F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
jupla sanoi:
Päivitystä, Ranskan jälkeinen tilanne:

1. Renault 1382 kierrosta (max 1418)
2. Ferrari 1335
3. BMW-Sauber 1237
4. Toro-Rosso-Cosworth 1154
5. Honda 1135
6. Toyota 1123
7. McLaren-Mercedes 1063
8. Red-Bull-Ferrari 1058
9. Midland-Toyota 1008
10. Williams-Cosworth 905
11. Super-Aguri-Honda 870

Toro-Rosso noussut, Midland laskenut eniten. Montoyan Indyn häsäkkä tuntuu McLarenin saldossa.

Kuskit:
1. Alonso 709 (eli 100%!)
2. M. Schumacher 684
3. Fisichella 673
4. Massa 651
5. Heiffeld 621
6. Liuzzi 617
7. Villeneuve 616
8. Barrichello 594
9. Coulthard 585
10. R. Schumacher 681
11. Räikkönen 552
..16. Rosberg 502
..20. Webber 403

Barrichello rojahti aika alas. Onkohan kukaan aiemmin ajanut tässä vaiheessa kautta kierroksista 100%?
Itseasiassa tämäkin lista tulisi lukea kuljettajan ajamista kierroksista koko kaudella, eikä luotettavuus listana kuten on mainittu. Kimillä olisi melko hyvät "luotettavuus" prosentit tältä kaudelta ilman Montoyan ja Klienin kolarointia, eli turha lista käytännössä, sillä se on sotkettu ajovirheillä, jos tarkoituksena on ollut saada tekninen luotettavuus lista.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
azai sanoi:
Itseasiassa tämäkin lista tulisi lukea kuljettajan ajamista kierroksista koko kaudella, eikä luotettavuus listana kuten on mainittu. Kimillä olisi melko hyvät "luotettavuus" prosentit tältä kaudelta ilman Montoyan ja Klienin kolarointia, eli turha lista käytännössä, sillä se on sotkettu ajovirheillä, jos tarkoituksena on ollut saada tekninen luotettavuus lista.
Se luotettavuustilasto-nimike oli vaan ekana mieleen tullut eli huono käännös. Listassa kerrotaan vaan ajetut kierrokset. Eli auton, kuskin ja ympäristön yhteinen vaikutus ajokierroksiin. Mitäs Kimi lähtee niiiiin kaukaa liikkeelle että joutuu kolareihin.

Eipä paljon huvita mitään tietoja tai uutisia välitellä kun palautteena tulee vaan vinkumista. Bobakkia ja Hokkasta ymmärtää nyt paremmin. :nope:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Nyt onsitten Rellun ja Ferrarin käytössä ollut "vaimennussysteemi" kielletty.

ITV-F1 sanoi:
FIA bans advanced damper system
Thursday, 20, July, 2006, 18:38
Click to enlarge

Formula 1’s governing body has outlawed an advanced damper system used by Renault and several other teams.

The system uses a mass suspended inside the dampers to equalise tyre bouncing frequencies under heavy loads, for example when cars are cornering or in contact with a kerb.

This reduces pitch and ensures a more constant level of grip, thus improving performance.

It is believed that Renault pioneered the use of ‘mass dampers’ – although the team has not been prepared to confirm this – and similar systems have since been developed by rival teams including Ferrari and Red Bull Racing.

Although the system has raised eyebrows in some corners of the paddock, until now it has been deemed legal by the FIA.

Now, however, the governing body has decided that mass dampers fall foul of Article 3.15 of F1's technical regulations, which states that all devices influencing aerodynamic performance “must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car” and “must remain immobile in relation to the sprung part of the car”.

The FIA has concluded that mass dampers contravene this rule because the mass suspended inside the dampers is designed to move freely.

Even though dampers are usually regarded as mechanical rather than aerodynamic components of the car, they could be held to “influence aerodynamic performance”.

As a result, the use of mass dampers will henceforth be prohibited.

It is not clear what effect this ruling will have on the competitive state of play in F1.

But with the title battle delicately poised between Renault and Ferrari and the summer testing ban about to come into force, it may tip the scales one way or the other.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Vähän ihmeelliseltä kuullostaa kyllä tommosen kieltäminen, jos se siis toimii kuten tuossa artikkelissa on kerrottu. Voihan se tietysti olla, että jossain vaiheessa uutisketjua on jotain olennaista pudonnut pois, tai kaikkea ei ole alkujaankaan kerrottu.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mr Cale sanoi:
Vähän ihmeelliseltä kuullostaa kyllä tommosen kieltäminen, jos se siis toimii kuten tuossa artikkelissa on kerrottu. Voihan se tietysti olla, että jossain vaiheessa uutisketjua on jotain olennaista pudonnut pois, tai kaikkea ei ole alkujaankaan kerrottu.
Aika naurettavalta kuulostaa tuon perusteella. Osat, jotka liikkuu vaimentimen sisällä, vaikuttais aerodynamiikkaan :confused:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Jos sinnesisään ohjataa ilmavirrasta painetta, joka muuttaa osan käyttäytymitä vauhdin mukaan, se on liikkuva aerodynaaminen osa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tsn.ca väitti, että Renault ottaisi tuosta kiellosta Ferraria pahemmin takkiinsa, sillä Bridgestonen renkaat toimivat Micheliniä paremmin ilman tuota härveliä. Tiedä sitten, mihin voodoohon tämä näkemys perustui.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Tuli vaan mieleen seuraava. Miten jousitus toimisi, jos tukivarresta suunnittelisi siiven joka painaa rengasta maahan. Silloinhan massa pysyy samana, mutta renkaaseen kohdistuva voima muuttuisi. Nykyään siivet painavat runkoa, joka tietenkin välittää painon renkaille. Mutta renkaathan voivat silti pomppia kun niihin ei suoraan kohdistu painoa.

Meni aika sekavaksi, mutta ehkä joku insinörtti ymmärtää :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
bigbear sanoi:
Tuli vaan mieleen seuraava. Miten jousitus toimisi, jos tukivarresta suunnittelisi siiven joka painaa rengasta maahan. Silloinhan massa pysyy samana, mutta renkaaseen kohdistuva voima muuttuisi. Nykyään siivet painavat runkoa, joka tietenkin välittää painon renkaille. Mutta renkaathan voivat silti pomppia kun niihin ei suoraan kohdistu painoa.

Meni aika sekavaksi, mutta ehkä joku insinörtti ymmärtää :D
Kyllähän tuota on mietitty jo kauan aikaa sitten ja nykyään tukivarsien muodolle onkin rajoitukset, jottei niistä tehtäisi siiven kaltaisia.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
Jos sinnesisään ohjataa ilmavirrasta painetta, joka muuttaa osan käyttäytymitä vauhdin mukaan, se on liikkuva aerodynaaminen osa.
Onko jossakin ollut juttua tällaisesta? Miten vaimentimen sisään voi ohjata ilmaa?
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Kertokaas nyt joku onko kyseessä siis tuo keulan sisällä oleva vaimenninsysteemi, jonka Giorgio Piola on piirtänyt heinäkuun Vauhdin Maailman sivulle nro. 65? Esim. Maikkarin uutisista saa jotenkin jatkuvasti sen kuvan että kyseessä ois auton iskareihin ympätty järjestelmä. (Tosin on erittäin todennäköistä että joku MTV:llä on seonnut käännöksessä)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Piggyback sanoi:
Kertokaas nyt joku onko kyseessä siis tuo keulan sisällä oleva vaimenninsysteemi, jonka Giorgio Piola on piirtänyt heinäkuun Vauhdin Maailman sivulle nro. 65? Esim. Maikkarin uutisista saa jotenkin jatkuvasti sen kuvan että kyseessä ois auton iskareihin ympätty järjestelmä. (Tosin on erittäin todennäköistä että joku MTV:llä on seonnut käännöksessä)
Joku sekavuushan tuossa taitaa olla, tosin mielestäni ihan alkuperäisissä jutuissa. Tuolta löytyy vielä toinen piirustus tuosta keksinnöstä:
http://www.formula1.com/insight/technical_analysis/team/2006/6/299.html
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Viime kisassa ihmettelin, mikä tuuletusaukko Ferrarilla, Renaultilla, ja Red Bullilla on keulan päällä etupyörien välissä. Mieleen tuli jäähdytysilmaa kuskille, mutta saattaisko liittyä tähän järjestelmään?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
http://www.formula1.com/race/technical_analysis/758/291.html
"Last year the 'secret' in Renault's nose was a metal plate which acted as ballast at its tip. This year, the team have developed the concept further with a sort a vertical damper whose function is to reduce the sensitivity of the car's front end to load variations between high low-speed sections of a track. It also reduces the effects of rebound when riding kerbs and pitch sensitivity. Overall, it helps the car to maintain optimum balance more of the time, hence allowing it to use its tyres more efficiently."

Aika nätisti Rellu on kulkenutkin Alonson käsissä.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Renault-tallin italialainen kisakuljettaja Giancarlo Fisichella ei osallistunut perjantaina Espanjassa Jerezin radalla F1-testeihin olkapäävamman vuoksi, kertoo espanjalainen El Mundo –sanomalehti.

Fisichellan tilalla perjantain testirupeaman suoritti hallitseva maailmanmestari Espanjan Fernando Alonso.

Renault ei ole virallisesti tiedottanut Fisichellan vamman vakavuutta tai syytä. Espanjalaismedian saamien tietojen mukaan hänen pitäisi kuntoutua ensi viikonloppuna ajettavaan Saksan osakilpailuun.

Renault’n varakuljettajana toimii Suomen Heikki Kovalainen.

(MTV3)

Oliskohan loukkaantuminen niin paha, että Kovalainen saisi näytön paikan.
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
MTV3 sanoi:
Prodrive saattaa aloittaa McLarenin kakkostallina
23.07.2006 17:58

Rata-autoilun F1-sarjaan vuonna 2008 liittyvä brittiläinen Prodrive-talli saattaa aloittaa kilpailemisen yhteistyössä McLaren-tallin kanssa.

Richards etsii parhaillaan Prodrivelle kilpailukykyistä kalustoa. Yksi mahdollinen yhteistyökumppani on McLaren.

- En sulje sitä mahdollisuutta pois, tallin omistaja David Richards kertoo Racer-lehdessä.

- Vertailemme eri yhteistyömahdollisuuksia, joiden ansiosta olisimme kilpailukykyisiä kahden ensimmäisen vuoden aikana. Jos saamme tarjouksen kilpailukykyisestä paketista, voisin hyvinkin harkita sitä, Richards jatkoi.

McLaren oli aikaisemmin suunnitellut yhteistyötä entisen F1-kuski Jean Alesin omistaman Direxiv-tallin kanssa. Tämä yhteistyö näyttää kuitenkin kuihtuvan kasaan, kun japanilaisrahoitteisen Direxivin ei onnistunut saada paikkaa F1-sarjassa kaudeksi 2008.
Tää tosin on kaudelle 2008 mutta... Siirsin tän Kausi 2007, uutiset & huhut & spekulaatiot tojkista
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
vermula sanoi:
http://www.formula1.com/race/technical_analysis/758/291.html
"Last year the 'secret' in Renault's nose was a metal plate which acted as ballast at its tip. This year, the team have developed the concept further with a sort a vertical damper whose function is to reduce the sensitivity of the car's front end to load variations between high low-speed sections of a track. It also reduces the effects of rebound when riding kerbs and pitch sensitivity. Overall, it helps the car to maintain optimum balance more of the time, hence allowing it to use its tyres more efficiently."

Aika nätisti Rellu on kulkenutkin Alonson käsissä.
Ferrarin loppukiri alkaa näkyyn joka rintamalla. Seuraavaks varmaan Renun täytyy rakentaa uus moottori tai jotain........
Tää systeemi mikä kiellettiin löytyi siis myös Ferrarilta, mutta Renault oli keksinyt sen eli niillä oli jonkinlainen etumatka sen kehityksessä ja ilmeisesti Ferkku ei saanu systeemiä toimiin. Tulos: yllättäen se kielletään. Liikkuva aerodynaaminen osa, auton sisällä...... :jaska:
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
joo mutta onhan noi kielletty jo siltäkin osin että kaiken balastin pitää olla kiinteästi auton rungossa kiinni. mosley on myös nyt esittänyt että jarrutusenergia pitäisi ottaa käyttöön turhan tuhlaamisen sijaan, joka on sinänsä mielenkiintoinen kommentti kun ottaa huomioon että muistaakseni kaudelle 1998 tai 1999 mclaren oli suunnitellut moisen järjestelmän ja kehittänyt valmiiksi, mutta fia kielsi sen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös