F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24275
Sijainti
lappeen Ranta
Oberfeldwebel sanoi:
Eipä multa mitään jäänyt huomioimatta, ei tämä eikä moni muukaan. Nyt puhuttiin meistä, siis yksittäisistä äijistä.

Kaiketi tarkoitus oli ihmetellä, että miksi kovalla työllä rikastuneet ihmiset (joita ilman yhteiskunta ei kai toimisi kuten ei ilman köyhiäkään) pitää kärsiä suhteettoman paljon ylinopeussakoista. Parempi antaa asian siis olla..
Ekö se siis nimenomaan ole suhteellisen paljon. Sori off-topikin jatkaminen, siivotkaa moderaattorit tää (ja muut palkka/sakko -viestit) johonkin muualle.
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Piquet'n brasilialaisuus arvokasta Renault'lle
21.12.2007 18:44



Renault'n pääjohtaja Carlos Ghosn korostaa sitä, että brasilialainen Nelson Piquet junior on kansalaisuutensa takia tärkeä F1-kuljettaja ranskalaismerkille.

- Brasilialaisten tarvitsee tietää, että Renault on myös brasilialainen yritys Curitibassa sijaitsevan tehtaan myötä. Brasilialainen kuljettaja auttaa eittämättä nostamaan Renault-merkin tunnettuutta tällä meille erittäin tärkeällä markkinalla, Ghosn sanoi Brasiliassa vieraillessaan.

Ghosnilla on vahva luotto Piquet'n ja Fernando Alonson muodostamaan Renault'n ensi kauden kuljettajakaksikkoon.

- Luotan siihen, että he pystyvät taistelemaan joukon kärjessä kaudella 2008.

(MTV3)
Vaisun uutispäivän ehdottomasti huvittavin uutinen. Nuoleskelkaa vielä vähän toisianne Brasilia ja Renault mjötääh?!

Montezemolo: McLaren-kuskeilla doupattu hevonen
21.12.2007 12:36



Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolo on edelleen katkera McLaren-tallille formula ykkösten tietovuotojupakasta. Montezemoloa harmittaa yhä Kansainvälisen autoliiton FIA:n ensimmäinen päätös heinäkuussa, jolloin McLaren vapautettiin kokonaan syytöksistä.

- Minulle se oli kauden surkein hetki. Jos Ferrari ei olisi hankkinut asiasta lisää todisteita, McLaren olisi päässyt kuin koira veräjästä, Montezemolo sanoi La Repubblica -lehden verkkoversiossa.

Montezemolo piti käsittämättömänä myös sitä, että FIA rankaisi lopulta McLarenia ainoastaan tallipisteiden menetyksellä ja 100 miljoonan dollarin jättisakoilla. McLaren-kuljettajat saivat jatkaa taistelua maailmanmestaruudesta ilman rangaistuksia.

- Hevonen oli doupattu, mutta ohjastaja sai pitää voiton. Uskomatonta, Montezemolo päivitteli.

Montezemololle oli helpotus, että oikeus toteutui Kimi Räikkösen maailmanmestaruuden myötä.

- Onneksi alkuperäinen auto voitti ja kopio lyötiin. Tämä oli "Made in Italyn" voitto väärennöksiä vastaan, Ferrari-pomo täräytti.

Anteeksipyynnön lisäksi McLaren on vakuuttanut FIA:lle, että se lopettaa valmistamasta ensi kauden autoonsa osia, joissa on käytetty Ferrarilta varastettua teknologiaa. Montezemolo suhtautui asiaan sarkastisesti.

- Kyllä, olen vakuuttunut, että ainakin värit ovat erilaisia. En odota näkeväni punaista McLarenia.

(MTV3)
Montezemolo ja koko Ferrari-talli jaksavat jatkuvasti räyhätä McLarenin suuntaan siitä että "McLaren varasti automme!" Eikö MM-tittelit riitä vai vieläkö pitää potkia maassa makaavaa? Mielestäni suhteellisuuden taju on täysin kadonnut di Montezemololta ja Todtilta. Jeanin kommentti:

Ferrarin F1-tallipäällikön tehtävistä ylempiin johtotehtäviin siirtyvä Jean Todt ja Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolo eivät edelleenkään ole tyytyväisiä McLaren-tallin toimiin formula ykkösiä kuohuttaneessa vakoiluskandaalissa.

- FIA:n kuulusteluissa McLaren esitti 200 työntekijänsä allekirjoitukset, joilla he vakuuttivat, että he eivät ole nähneet Ferrarilta varastettuja tietoja. Kolmen kuukauden kuluttua tämä osoittautuu FIA:n tutkimuksissa täysin vääräksi. McLaren meni niin pitkälle, että se pakotti työntekijänsä allekirjoittamaan väärän todistuksen, Todt sanoi Corriere dello Sport -lehdelle.

Todt ennakoi, että vakoiluskandaalin jälkimainingit saattavat vielä johtaa McLarenin tallipäällikön Ron Dennisin syrjäyttämiseen.

- Pitäisikö Ron Dennis siirtää sivuun? Me emme voi päättää FIA:n puolesta. Saa nähdä, miltä McLarenin organisaatio näyttää vuonna 2008. Formula ykkösissä asiat muuttuvat nopeasti.

(MTV3)
Ja aivan, pieni ranskalainen haluaa sysätä pahimman kilpailijansa vuosien varrelta, Ron Dennisin, ulos Ykkösistä :wink:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Eddie Rickenbacker sanoi:
Montezemolo ja koko Ferrari-talli jaksavat jatkuvasti räyhätä McLarenin suuntaan siitä että "McLaren varasti automme!" Eikö MM-tittelit riitä vai vieläkö pitää potkia maassa makaavaa? Mielestäni suhteellisuuden taju on täysin kadonnut di Montezemololta ja Todtilta. Jeanin kommentti:

Ja aivan, pieni ranskalainen haluaa sysätä pahimman kilpailijansa vuosien varrelta, Ron Dennisin, ulos Ykkösistä :wink:
Meinaat vakavissasi, että vain Ferrarin väki katsoo pahalla moista touhua mitä McLaren harjoittanut? Taitaa vähissä Ronin kaverit varikolla olla.. "vieläkö pitää potkia maassa makaavaa?" Ihan kuin McLaren olisi uhri ollut:D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kouvotsvoni sanoi:
Meinaat vakavissasi, että vain Ferrarin väki katsoo pahalla moista touhua mitä McLaren harjoittanut? Taitaa vähissä Ronin kaverit varikolla olla.. "vieläkö pitää potkia maassa makaavaa?" Ihan kuin McLaren olisi uhri ollut:D
Eiköhän kyse ole enemmän siitä mikä on oikea tapa toimia. Urheilullisen rangaistuksen McLaren on jo saanut FIA:lta ja juridista Ferrari voi hakea oikeusteitse. Median välityksellä kuittailu ei ole kenellekään eduksi ja loppujen lopuksi Ferrari itse vahingoittaa sillä sekä lajin että itsensä mainetta. McLarenin maine on tämän jutun suhteen jo mennyt, eikä Ferrarilla siten ole median kautta mitään saavutettavaa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Brian Lawrencen työlle tunnustusta

Fanipohjalta tilastoja tekevä Brian Lawrence, jonka ohitustilastoja olen tälläkin foorumilla ajoittain lainannut on saanut tunnustusta työstään myös ammattimediassa. Autosportin maksullisella puolella* oli juttu ohituksista F1:ssä vuodesta 1983, ja siinä käytettiin Brianin tutuksi tekemää tapaa analysoida ohitukset. Itse jutussa mainittiin näin:

"Before starting with the analysis, however, we have to state some "rules" to identify a pass. These rules were set by Brian Lawrence, the first person in the internet age to post amateur statistics on the rec.autos.sport.f1 newsgroup."

*) en ole autosport.comin tilaaja, joten joudun luottamaan Brianin omaan kirjoitukseen asiasta. Itse juttu löytynee (tilaajille) täältä:
http://www.autosport.com/journal/article.php/id/1404

Ja Brianin postaus aiheesta täältä:
http://groups.google.fi/group/rec.autos.sport.f1/browse_frm/thread/fe48deeef574a842?hl=fi#
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Kovalainen testannut simulaattoria.

Heikki Kovalainen sai elämänsä parhaan joululahjan puolitoista viikkoa etuajassa, kun McLarenin johtaja Ron Dennis päätti pestata jälleen uuden suomalaiskuljettajan talliinsa.

26-vuotiaan suomussalmelaisen onnea ei huuruttanut yhtään, vaikka hän heti perään tuore sopimus taskussaan hävisi kolmannen kerran peräkkäin arvostetussa Mestarien kisassa Lontoon Wembleyllä.

- Yleensä häviäminen tekee kipeää, mutta tällä kertaa se ei harmittanut lainkaan. Vain se olisi harmittanut, jos en seuraavana aamuna olisi päässyt aloittamaan töitä McLarenin tehtaalla, kuittaa Kovalainen Turun Sanomille.

- Nyt minulla oli herätyskello soittamassa kello seitsemältä aamulla ja lähdin ensimmäistä kertaa hymyssä huulin niin aikaisin töihin.

Kovalainen aloitti tutustumisen uusiin työkavereihinsa kokeilemalla niin kovasti ylistettyä ajosimulaattoria Wokingin tehtaalla.

Hieno värkki

Tämän simulaattorin ansiosta monet asiantuntijat uskoivat Lewis Hamiltonin karaistuneen niin valmiiksi tähdeksi MM-sarjan kaikille radoille.

- Onhan se aikamoisen hieno värkki. Ei sen vuoksi varmaan turhaan ole investoitu. Paljon erilaisia juttuja siinä pystyykin tekemään, Kovalainen selvitti.

Ihan täysin simulaattorin varaan Kovalainen ei kuitenkaan laske mitään.

- En usko, että se antaisi meille mitään etulyöntiasemaa. Ei ajaminen simulaattorilla ikinä ole samaa kuin ajaminen radalla. Oikea auto on aina oikea auto. Vaikka istuisin siinä simulaattorissa koko ajan maaliskuuhun asti, en olisi sen parempi Australian avauskisassa maaliskuussa.

Kovalainen teki kolme vuotta kiinteästi F1-töitä Renaultin kanssa. Enstonen tehtaalla ei kuitenkaan ollut simulaattoria. Niin kokemus ei McLarenin suomalaispilotille upouusi.

- Joillekin kuljettajille tulee paha olo simulaattorin käyttämisestä. Sen verran ehdin ajaa, ettei minulle ainakaan sellaisia ongelmia tule. Koetin ihan vaan, miltä se tuntuu. Penkki saatiin hyväksi ja ajoasentokin oli mukava.
Heikkikulta/TS
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Eiköhän kyse ole enemmän siitä mikä on oikea tapa toimia. Urheilullisen rangaistuksen McLaren on jo saanut FIA:lta ja juridista Ferrari voi hakea oikeusteitse. Median välityksellä kuittailu ei ole kenellekään eduksi ja loppujen lopuksi Ferrari itse vahingoittaa sillä sekä lajin että itsensä mainetta. McLarenin maine on tämän jutun suhteen jo mennyt, eikä Ferrarilla siten ole median kautta mitään saavutettavaa.
Juuri näin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
H.Kovalainen sanoi:
- En usko, että se antaisi meille mitään etulyöntiasemaa. Ei ajaminen simulaattorilla ikinä ole samaa kuin ajaminen radalla. Oikea auto on aina oikea auto. Vaikka istuisin siinä simulaattorissa koko ajan maaliskuuhun asti, en olisi sen parempi Australian avauskisassa maaliskuussa.
Joku vähemmän F1 autoilla ajanut varmaan hyötyy siitä enemmän. Heikillä on jo monen vuoden kokemus verrattuna siihen, mitä Hamiltonilla oli vuosi sitten.
- Joillekin kuljettajille tulee paha olo simulaattorin käyttämisestä. Sen verran ehdin ajaa, ettei minulle ainakaan sellaisia ongelmia tule. Koetin ihan vaan, miltä se tuntuu. Penkki saatiin hyväksi ja ajoasentokin oli mukava.
Kimistä puhuu. Hyvä veruke välttää nakitus simulaattoriin :p

Ei varmaan pelkästä ajopelistä tule huono oli, mutta tuohon liitettu vatkain voikin jo aiheuttaa tasapainoaistihäiriöitä ja laatan lentoa :p
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Renaultin uskotaan parantavan selvästi

23.12.2007, 19.52 (päivitetty 20.14)

Espanjalainen AS-lehti kirjoitti sunnuntaina, että Renaultin ensi kauden R28-auto olisi kierroksella jopa 1,6 sekuntia nopeampi kuin päättyneen kauden R27-auto. Arvionsa lehti perusti Renaultin tuulitunnelitesteihin, joiden tuloksia se oli saanut luotettavista lähteistä. Lehden mukaan Renaultilla on uuden auton suunnittelussa vältetty ne virheet, joita tehtiin vuosi sitten.

Renaultin uusi auto valmistuu tammikuun puolivälissä ja ensimmäiset testit autolla ajetaan Valenciassa 22.-24. tammikuuta. Renaultin kilpakuljettajina toimivat ensi kaudella Nelson Piquet jr ja tallin palvelukseen vuoden tauon jälkeen palaava Fernando Alondo.
:D En osaa sanoa mitään. Olishan se tietysti hienoa jos siellä kolme tallia taistelisi maailmanmestaruudesta.
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
Ferrari ja Mclaren parantavat varmasti myös joten ei paljoa vaikuta. =)
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Jeanlean sanoi:
Ferrari ja Mclaren parantavat varmasti myös joten ei paljoa vaikuta. =)
Jep jep. Mutta nykysäännöillä ei paljoa nopeutta voi enään parantaa. Jokatapauksessa en usko että tuo juttu pitää edes paikkaansa, taas vaan keksitty päästä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
WebSlave sanoi:
Eiköhän kyse ole enemmän siitä mikä on oikea tapa toimia. Urheilullisen rangaistuksen McLaren on jo saanut FIA:lta
Ai jaa. Selvisivät rahalla. Se ei ole mikään urheilullinen rangaistus. Ei edes valmistajien MM-pisteiden menetys ole mikään oikea rangaistus, sillä se vaikuttaa vain kukkaroon. Urheilullinen rangaistus olisi ollut mitätöidä McLarenin tuloksia joltain aikaväliltä tai ottaa edes valmistajien voittopokaalit pois, ja tietysti määräaikainen banni päälle, kuten urheilussa on tapana tehdä. Näin ei kuitenkaan tehty. Siis McLarenin piti oikeastaan vain maksaa enemmän rahaa "voitoistaan" ja pokaaleistaan kuin mitä oli budjetoitu tälle vuodelle, ei muuta. Missä muussa urheilulajissa selviää rahalla? Ei missään, tai sitten se ei ole urheilua... Niin, nyt voidaankin ihmetellä onko F1 urheilua. :confused:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Esimerkki:

Istanbulin GP:ssä aika-ajon toisen session nopein oli Alonso ajalla 1.26,841, paras Renault (Kovalainen) 8. nopein ajalla 1.27,784, eli noin 0,9 sekuntia eroa. Ero vaihteli kilpailuviikonloppujen välillä jonkin verran, mutta useasti paras Renault oli toisessa sessiossa sijoilla 7-11 ja ero tuota sekunnin luokkaa.

Jos leikitään että kärkitallit ovat ensi kaudella vähintään 0,5 sekuntia nopeampia, niin olisi tuo Renaultin arvio varmaan ihan realistinen.

Olisi kiva tietää onko tuo 1,6 sekunnin parannus ajettu Monacon vai Monzan simulaatiossa, jossain muualla vai ovatko pirulaiset osanneet laskea tuon keskiarvoksi. :confused:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Calvin sanoi:
Ai jaa. Selvisivät rahalla. Se ei ole mikään urheilullinen rangaistus. Ei edes valmistajien MM-pisteiden menetys ole mikään oikea rangaistus, sillä se vaikuttaa vain kukkaroon.
Se ei ole tässä pointti vaan se, että FIA on rangaistuksensa antanut eikä Ferrari saavuta mitään jatkamalla asiasta itkemistä mediassa. Tekee vain itseään naurunalaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
CamoN sanoi:
Jos leikitään että kärkitallit ovat ensi kaudella vähintään 0,5 sekuntia nopeampia, niin olisi tuo Renaultin arvio varmaan ihan realistinen.
Tallihan on kertonut että heidän autossaan on ollut jo monta kautta vaivannut suunnitteluvirhe, joka siis kostautui varsinkin menneellä kaudella.
Joten ei nyt mikään ihme olisi jos R28 olisi jo ensikaudella takaisin kärkitaistossa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Calvin sanoi:
nyt voidaankin ihmetellä onko F1 urheilua.
Ei tässä mitään tarvitse ihmetellä. Kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonsohan sen meillä jo kertoi kun viimeksi Ferrarille maailmanmestaruutta pelattiin.
Fernando Alonso sanoi:
I am a sportsman. I love sport, I love the fans. I don't consider Formula One like a sport anymore
FIA sitten näpäytti Alonsoa kutakuinkin vuotta myöhemmin Unkarissa antamalla hänelle rangaistuksen, joka todennäköisesti vei miehen kolmannen maailmanmestaruuden mistäpä muusta kuin epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä. ;)
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Ajettiinkohan se Renaultin simulaattoriajo luistoneston ollessa pois päältä?
Paljonko luistoneston poistaminen huonontaa aikoja?
Sitten lisätään se aika vielä siihen 1,6 sekuntiin, niin saadaan todellinen
parannus edelliseen aikaan?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vilkku sanoi:
Ajettiinkohan se Renaultin simulaattoriajo luistoneston ollessa pois päältä?
Paljonko luistoneston poistaminen huonontaa aikoja?
Sitten lisätään se aika vielä siihen 1,6 sekuntiin, niin saadaan todellinen
parannus edelliseen aikaan?
Luulen, että tuo luku on vain aerodynaamisista ominaisuuksista laskettu, eikä sisällä luistonestoa (jota kaiketi olisikin aika hankala huomioida tuulitunnelissa).

Luistoneston poistuminen ei olennaisesti tule hidastamaan parhaita aikoja (eli ns. ideaalikierroksella). Kuskit kyllä osaavat ajaa lähellä sitä limiittiä. Keskimääräiset ajat toki tippuvat virheiden lisääntyessä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös