F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
Tuo äänellä mittaaminen vähän arveluttaa. Onko joka autossa tismalleen sama mikrofoni, samoine taajuusvasteineen?
Mikrofonien täytyy myös olla huippu laatua ettei yksikään taajuus toistu liian kovaa suhteessa muihin. Ja mikä tiimi antaa vastustajan viritellä omia, vaikkapa Neumannin ja Röden mikrofoneja omaan autoonsa?
Ja silloinkin ihmettelen miten tämä mittaus systeemi toimisi.
Se ääni jota kuulemme onboard kameroista ei voi riittää, on niin epätasainen ja häiriötä täynnä.
Käsittääkseni myös eri koneet resonoivat eri tavalla.

Kierrosluku mittaaminen äänen perusteella saattanee olla suht luotettava, mutta että tehojen mittaaminen? :rolleyes:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Warwick sanoi:
Kierrosluku mittaaminen äänen perusteella saattanee olla suht luotettava, mutta että tehojen mittaaminen? :rolleyes:
Kyllä se kierrosluku tarvitaan siihen tehon laskemiseen. Vääntömomentti joudutaan sitten laskemaan/päättelemään muilla menetelmillä. Eli siis missään vaiheessa ei ole kukaan mielestäni muuta väittänytkään kuin että nimenomaan moottorin kierrosluku määritellään tuosta äänestä. Teho on sitten kierrosluku kertaa vääntömomentti.

On se tietysti niinkin että moottorin huipputeho on sama kaikilla kierroksilla. Tai vaikkei se moottori kävisi ollenkaan.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
"mutta minä omistan tämän voiton tyttöystävälleni Raffaelalle, jonka on täytynyt olla erittäin kärsivällinen minun suhteeni tänä viikonloppuna, Massa sanoi."

Niinpä, samoilla kalsareilla mennään..
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Warwick sanoi:
Tuo äänellä mittaaminen vähän arveluttaa. Onko joka autossa tismalleen sama mikrofoni, samoine taajuusvasteineen?
Mikrofonien täytyy myös olla huippu laatua ettei yksikään taajuus toistu liian kovaa suhteessa muihin. Ja mikä tiimi antaa vastustajan viritellä omia, vaikkapa Neumannin ja Röden mikrofoneja omaan autoonsa?
Ja silloinkin ihmettelen miten tämä mittaus systeemi toimisi.
Mikrofonin laadulla ei ole paskan merkitystä koska moottorista lähtevä äänen taajuus riippuu moottorin sylinterien lukumäärästä ja käyntinopeudesta. Eli jos omistat jonkin polttomoottorilla olevan kapistuksen huomannet että sen ääni muuttuu varsin selvästi kierrosten mukaan ja tietokonepohjaisesti äänen taajuudesta saadaan moottorin käyntinopeus ulos melkein mistä lähteestä vain.
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
naukkis sanoi:
Mikrofonin laadulla ei ole paskan merkitystä koska moottorista lähtevä äänen taajuus riippuu moottorin sylinterien lukumäärästä ja käyntinopeudesta. Eli jos omistat jonkin polttomoottorilla olevan kapistuksen huomannet että sen ääni muuttuu varsin selvästi kierrosten mukaan ja tietokonepohjaisesti äänen taajuudesta saadaan moottorin käyntinopeus ulos melkein mistä lähteestä vain.
take it easy.

Mikrofonin laadulla on nimen omaan väliä siinä mielessä että eikö mikrofonin pitäisi "toistaa" mahdollisimman tasaisesti kaikki taajuudet?
Mikrofoni tulee auton ja tietokoneen väliin, väitän että jos auto ja tietokone ovat samat, mutta mikkiä vaihetaan välillä sen laadusta välittämättä niin tulokset muuttuvat.
Koska eri mikrofonit yli toistavat vaikka tiettyä hertsi aluetta suhteessa toisiin. Kalliimmissa, pro studio käyttöön tarkoitetuissa mikeissä on taajuus vasteet tehty mahdollisimman tasaiseksi.
Jos mitä tahansa mikkiä käytetään, voi lukemat heitellä päin helvettiä, koska ne eivät kykene toistamaan taajuusalueita tasaisesti.
Eikä pahemmin nuo onboard videot ole äänellään säväyttäneet. Hyvä se on ihan katsojalle, mutta että jotain luotettavia lukemia? Kuinka suurella virhe marginaalilla?

Ei ressiä naukkis, ei ollu tarkoitus mitenkään ärsyttää. Kysellä vaan. Koska kovasti kiinnostaa se käytännön toteutus tuossa äänellä mittaamisella. Omasta mielestäni se ääni täytyy saada talteen hyvällä mikrofonilla, mutta toki on mahdollisuus että se ääniala josta kierrokset mitataan on varsin "helppo" eli lähes mikä tahansa mikki sen osaa edes tyydyttävästi rekisteröidä.
 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jos V10 moottoreilla, ilman kierrosrajoitusta, lähes 21000rpm:llä lähenneltiin 1000hv, ei nykyisillä vielä 800hv saavuteta.

19000rpm taajuus F1-moottorilla on 1267Hz. Todennäköisesti forumistiemme joukossa on useita kyllin tarkan sävelkorvan omaavia, jotka osaisivat sanoa, kuinka koekealle vaikkapa Räikkösen kone kiersi Malesian kisassa.

Vieläköhän joltain löytyisi video tai linkki, jossa (ehkä Petronas) F1 V-10 jossain promotilaisuudessa soitteli jotain klassikkobiisiä ja (Malesian) kansallislaulua?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
2Lman sanoi:
Jos V10 moottoreilla, ilman kierrosrajoitusta, lähes 21000rpm:llä lähenneltiin 1000hv, ei nykyisillä vielä 800hv saavuteta
Viime vuoden parhaat V8:t kiersivät karvan yli 20K, veekympit eivät lähellekään. En muista varmasti mutta kympeillä 19K rajaa ei taidettu rikkoa, tosin Hondan tonnirajan rikkova kone sen saattoi tehdä.

V8:n ensiversiot 2006 alussa kiersivät myös sen 19 tonnia ja teholukemiksi kerrottiin karvan alle 800 joten aivan oikeassa suuruusluokassa ollaan tehojen kanssa, ainoastaan BMW on oleellisesti saanut kehitettyä moottorista lisää tehoa kierrosrajoituksen puitteissa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Warwick sanoi:
Mikrofonin laadulla on nimen omaan väliä siinä mielessä että eikö mikrofonin pitäisi "toistaa" mahdollisimman tasaisesti kaikki taajuudet?
Mikrofoni tulee auton ja tietokoneen väliin, väitän että jos auto ja tietokone ovat samat, mutta mikkiä vaihetaan välillä sen laadusta välittämättä niin tulokset muuttuvat.
2Lman sen jo selvittikin, eli äänen tason vaihteluilla ei ole merkitystä vaan moottori käydessään tietyllä kierrosluvulla kehittää tietyntaajuisen äänen. Mikiltä riittää että se ylipäätään saa nauhoitettua kyseisen taajuuden, taajuusvasteen epälineaarisuudella yms. ei ole mitään merkitystä. Eli mikki joka ei pystyy nauhoittamaan puheen jotenkin ymmärrettävästi on jo suorastaan tarpeettoman hyvä moottorin äänianalyysiin.
 

Japp

Master
Liittynyt
2.9.2000
Viestit
268
Sijainti
ES Asia
Mikrofonin laadulla ei todellakaan ole mitään tekemistä tuloksen kanssa. Kaikki mikit pystyy noihin taajuuksiin.

Mutta miten niin 1900rpm on F1 koneella 1267Hz? Rivinelonen sytyttää yhdellä kierroksella 2 kertaa niin taajuus olisi 19000*2/60 633Hz niin toihan on tuplat!


Edit: AAARRRGGHH, tietysti, kyseessähän on V kone.....
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
V-kulman sitomista 90 asteeseen lukuunottamatta, moottoreiden sisäisessä rakenteessa ei välttämättä tapahtunut muuta muutosta, kuin että otettiin 20% pois. Ts. iskunpituus/halkaisija ja iskun- ja riertokangen pituuden suhde. En oikein ymmärrä, miksi V8 kierrokset olisivat tehneet noin paljon suuremman hyppäyksen?

Muistelen, että männän huippunopeus (>25m/s) olisi ollut suurin rajoite kierrosluvun nostamiseen ja taisivat V8 muutoksen yhteydessä hieman rajoittaa käytettävien materiaalien laatua huonommaksi, eli halvemmiksi.

Onpa jäänyt mieleen, että joissain kiihdytysauton moottoreissa kampiakseli "viritetään", jotta se joustaessaan sekä kestää, että purkaa siihen taipumisesta varastoituneen energian.

Kierrokset korva kuulee taajuutena, mutta esimerkiksi mikrofonilla tallennetusta äänestä moottorin sivulla voidaan havaita, että kierrosten noustessa tapahtuu vaihesiirtoa, koska äänen kulkeminen taaimmaisesta pakosarjasta kestää pidempään kuin lähimmästä pakosarjasta.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Niin.. ne kierrosluvut on edelleen ihan julkista tietoa ja näkyvät myös televisiossa. En ole ikinä väittänyt, etteikö koneen kierroslukua kuule mittarilla tai korvalla, mutta mitä iloa tästä on kun saman asian näkee telemetriasta ja televisiosta. Kyllä mullakin oli ennen tapana ajella perämoottorilla F:ää jos taloudellisesti teki mieli matkata. Nykykoneitten kiihdytysalue on youtubesta äkkikuuntelemalla suunnilleen D6-E6, eli noin 1170-1320Hz. Mutta mikä on tämän kaiken väittelyn ja spedeilyn pointti? Ei yhtään mikään muu kuin vänkävänkä. :jaska:
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Hevimies sanoi:
Mutta mikä on tämän kaiken väittelyn ja spedeilyn pointti? Ei yhtään mikään muu kuin vänkävänkä. :jaska:
Kimi ja Ferrari -fanien katkeruus siitä että entisen tallin moottorivalmistajalta löytyy tehokkaampi ja luotettavampi moottori.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
azai sanoi:
Kimi ja Ferrari -fanien katkeruus siitä että entisen tallin moottorivalmistajalta löytyy tehokkaampi ja luotettavampi moottori.
Vaan ei välttämättä parempi ja mitä luotettavuuteen tulee niin sitä ei osaa kyllä kukaan sanoa kun kummaltakaan ei ole moottoreita mennyt.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Eräs pointti voisi olla, kuinka paljon Kimin moottorin tehoja tai kierroksia Malesiassa laskettiin. Hänen autosta en kierrosnäyttöä kilpailusta muista, mutta "asiantuntijat" heittelivät uskomattoman suuria totuuksia -1500 kierrosta asti tai jopa 150hv.

Tehoa ei 19000 rpm rajoitetuista kierroksista voi päätellä. Nopeuden ja kierrosten nousuvauhdista voi päätellä, mutta silloin vaikuttavia muuttujia ovat ilmanvastus ja paino, jotka pitää ottaa huomioon.

Sitä taisi FIA viimevuonna käyttää todisteena, perusteena siipien taipumisen käyttämiseksi.

Mielenkiintoista on joskus tiimikavereiden suurehkot erot huippunopeudessa. Siihen tosin on Keke selittänyt, että joskus, joillain radoilla on jo alettu jarruttaa mittauspaikassa. Tuskinpa kukaan osaa sanoa, millaisilla prosentuaalisilla tai hampaisilla perän suhteilla huoppunopeutta säädetään? Vai vaihdetaanko vaihteiston rattaita? Downforse ilmeisesti lopulta säädetään niin suureksi, ettei rpm-rajoittajalla montaa sekuntia pääsuoralla ajeta.

Arvelen renkaan kehän laajenemisen, sekä kulumisen että sutimisen, kovuuden ja käytetyn (ajotyylin / säätöjen mukaisen) typpipaineen vaikuttavan muutaman kilometrin/h, sekä mittaushetkellä vaikuttavan tuulen, joka on kenties huomattavan merkittävä myös.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
2Lman sanoi:
Eräs pointti voisi olla, kuinka paljon Kimin moottorin tehoja tai kierroksia Malesiassa laskettiin. Hänen autosta en kierrosnäyttöä kilpailusta muista, mutta "asiantuntijat" heittelivät uskomattoman suuria totuuksia -1500 kierrosta asti tai jopa 150hv.
Sehän se on kun kukaan ei tiedä vääntökäyrää niin ei ole mitään mahdollisuuksia sanoa paljonko tuo mahdollinen 1500rpm pudotus on tehossa maksanut. Eikä auta yhtään, vaikka olisi koiran kuulo.

Oletetaan että vääntökäyrä pysyy samana ja oletetaan myös että vääntöä on maksimikierroksilla 445Nm, tällöin tehoa menetettaisiin 19000->17500rpm pudotuksella 845hp->787,5hp
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Hevimies sanoi:
Oletetaan että vääntökäyrä pysyy samana ja oletetaan myös että vääntöä on maksimikierroksilla 445Nm, tällöin tehoa menetettaisiin 19000->17500rpm pudotuksella 845hp->787,5hp
Laskut on aivan perseellään, 445nm vääntöä 19K rpm tekisi 885 KW tehoa. 445 nm ei ikinä oteta vapaastihengittävästä 2,4-litraisesta koneesta sääntöjenmukaisella bensalla.

Ja teho ei ole mitään muuta kuin vääntömomentti kertaa matka eli kun tiedetään vääntö ja kierrokset niin tehon laskeminen todella simppeliä, esimerkkitapauksessa siis (19000/60)(rpm muunnos si-järjestelmään jossa kierrosnopeus on siis 1/s)*445nm*2*3,14(...vääntö kertaa ympyrän kehä) ja tulos tulee kuten tekijöistä selviää SI-järjestelmän mukaisina watteina(nm/s)
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Hevimies sanoi:
Mutta mikä on tämän kaiken väittelyn ja spedeilyn pointti? Ei yhtään mikään muu kuin vänkävänkä. :jaska:
Lähinnähän täällä ei porukan fysiikan tietämys riitä tajuamaan sitä että noinkin triviaali asia kuin auton moottorin kehittämä teho on helposti laskettavissa kun saadaan selville muutamat perusasit auton kiihtyvyydestä, formula1-kisoissa autojen kulkupuolesta saa tarvittaessa niin paljon dataa että laskutulokset voidaan laskea useammalla kaavalla jolloin arvion tarkkuus saadaan nousemaan todella korkealle tasolle.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Hevimies sanoi:
Tässä onkin jo kosolti järkeä, muttei liity mitenkään aiheeseen josta puhuttiin, eli tuohon äänestä saatuihin hevosvoimiin. :thumbup: Ihan tosiaan haluaisin nähdä sen härvelin tai ihmisen joka kertoo moottorin äänestä teholukemat. :yuck:
Onko tuossa nyt jotain kummallista?

Jos tiedetään kilpailijoiden koneista tietyt perusasiat, niin sen jälkeen voidaan tehdä suuntaa antavia arvioita tutkimalla miten paljon moottori kiertää.

http://users.tkk.fi/~mkortet/data.jpg

Tossa on Baudlinellä tehty FFT telkkarikuvasta napatusta äänestä allerkirjoittaneen tekemänä. Ei tuolla kovin tarkkoja arvioita rundeista tehdä, mutta hyvällä mikillä radan varresta jo huomattavasti parempia.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös