F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
PeeVee79 sanoi:
No tuota samaa minäkin olen tuossa kehityskiellossa ihmetellyt. Eli se kellä on paras moottori kun kielto astuu voimaan, niin sillä on paras moottori niin kauan kun kielto on voimassa? Mitä järkeä?
Säästäminen on toki hyvä asia, tiettyyn rajaan saakka. Alkaa Formula ykkösten todellinen henki olla kateissa- joskin se on sitä ollut jo joitakin vuosia, kiitos Bernie-sedän...
Sitten tuo varmaan todetaan ensi kauden loputtua turhaksi ja sitten annetaankin taas kehittää moottoreita tms, kuten käynyt aika-ajo-formaattien ja renkaittenvaihdon kanssa sekoillessa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
PeeVee79 sanoi:
No tuota samaa minäkin olen tuossa kehityskiellossa ihmetellyt. Eli se kellä on paras moottori kun kielto astuu voimaan, niin sillä on paras moottori niin kauan kun kielto on voimassa? Mitä järkeä?
Säästäminen on toki hyvä asia, tiettyyn rajaan saakka. Alkaa Formula ykkösten todellinen henki olla kateissa- joskin se on sitä ollut jo joitakin vuosia, kiitos Max-sedän...

Edittiä pukkaa. Väärä nimi korjattu oikeaksi ja sitten menty pikaisesti nukkumaan... :rolleyes:
Mikä ihmeen säästäminen? Eihän tuo sääntö tähtää säästöihin, sillä nyt rahoja käytetään muiden osa-alueiden kehittämiseen entistä enemmän.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Rusina sanoi:
Mikä ihmeen säästäminen? Eihän tuo sääntö tähtää säästöihin, sillä nyt rahoja käytetään muiden osa-alueiden kehittämiseen entistä enemmän.
Radalla testaamisen rajoittaminenkin johtaa testaamiseen konepajoilla..säästöt :confused:
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Sue_me sanoi:
Montako mestaritason kuskia Alonso ohitti 1 kiekalla? Aivan. EI YHTÄÄN. Ohitukset olivat toki hienoja mutta kuljettajien ja kaluston tasoero oli niin valtava että se näkyi. Ohitus Möykkäelistä kolmoskiekalla on kyllä klassikko mutta osoittaa selvästi että Brisukat eivät toimineet yhtään.

Alonson eka kierros oli loistava mutta ei voi kaikkien aikojen parhaaksi kyllä väittää edes kirveelläkään. Ohitettuja: Red Bullit, Toyotat, BMW:t, nappi ja Webber.
Kyllä voi väittää, kun kyse on täysin mielipideasioista. Näköjään vasta-argumentiksi käy sinulle sekin, että Alonso oli liian nopea. Jos tälle linjalle lähdetään, niin ei se Sennan esityskään niin ihmeellinen ollut. Schumista pääsi ohi paremman lähdön ansiosta, sen jälkeen ohitukset Wendlingerin Sauberista ja kokemattomasta Damon Hillistä sekä sadekelillä aina varovaisesta Prostista. Lisäksi McLarenissa oli tuolla kaudella erinomaisen hyvin toimiva luistonesto. Senna itsekin vähätteli Doningtonin voittoa ja kertoi arvostavansa paria aikaisempaa sadekisan suoritustaan paljon enemmän, koska silloin kaasujalka teki työn luistoneston sijaan.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
kouvotsvoni sanoi:
Moottorien kehitys lopetettaisiin jo tähän kauteen :doubtful: :nope: Jos olet tämän kauden loppuun mennessä tehnyt parhaan moottorin, niin se on sitä jotain seuraavat viisi vuotta, ja jos taas motti poksuu ja tehot uupuu, niin... :thumbdown :thumbdown :thumbdown
Kimille helppoja mestaruuksia :thumbup: :dunno:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
PeeVee79 sanoi:
No tuota samaa minäkin olen tuossa kehityskiellossa ihmetellyt. Eli se kellä on paras moottori kun kielto astuu voimaan, niin sillä on paras moottori niin kauan kun kielto on voimassa? Mitä järkeä?
Ei yhtään mitään. Vakiomoottoritkin olisivat paljon parempi vaihtoehto. Tuohan on jotain aivan järjetöntä. Jos sitten vaikka Ferrari hallitsee, niin sen annetaan jonkin aikaa hallita ja sitten sääntöjä taas muutetaan kilpailun parantamiseksi. Tuloksia ratkotaan ihan liikaa kokouksissa!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
JT sanoi:
Kyllä voi väittää, kun kyse on täysin mielipideasioista. Näköjään vasta-argumentiksi käy sinulle sekin, että Alonso oli liian nopea. Jos tälle linjalle lähdetään, niin ei se Sennan esityskään niin ihmeellinen ollut. Schumista pääsi ohi paremman lähdön ansiosta, sen jälkeen ohitukset Wendlingerin Sauberista ja kokemattomasta Damon Hillistä sekä sadekelillä aina varovaisesta Prostista. Lisäksi McLarenissa oli tuolla kaudella erinomaisen hyvin toimiva luistonesto. Senna itsekin vähätteli Doningtonin voittoa ja kertoi arvostavansa paria aikaisempaa sadekisan suoritustaan paljon enemmän, koska silloin kaasujalka teki työn luistoneston sijaan.
Eikö muka Alonson autossa luistonesto tee töitä kaasujalan sijaan? Renaultin luistonesto on tunnetusti parhaimpia, ellei paras. Ja kyllä, Alonso ja Renault oli nopeampi verrattuna kuljettajiin ja autoihin joita hän ohitti.. Senna ohitti sentään paremmalla autolla ajaneet Prostin ja Hillin. Schumin autokaan ei ollut ainakaan huonompi kuin Sennan. Benettonhan oli Fordin tehdastiimi, Mclaren ajoi asiakasmoteilla.

Mutta tämä vääntö on turhaa, kuten sanoit: Mielipideasia :dunno:

Vielä Epsanjan lehdistöstä: AS kirjoitti seuraavaa Doningtonista 1993
mtv3.fi sanoi:
....Todellinen tunteiden vuoristorata, joka alkoi kaikkien aikojen parhaalla kenenkään kuljettajan koskaan ajamalla ensimmäisellä kierroksella. Hetkeksi mieleen tuli Ayrton Sennan näytös Doningtonissa 1993. Brasilialainen ohitti kolme autoa (Mansellin, Prostin ja Schumacherin) uskomattomalla avauskierroksella sateessa ja siirtyi johtoon. Tällä kertaa Alonso ohitti märällä Hungaroringillä kahdeksan autoa ulkokautta, sisäkautta ja jopa neljän auton rykelmän välistä.
Tuo on joko Maikkarin sekoilua käännöksissä ja nimissä tai AS:n kämmi. Mutta anyway: Mistä näille toimittajille maksetaan jotka eivät viitsi edes tarkistaa faktoja. :mad_old:
-Mansell oli Indycar-sarjassa tuolloin
-Senna ohitti neljä autoa

Se off-topicista
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Siis eikös moottoreita saa kehittää ensi kauden loppuun asti? -Se että onko se kannattavaa on eri juttu sillä 2008 otetaan käyttöön 2006 Kiinan Gp:n moottorit kierrorajoittimella.
Ja varsinkin kun kierrosrajoitin on mukana niin kuka sanoo että Ferrari välttämättä paras moottori on? Yhtä hyvin se voi olla Toyota. Toki Ferrari on pirun luotettava moottori. Mutta käsittääkseni luotettavuutta saa parantaa jatkossakin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
CaPtEeNi sanoi:
Siis eikös moottoreita saa kehittää ensi kauden loppuun asti? -Se että onko se kannattavaa on eri juttu sillä 2008 otetaan käyttöön 2006 Kiinan Gp:n moottorit kierrorajoittimella.
Ja varsinkin kun kierrosrajoitin on mukana niin kuka sanoo että Ferrari välttämättä paras moottori on? Yhtä hyvin se voi olla Toyota. Toki Ferrari on pirun luotettava moottori. Mutta käsittääkseni luotettavuutta saa parantaa jatkossakin.
Kierrosrajoittimella formuloista tehdään lähestulkoon yksityyppiluokka, ja kestävyysajoja tiedossa, kun ei edes saa ottaa kaikkea irti. Eihän tuota radalla näe, mutta kuuluuko tuollainen pelleily formuloiden luonteeseen? :nope:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Sue_me sanoi:
Vielä Epsanjan lehdistöstä: AS kirjoitti seuraavaa Doningtonista 1993

Tuo on joko Maikkarin sekoilua käännöksissä ja nimissä tai AS:n kämmi. Mutta anyway: Mistä näille toimittajille maksetaan jotka eivät viitsi edes tarkistaa faktoja. :mad_old:
-Mansell oli Indycar-sarjassa tuolloin
-Senna ohitti neljä autoa

Se off-topicista
Taisinpa juuri tänään kirjoitella tuosta ASS:in ammattitaitoisesta F1-uutisoinnista tonne toiseen toikkiin jotain... :D
Niin.. ja on HIMPPASEN eri juttu ohitella sarjan parhaalla autolla (kts pistetilanne) keskikastissa kuin sarjan ei läheskään parhaalla autolla kärkiporukassa (Senna 1993). Way to go Espanjan idiootit. :D :D :D
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Moottorien kehitys siis lopetetaan Kiinan Gp:n jälkeen.

Sitten kuitenkin tiimien pitäisi kehittää moottoreitaan tätä varten:

Bensapihit moottorit F1-sarjaan 2009
08.08.2006 13:48

Kansainvälinen autoliitto FIA haluaa F1-sarjaan kaudelle 2009 käyttöön nykyistä taloudellisemmat moottorit. FIA haluaa näin leikata formuloiden yhä suuremmiksi kasvaneita kustannuksia.

Nykyiset säännöt ovat ajaneet valmistajat kehittämään yhä suuremmilla kierrosnopeuksilla käyviä moottoreita, joissa polttoaineenkulutuksen hyötysuhde on ollut toissijaisessa asemassa. FIA haluaa tuoda F1-moottoreihin siviiliautoista tuttua tekniikkaa, jolla tähdätään polttoaineenkulutuksen reippaaseen vähentämiseen.

Aiemmista suunnitelmista poiketen FIA kaavailee moottorikehityksen jäädyttämistä jo ensi kaudesta eteenpäin. Suunnitelmaa on aikaistettu vuodella, koska FIA:n näkemyksen mukaan kehitystyön jatkaminen yhdellä vuodella olisi vain resurssien haaskaamista. Moottorien kehitystyö jäädytettäisiin tällä kaudella ajettavan Kiinan GP:n jälkeen.

Autonvalmistajien muodostama GPMA-liittouma ja FIA ovat vääntäneet jo pitkään kättä sarjaan suunnitteilla olevista moottorisäännöistä, mutta nyt sopu kahden osapuolen välillä on löytymässä. Osapuolet kokoontuivat maanantaina neuvottelemaan F1-sarjan tulevaisuudesta.

- GPMA on muodostanut työryhmän tutkimaan tulevaisuudessa käyttöön otettavia sääntömuutoksia, jotka mahdollistavat suorituskyvyn lisäämisen saatavilla olevaa energiaa paremmin hyödyntämällä. GPMA ja FIA ovat nyt saavuttaneet täyden yhteisymmärryksen F1-sarjan tulevaisuudesta, kommentoi FIA julkaisemassaan tiedotteessa.

(MTV3-Reuters)


Nyt putosin kärryiltä jo ihan kokonaan? Miten tämä yhtälö sitten onnistuu jos koneisiin ei saa koskea????? :confused:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
äxä sanoi:
Nyt putosin kärryiltä jo ihan kokonaan? Miten tämä yhtälö sitten onnistuu jos koneisiin ei saa koskea????? :confused:
..ja miten tässä säästetään? Samalla tallien pitäisi testata tulevaa ihmemoottoria, ja toisaalta käytössä olevaa autoa (johon ei liene järkevää ympätä kyytiin tuota uutuutta), eikä uudenlaisten moottorien suunnittelu ilmaista ole.. :( :jaska:
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
kouvotsvoni sanoi:
..ja miten tässä säästetään? Samalla tallien pitäisi testata tulevaa ihmemoottoria, ja toisaalta käytössä olevaa autoa (johon ei liene järkevää ympätä kyytiin tuota uutuutta), eikä uudenlaisten moottorien suunnittelu ilmaista ole.. :( :jaska:
Nii-in, sanoppa se.
Suunnitelma on varmasti vaikuttanut tosi hienolta Mosleyn päässä ja vielä paperillakin, mutta taitaa käytännössä olla sitten ihan muuta.

Säästäminen sinänsä on hyvä idea, mutta ei siihen noilla keinoilla päästä.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
säästöhän tulee bensoissa, kun kuluttavat paljon, niin tulee kalliiksi laittaa koneisiin bensaa :D tottakai on paljon halvempaa vapauttaa moottorisääntö niin että kärkitalleilla on 3-4 eri konetta eri radoille käytettäviksi joita kaikki kehitetään tyhjästä yhtä aikaa, kun bensaa sitten menee vähemmän. ja mikä olisi autourheilun kuninkuusluokka ellei se olisi "tipalla pidemmälle". itseasiassa fiksuinta lienisi se että koko poppoo ajaisi audi a2 ja toyota priuksilla kilpaa, näin olisi myös tasapuolinen kalusto.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Itse käsitin että moottoreiden jäädyttäminen koskee tilannetta vuoteen 09 asti. Sen jälkeen jokainen saa rakentaa moottoreita taas uudelleen.

Mielestäni kehityssuunta kohti pienempää kulutusta on ihan hyvä - tuloksista voi olla iloa normiautojenkin rakennuksessa.

Mikään uusi asia bensamäärän rajoitus ei ole, tuohan oli käytössä jo 80-luvun turboautoissa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
pyrydaman sanoi:
säästöhän tulee bensoissa, kun kuluttavat paljon, niin tulee kalliiksi laittaa koneisiin bensaa :D tottakai on paljon halvempaa vapauttaa moottorisääntö niin että kärkitalleilla on 3-4 eri konetta eri radoille käytettäviksi joita kaikki kehitetään tyhjästä yhtä aikaa, kun bensaa sitten menee vähemmän. ja mikä olisi autourheilun kuninkuusluokka ellei se olisi "tipalla pidemmälle". itseasiassa fiksuinta lienisi se että koko poppoo ajaisi audi a2 ja toyota priuksilla kilpaa, näin olisi myös tasapuolinen kalusto.
Juu ja tuollaisten bensapihien moottorityyppien suunnitteluun menee sitten älyttömät summat rahaa ;)..juu ei voi käsittää
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Sanoisivat nyt, jotta V6-motot kehiin jo ensi kaudeksi, niin bensaa ja rahaa säästyy 1/4 moottorien kehityspuolella FIAn päättelyn mukaan. Lisäksi saadaan lajia turvallisemmaksi, kun ei mennä suorilla niin kovaa..samoin tein sliksit takas, niin mennään puolestaan mutkissa enämpi kovaa. Ei hyvää päivää. :jaska:
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1342
Kyllähän bensapihien moottoreiden kehittäminen kallista on, mutta toisin kuin nyt, niin tekniikasta voi oikeasti olla hyötyä myös siviiliautopuolelle, josta ne voitot sitten revitään. Eli formulat voisivat oikeastikin olla testialusta siviilipuolen moottoreille. Silloin kulut eivät tuntuisi niin pahalta, kun pelkän pr:n lisäksi saisi tuntuvasti hyötyä tuotekehitykseen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös