F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Bobakki sanoi:
Niinpä...

Kaikkien olisi syytä lukea nämä säännöt:

Näiden sääntöjen tarkoitus on, että F1-Forumin keskustelupalsta pysyisi mahdollisimman hyvätasoisena ja ongelmattomana. Tarkoituksena ei suinkaan ole rajoittaa hyvää ja monipuolista keskustelua, vaan tehdä siitä mukavaa ja sujuvaa, sekä kaikille osapuolille mielekästä.

Provosointi on kiellettyä. Asiansa on pystyttävä ilmaisemaan fiksusti, että turha naljailu ja vinoilu jätetään pois. Näin keskusteluista saadaan huomattavasti viihtyisämpiä.

Jokainen uusi otsikko tulee kirjoittaa aiheeseen liittyvälle alueelle. Kaikille muille alueille sopimattomat otsikot tulee sijoittaa Vapaaseen keskusteluun. Jokaisessa otsikossa käytävä keskustelu pitää liittyä jotenkin topikin aiheeseen.

Formula 1 -asiapuolelle saa perustaa vain asiallisesti perusteltuja ja itse sarjaan liittyviä F1-otsikoita. Kuljettajien yksityiselämää koskevat jutut eivät esim. kuulu näihin. Yksittäiset chat-kommentit ovat alueella kiellettyjä kaikkialla muulla paitsi reaaliaikaisissa kisaseurantaotsikoissa.

Iltapäivälehtiä enemmän kiinnostavat otsikot pitää sijoittaa F1-vapaaseen. F1-vapaan puolella chattailu on sallittua ja keskustelu muutenkin rennompaa.

http://www.f1-forum.fi/vb/announcement.php?f=17

Tason kohotus olisi kyllä pakallaan:ahem:
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
En nyt oikein tiedä, mihin otsikkoon möläytykseni pistäisin. Pistän nyt tähän. Muistatteko enää, miten syvällä suossa Ferrari oli vuosia, ennenkuin Schumacher, tuo suuri autonkehittäjä, tuli talliin. Muistatteko, miten monta vuotta Ferrari oli suossa, kun tuo Schumacher, kaksinkertainen maailmanmestari, suuri autonkehittäjä, oli jo tallissa.

Sitten tuli ylivoimaiset menestyksen vuodet. Sitten oli joku muu talli taas vahvempi.

Viimeisinä vuosina on kuitenkin leimallista ollut, että jos jokin talli pystyy alkukauden tasostaan nousemaan voittajatalliksi, se on Ferrari. Ei se oikein muilta ole koskaan onnistunut. Ehkä poikkeuksena McLaren - 97. Miten käynee Ferrarin nyt, kun on sekin taestirajoitusten piirissä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Rip3 sanoi:
Tason kohotus olisi kyllä pakallaan:ahem:
Mukavaa jos minä sain aiheutettua edes jonkinnäköisiä liikkeitä tason kohottamiseen. Tuo tason lasku vaan tapahtuu pikkuhiljaa pienin askelin aina eskaloituen. Jos keskustelun pääsisältö on kuljettajien kyvyistä, persoonista ja muista ominaisuuksista omien imaginääristen mielikuvien ja intohimojen pohjalta kumpuavaa väittelyä, on lopputulos taattua tavaraa.

Kiitokset huomioista. Aktiivisempi ote ylläpidolta (resurssipulasta huolimatta) ei ole pahitteeksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tolerantti sanoi:
Viimeisinä vuosina on kuitenkin leimallista ollut, että jos jokin talli pystyy alkukauden tasostaan nousemaan voittajatalliksi, se on Ferrari. Ei se oikein muilta ole koskaan onnistunut. Ehkä poikkeuksena McLaren - 97.
No jaa, McLaren nousi myös 2005. Alkukausihan näytti varsin katastrofaaliselta, mutta Imolassa alkoi kulkea ja Barcelonassa tuli jo voitto.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Timppa78 sanoi:
Jeee!!! Eli voi alkaa kattoo F1 seuraavan kerran 4vuoden päästä!
Repesin tolle kyllä täysin kun maikkarin sivuja selasin. Hyvä FIA. :alppu:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Decisions of the World Motor Sport Council on 2011 proposals

The World Motor Sport Council met in Paris on 27 June, 2007. The following decisions were taken: The Council received a report on the status of current discussions on the FIA Formula One World Championship from 2011. Proposals include:

Engine efficiency
To limit engine power by imposing a maximum energy flow rate. However, there will be few restrictions on the engine cycle, which can include turbo-charging and energy recovery. It is believed that this will lead to a gain of at least 20% in thermal efficiency.

Drag
To allow moving aerodynamic devices, which will reduce drag by over 50% and allow a 40% reduction in the power required to maintain current speeds.


Energy recovery
Energy will be recovered during braking and returned to both front and rear axles when accelerating. The amount of energy returned on each straight will be limited in order to prevent top speeds exceeding the safety criteria for the circuits.

Fuel
The total amount of fuel energy to be consumed during a race will be regulated, encouraging further overall efficiency. The CO2 emitted will be further reduced by the introduction of gasoline which is partly derived from sustainable, non-food bio sources but complies fully with pump fuel legislation.

Overtaking
Formula One cars currently find it very difficult to overtake because of the influence of the car in front. New aerodynamic rules will halve the downforce, and de-sensitise the car to the influence of the wake of the car ahead. It is also proposed to eliminate automatically the downforce deficit of the following car.


Regulations
The best estimates of what these measures will mean in terms of regulations are currently as follows:
• 1.3-1.5 litre, 4-cylinder engine;
• no RPM or boost limit;
• energy flow rate to generate 300kW, including energy recovery from the exhaust;
• 200kW brake energy recovery, front and rear axle;
• 400-600kJ energy return per straight;
• pump-legal bio-fuel;
• FIA specified and supplied undertray and possibly other aerodynamic components;
• 50% 2007 downforce;
• adjustable, regulated wings and cooling;
• automatic downforce adjustment when following another car;
• lap times and top speeds maintained at 2009 levels;
• over 50% reduction in fuel consumed.

Costs
A number of measures to constrain costs are proposed, including:
• standardisation of components;
• homologation of components and assemblies;
• material restrictions;
• extended life of assemblies;
• restrictions on personnel and work at races;
• restrictions on the use of certain facilities (eg wind tunnels).
All these measures will be developed into detailed regulations in close collaboration with the teams and manufacturers.


For full details: http://www.fia.com/sport/Championships/F1/formula_one_2011.html
GrandPrix.com sanoi:
JUNE 27, 2007
The inside story on the latest 2011 proposals

The World Motorsport Council has been hearing today about the latest ideas for the rules for the FIA Formula 1 World Championship from 2011 onwards. It is important to point out that everything that is included in these proposals is open to discussion and that the manufacturers are playing an important role in the development of the regulations. The thaw in relations between the parties involved appears to bearing fruit and there is a promise of some fascinating new concepts.

The initial ideas of turbo-diesel engines have been dropped - as we suggested they would be. This was because of lack of support amongst the manufacturers. The move is now towards much smaller 4-cylinder engines with between 1.3-litre and 1.5-litre displacement. These will be turbocharged. Back in the 1980s Formula 1 built 1.5-litre turbos that were capable of producing an astonishing 1500hp but the engines being discussed today would be much less powerful because of greater control on the electronics and, most importantly, on the fuels that will be used. Efficiency will be the key to the new engines with F1 path-finding and changing perceptions for the automotive industry.

That at least is the plan.

"Savings on fuel that will send out a super message," says Tony Purnell, the former boss of Jaguar Racing who is working on the new rules for the F1. "The engines will also have small electric-assist elements which we hope will make them sexy for the fans. There is no chance of the engines producing the same sort of horsepower because they will not have to push the cars down the straights with the downforce generating devices that we have today. We are going to be working with the fuel companies because no-one wants a fuel race of any kind. The engines we imagine in 2011 will be quite different because they will be designed for efficiency with the electrical-assist features built in."

Purnell says that the engines will probably only be producing around 400 horsepower but will feature push-to-pass buttons that will unleash regenerative energy created by the cars. This will produce "considerable" extra power.

"It would be a maximum of 250 extra horsepower," says Purnell. "But you won't get it for long. Or you can have a little extra power for a longer time. That will create new strategic elements in the racing."

The latest ideas on aerodynamics include active front and rear wings on the cars, so that they will change angle as they go down the straights, creating less drag and thus allowing the cars to go faster.

"Today all the cars contain multiple motion-control systems," says Purnell. "They are all safety-critical. Nowadays F1 teams know how to design safety critical systems and know how to look after fail-safe features. They are commonplace in F1 and are not fundamentally dangerous. The level of sophistocation is much more advanced than when F1 first tried movable wings in the 1960s and active suspension systems in the 1980s. That was pioneering stuff and the sophistocation was not there. I am quite relaxed about the idea in F1."

Another key element in the new proposals is that the FIA will produce its own underbodies which teams will have to bolt to their cars.

"The main downforce-generating element on an F1 car is the underside," says Purnell. "By removing that we will equalise the cars somewhat and it will mean that aero gains from the top surfaces would be only second order gains At the moment you might spend $5m to gain 4% more downforce, in the future if you spent the same amount the gains would be about of tenth of that.

"What we are reallly trying to is to put in rules that will improve the show. That means different things to different people but we get the impression that fans want to see closer racing and overtaking. Active aerodynamics and active balance control is the way to do that. At the moment the balance goes to pot when you are in the wake of another car. If we are able to change the aero balance of a car that is in turbulence behind another car, the drivers will be more confident to overtake."

To achieve this the FIA is proposing a system of turbulence sensors which will react when a car is in the wake of another vehicle and will lower the ride-height and changed the pitch of the car to give it downforce. It will then be able to get into the slipstream of the car in front.

"What we are trying to create is a formula to make good racing as well as very sophistocated cars that will have some benefit for production cars and not cost too much. In F1 money is spent if money is there but we can attempt to make the money spent less rewarding in terms of lap times."

The latest set of proposals are just that. There is much talking still to be done but the signs are that the FIA is moving towards creating a F1 that will be more spectacular than it is today, with more interesting technologies and more actual racing.

And that cannot be a bad thing.

"I don't mind people not agreeing with what we are doing," says Purnell, "but I find it difficult being criticised for what we are trying to do."

http://www.grandprix.com/ns/ns19318.html
JES! :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kyllä on tahmeat rattaat kun noinkin pitkään joutuu odottamaan ennenkun saa mitään aikaseks???

GP2:set menee tällä vauhdilla ohi "kuningas" -sarjasta!
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
MTV3 sanoi:
GP2:n nopeus kasvaa ensi kaudella
Formula ykkösten pikkuveliluokan GP2:n autojen nopeus kasvaa ensi kaudella. Sarjan virallinen testikuljettaja Nelson Piquet junior testasi tällä viikolla Paul Ricardin radalla ensimmäistä kertaa ensi kaudella käyttöönotettavaa GP2-autoa. Nykyiset GP2-autot ovat olleet käytössä vuodesta 2005 lähtien.

- Se tuntuu nopeammalta, etenkin nopeissa mutkissa. Uskon sen olevan useimmilla radoilla noin sekunnin nopeampi kuin nykyinen auto, Piquet kommentoi uutta GP2-autoa.

Ensi kauden auto on silminnähden erilainen kuin nykyauto: Sen keula laskeutuu alemmas ja suurilla jäähdytysaukoilla varustetut sivuponttoonit ovat uudenlaiset. Myös vaihdelaatikko on uusittu. Lisäksi auto hyödyntää maaefektiä aiempaa enemmän. Auton on suunnitellut Dallara. Siinä on Renault'n V8-moottori ja Bridgestonen sliksit.
Hidastetaan F1-kaaroja turvallisuuden nimissä ja samaan aikaan nopeutetaan GP2:sia. Joko nähdään se päivä, jolloin nopeimmat GP2:set ovat Spykereita tm nopeampia?:alppu:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Kauankohan Max ja kumpp. ovat näitä juttuja pähkäilleet? :D Toki tässä on sekin puoli, että vaaditaan kymmentä ja toivotaan, että saadaan edes kaksi.
Tyypit eivät tunnu tajuavan, että jokainen sääntömuutos nostaa kuluja, vaikka olisivat miten hyvässä uskossa nuo päättäneet, eikä varsinkaan mikään noin monimutkainen tule tapahtumaan halvalla/helposti.

:nope:
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
kouvotsvoni sanoi:
Hidastetaan F1-kaaroja turvallisuuden nimissä ja samaan aikaan nopeutetaan GP2:sia. Joko nähdään se päivä, jolloin nopeimmat GP2:set ovat Spykereita tm nopeampia?:alppu:
Oishan se huvittavaa jos GP2 autot ois nopeampia ku F1 autot ni kuskit alkaiski taistelemaan GP2 tallipaikoista koska haluu ajaa kovaa eikä körötellä:D
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
"Lisäksi auto hyödyntää maaefektiä aiempaa enemmän."

Kuinkas hyvä juttu tuo nyt loppupeleissä on, kun GP2:n pitäisi kuitenkin olla ennen kaikkea viimeinen etappi ennen fykköstä ja nyt autoista tehdään entistä erilaisempia ajaa kuin tuo kuninkuusluokka.

Kisat ovat varmasti jatkossa vähintään yhtä mukavaa katseltavaa kun siipien merkitys vähenee ja toisen perässä voi ajaa vielä paremmin kuin ennen, mutta onko GP2:n tarkoitus tarjota kisaviihdettä torkahtelevalle F1-yleisölle vai kouluttaa uutta sukupolvea supergladiaattoreita?

Jos halutaan lähinnä näyttävää kisaamista GP-viikonloppujen piristykseksi, niin GP2 on turhan kallis luokka. Jos taas halutaan tarjota paras mahdollinen ponnahduslauta fykkösiin, niin autojen olisi kai syytä olla ajettavuudeltaan mahdollisimman lähellä ykköstä.
 

Kuikka

Well-known member
Liittynyt
16.1.2007
Viestit
50
gp2:set ovat jo joissain mutkissa nopeampia kuin fykköset :>
Tosin slicksien ansiosta...
 

panche

nollajaakko
Liittynyt
28.1.2007
Viestit
252
"Samalla FIA kieltää tiettyjen apuvälineiden, kuten tuulitunneleiden käytön"

Siis mitä helvettiä? Tallit on syytänyt kymmeniä miljoonia tunneleihin ja 2011 pannaan lappu luukulle "NO ENTER"

Ei aina jaksa ymmärtää korkeaa kattoliittoa..
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
panche sanoi:
"Samalla FIA kieltää tiettyjen apuvälineiden, kuten tuulitunneleiden käytön"

Siis mitä helvettiä? Tallit on syytänyt kymmeniä miljoonia tunneleihin ja 2011 pannaan lappu luukulle "NO ENTER"

Ei aina jaksa ymmärtää korkeaa kattoliittoa..
On kyllä uskomattomia ehdotuksia :yuck:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
panche sanoi:
"Samalla FIA kieltää tiettyjen apuvälineiden, kuten tuulitunneleiden käytön"
Siis mitä helvettiä? Tallit on syytänyt kymmeniä miljoonia tunneleihin ja 2011 pannaan lappu luukulle "NO ENTER"
Paras ehdotus vuosikausiin :thumbup:
NASCAR tajusi kieltää talleilta COT:n testaamisen tuulitunneleissa, kun auto oli vielä kehitysvaiheessa niin ei meinannut kattojärstökään löytää paikkaa testata sitä tuulitunneleissa, koska tiimit olivat varanneet kaikki käytössä olevat ensi vuoden puolelle asti.
Ajatelkaa kuinka paljon sähköä yötä päivää pyörivä tuulitunneli kuluttaa. Tämä oli myös urheilullinen päätös. Pitäisi auttaa pienempiä tiimejä saamaan isommat kiinni. FIA:n on vain parempi noudattaa tätä eikä alkaa lipsua kun tallit valittavat hukkaanheitetyistä miljardeistaan...
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
FIA:n ehdotukset ovat aina samantyylisiä. Ehdotetaan pariakymmentä muutosta ja neuvottelujen jälkeen saadaan ajettua läpi lopulta pari suurta ja muutama pieni muutos.

Esim. tuulitunnelien käyttökielto olisi täysin mahdoton valvoa, mukana olevilla autotehtailla tuulitunneita piisaa ja eivät ne niiden käytöstä luovu. Pienemmätkin valmistajat vain ulkoistaisivat tuulitunnelinsa ja sen jälkeen vuokraisivat "suunnitteluapua". :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Juu jotenkin ei uppoo tääläkään nuo...

Ensin ollaan kielletty liikkuvat siivet ja sit kuitenkin turvaudutaan niihin...
Vähän sama kuin tuo tuulitunneli juttu...
Kait ne kohta kieltää supertietokoneetkin niin voi sit Theissen viedä sen Bemarin uuden superkoneen vaikka kotiinsa lapsilleen, kyllä kai siinä pasianssi pyörii... :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Formulaykkösiin rivinelonen ei hyvää päivää....

Kuskisäätöiset siivet, ei sekään oikein vakuuta. Käännelläänkö sitten vielä peräsintä?

:eek:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös