Oberfeldwebel sanoi:
Tosissaan se oli kirjoitettu.
"Afrikan köyhät": Meinasin, että Suomessa sinä kyllä voit perustaa oman firman tai muuten sijoittaa tms toiminnalla mahdollistaa paremman taloudellisen tilanteen. Luuletko tosiaan, että Toivo Sukari on vain ollut onnekas?
Tuota Taxi -hommaa en tosiaan ajatellut, ehkä se tuntuu köyhillä tosiaan enempi. Itse kun olen maaseudulta (en mikään maatilan äijä kuitenkaan!).
Tuostahan minä mainitsin, että olkaa tyytyväisiä edes siihen että Suomessa on verotettavaan tuloon perustuva sakkorangaistus. Eli turha mua alkaa tuosta opettaan.
Pitäisikö tätä kuilua kaventaa todella mahtavilla sakoilla?
Toivo Sukaria en tunne, enkä tiedä onko hän onnekas vai ei, mutta ei se rikastuminen ihan noin yksinkertaista ole kuin sinä tunnut luulevan.
Oman firman voi kuka vaan tietysti perustaa, mutta jos sillä haluaa rikastua niin se onkin jo vähän eri juttu. Jos todella hyvin menestyvä firma olisi noin helppoa perustaa niin eiköhän niitä perustaisi joka toinen henkilö suomessa.
Sijoittaminen pörssiin taas, niin tuottoisaa kuin se on ollutkin jo useita vuosia, voi kokea koska vaan jonkin asteisen romahduksen, niin on aina ennenkin tapahtunut ja tulee taas taatusti jossain vaiheessa tapahtumaan. Sitä paitsi, pienillä tuloilla rikastuminen pörssissä on kaikkea muuta kuin helppoa. Hesarin nyt-liitteen mukaan yli 40% palkansaajista tienaa 800-2400 euroa kuussa, tästä verojen yms vähennysten jälkeen jää elämiseen aika niukasti ja sijoittamiseen todennäköisesti hyvin vähän. Jos nyt sitten tuosta pistäisi vaikka 50 euroa kuussa pörssiin niin se tekisi 600 vuodessa. Todella hyvillä sijoituksilla päässee jopa 15% (eli huikeat 90 euroa tässä tapauksessa) voittoon vuodessa pitkällä tähtäimellä (ei siis vain muutaman viime vuoden poikkeuksellisen hyvinä aikoina tehtyjen sijoitusten tapaan, vaan pitkässä juoksussa johon sisältyy myös huonot ajat) kyllä siinä on melkoisen pitkä taival edessä ennekuin voi itseään miljonääriksi tituleerata.
Sinulta jää myös huomaamatta, että tämä matala palkkaisten armeija joka on siis ylivoimaisesti suurin palkansaaja ryhmä, sisältää yhteiskunnalle välttämättömät ammatit joita ilman yhteiskunta ei toimisi mm: poliisit, opettajat, siivoojat, kaupan kassat, julkisen liikenteen kuskit, lastentarhan opettajat, palomiehet, sairaanhoitajat jne. Mitä jos nämä kaikki yhtäkkiä ottaisivat loparit töistä ja alkaisivat yrittäjiksi? No, ei onneksi tule tapahtumaan, mutta samalla myös yhteiskunassa pysyy valtava määrä ihmisiä matala palkkaisina.