F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Rusina sanoi:
Juu ja tuollaisten bensapihien moottorityyppien suunnitteluun menee sitten älyttömät summat rahaa ;)..juu ei voi käsittää
Tehdastallien kohdalla pitää aina muistaa se, että ne älyttömät summat menee joka tapauksessa. Tässä uudessa kehityssuunnassa rahan kulutuksesta voi olla tehdastalleille myös suoranaista hyötyä, koska tekniikan voi siirtää sellaisenaan siviiliautoihin. Eiköhän melkein kuka tahansa kyläseppä ole jo oppinut tekemään helvetin tehokkaan moottorin, joka kuluttaa tähtitieteelliset määrät polttoainetta. Mutta ei tällä konseptilla enää 2000-luvulla rahaa tehdä, koska nykymoottoreilla tavallisen perheauton saa vaikka lentoon.

Näin ollen voisin kuvitella, että moottorikehityksen jäädyttäminen keksittiin osaltaan antamaan talleille siirtymäaikaa tuotekehityksen uudelleenjärjestelyssä. Ja kuka & miten muka valvoo sitä, ettei kukaan nyt vaan kehitä bensapihiä moottoria seuraavan kolmen vuoden aikana?! Tästä näkökulmasta kehityksen jäädyttäminen on minusta varsin hyvä idea - ja moottorikehityksen rajoitusten siirtäminen tilavuudesta kulutukseen vielä parempi.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
tulee vaa aika helvetilliset erot autojen välille. mitähän tuossa nyt sitten salitaan? saako olla sähköauto, vetyauto, diesel, turbo, kompressoriahdin, kaikkien edellämainittujen yhdistelmä? ferrari varmaa ottaa käyttöön koukun, voi heittää edellä menevään autoon kiinni ja hinauttaa itseään ja ladata akut. eikä tuo nyt kovin hyvin siviiliautoihin liity, jos ajatellaan sähköautojen ja vetyautojen tämän hetkisten ongelmien olevan akkuen paino, kevyet akut ovat kalliita ja vetyn toimivuus nollan lähellä on huono joihin f1 ei kyllä tarjoa mitään apua.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Hyvä homma että energiaa säästetään, kunhan suorituskyvystä ei tingitä.

Muuta ei tarvitse säätää kuin bensankuluraja ja talleille vapaat kädet kehittää paras voimansiirtotekniikka. Tuskin siellä mitään huonoja/painavia ratkaisuja nähtäisiin, ne kun hidastavat liikaa vauhtia.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
pyrydaman sanoi:
tulee vaa aika helvetilliset erot autojen välille. mitähän tuossa nyt sitten salitaan? saako olla sähköauto, vetyauto, diesel, turbo, kompressoriahdin, ...
Eiköhän moottorin tyyppi rajoiteta hyvin voimakkaasti kuten tähänkin asti.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
no yhessä haastattelussa mosley sano että ainoastaan kisaan käytettävä energiamäärä rajataan, tallit saa ite päättää loput

diesel ois kyl ihan mielenkiintonen, otetaan esimerkiksi vaikkapa tuo audi r10. 5.5l btbo v10, 1100nm 650 hp hiukkassuodattimilla ja 2.9xbar ahtorajoituksella. 24h kisassa keskikulutus 41l/100km kun formuloissa noin 70. mitenköhän muuten lmp1 luokan autot pärjäis formuloita vastaan, turpaan varmaa tulis kun ovat painavampia ja tehottomampia mutta toisaalta paljon pienempi ilmanvastuskerroin ja vapaampi tekniikka
 
Viimeksi muokattu:

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Kieltämättä olisi villinnäköistä nähdä dieselillä kulkevia F1-autoja. Kestävyys, kulutus, vääntö olisivat eri luokkaa nykyisiin verrattuna.
Mosleyhan pyrkii talleja tuomaan tekniikkaa siviiliautoihin. Ferrarillehan tämä ei kuulosta mitenkään mainiolta. Ferrari F430 Turbo Diesel, ehkäpä ei :D
Mutta entä sitten näille perinteisille autovalmistajille (BMW,M-B,Toyota,Honda) diesel vaihtoehto? Mielenkiintoinen, sen tietotaidon autovalmistajat kyllä osaisivat hyödyntää F1:siin, ehkäpä saisimmme viimein kauan odotetun VAG:n F1:seen Audi tai VW brändillä :thumbup:
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
MTV3 sanoi:
Entinen F1-maailmanmestari Jackie Stewart uskoo avausvoittonsa Unkarissa viimein ajaneen Honda-kuski Jenson Buttonin olevan matkalla kohti omaa mestaruustitteliään. Kymmenen vuotta sitten mestaruutta juhlinut Damon Hill ei kuitenkaan usko Buttonin kykenevän uusimaan voittoaan vielä vähään aikaan.

Kolminkertainen maailmanmestari Stewart on vakuuttunut maanmiehensä Buttonin ajotaidoista. Stewartin mielestä Button onnistui nyt karistamaan harteiltaan ikuisen häviäjän leiman.

- Jensonilla on nyt avaimet menestykseen. Hän ei ehkä kykene voittamaan seuraavaa kilpailua, mutta ihmiset eivät voi enää todeta Jensonin taas flopanneen. Uskon hänen kykenevän voittamaan oikean auton ohjaimissa vielä monta kilpailua. Jenson voi yltää aina mestariksi asti. Hän on siihen riittävän lahjakas, hehkutti Stewart Daily Mail -lehdelle.

Edellisen kerran brittikuski oli päässyt juhlimaan F1-voittoa kaudella 2003, jolloin McLaren-tallissa kilpaillut David Coulthard nousi palkintokorokkeen korkeimmalle sijalle. Toistaiseksi viimeinen mestaruuteen yltänyt brittikuljettaja on Damon Hill vuodelta 1996.

Hill varoittaa Buttonia siitä, että seuraavaan menestykseen saattaa kulua aikaa taas pitkä tovi. Hill ei usko Buttonin kykenevän nousemaan kärkeen Turkin osakilpailussa.

- Hondalla riittää vielä paljon työtä pääsemiseksi siihen pisteeseen, että he voivat voittaa kilpailuja tasaiseen tahtiin. Jenson nousi kisan voittoon villillä kortilla, mikä johtui pitkälti kilpailun epätavallisista olosuhteista. Istanbulissa uskon hänen joutuvan palaamaan taas normaalin päiväjärjestyksen pariin, totesi Hill The Guardian -lehdelle.
Tässä näkee aika hyvin mikä on ero isänmaallisella ja järjellisellä ajattelutavalla. Sama tauti vaivaa hieman täällä kun puhutaan Räikkösestä. Ei siinä mitään, saahan sitä suosikkiaansa katsoa laseilla kuin laseilla :D
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Mitenköhän FIA valvoo jäädytettyjä moottoreita, ettei niitä kehitetä? Penkittävätkö riittävän usein koneet ja julkaisevat tulokset vai purkavat vähän väliä koneet atomeiksi?! Entä jos koneessa on jokin perustavan laatuinen vika, mikä vaikuttaa luotettavuuteen, saako sen korjata? Hieman hämäräksi jäänyt nuo kohdat vielä tästä uudistuksesta.
Ferrarille tämä on kyllä hyvä, näytti Unkarissa suorilla menevän niin pirun hyvin!! :thumbup:

Ihan hyvä ratkaisu olisi tuo polttoaineen rajattu määrä, niin kuin MotoGP:ssä. Ei karkaa tehot niin selvästi ja pidemmällä tähtäimellä siirtyy EHKÄ jotain tekniikkaa henkilöautoihinkin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
azai sanoi:
Ferrari F430 Turbo Diesel, ehkäpä ei :D
No kyllä nykyään TDI-koneet on jo semmosia voimanpesiä, että taitaapi olla melkeinpä ainoa syy miksi "oikeissa" urheiluautoissa on vieläkin vain bensakoneita se moottorien ääni.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Matxi sanoi:
No kyllä nykyään TDI-koneet on jo semmosia voimanpesiä, että taitaapi olla melkeinpä ainoa syy miksi "oikeissa" urheiluautoissa on vieläkin vain bensakoneita se moottorien ääni.
Totta, ja itse dieselin ystävänä/käyttäjänä suorastaan toivon että joku moottoriurheilun huippulaji (F1,DTM) ottaisi käyttöön diesel koneet, niissä kun olisi vielä paljon potentiaalista kehitysvaraa.
Tosin F1:ssä dieseleiden tulo taitaa kaatua Ferrarin osaamattomuuteen valmistaa diesel koneita, ja jos Ferrari ei pärjää, niin FIA ei Ferraria haittaavia muutoksia tee, vaikka FIA uhkuukin energian säästämisen puolesta.
Harmi, mutta ehkäpä kaukaisempana tulevaisuudessa F1:ssä ajetaan vielä diesel-koneilla, sillä Renaultin pääjohtaja ennusteli että vuonna 2015 mennessä eurooppalaisista henkilöautoissa yli puolet olisivat käyttövoimaltaan dieseleitä, siinä olisi mallia näytettäviksi bensa tuhlari jenkeille :thumbup:
Audi R10 V12 TDI LeMans voitto oli kyllä mannaa dieselin ystäville :thumbup:

EDIT: Pahoitteluni pahasta offtopicista, mutta diesel F1:ssä on niin mielenkiintoinen aihe että ei siitä voi olla vuodattamatta :eek:
 

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
Taitaa turbo kielto ennemminkin pitää dieselin poissa useimmista sarjoista. Tokihan tallit dieseliä, wankelia tai mitä vaan käyttäisivät jos sillä paremmin kulkisi.

Ei vaan taida vapari dieselistä hirveästi tehoja tarvita haaveilla. :dunno:

Minuakin kiinnostaisi tuo jäädytyssääntö. Jos tosiaan on koneeseen jäänyt joku "bugi" (vaikka huono voiteluratkaisu tms.) minkä takia kone ei kestä, niin onko näin, ettei sitä saa korjata? Jos saa korjata, niin sittenhän nyt kannattaisi tehdä kiireellä hikiseen 1 kisan kestävä moottori. Kyllähän sen ensi vuodeksi saisi kestämään.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
justF1fan sanoi:
Taitaa turbo kielto ennemminkin pitää dieselin poissa useimmista sarjoista. Tokihan tallit dieseliä, wankelia tai mitä vaan käyttäisivät jos sillä paremmin kulkisi.

Ei vaan taida vapari dieselistä hirveästi tehoja tarvita haaveilla. :dunno:

Minuakin kiinnostaisi tuo jäädytyssääntö. Jos tosiaan on koneeseen jäänyt joku "bugi" (vaikka huono voiteluratkaisu tms.) minkä takia kone ei kestä, niin onko näin, ettei sitä saa korjata? Jos saa korjata, niin sittenhän nyt kannattaisi tehdä kiireellä hikiseen 1 kisan kestävä moottori. Kyllähän sen ensi vuodeksi saisi kestämään.
Niin no mitä ilmeisimmin kiisselikoneiden myötä turbot sallittaisiin kiisseleissä. Eikait LeMansissakaan saa bensakoneissa olla tuproja? Tai en minä tiedä, miljuuna luokkaahan sielläkin kerrallaan ajaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
azai sanoi:
Audi R10 V12 TDI LeMans voitto oli kyllä mannaa dieselin ystäville :thumbup:
Joo, kyllä tuo oli merkittävä päänavaus ja jatkoa seuraa ihan varmasti. Varmasti varsinkin kestävyyskisoissa dieselit tulee syrjäyttämään bensat.
 

T. Salama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
240
Sijainti
Helsinki
Kumma, kun tuossa Audi R10:ssa on 5,5l ahdettu moottori, vaikka LMP1-luokan sääntöjen mukaan moottorin tilavuus saa vapaastihengittävissä olla 6,0l ja ahdetuissa 4,0 litraa.

Onko diesel-moottoreille pitänyt antaa tasoitusta :confused:

Lähteenä Wikipedia
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
T. Salama sanoi:
Kumma, kun tuossa Audi R10:ssa on 5,5l ahdettu moottori, vaikka LMP1-luokan sääntöjen mukaan moottorin tilavuus saa vapaastihengittävissä olla 6,0l ja ahdetuissa 4,0 litraa.

Onko diesel-moottoreille pitänyt antaa tasoitusta :confused:

Lähteenä Wikipedia
Juuri näin. Diesel on rakenteensa puolesta "kilpailukyvyttömämpi" vastaavankokoista bensakilpakonetta vastaan.. Motin kokonaispaino, raskaat pyörivät/liikkuvat massat ja alhaisempi huipputeho tulevat ensimmäisinä mieleen..
azai sanoi:
Tosin F1:ssä dieseleiden tulo taitaa kaatua Ferrarin osaamattomuuteen valmistaa diesel koneita, ja jos Ferrari ei pärjää, niin FIA ei Ferraria haittaavia muutoksia tee, vaikka FIA uhkuukin energian säästämisen puolesta.
Eikös Fiiatti omista ainakin osittain fergusonin? Jos näin on niin talosta TODELLAKIN löytyy Diesel-osaamista. Italialaiset ovat olleet monessa suhteessa pioneerejä koskien Diesel-tekniikkaa. Muun muassa yhteispaineruiskutus ja suorasuihkutus ovat tietääkseni aika pitkälle Fiiatin ja Boschin käsialaa.. muut ovat apinoineet ne jälkikäteen.
 

Japp

Master
Liittynyt
2.9.2000
Viestit
268
Sijainti
ES Asia
Kyllä moottoriurheilussa bensakoneet hakkaa dieselit vielä mennen tullen tehojensa puolesta oli ne sitten ahdettuja tai ahtamattomia. Mielenkiintoista nähdä miten tulevaisuudessa dieselit kehittyy, toi Audin projekti on varmaankin eka steppi. Ja onhan ne toki henkilöauto puolella jo paljon kehittyneet vaikkeivat silläkään pärjää vastaaville besakoneille suorituskyvyllään muutakuin väännön puolesta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Samaa lauluahan oli aikoinaan moottoripyöräpuolella kun alettiin siirtymään kakstahtisista nelitahtisiin. Moni oli sitä mieltä ettei nelari-nuhapumppu kulje mihkään ja että ei siitä ajamisesta tule mitään jos kaasu pitää avata jo kurvissa. Harvempi crossari ainakaan enää haluais takaisin vinguttamaan kaksaria. Ja onhan nelarissa vähän 'miehekkäämmät' äänetkin. :eek:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niinno, mä en käsitä tätä Diesel-intoilua siinä mielessä, että jos bensakoneisiinkin sallittaisiin turbot, niin eihän dieseleillä olisi mitään saumaa. Mutta entä wankel?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Metanolman sanoi:
Mitenköhän FIA valvoo jäädytettyjä moottoreita, ettei niitä kehitetä?
Mm. FIA:n toimittaman eletronisen keskusyksikön (telemetriatietojen) avulla.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
JT sanoi:
Kyllä voi väittää, kun kyse on täysin mielipideasioista. Näköjään vasta-argumentiksi käy sinulle sekin, että Alonso oli liian nopea. Jos tälle linjalle lähdetään, niin ei se Sennan esityskään niin ihmeellinen ollut. Schumista pääsi ohi paremman lähdön ansiosta, sen jälkeen ohitukset Wendlingerin Sauberista ja kokemattomasta Damon Hillistä sekä sadekelillä aina varovaisesta Prostista. Lisäksi McLarenissa oli tuolla kaudella erinomaisen hyvin toimiva luistonesto. Senna itsekin vähätteli Doningtonin voittoa ja kertoi arvostavansa paria aikaisempaa sadekisan suoritustaan paljon enemmän, koska silloin kaasujalka teki työn luistoneston sijaan.
Väittäisin kyllä, että Senna ei Schumista mennyt ohi paremman startin ansiosta. Schumi oli jarrutukseen mentäessä edellä ja blokkasi Sennan ulkoreunaan.

http://www.youtube.com/watch?v=nsBH7IwTGs4
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös