Ghost_Glove sanoi:
Formula 1 could run V6 engines in 2011
Mosley'n uusimmat kukoistavat ideat:
- 2,2 litraset V6 koneet
- turbo
- bio bensa
- kierrosraja: 10 000 rpm
Koneista irtois kuulemma jotain 770 hevosta ja ne olis paljo hiljasempia kuin nykyiset.... :yuck: :jaska:
Hieno homma. Kohtahan perusurheiluautoissakin motit kiertää yhtäpaljon/enemmän kuin formuloissa...
Ei niihin sitten voi äänen vaimentimia laittaa jos ääntä pitää saada pois?
Mosley'han haluaa muutenkin saada formulat kehittään tekniikkaa siviiliautoilun tarpeisiin, niin eikö olisi hyvä kehitellä entistä parempia äänenvaimentimiakin??
BMW:n Theissen myötämielinen F1:n moottorimuutokselle
24.05.2007 15:48
Formula ykkösiin suunnitellaan kaudelle 2011 sääntömuutoksia, jotka lisäävät ympäristöystävällisyyttä ja tukevat sellaista kehitystyötä, joka tähtää myös tavallisissa autoissa käytettävän tekniikan parantamiseen.
Suunnitelmissa olisi siirtyä turboahdettuihin 2,2-litraisiin moottoreihin, jotka toimivat biopolttoaineella ja 10 000 rpm kierroslukurajoituksella. Hevosvoimia tavoitellaan 770 ja moottorin kestovaade on suunniteltu viiteen GP-kisaan.
Nykymoottorit ovat 2,4-litraisia V8-koneita, joiden kierrosluvut on rajoitettu 19 000:een. Samaa moottoria on käytettävä kahtena GP-viikonloppuna. BMW:n tallipäällikkö Mario Theissen muistuttaa, että hyviä kisoja saadaan monenlaisilla voimanlähteillä.
- Turboaikoina meillä oli moottorissa vain neljä sylinteriä, vain 1,5 litraa ja kierroslukuja vain noin 11 000, mutta silti enemmän kuin 1 000 hevosvoimaa ja se oli jännittävää, Theissen peilasi sääntöehdotusta 1980-luvun sääntöihin.
Theissen tukee muutosehdotuksia, mutta korostaa, että uudet teknologiat vaativat tarkkaa harkintaa.
- Koska BMW kulkee teknologian eturintamassa, olemme iloisia tällaisesta kehityssuunnasta, Theissen sanoi.
- Biopolttoaineessa on järkeä vain, jos se on uudistuvasta energialähteestä, jota on saatavilla sellaisia määriä, että se on merkittävää myös tavallisten autojen polttoaineeksi, Theissen muistutti.
Audi on voittanut Le Mansin 24 tunnin ajon diesel-autolla, mutta diesel ei ole vaihtoehto F1:n polttoaineeksi.
- Jos emme halua mennä alle 10 000 rpm:n, niin siinä tapauksessa diesel ei ole vaihtoehto, Theissen sanoi.