F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Juhis sanoi:
Juzo,
tietysti on aina mahdollista toteuttaa yksinkertainenkin tapa vaikeammalla tavalla, mutta en jaksa uskoa siihen, että kameroihin alettaisiin virittelemään tuollaisia systeemejä. Milläs tavalla toteutetaan kameraviritelmällä se jarrunasennon mittaus, joka myös näkyy incar-kuvissa?

FIA pystyy määräämään tallien antamaan käyttöönsä mitä tahansa haluaa, sääntöihin vain sopiva määräys, joten miksi he teetättäisivät helpon operaation mahdollisimman vaikealla tavalla, rakentamalla kameraan lisäksi muita vaikeasti toteutettavia toimintoja, jotka on myös kalliita toteuttaa?

Teoriassa tuon jarrupolkimen asennon mittauksen voisi toteuttaa tuon G-mittarin avulla. Tietenkään se ei oikeasti mittaisi jarrupolkimen asentoa, mutta kuitenkin antaisi jotain tietoa jarrutuksista.

Tosin asia on todennäköisesti juuri niin kuin sanoit eli FIA on määrännyt tallit luovuttamaan nuo tiedot. Joka tapauksessa, jossain kisassa selostaja taisi sanoa, että nuo kierrosluvut mitataan äänen perusteella.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Jokuhan vois heittää näitä kysymyksiä MTV:n formulatiimille. Jos vaikka ihan oikeasti ottaisivat selvää joltain joka asiasta tietää. Niin ja ECU = Engine control unit, eikä electronic control unit.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Otto Hokkanen sanoi:
Kyllä se on Engine Control Unit joka niihin yhteiseksi tulee. Moottorin ohjauksesta puhutaan. Muita sähköisiä systeemejä tuskin standardisoidaan.http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_Control_Unit

EDIT:

"Formula One racing’s governing body, the FIA, has invited tenders for a single Engine Control Unit (ECU) supplier to the championship in 2008, 2009 and 2010. Tender bids must be submitted by the deadline of June 23, 2006.

From 2008 all teams will have to use a standardised ECU as part of the FIA’s bid to cut the costs of competing in Formula One racing.

The FIA has already invited tenders for a single tyre supplier for the same period."


http://www.formula1.com/news/4425.html
 
Viimeksi muokattu:

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Tämä Iltalehden uutinen ei ehkä kuulu tänne, olihan Montoya kuitenkin Fykkösissä ajellut:

Montoyalle kovat sakot Nascar-sarjassa
25.4.2007 19:30

Kimi Räikkösen entinen tallitoveri formula ykkösten MM-sarjassa, kolumbialainen Juan Pablo Montoya sai 10 000 dollarin sakot Nascar-vakioautosarjalta.

Nascar ilmoitti, että Montoya teki "epäsopivan eleen" toiselle kuljettajalle.

Asiaa pahensi se, että Montoyan tekemä ele näkyi suorassa televisiolähetyksessä Nascar Busch -sarjan Phoenixin kilpailun harjoitusten aikana viime torstaina.

Loppuvuosi "ehdollista"

Ensimmäistä koko kauttaan Nascarissa ajava Montoya, 31, on vuoden loppuun asti "ehdollisella" eli tarkkailun alla. Hän sijoittui Phoenixin kisassa 21:nneksi.

Montoya ajoi F1-sarjassa kaudesta 2001 kauden 2006 puoliväliin saakka. Osakilpailuvoittoja mies otti seitsemän ja sijoittui kahdesti kolmanneksi MM-pisteissä.

STT-REUTERS
Minkälainen oli Montoyan näyttämä "epäsopiva ele"?
Keskari vai sitten nousi autonsa sisältä ja pyllisti ikkunaan?
Aika kova sakko oli, jos pelkästään keskarista oli kyse. Mistä sen tietää jos vaikka Montoya halusi vaan kaivaa keskarilla nenäänsä?...:D
 

panche

nollajaakko
Liittynyt
28.1.2007
Viestit
252
Räikkönen pääosaan Ferrarin tärkeään testiin

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Vappu sujuu formula 1 -kuljettajilta tiiviisti työn merkeissä. Talleilla on ensi viikon alussa ohjelmassa alkukauden tärkein testijaksonsa.

Jokainen kilpailukykyinen tiimi tuo rutkasti uusia osia autoonsa. Kun testi ajetaan Barcelonan aerodynaamisesti haasteellisella radalla, uudet kalustot joutuvat heti kaikkein vaativimpaan rasitukseen.

Ylitöitä testirintamalla aiheuttaa uusi käytäntö, että MM-kauden aikana jokainen talli voi käyttää vain yhtä autoa päivässä. Näin kolmen ajopäivän aiempi ajomäärä puolittuu ja työt täytyy suunnitella hyvin tarkasti.

Ferrari on muuttanut alkuperäisiä suunnitelmiaan. Nyt Kimi Räikkönen ajaakin kaksi ensimmäistä päivää ja Felipe Massa tulee autoon vasta jakson päätteeksi keskiviikkona.

Alun perin Massan piti aloittaa ja ajaa kaksi ensimmäistä päivää.

Räikkönen totesi Turun Sanomille Bahrainin kilpailun jälkeen, että tauon sijasta olisi mieluiten lähtenyt testaamaan vaikka välittömästi.

MM-sarjan jaetut kärkipisteet koonnut suomalaistähti lähtee testeihin hakemaan Maranellon tehtaan rakentamilla uusilla osilla kipeästi kaipaamiaan toimivia aika-ajosäätöjä.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
panche sanoi:
Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Ferrari on muuttanut alkuperäisiä suunnitelmiaan. Nyt Kimi Räikkönen ajaakin kaksi ensimmäistä päivää ja Felipe Massa tulee autoon vasta jakson päätteeksi keskiviikkona.
Hyvin positiivinen uutinen! Ihmettelinkin alunperin miksi Felippe ajaisi ylimääräistä, jos samaan aikaan tuskaillaan ettei Räikkönen ole ihan vielä sujut Bridgestonejen kanssa. Testausintoakin Kimiltä tuntuu nyt löytyvän, niin ei muuta kuin baanalle vaan ja nakit haltuun:ahem:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Sportti.com:
Entisen Toyota-päällikön mukaan Ralf Schumacher jatkaa japanilaistallissa myös F1-kaudella 2008. Vuonna 2004 Toyotan insinööriosaston päällikön paikalta pois potkitun Norbert Kreyerin mukaan saksalaista ei eroteta tallista tämän kauden jälkeen, koska silloin tallin toimitusjohtaja John Howett menettäisi kasvonsa. Kreyer paljasti, että hän yritti vuonna 2004 tuoda Nick Heidfeldia talliin, mutta Howett ei sulattanut ajatusta.

- "Sen sijaan hän halusi ison nimen, josta Ralfin entinen manageri Willi Weber hyötyi", Kreyer kertoi Sport Bild -lehdelle.


Hah! Ei ihme, ettei Toyota pärjää sitten mitenkään, ehkäpä ei koskaan tulekaan pärjäämään tällaisella älyttömyydellä. Jos ei pystytä tunnustamaan virheitä, niin miten sitten voidaan kehittyä? Kasvojen säilyttäminen on japanilaisessa kulttuurissa elinehto - se kyllä tiedetään, mutta jos hintana on suossa tarpominen, niin ei sekään niitä kasvoja hymyyn vedä.
 

Lezlie

Active member
Liittynyt
11.2.2007
Viestit
25
Troy McLure sanoi:
Hyvin positiivinen uutinen! Ihmettelinkin alunperin miksi Felippe ajaisi ylimääräistä, jos samaan aikaan tuskaillaan ettei Räikkönen ole ihan vielä sujut Bridgestonejen kanssa. Testausintoakin Kimiltä tuntuu nyt löytyvän, niin ei muuta kuin baanalle vaan ja nakit haltuun:ahem:
Sattui omalle kohdalleni heikosti koska pääsen seuraamaan testiä vain keskiviikkona. :jaska: No eipä voi mitään, parempihan se näin on. Toivottavasti myös Alonso testaa keskiviikkona niin edes kaverit saavat nähdä oman suosikkinsa. Onko muuten Laarenin testisuunnitelmista tietoa ketä ajattavat ja minä päivinä?

Edit: Sen verran löysin infoa että Alonso ajaa kaksi päivää mutta siitä ei ole mitään hajua mitkä kaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
Maikkarin sivuilta: "Teollisuusvakoilua harjoittaneet Toyotan F1-tallin entiset työntekijät Mauro Iacconi ja Angelo Santini on tuomittu italialaisessa Modenan oikeusistuimessa rangaistuksiin. Iacconi sai 16 kuukauden vankeustuomion ja Santini 9 kuukauden tuomion. He aikovat valittaa tuomioistaan. Miehet siirtyivät kauden 2002 jälkeen Ferrarilta Toyotalle ja veivät mukanaan Ferrarin F2002-maailmanmestariautoon liittyvää luottamuksellista tietoa. Toyota erotti miehet, kun asia nousi julkisesti esille."

Ehkä Toyotan ois kannattanu pysyä rallin puolella...työntekijät vakoilevat ja talli tuhlaa enemmän rahaa kuin kukaan muu ja tulosta ei silti tule.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Overhouse sanoi:
Ehkä Toyotan ois kannattanu pysyä rallin puolella...työntekijät vakoilevat ja talli tuhlaa enemmän rahaa kuin kukaan muu ja tulosta ei silti tule.
Butterflyn ja muiden toijota fanien logiikan mukaan joka toinen vuosi se "menestys" tulee. Eli ei missään nimessä tämän logiikan mukaan sarjasta kannata vielä lähteä :D
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Paksu-Pablo on nyt F1-historian epämielyttävin kuski...

http://www.iltalehti.fi/formulat/200704276037756_fo.shtml

Kuka on formula ykkösten historian epämiellyttävin kuljettaja? Italian suurin urheilulehti La Gazzetta dello Sport kysyi lukijoiltaan tämän polttavan kysymyksen, ja äänestyksen tulos tuskin yllättää ketään.

Gazzettan äänestykseen osallistuneista 30 prosenttia pitää F1-historian epämiellyttävimpänä kuljettajana Juan Pablo Montoyaa. Bogotan ruutitynnyri ajoi McLarenilla ja Williamsilla kausina 2001-2006.
...
Montoyan jälkeen Gazzettan lukijat äänestivät inhokkikuskien listalle niin ikään tuttuja nimiä. Ylväs saksalainen Michael Schumacher (22 prosenttia äänistä), konemainen espanjalainen Fernando Alonso (20 prosenttia), Jacques Villeneuve (10 prosenttia) ja kärhämäaltis Alain Prost (7 prosenttia) täydentävät kärkiviisikon.
 

Ade

Kirjanpitäjä
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
148
Sijainti
Lappeenranta
Lähetääx yhelle?

Alonso suosittu juomaseuralainen Espanjassa
27.04.2007 18:41

Formula ykkösten kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso oli kolmanneksi suosituin seuralainen, kun espanjalaisilta kysyttiin, kenen julkisuuden henkilön kanssa he haluaisivat lähteä oluelle.

Espanjan oluentuottajien keskusjärjestön Ipsos-tutkimuslaitokselta tilaamassa kyselyssä Alonso sai äänistä 5,9 prosenttia. Formulakuskin edelle kiilasivat maan pääministeri José Luis Rodríguez Zapatero ja näyttelijätär Penelope Cruz.

Viime vuonna Alonso sijoittui samaisessa gallupissa neljänneksi.

(MTV3)


:alppu:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kimin ryyppäämisestä vouhkaaminen on siis aivan turhaa. Alonso on paljon juopompi :alppu:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942


Kohta pitäis BMW-Sauberia näkyä! :eek!: :thumbup:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Uutinen tänään F1 Plazalla:
http://plaza.fi/stadion/moottoriurheilu/f1/uutiset/ferrari-kaappasi-johtajan-red-bullilta

Ferrari kaappasi johtajan Red Bullilta

3.5.2007, 18.39

Ferrari vahvisti torstaina palkanneensa F1-tallinsa johtoon Dany Baharin, joka aiemmin työskenteli F1-sarjassa Red Bullin palveluksessa. Bahar tunnettiin Red Bullilla tallin omistajan Dietrich Mateschitzin oikeana kätenä, joka vastasi Red Bullin moottoriurheilun liiketoiminnasta. Lisäksi Bahar on kuulunut Red Bullin NASCAR-tallin omistajiin.

Ferrarin mukaan Bahar tulee työskentelemään Ferrarin brandymanagerina maailmanlaajuisella tasolla ja raportoi menestyksestään suoraan tallijohtaja Jean Todtille.
Minä vain kysyn, että eikö Kimi muka olisi kyennyt hoitamaan tuota juomapuolta? :alppu:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös