Tämän jälkeen sitten voi sanoa, että kyllä ne ajat oli kelvollisia, suorastaan kilpailukykyisiä :rolleyes:

Go Häkä go :thumbup:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Hevimies sanoi:
No edelleenkin jatkan että, miten tuo moottorin ääni liittyy yhtään mihinkään, kun kaikki tarvittava tieto saadaan telemetriasta. Mitä älyä on mittailla moottorin äänestä jotain pakopulsseja kun sama tieto selviää suoraan lapusta katsomalla. :jaska: Edelleen haluan nähdä sen gurun joka kertoo moottorin tehot sen äänestä muutaman hevosvoiman tarkkuudella, kuten siinä uutisessa mainittiin.
FIA saa telemetriatiedot käyttöönsä mutta ne eivät kuitenkaan taida olla täysin julkisia ja median käytettävissä. Moottorin kierrosnopeuden selvittämiseen on omat ohjelmistonsa jotka on helposti myös lehdistön käytettävissä ja tuloksen tarkkuus saadaan aivan yhtä hyväksi kuin telemetriatiedoista tutkimallakin. Ja kyseisiä guruja on esimerkiksi jokaisen tallin palkkalistoilla, kilpailijalle on hyvinkin hyödyllistä tietää kilpailijatallin moottorin teho ja vääntökäyrät.

Ja edelleenkin moottorin tehot eivät ole mitään mustaa magiikkaa vaan aivan perus matikalla saadaan kaikki laskettua hyvin pienillä virhemarginaaleilla, ja F1-puolella kyseiselle tiedolla voi tehdä rahaa joten asian tutkimiseen panostetaan. Ääni on toki vain yksi osa tuossa laskennassa mutta siitä saadaan se tärkein tieto eli moottorin kierrosnopeuden muuttuminen aivan tarkasti ulos joten on aivan perusteltua kertoa että tehojen mittaaminen on tehty äänianalyysin pohjalta.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
No kyllä tuolla moottorien kuuntelemisella on lähinnä vain viihdearvoa tekijöille ja lukijoille, mutta uskoo ken haluaa. Minkähänlainen soundi mahtaisi olla verrarin padassa jos siitä saataisiin 800hp nykyisen 795:n sijaan :D

EDIT: Odottelenkin suurella mielenkiinnolla millon varikkomuurille ilmesty jokaisen tallin oma tehojenkuuntelija. :D
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Hevimies sanoi:
No kyllä tuolla moottorien kuuntelemisella on lähinnä vain viihdearvoa tekijöille ja lukijoille, mutta uskoo ken haluaa. Minkähänlainen soundi mahtaisi olla verrarin padassa jos siitä saataisiin 800hp nykyisen 795:n sijaan :D

EDIT: Odottelenkin suurella mielenkiinnolla millon varikkomuurille ilmesty jokaisen tallin oma tehojenkuuntelija. :D
Kuten naukkis tuossa ikaisesemmin sanoi "Ääni on toki vain yksi osa tuossa laskennassa mutta siitä saadaan se tärkein tieto eli moottorin kierrosnopeuden muuttuminen aivan tarkasti ulos joten on aivan perusteltua kertoa että tehojen mittaaminen on tehty äänianalyysin pohjalta."

Tämä ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä eikä utopiaa. Googleta vaikka "streetdyno" tai "roaddyno". Periaatteessa nuo tekee tuon homman, jos input wav on kohdillaan ja osaa laittaa arvot kohdilleen :cool:
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Hevimies sanoi:
EDIT: Odottelenkin suurella mielenkiinnolla millon varikkomuurille ilmesty jokaisen tallin oma tehojenkuuntelija. :D
No et ole kovin kauaa formuloita seurannut jos et tiedä että joka tallilla oli sellainen vielä muutama vuosi sitten. Tällähaavaa tekniikka on niin pitkällä että varsinaisia nauhuriäijiä ei enää radan varrella palloile mutta kilpailijoiden tehot varmasti tiedetään edelleenkin.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
mustakaari sanoi:
Kuten naukkis tuossa ikaisesemmin sanoi "Ääni on toki vain yksi osa tuossa laskennassa mutta siitä saadaan se tärkein tieto eli moottorin kierrosnopeuden muuttuminen..


Tämän uskon, mutta vain osittain. Rpm yms. on jopa televisioille toimitettavaa dataa, joten ei sen selvittämiseen tarvita kuin vastaanotin. Se mitä tallit tietää on muutenkin vähän eri asia kuin mitä toimittajat tietää. Noista moottorien äänistä voidaan kyllä kuunnella monia asioita, kuten välityksiä ja käynnin puhtautta yms mutta pelkästään vertaamalla naapuria omaan suorityskykyyn saadaan aikalailla tarkasti selville mitä muilla on. Tämäkin luonnollisesti vaatii sen että on jotain mihin verrata, on se tieto sitten kerätty millä keinoilla tahansa.

Jokatapauksessa toimittajan kuuntelemalla arvioidut hevosvoimat on ilman jonkinlaista tietoa siitä missä oikeasti mennään, on pelkkää viihdettä.

Tämä riitti minulle tästä aiheesta. Kiitos :)
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Hevimies sanoi:
Jokatapauksessa toimittajan kuuntelemalla arvioidut hevosvoimat on ilman jonkinlaista tietoa siitä missä oikeasti mennään, on pelkkää viihdettä.
Kummasti kyseiset tiedot vain ovat olleet hyvin tarkasti yhtäläisiä moottorivalmistajien omiin ilmoituksiin moottoritehoista, eikä sen puoleen valmistajat ole oikeastaan ikinä lähteneet kritisoimaan noita arvioita vaikka varsinkin tehottomampien moottorien valmistajille kyseinen tieto on huonoa peeärrää.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös